Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 47

Tråd: 8v vs 16v

  1. #1
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard 8v vs 16v

    hei

    FYR LØS!

    Usikker på om jeg skal bygge en 8v eller 16v turbo . Hva menere dere? fordeler ulemper?

    Skal bygge en ok motor. Mål er ca 300-400 hk.
    Sist endret av Audun; 28/02/11 kl 18:48

  2. #2
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    nå er jeg litt nub på dette, men slik jeg ser det, så er det vel enklere og få 400 holdbare hk med 16v toppen.

  3. #3
    Registrerte brukere Karlsen sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    150
    Antall takk

    Standard

    Kan vell kanskje bi noe knapt budsjett til 400 hk!

  4. #4
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Blokka jeg har er foresten en F. då uten underspyling.:( Denne er så si 100 prosent strøken. Men når en holder seg under 400 hk så er vell ikke underspyling et must, selv om det er fint for motoren. Skal ha datasprut og smidd inmat. Porting av topp skal også skje.

    Btw budkjette er bare et mål. Det er bare det at jeg har ingen bil enda, men jeg har en motor som jeg har lyst og prøve og bygge opp. er 2 år til bilappen, så syns jeg det er kjekt og ha noe og finne på 30K er det jeg har for øyeblikke, men et budskjett er vell til og overgås som jeg som oftetest har erfart værtfall : p + jeg muligens har fått god sponsoravtale
    Sist endret av Audun; 11/09/10 kl 17:01

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    nå har ikke jeg peiling på 16v motorer, men vil tru du får mere hk for den summen på 16v enn en 8v, men igjen så er det jo litt mere som kan gå galt på en 16v (tenker da på ventiler og slikt). men hvis du skal ha en ordentlig holdbar motor på 400hk så vil jeg tru det blir litt dyrere.

    Får vel h-råder og stempler hos ksr for rundt 12000
    En ny turbo blir vel fort 6000++, får jo billigere også så klart.
    Ordentlig datasprut 5000.
    Dyser og div smådrit som fort tømmer lommeboka.

    Nå bare ramser jeg opp noe av det jeg har kjøpt til bilen min da, sikkert mange andre formeninger inne her også

    Kan bare legge til at jeg veit om en som har i overkant av 400hk på en 8v motor med org bunndel og en godt bearbeida topp uten datasprut.
    Gammel 242 for øyeblikket

  6. #6
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Talking

    Slik jeg ser for meg Budkjette:

    H-profil råder=ca 3000
    Stempler = ca 8000
    Turbo = ca 7000
    Datasprut = ca 6000


    Også alt detta andre som pakninger,lager,grene,alucooler,insug,dyser++++ ca 15

    = 38 000..som lett kan overgåes ja..! ;D

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    du kan jo selvsagt få en svær kina turbo så leverer til 400hk til 3 lapper, men du vil merke forskjell på en garrett turbo som skal levere til 400hk da sparer du fort inn noen lapper du kan bruke på noe annet grenrør og custom innsug men kan lett bruke peng ja
    Gammel 242 for øyeblikket

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    hos SPM får man pakke med smidde stempler og H-råder for 8000 svenske.. altså i underkant av 7000 norske blir vel det i dagens kurs?
    Volvo is not a car, its a passion

  9. #9
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Kan jo være verdt og nevne at måler mitt med denne motoren er og bygge en solid, stabil motor, som skal tåle, og den skal holde! den skal brukes i en bruksbil

    Derfor så skal china få holde seg i china, og ikke i garasjen min

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juli 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    haha, det tenktee jeg og, men klarte ikke la være og prøve en den holdt i 1år på 1,6bar. synes jeg fikk mye for penga jeg
    Gammel 242 for øyeblikket

  11. #11
    Registrerte brukere metrakit sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    877
    Antall takk

