www.exhaust-coating.se
Skal vistnok være bedre en eksosbandasje!
Printable View
www.exhaust-coating.se
Skal vistnok være bedre en eksosbandasje!
som jeg skrev.
Det med 47/48mm inner dia hadde en del tregere spool en det med mindre dia!
Det med størst dia ga kanskje størst toppeffekt. Men spoolen kom mye raskere når jeg gikk for det med mindre diameter.. selv om det var litt dårligere laget..
Man skulle hatt masse tid og penger til å prøvd seg frem på slike ting :)
Mindre dia ga hvertfall bedre kjørbarhet. det syns jeg er viktig for å leike litt
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2269.jpg
Første grenrøret mitt. Svartstål med 48,3mm utv dia 2,6mm gods.
Spoolte veldig bra synes jeg. Nå er det solgt fordi sneglen på enden har vokst seg stor og sterk.:D Nytt kommer, men det er også singel entry pga Precision IKKE leverer hus med det på den snurra jeg har. Tror det kommer til å funke uansett.
Her er noen andre til 16V toppen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2270.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2271.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2272.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/04/2273.jpg
"toppen er løs" :D (erfaring? :))
Likte det øverste grenrøret. Hadde et lignende et på en 2liter japse.
Det siste var jo fint det og, svært få skjøter, og det er vel ganske ønskelig såvidt jeg har skjønt.
mindre sveisejobb og mindre sjangs for å ryke noe sted. fler og fler som har begynt å bøye litt større lengder av rør for å få minst mulig problemer senere.
Dette er det grenrøret jeg lagde selv. Ja toppen ble litt sidetung med grenrør og turbo hengende på. Festet de sammen med ståltråd. Teksten ble skrevet på så ingen begynte å snu på motoren i bukken. Har faktisk vært med på at øverdelen av toppen ble funnet på gulvet..... Den hadde ramlet ned fra arbeidsbenken på ett merkelig vis. Heldigvis så var det kun et utslitt SPM kamdrev som fikk juling.
Hørt mye snakk om denne 16 V DOHC toppen. Er det er fordel og ha på B230FK etc motorene ? Fordeler og ulemper evnt ? :) Er det bare plug and play, eller er det mye stuking med tilpassing osv ?
Genial tråd for de som har planer om å bygge grenrør ! :)
Passer rett på. men du må bruke " en opel reim og golf diesel stramme hjul".
Ulepen er at du må kjøpe ny girkasse etc. orginale volvo girkasser river man i filler md 16v og turbo.
fordelen er at du får jævlig fin turbo motor. volvos 16v topper er fantastiske turbotopper :D enkel porting øker flødet veldig i de også. (men ikke et must). Undervurderte topper :)
kunne tenkt meg 16v selv om jeg bare skulle hatt 200hk også. får jo en "moderne" motor i forhold til 8v greia. ladetrykket kommer mye kjappere. bilen vil jo bli mye morsommere. har kjørt 200hk suge 8v og 16v motor. det var ikke så jævelig vanskelig å bestemme seg for hva som var morsomst :P med untak av girkasse ras seff :P dette var i en tung 740 også. sitter stor snurre på den nå. ser ikke kjedeligere ut den dag i dag :P
er jo bare å bruke 16v innsug / grenrør (event en overgang fra orginal grenrøret eller lage et selv. grenrør er jo et must (syns jeg) uansett motor.
Stemplene kan han ta fra en 16v eller dreie ned de orginale litt. uansett ingen stor jobb. (mange bruker jo bare 16v motoren).
eneste grunn til at far min ville ha 16v topp i sin 140 var fordi "8v toppen er så jævlig stygg" . egentlig et bra argument :P
Driver å snuser litt på en B234 om dagen. Så om jeg kjøper den komplett, men vil bytte til 230 blokk så kan jeg flytte stempler og evt råder rett over ? Samme boring osv ?
Tar selvfølgelig en overhaling, men honing og bytte av stempelringer osv...
Er det noen fordel og rettstille denne i min bil 245 ? Så kan jeg kanskje få brukt clutchhuset som ligger å slenger ;)
Takk for svar...ble litt off topic dette, men siden dere var inne på emnet.
Så hvis jeg har forstått riktig, så må jeg ha 16v innsug/ lage overgang fra orginal grenrør, 16v stempler/ dreie av dem litt, frese ut til ventilene, opel reim, golf diesel strammehjul, og evnt girkasse ?
Nå har jo jeg automat atm da, så jeg vet ikke helt åssen den oppfører seg ovenfor 16v toppen jeg ? Blir det så mye mer hester ved bare og bytte til 16v topp at det er verdt det ? Tenkte bare på og bytte over, siden 8v toppen er jævla stygg som du sier, 16v toppen er jo mye penere :)
Har hvertfall ikke trimma min noe særlig ennå, kunne jeg fått en morsomere bil bare av og bytte til 16v topp og alt som følger med ? :)
Bruk heller B234 blokka. bedre oljepumpe + + +
bruker bare innsuget fra 16ventileren. grenrør lager du selv eller bruker en overgang fra orginal manifolden til en adapter du setter turbo på.
Det enkleste er å bruke en B234 blokk og bare turbo mate den.
Men du man flytte over 16v stemplene på B230 blokka. kompen behøver du ikke gjøre noe med hvis du bare skal ha 300+ hk. tror de kjører med 400hk på orginal bunndel også. skal du ha ned kompen litt så kan du bare dreie ned..
Hvis du skal bruke de orginale steplene så kan du dreie de ned 3mm. da får man godklaring til ventilene (billigst).
Om det er verdt jobben med 16v motor? Spør gutta som har 16v og turbo :D
Høres fristende ut detta her ! Fant en 7 serie her for litt sia, men 16v topp, sikkerrt B234 blokk også regner jeg med . Men hvordan er automat kassa i forhold til 16v topp ? Åssen girkasse må jeg evnt ha ? :)