Kansje det ja. Shit den vindsusen.
På denne videoen låner jeg kamera og mic av Joachimbg. (GoPro 2) Mic festet på bakfanger rett med eksostuten
https://www.youtube.com/watch?v=pvTA7izZKcw
(si fra hvis jeg skal fjerne link)
Denne er det som er brukt.
http://www.ebay.com/itm/A39-Audio-Te...item51d36812d0
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/389.jpg
Ein pit-selfie me kona
hvis MLS stålpakning IKKE holder, så ryker hvertfall cooper-ring pakning... en tynn ring og det eneste den har som støtte er en myk "papp" pakning rundt....
Skal det være "idiotsikkert" er det å høvle over topp og blokk til det nesten blir som speil, frese spor til metall-O-ringer rundt sylinderne (slik at stålgodset i blokka danner en krage), silikon- eller EPDM-O-ringer rundt vannkanalene og NBR O-ring rundt oljetur og retur, smør en tynn film pakningslim på hele flata (TYNN film), også viktig å frese ned squish-flatene i 16v toppen så du får ønsket squish-klaring :) Høres ut som nye stempler er nødvendig for 3mm forskjell utgjør noen poeng i komp...
Smelle ihop me sjerkant no. Så får vi ned me tenninga. Så får vi se hvordan det går. Vis jeg mister mye hester så kjøre jeg sånn resten av sesongen så får jeg heller bytte stemmpel i vinter å muli sett inn stålforinger
Du får følge med på EGT... jeg vil heller tro det er bedre å offre 0,noesmått bar laddetrykk og kjøre litt feitere blanding (hvis den ikke allerede er veldig fet da) kontra å kjøre så veldig mye lavere tenning... det du gjør med kun lavere tenning er jo å flytte energien ut i eksosen istedet for å drive rundt motoren... det blir det til tider VELDIG varme eksosventiler og evt turbo av...
Ser ut som en gøyal bil det der !
Njål, hvor høyt EGT mener du man bør holde seg under? Og om man har EGT sensor rett etter turbo, hvor mye har det og si kontra i kolektoren/grenrøret. ?
1000 grader i korte øyeblikk, og ikke over 890 over lengre tid, såfremst det er turbin av enten Inconel eller Gamma-TiAl av god kvalitet. Dette er TIT (turbine inlet temp) verdier, og bør måles med en K-thermocouple i colletoren, den overlever fint en mappe-sesjon, men ikke anbefalt å la den stå der over lengre tid, spes hvis den er tynnere enn 6mm probe...
EGT ETTER turbin er litt unøyaktig (i praksis ubrukelig) ettersom turbinen omgjør mye av varmeenergien i gasstrømmen om til kinetisk energi via trykkforandring gjennom bladprofilene, og hvor mye tempen faller "over" turbinen avhenger i stor grad av hvor hen i turbin-mappet man befinner seg (effektiviteten av turbinen på aktuelle turtall og massefløde), ergo kan fint 500grader ut av turbinen fort være over 1000grader inn på de mest effektive områdene til turbinen, eller bare 7-800 grader i et lite effektivt område. derfor er det veldig usikkerhet på hva tempen er FØR turbinen (og det som evt avliver den også) hvis man måler den etter turbinen... jeg anbefaler ikke å måle bak turbinen i alle fall...
Eksosventilene er heller ikke så glad i så veldig høye temperaturer, derfor maks 890 over tid hvis det er rustfrie ventiler, vanlige stål maks 840 over lengre tid, og hvis man har inconel eksosventiler kan man klare 930ish over tid, dog jo lavere man klarer å få det jo bedre seff...
Får prøv ein siste gang me mls pakning å se om det funker. Send den andre pakninga i retur. Spent på om jeg får refundert noe eller om er useriøst firma. Overrasket over hvor mange store seriøse firma som levere mye søppel.
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/519.jpg
Skulla hadd mere dekk til høsttreffet...
Ekstremt vrient å få til i praksis med en B230 på pumpebensin på tanken og de kompresjonsforholdene og ladetrykkene folk kjører. Så en reportasje i bilsport hvor de viste at en klin orginal 165 hk 940 ligger på rett over 930 grader. Selv den minste ladetrykksøkning førte til 950 + pga ekstrem tenningsretard for å unngå tenningsbank. Sluttresultatet er ikke sjelden dette:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/07/521.jpg
Se at det har vært så ekstremt varmt så lenge at selve akslingen er svidd til blåfarge.
