https://www.mediafire.com/file/pg808...U-Zip-log/file
Her er den siste log fila, fra kjøringa før bilde av turboen er tatt.
Printable View
https://www.mediafire.com/file/pg808...U-Zip-log/file
Her er den siste log fila, fra kjøringa før bilde av turboen er tatt.
Det er ikke uvanlig å se slik gløding som det der etter man har brukt redskapen hardt, men hvis det er etter mer normal kjøring, da tyder det nok på at tenningen ikke er stabil på det høye nivået som vi ønsker oss på dette oppsettet.
Fordelen med datasprut er jo at man kan trekke av tenning på akkurat de turtall og det ladetykket hvor motoren har behov for det for at man skal unngå tenningsbank.
Det betyr da at det ikke er noen grunn til å kjøre lavere tenning fra 100 kpa linjen og nedover enn det B21A motorene med 185 fordeleren fikk. :)
https://i.imgur.com/YO47Z66.jpg
Vanskelig å få oversikt med så mye loggdata samtidig.
Ign adv.,MAP og rpm holder egentlig i dette tilfellet.
https://i.imgur.com/PRkltkl.jpeg
Okey, jeg kjørte litt i går å dro på og testa litt, før jeg kjørte ca 1,5 mil hjem. Det var ikke direkte hard kjøring, men dro jo på litt av og til. Motoren sto også på tomgang i ca 1-1,5 minutt før jeg stoppa den. Da burde den sikkert hatt mer tenning på lavere turtall for jeg er noen grader under 185 fordeleren.
Skjønner, her er jo tenningskartet ja slik det er nå med kpa og rpm
https://i.imgur.com/PRkltkl.jpeg
Feks på 230 kpa / 1,3 bar på 2500 rpm er det jo bare 14,3 grader tenning.
Var på Oppdal en tur igår og kjørte opp Gråura, en ganske lang tung bakke opp på fjellet med ca 9 prosent stigning i 4 kilometer, men hørte ikke noe kjølevann som boblet når jeg kom på Oppdal og stoppa, men da var det riktig nok noe roligere kjøring før jeg stoppa motoren da. Her hjemme så bor jeg rett ved 80 sona. :)
Dette gir jo kanskje mening, for når jeg kjørte hjem igår så låg jeg i 6 giret med ganske lite omdreininger rett før jeg svingte av. Da har den sikkert for lite tenning, mens hvis jeg ligger i et lavere gir så får den mer tenning på samme trykket pga høyere turtall?
Greia nå er at jeg har ordna time på Almli mek for å få godkjent benkepapir til SVV. Da må jeg over Dovrefjell, ca 2 timer og 1 kvarter unna her jeg bor. Tror du det er trygt å kjøre dit med dette tenningskartet så lenge jeg ikke kjører i for tungt gir? Jeg rekker nok ikke å få i Dynapacken igjen før det, så kan jeg heller kjøre til han som mappa den igjen senere å få justert på mer tenning? Greit at han kobler til banke sensoren og lytter tenker jeg. :D
Du har ikke evt et tenningskart fra en rødblokk med liten turbo og ca 7,5 i komp som jeg kan sammenligne med og evt vise til mappeduden? :D
Heisan! Jobber også med e-innsug med dyser i topp. Sliter litt med å få originale fuel railen til å passe med de dysene jeg har. Kunne du delt noen bilder av festene du eventuelt laga ? Jeg har ikke sjans til få plass til orginale trykkregulatoren som du tilsynelatende har fått tel her[emoji848]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hei du. Det jeg gjorde var å bore hull i et flatstål som jeg skrudde i toppdekslet, deretter sveisa jeg på 2 flatstålbiter til fuelrailen. Måtte bøye festene på railen litt, men det gitt fint. Er litt trangt med regulatoren, men når railen tiltes nok opp så skal det gå akkurat. :)
https://i.imgur.com/4RFTExn.jpeg
https://i.imgur.com/rRrCM2P.jpeg
Skjønner, takk for bilder! Jeg har en laga en brakett som fungerer på samma måte, men regulatorflytter’n ligger an på innsuget åkke som. Dysene står liksom litt skeivt så redd for at det ikke blir helt optimalt. Spørs om dysene rett og slett blir for korte[emoji848]
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/09/12.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/09/13.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hmm, har du prøvd med original regulator? Skal sies at regulatoren ligger nesten helt borti innsuget på min også, men mulig dysene jeg har er lengere. det hjelper ikke å dra dysene litt ut da? Så lenge oringen er nedi hullet så skal det jo bli tett. Om ikke så kanskje det kan fungere med avstandhylser? :)
https://www.speeding.no/p/drivstoff-...xoC1aoQAvD_BwE
Er så rart. Ser ikke at det skal gå med original regulator med kortere eller MYE lengre dyser. Ja sett jeg får sånne dyseforlengere. Koster ikke no mer enn at det er verdt et forsøk[emoji106]
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har satt opp dyno dataen din sammen med tenningsmappet du har så kan du se hvordan det ser ut.
