Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 2 av 13 FørstFørst 1 2 3 4 12 ... SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 308

Tråd: Grenrør inspirasjons tråd - Tips og Triks

  1. #26
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    nokon som har teikning av 8v flens i autocad eller?

    og hiv ut bilder av kor i kollektoren deke lager hol til wastegatenfins så mange forskjellige løysningar der lurer på kva som blir best

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg kan legge ut tegninger av flenser når jeg kommer hjem.
    Hvor du skal ha WG spørs på oppsett etc. liten turbo med mye mottrykk så kan du "nesten" sette den hvor du vil..
    har glemt å oppdatere tråden med bilder! gjør det etterpå Da er det sikkert bilder av forskjellige løsninger også. men det er jo greit å ikke ha for skarpe vinkler etc.
    One Ring to rule them all

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Ok, litt overdrevent kanskje - mente jeg ikke turbo fra Formel-1 sirkuset.

    Men man får Turbonetics turboer, kulelagra og fine, som f.eks de bruker i Rallycross, til en 15-20 000 kr, det er vel AVANSERT TRIMMING vi er innpå nå, og ikke "Svensketrim AB" ?

    Og at en lastebilturbo KKK27 fra midten av 90 (eller når de er produsert) er grommere enn en hylleny Turbonetics, Garret, el lign, det skal du slite med å få meg til å tro.
    Hx35 54in inn 62mm ut og 12 eksoshus.
    A kam. 531topp(litt utgravd for å senke kompen litt) ekstraktorgrenrør med pulsplitt. orginale stempler. MS som er mappet av "niklas" med noen pils innabords langs veien
    0.5bar @ 2500 - ca 1bar @ 3000. ca 1.5bar @ 3700

    Om oppsettet kunne vært bedre? ja.. A kam? haha
    Men uansett, det fungerer med en turbo til 3500svenske..

    Nyere lastebil turboer ser også like ut som "race" turboer innvendig... ligger litt sammenlignings bilder rundt om på nettet.
    Men det nytter seff ikke å sammenligne elgammle turboer..
    Det blir som å sammenligne T3 turbo fra 740 mot nyere turbor i samme størrelsen
    One Ring to rule them all

  4. #29
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Hx35 54in inn 62mm ut og 12 eksoshus.
    A kam. 531topp(litt utgravd for å senke kompen litt) ekstraktorgrenrør med pulsplitt. orginale stempler. MS som er mappet av "niklas" med noen pils innabords langs veien
    0.5bar @ 2500 - ca 1bar @ 3000. ca 1.5bar @ 3700

    Om oppsettet kunne vært bedre? ja.. A kam? haha
    Men uansett, det fungerer med en turbo til 3500svenske..

    Nyere lastebil turboer ser også like ut som "race" turboer innvendig... ligger litt sammenlignings bilder rundt om på nettet.
    Men det nytter seff ikke å sammenligne elgammle turboer..
    Det blir som å sammenligne T3 turbo fra 740 mot nyere turbor i samme størrelsen
    Effektmålinger, som er interessant
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hvorfor det? fordi en 19T kan vise at en rødblokk har 300hk? :P

    Neida.... Men den ble nok aldri bremset. eiern kjørte på orginal bensinpumpe så et stempel gikk til helvette for litt siden. bensinpumpene er oppgradert og den er snart på veien igjen Men hvem bryr seg? den går bra. ingen tvil om det
    Nyere lastebiler inneholder den nyeste teknologien på turboer. portet shoud og twinentry løsninger som sagt. Det er ikke det på alle "race" turboer en gang... Men det kommer mer å mer av det nå fordi markedet har begynt å spørre etter det..
    One Ring to rule them all

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    sier det igjen, en lastebil kjører konstant mot klokka
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  7. #32
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    sier det igjen, en lastebil kjører konstant mot klokka
    også? Lastebiler kjører somregel 70 mil " i slengen ", og de bryter sammen fra tid til annen, om de ikke blir servet bra nok.

