Hmm, da må jeg pønske litt på den. :p
Sitter på værste nå med multilinken foran meg, ser igrunn ut som ganske plankekjøring egentlig!
Vet du om det er forskjell på mk1 og mk2 tank?
Printable View
Har ikke gjordt noe med bunndelen enda. Regner med å ta ut underkant av 300 hk etterhvert når jeg får gjordt noe med kammen og litt annet småtteri. Da blir det bremsing :). To bremsinger faktisk, en for under 238 hk og en for "maks" effekt.
Har fått testet litt i dag igjen nå som jeg fikk fikset det værste av vibrasjonene i turbo. I mårra skal jeg nok få tilpasset litt av wastegate returrøret og se hva jeg eventuellt mangler av deler. Polvende svinghjulsgiveren for å øke fortenningen med 3 grader i hele registeret. Og kanskje montere trykkreduksjonsventilen og koble ferdig det for enkel justering av ladetrykk :).
Samme oppsett som eg tenker å kjøre på min.. :) med 2 bremsinger for godkjenning, ganske greit å ha.. :) Men du har vel litt større ventiler og, eller er eg heilt på bærtur? Merket du mykje forskjell på det?
Er vel kanskje en fordel med h-profil råder, iallefall på litt trykk og hardkjøring.. ;) skal ha det i min iallefall, godt mulig det blir smidde stempel og overhaling og.. :)
Kva var grunnen til vibrasjonane i turbo? :confused:
Har større ventiler og. 46/37.5. Vanskelig å si om det utgjorde noen forskjell da jeg byttet kam i samme slengen. Hadde også 13c da og da er det jo det som er flaskehalsen. Men vil tro det utgjør litt forskjell i toppen av registeret nå som turboen er hakket større. Kanskje litt på bekostning av tidlig ladetrykk (eksosen forsvinner ut av en mindre ventil med høyere hastighet).
Er nok en fordel med H-profil, ja, men får vente litt med det. Satse på at originale rådene tåler litt juling først for blir hvertfall ikke motorbygg før til neste år.
Fortsatt ikke sikker på hva som forårsaker det. Mistenker kanskje at det kommer fra eksosanlegget nå, må se nærmere på det, prøve å koble det fra og se. Ble betydelig bedre (som i at turboen ikke flytter seg 5mm frem og tilbake 100 ganger i sekundet...) når jeg fikk laget avstiver mellom turbo og topp, men årsaken til det er ikke borte.
Ok, skjønna :) 13c er vel ikkje det heilt store nei, sjøl om eg faktisk synst bilen min går greit med kun chip og oppskrudd trykk :) heilt til varmen begynne å stjele effekt da.. :p
Koster fort å bygge motor ja, men litt greitt å vite at det tåler den effekten som er, og en bare kan kjøre på med litt bedre samvittighet.. ;)
Håper du finner ut av problemet, såg skikkelig bra ut det du har gjort nå :D
Hvordan fungerer dette?
Prøver ikke å påstå at det ikke funker, men skjønner ikke hvordan det kan gi 3grader den ene eller andre veien?
Hulle i svinghjulet sitter på samme sted, magnetgiveren vil jo gi signal på akkurat samme punktet uansett om man bytter om på kablene??
Eller vil icèn bearbeide ett eventuellt negativt trigger signal på en annen måte?
Hvordan det fungerer aner jeg ikke selv. men prøv å polvend bakaksel giveren å se hva som skjer da :D
Jeg vet ikke akkurat hvordan det funker. Men hvis jeg skal tippe så har det noe med at det er 60 hull i triggerhjulet (minus 2, men det er ikke relevant, det er kun for å markere hver runde). De 60 hulla har to signaler hver, en for hullet og en for oppholdet (positiv og negativ). Det vil si at signalet endrer seg 120 ganger i sekundet. 360 grader / 120 endringer per runde = 3 grader. Så hvis vi forskyver dette litt ved å bytte om på polariteten så vil nok hjernen tro at motoren er 3 grader senere på vei rundt enn den egentlig er, og derfor gi signal om tenning 3 grader tidligere enn ellers.
At det blir 3 grader før og ikke 3 grader etter (som ville gjordt motoren kjedelig) er nok bare tilfeldig etter hvordan dette ble programmert til å funke. Så litt flaks skal vi ha :D.
OlavXX hadde også en fiks for å endre tenningen. Mener det var noe annet enn å polvende giver.
Det fungerer på det viset at kretsen som gjør om vekselstrømsignalet fra giveren trigger når signalet passerer 0volt, enten ved rising edge (stigende spenning), eller falling edge (synkende spenning) ettersom hvordan kretsen er konfigurert.
Snur man polariteten så speilvender man i praksis den sinus-lignende kurven, og det som var rising edge blir falling edge, og vice versa... Man flytter altså triggerpunktet frem eller tilbake en halv tann.
Bilde sier mer enn tusen ord:
http://75.127.96.53/~modalen/dump/VR-polarity.gif
Conditioning-kretsen i speedometeret mitt liker absolutt ikke at man polvender giveren i diffen... Blir litt funky speedometerutslag. :)
Takk til Modalen for en god forklaring.
Beklager til Chrml fordi jeg bruker den gode prosjekt tråden hans til min nysgjerrighet.