For meg ser det ut som du har noe lav tenning på lave turtall, spesielt under vacuum på cruise-området, det vil gi varm eksos som den røde turboen tyder på.
På bildet under ser du tenningen på rolig køring:
https://i.imgur.com/gnw3dgK.jpeg
Her er bilde av full gass fra rundt 4000 til 6000 rpm:
https://i.imgur.com/ZItuyoh.jpeg
Grafene jeg har satt opp er med dynoverdiene fra bildet du la ut og med tenningsmappet og det jeg ser fra Mtune loggen der du har gitt full gass fra ca 3000 til 6200 rpm. Så det vil ikke bli 100% men burde gi en viss ide.
Graf med effektdata og tenning:
https://i.imgur.com/fq4bo0L.jpeg
Grafen under viser hvordan tenningsmappet ditt ser ut for ulike map. Det ser ryddig ut, men tenningen for 100 kpa og lavere har en dypp i mellomregisteret. Det kan jo vær det er det beste for dette oppsettet, men det vil jo vise seg i benken hva motoren ønsker av tenning der.
https://i.imgur.com/fyaeGYW.jpeg
På grafen under så er tenning advance og retard i forhold til manifoldtrykk satt opp. Ut i fra dette ser det ut som tenning advance for vacuum / rolig-cruise er noe lavt, og blir lavere på høyere turtall som er motsatt av hva den skulle hatt.
Tenning retard for positivt trykk er noe merkelig der høye laderykk har mindre retard en moderate ladetrykk. Dette og burde være motsatt. Husk dette er retard/advance i forhold til det relevante trykket.
https://i.imgur.com/q4PHlva.jpeg
Mappet ditt ser jo fint ut, og det viktigeste er at den tåler tenningen på det drivstoffet du bruker. Det er jo flisespikkeri, men ting blir veldig tydelig når dataen settes opp slik som dette.
Folk som mapper kan jo ikke bruke timevis på mapping på cruise-området heller så da blir det vel ofte rom for forbedringer på det området.
Direkte imponerende analysearbeid. Mange takk. :)
Tusen takk Nordmark, her ble det virkelig enkelt å se hvordan motoren oppfører seg og det gir egentlig veldig mening i forhold til hvordan jeg opplever motoren. Synes turboen og motorrommet ble mye varmere ved rolig kjøring, ved kjøring i lavere gir så blir det kaldere og det er jo pga mer tenning på høyere turtall. Når vi mappa den første gang så ble det økt tenning på rundt 5500 omdreininger til den slutta å gi effekt, banking var det ifølge mappefyren ikke antydning til. Jeg har i etterkant prøvd å lese tenningstabeller og begynner nå å skjønne litt her. Hadde jeg vist det jeg vet nå da jeg var å fikk mappa den så skulle jeg pusha mappefyren til å gi mer tenning på lavere turtall, men nå skal jeg tilbake snart en tur til å prøve. Med tanke på at det ikke er antydning til bank på 27 grader på 5500 omdreininger så kan jeg ikke skjønne at det ikke skal tåles mer tenning på lavere turtall. Så håper på forbedringer her innen kort tid. Skal komme med resultatet med en gang jeg har vært i dynon. Og igjen, tusen takk både Batland og Nordmark for all hjelp og inspirasjon. :D :D
Fuelrailen til Volvo 360 ser slik ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2025/06/68.jpg
Har sett bilder ta disse, men ikke finni ut hva dem kom på! Går jo alltids an å prøve hvis jeg skulle få kloa i en. Takk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det du kan gjøre er å gå inn på 100 linjen og legge inn 36 grader fra 3000 o/min. og helt ut.
