Sliter litt med rare blandinger, så fant jeg ut att siemens dekka 630 er allerede testa på MS. Det står "dead time by eye" i testen. Kan jeg bruke det tallet?? 0.4MS
http://www.msextra.com/doc/ms3/injdeadtime.html
Printable View
Sliter litt med rare blandinger, så fant jeg ut att siemens dekka 630 er allerede testa på MS. Det står "dead time by eye" i testen. Kan jeg bruke det tallet?? 0.4MS
http://www.msextra.com/doc/ms3/injdeadtime.html
hvis det er for samme trykket som du skal bruke så ja :) , men hjelper lite med kun for 14v feks... bør ha for hele regla fra mellom 8V til 16V, ettersom dødtida forandrer seg ganske ulinjært ift spenninga :) Beste er å be om en komplett dødtidstabell fra de du kjøper dysene av... kan de ikke levere det, er de gjerne useriøse også...
Du vil nok komme ganske nær ved å bruke de tallene. Men jeg har ikke funnet ut at det står opplyst der hvilke dysedrivere som er brukt i eksemplene der.
Antakelig dysedrivere på hovedkortet til v3.0 eller v3.57 kortet. Og om du da bruker MS3X driverne så vil du mest sansynlig få litt lengre dødtid.
Om du laster ned og bruker det ferdige regnearket så er det veldig enkelt å måle selv. En god måte å samtidig få testet sprøytebilde og om alle dysene leverer lik mengde.
Ikke tar det spesielt lang tid heller i de tilfellene man slipper å demontere halve motoren for å få tilgang til dysene.
En dødtidtabell fra leverandør vil være som en kvalifisert gjettning. Bedre enn ingenting, ikke langt fra sannheten, men likevel ikke nøyaktig.
Hvordan går det angående uttesting av LMM sammen med sprutet? Har lest litt mer om det i det siste, og har lyst å teste det ut på min neste installasjon og er nysgjerrig angående det.
Fant ut at en av de med mest erfaring på mapping med LMM og MS3 faktisk er norsk.
Mapping med LMM skal vist være mye raskere enn med andre algoritmer, når man først har fått startet motoren med den. Det ser ut som det stort sett er bare AFR og tenningstabellen som trengs å mappes etter at kurven til LMM er kalibrert.
Er vel også gjerne en grun ntil at LMM brukes originalt p åde aller fleste biler...
Men ja helt korrekt... beste måten desidert for å få korrekt dødtid er å stappe alle dyseendene i flasker, kobble opp og kjøre opp PW med den aktuelle motorstyring akkurat til de begynner å åpne, og for hver volt mellom 8v og 16v, resten kan man interpolere...
Nå er i midlertid jeg så heldig med min DTA, at programvaren har kompensering for den interne dødtiden i motorstyringa. så jeg kan fint bruke de dødtidstabellene som følger med dysene, da de er dødtidstabeller som er for selve dysene isolert sett. Det gjør ting noe lettere :)
Sa faktisk akkurat de samme ordene for noen dager siden, men bare at grunn til at de brukes med OEM motorstyringer er nøyaktigheten og ikke at justering går raskere. Selv om det også er ett faktum med ommapping av orginale sprut.
Kjekt at sprutet ditt har en slik funksjon. Regner med at det er lettere å få til når mans slipper å forholde seg til 2-3+ forskjelige typer dysedrivere som gir forskjellig dødtid i praksis.
Om den ene er vesentlig nyere, og forhåpentligvis bedre, så ville jeg brukt den om det ikke er veldig gode grunner til å bruke den andre.
Som f.eks om det finns kalibreringskurver tilgjengelig som kan brukes til utgangspungt.
Er ikkje grunnen til at lmm blir brukt på oem innsprøytning utslepp? Pga krav til utslepp etter xx antall kilometer. Når motoren blir slitt, så vil volumetrisk effektivitet endre seg, med lmm så veit en mengde luft som blir brukt, og dermed ta hensyn i endra VE. Stemmer ikkje det?
Closed loop lambda og trimtabeller fantes før massemåler ble tatt i bruk på nesten alt av motorer. I motsetning til luftmengdemåler, mapsensor eller tps så måler massemåleren massen av luft som går inn i motoren direkte. Det gir direkte en mye mer nøyaktig måling enn de andre metodene som måler luftmengde, og luftmassen må kalkuleres.
Aldersfradraget tar trimtabellen seg rimelig bra av. De daglige variasjonene i vær og lufttrykk mener jeg massemåler er bedre egnet til å takle enn metoder som måler mengde.
Så i hovedsak nøyaktighet vil jeg si. Og i det er det selvsagt en del hensyn til utslipp.