Cosworthene derimot har vist overraskende lave eksostemperaturer ved maks effektuttak, men disse har selvsagt;
1. Lavt kompresjonsforhold.
2. Uvanlig KORTE !!! råder. ;)
Burde vel kjørt vp racefuel. My laver eksostemp da. Men horibel pris. 58kr litern. Må ha nå spons da så får kjøpt den billiere isåfall.
Det er i disse situasjonene med overdrevet tenningsretard på bensin at E85 - E98 er gull verd. Det krever riktignok større eller flere dyser og en seriøs oppgradering av bensinpumpen(e), men bortsett fra det så er det relativt rimelig å bruke på banekjøring.
Er vel rundt 30kr/L for E98:)
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
I trøndelag drekk vi brennvin vi fylle det fer satan ikke på biln
Lang til nermeste e85 pumpe å om kun få år så blir det nok ikke å få kjøpt på pumpe lenger. Di fleste jeg kjenner har plagdes mye me e85n. Å begynt me racefuel å hadd null problem etter. Er noen fordeler me ethanoln men er noen negative sider og. Blir nok 98okt ei stund til på meg. Prøv å se om biln overlever ei hælg i august no først
Fjerner man 13c "pluggen" faller EGT'n enormt... Når det ikke står å stanger i mot trenger den ei heller å retardere noe som helst. Men ja eksosventilene har det ikke fint i en original FK med oppjusert trykk på en 13c...
1: Nja, kommer ganske langt på vei med 8:1 på en 8v, dog ikke med originalt brennkammer...
16 topp er et lite hakk bedre, dog hadde Cosworth som i praksis designa den, laga pluggen til å stikke dypere inn i brennkammeret, enn å ligge gjemt i en kald grop uten særlig "aktivitet" så hadde det jo gjort "jobben" (hobbyen) min lettere... er no dritt å sveise i gammelt forurenset støpegods...
Lager man en topp som når MBT, så vil du få lavere eksostemp med høyere komp, eller rettere sagt høyere ekspansjonsforhold, hvorpå også ventil-tider spiller inn :)
2: Kommer an på hvilket turtall motoren skal brukes på det da... Hadde motorer som varver over 21 m/s hatt kortere råder hadde eksostempen gått opp...
Heldigvis har hvitmotorene kommet for å bli, til tross for heller dårlig patent med de slissene mellom sylinderne, så er selve brennkammerne i toppene fra et termodynamisk standpunkt veldig bra, pluggen stikker ut der det det er mindre kjølende flater rundt, og der det er mer turbulens...
Støtte opp og forsterke sylinderne så er det stort sett bare å trykke på... til "normale" turtall funker 1,55:1 rådene helt ypperlig og 90mm slag + hhv 81 og 83mm borr gjør det ganske så motstandsdyktig sammenligna med B230 med store bøtter og ganske dårlig utforma topper...
E85 på en motor som tåler pryl på 95 eller 98 kan bli ganske gøy... E85 liker i alle fall en god skvis... Prøvde det på en totakter en gang... på "sug" med noe over 140% fylling klarte jeg ikke å lage en topp med nok komp til at den trivdes... pluggen tok i stempelet (selv med flatt stempel), og brennkammeret ble så paddeflatt, og fikk så mye kjølende squishflater, at det begynte å gi tregere forbrenning til den grad at det ikke ble noe mer effekt å hente av det...
Trenger ikke så veldig mye mer enn 95, hvertfall nord og vest for Oslo, knapt en E85 pumpe igjen i landet, og race-grade E85 er ikke billig det heller...
De fleste av oss klarer oss fint selv med 95, uten å kjøre veldig lav komp, uten høy EGT, og uten bank, så ser ikke helt problemet...
I alle fall her jeg bor er det (på et vis, takka faen) såpass øde at 98 er et sjangsespill pga for lite utskifting i tankene... 95'en er færskere og mer pålitelig sådan, spesielt når det går dit hen at 98'n til tider banker lettere en 95...
Må nå samma faen prøv å få spola litt å høsttreffe.
Er e85 i duved og åre å:)