Opprinnelig postet av
flyfaen
Dette blir jo til de grader OT, men skal svare dønn ærlig på spørsmålet ditt :) Å ha på meg at jeg ikke er ærlig skal jeg ikke ha på meg. Dette vil vel gruse all min troverdighet, du får le eller hva du vil gjøre, men ja det er jo ikke så mange riktig enda. Har papir fra den B230F'en som står i bruks-skrapet mitt da... Den jeg bygde på måfå for vel 4 år sida, før jeg vel egentlig kan sises å ha riktig forståelse for hvordan disse greiene egentlig henger sammen... bla.a levde jeg i "mainstream-trua" om at større høl var bedre...
Det papiret ser slik ut:
Målt på hjula på en gammel Inertia-benk vel 300 moh på en dag med lavtrykk. Kan ikke garrantere nøyaktigheten på den heller, da den tilhører en kompis fra hedmarken som driver med bil/rallykross. Dog han sa at den har vist seg å vise mindre enn aktuell effekt, men kan ikke garrantere for det heller. B230F med "sånn ca, der ja" 4-2-1 eksos, 530 topp som jeg gjorde høla litt større på (tabbe, men hadde fin innerradie) som ble høvla 1mm av (vel 10.9 i teo-komp, med kamtidene til k-kam vil jeg tippe rundt en 8,5:1 dynamisk), KG004(K) kam. Motor hadde gått vel 390k uten overhaling ved dyno-test. Benken viste kun effektkurve, men av kurven ser man at det er ikke helt dødt på bunn heller... men helst litt kvikkere over 4000 når lambda er kopplet ut, og vi vet vel alle hvordan en K-kam er med originalinnsug...
Drar fra 940 med FK så er da ikke for ille. Drar igrunn ganske jamt og fint, men nå begynner den å bli sliten med sine 425k, og at det begynner å bli en viss tendens til sylinderlekasje lukter man i olja...
Nå vet ikke jeg hvor mye du stoler på simulatorer, men de har blitt bra ila åra... så hvis du godtar en effekt og momentgraf fra den, på den 2.9L 24v'n jeg bygger i disse dager så får du en pekepinn... hvis det er interessant da...