Den spesielle NATO-chipen kanskje ;)
Printable View
Hellakkering hadde vært flott, men det er dessverre litt urealistisk når jeg ikke engang kan ta de tingene jeg nevner i en en-gang.. så det får bli en gang det ikke er flere verdensborgere i anmarsj på en stund :)
Ser ikke for meg at jeg får gjort så mye med Rupes-maskinene i år dessverre, men håper å få fyllt og våtslipt noen steinsprut på panseret. Da må jeg jo ta panseret i hvert fall.
Når du handla Nye caliptere forhand ble det orignale eller annet merke?:)
Det meste av sånne ting blir tydeligvis overhalt i dag. Litt rart egentlig, men er vel mye billigere da, + at det sparer jo miljøet litt :)
Snakket med Even på forumet her som jobber på Toyota, og han sa det at han kunne ikke huske sist han satte i en fabrikksny turbo. Alle turboene de brukte er overhalte. Selv på garantisaker blir det satt inn overhalte turboer.
Men hvis det er sånn med både kalipere og turboer at de er like gode som nye, så er det vel ikke noe problem.
Avspeiler det prisen hos Volvo hvis de er overhalt?
Even sa alle fall at det kostet rundt 30-35K å sette inn en overhalt turbo hos Toyota, og det dobbelte for en ny en.
Stemmer det Daniel sier :)
Ja, prisene er lavere også pga overhalte deler. Som regel er det bare skallet som er det samme mens all innmat er nytt :)
Er absolutt ingen uting med de overhalte delene, like ålreit som de nye :) Har aldri fått ut noen dårlige byttedeler hos oss ihvertfall!
Derimot nye deler har vært dårlig, ikke alltid like god sistekontroll på de her pga det er jo nytt :p
Det siste der var litt spesielt... det er altså ti-talls tusen billigere å kjøpe og få montert fabrikkny automatgirkasse til bilen min enn å få byttet til fabrikkny turbo i en Toyota? :)
Jeg regner overhalte deler for å være nye i grunnen, i hvert fall calipere. De blåses og sjekkes, honer helt sikkert opp og setter i nytt stempel og alt annet som kan løsnes.
Formulerte meg kanskje litt uklart. Jeg mente i forhold til deleprisen, ikke medregnet arbeid og alt det. Turboen i seg selv kostet visst dobbelt så mye som en overhalt. Han begrunnet det med at Toyota ville at folk skulle bruke overhalte, for det var lettere for alle parter. For å da unngå at folk ville ha nye fabrikksnye. Si at en overhalt turbo koster 15 + arbeid, så koster fabrikksny 30+ arbeid da. Bare et eksempel. Vet ikke hva deleprisen er hos Toyota på sånt.
Ok, da gir det mer mening :)
Da ser det ut til at jeg har ordnet meg med anstendige 17" felger til vinterbruk :)
Litt avhengig av hvilke gode priser jeg får på gode vinterdekk i 205/45R17 LI88 vil de gamle komme for salg etter hvert.
Men blir sikkert å kjøre på gamle felgene denne vinteren tror jeg, hadde egentlig ikke budsjettert med oppgraderinger nå...
Hvilke felger har du hatt til vinteren før da? Og om de gamle kommer for salg, hva snakker vi om i sum da?
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Her er felgene som ble hentet i kveld, litt småskadete 7x17" volvo originale Aquila-felger. Relativt sjelden tilbehørsfelg til 960/S/V90 og V/S/C70 på slutten av 90-tallet (ET43). Lett asymmetriske eiker (og veldig skitne):
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1665.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1666.jpg
De kom med noe så (i mine øyne) kult som Pirelli Pzero Asimmetrico-dekk i 205/45R17 W88, to utslitte (såvidt mønster), og to som hadde litt mønster igjen. De som har mønster er produsert i 2001 og 2002, så noe voldsomt kupp var det ikke sånn sett.
