37mm blir for smått... du vil IKKE ha en innsugskanal/runner som begynner med å være stor, blir liten i spjeldet for så å bli stor igjen ved toppen, for så å bli mindre igjen... DET fucker til tuninga så det holder...
Printable View
Vi har kjørt 4 stykk 37mm Keihin's - rekke fra sykkel - på en B21 og det varva greit det. Bremsa den ikke, men at det gikk greit? Oh yes...
Neida, fyr på med 130mm ;P
ca hvor mye effekt rekker doble 44mm solex gasser til?
hvordan vil det bli med V-kam på en mildt trimma sugemotor? tenker lett porting og høvling, grenrør, 2,5'', doble 45mm osv:)
Den blir antageligvis for snill. Kan godt gå på med en enda vassere kam når du har ett spjeld pr sylinder, allerhelst en som er designet for å kjøre med det oppsettet. Kjørte selv K kam (B23E) på ett lignende oppsett, den ble bjørnesterk på lave turtall, men gikk ganske fort tom, ble også elendig vacum til å drive bremsekraftforsterkeren. Senere ble det mer porting og en KG7 kam. Da våknet motoren til liv på turtall, samt at vacum til bremsekraftforsterkeren ble som orginalt igjen. Kjørbarheten ble også bra, men det var ingen bil til å dra henger med for å si det sånn.
ok, har sett på KG7 kammen også ja. men hadde et håp om at V kam var brukbart siden jeg hadde det liggende, men må jeg uansett kjøpe gassere og hele pakka er vel kammen det dummeste stedet å kutte budsjettet på.. er jo ikke så altfor dyr den KG7'n
og er ikke akkurat noen ''tilhenger-bil'' jeg er ute etter;)
Skal du kjøpe gassere så er det verdt å ta en titt på separate spjeldhus som ett alternativ. Mindre kranglete med tanke på innjustering og vedlikehold og enormt mye bedre på kjørbarhet.
Blir det først datasprut blir det turbo. er såpass mye bilcrosskjøring her i området at et par gassere kan jeg nok få tak i billig :)
og det er jo i første omgang snakk om å skremme opp bilen litt, ikke bygge et jævla romskip :p
Syns det er mer tuklete og tullete med gassere enn sprut okke som jeg. med et sprut så har en full kontroll på alle parametre. Med gassere blir det mer vill gjetting, og håpe på det beste.
Noen som har greit oppsett for å få rundt 150hk i b20 som holder? Skal brukes i kosebilen så blir ikke noe herjing, men greit å ha litt ekstra hk. Sugen på dobble webere
Hva gir mest bang for the bucks inntil 150-180 hester?
Det er forskjellige oppskrifter, men det er budsjettet som avgjør hva som er det rette valget.
Til en kosebil som ikke skal ihjelherjes ville jeg f.eks brukt "Weberpengene" til å bygge 2,3L B20 med B21 stempler, 142mm Parner råder, nyslipt veiv, moderne kam og heller brukt ett mindre fancy innsugssystem.
Weber 36/36DCD, 2 x SU, 2 x Strømberg eller en B20E manifold og ett B21ET sprut.
Datasprutgutta investerer gjerne flere 1000,- kr. i bl.a bredbandslambda for å følge med. Forgassergutta bruker ikke engang smalbandslamda og da blir det også mer krevende å hente ut potensialet.
Hvis man kjøper passende forgassere med én gang, undersøker anbefalt dysing og så legger ut de 100-lappene ett lambdameter koster, så går det ganske greit og resultatet blir vanligvis godt.
Har sett at det er en drøss med ulike oppskrifte og for en som da ikke har noe speissielt peil blir forvirringa total. Har lest litt rundt på både svenske og norske amazonforumet da det er lite aktivitet på dette på svenske 140-forumet. Men er vel greit å montere stiftløs 123 ingnition når man først oppgraderer? Hvor mye bør "minste" budsjettet være på? Regner med at det kommer noe småtteri som man glemmer underveis å. Har lyst til å bruke orginale motoren som står i bilen, men har fundert på å kjøpe ny b20 for å bygge på den så man har mulighet for orginal stand seinere.
Er dyre deler til gassere da, må man bytte halsringer, e-rør alle dyser, flotørventiler osv så flyr tusenlappene. Flotørventiler er vel den delen som slites mest og anbefales byttet en gang i året. Også det er verdt å sjekke ut hvilken motor den har gått på, allerhelst med nogenlunde likt oppsett. Det kan spare deg mye unødig bruk av penger.
Men hvis jeg får noen til å svippe meg over grensa og henter meg f.eks en 740 med 16v for noen få lapper og bare momser den inn i Norge, så tar jeg motor og diverse fra den som jeg trenger. Selger unna det jeg ikke trenger og resten gir jeg bort? Og jeg må vel ha ei b230 blokk fra før da b234 er kul umulig å få godkjent i 240'n som kanskje kommer til høsten? Og ombyggning blir det jo ikke mer enn nødvendig men helt OK bygg hvor mye kan det koste??
Jeg tenker noe sånn som: b230 blokk helt ren - 2000kr??
740 16v fra söta bror - 6-8000kr??
div deler - 5000kr??
B234F er vel slett ikke umulig å få godkjent i 240, den holder jo seg godt under 220Hk/280Nm grensa. "Problemet" er motorfester som ikke passer, samt fordeler som kræsjer med torpedo og innsuget kommer svært nære hovedsylinderen til bremsene.