    Standard

    men den prisen du satt deg må du nokk øke litt om du skal ha skikkelig holdbar motor og 400hk og husk at alt annet (diverse) som du treng til og få den køyrbar i bil koster:P

    men det kommer ann på ka du meiner med holdbart og ka kunnskap du har på området når du bygger:P

    uansett lykke til:P

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    ska det være holdbart med drøye 300 hk så må du inn med ny girkasse også.. så alt baller på seg
    Volvo is not a car, its a passion

  13. #13
    Registrerte brukere Kalsn sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    1.159
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kuleberg Vis post
    ska det være holdbart med drøye 300 hk så må du inn med ny girkasse også.. så alt baller på seg
    Girkassa holder jo 300 hk, bare man lar den synkronisere seg før man trør den i gir på 7000rmp, man får også en fin turbo til 3K vis man er heldig, hx35-40, k27 osv.. Så kommer grenrør på 5K igjen viss man ikke sveiser selv.. Men er vell "tryggere" med 8v kontra 16v viss man har lite erfaring med motorbygging? litt mindre som kan gå feil på 8v imotsetning til 16v?
    Volvo 940 Turbo T5 Holset Edition
    Subaru Forester S-TURBO 1999
    Bmw 318i Touring 2008

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    651
    Antall takk

    Standard

    ja den holder hvis man har veldig treige girskift. Men hvem klarer det når man har 300hk å leke med? :P Raste noen kasser med min gamle 740 tic, så snakker av erfaring
    Volvo is not a car, its a passion

  15. #15
    Registrerte brukere Magnum sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Nyirke
    VCCN medlemsnummer
    46
    Innlegg
    543
    Antall takk

    Standard

    Bygde 16v motor i driftebilen i vinter
    den havna på rundt 40-50
    Dette var
    b230 plaslipt, boret og bettong fylt blokk
    arp bolter
    skjerkant pakning
    16v GLT topp og plansliping
    hjemmelagd pulssplitt grenrør og alu innsug
    1680 cc dyser
    Eagle h-råder
    Cp stempler
    Adaptronic sprut
    Garrett 3076r
    3 plata tilton
    525TDS ZF girkasse

    pluss diverse annet rask

    Bremsa 360hk på hjula og 550nm
    320nm allerede ved 2200rpm

    vi ga oss på 1kg ladetrykk pga baktrykk på 1.3

    Men selvølgelig så går alt ann å gjøre ting mindre kostbart
    Kina råder, neddreide stempler +++

  16. #16
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Erfaringen min er ikke helt til hundre, men den kommer etter vært håper jeg.

    Jeg er klar over alt karoseri kosnadene, med girkasse osv. men jeg skal i førsteomgang bygge en motor. girkasse og driverk kommer det også, når jeg får kjøpt bil.

    Men jeg vill først prøve og bygge meg motoren
    Og når jeg setter meg ned og regner litt på det, så kan nok 30 k bli litt i tyneste lage, men penga er ikke det største probleme!

    Men det virker som det er utalige med folk her på vccn med mye og god kunskap, så da spørr jeg bare ut jeg etter som probleme og tankene kommer

  17. #17
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Audun Vis post
    Kan jo være verdt og nevne at måler mitt med denne motoren er og bygge en solid, stabil motor, som skal tåle, og den skal holde! den skal brukes i en bruksbil

    Derfor så skal china få holde seg i china, og ikke i garasjen min
    Om du skal droppe alt fra kina i en motor på 400 hest til 30 laken så har du nesten sprengt budsjettet allerede på råder, stempler og lager.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  18. #18
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Hvem vet.. jeg har kanskje forløbig mindre erfaring, men kontaktene er til stede..!

  19. #19
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Mitt råd til deg blir å begynne. Også bare ta det etterhvert som du har råd. Bare stak deg ut hva du skal ha ang 8 og 16V, kjøp inn riktige stempler så du slipper å bytte/maskinere, også bygger du først bunn. Også når du har brukt 15 000 på bunn så prioriterer du toppen. Så når toppen er ferdig prioriterer du innsug, så grenrør, så turbo, så eksos, så motorstyring.

