Mye olje er vel fra du kjørte uten oljelåkk i Hemsedal? Haha :p
Printable View
Mye olje er vel fra du kjørte uten oljelåkk i Hemsedal? Haha :p
Sladding i skibakken? :D
oi da! solid sprekk ja :p
grenrøret er vel brukbart fremdels? bare og sveise og selge?
Yep, satse på at jeg får et nytt grenrør veldig billig. Det er jo designfeil som har skapt dette problemet. Kom ingen deler inn i turbo såvidt jeg har merket/sett. Igrunn litt flaks, for har kjørt med det sånn i 2-3 måneder hvertfall :).
Den går mesteparten av veien rundt. Men det har ingenting å si, skal ikke bruke grenrøret lenger :). Blir nytt Ajden rør, med det nye designet.
Yep, kommer nok derfra gitt :).
Er akkurat det. Er ikke noe å sette på igjen uten å fikse problemet med egensvingningene. Og egensvingningene får man nok ikke fikset uten å endre på noe i designet.
Håper det der blir reklamasjon ? Det burde det være når det er produksjonsfeil ..
Sorry for uvitenhet, men resonans, hva betyr/er det egentlig ? :p
For hver eksospuls som kommer, gjør det at grenrøret beveger seg litt. Når det kommer en til blir svingningene større og større.
Wikipedia sier:
Resonans er i fysikken en egenskap et system kan ha til å svinge med maksimal amplitude med en ytre svingningskilde ved en bestemt frekvens. Denne frekvensen kalles systemets egenfrekvens. Når et slikt system påvirkes av ytre periodiske impulser med en frekvens lik eller nær systemets egenfrekvens, vil systemet svinge med høyere amplitude enn ved andre frekvenser.
var ein solid og fin sprekk du hadde fått der ja
Har egentlig bare med uflaks å gjøre. Har ikke noe med om lengdene er like lange eller ikke. Det er vekt på turbo/grenrør, utformingen, tykkelsen på stålet og egenfrekvensen til stålet. Egentlig bare mye uflaks med hvordan alt det stemmer sammen som gjør at dette resonnerer og vibrasjonene bygger seg opp til veldig høy amplitude på 3000 rpm.
Ingen måte Ajden kunne funnet ut av dette uten å ha prøvd designet/grenrøret selv. Noe han ikke har gjordt. Andre har hatt tilsvarende problemer med samme designet.
Da er jeg med ! Ja, har hatt litt uflaks med det grenrøret dem da .. Hva med avstivning da, er det mulig å stive det opp litt så det ikke resonerer så mye ved 3000 ? Menmen, er jo ikke ditt problem lenger da :) Blir flott med nytt grenrør ! :)
Også er du nødt til å vaske opp nedi der ! haha :P
Helt klart. :)
Selv om man stiver det opp så får man fortsatt resonansen, bare at det forplanter seg mye mer videre igjennom resten av motoren istedenfor at grenrøret flekser mellom motor og turbo. Blir nok bra med nytt grenrør, ja! :D
bra at det ordner seg da :D
Oppdatering 15.04.2011 - Fortsettelse på demonteringen
Ble litt skruing i kveld og :). Fikk tappet AC-en for R134a gass. Dette gikk egentlig en del mer fredelig for seg enn jeg hadde sett for meg. Fikk en slange som passer på nippelen på tørkefilteret av sjefen til Magnus Hagtvedt for en stund siden, så bare kobla på den for å tappe anlegget.
http://www.chrml.net/media/bil/proje...G_6041-600.jpg
Tatt vekk den originale armen med oljekjøleren. Siden jeg skal ha på filterflytteren rett på blokka med oljeslanger ut.
Mangler den nippelen som skal sitte i blokka som oljefilteret er skrudd på. Har en sånn stående på en FB-blokk jeg har liggende, men det er en slags hul pinbolt som er skrudd inn i blokka i ene enden og som man skrur filteret på i andre enden. Altså ingen sekskant å skru på. Kan kanskje få den ut, men da må jeg skaffe to-tre 3/4"-16 muttere og da er det nok like greit å bare bestille ny nippel på Volvo og skru til så hardt jeg klarer med tang ellerno + loctite. Skal ikke noe oljefilter på som skal tas av og på hele tiden uansett så trenger ikke sitte så godt.
http://www.chrml.net/media/bil/proje...G_6044-600.jpg
Fysj, original oljekjøler skal vekk :). Til og med herjing på snø i -15C med kun turtall uten noe særlig gass så er temperaturen ganske raskt oppi 120 grader. På Rudskogen skal det 1-2 runder til før olja er 130 grader med kun denne.
http://www.chrml.net/media/bil/proje...G_6042-600.jpg
Tatt ut pinboltene til manifolden siden de var såpass sprø at de knekker altfor lett. Knakk jo en når jeg dro til grenrøret forrige gang. Fikk ut 6 av pinboltene relativt enkelt nå.
Selvfølgelig knakk jeg en til nå når jeg skulle ha den ut. Knekt 3-4mm inn i toppen. Noen forslag til hvordan jeg kan få ut denne uten å skade gjengene? Heldigvis den fremste som er lettest å komme til.
http://www.chrml.net/media/bil/proje...G_6043-600.jpg
Den som knakk når jeg monterte grenrøret sist. Fått på en mutter. Trenger bare noen med sveiseapparat som kan gi den et lite nest i midten, så skal denne bare være å skru ut forhåpentligvis :).
Motivasjon fra Rudskogen 2010 :D
Bruk en sånn "grisepikk", så får du ut den knekte pinbolten. Du borrer den inn i bolten, og når du skrur andre veien tar den tak:)
Er det tilfeldig at den filmen er 9 minutter og 40 sekunder lang? :p
Nei bor ut dritten! så drar du på TESS eller lignende butikker å kjøper deg rustfrie gjengespiraler "Helicoil"...som skal erstatte m8 (altså blir samme hullet til pinbolten) så følger det med en gjengetapp som passer til den gjengespiralen (hullet blir ca. M9,5 elns da)
Nr. 1 du blir aldri plaget med å få ut pinboltene igjen
Nr. 2 det blir faktisk en sterkere boltforbindelse :)
Bruker du da i tillegg syrefaste pinbolter og muttre blir du aldri plaget igjen ;)
Fin lyd i bilen! :) Liker at du hopper i setet når du ratter som værst før depotstrekka. ;)
Så du kjører ekstern WG mao. :) Gidder ikke bla tilbake akkurat nå. :p Er noen som liker det screamer-greine også! ;)
Låt spenstig på sperra, båpbåp! Den slår godt i girskapen også ser jeg, det er ikke noe nytt. :p