Sjelden. Er ikke så mye Pro Stock her, de har jo 34mm ventilløft om dagen. Men halvtom er det en del av...
Printable View
Jaja, jeg fortsetter å väre forsiktig og konservativ, er fornöyd med det, og kan, godt fornöyd, dele dagens tilbakemelding på min 8V turbokam :D :
Sitat:
"Hjulkjørte 33 mil tur-retur til Gardermoen på Vccn sin første autoslalom i går. Blei 3. tid med gamle billigdekk. De foran meg kjørte gateslicks, men hadde mindre power. Jeg kjørte kun 0.9 bar fordi det blei bare vilt med full ladetrykk. Litt turbolag er det jo med en stor gammel turbo, men ikke så galt takket være en knallgod kam :D "
Bra er det med positiv feedback.
Men ved å bytte ut de originale "shim over bucket" løfterne med noen "lash-cap under bucket" som har full kontakt diameter og fysisk breiere lober på kammen, så er det ganske utrulig hvor seigliva ventilmekanismen blir selv med disse "extremgreiene" Litt morsomt er det dog at selv Originalprofilene på hvitmotorene (N serie) er mer aggressiv enn "alfabetkammene" og det tilogmed på hydrauliske løftere, og de ble enda mer aggressiv på RN serie som gikk tilbake til mekaniske bøtter ...og de går da greit over 300K de også... Så helt erke-konservativ er det ikke vits å være...
B230fk, Dre ecu, Borg warner EFR 7064 1.2 bar.
Vedlegg 6319
Åssen kam, grenrør/ manifold og innsug er det på den? Fine tall på såpass lavt trykk.
Hm syns den kom litt sent. Hadde vært gøy å se med en medium wgnf.eks. Har du noen type boostcontroller nå?
Bruker medium wastegate som følger med turbo og pysventil. Syns også den kommer litt seint, må se litt på det.
Mer forspenn eller gå opp til hard wastegate er mitt råd [emoji4] . GMV måtte vel opp til hard wastegate før han var fornøyd hvis jeg husker riktig [emoji4]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Stemmer det. Bytt til high boost, alternativt en turbosmart med to porter og kjør mottrykksstyring.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Punkt 1 er alltid å trykkteste systemet og tette evt. lekkasjer.
Punkt 2 er å kjøre GODT med forspenn på EFR actuatorene. 5-6 mm er IKKE nok.
Punkt 3 er å foreta en test hvor du plugger slangen til actuator, forsiktig lusker bilen opp i stor nok fart til at du har ca. 1500 o/min på 4. gear og så gir du full gass. Bråslipp gassen med det samme du ser 1,2 BAR og se deretter på turtelleren som da avslører potensialet i oppsettet. :)
Prøv også å få tak i tabellene fra mappingen. De som i tillegg til effekt og dreiemoment viser ladetrykk, AFR og evt. baktrykk osv osv.
Kjører med 8 mm forspenn og det ga 0.6.. blir nok å prøve en high boost wg.
Maks forspenn gir vel uansett ikke mer enn ca 1bar. Og uansett hvot mye jeg pyste så ville den ikke over 1,7bar. Men med high boost actuator så har jeg 1,5 i grunntrykk og pys opp til 2,2bar. Er stoor forskjell på 1,7 og 2,2bar.
Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
Noe spesiell grunn for at dere ga dere på 1,2 bar stian2k ?
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Synd det da, men du kommer vel sterkere tilbake? ;)
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
Håper da det, vil se mer av disse turboene. Så kanskje jeg kjøper en å.
Jeg syns ikke den kom så veldig seint i forhold til størrelse på turboen. eksoshuset så jo "gedigent" ut.
Dumt vi ikke dro ett drag med nappet WG slange for og se om den hadde spoolet tidligere, noe jeg tviler den ville gjort.
men mulig fjæra i WG er veeeeldig slapp?
men hadde vært moro og sett hva den hadde hadde orket på 2 bar, om kurven hadde holdt seg helt ut da også.
er bare å komme innom ved en seinere anledning
Hvor stort eksoshus har du stian2k ?
Sent fra min H60-L04 via Tapatalk
Her en lokal 2,0 Cosworthmotor originale manifolder, kun trimmet med lettportet topp, en mild innsugskam og dreide stempler:
https://www.facebook.com/70034964675...type=3&theater
1,6 BAR og 440 Nm på 3700 o/min.
