Også må du huske på å lage en jumper på kontakten til starteren mot spakstellet når dette fjernes. Den som hindrer at du kan kjøre starteren når den ikke står i P eller N vet du.
Også må du huske på å ta vare på flex-plata til meg :p
Printable View
Også må du huske på å lage en jumper på kontakten til starteren mot spakstellet når dette fjernes. Den som hindrer at du kan kjøre starteren når den ikke står i P eller N vet du.
Også må du huske på å ta vare på flex-plata til meg :p
Ok, da må du jo beholde den :) Jeg skal bare lh2.4 konvertere en bil med automat.
Da er pedalsettet bytta, inkl masterpumpe til clutchen
Det var ikke vanskelig, men dæven så trælete. Det ikke altfor mye plass rundt der, hehe.. må alltids ha noe å klage på vett :D
Nå er det bare å spise også bærer i veien for å ta av automaten. Og forhåpentligvis bare bytte simring og klemme på de nye delene og aller helst kjøre bilen hjem.
Hehe.. Det var nesten rart at ingen kommenterte bilde over og sa. "Detta har jeg fått til å" hehe.
Det er nok ikke så mange som har det. Håper jeg :D
Det som skjedde var at jeg løsna de 4 skruene bakpå flexplata. Også tok vi tak i girkassa og røska litt. Fant en skrutrekker å stappa i sprekken for å få den litt lettere ut.
Og ut kom den. Noe så voldsomt å.
Men mins jeg sa til Mr. Nilsen før vi begynte ; Hvis kassa kommer å vi ikke klarer å holde den så er det bare å slippe å komme seg unna. Kjedelig å få denne klumpen på tærne.
Det kom godt med det, for når jeg lirka med skrutrekkern så kommer kassa noe helt sinnsykt og detter ned.
Den datt ikke helt ned på gulvet. Den ble hengende å svaie i en wirer. Og det er ikke hvilken som helst wire. Det er den til kick downen.
Så sa satt vi der å flira litt godt før vi fikk løfta opp kassa og klipt wiren.
husk værneutstyr vettu... ;) godt ikke jeg var med, for da hadde den vel dratt med seg bilen ellerno... men flaksen vi har når vi gjør noe.. hehe... :p
Er nok på tide at jeg snart invisterer i en girkasse jekk, så slipper vi sånne spennede episoder :) hehe.. flaks at kickdown wire'n er så sterk. ellers hadde en av oss for kunne hatt litt vondt for å gå i dag :) hehe
Litt bilder fra uka økt.
Jeg har et "problem" med clutchpedalen min. Og jeg lurer på hvordan pedalen slipper hos dere andre som kjører med M90.
Min må jeg klemme helt i gulvet før jeg får fridd helt ut. Hvordan er det hos dere?
Jeg har også på følelsen at jeg må ta i litt ekstra for å få girt pga dette. Men jeg har aldri kjørt med M90 før så det kan hende den er litt sånn.
Det må i hvertfall gjøres noe med pedalen. Jeg liker ikke at den tar så langt ned
Jeg har lyst til å gjøre noe med pedalen oppe, men har folk en annen "lettvinn" løsningen på å få flyttet trykket på pedalen lenger opp?
Måtte flytte over en brakett som holder en hjerne som sitter poppet fast på pedalsettet. Hva denne gjør vet jeg ikke, så jeg satte den på plass.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/835.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/836.jpg
Også var det denne automaten som nesten gikk i gulvet.
Ny kasse på tur :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/837.jpg
Vet det er mange som har klaget på at de slår hånda i spilleren når det gires til 3/5 så jeg bestemte meg på for å lage shot-shift med en gang.
Denne lagde jeg litt for lang :/ så det er veldig lite vandring på stanga. Så stanga må ut og kortes inn under der. Kan ikke kjøre sånn.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/838.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/839.jpg
Olje som blir brukt på kassa
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/840.jpg
Det er ABS hjernen. Husket du å sjekke leddene på rattakselen når du byttet tannstang?
Og, skal ikke M90 ha spesiell olje? Jeg kjøper alltid på Volvo hvertfall. :p
Jeg var på BCB å handla olja. Regner med at det går fint :) Elles kommer jeg igjen, hehe.
