Trykkfall og gjennomstrømming er nok ikke merkbart, men det blir jo mere filter å filtrere olja med, olja er ikke noe og kødde med as :D
Printable View
fått kammen fra Gustavsson ennå ? spent på hvordan den vil funke :) virker som den karen har en del erfaring :)...
Blir spennende med ny kam. :)
Mye ga du forresten for den andre multilinken din?
vet du hvilket emne han bruker for å lage kammen din? er det stål kam eller støpejern?
Yeah, gleder meg :). Ikke sikkert jeg får montert den med en gang da, må ordne så jeg har tilgang på shims. Men skal høre med han svensken jeg kjøpte toppen av om han er i Kongsvinger en gang ganske snart så kan jeg kjøre dit og montere den, for han har shims. Eller så må jeg stå på utsiden av Volvo i åpningstiden hvis de har shims liggende å bytte kam.
Vet ikke. Han lager de ikke selv, han bestiller fra noen som lager dem. Vet ikke hvor de kommer fra, men han sier at han har hundrevis av profiler å velge imellom så mulig de blir laget av dem på bestilling.
Han Totto bestiller jo også "spesialkammer" fra CatCams, men har kanskje ikke like god kompetanse som Gustavsson. :)
Oppdatering 06.08.2010 - Kamaksel ankommet
Skjer ikke så mye for tiden, men på tide å legge ut en liten oppdatering igjen.
Lakkering:
Har samlet følgende deler for lakkering nå:
- 940 Add-on leppe foran
- 960 sideskjørter
- 940 originalvinge med bremselys
- 960 håndtak
- Lyktelister uten hull
I tillegg skal hjulbuene bak lakkeres (muligens hele bakskjermene). Skal ta med alle delene bort og bestille time på Mandag.
http://www.chrml.net/media/bil/proje.../IMG_5809T.JPG
Klarte å gjøre en liten feil når jeg monterte coiloverene. Skrudde fjøra litt for langt opp sånn at øverste coilover ringen var ovenfor gjengepartiet på demperen. Så måtte justere litt ned for å ikke ødelegge gjengene der.
Resultatet er dessverre at bilen nå er litt for lav bak i forhold til foran. Så skulle hatt den lavere foran, men det blir ikke enda. Men blir nok litt bedre når jeg får dreiet en Superflex foring til nedre feste da den siger ca 10mm bare på den foringen som er avlang.
På grunn av dette ble bilen nesten liggende på bump- putene bak. Så tok av disse her om dagen og kappet de ned så mye jeg turte uten å bruke så mye tid på å prøve hvor langt ned det går før ting tar borti noe. Tok vel bort ca 4 cm av putene så hvis den slår i bunn nå så er øvre lenkearm overkant av ca en cm unna drivakselen. Dette gir ca 5cm fjøringsvei for øyeblikket.
Mulig jeg kan finjustere dette lengre ned senere for å kunne ha lengre vandring på fjøringa bak, men hadde ikke så god tid nå. Må ta høyde for at puta kan komprimeres litt hvis dumpen er hard og.
http://www.chrml.net/media/bil/proje.../IMG_5813T.JPG
Da har jeg fått kamakselen jeg bestillte! :D Usikker når jeg har tid til å montere den. Kanskje på Søndag, en dag til uka eller neste uke. Vi får se! Gleder meg hvertfall til å merke forskjellen :). Trenger litt verktøy før jeg begynner til shimsingen.
http://www.chrml.net/media/bil/proje.../IMG_5815T.JPG
Fått noen deler fra Superflex og! Foringer til forstilling. Disse blir også byttet når jeg får ordna meg med presse. Den røde stanga er til nedre coiloverfeste bak, må dreies til.
Tror ikke det er noe vits å ta med delene til han, før du veit når du skal lakkere :p
ser bra ut detta christian!:) gleder meg til å se åssen det blir med den nye kammen!;)
min sperer på 8250rpm paul sine chiper
Hæ? 8250 omdr på en rødblokk? Da har vel kurven snudd for 2000 omdr siden?
Kommer an på hvor man legger kurven :p. Med veldig mye effekt og kort slaglengde er det nok fint med turtallsperre på 8250 rpm. Mener det var 6500 rpm turtallsperre jeg bestillte på chippen min fra 'thelostartof'. Kunne velge mellom original, 7200 og noen punkter imellom mener jeg. Tenningshjernen extrapolerer dårlig over ca 6500 rpm.
Gleder meg til resultatet av kammen altså!
