Snakka med han engdahl i Sverige å han hadde til 6000 sek. Kan ikke forstå han andre har det billigere?
Printable View
Du må jo ikke kjøpe helt nytt? Men har du sjekket vems.hu?
Ikke sjekket der nei, nei må jo ikke kjøpe nytt selvsakt.. Men surt om man ikke får med alt feks.. Men skal prøve å se litt brukt. Skulle få bilde av ledningsnettet og alt som var med der for å evnt se hva som mangler.
Må jo være billig om du vurderer å kjøpe vems uten vems. :p
Var det ikke aktuelt det DTA S80 Pro sprutet du fikk tilbud om?
Så valget står altså mellom et sprut uten ledningsnett og et ledningsnett uten sprut? Har noe av det du vurderer blitt brukt på samme type motor tidligere eller må du uansett gjøre om på ting og tang for å bruke det?
Poteto potato :p nei har jo vurdert dette også, men er litt grådig (dårlig sammen med denne hobbyen..). Så tenkte å se hva jeg kom over som ikke "koster" skjorta. Det DTA sprutet var et universal sett så alt av ledninger må trekkes skikkelig osv.. Tenkte å prøve å finne et brukt litt mer tilpassa min motor. Derfor den ble satt litt på vent..
Kjøper du vems nettet så sørg for å få med noe dokumentasjon på hvordan ecu'en var satt opp. Det er kjekt å vite at alle inputs og outputs er på samme plass i ledningsnettet som i boksen du skal bruke.
Og som flere her har sagt, får du med en defekt vems-boks så koster det ikke allverden å få den reparert
Nytt VEMS V3 med ledningsnett for b230 har jeg, mangler triggere og TPS.
Høres topp ut det, men jeg skal ha det på en femmer :)
Aha, my bad ;)
Ja, det er en god start det. Du bør også få med en fungerende config fil fra selgeren slik at innganger og utganger blir satt opp på samme måte som de er i forhold til ledningsnettet.
På mailen jeg har fått videresendt fra vems så står serienr på boksen. Så er vel bare å få bestilt opp en med samme spes som der vil jeg tro? Han i Sverige jeg hørte med virka ganske real på det der..
Vems.hu har informasjonen om hva som er i boksen utfra serienummer ja. Sålenge du har seriernummer kan du bestille en boks med samme specs.
Like viktig er hvordan ledningsnettet er bygd, da kan en firmware/config hjelpe med hvilke utganger og innganger som går til hva. Det beste er jo koblingsskjema.
Du har jo og muligheten til å ohme kablene for å finne ut hvilken kabel som går til hva og tegne det opp selv og skrive ned hvilke pins som blir brukt i EC kontaktene til hva også.
Sikkert ikke store prisforskjellen, men om boksen er veldig generisk så kan det jo hende han har liggende en boks.. en vet jo aldri. Verdt å sjekke litt rundt av og til også, var mer det som var tanken.
Har du specsa på boksen eller bare serienummer?
Fikk tilsendt specsa ja.
Kan jo legge de ut, ser fort om det er en helt vanlig boks eller om det er noe spessielt med den.
Legger ved alt som sto på mailen nå da. Sikkert for mye..
This ECU was purchased in July 2007, it was sent out as
Assembled v3.3 controller 1031
- 1-wire interface: no
- ignition driver: 8
- Knock and EGT: yes
- LCD and PS2: no
- MAP connection: 400kPa onboard (6/4mm pneumatic)
- mounting-style: no-screws
- PowerFlyback: 30V bidir
- primary_trigger: VR
- secondary_trigger: HALL
Board_version=v3.3
Serial_nr= 1031
pump-= 4.15V
wbo2_pump_pw_zero=0x67
wbo2_nernstdc_target=0x86
pump+= -2.6mV/200 Ohm
AREF=4.9V
(C103=1nF, no D100)
----
Bootloader upgrade granted:
pw_of_v3/1031=1031ErikOlsen4up
New VT recommended: http://vems.hu/vt/ (nightly or stable)
Please read
http://vems.hu/vt/help/v3/general/bo...r_upgrade.html (especially when "access forbidden", to "arm")
* with ISP, set lock=3C (this requires an "internal ISP connection", but if
done OK, the rest is simple and just a few clicks)
* VemsTune Tools / Firmware / Firmware upload (the firmware upgrade
wizard is not the best in this case) upload 1.1.94_bootupdate firmware
* VemsTune Tools / Firmware / bootloader upgrade wizard. This step
requires internet access. You can check in a browser that your VemsTune
PC reaches
http://svn.x-dsl.hu/ and says: "It works! This is the default web page
for this server"
A) With internet access on the VemsTune PC, after it automatically posts
the URL to the server, the process completes after 1 click + 1 seconds. Quick,
convenient, easy.
B) Without internet on the VemsTune PC (which should be done only as
last resort), if manually posting the URL through another PC, carry the
result .uhex file with an USB stick to VT, and complete the process
without unpowering v3... So don't power off v3 after the URL has been
posted to the server ! (because unpowering v3 intentionally invalidates
the result ; and the server only allows one upgrade).
Obviously having internet on the VemsTune PC is much more convenient and
highly recommended. (Best to do from VT, and not even try to manually
download from server which does not allow any room for errors).
Ok. Det der er en ganske standard boks, den har støtte for 8 dumme coiler, så du kan velge å kjøre fordeler eller 5 separate coiler om du vil.
Oppsettet på den boksen der kunne ha blitt valgt til nesten hvilken motor som helst.
Jeg fikk ett tenningsmap som var på den sikre siden så jeg slapp å sette opp det. Brukte en kveld på ett fuelmap så bilen var kjørbar, tar jo litt tid å få rett mengde.
Det jeg slet med var å få til oppstarten skikkelig, men fant jo ut at 12v referansen min var helt på trynet :P
Men da vil jeg si tusen takk for all hjelp , ser ut som det blir vems på meg :p maser vel mer når ting skal startes vil jeg tro :p
Forstod ikke helt hva du mente med koblingen. Skal den bare legges mellom + og - på ventilen?
Sprutet mitt trigger ventilen på minussiden, og har tenningsstyrt 12v.
Dersom jeg forstår riktig så vil spenningen som kommer "ut av" ventilen og mot minus ikke ha noe sted å gå når sprutet ikke lukker kretsen. Denne spenninen viderefører man til 12v kilden via dioden som bare tillater spenning en vei. Korrekt?
Forresten; Noen som har et greit tenningsmap til rødblokk som går an å jobbe seg videre fra? Har DTA S80, men tenningsmap for andre sprut på 20x48 kan også brukes.
Ja den skal kobles mellom pluss og minus på ventilen.
Om du gjør det ute ved ventilen, på ledningen mellom sprut og ventil, eller inni sprutet er mindre viktig. F.eks flyback til dyser finner man inni sprutet tilknyttet transistorene, og en både tomgangsventil og solonid kan ha diode montert inni seg originalt, eller i sprutet.
Elektrisk sett er det liten forskjell fra en ladetrykksolonid til tomgangsventil og ladetrykksolonid.
Om sprutet ditt har noe så enkelt som en interpoleringsfunksjon i tenningsmappet, kan du enkelt tilpasse en mapp fra annet sprut til utgangspungt, om sprutet har 8x8 eller 100x100 mapp.
Om jeg lager tenningsmapp til en motor jeg ikke har mappet før, lager jeg ett utgangspungt til tenningsmapp ut fra kanskje 6 tenningsverdier og interpolerer, slik at det tilsvarer ca en gammeldags kurve til fordeler med vekter og vakumklokke.
http://forum.vccn.no/showthread.php?...l-FT-etterlyst
her er et eksempel, men du bør jo lese litt om oppsettet som er brukt der og/eller fortelle litt mer enn bare "rødblokk" :)
Her er tenningsmappet mitt til b21motoren (litt småjusteringer har det blitt etter denne skjermdumpen):
https://dl.dropboxusercontent.com/u/...vccnwl/ign.jpg
Som du ser er de ganske forskjellige (jeg har nesten 15grader mer fortenning på 4100 og høyt ladetrykk)..
Fikk tak i diode i dag, og la den mellom +12v og ECU polene. Umiddelbart merket jeg at tomgangen ble stabil, og den gikk mye renere på tomgang.
Problemet nå er at tomgangen ligger på ca 1090RPM og vil ikke justere seg verken opp eller ned. Jeg ser at PID verdiene forandrer seg, og den ønsker å senke tomgangen med -50 (Regner med det er prosent). Den begynner først på -1.00 og teller gradvis nedover helt til den når Max PID adjustment grensen. PID Loop Target RPM Legger seg på 800RPM på varm motor, og den prøver å redusere tomgangen til det.
Slår jeg av PID Loop og kjører kun på 20x14 base duty cycle map så har ikke verdiene der noe betydning heller. Setter alle verdier til 0% uten at tomgangen forandrer seg. Samme om jeg setter de til 100%.
Idle valve frequency: 100 Hz
PID Prop factor: 60
PID Int factor: 20
PID Diff factor: 5
Control loop delay: 0,5 sec
Har jeg fått feil diode? Bør jeg ha 2 i stedet for 1? Kan det være en fordel og legge inn en motstand eller kondensator for å "ta opp" spenningen jeg prøver å få vekk?
Kjøpte denne fra Kjell & Co.
Er dette rett vei å montere dioden, eller skal den andre veien? Ut i fra skjematikk jeg fant på nett så er bandet på dioden minus.
Vedlegg 6009
Du skriver i posten din:
Enden av dioden med band skal mot 12v, enden uten band mot ledningen som kommer fra sprutet.
Jeg tolker det som at minus på dioden skal mot +12v i bilen. Korrekt?
Jeg har montert den som du beskriver, og dersom det er feil så er vel kanskje løsningen der. Eller skulle den gått opp i røyk dersom den var feil vei?
Har du umodifisert tomgangsventil? Isåfall er den kanskje i limp posisjon, som gir litt luft.
Ja prøv å snu dioden og se hva som skjer.
Om dioden er koblet feil vei får spolen plusspenning på begge sider.
Du kan enkelt finne hvilken vei dioden leder med ett multimeter, eller prøvelampe eller pære og ett batteri.
Grunn til at den går mer stabilt er nok at ventilen ikke beveger seg. PID kan være krevende å få justert perfekt.
Tomgangsventilen er helt original. Når jeg slår av idle control så dør den ut litt før den henter seg inn igjen. Det er nok da den er i "limp mode". Jeg leste et sted at uten spenning så blir de ventilene holdt litt åpen av en fjær. Dette for å forhindre at bilen ikke vil gå på tomgang ved en defekt ventil. Så jeg vet at det er noe bevegelse i den. Skal sjekke at dioden er rett vei, og prøve igjen :)
Nok. Det som var litt av poenget mitt også. Er man tvunget av ymse årsaker til å kjøre lavere tenning enn det brennkammer-geometrien EGENTLIG krever, så er det et lavt tenningsforskudd, at man ikke når de tenningsinstillingene som trengs av geometrien er ikke min feil. Tenninga er da inderlig uansett for lav.
Skyld heller på gubbene som tegna et svært usymmetrisk brennkammer i en topp med spiral-virvel strøming, og samtidig fant ut at det å legge pluggen i ei sur kald grop, og la det være ubrukte squishområder i toppen som har overheng på utgravinga i stempelet, var en jævlig god idé.
Det fine er at det kan gjøres noe med ved å legge ned noen timer arbeid, så trenger man ikke å de-kompe noe så grassalt for å kunne kjøre ei tenning som gjør nytta si, og samtidig også redusere behovet for så høye tenningsforskudd i utgangspunktet. Dog 2 bar ladd på original komp @ 8.7:1 på pumpebensin (95 "fuelsave" spesielt) på en B230 8v på topper med original støp er å tøye strikken, selv med forbedret brennkammer.
*kremt* Fant ut av problemet. Dioden var feil vei. Noen som var skråsikker på at den var montert slik jeg sa, men det var den ikke. Går veldig veldig fint på tomgang nå. Litt jaging, men ikke mer enn 100rpm over og under. Lurer på om det kan være pga den går veldig rikt for øyeblikket.
Nå må jeg bare lære meg å få skikk på bensintilførselen. Prøvde meg i closed loop, og correction map, men det ble bare tull. Av en eller annen grunn vil den alltid trekke fra bensin. Selv om jeg lar den trekke fra ti den dør ut fordi den går for magert så vil den fremdeles trekke fra mer. Håpløst :p
Hvis noen har noe lektyre om hvordan denne skal gå greiest for seg så er jeg klar til å lese! He he!
Om du er i tidlig fase av justering, bør du unngå closed loop av noe som helst på tomgang.
Juster tomgangsblanding manuelt, aldri autotune på tomgang, til den går pent og jevnt på tomgang. Juster for lavest mulig trykk/mest mulig vakum på tomgang, og ikke ha noe fokus på bestemt blanding. Det er som regel lettere å få bra tomgang med blanding som er litt på den feite siden, kanskje AFR 13.5-13, men som sagt ikke heng deg opp i bestemt verdi nå.
Område i tenningstabell som berører eller kan berøre tomgang setter du til en fast tenning, f.eks 12 grader. For mye tenning på tomgang kan gi jaging. Etterhvert kan du eksperimentere med litt mer tenning rett under tomgangsturtall og litt høyere trykk, for å hindre motor å stoppe for lett.
Når alt annet som kan påvirke tomgang er på stell kan du begyne eksperimentere med closed loop idle og PID innstillinger.
Unngå closed loop på tomgangsblanding om mulig.
Om du må bruke det, unngå for mager blanding. En motor som kan ha opp til 0.5 i co med katt trenger ikke gå mye magrere enn noe over AFR 14.
Bruk så lite aotoritet som mulig, helst ikke mer enn 5%,
Og ikke for hyppig korreksjon av blanding.
Har du mulighet for PID på blanding, kan det sammen med bredbåndslambda minske fare for jaging når rett justert.
Noen som har erfaring med electromotive tec 2? Vurderer å skaffe meg et. Hvor vanskelig er det å koble opp/bruke? Hva av sensorer kan man bruke org osv? Hva finnes av funksjoner? Tenker da mest på ladetrykkstyring og lunch control. Hilsen en som er grønn på sprut, første gang jeg tenker å prøve meg på det. Send gjerne en pm, kan somsagt ingenting om det emnet her omtrent
sorry to say it. men tec2 er så gammel att det ikke har noen av de funksjonene. hadde vurdert og skaffe meg noe annet
Er litt klokere nå, men blir tec 2 til å starte med. Så får jeg heller skaffe meg et mer avansert et etterhvert
Sent fra min SM-G935F via Tapatalk