Hvor mye koster olja på volvo pr liter?
Jeg vridde litt på ledda og de virka bra. Rattet snurra også überlett når ikke tannstanga var koblet på.
Servo'n er tung, men jevn.
Planene for bilen fremover nå er å fikse hvor pedalen slipper/frir ut.
Endre utvekslinga på kortgiringa mi :D korte inn stanga 1/2 til 1 cm under kula. Jeg måle på hvor mye jeg skjøta den med først.
Prøve å flushe servo'n med diesel for å se om det hjelper
Sette på ei potte til før akslingen. Jeg syns den bråker litt for mye til å være bruksbil.
Plukke av begge fangerene og speil + en skjerm på delebilen og få sendt til lakkering sammen med vingen jeg kjøpte.
Er det noen som har peiling på hva de 2 små ledningene som er til overs etter automatspaken er til?
Jeg fant 4 ledningen som gikk sammen mot spaken. 2 av disse er til starter-signal (P & N) også var det 2 andre som jeg ikke vet hva er.
Fant også 2 andre ledninger og disse gikk inn i spaken og regner med at disse er til trykkbryteren
De 2 ledningene jeg ikke vet hva er. Kan disse være til noe ryggelys-greier?
Jeg har ikke ryggelys :( Dette kan være bryteren i kassa. Også har jeg ikke teste og ta av kontakta og sette en ledning mellom polene på ledingen for å teste om det funker da.
Så jeg begynte å lure litt på de 2 små ledningene. De er jo til noe :)
Ryggelys på automat hentes på spaken ja, så det er no det de er til. :) Fargene på de er?
Sier du det ja.. hehe.
Fargene kan jeg sjekke i mårra hvis det blir sånn at jeg tar av spaken for å korte den inn litt.
Men hvordan kobles dette da?
Det går 2 ledninger ned til girkassa. Det gjorde det på automaten også.
Så den trenger 4 ledninger for å sette på noen lys?
Lys til girvelgeren? De er vel som regel hvit/gul og svart/brun.
Ledninger til Lock-up solenoid kanskje :)
Det er ikke solenoid på lock-upen på aw-71L vel? Men det er jo den kick-down inhibitoren eller hva det er da eventuelt. Men det pleier å bare være én ledning som går i kontakta sammen med OD solenoiden..
Ok :) Skal ikke si noe for sikkert på det :) Jeg har ikke styra så mye med trygde-spak :)
Hei å hå.
Da fikk jeg skrudd litt igjen. Og må bare takke Mr. Nilsen for hjelp og lån av bukk :) Priceless å få
Det er nok bare jeg som har kødda til :D Som vanlig. Og for de som leser prosjekttråden på 242'n er vel dere vant til at jeg fucker opp ting for meg sjøl.
De 2 ledningene jeg trodde var til ryggelys og som kom fra kassa er slettes ikke ryggelys. Det er sikkert til en solonoid som sitter på venstre side av kassa.
Og de 2 resterende ledningene som jeg hadde klipt av og tapet kjempefint og lagt nede i midtkonsolen var ryggelys :D
Så da var det bare å lodde på kontakt på den ledningen og koble seg innpå ledningene som kommer fra ryggelysbryteren på M90'n. Da ble det ryggelys.
Har også fått justert pedalen litt i dag.
Fikk ikke gjort det jeg tenkte med pedalen da den er laget i plastikk.
Så ta tok jeg ut pinnen på slavesylinderen som ligger inntil stempelet og trykket på clutch-armen som stikker ut av kassa.
Kappa denne og forlenga den med 3 mm (kunne kanskje tatt et par til)
Dette gjorde at pedalen "løfta" seg kanskje 2-3 cm fra gulvet.
Fikk lufta cltucehn og testet den.
MYE bedre å kjøre med :)
Det siste jeg gjorde i dag var å kappe nedre delen av girstanga som jeg sveiste på.
Jeg klarte å skjøte den for mye.
Før var avstanden mellom hullene (center til center) 3 cm. Det var ikke rart den var litt kort å gire med :/
Nå kappet jeg vekk 1 cm. Så ny avstand er da 2 cm. (center til center)
Og om jeg må si det selv så ble den helt nydelig å gire med :)