Jeg har et forholdsvis lett svinghjul. Vet ikke helt hvilken motor det kommer fra men er omtrent helt flatt. Et tungt svinghjul ville vel gjort att den brukte tid pa a komme ned pa tomgang?
Printable View
Juster på litt mer fortenning som en test..
Ja hvis du skal varve over 8000 så ;)
Edit: gjerne det løftet men gå litt ned på durasjon og opp litt på lobevinkel (hvis du har tenkt å bruke bilen på vei)... Men hvis du vil ha et veldig tilspisset register og har lettere deler i bunndelen så for all del ;) Må nok regne med en tomgang på over 1500rpm for at den der skal kunne gå nogen lunde rent, og den passer nok best til banebruk...
har en 8 boltet b20 som jeg kjøpte i oktober 2010. noen spec som jeg tenker å ha på den: orginal veiv, oppboret til 2,2l med nye stempler og ringer, en d kam eller en bedre, høvler av toppen 1mm, beholder orginal gassern og innsuget. så får jeg se hva som kommer siden. hva tror folk om hva jeg kan få ut av et slikt oppsett?
Kammen skal stå 3.7-3,9 mm nedtryckt på insug när motorn är på 0 grader.
Hvor mye skal man justere på ett justerbart kamdrev for å få dette til å bli riktig?
Begynner å bli mere levbart på gata, men i heftigste laget fordetom (med tanke på lobevinkelen)
Men hva er dt du er ute etter da?, kjørbarhet, sinnamotor eller?
Selv med en litt over middels kam (272* dur inn. 264* dur ut. | 13mm løft inn. 11mm ut. | lobevinkel på 109*) så vil motoren pumpe ut greit med effekt og med et fint register som også funker på de litt lavere turtallene. Siden du har preppa topp, så ville jeg ha kasta F/FK/FT innsuget og laget meg individuelle innsugrør/trakter som du avstemmer til turtallet kammen funker på (som den jeg foreslo vil være rundt 245mm fra ventilhatt til traktkant) Så kan du avstemme eksosen til et noe lavere turtall tett under det kammen/runnerne gjør. Og om du kjører med plenum; lage volumet på det slik at du oppnår helmholtz resonans på turtallet rett under der du la eksosen (samt sørgre for fin luftfordeling - les... styrefinner som dirigerer luft likt rundt i plenumet).
Bør få greit med moment over mesteparten av fjøla, samt en helt kurrant effekt til sugemotorå være OG som kan kjøres i det daglige uten å måtte "jage" den ;)
Fungerte greit på den B23'n jeg hadde. Men ingen kam å dra på camping tur med.... Jeg brukte bilen daglig i 2 år og snittforbruket lå på 1,4-1,5l på mila hele tiden. Minste forbruk på langkjøring 1,2l. Krever minst 2x45mm forgassere eller allerhelst separate spjeldhus og datasprut, da først kan vi begynne å snakke bruksvennlig og nogenlude fornuftig forbruk. Eneste som var påkostet i motoren var topp/kam/forgassere med tilbehør. Og det koster ikke lite å bestykke forgassere med dyser halsringer, e-rør, trakter filter mm. Jeg varvet tidt og ofte langt forbi skalaen på turtelleren, men så tok vel blokka også skade av det med lager havari som følge. Men for en herlig lyd! Husker spesielt godt da jeg var på vei inn til Trondheim en sen sommerkveld. Der ble jeg passert av to harleyer inne i en tunnel, og idet den siste passerte så giret jeg ned ett par hakk og la pedalen i matta. Hørtes godt lyden inne i tunellen.:D Han som passerte meg sist med harleyen snudde seg på sykkelen, lurte sikkert på hva det var for leven. Hehe.
Joda, det jeg er ute etter er en bil med grom motor, som ikke så mange andre har samt at det går ant og bruke den daglig..
Planen var jo da og hente ut nermere 200 hk visst mulig.
Den kammen du beskriver, hvilken kam er det ?
Du har ikke tilfeldigvis noen bilder av et hjemlaga trakter/innsug som kan inspirere meg litt. Så kan jeg prøve og skisse et innsug i Solid Edge osv :)
Kun en måte å vite det på. Måleur med magnetfot som måler på løfteren, nullstill uret så sveiver du den inntil du er på topp. Så ser du hvor mye åpning du har og justerer drevet frem eller tilbake i forhold til det.
Finnes ikke noe gitt antall grader, da det helt og holdent avhenger av hvor bratt rampa på den kammen er... :)
Mengden den far ved padrag bestemmes vel av akspumpa og aksdysa. Ma vel evt bytte til storre accdyse da?
Om jeg stiller tomgangsblandingen etter ''boka"(turtallet synker ved a stille begge veier) sa er det vel andre ting det butter i, som akspumpa.