    Husk også at en lastebil fort har 10-16 liters motorvolum.. Er jo en grunn for at Volvo nå har klart 700hk og 3500+nm..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Der sier du det selv, Tenk at gammle rødblokka på 2.3 liter klarer å få så kjapt spool på en sånn turbo
    jeg har aldri hørt om en lastebil som har stått pga turbon. heller drivlinja (turbons skyld? :P). Og jeg skjønner ikke hvordan en turbo holder ut de forholdene den har på en lastebil... opp fjella i norge?
    Nei, nyere lastebilturboer er jævlig bra. Og bedre blir det "race" agg har ikke samme holdbarheten eller i noe i nærheten en gang heller. hadde vi vært på et nissan micra forum så hadde det vært mer intresant, For der teller hver minste lille rpm i spool
    One Ring to rule them all

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    hvorfor det? fordi en 19T kan vise at en rødblokk har 300hk? :P

    Neida.... Men den ble nok aldri bremset. eiern kjørte på orginal bensinpumpe så et stempel gikk til helvette for litt siden. bensinpumpene er oppgradert og den er snart på veien igjen Men hvem bryr seg? den går bra. ingen tvil om det
    Nyere lastebiler inneholder den nyeste teknologien på turboer. portet shoud og twinentry løsninger som sagt. Det er ikke det på alle "race" turboer en gang... Men det kommer mer å mer av det nå fordi markedet har begynt å spørre etter det..
    selvfølgelig er det effektmåling som er intr. Kan jo lade so F uten å få til effekt eller moment! (noe som ikke nødvendigvis har med turbo`n å gjøre da) Men hadde vært gøy å sett kurvene og lade/mottrykkstallene på en 4-500hk gatetrimma rødblokker med en slik superturbo, å fått sammenlignet litt opp mot en sånn "liten møkkaturbo" som er laget for små bensinmotorer Vært spesielt morsomt å sammenligna dreiemomentskurver..
    Synes jonass skrev et sted at han lada 1.5kg me hx`n sin, og kjørte med lh.24 og forholdsvis små dyser. Stemmer det? Det må da skurre litt?
    Mvh
    Geir A.

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Kjørte med orginaldyser jeg også.(men ladet max 1bar noen ganger. lå vanlig vis på 0.8 fordi jeg ikke hadde trim chip(hadde øko).
    Men vi kjører ikke med bremsen inne (eksosbremsen) enkelt å greit
    Nei jeg er ikke enig i at effektmåling kan være noe "bevis" for da hadde jeg kjørt med 19T turbo...
    Men skjønner hva du mener
    Hvis man googler så finner man mange som kjører med lignende turboer og rødblokk. men ofte kjører folk med 16v ser jeg.
    Det er en grunn til at folk ikke kjører rundt med 19T på andre motorer. kun volvo folk..
    Men ikke la oss ta en turbo diskusjon i denne tråden Det er ikke vits å diskutere 19T vs moderne kkk hx etc. Da må vi inn på det grenrøret lengre opp her som er laget for 2stk 19T da klarer man flytte ut nok eksos for å sammenligne
    One Ring to rule them all

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    ja jeg kjører med 1,5bar, har ingen problemer med det, verken banker eller kutter på noe vis, og har fin fin blanding hele tiden. unntatt tomgang som jeg har tatt opp tiligere.
    bilen har nå blir kjørt mye dette oppsettet og har enda ikke havarert.
    ser ut som at den ekstra motoren jeg bygget for og komme unna et havari fort, ikke blir brukt på en stund.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    som geir sier.
    store turboer, mye ladetrykk og kjører fra det ene og andre.
    men med chip beregna for 200hk og org dyser?

    etter det jeg leser virker det som om jeg bare kan sette på en svært eksoshus/turbo på motorn min så spruter det effekt.

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hvorfor tror du 740 turbo går så mye bedre en 940 turbo? :P (de gjør det hvis det ikke er noe galt...)
    One Ring to rule them all

  14. #39
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    hvorfor tror du 740 turbo går så mye bedre en 940 turbo? :P (de gjør det hvis det ikke er noe galt...)
    Det gjer dei ikkje ved normal bruk, 740 turbo har bedre toppeffekt og går bedre på lang veg rett fram. 940 turbo er myyykje bedre bil ved normal bruk.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    det er fordi volvo laget den perfekte diesel motoren og monterte i 940n men her snakker vi effekt og lek og da må dobbelmasse svinghjulet bort (som gjør VELDIG mye av karakteren på den motoren)
    One Ring to rule them all

