Stussa litt på "lukket bane " når jeg hørte en annen bil i motsatt kjørebane ;P
Printable View
Stussa litt på "lukket bane " når jeg hørte en annen bil i motsatt kjørebane ;P
Jeg gjetter på 300+. :p
Men det er potensiale i turboen til 450+
http://a.imageshack.us/img718/7291/graphphp.jpg
Men få kastet den VX3 kammen da..
Han har jo lagt opp bestilling på spesiallaga kam til hans oppsett, så den havner vel på hylla snart den VX3 driten ! :)
Liker aksen din, ser når du legger inn 3. giret (?) ved 60, så går det foort opp til 100 :D
Legger inn andre gir ved 60. Tredjegir er 90 ca. Må få hivd ut den 3.73 utvekslinga til neste år og. Denne turboen liker tunge utvekslinger :). Går relativt dårlig på 2. gir fordi det er for lett. Hadde det vært litt tyngre hadde turboen fått mye mer tid til å jobbe seg opp og jeg kunne dratt det til 110 kanskje med bedre drag enn nå med 3.31 utveksling.
Men blir nok gromt med ny kam og 3.31 baki der :D.
Når har du egentlig ladetrykk? Mulig det står tidligere, men orker ikke bla.
På varm olje:
- Begynner smått å lade rundt 2200 rpm i 5. gir hvis jeg gir jernet.
- Ca 0.5 bar ved 2500 rpm i 5. gir
- 1.3 bar ved overkant av 3000 rpm i 5. gir
- Ca 1.3 bar ved rundt 3700-4000 rpm når man gir på i 2. gir (tyngre utveksling hjelper nok mye her)
På kald olje er den en del tregere (selv nå om sommeren). Tror det er fordi oljetrykket er 1 bar høyere og olja som går inn i turboen er seigere. Da har jeg ikke sjans til å få noe ladetrykk før 3000 rpm uansett gir.
Så sier litt om hvor mye olja bremser turboen. Så lurer på om det blir en oljerestriktor inn på turboen for å bedre spoolen en del. Men må få bekreftet at noen andre også har kjørt oljerestriktor på 1.5-2mm på kun 2.5 bar oljetrykk ved kjøring og 1.3-1.5 bar oljetrykk på tomgang med denne turboen. Tror kanskje de har høyere oljetrykk når de kjører med restriktor? Eller kanskje jeg har så lavt oljetrykk fordi turboen tar alt og at restriktor vil hjelpe på det?
Da fikk jeg forresten bekreftet at kammen blir sendt i dag!!
får man ikke litt lavere utveksling enn 3,31 da?
Tenkte om kanskje det var bedre for deg med tanke på turbon som liker belastning?
Er VELDIG spent på resultatet av kammen!
Ta en ny speedometer-film når den er i samt sams opp data over ladetrykket på nytt =)
Btw, du hadde ikke oljekjøler du?
Får lavere utvekslinger og. Rundt 2.9. 2.7 og lignende. Men tror kanskje det blir litt å ta i, hvertfall med denne girkassa. Mulig 2.9 hadde blitt optimalt med 6-trinn ZF siden den er litt bittelitt lettere på 1-5 og har ca like tungt 6. gir som M90 har 5. gir, men vet igrunn ikke før en har prøvd. Vil nemlig helst beholde muligheten til å kjøre greit å oppoverbakker uten å være fullstendig avhengig av ladetrykk mtp vanlig kjøring :).
Ja, skal komme med ny film når kammen er i. :)
Har kun den originale oljekjøleren. Fungerer igrunn greit den, men olja blir fort varm. Vanligvis ligger olja på 91-92 grader, litt over kjølevæsketempen. Men etter ca 5-6 harde runder på Rudskogen så lå oljetempen på 130 grader (målt av bunnpannesensoren) som begynner å nærme seg grensa. Men oljetempen har aldri vært noe problem ved generell gatekjøring med litt hardkjør inniblandt her i Norge.
Men den kjølte seg relativt raskt ned igjen til 90 grader når den fikk stå å gå på tomgang i noen minutter å veksle varmen med kjølevæska. Men sånn sett mtp banekjøring og kanskje hard Autobahn kjøring så hadde det vært veldig greit med en ekstern oljekjøler i fronten et sted. For å kunne kjøre hardere over lengre tid.
Løsninga på bikube-problemet ditt.. :p
http://cgi.ebay.com/20BHP-Turbo-31-F...15794074701774
Mtp det med oljekjøler .. Vil det si at du ikke har noen oljekjøler i fronten fra før ?
Min er automat, og jeg har jo oljekjøler i fronten .. Men den er vel bare til girkasse den da eller ? :)
Gjør vel ikke noe med en større oljekjøler .. kimmit har jo ett veldig godt utvalg akkurat der, ligger på rundt 5-600 kr for en 17 rader, men det vet du vel allerede :D
Yep, har ingen oljekjøler i fronten fra før. Vil tro din er kun til girolja, ja.