Motorer med massemåler kan faktisk være veldig responsive, selv om mange ikke er det orginalt.
Måtte ned noen prosent (8% ?) På bensinmappet når jeg monterte ET luftmengdemåleren.. Bare som decoy, ikke koblet inn LMM.. Dette bør da tilsi at det er en viss effektøkning å gå over til MAP sensor.. Luftmassemålere er neppe like restriktive som den gamle mengdemåleren med flappen midt i luftstrømmen da..
Er det noe her inne som har erfaring med civinco sprut? Dette må da vara helt genialt lettvint med at du bare bytter ut hjernene, og alle kontakter passer rett på, uten å legge opp metta ledninger sjøl? Søker no fælt, men virker vanskelig å få tak i på nettet..
Noen som har fått no greier på knock sensor på ms?
Kobla opp maxxecu før helga, fyfaen for ett herlig sprut! Oppkobling på 15minutter
Noen som vet om man får kjøpt løse hovedkort til megasquirt? Mitt tok fyr:(
Har ett spørsmål om electromotive tegGT.
Tengte å kobble på ell vifta til radiator og denne er ifra 940. Som fleste vet blir denne styrt av jordings signal ifra hjærnen til lh 2.4.
Kan denne spruten gi ut jordings signal til orginale relet?
http://www.electromotive-inc.com/wp-...sers-Guide.pdf
står på side 101
De fleste sprut kjører jordsignal. ;-) både på viftestyring, bensinpumper, dyser osv. :-)
Dette gjelder vems og ledningsnettet man får kjøpt i webshoppen:
Den orginale vr-sensoren har følgende pinout:
I ledningsnettet som jeg kjøpte så er vr+ inn på pin27 i ec36 kontakten, slik det står på alle koblingsskjema jeg har sett. Det jeg stusser på er at både skjermingen og vr- går inn på pin 26 i dette ledningsnettet. Og videre til et felles jordingspunkt. Skal ikke skjermen jordes så nære sensor som mulig? Vil det bli problemer at den har felles jordingspunkt med "vr- / sensor ground"?Sitat:
Pin 1: VR +
Pin 2: VR -
Pin 3: Shield
spørsmål to er enkelt og greit hvordan jeg kan styre den orginale tomgangsregulatoren med vems. Hvilken utgang kan jeg koble den til? En av stepper utgangene i ec18 kontakten, en av de ubrukte ign utgangene eller en av de ubrukte inj utgangene?
Kan jorde sånn som de ha jordet ja :)
Du kan styre tomgangsregulatoren med vems ja. Koble den til en ledig ign utgang.
Takker og bukker for rask respons :)
Beste er jo faktisk om sensorledningene er jorda til et punkt hvor det er lite støy, som feks inni bilen :) slik det gjøres ved å jorde den til motorstyringa... da blir VR signalet "pakka inn i" et helt "støyfritt" miljø :) støy fra sprutet selv (som ignition og dyse drivere feks) er allerde kompensert for (eller lettere ignorert) av software i det den fyrer av "intense" laster :)
Noe har jeg iallefall gjort riktig, for signalet ble helt topp og uten feil :)
Noen som har dwell tall på Boch coilene som er på 9 og 700 serie orginalt ?
:)
Har så grovdt multimeter, får ikke skikkelige tall.
Slike runde tradisjonelle coiler har så godt som alltid mellom 5 og 6 ms pga at de har stor "masse" som må fylles opp med strøm før de kan lades ut.
Noen her som vet hva som skal til for å få kjørt programvaren til nira i3+? Har Nira rk 2.20, men det er jo et 16bit program som jeg ikke får til å bruke med win7 64bit...
Prøve å køyre det i kompabilitetsmodus? Det kan fungere.
Kompatibilitet var grunnen til at jeg "oppgraderte" laptoppen min til 32bit win7 som noe av det første jeg gjorde når den var ny. Får ikke utnyttet fullt minne på pcen, men det er ett mindre tap enn å ikke kunne bruke de programmene jeg bruker.
64 bit maskinen tror jeg du bare skal glemme om ikke Nira kan levere en 64bit versjon av programmet. Er ikke sikker på om det går da jeg ikke har prøvd den programmvaren du snakker om selv, men om du har mulighet så prøv i det minste om det går med 32bit win7.
Har prøvd med kompabilitetsmodus, samt virtuell maskin med xp.
Prøver nå å installere winxp 32bit på en gammel bærbarpc, så får vi se hvordan det går :)
Skumlest litt gjennom tråden nå. Ser det blir snakket mye ned om haltech.
Har kjøpt en motor med haltech e6x motorstyring. Kan noen si meg hvorfor dette er en dårlig motorstyring?
Dette blir min første motor med datasprut, er helt grønn.
Er mappet på 1,3 bar, 350hk på hjul.
Om den i praksis fungerer helt fint og uten problemer ser jeg ingen grunn til at du trenger bytte det ut. Ferdig oppkoblet og mappet har jeg ikke hørt om havari på E6X.
"Feilen" med E6 slik jeg ser det er om man velger det ved en nymontering av datasprut. Jeg tror E6 nå fås kjøpt nytt kunn som en reservedel om de fortsatt er på lager.
E6 er en gammel dinosaur utviklet da dos var det vanlige operativsystemet på datamaskiner, der det vel bare er siste versjon, X, som er kompatibel med windows.
Sammenlignet med dagens moderne datasprut har E6 få funksjoner og finesser, og er mindre nøyaktig.
Brukervennligheten til tuningsofwaren er dårlig og brukermanualen vil jeg i beste fall kalle dårlig forklarende.
Da dette ble utviklet var det ikke slik som i dag at man som privatperson og eier av bilen monterer og gjør mye av mappingen selv.
Mao. mer beregnet for proffesjonell montering og justering enn dagens brukervennlige sprut.
E6X er f.eks. ikke like enkelt å mappe alene under kjøring som mange moderne sprut, pga mangelen av hjelpemidler beregnet til det.
Jeg mener også at Haltech priset E6X mye høyere enn det var verdt mot slutten av levetiden.
Jeg vet om noen stykker som har hatt problemer med sine E6X sprut, og supporten fra Haltech i de tilfellene vil jeg i beste fall kalle veldig dårlig.
Men jeg kjenner en som har brukt E6X i sin svært potente 240 turbo og gjort mye av mappingen selv under kjøring.
Tror den var bremset til litt over 400hk på rulle med E6X, og har parkert mange biler som er oppgitt til vesentlig mer effekt.
Som nevnt vil ikke jeg anbefale deg å bytte sprut om du ikke har noen feil eller problem.
Om du da ikke skal gjøre noen store forandringer på motor som gjør at E6en ikke lenger strekker til.
Haltech E6X er IKKE ett dårlig sprut, tvert imot. Kan du linke til det du har lest så vi kan se på hva klønene sliter med?
E6X er imidlertid ett gammelt sprut som f.eks ikke bruker USB. Dette er ett problem da markedet flommer over at billige og elendige RSR232 - usb convertere som GIR mye problemer, men det er ikke sprutet sin feil.
Selv om du vinner i lotto og og kjøper ett flett nytt og kostbart sprut så tviler jeg på at det praktiske resultatet vil bli en merkbar forskjell. Haltech E6X er mer enn kapabelt nok til å kontrollere en rødmotor.
Det er flere rundt her som bruker E6X med glimrende resultat. De kjører f.eks 1000 ccm dyser med suksess på bruksbilen og når man tømmer 1000 ccm dyser har man greit med effekt, eller?
Har hatt flere haltechsprut og har ikke hatt noen problemer med de jeg har hatt hvertfall.
De har vært i x-serien og har dermed windowsbasert software.
Det med usb-serialport overganger kan være et problem,selv har jeg alltid hatt laptop med serialutgang.
Personlig så valgte jeg haltech fordi de er enkle å justere.
De fleste sprut er sikkert gode såfremt man installerer dem korrekt.
Dette innebærer å lese bruksanvisningen opptil flere ganger ,samtidig må man ha en genuin interesse for å lære om motorstyring og bilelektro.
Batland - Om du ser i starten av tråden så ble Haltech slaktet.
Har dere en plass man kan lese seg opp på haltech? gjerne spesifisert for e6x. Har bygd alle mine tidligere motorer selv, og liker å vite hva jeg har under huven, ikke minst kunne det.
Finner mye info på MS osv, men ikke haltech.
Klarer ett sprut å gi riktig åpningstid på dysene og gnist på rett tid er det samme om det heter Meqasquirt nira eller Haltech. Men må si att megasquirt har veldig detaljert beskrivelse på megamanual. Problemet med megasquirt er att man kan ha alle slags rare triggere, og dette trenger litt ymse modding. Er vell ofte der problemet kommer. Veit ikke ossen haltech er, men er vell 36-1 trigger ? punktum?
Hehehe, bare vrøvl fra ignorater (+ 90 hk på å bytte sprut og dette tro de på ??) frem til post nr. 44 hvor det kommer kompetanse inn i bildet.
Haltech.com har forum med mye info.
Jeg har alltid likt Haltech og har derfor lastet ned, skrevet ut og lest alle manualene på alle sprutene.