  16. #41
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    det er fordi volvo laget den perfekte diesel motoren og monterte i 940n men her snakker vi effekt og lek og da må dobbelmasse svinghjulet bort (som gjør VELDIG mye av karakteren på den motoren)
    T-kam og AW71 er nok det alt er bygd for.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard

    det er ingen tvil om at 13c/16t/19t turboene er alt for restriktive til å lage en stabil motor på feks.300hk. men at disse dieselturboene er så mye bedre enn en godt oppsatt T3 eller lignende til moderate oppsett er jeg ikke enig i. i såfall merkelig at jeg klarte 350 hjulhk. på min motor, med forholdsvis lite baktrykk og 1,5kg ladetrykk, da med et t3 bakhus og .63ar. Den var eller ikke så veldig treg i forhold til momentet og effekten den laget. Grenrøret var langt fra optimalt, men laget i full fart for å erstatte et kinagrenrør før et ACR treff.
    Hvis jeg ikke husker helt feil, så lå jeg på rundt 80pr.på 788 cc dysene på 3 bar trykk og 350hk.(skal jo ikke kjøre magert )Hvordan kan da oppsettet være så effektivt med org. dysene og 1,5 bar på HX`n.

    Ikke det at jeg er motstander av HX`n,KKK`n ol., kommer helt sikkert til og prøve en selv en gang, Men når blandinga er helt riktig, og org. dysene står der, så sier det seg selv at den helt store effekten er ikke til stede!

    Når det er sagt, så ikke en gang tenk på å kjøre med de billigste Kinagrenrørene! de holder knapt en kjøretur har ikke tall på hvor mange ganger jeg sveisa sprekker, forsterka og reparerte, men sprakk på et nytt sted med en gang.Siste gangen kunne jeg røske av turbo`n med håndmakt


    mvh
    geir a

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    så mye bensin for så lite effekt? :P
    Å hvor mye var baktrykket ditt på med 1.5 bars ladetrykk med t3 turbinen? sikkert det dobbelte?
    Nei, prøv en moderne lastebil turbo eller en stor garrett på din motor så skal du se det fungerer mye bedre når motoren puster litt lettere.
    At det er litt store turboer som er nevnt her til 350hk er det ingen tvil om. Men man sparer jo motoren mye. og hvis man er på fylla å våkner 2 dager etter med noen nye dyser fra E bay så er det lett å hente ut 100hk til
    orginal dysene leverer nok ikke til mer en 230 -250hk (litt mer trykk). men da har man 250hk som kommer ut av motoren uten noe problem. ikke inn i et lite eksoshus og rundt en liten turbin..
    Jeg kan skaffe en hx35 du kan prøve på din motor hvis du vil. Jeg tror ikke du gidder å sette på t3n igjen
    One Ring to rule them all

  19. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Førde, Sogn og Fjordane
    Innlegg
    305
    Antall takk

    Standard flens til 16v

    Hei, har cnc styrt plasmabrennebord på jobben. så skal skjære ut flens. men er det nokon som har autdocadtegning på eksosflens til 16 toppen som kan sende til meg?

    mvh Samuel

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ligger link til 16v flens ligger i første post nå.
    slenger inn litt fler bilder der sammtidig
    One Ring to rule them all

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Thumbs down

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    så mye bensin for så lite effekt? :P
    Å hvor mye var baktrykket ditt på med 1.5 bars ladetrykk med t3 turbinen? sikkert det dobbelte?
    Nei, prøv en moderne lastebil turbo eller en stor garrett på din motor så skal du se det fungerer mye bedre når motoren puster litt lettere.
    At det er litt store turboer som er nevnt her til 350hk er det ingen tvil om. Men man sparer jo motoren mye. og hvis man er på fylla å våkner 2 dager etter med noen nye dyser fra E bay så er det lett å hente ut 100hk til
    orginal dysene leverer nok ikke til mer en 230 -250hk (litt mer trykk). men da har man 250hk som kommer ut av motoren uten noe problem. ikke inn i et lite eksoshus og rundt en liten turbin..
    Jeg kan skaffe en hx35 du kan prøve på din motor hvis du vil. Jeg tror ikke du gidder å sette på t3n igjen
    Det er bedre¨å kjøre større dyser med riktig trykk en å "rævkjøre" små dyser med alt for mye trykk.! så skjønnte du sikkert at det kun er på peak jeg snakket om så mye bensin, men dette skjønner du sikkert bedre når du begynner å mappe selv.
    Lurer på hvordan du setter sammen motorene dine hvis du tror jeg hadde dobbelt så mye baktrykk som ladetrykk.! Hadde 1,4kg baktrykk på 1,5kg ladetrykk.
    den gamle motoren min er demontert og solgt den, så blir ikke noe testing nå, og har kjøpt ny turbo til neste motor.

