30783021 går til det meste av turbobiler på Volvo, diesel og bensin.
Til R AWD og M66 AWD er det utløserlager 31259889 som er gjeldende.
Hør med Texascom, han har jo satt SPEC clutch på sin. Men tror har kjører med det originalet utløserlageret.
Printable View
30783021 går til det meste av turbobiler på Volvo, diesel og bensin.
Til R AWD og M66 AWD er det utløserlager 31259889 som er gjeldende.
Hør med Texascom, han har jo satt SPEC clutch på sin. Men tror har kjører med det originalet utløserlageret.
Utrolig bra bil :D
Vet at Texascom har SPEC clutch steg 2+ eller noe sånt i sin S60R. Men der koster jo komplett clutch fra 7300, mot at om jeg bytter til plant 850 svinghjul (ca500kr), Sachs racing trykkplate til BMW M5 (ca2500kr) og lamell 30783021 (??kr).
Ser jo allerede her at kostnaden blir mye lavere, men at jeg samtidig blir kvitt dobbelmassesvinghjulet og fortsatt kjører med std organisk lamell for maksimalt kjørbarhet. Ren SPEC setup med svinghjul og clutch koster jo det hvite ut av øyet, den nette sum av 12000,-. Og jeg har sett mange havarerte dobbelmassesvinghjul, men det kan godt hende det likevel ikkenoe stort problem i en familiebil da.
Per: Hva er prisen på 30783021 lamellen over disk? Har fått tak i en som har gått 408 mil i sverige, men gidder ikke kjøpe brukt dersom det er en fornuftig pris over disk.
Har funnet ett svensk firma som leverer ferdig maskinert svinghjul for 765 trykkplate.
HER
Nice, hvor mye forskjell utgjør en sånn type svinghjul egnetlig?
Den veier vel kansje halvparten av orginalsvinghjulet vil jeg tro. Kan være at den bli bittelitt mere nervøs på tomgang og langt ned i registeret, men disse har jo bjørnesterke motorer så tror ikke det vil være ett problem. Men jeg tror jeg ville maskinert ett sent 850 / tidlig S/V/C70 plant svinghjul med tapper istedet for hull rundt, da beholder du gjerne en kilo eller tre ekstra mot dette i stål som ihvertfall ikke vil gjøre ting værre.
Det går å bruke det med runde hull rundt og, likt som 940 osv, men da må ledningene på svinghjulsgiver byttes om. Jeg vil allerhelst prøve å la være det.....
Tror dette vil være den ultimate clutchen uten å gå for er super ss rally gt lamell. Oppgitt til minimum 590Nm med organisk som skulle rekke og bli til overs.
Har jo lyst til å prøve (u)dyret på bane engang i tiden.
Ser også de har bokser til VW/Audi Haldex på denne siden. Hmmmm montro om de går på Volvo?
Ja at ett lettere svinghjul er ett pluss sånn sett er det jo ingen tvil om da. Skulle jaggu investrert i dette om jeg kjente til de ved ombygginga til manuel på en av gamlebilene :) Moro å sett hvor mye bedre det ville blitt.
Du får ihvertfall vite det, jeg får vel bare lese om det.. hehe
Er ikke sikkert det var noen suksess da. Har ikke hørt mye omtale om det ihvertfall, så meget mulig det feilet allerede på prøvestadiet.
Nei blir nok kun fikset clutch i første omgang, var ikke akkurat planlagt utgift det.....
Da er iallefall clutch lamell og svinghjul i boks.
Det ble en brukt lamell denne omgang (408mil).
Takk til Jahn på SC Styling for å ta med delen fra Jönköping og Julen som hadde svinghjul liggende.
Skal bestille trykkplate på neste lønning så det også er i boks.
http://www.blocket.se/uppsala/Koppli...3.htm?ca=6&w=3
spec clutch!!!
Type feil!
M66 på disse..
Stemmer det. Er 23 splines i M66 kassene, mistenker det er noe de har adoptert fra Ford. Og det bli ikke SPEC clutch på meg, syntes det var for drøyt med 12000,- når jeg kommer unna med en sum i underkant av 4000,- for ett tilsvarende oppsett.
Da var lamellen klar for henting og svinghjulet ble hentet i dag. (Takk Julen) Kan nevne at det plane svinghjulet er likt på suge og turbomotorene, 228 og 240mm clutch går om hverandre. Det kan være kjekt og vite for de som evt planlegger å bytte ut dobbelmasse svinghjulet.
I går ble det en liten runde for å fikse noe nødvendig. Bilen hadde blitt kjørt ut og nektet å starte pga defekt batteri. Tok ut orginalbatteriet og satte i ett Optima Orangetop som jeg hadde. Riktignok passet ikke det med verken feste eller klemmer så ble satt dit midlertidig til jeg får i ett nytt orginalbatteri, det gamle målte 4,5V :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/1746.jpg
En smule større orginalbatteriet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/04/1747.jpg
Var en liten forskjell der ja! :p
Ditt gamle er et dieselbatteri!
Sitter ikke så stort i en bensinbil originalt..
Er det? Ser ikke ut som det har stått noe annet i denne.
Mye større enn mitt det der hvertfall :)
Åssen er volvo-batteriene texascom? Fikk varta-batteri forrige gang jeg skifta hos bilia.
Vil ha samme type batteri med lufting, vil ikke ha gasser inni bilen....
Glemte å skrive at jeg monterte K&N filteret også.
Er jo en lufteslange som går fra batteriet og ut under bagasjegulvet originalt