broren til 'snekker-andersen'?
'donald-dreibenk'... :D
Høres ut som at vi tenker likt på den :D
Jeg flytter i første omgang over den duppedingsen jeg lagde som passer der fordeleren sitter orginalt.
Også får jeg prøve å få sveist om ett toppdeksellokk med en AN-stuss på eller no sånt :)
Jeg å, men var derfor jeg skrev "i nærheten", hehe.
Jeg skal nok få til noe herover for 2-3-400 kroner håper jeg :)
Det koster litt i bænzin og bom for å reise til Bole-land, men sånn bortsett fra det hadde det vært ålreit med en tur for å juge litt å. Så jeg skal si ifra hvis jeg ikke får ordna noe her :)
Det er rart ja. Men jeg får fortsatt trykk i toppen min med std veivhusventilasjon og 2 rør fra orginal plassering av fordeler. hehe.
Men det blir vel bedre hvis jeg får ei lufting direkte fra toppdekselet.
Jeg kjører med denne tanken.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/1499.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/2589.jpg
Er vel en bra leak down hvis du har kjørt med orginale stempel/ringer og blokka har gått noen tusen ;)
Sist jeg målte lå jeg på 11 med kompmåleren min :) I følge boka skal den ligge mellom 9 og 11 mener jeg å huske.
Men lekkasje ned må det jo være. Ellers hadde det ikke vært trykk i blokka.
Std stemplet og ringer ja.
Joa :) En ting er hva du måler i komp i stillstand, og funker greit på en motor som yter maks 150hk og snille ladetrykk. MEN det skjer masse negative og rare ting med sylindervegger, orginale stempel og ringer når ladetrykk, effekt og sylindertrykk skyter i været ;)
Det som hjelper mot dette er:
- Skikkelige kvalitets stempel og ringer
- betongfylling hjelper noe
- Sleeving
- platåhoning med stressplate
- gassporting av stempel
- justere korrekt ring-gap
Ofte må man kombinere disse for å få et bra resultat. En kompis av meg som borer og honer blokker gjorde et lite forsøk med å bore og hone ei blokk til 96.30mm til 1.OD som er ganske vanlig, uten stressplate, og når han etterpå skrudde på stressplata (som da simulerer topplokket) så målte han at sylinderene ble 6-7 hundredeler urunde!! øverst i sylinderveggene. Det er jævli mye og sier litt om hvor ustabil rødblokka egentlig er. Sånn er den nok i orginal tilstand vil jeg tro så hvis du måler at den er rund i fri tilstand kan jeg garantere at den ikke er det i sammenskrudd tilstand.
Hvordan hadde komptestresultatet blitt om du hadde kjørt 1,5 BAR trykkluft inn i innsugsmanifolden når du testet, tror du?
2,3 L rødmotorene har minst 96 mm borring og tynne sylindervegger som gir seg når ladetrykket og dreiemomentet øker. Folk rundt her kjører med radiatorslanger som veivhusventilasjon for å få nok kapasitet ut av veivhuset.
B21 blokkene har 92 mm borring og tykkere sylindervegger som holder mye bedre.
Kremt, ikke rødmotorene, men B23(0) blokkene.
Kan bekrefte dette.
RS tuning Bergen m fl. har målt tilsvarende vandring og tilhørende ovalitet. Løsningen ble å betongfylle, montere toppen og la det stå å tørke. Etterkontroll viste at sylindrene da kun vandret 0,01 mm.
Selv med uvanlig stor stempelklaring, for å unngå disse skjæremerken som de fleste Volvostemplene etterhvert har, 2,4 BAR ladetrykk, 7000 o/min og 480 hk "Axel power" i dynapack var ikke veivhusventilasjon ett problem. :)
Ja har selv ei betongfylt B230 blokk jeg skal prøve på mitt turbobygge, men måtte øke klaring pga fare for skjæremerker ja.
Hadde B21 blokka vært det beste alternativet så hadde vel ALLE brukt den? :) Men saken er at de aller fleste bruker nyere B230 blokk når det skal taes ut skapelig med effekt. Jeg ser jo noen ulemper med B21 blokka også:
1. Mange av B21 blokkene har heller ikke akkurat "hurra" vegger pga elendig støp. Ultralydtesting har vist at tykkelsen kan variere ganske mye over hele sylinderen og det er ikke bra for varmevekslingen heller..
2. Med 92 borr så får du problemer med ventil avstand mot sylindervegg, spesielt om du skal bruke større ventiler for da hindrer det mye av fløde da ventilen kommer veldig nærme sylinderveggen.
3. Større stempeldia betyr mer kraft som faktisk øker med kvadratet av radien. F=pxA. Selv i den nye klassen 2150cc i sverige så benytter man B23(0) blokker og heller reduserer slaget..
Den eneste kombinasjonen jeg kan se kan bli en bra suksess er om man anvender en god B21 blokk (ultralydtestet) sammen med en B204 topp og turbo. Hvis man da bruker ei langslagveiv kan dette bli en ganske bunnsterk og bra motor som tåler mye juling før sylinderveggen gir seg. Hadde vært moro å testet et slikt bygge :)
De beste alternativene hvis man skal ta ut maks effekt (300+ sug eller opp mot 1000+hk turbo) er å benytte R sport blokk (eller nyere EVO) eller å sleeve blokka. Det koster, men er det som holder i lengden... For alle oss vanlige dødlige, som meg selv, så får vi bare leve med litt økt leak down og effekt tap ;)
Takker for masse info :) Da ble jeg litt klokere, hehe.
Lærer stadig noe nytt :)
Nå skal ikke jeg prøve å få alle til å gå for B21, men vi kan jo diskutere på generelt grunnlag.
Det er nok ikke så enkelt. Når Volvo erstattet B23 motoren med B230 så kuttet de ut 2,1 L og erstattet B19 motoren med B200.
B21 motoren er derfor gammel og relativt sjelden i forhold til de andre. Det er derfor enklere, lettere og vanligvis billigere å bruke det man har enn å begynne med å kjøpe ett brukt objekt og så begynne derfra.
Som du vet er forbrenningskamrene i Volvotoppen ca. 11 mm dype og man kan fint bruke alle toppene med B21 toppakning. Det er altså toppen som begrenser det åpne området rundt ventilene, ikke sylindrene.
En B23(0) motor tillater riktignok at man kan trekke topp og toppakning 1,5 mm lenger frem enn originalt, men hvem er det som benytter seg av dette trickset?
Hvis vi snakker 2150 sugemotor på moderat budsjett til konkurrerende motorsport så ja, da brukes alle tricks og da er større borring det rette valget, men til en turbomotor er solide sylindre svært viktig pga det tildels svært høye dreiemomentet man kan hente ut ved hjelp av ladetrykk.
En B23(0) motor bør ikke borres til mer enn maks 97,2 mm som sugemotor. B21 motorene kan borres til 96 mm og fremdeles brukes som "vanlig" motor og det sier det meste.
Det du sier om kraften på stempelet er selvsagt korrekt, men litt høyere ladetrykk kompenserer LETT for dette.
Man kan gjerne sammenligne med andre motorer også som f.eks dette 5 sylindrede dritet som er blitt så "poppis" av uforståelige grunner.
Rundt 81 mm borring, de strokes til 95 mm og har revva rådeforhold. B21 er jo helt genial på alle måter i forhold, ikke sant? :D
Dette har ingenting med bilen/tråden min å gjøre men skriver det her likevell bare til info om noen skulle høre om felger/dekk til salgs.
En kompis har fått frastjålet felgene sine. (Buster83)
Så om noen har noen kompiser (evt dårlige kompiser) som har vært på raid i natt (30.03.13) og stjålet 4 stk Ocean mk18 med vinterdekk på så vil jeg gjerne vite om det. Felgene satt på bilen.