Provde a spraye rundt innsuget ettersom jeg har blitt fortalt attden skal ruse seg, men provde for morroskyld a sproyte litt rett inn i gasseren og det skjedde ingenting. Prove litt mer, men da holdt den pa a kvele seg?:confused:
200hk burdte være en grei sak å oppnå, uten at det går så veldig på bekostning av kjørbarheten :)
Kamdataene var noe jeg bare foreslo (kan hende det finnes en tilsvarende kam på markedet for alt jeg vet) Den bør funke fint den til det du ønsker.
Du kan gå til f.eks. KM cams å få slipt kam etter ønske.
Skal ha individuelle spjeld og rake runnere på min motor, men har ikke laget datamodellene på de enda (dog bare søk på NA tuning eller noe slikt på google så får du opp masse bra bilder)
Takk! Skal ringe og høre med KM cams imorgen.
Har allerede begynt og lage en datamodell av innsuget :)
SWR: Jeg har boka "Ka e' det? Det e' vri!", skrevet av Jan Arne Markussen.
Føler du at den boka er bra å lære av, eller foreslår du en annen måte å lære div om motorer på? Da mener jeg om teori, og hvordan man kan modifisere ting
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/13.png
Blir nok noe sånt innsug :)
Mulig kanskje og bygge om til 3" LMM
Aner ikke, for har ikke lest den selv.. Men det er smått med gode norske bøker, så hvis ikke svensk - savarturbo.se - eller engelsk - SpeedTalk.com - er din sterke side så er den sikkert bedre enn ikkenoe. :) En ting som er viktig er å ikke lese det som står der... men å lese det som "ikke" står der, dvs lese mellom linjene, da får man fort hint... Det gjelder enten man leser bøker eller forum på nett..
Evt. så lærer man fort rimelig mye ved å handle seg en god simulatorpakke til noen hundrelapper. Da forutsatt at man faktisk legger på minnet at det er enkelt å hente 1200 hk ut av en 600cc Yamaha YZF-R6 på 7 kg ladetrykk, metanol og 30 000 rpm hvis man kaster inn masse søppel i regnestykket som er fysisk umulig å få til og bare driter i "reglene".. det er et verktøy som alt annet, men et lærerikt et - selv om de ikke alltid er presise på tusendelen så slår de gjetting - hvis man følger spillereglene og er nøyaktig.. og seff "leser mellom linjene".. :)
Hva er plenium ? :rolleyes:
Er litt fersk innen dette :p
Og grunnen til at du må strekke den forbi nr. 4 er fordi ellers vil lufta som bråbremser i enden på plenumet lage høyere trykk for syl. nr. 4 enn for de andre.
Åja sånn ja, skjønner :D
Bedre nå ? :D Ble ganske så fornøyd, men muligens at runnerne skulle vært litt kortere, eller hva? :p
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/14.png
Kristoffersen.. Du har vel strengt talt ikke endre plenumet.. Kun lengden på runners?
:o Ikke helt inne på de navna og det..
Plenumet er "buen" mellom sylinder og runners?
Bedre sånn? Eller burde jeg skrå inn litt med sylinder 1 også ? Isteden for den store buen?
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/15.png
Plenum = kammer,
Runner = rør.
Så plenumet er den store delen som de fire rørene dine (runners) ender i :)
Runners er mellom plenum og topp
Du justerer i feil ende også... de 4 røra inn til toppen (runners) lar du være som i første versjon. Ditto med svingen inn i plenumkammeret. Vi snakker om ENDEN av kammeret.. ikke innløpet. Der lufta kommer inn i plenumet var riktig på første forsøk. Men enden, den delen lengst til venstre på kammeret på bildet ditt, DEN skulle vært lenger forbi runneren til sylinder nummer 4..
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/16.png
Dette er seff greit overdrevet... men da tar du hintet. :)
:o åååh, NÅ tror jeg at jeg skjønner ..
Så bedre ut ja Kristoffersen. Må dog vente på guruene før man vet om det er nok :)
Hehe, guruene :p
Skal du vente på noen guruer så får du vente lenger... :p ..for jeg er ingen guru. Men det ser helt greit ut nå etter min mening... :) Skal du ha vakuum- eller trykk-uttak i boksen noe sted så tar du de i enden du akkurat "skjøtet på".. :)
Er litt usikker enda, ikke så veeldig peiling, derfor forsker jeg litt på det :P
Men kom gjerne med tips, er fersking jeg :P
Ser ganske bra ut nå, men om du har plass lag det gjerne dypere (altså som om du skal ha det nermere bremsekraftforsterkeren) det vil gi endra bedre plass til at lufta kan slakke av og fordele seg mere likt ;)
Evt. kan du lage det smalt men med masse finner. Noe ala dette:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/02/1994.jpg