Tror nok du vil merke veldig stor forskjell med kammen og nye chipper. Blir moro å sitte på en tur igjen da, for den gikk på ingen måte dårlig nå heller ;)
Ja, trur det jeg og. Chippene ble sendt for 2 uker siden fra statene så kan ikke være lenge til den kommer nå. Hvis det er som svensken sier så kommer den til å gå bedre i hele registeret med mye mer toppeffekt med den nye kammen.
Så mulig turbotrykket må justeres ned litt da så jeg slipper å lage noen inspeksjonsluker.
Lang shipping-tid? Tok jo 3 dager før jeg fikk svar, selvom jeg så han var pålogget hver dag før det.. Og har ikke fått svar igjen nå, sendte vel på onsdag ny PM.
Har han mye å gjøre nå, eller er'n bare treg? :P
fått chips eller?
Når skal du bytte kam? Joiner deg da :D
Kunne du laget en litt detaljert "guide" når det gjelder shimsing for å få alt rett osv? Aldri vært med på selve shimsinga selv, så kunne tenkt meg å fått sett litt bilder samt en liten forklaring :)
+1 !
Litt sånn off-topic, men hva har hendt med 940'n din SirKim ? : (
Ser ikke ut som den har dukka opp enda. Dukker vel opp en gang til uka, hvis ikke får jeg spørre litt etter den.
Veit ikke helt enda. Vil helst ha laga meg en liten hylse rundt mellomakselen først sånn at den ikke slår istykker bilen hvis den skulle ryki.
Det skal jeg gjøre :)
Oppdatering 08.08.2010 - Shining av lakken!
Ble altfor mange timer med gnikking på lakken med diverse Meguiars produkter i går og i dag! Følgende ble gjordt:
- Avfetting + vask
- Meguiars Step 1 - Lakkrens
- Meguiars Clay
- Meguiars Swirl X2.0 remover (ripefjerner)
- Meguiars Step 2 - Polish
- Meguiars Step 3 - Carnauba Wax
Brukt Biltema sin DA maskin på Step 1, Swirl Remover og Step 2. Kommer noen flere bilder av resultatet tatt senere med speilreflekskamera. Legger ut et bilde tatt med kompaktkamera:
http://www.chrml.net/media/bil/proje.../IMG_5830T.JPG
Manglet dessverre Owatrol Polytrolen for å freshe opp plastikken. Den er bestillt og kommer ikke før Onsdag.
Kanalene ser ganske jævlige ut. Skal bli bra å få gjordt istand dem så det ikke ruster og få satt på lakkerte 960 skjørt! En del andre deler som skal til lakkering veldig snart og, blir bra å få på det! Så blir bilen seende grei ut utseendemessig.
Tok du hele bilen om igjen?
Uhh, redd for at mellomakslingen ryk? :p
Ja, kan jo hende :). Fort gjordt at en hardykobling kan ryke. Så for litt siden hvordan det blir seende ut med mørbanka tunnell og kanaler etter mellomakselen som har kasta rundt nedi der så vil helst unngå det på min. Så blir å lage en hylse rundt for å styre akselen som blir skrudd i bolthullene til automatkassetravers tenker jeg. Sånn at den ikke slår istykker noe hvis den ryker.
Artig artig, er bra nokon tenker og gjer ting seriøst.
Bør ha en i "hver ende" da, da det også hender mellomakselen vrir seg av ved kryssene.
Yep, det var igrunn planen :). Må bare finne noe lurt å skru det fast i bak. Blir nok midt på bakre del av akselen sånn at den kan vri seg av i en av kryssene uten at den får kastet seg for mye rundt. Skal kjøpe inn litt stål og se på dette i mårra. Mulig jeg må ha 2 stk på bakre del.
Så ferdige sånne bøyler faktisk, tror det var en 500 svenske pr bøyle, men spørs om de passer til ditt bruk da.
Lurer på om det var KLracing.se ?
Ser at Bakaxel.se har fått inn sånne bøyler nå. Men blir å lage noe selv tenker jeg. Er litt i overkant med 500 SEK pr stk for noe man enkelt kan bøye til og sveise selv. Ville jo uansett blitt tilpassing av festepunktene.
Skulle også hatt dette montert så raskt som mulig sånn at jeg tørr å montere kammen :).
Har du gammel hardyplate eller? Skal litt til før de mellomakslene vrir seg av, asså.. :)
Men kan jo være greit å være på "den sikre siden" :)
Tror hardyplata er bra. Har ikke sett så nøye på den, men tror den ser grei ut etter hva jeg kan huske etter en gang jeg hadde den av for lenge siden. Vil bare være sikker på at jeg ikke banker istykker bilen, for skal jo ikke se bortifra at noe ryker under der når dette blir testet litt, hehe.