Kan like vel ikke dy meg for ett tileggs spørsmål.. Kan ikke de 3 gradene fortenning gjøre motoren litte granne mere tungstartet i noen tilfeller f.eks kaldt/varmt?
sånn jeg har forstått det så tilpasser vel hjernen seg etterhvert slik at fortenninga vil bli mer eller mindre normal under oppstart og "normal" kjøring
Hei, fant egentlig ikke en god plass å Qoute deg, vedrørende ECC`en.
Men både på 740 GLE 1984 Mod, og 940 Gl 1991, med AC / ECC (1984 AC / 1991 ECC) var det montert på et relè som gikk en stund etter at bilen var stoppet / stanset, for å tørke ut fukten som blir igjen ved bruk av nevnte relè.
På selve 940`en var det dog forsent å redde stumpene med bytte av det relèet, da det lå ett tjukt lag med dritt på selve Evaporatoren.
På 960`en 1995 Mod, så er heller ikke det relèet montert, så jeg leter villt etter det, har du det montert ?. Og i alle tilfeller, hvilket nummer har du på det ?.
Takk.
Den gjør nok ikke det med mindre bankesensoren gir signal. Tenningshjernen regulerer tenning etter mappet sitt + lastsignal fra bensinhjernen og retarderer tenningen dersom bankesensoren begynner å gi signal. Den øker bare fortenningen til et visst nivå originalt. Ved å polvende svinghjulsgiveren så gir den 3 grader mer fortenning enn den tror den gjør, og vil kun justere seg bakover dersom en får tenningsbank.
Jeg har ikke det releet montert. Det var å få ettermontert hos Volvo som en tilleggspakke dersom det var problemer med lukt i bilen etter bruk av AC (pga fukt på evaporatoren). Ble ikke montert fra fabrikk såvidt jeg vet, hvertfall ikke de første modellene.
Oppdatering 29.06.2010 - Lagt klart til ladetrykkstyring + småtteri
Rakk ikke å gjøre så mye som jeg egentlig hadde tenkt i dag :p. Sovna litt på sofaen etter jobb gitt og vært generellt lat, haha! Men fått gjordt litt.
http://www.chrml.net/media/bil/proje.../IMG_5730T.JPG
Fikk reduksjonsventilen i dag og har montert den! Den skal være nøyaktig og har justerbart utgangstrykk mellom 0.2 - 2 bar med variabelt trykk inn. Denne skal jeg bruke til å sende justerbart mottrykk til toppen av wastegaten for trinnløs justering av ladetrykk uten tyvåpning av wastegate hele veien.
Lagt klart alle nylonrørene og koblingene som skal brukes. Bruker nylonrør for har stripset det sammen med ledningsmatten på torpedoveggen (blir ikke klemt sammen), pluss at de utvider seg ikke ved ladetrykk. Mangler en nippel inn under på wastegate for å gjøre dette ferdig, glemte å kjøpe i dag. Kjekt at braketten på dempertårnet fortsatt er brukende til noe nå som EGR ventilen er borte :D. Ventilen tåler maks 65 grader ifølge produktdatabladet, så tenker den har det fint der litt vekk fra alt det varme (turbo ol).
http://www.chrml.net/media/bil/proje.../IMG_5732T.JPG
Byttet fordelerlokk, rotor og O-ringene (liten og stor). Merket ikke forskjell etter det, men sikkert ikke så dumt å få gjordt uansett. Ikke veldig slitt det jeg hadde, men har stått på helt siden jeg kjøpte bilen for 2.5 år siden hvertfall, sikkert lenger. Var fullt av olje inni det gamle (forhåpentligvis pga O-ringene jeg byttet).
Har også polvendt svinghjulsgiveren! Merket faktisk stor forskjell på dette ved normal kjøring og full gass på lavt turtall. Mye mer sugemotoreffekt før trykket kommer! Merket ikke noe til tidligere ladetrykk pga modifikasjonen, men den gikk bedre både før og etter den fikk ladetrykk. Kjører kun på 0.9 bar nå ser det ut som :p (pyseventilen jeg har for øyeblikket er litt ustabil).
Korleis polvende svinghj.føleren? :)
Jeg klipte ledningen til giveren og skjøtet sammen igjen lederene (byttet om rød og hvit) med hylser. Skjøtet også jordinga som var der (skjermen). Krympet over igjen.
Regner med at det ikke er anbefalt å polvende svinghjulsgiver for de som eventuellt kjører med 13c / 19t og lignende og kunne tenke seg å gjøre dette.
Du kan unngå å klippe og skjøte om du bytter om på pinnene i kontakten på tenningsboksen. Men jeg skjønte ikke åssen jeg skulle få ut pinnene så er ikke sikkert det er så enkelt. Var en sånn lang låsesplint jeg dro ut men de løsna ikke uansett? :o
Det med å polvende er nok ikke så dumt å gjøre på sugemotorene heller. Noen som har prøvd?
da ser det ut som du har samme problem som jeg har sliti med.. får ikke kommet olje inn i fordelerlokket hvis det lekker i o-ringa.. som du ser på bildet er det kun akselen i gjennom fordeleren som går inn i fordeler-lokket. vil tro det lekker i den, sikkert litt slakk i akselen. hvis det hadde lekki i o-ringa hadde det kommet olje mellom toppen og fordeleren..