    Så må du ikke glemme bilen. Girkasse. Clutch. Bensinsystem. Drivverk generelt. Osv osv.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  20. #20
    Registrerte brukere Audun sin avatar
    Medlem siden
    15. juli 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Hørtes ikke ut som en dum plan Joakim

    Prosjekte mitt vill bli bygd etter lomboka, og da den helst skal være solid så koster det gjerne litt

    Men valge blir nok på 8v topp tenker jeg. Hvordan vill f.eks hx 35 eller 40 turbo fungere ?

  21. #21
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Om du skal ta det over langen ville jeg gått for 16V, uansett hva andre sier om "unødvendig for 3-400 hester", en 530/531 trenger endel jobb for å klare 300-400 hester, og da er du over hva en 16V topp koster. Og en orginal 16V holder ganske lenge, parrer den med omslipte GLT-kammer, så blir det en knall motor.

    Klart du kan få noen til å leke arkeolog og lete etter mer hester i toppen, men du klarer deg lenge med en orginal 16V og.

    Stempler koster det samme, om du skal ha 8 eller 16V. Og en chippet LH2.4 er liksom ikke ønskelig, med 3-400 hk. Da er det en ordentlig datasprut som gjelder, nytt og spennende er nye Autronic SM3. "Budsjettutgave" av den velprøvde SM4.

    Jeg er motstander av lastebilturbo, men en HX40 leverer greit med luft, om du skulle gå for en slik.

    Jeg ville nok heller lagt 8-12 000 kr i en ordentlig turbo isteden.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  22. #22
    Registrerte brukere 24516vtic sin avatar
    Medlem siden
    26. des. 2009
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    462
    Antall takk

    Standard

    trenger ikke koste mer med 16v kontra 8v nei, om du likevel skal ha nye stempler. blokka mi kostet meg 24000ca, og 16v toppen kjøpte jeg for 4500+ 8000 i overhaling.. Du får en mye mere villig motor med 16v

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. aug. 2010
    Sted
    askøy
    Innlegg
    132
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 24516vtic Vis post
    trenger ikke koste mer med 16v kontra 8v nei, om du likevel skal ha nye stempler. blokka mi kostet meg 24000ca, og 16v toppen kjøpte jeg for 4500+ 8000 i overhaling.. Du får en mye mere villig motor med 16v
    jeg klarte 287 hk på hjula med org.530 8v topp med k-kam 2 enkle gassere elektronisk fordeler og irx 450 turbo.den motoren hadde jeg i 2 år før jeg solgte den,banket den i 2 sesonger..komplett kom hele bygget på 35k.

  24. #24
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lowteck Vis post
    jeg klarte 287 hk på hjula med org.530 8v topp med k-kam 2 enkle gassere elektronisk fordeler og irx 450 turbo.den motoren hadde jeg i 2 år før jeg solgte den,banket den i 2 sesonger..komplett kom hele bygget på 35k.
    Jada. Men når fikk du effekt, hvordan så kurven og, hva var ladetrykket, og slike ting har du unnlatt å si.

    Med en topp som puster bedre, og en kam som løfter bedre og riktig durasjon, hadde du nok kommet bedre ut av det.

    Topp er dritviktig, og bestemmer MYE av effektuttaket, og hvordan effektkurven blir.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. jan. 2010
    Innlegg
    421
    Antall takk

    Standard

    Kan man velge så bygger man 16v.
    Men det blir antageligvis litt dyrere til ett visst punkt tipper at opp til 300hk så lar det seg gjøre billigere med 8v men over så kan nok 16v være konkuranse i pris.

    bygger man 16v så er noe av første jeg ville kjøpt ett ordentlig kamreim sett med runde tenner, dette samt nye spennere og ruller. Ryker fort på 5000.- viss ikke mere.
    Ny oljepumpe kan være greit også.

    Det jeg vil frem til er at viss man raser en 16v topp så blir det hvertfal dyrere en å bygd på 8v topp.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •