Diverse spørsmål angående V70N
Hei, akkurat kjøpt meg en 2000 V70N 2.0T, var litt sånn på impuls for jeg fikk den for en god pris, men i forbindelse med dette så har jeg noen spørsmål. Bilen er et stort hakk opp hvertfall i forhold til en 2001 Opel Astra som jeg hadde tidligere :)
1. Hva slags forbruk kan jeg forvente at den har på langkjøring? Jeg er klar over at det er en stor motor i den og den er tung, men jeg hadde håpet at den skulle bruke mindre enn 1,2 på langkjøring. Slik jeg ser det nå så kom jeg ca 17 mil på 20 liter og da var jeg svært sparsom på "gassen". Jeg hørte noe rykter om at den burde klare rundt 0,8 på langkjøring og cirka litern på blandet, men kan hende jeg har hørt feil. Det er forresten en automat. Uansett et kraftig hakk opp fra 0,7 på blandet som jeg var vant til fra Astra'en.
2. Bilen har ikke kjørecomputer, noe som jeg gjerne ville hatt, jeg mener også å ha lest at jeg bare kan bytte hendelen på venstre side og eventuelt oppgradere noe sw så vil den få det, stemmer dette? Isåfall hva slags kostnad snakker vi om her?
3. Jeg har bestilt med et slikt obd2 bluetooth adapter for å få lest ut feilkoder, tenkte det kunne være kjekt å ha, men i forbindelse med dette så kom jeg over flere sider med Volvo VIDA, som kostet noe mer, men virket som var et fullstendig diagnoseprogram til bilen, er dette en fornuftig investering? Kan man gjøre noe mer med den, enn bare å lese ut feilkoder, og hvor er det isåfall smartest å kjøpe den?
Så over til litt problemer .... :)
1. Jeg har en sånn oransje varsel trekant som lyser i bilen, og det står motorsystem serv erfordras eller noe i den dur, en bekjent av meg leste ut feilkode og det var visst noe med spjeldhuset. Vi har tatt ut spjeldhuset og tatt en rens på det, men det hjalp ikke noe særlig, fjerner man feilkoden, så kommer den like kjapt tilbake igjen. Etter litt Googling så var visst ikke dette noe ukjent problem slik som jeg skjønte, men må da spjeldhuset byttes, det holder ikke å rense det?
2. Det virker som om STC'n lever sitt eget liv, ved svinging til venstre, så kommer den en merkelig lyd fra venstre fordekk og STC'n jobber for fullt. Det kan virke som om bilen tror at den skrens-er eller noe i den dur. 2 Ganger så gikk det såpass langt at bilen ikke flyttet seg en meter når jeg gav på litt fra stillestående. STC'n bare stod bare og blinket villt og jeg tror at bilen trodde at den stod og spant på alle hjulene. Det har også en gang kommet opp i det motordisplayet at jeg hadde feil på STC og feil på ABS, men dette har forsvunnet igjen. Kan det være noen sensor eller noe i den dur? Løsningen min foreløpig var bare å skru av STC.
Det er sikkert masse mer jeg lurer på etterhvert, men dette er ihvertfall starten, selv med et defekt spjeld hus og en spinnevill STC så er det en knallbil. Hadde jeg bare klart å fått ned forbruket noe og en kjørecomputer i den så er det en kanonbil :)