Står på første sida ;) :
Sitat:
1996:
[...]
Nytt ledningsnett:
- Nye kontakter på speedometer
- OBDII (obd2) feilkodeavlesnings uttak i midtkonsollen.
Printable View
sitter i midtkonsollen på min, det er 95'mod..
hva står classic for på min 97mod.
er en 2,3 ft med høytrykk. er lite utstyr. er 2stk el.vindu, el-soltak, sportsunderstell, og ac. lurer på hva classic betyr. trodde det skulle være mere utstyr på disse. :(
er cromgrill og ikke hvite blik :( men har bestilt nå :D
Kan være så mangt. Classic kom vel i 97-98, de siste årene. som på 240en.
Min far har 98 945 classic og kan nevne at den bilen har trelister i dører og dash, FT-motor, helskinn, innstegslister, ac, 4x elvinduer..sikkert mer jeg ikke kommer på. Hadde chromgrill originalt. Men ikke soltak faktisk :p
Navnet Classic forekom vel også på S70/V70 i 2000 (evt sent i 1999?). Jeg kan ikke alle detaljene, men har generelt inntrykk av at det kunne være litt tilfeldig hva det innebar av utstyr. Først og fremst var det et symptom på at en modell gikk mot slutten. Det ble vel med litt diverse som man ellers kunne ha fått som ekstrautstyr.
Fannst 940 classic allerede i 96 også.
Ja, men det kan kanskje være fordi de alt i 91 når 940 kom visste at det bare var en bil de lagde for å selge 740'n litt lenger.. (Kilde: 'Stora Guiden om VOLVO'). :p
240 Classic var ca 91-92, så det trenger ikke ha vært forbeholdt aller siste året - men likevel et tegn på at det gikk mot slutten.
940 i det hele tatt ble vel ganske snart litt som senere årganger av 240 - et litt prisgunstig alternativ for de mest konservative/gammeldagse kjøperne.
den boka tror jeg ble borte for lenge siden :P
Modell:VOLVO 940
Sjekka meca.no på reg nr.. Motor:B230FK År:1996 Måned:0 Reg. dato:1995/08/16
stemmer det som boman sier da :)
Jeg har B230F i min 92 modell 945, ikke FB. sjekket under panseret.Sitat:
1992:
Motorvalg:
- B230FB (96kw/ 131 hk)
- B230FT (??kw / 190 hK høytrykksturbo med ?,?? bars ladetrykk)
- B230FT Turbo + (190 hk ca 0,95 bars ladetrykk)
Siste året med "beltevarslerlys" over askebegeret ved baksetet.
Kablene som går rundt dempertårnene får en plastkanal.
1. Det trenger ikke være slik her, men noen steder står 130 hk-versjonen B230FB ført opp som B230F. Det kan forstås som at FB er en bare litt annerledes versjon av F.
2. Er det sikkert at bilen din er 92-modell og ikke tidlig 93?
Ja, det kan jo forklare alt. :)
I VIN/chassinr finnes en bokstav som markerer årsmodell. N for 1992, P for 1993.
Jeg har turbo + utgave, så ser jeg dere skriver at turbo + utgaven har 190hk og ca. 0,95 ladetrykk.. Har fått fortalt at jeg måtte kjøpe meg nytt wastegate stag som var justert til 0,8 bar for å få den til å gå bedre, men d vil jo si at den vil gå dårligere.. Har ikke montert turbotrykksmåler enda men på den orginale så lader den ca til midten..
Men da kommer spørsmålet, hvis jeg vil ha mer "fres", må jeg kjøpe et som er justert til hvertfall 1 bar eller 0,8 og justere det selv..? :D
Etter hva jeg har skjønt så har turbo + bare det høye ladetrykket i en liten stund, kun ved bånngass i forbikjøringer osv, og hvis det blir tenningsbank så kutter den med engang.
Er sikkert et veldig dumt spørsmål, ikke riv av meg armen vist eg e dum :p : D
Men hva er forskjellen på 940 og 945 ? :D
940/944 er sedanen og 945 herregårdsvogn (stv). Både sedan og herregårdsvogna heter 940. 944 og 945 stammer ifra rammenummeret til bilen.
944 har fire dører, 945 har fem dører.
Ja. Det skriver seg fra systemet som ble påbegynt med 140-serien og ble brukt også på 200-serien opptil 1982 - siste siffer i modellbetegnelsen markerte antall dører (f eks 142/242 todørs, 144/164/244/264 firedørs, 145/245/265 stasjonsvogn). Fra 1982-83 gikk de over til null til slutt (f eks 760, 240) uansett antall dører. Men slik markering av karosseritype ble videreført i VIN/chassinr også på senere modeller av 200, 700 og 900 - og ofte brukt i dagligtalen for å skille mellom karosseritypene.
Hei jeg har en 940, som er registrert i 10 måned i 95, blir dette da en 96 modell?
Hva er da nytt med ledningsnettet og har eg da startsperre?
Det kan ikke bestemmes bare av førstegangsregistrering, du må se på bilen ellers. Er det stasjonsvogn? Da har du isåfall det breie håndtaket på luka hvis det er 96 mod.. Hvis du har OBDI stikk på venstre fjørtårnet er det 95 mod, har du et stikk i midtarmlenet (OBDII) er det 96 mod, og hvis du har den gamle "240" nøkkelen har du ikke startsperre.
Har du den nye tjukke nøkkelen har du startsperre.
Sjekk VIN/chassisnr.
Da har du 1996 modell ja. Startsperre var ikke standard i 96, så da har du sikkert ikke det. Men du kan sjekke det på hjernen (de med startsperre har et bestemt slutt nr mener jeg). Eller så kan du se om det er noen flere ledninger til en liten sender som jeg tror går rundt tenningslåsen.
Kommer det fram i chassisnr om du har startsperre eller ikke?
Hm, nei, det gjør det nok ikke spesifikt. Jeg oppfattet spørsmålet i forbifarten som at det fortsatt dreide seg om årsmodell...
945'n min har ikke bredt håndtak på luka men har kontakten i midtarmlene :) den er 1 gangs reg i 95 og går som en 96.
Edit: og en T i vin nr :)
Jøss, det var merkelig. Kan bakluka/håndtaket være bytta?
sikker på att det med bakluke ikke kom helt fast før på 97 chassi modeller? 96 chassimodell er jo en bastard med det meste.
hadde en 96 chassimodell med obd1. ikke ombygd el noe, gammel taxi.
Luka er hvertfall orginal :) men appropo det med start sperre. lutt nr på boksen min er 219 (tenninga) og jeg har den 'fete' nøkkelen... det vil si jeg har sånn start sperre drit det da?
ble det laget aircondition på 940 97 mod ?
hvilket stoff er det i bakluka på 945 97mod?
husker da jeg skulle kjøre med L å "lenge siden" den var det magnet på, men den datt bare av :o
har et spørsmål angående min 945 lt classic 97 mod med b230fk :)
er noen problemer med motoren også tenkte jeg at jeg skulle bruke denne "feilsøkings boksen" som alle snakker om. problemet er at jeg ikke finner den i motorommet ? :D
eller er det slik at bilen min ikke har denne boksen ?
takker for svar :)
Den finner du nok ikke på din -97.
Tar jeg ikke helt feil sitter det en OBD-II-kontakt i rommet i midtkonsollen på din bil. Der kan man plugge inn og avlese div. f.eks. på en pc, hvis du har programvare vel og merke. Tror også du får kjøpt instrumenter kun for den oppgaven til en rimelig pris på f.eks. Biltema.