Når man øker volummet på en Cosworthmotor fra 2,0 - 2,2 L så forbedres spool up betydelig.
Her en annen lokal 2,0 Cosworth med EFR7064, men denne gangen med A/R0,92 turbinhus på den originale 2wd manifolden:
https://www.youtube.com/watch?v=q3PfyeLALPM
GOD ladetrykkstyring dikterer sluttresultatet på en turbomotor. Vi har sjekket solenoiden på EFR turboene og funnet at denne er GOD og klarer å redusere trykket inn til actuatoren til 0. I den lokale Dynapacken har vi funnet ut at ett godt sprut som Haltech Elite og EFR turbo klarer like god spool up med "Medium boost" actuatoren som med "High boost" actuatoren. Forklaringen er at fjären i "Medium boost" actuatoren er, forutsatt tilstrekkelig forspent, kraftig nok til å holde wg-klaffen lukket mot baktrykket i eksosmanfolden under spool up. :)
Volvo 940 B230FK
302whp/420nm
Blyfri 98
1,5 bar
- Nyoverhalt motor
- Orginal 530 topp, bare byttet kam.
- H råder
- Orginale FK stempler
- T5 kam
- Siemens Deka 630 dyser
- Org bensintrykk
- Walbro 255 pumpe
- Borg Warner S200 turbo
- Tial 38mm wastegate
- Kina manifold
- 2,5" Trykkgate
- 3" eksos
- Link Monsoon datasprut
- Mac ladetrykksstyring
- Edis tenning
Bilde av bremsepapir:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/06/203.jpg
Ser man det. :)
Grattis. :) Ett genuint 300 hk oppsett det der. Det som er gjort, er gjort riktig, og de tre tingene som ikke er gjort kan evt, gjöres senere og vil tilföre mye positivt. Jeg snakker om porting av 530 toppen, dreiing av stemplene og montering av kald termostat. Tipper at det vil resultere i 500+ Nm og 350+ hk. )
på 300hk, så bør man ha 400nm på 3000rpm @1.5 bar
På 1.5 Bar ladd bør man helst ha minimum 475 Nm på nava, og helst over 500 Nm hvis B230'n og 5XX toppen funker som den skal... just saying...
Var og benket 242n en dag. Hva mener dere?
B230Fk. Electromotive sprut. Original 530 topp med a-kam. 3"eksos. 1,3bar. T3/t4china snurre. Portet originalgrenrør. 630cc siemens deka.
214hk på hjul. Ca 257på motor. 338nm
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/08/114.jpg
Ok, ganske stor den da. Nå vet jeg ikke hva målet ditt er/budsjettet ditt, men SAM gruppe a T5 kam og f.eks en Garrett GT3071R ville jeg tro vil gi deg tilfredsstillende sluttresultat [emoji4]. Gjerne med en bra porta topp [emoji4]
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Den var litt sein ja. Min FT bremsa 200hk/360nm på hjul med tb0313 chip 3" eksos og alucooler, så du har nok endel å gå på :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Takk for at du deler.
Den brutale sannheten er at her var det mye feil. 214/257 => ett drivverkstap på 16,7 %. Hvorfor bruker dere så mye? Jeg forholder meg kun til det som er MÅLT, altså 214 whp.
Tar vi 214 whp / MAP trykket så får vi 214/2,3 = 93 whp fra den teoretiske sugemotoren. Det trengs vel ikke kommenteres närmere.
Ser vi på dreiemomentet så blir det 338 WNM / 2,3 MAP som er 146,9 Nm. Dette er så elendig at det kun kan sammenlignes med en Volvo B17A motor. Så godt som alle Volvos original B23 og B230 motorer gir 190 Nm så er det det noe galt. Håper at mapperen har gitt deg advarsler og gode tips. :)
En turbo med 58 mm inducer stötter i nabolaget 550 hk og er ett forferdelig valg til en motor som leverer 214 whp. Bortsett fra innkjöpsprisen så er det kun ulemper med ett slikt valg. Trösten og fordelen er at du har store forbedringer i vente hvis du fortsetter å utvikle oppsettet. :)
Tilbake i 2012 gav undertegnede en bilkjommi en oppskrift på en enkel og relativt rimelig B23(0)ET motor som, etter mapping, klarte 570 Nm og 480 hp målt på NAV i Dynapack på 98 blyfri pumpebensin og rundt 2,0 BAR ladetrykk. Dette med 58 mm turbo.
Se post # 890 og nederst i post #316.