Du må vel kjøre og? Må jo vise hva multilinken er god for? Asså, siden vi har kranglet såpass, så er det vel på tide å vise en god tid?![]()
Du må vel kjøre og? Må jo vise hva multilinken er god for? Asså, siden vi har kranglet såpass, så er det vel på tide å vise en god tid?![]()
Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.
Og ingen unnskyldning for at du ikke har råd, for det er gratis for medlemmer!![]()
the pressure is on
nå vil vi se at du knuser de andre 940ne med stiv aksel.
neidamen må jo teste bilen hvis den er kjørbar? morro da
![]()
volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)
Haha!Tja, spørs om om det blir noe god tid da, spesiellt mtp vekt (AC, lydisolering osv..) , moment fra bunn i motoren og litt tvilsomme Gaz dempere bak. Men hadde vært artig å sett hva tiden ble
.
Haha, tviler på at jeg gruser alle med stiv aksel der. Men morro å testa, ja!
Null problem det da. Setter seg så jævelig!
Men, ingen dårlige unnskyldninger nå Christian. Du har selv tynget ned bilen med AC og lydmatter, selvom ac ikke veier mye. Stjeler mest motoreffekt.
Demperne kan jeg forstå.
Hvorfor kjøpte du ikke de Bilstein-coiloverne hos Pedersens egentlig?
Uansett, du SKAL ta noen tider. Ikke for å henge ut hverken multilink eller stiv aksel, men for å virkelig få svart på hvitt, om det er bare fjas og fanteri eller om det faktisk hjelper såpass som det blir sagt. Autoslalom er jo den beste formen for måling av veigrep, forsåvidt.
Og når man da stiller med sommerdekk på tørr asfalt bør jo det gå ypperlig, mtp hvordan det går på vintern..![]()
Er nå ikkje kun bilen det kjem an på heller då...Den som sitt bak rattet spela ei lita rolle den og..
Men blir artig å sjå tilbakemelding på rundetidene her da..
![]()
Yep, har selv tynget ned bilen med mye rart. AC veier jo ca 25 kg tilsammen. Men det er en grunn til det, jeg vil ikke ha en bil som kommer fortest rundt banen, men en bil som er god å kjøre på norske veier og som er komfortabel.
Gadd ikke å kjøpe Bilstein coiloverene fordi jeg hadde begrenset tid/penger før Rudskogen banetreffet når nedre festet på gamle demperene røyk. Disse coiloverene er nok mer eller mindre midlertidige. Blir muligens justerbar bladfjør og Bilstein Sprint seinere igjen siden det er en del bedre enn dette.
Noe svart/hvitt resultat på hva som er best av multilink eller stiv aksel mtp veigrep får man jo uansett ikke ved at jeg kjører her. Det er jo altfor mange faktorer som spiller inn til det, ikke minst dekk (som er noe billig greier det jeg har nå).
Oppdatering 08.10.2010 - Ambulansestag, mellomakselbrakett og coilover-foring
Lagde et Superflex oppheng i avstiveren til turbo. Dette er plata jeg lagde som ble foret opp på begge sider av plata med disse foringene og skrudd igjennom og i toppen. Så ble gamle støttestaget sveiset på der og skrudd til turboen.
Dessverre hjalp det ikke noe på resonans- / vibrasjonsproblemet, så nå veit jeg ikke om noe mer jeg kan prøve bortsett fra å sette på vekter på turboen for å se om det endrer seg :(.
Coiloverene bak har klunket litt i harde dumper en stund nå fordi produsenten har vært så geniale å satt i gummiforinger i nedre feste. Som "merkelig" nok fungerer dårlig når halve bakenden av bilen hviler oppå. Kjøpte 4 stk av disse universalforingene med innerdiameter på 20mm. Da ble det en del bedre da disse ble presset av skruen inn i timeglass hullet i demperen. I senteret som er tredd inn på en tapp som stikker ut av bærebroen fikk jeg dreid til en rustfri hylse i 22mm ytterdiameter og 17.75mm innerdiameter.
Sånn ser det ut ferdig montert. Bare greaset det opp og skrudde det ihop med senterhylsa i midten. Ble godt med press på den foringen for å si det sånn når skruen ble strammet godt innover i foringen, for å deretter havne inntil senterhylsa og strammes mot den så det sitter!Da ble festet fast og fint uten lyder!
Fikk endelig tid til å sveise mellomakselbraketten jeg skjærte ut for en stund siden. Tid for å male de!
Malte siste strøket i dag og monterte i sta!Ble igrunn ganske fornøyd med resultatet. Hvis hardykoblingen ryker nå så tror jeg ikke mellomakselen klarer å komme seg så langt lenger
. Passelig stiv den braketten der og veier ikke altfor mye eller! Da slipper jeg å ødelegge hele gulvet og vangen på bilen hvis mellomakselen ryker der!
Kjøpte et ambulansestag fra Volvo som jeg monterte i sta!Virker som det hjalp en del på hjulvinklene foran i hard svinging. Kjennes litt tightere ut, hjelper en del mer enn det fjørbeinstaget gjør. Men gjør seg med begge deler
.
ser bra ut![]()
Volvo 740 2JZ GTE-VVTI
Takk Til:
Bcb og L-m-r
Du hadde fått et enda stivere stag med MKII forstilling![]()
Tidligere brukernavn: flyfaen
Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
Pellementmaker hos NK Engineering AS
A-til-B-traktor: 90' 740GL
Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt
Ser good ut mister.
Blir skoj å titte nærmere på denne vogna i neste år![]()
2017 Nissan Navara | 2012 Nissan Pathfinder| 2009 Ford Fiesta | 1982 Volvo 242
2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic | 1986 Suzuki GSX 750 ES
Takk.
Da var bilen tilbake fra Autoslalom på Gardermoen. Artig treff, og kjøringen gikk helt OK. Tror ikke siste runden gikk så ille mtp tid, men tapte mye tid på å måtte gire ned til 1. gir 3-4 ganger ut av de saktegående partiene pga for sakte fart til å klare å dra igang 2. gir med høyt ladetrykk. Sånn sett er det nok mer ideellt med en liten/halvstor turbo på en sånn bane, + kanskje en kasse som syncer raskere ned til 1. gir. Kjørte 2 ganger hvor det ble målt rundetid, siste gangen gikk sikksakk- kjøringen ganske bra for det meste, så blir spent å se hva resultatet var.
Kommer nok til å tikke inn litt bilder etterhvert. + en liten update.
Hva er delenummeret på ambulansestaget, å hva kosta det hos volvo??![]()
Hva var beste tiden din?
Christian Gulbrandsøy
Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
Nestleder/Treffansvarlig
smart patent med mellomaksling brakettenlike grett og få brukt dei ekstra hola til noko og:P
Bruksbil: Volvo 945 1995
Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn