Ja var litt feit for tomgang det der... og sånnsett feit blanding og for sein tenning = varmt. 10* BTDC målt på sprutet, eller fra pluggledninga? Men hvor høyt ligger tomgangen da?
Edit: OK var litt treig...
Printable View
Går den skamvarmt så kan det med fordel kjøres noe høyere fortenning i mange tilfeller... :) 16-18 grader er ikke noe problem, man merker når den "stanger imot" på starteren at det er for mye.
i bilcross er det noen som kjører så mye som 40grader fortenning så trur det skal gå bra med et par grader til :p(må sies at det er en B20 motor i en amazon)
10btc målt på pluggledningen og det står 10btc som oppgitt i dataspruten, da ligger tomgangen på ca 1000omdr med lett trykk på gaspedalen.. men når jeg trøkker gaspedalen lenger inn skjer det ingenting, virker bare som motoren går med motstand hvis du skjønner hva jeg mener.. og eksosanlegget blir rødglødene etter noen minutter..:(
Sikker på at reimhjulet ikke har sklidd på medbringeren?
Det hender av og til på b230.
Sjekk at reimhjulet peker på 0 når stempel #1 står på topp.
Må nesten være 20 grader for sen tenning for å få til det fenomenet på b230, ut fra egen erfaring.
Du kan også bare øke fortenning på tomgang, helt til tomgangen er på sitt høyeste. Får du et helt vilt tall har sikkert reimhjulet sklidd.
Ja har du grovmappa da? Motoren vil naturlig nokk ikke gå opp i turtall hvis den ikke har noen verdier i minnet å legge opp tenning, bens etter... hvis du har lagt inn ca. verdier i mappet, Kan det jo hende at signal fra MAP sensor er feil med. Kan også være spjeldpotmeteret... eller går du kun på MAP-rpm tabell? Sjekk også Reimhjulet, det kan ha vridd seg, og at en motor nekter å gå opp i turtall kan veldig godt skyldes for sein tenning, da flammefronten ikke går fort nok til å gi mere turtall...
Edit: Du kan jo stille inn til mere fortenning på sprutet, å se hvordan ting reagerer da. Justerer du for langt vil du høre bankelyder, evt motoren staller... Er jo det som er så flott med datasprut, du kan justere mens motoren er i gang.
joda, P&P ledningsnett til lh2.4 eksisterer.
Søk på http://forums.turbobricks.com etter linuxman51 , han selger P&P MS til lh2.4 .
For å kjøre tps, etc. må man seff legge opp kabel til dette i tillegg, men han leverer en P&P løsning med basemap.
Ellers kan man med msns2extra kjøre ebc og alt annet man vil (launch control, etc).
2.5 bar mapsensor er innebygget i ms.
Hei. sitter og lurer på og kjøpe og bjynde og eksprementere med MS1 V3.
Kjøper det brukt nytt.. ligger i embalasje...
Følger med: Styreenhet for bankesensor
Inovative bredbåndslambda m/styring
Ledningsnett og datakabel
Triggerhjul m/sensor...
har ingen peiling på datasprut. åra har blit brukt mest på forgasser og diesel.. men har blitt fortalt att MS er ett greit sprut og fårstå seg på.. Men har sjønt såpass att eg må bytte gasspjeld gjivern? kan eg plukke av ett gasspjeld fra en anna bil? veit mye BMW deler har blitt brukt..
er som sakt ganske grønn på datasprut. men hadde vært morro og lært litt.. :)
kunna tengt meg runt 250 - 300hk.. vil bilen skall være drift sikker..
er litt forlite futt i bilen nå.. :P
skall ha det i 740n, med en b230fk motor.. har den orginale 180hk insprøytinga no. med chip... skall montere 940 grenrør, med t3/t4 kina snurra...
planen vidre er 16v turbo. eller V8.. prisen er den samme. men: offtopic
søk på ms1 + tps så finner du masse fint på google
har gjort det. men finner bare mye gamle salgs tråder fra bimmers.
og sikkert mye bra info på engelsk.. og har sån leseog skrive problemer. og engelsk er ikkje mi sterkeste side heller... klarer og lese engelsk, men bruker mye lengre tid på det enn normale folk.. og da kan eg sitte og lese og studere noe heilt uvesentlig.. lite info på norsk...
de va derfor eg sprurte her.. :)
Ja er veldig greit og bruke den fra 850, bruker selv en slik, må bare borre opp noen andre hull på festeplata, og file litt på akslingen for at den skal stå i rett vinkel.
kan vell ta fra nyere 960 også. da får man 3" spjell (hvis man vil ha så stort da :))
Er det noen i nærheten av Kristiansand som driver med datasprut?
Salg, hjelp til montering, mapping ++
Syns alle er så langt oppi landet :(
Men er MS1,v3 noe og kjøpe? eller bør eg velge noe anna i 5 6 tusen lapp klassa?
MS2 eller MS3 kansje? koster ikke veldig mye mer nytt hvertfall
hvem forhandler det da? web side?
Jeg kjøpte rett ifra ungarn der det blir produsert :)
www.vems.hu
men mattias på savarturbo er forhandler for det isverige.
er mye god hjelp og få ifra han.
http://www.vems.dk
har noen vems ting her;)
No har eg søtte i 6 tima og søkt og leita, og blitt litt klokere på MS...
Har brukt google translate og fått en rekke rare oversettelsa..
Har laga ett PDF dokument.. ... Virker dette som en bra guide?
home.no/slekta2/Hvordan wire i Megasquirt din 740.pdf
Ting eg lurer på......
Hva kan eg bruke av givera som står på motoren?
Hvilken givere trenger eg?
Skall ha runt 250 300 hk. åssen dyser bør eg velge? eller holder dei orginale?
Hvordan gjør eg det med tomgangen?
Må vel ha mapp sensor. hvor er det best og montere dinna henn?
lurer sikkert på meir, men kommer ikkje på meir no..
orginal ET maskin... FK bunndel.. kinas t3t4 turbo. 940 manefoil..
hva har du gjort de 6 timene uten å finne ut noe så enkelt? www.google.se (trykk på svenskt) søk på MS og VOLVO
har funne ut mye anna eg har lurt på og da.. :P
er første gangen på sikkert 10år eg prøver og lære meg noe via bilder og bokstaver....
er ikkje lett...
Så det går litt tregt med og finne ut ting...
har klart og tatt bil lappen og lastebil lappen uten og "studert" har ikkje søtte meg ned og lest i ei bok..
megasquirt 3 vs vems, er det noen store forskjeller? eller er det samme hva man velger? at vems har innebygget kontroller for bredbåndslambda og egt er jo en stor fordel. men megasquirt har jo mye kraftigere prosessor, men er det noen stor fordel? og er det noen som vet om man får kjøpt ferdige ledningsnett til megasquirt slik som til vems? jeg hadde egentlig bestemt meg for megasquirt, men vems er jo en mye mer "ferdig" løsning, bare å plugge i bredbåndslambda og ferdig ledningsnett og begynne å mappe, mens megasquirt er litt mer knot.
også et helt annet spørsmål, jeg har en chevy smallblock som jeg skal montere datasprut på, nå er det forgasser på og standard tenning, selve innsprutninga vet jeg hvordan jeg gjør, men jeg lurer litt på hvordan jeg gjør det med tenninga, jeg tenkte å kjøre 2 stk EDIS, det jeg lurer på er hvordan jeg kan gjøre det med cam sensor, får man kjøpt en "fordeler" som kun funker som trigger? eller kan jeg plukke fra hverandre den gamle fordeleren og lage til noe?
Jeg ville ha trigga v8ern på et 60-2 hjul, også brukt si ls1 coiler fra msd eller electromotive coil pakker.
Electromotive sine er utrolig kjappe og mye energi. Billige også.
Kan være lurt med kamsync også om man skal kjøre semisekvensiell tenning. (eks. 4 waste-fire coiler styrt sekvensielt uten fordeler) Du kan evt. bytte ut rotoren i fordeleren med ett triggerhjul og montere enn hall eller VR sensor i huset og lage ett eget lokk, dette er forutsatt at det ikke er en fordeler som gir økt forskudd ved større vakuum, eller turtall.
er vakum fordeler, og er ikke kamsync bare et signal som følger samme "turtall" som kammen og ikke veiva? det gjør jo fordeleren? eller tar jeg feil? og jeg får se hva det blir til av coiler, hadde vært gromt med 8 ls1 coiler også :)
også mens jeg er så godt i gang med å stille spørsmål, er det noen store fordeler med sekvensiell innsprøytning? jeg ser for meg at det kan hjelpe endel på bensinforbruket på lave turtall og lav belastning.
Kan bruke fordeleren som kamsync ja, den har samme fart som kammen. Men du MÅ kopple bort vakuumet, evt. låse av funksjonen, fordi kamsync er til for å gi posisjonen på kammen. Rører det signalet på seg vil det også forandre når dysene begynner å åpne, slik at det kan bli "krasj" mellom når dysa begynner å sprute og når ventilen åpner. Dette kan gi pulveriseringsproblemer og rar gange.
Man må eks. ha kamsync hvis man skal kjøre fullsekvensielt på dysene.
Fordelen med sekvensiell sprut er at man slipper at det "dammer" seg opp med suppe på oversiden av ventilen og veldig mye damp i kanalen som kan kondensere og ødelegge halve grunnen til å ha innsprøyting.
Med sekvensiell sprut fyrer kun ei og ei dyse av i forhold til sin sylinder, når det er lufthastighet i kanalen. Dermed får man mye bedre kontroll på hvor majoriteten av bensinen havner i kammeret før gnisten kommer, og man kan oppnå mere homogen blanding hvis man ønsker det (som ved full load eks.). Det gjør også at man kan kjøre "lean burn" ved moderate turtall og liten last, ved eks. å utsette innsprøytningpulsen til helt sist i innsugingstakten. Da kan man samle den rike blandinga rundt pluggen også vil resten av kammeret være fylt med nesten ren luft. Ser man helhetlig på det vil bensinmengden tilsi farlig tynn blanding, men i raliteten er blandingen god rundt pluggen, men helt fraværende ytters i kammeret (til en viss grad selvfølgelig).
Siden man også har muligheten til å gjøre blandingen mere homogen også (ved at det blir mindre "damming") så kan man også hente ut mere effekt kontra det å ha "batch injection" som eks. Rødblokkene har originalt. Da det blir mindre sjangs for tenningsbank med ei mere homogen blanding.
Så over til sekvensiell tenning...
Fordelen med sekvensiell tenning og semisekvensiell tenning er at coilene får mere tid til "dwell" altså mere hviletid. En coil trenger nemmelig en viss tid på å "lade seg opp" etter at den har fyrt av, for å nå maksimal styrke på neste gnist. Hvis EN coil skal gi gnist til eks. alle 8 sylindrene begrenser turtallet seg veldig ettehvert da coilen rett og slett ikke får tid til å lade seg opp mellom hver gnist/utladning, og dermed gir en svakere og svakere gnist.
Med en coil for hver sylinder (COP eks.) så får man mulighet til å kunne gi lang nok "dwell" til at man får full styrke på gnisten til turtall som er langt over det man normaltsett har bruk for i en vanlig gatemotor. Man kan også kjøre slik at en coil brukes til 2 sylindre som er parvis (eks. syl 1-4 og 2-3 på en firer, såkalt "waste fire") og på en v8-er kjøre 4 av disse coilene sekvensiellt. Med mindre du skal varve jap-style med den v8-eren så vil nok 4 wastefire coiler i sekvensielt modus funke utmerket. Her brukes også kamsync som ref. signal for at motorstyringa skal holde tellinga.
En annen fordel ved sekvensiell tenning og ikke minst en coil pr. syl. er at man får mere presis kontroll på tenningspunktet kontra fordeler.
Ble litt langt dette men håper du får noe fornuftig ut av det :p
bare bra med utfyllende svar:) blir nok sekvensiell innsprutning og waste fire tenning da, skal nok ikke over 6000 rpm med den motoren.
Man trenger ikke cam sync for wastefire, eller jeg har hvertfall ikke det
dammen med suppe over ventilen får du uansett flyfaen :)
Ellers skal du ha 1600 + dyser for å kjøre på suppe i det ventilen åpner :)
Avhenger jo litt på hvor dysa er plassert også... Kan kjøre F1 style og ha dysa montert 5cm (eller det som er ideelt ift kjegleformen) over innsugstrakta. Mere luft å fordele bensinmengden på slik at den ikke blir riktig så våt :)
To dyser funker piffen også... ei nært ventilen til lav load og massefløde (altså når duty-cycle'en til dysa er under eller lik durasjonen på innsugsventilen) og den andre til bruk når duty-cycle'en overgår durasjonen på innsugsventilen...
Motec har funksjon for dette, og den regner da ut vha VE, temperatur etc. nårtid den må skifte over til den andre dyserekka. Eks blir lufta kaldere vil den skifte over tidligere.
Joda, motec har mye fint de. Men koster litt :)