Hvis felgene er uskadd så kan det kanskje ordnes uten altfor mye om og men.
Så hvis noen kjenner dette pakket som ikke skjønner hva andre eiendom er så kan de kontakte meg.
Meg 95870644
Eier, Tom Erik: 97136652
https://www.facebook.com/photo.php?f...type=1&theater
Det kommer nok en update i tråden hans også tenker jeg. Link her
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.n...93352219_n.jpg
at ikke folk vet forskjellne på mitt å ditt er jævlig iriterende... lete fram hekksaksa å skrenke inn muligheten deres til å være klåfingra viss dere finner folka...
Det der er noe dritt. Skulle hatt juling!!
Så bildet og teksten på facebook og delte videre.
Kurt
Delt her og. Får håpe de kommer til rette igjen :)
Bare å fulge med på finn i nærmeste fremtid i nærområdet.
Ny info:
30.03.13 - 21.00
Må bare få takket alle som har vært med og delt info.
Da har felgene kommet tilbake, men uten hjulmuttere og jekk.
Jeg fikk en telefon (skjult nummer) om at de lå i veikanten ved huset og duden unnskyldte seg og visste ikke hva annet han skulle si.
Jeg har snakka med eieren (Tom Erik) og han fant felga. Men han savner som sagt muttere og jekk.
Så en oppfordring til han som stjal de:
Hvis du stikker til eieren (Tom Erik) og sier unnskyld, leverer muttere, jekk, setter på hjula igjen og gjør opp for eventuelle skader skal han ikke levere anmeldelse på tirsdag.
-------------
Org melding:
30.03.13 - 11:15
En kompis har fått frastjålet felgene sine.
Så om noen har noen kompiser (evt dårlige kompiser) som har vært på raid i natt (30.03.13) og stjålet 4 stk Ocean mk18 med vinterdekk på så vil jeg gjerne vite om det. Felgene satt på bilen. Og bilen sto hjemme på gårdsplassen hans i Brumunddal.
Hvis felgene er uskadd så kan det kanskje ordnes uten altfor mye om og men.
Så hvis noen kjenner dette pakket som ikke skjønner hva andres eiendom er så kan de kontakte meg eller Tom Erik.
Meg 95870644
Eier, Tom Erik: 97136652
Bilde av bilen slik den ble forlatt.
Godt å høre de kom til rette :D
bra dem kom til rette!
telefon opperatør er faktisk behjelpelige viss det er skjult nr i slike sammenhenger;)
Helt utrolig hva noen folk får seg til å gjøre, for et sett felger. :p
Men flott at de kom til rette igjen ja, får bare håpe skadene blir erstattet også. :)
Nok en gang et innlegg som ikke angår bilen min men der hvor jeg handler mye av delene mine. BCB
Så hvis noen hører om noe så kan de enten ta kontakt med Roger på BCB eller meg så kan jeg formidle videre.
Facebook-linken til infoen
Skrevet av Roger på BCB:
Nå er jeg forbannet!! Småligheten når vist ingen grenser! Vi skulle i dag ta inn en Volvo 240 som har ventet på oppussing som sto parkert utenfor vårt verkstedet i Brumunddal. Da oppdager vi at mange deler av bilen er stjålet, alle lister og bakstøtfanger m.m. er borte.Vi regner med å kunne finne igjen hendelsen på et av overvåknings kameraene og ha klare bevis for politiet. Men vi vil gi dere som gjorde dette en mulighet for å unngå anmeldelse og det er at delene blir levert tilbake til oss umiddelbart!! Til de som leser dette og er enig i at dette er utrolig smålig og at slike hendelser må det settes en stopper for!! var snill å del ut denne så flest mulig ser den.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.n...12905912_n.jpg
Fy f*** ass.!!
Håper det ordner seg.