Dekktypen, hastighetsindeks og lastindex gjør at jeg lurer på om disse kan ha stått på en V70 R AWD da dekkene var ny. Finner nok flere volvoer med "energy saver" og billigdekk enn med Pzero..
Tror de kan bli pene med litt stell :) Originalfargen her kaller volvo "Champagne", og jeg lurer på om de kanskje heller burde vært silver bright (som sommerfelgene mine) eller antrasitt (som vinterfelgene) for å komme mer til sin rett..
Her er dekkmønsteret på Pzero forresten, lurer på hvordan bilen min hadde tatt seg frem med sånne i alle fire hjørner:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1669.jpg
Tror antrasit blir bra :)
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Miniupdate: I dag ble det hentet og satt på nye viskere foran fra Hellanor :)
Samme Hella WB 93 som jeg hadde fra før og som har vært bra i to år tror jeg før jeg merket de ble reduserte nå. Anbefales!
Edit: Ja, og så hentet jeg nye originale skiver og klosser til foran i dag. Satser på montering i kveld eller i morgen.
Redstuff-klossene ser ut til å ødelegge skivene ganske greit, så de blir pensjonert foran i hvert fall :(
Mine vindusviskere ble kjøpt for snart to år siden på bensinstasjonen på Kvikne, aner ikke merke men de passer akkurat, og de duger jammen meg kjempebra fortsatt :-) Bilen var nyinnkjøpt og så rett på service, men vindusviskerne som var "gode nok" til ikke å få kommentar på service måtte "nødskiftes" når det ble slapseføre over fjellet... Men to år i Bergen med uteparkering og to år i her med inneparkering er vel ikke sammenlignbart :-)
Har nok litt å si med regelmessig vask av både bil (frontrute) og viskerene også, vil tro du ikke slurver der :)
De jeg bytter nå viste tegn til slitasje i vår mener jeg det var. Plukket dem av, vasket de skikkelig og satte inn med gummifornyer. Gode som nye frem til omtrent nå i hvert fall, men spanderer på meg nye nå før vinteren.
En kompis av meg mener det eneste riktige er å bytte årlig, men han bruker biltemaviskere som antagelig koster en del mindre..
Ble byttet skiver og klosser foran i går kveld. Tilbake til kun originale volvodeler.
Massevis av gods igjen i skivene som ikke gikk gjennom pkk, så vurderer å få de blåst og dreid og ha som backup. Noen i bergensområdet som kan dreie bort litt slitekanter?
Ble litt panisk bytte nå siden fristen på pkk er gått ut.. :(
Edit: km.stand 175.454
...og da var pkk vel overstått :)
Aldri vært et problem før nå, var jo bare småplukk på etterkontrollen, "det fikser jeg kjapt" ... og så ble det en hektisk måned på andre fronter før tiden plutselig var trang :(
Men føles bra nå ja :)
I dag fikk jeg vasket og vokset de trauste gamle 16" vinterfelgene som påbegynner sin forhåpentligvis siste sesong på bilen min :)
Montering i morgen satser jeg på, får legge ut bilder da.
Vinterfelgene på, men rakk ikke bilder i dag :(
Hvilken dim er det til 17"? 225/45R17? Har en kollega som har noen dekk med 7-8mm mønster.. Riktignok Nangkang, aner fint lite om egenskapene der...
Jeg har hatt nankang sv1 eller 2 ell noe vinterdekk, vil helst ikke snakke om det... Men det er vel en grunn til at kollegaen din har de liggende ;)
Nå som hakkapelitta 8 e lovlige i norge, er vel spøsmålet ang hvilke vinterdekk man skal ha, besvart :)
Beklager forvirringen :) Er de gamle 16" vinterdekkene med Michelin X-Ice2 i 205/55 som er på.
De "nye" vinterfelgene på 17" får bli neste sesong, eller hvis jeg kommer over gode dekk i vinter til rimelig pris i 215/45. 225 bredde blir litt drøyt..
Og piggdekk vil jeg ikke ha :)
Han hadde uansett bare 2, så de kan forbli fendere for min del..