På 2500 o/min blir det ca. 28 grader og på 2000 o/min blir det ca. 22,5 grader.
På 50 linjen legger du inn 8 grader høyere tenning enn på 100 linjen og så interpolerer du mellom de to.
Det var en lur ide, den railen ser jo ut som den er laget for e innsug med EFI dyser i topp :D
Okey, jeg prøvde meg på dette nå og det ble litt kvassere tenning, men ser for meg at det burde økes en del i det blå feltet siden trykket kommer så tidlig eller tar jeg feil nå? Det blir selvsagt ikke gjort før den er spent opp i dynon. :)
https://i.imgur.com/lnHH3oL.jpeg
Om ikke du finner 360 rail og uansett skal bruke ekstern bensintrykksregulator så kunne det kanskje vært et alternativ med dysegalleri fra Nuke? Da har du jo utgangene på sidene istedet for bakover mot innsuget. Ulempa er jo at det ikke ser helt original ut. :)
Ja :D
Tror nesten ikke jeg tør å endre noe som helst før den står i dynon jeg, skal jo tross alt kjøre til og fra Dovre på tirsdag og kjøre i SVV godkjent benk, og mappeduden driver å oppgraderer styresystemet på Dynapacken så jeg kommer nok ikke dit før Dovre. Tror du det er skummelt å kjøre slik kartet er nå uten at jeg endrer noe som helst, så lenge jeg ikke ligger i alt for høyt gir? :)
Det er sikkert det beste for du har tross alt betalt for en mapping så noe tillit til tenningsmappet skal du ha.
Mitt forslag er basert på tenningskurven i 185 fordeleren som stod på B21A motorene. Disse hadde A-kam og høyere kompresjonsforhold enn BSRT oppsettet så jeg ser ingen grunn til at ikke 185 tenningskurven skal være 100% trygg på 100 linjen. :)
Sant, hvis det er 185 kurven så burde det jo være trygt. Synes du det ser rett ut slik jeg gjorde det på bildet over? Når jeg interpolerte så datt verdiene på 100 og økte på 50. Burde det være høyere tenning på 1200 og 1600 rpm på 50 og 100 kpa også? :)
Bladde gjennom BSRT tråden igjen, og jeg finner jo noe nytt hver gang :)
Tenkte jeg kunne få mappeduden til å justere tenninga opp på dette nivået, bortsett fra der jeg pr nå har høyere tenning, det kan bare være som det er. Så kan vi prøve å øke ytterligere å se hvor mye den tåler. Vil ikke det være en god ide? Føler jeg begynner å få en viss forståelse for tenning nå, og det er ganske mye mer avansert enn man først tenker, men det er jo nå det begynner å bli gøy. :D
Anbefaler du forresten å stille inn tomgangsventilen, eller er det like greit å bare justere tomgangen med tenning? Synes den er litt ustabil nå, ikke plagsomt, men er mye stabilere på forgassermotorer med Pierburg 175.
https://i.imgur.com/83Zi56G.jpg
Her er tenningskartet ditt satt opp likt som du har. Har endret på 100 kpa og 120-150 kpa og endret mye på vacuum området.
Det høyere ladetrykkområdet er temmelig likt som du hadde det.
https://i.imgur.com/gAqtUSo.jpeg
https://i.imgur.com/9c4p3Lb.jpeg
https://i.imgur.com/qYa3DqL.jpeg
Du kan fint bruke dette fra 20-150 kpa og burde gi bedre effektivitet på cruise området.
Høyere ladetrykk er nokså likt som det var, men burde jo kontrolleres i benk.
Da prøver jeg bare å legge inn det samme som på kartet ditt her på 20-150, så får det testes i dynon på høyere trykk enn det. Da slipper jeg forhåpentlig vis rødglødende turbo på finere kjøring. Tusen takk :D