Hadde vært greit med en større oljekjøler, ja, men blir nok ikke prioritert med det første. Koster jo litt mer enn 5-600 kr når man skal ha alt rundt og. Må jo ha en filterflytter samtidig så jeg får fjerna originalkjøleren og satt oljefilteret et annet sted som den ikke er så vanskelig å komme til. Pluss oljekjøleren som også må ha termostat og bypass hvis olje i heletatt skal bli varm om vinteren. :)
Bypass? kan du forklare nermere? Holder det ikke bare med en sandwish med termostat da?
Det jeg har liggans til min iallefall som jeg tenkte å hive på
Det er innebygd bypass i den. Om den bare lukker termostaten vil oljetrykket skyte til værs.
Kjører oljen utenom oljekjøleren, med andre ord.
Så med andre ord går jeg på en smell om jeg monterer sandwish med termostat på bare?
Eller har jeg missforstått nå?
har kjøpt mitt fra pedersen iallefall
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/07/2400.jpg
Ingen fare, om det er termostat i den er det nok ikke noe farlig.
får du forresten plass til sandwitchen uten at oljefilteret tar borti dp eller? :)
Nope, det er ikke sjans :). Er vel ca 10mm klaring fra oljefilteret til wastegate returrøret som ikke har noen annen plass den kunne vært.
Filterflytter må isåfall monteres på blokka der hvor den originale oljekjøleren er skrudd i den store banjobolten og legges slanger vekk derfra for å ha oljefilteret et annet sted (i nærheten av oljekjøleren).
Man kan bruke et marine filter, det er bra mye kortere enn et originalfilter som gjør at det muligens blir plass å ha det :)
Marinefilter framnr: ph2874
Takk for tipset :). Kanskje jeg skal sette på det neste gang så slipper jeg å ta av wastegate røret for å bytte oljefilter.
Men når det eventuellt blir oljekjøler så blir nok filteret flytta helt vekk derfra. Sånn at jeg slipper å ha det der hvor det er så trangt.
tror mitt heter oh 011 fra mekonomen, myyyye mindre en originalt.
er det ikke bare å bruke den tappen til blokka fra en 240 eller noe da for å få vekk 940-armen til filteret å så sandwich rett på bokka å så filter utpå der igjen?
Du kan jo bare snu den armen som filteret sitter på da, og få den fremover isteden. Om det er plass med AC-pumper osv.
Sett flere som har gjort det. Får filteret vekk fra den fæle varmen også.
Sant det Joakim! Men kan vel ikke se særlig bra ut under panseret?
Noen som er nøye på at det må se sånn nogenlunde ut iallefall, andre ikke.
Jeg har iallefall vært på volvo å kjøpt denne tappen til blokka som er på 2 serien, så jeg kan skru filteret rett på blokka istede. Så fester jeg bare sandwichen rett på den å så filter uttpå der igjen. Håper det går greit, skal da være plass. Hvis ikke må jeg vel til med filterflytter da :)
Den tappen har du alledere på bilen din, men den sitter i andre enden av filterflyttern. ;)
Da har jeg en i reserve pluttselig! Haha:D
Men trodde den var litt annerledes den i armen jeg :)
Men da er det jo bekrefta da at den er lik :)
Angående vann som går til den "sandwichen" på armen, kan de blendes eller Må det være rør der så det blir gjennomstrømning?
De kan blendes.
Det beste er jo å ta fra en A, F, K, el lign.
tenkte du på den oljetappen Joakim?
Christian sier den er lik, men jeg mente på at den var lengere grunnet den sandwich`n som står på enden. Men mulig jeg tar feil ja
Nei - du spurte om vannet gjorde du ikke? :) Det kan blendes, men det beste/peneste/mest lekkasjefrie er jo å bytte til vannrør fra en bil uten vannkjølt oljekjøler.
angående filteret så sitter det jo ikke vannkjøling på olja på en ET motor så stemmer ikke helt at det bare er 200 serien som har det bare sånn at dere er klar over det :p
Forall Del IKKE gå ned på størelsen på filteret, heller opp!
Btw. så har jeg filter flytter for sale ;)
nei kansje jeg som mistolka det litt, men det ble sakt at den tappen var fra 200 serien :p har ET selv og vil holde meg til det da det ikke er like mye dritt som med de bila med LH2.4 :p
Det fungerer dårlig uten å bygge om andre ting ganske vesentlig. Kikka litt på det når vi hadde alt frahverandre om det gikk å sette filteret en annen vei sånn at det er lettere å få plass til oljeretur, wastegaterør og lignende. Men ble bare til at den ble snudd ca 1cm lengre ned. Fremover så vil det butte i servopumpe. Vil igrunn butte med noe hele veien rundt bortsett fra rundt der den skal være.
AC pumpe sitter på andre siden, så ikke noe problem der.
Hva er forskjellen på små og store filter? Har det noe med trykkfall og gjennomstrømming eller ligger det i hvor mye drit de kan samle opp?
Er ikke så mange som har AC i tillegg, og da kan man montere servo på innsugssiden, derfor jeg skrev det jeg skrev. :)