Sitat:
Opprinnelig postet av
Batland
Har du ett praktisk eksempel som viser hvordan dette lar seg gjøre med en B230 motor?
Jepp. Har faktisk tatt ISF - "F1-teknologi" - av ei veiv til en B230. 2200 kr kosta det + frakt og øker sjansen for å slippe veivbrudd med over 50%. Betraktelig billigere enn en billetveiv...
Sitat:
Når man VET at en original B230F? turbo motor ligger på maks eksostemp grensen på 930 grader og vet at man overbelaster motoren termisk med chipping så blir det lite troverdig når din mest ihuga og unge disippel anbefaler enda høyerer komp. på samme motor.
Gi meg EN grunn til at eksostempen målt 3cm utenfor flensen ALDRI, noensinne, kan overstige akkurat 930 grader på en B230?
Sitat:
Volvo er ikke idiot og har ikke valgt kompresjonsforhold tilfeldig. De hadde helt sikker valgt lavere komp. dersom motorene originalt skulle levere 300 hk.
Med teknologien de hadde på 80-tallet så kan nok det stemme...
Sitat:
Etterlyser enda en gang praktiske eksempler.
Tja. Supraen over her... den går og går og går og... har ikke gjort noe som helst med den siden den ble satt sammen. "Keiko" of Gatebil-film-fame - Mitsubishi 3000GT - bremser rundt 700 AWHK/ 840 Nm, går med 8.8:1 CR, 99 oktan, har gått rundt 150 000 km på gata og banen med kun to havarier, grunnet olje - slangebrudd en gang, for tykk olje etter kjøleanleggsmods (gikk ALT for kaldt i olja, han visste det og han gasset alikevel) andre gang - begge gangene. WG'en har tilogmed hengt seg og vi har ladet 4.4 Bar ved uhell på den, uten problemer.. Rart ikke "kompen drepte den" de 4-5 gangene det har skjedd..? For det er jo umulig å overleve på høykomp...
Sitat:
Bortsett fra dette med olje har jeg sett at når folk blir ivrig og horna vokser, så tar de ikke smålige hensyn. Jeg mener derfor at det er viktig å ha gode "sikkerhetssoner" slik at motoren holder også når forholdene ikke er optimale.
Enhver kar som ikke tar "smålige hensyn" raser selv originale motorer som er bygget for å kunne tåle pedalen i teppet fra iskald til tanken er tom... se forøvrig WG-infoen til Keiko for å se marginene på et riktig oppsett.
Sitat:
De fleste som selger chip anbefaler drivstoff med så høy oktan som mulig og dette til tross for det som du mener er unødvendig lav komp.
Seff. Flere chip-oppsett bruker originale motorer med lite margin fra før på komponentstyrke og oppsett generelt, som blant annet knøttsmå superbaktrykksturboer som holder alt for mye av den "nydannede" restvarmen inne.. Og de BØTTER på tenning flere steder de kunne klart seg med mindre. Å øke 2 grader når motoren gir bare 0.1 hk mer på en sånn økning er bare tull. Som de berømte "330 hk på en chip" YB-oppsetta...
Sitat:
Jeg kan nevnet ett eksempel som jeg mener er ganske typisk.
En bekjent kjøpte seg en ganske dyr og heftig Cosworthmotor som var bygget av en vekjent Norsk motorbygger. I første omgang var effektønsket 450 hk og 8,5:1 ble valgt i kompforhold. Motoren hadde ville kammer, var turtallsvillig som bare det og funket ganske godt. Etterhvert ønsket kunden høyere effekt og motorbyggeren ble kontaktet på ny. Kunden ble garantert 600 hk for kr. 40 000,-. Dette dekket fancy grenrør, svær kulelegarturbo, svær intercooler, større eksos, større dyser osv.
Motoren gav etter mapping 550 hk ved 1,5 BAR. (220 hk fra sugemotoren) Oppjustering til 2,0 BAR ladetrykk gav ikke 650 hk, men kun 580 hk. Motorbyggeren frarådet ladetrykk over 1,6 BAR fordi kompresjonsforholdet var for høyt.
Jepp, og selv om han var "velkjent" så betyr ikke det at at din bekjent skal forvente at en motor-spec bygget for å være effektiv til 450 hk automatisk holder til 650 hk med bytting av eksterne deler. Det er åpenbart et oppsett som er satt opp feil, veldig typisk for folk som knapt har regnet ut en trykkpuls hele sitt liv.
Sitat:
I løpet av 2 år raste denne motoren mange ganger da eieren kjørte 1,8 - 2,0 BAR på bane på varme sommerdager. (Gatebil).
SELVFØLGELIG. Hvis en MOT motorbyggerens rekommendasjoner velger å drite i hva som er sagt og fremdeles lade alt en kan, så er det ikke annet å forvente. Mobilen din funker neppe lenge heller hvis du mot produsentens anbefalinger vasker den i oppvaskmaskinen flere ganger på rad...
Sitat:
Dette er helt typisk så med mindre du leverer balltregaranti på det du selger til kundene dine så forblir jeg skeptisk og anser dette som "Tall tales" og salgsticks og egenreklame for SWR.
Hvis dette er HELT TYPISK for dine kunder - hvis du noensinne har laget noe som helst, og ikke bare hengt med på tur - så har ikke du mye seriøse kunder... 99% av mine kunder VET at det er garanti mot maskineringsfeil og håndtverk, men IKKE mot brukerfeil som du nevner over eller materialfeil som ingen kan vite noe om selv om ALT sjekkes så godt det lar seg gjøre. Det gjør jeg ALLE klar over.
Sitat:
Jeg har sett flere som har forsøkt kombinasjonen høykomp., turbo og gatebensin med dårlig resultat. Når vedkommende som anbefalte denne oppskriften blir konfrontert med resultatene som er oppnådd, da får man høre at, ja, men du må jo gjøre slik og slik og slik og slik for at dette skal funke. Dette krever betydelig høyere budsjett og kompetanse og er derfor noe jeg fraråder på motorbygg nr. 1 og nr. 2.
Hvis noen anbefaler - eller motsier - et slikt oppsett uten å si alt som trengs til oppsettet for at det skal fungere, har de enten ikke kunnskap nok til å uttale seg eller så driver de villedende markedsføring. Et oppsett som den komboen du nevner over - som virker uten 10 ras til 300 000 samlet - behøver ikke koste skjorta. Hvis jeg lager et slikt oppsett til kunde og kunden selv velger å ikke gjøre alt eller bruke alle delene som sies i oppsettet men bare noe av det, og det fører til ras, skal det da lastes MEG i din verden at ANDRE ikke gjør som de blir fortalt?