  22. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    tar bare utifra erfaring av hva folk pleier å ha i baktrykk når de kjører med "t3" turbo som du sa å når du i tillegg sier du har brukt kina grenrør så "trodde" jeg det var snakk om en liten skit...
    Men med .63ar s eksoshus så kan ikke denne turboen ha vært så liten i forholdt til kkk 27 som også nevnes her.. de holder til 450 -470hk og du har jo ikke mye mindre i din bil med 350hk på hjula
    og med så lite ladetrykk så var vell ikke denne motoren "standar" fk /ft heller som vi kjører med her. De leverer ikke så mye hk på 1.5 bar.. sånt fløde er det ikke i toppa uansett hvor stor turbon er
    Jeg tror ikke jonas har gjort så mye med toppen sin (aner faktisk ikke. gjetter vilt ) og da får han heller ikke samme effekt som deg ved 1.5bar..
    Trykker har ikke mye å si. det som er intresangt er jo hvormye motorn klarer å ta til seg. 1.8bar på 13T er jo ikke mye spennende for å sammenligne litt, og orginal dysene holder til det :P men det er igjen mer effekt å lade mindre på en 740 t3 med samme dysene..

    Men litt mer om motoren din? du sier den ikke var så treg i forhold til effekten den leverte. hva legger du i det? har du noe papirer på den? hva var gjort?
    1.4bars motrykk så var ikke grenrøret så dårlig heller
    One Ring to rule them all

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Innlegg
    41
    Antall takk

    Standard

    prøvde et kina rør til å begynne med, men det var det jo lite vits i, gikk fort lei av å reparere...
    Ligger litt info her.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=627

    Sef.får en ikke samme effekt med liten trimmingsgrad. er helt klar over hvordan dette fungerer MEN, det jeg vil frem til, er at det er ingen vidunderkur, eller hokuspokus medisin å slenge på en diger dieselturbo,så spruter det hester uten videre!.

    På bilen til jonass tror jeg det må være et eller annet mystisk med kam timing ell. for med en slik turbo, så skal det ikke funke med 1,5bar ladetrykk å org. dyser! den produserer jo rett og slett ikke effekt!hadde vært moro å sett på den en gang En org. 530 topp med A kam skal jo makse org. dysene og litt til med det oppsettet

  24. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Kjører han med T kam ellerno så er det jo ikke så rart han kan lade så mye. motoren får ikke så mye luft og dermed trenger den ikke mye bensin heller
    Titta på den tråden nå. Syns du fikk trykk veldig sent. folk som kjører med kkk k27 som jeg hadde får jo ladetrykk mye før. men det er jo snakk om moderne turbo med pultsplitt løsning etc igjen. vet ikke om din turbo hadde dette?
    Selv kunne jeg ikke kjøre på mere en 1bar MAK med min turbo. kjørte på 0.8 for å være sikker. ved 1 bar hørte jeg litt tenningsbank på film jeg hadde filmet(hørte det ikke i bilen :s )
    Men jeg hadde kam som ga mye løft. en T kam ville jo ikke slukt så mye luft og ladetrykket ville gått opp og effekten ned. hvertfall kommet mye senere.
    trykket kommer jo bare ann på hva motoren klarer å svelge unna
    One Ring to rule them all

  25. #50
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Kjører han med T kam ellerno så er det jo ikke så rart han kan lade så mye. motoren får ikke så mye luft og dermed trenger den ikke mye bensin heller
    Titta på den tråden nå. Syns du fikk trykk veldig sent. folk som kjører med kkk k27 som jeg hadde får jo ladetrykk mye før. men det er jo snakk om moderne turbo med pultsplitt løsning etc igjen. vet ikke om din turbo hadde dette?
    Selv kunne jeg ikke kjøre på mere en 1bar MAK med min turbo. kjørte på 0.8 for å være sikker. ved 1 bar hørte jeg litt tenningsbank på film jeg hadde filmet(hørte det ikke i bilen :s )
    Men jeg hadde kam som ga mye løft. en T kam ville jo ikke slukt så mye luft og ladetrykket ville gått opp og effekten ned. hvertfall kommet mye senere.
    trykket kommer jo bare ann på hva motoren klarer å svelge unna
    Mr Helle. SENT? 180+etpar nm på 2250 omdr? Du ser ingen logging over ladetrykket her heller. 160 hester på 2000 omdr? Dette er faktisk ganske gode tall, i mitt lille hode.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Side 2 av 13 FørstFørst 1 2 3 4 12 ... SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •