Hmm.. hvis man borer 100 hull på ca 50-60mm dia så sparer han rundt 2-3kg (hvis jeg ikke har regnet veldig feil her). Syntes det er veldig bortkastet tid med mindre man dimpler hullene som faktisk gjør konstruksjonen stivere. Hvis bilen skal lettes, som etter min mening også er litt bortkastet når man skal ha 500-600 turbohester på en gate-bane-bil som ikke skal kjøre konkurranse, så ville jeg begynt med å erstatte vinduene med lexan, kappe bort mest mulig metall i dører (hele flater) og erstatte karosserideler med glassfiber/karbonfiber :)
Og en annen ting som jeg ville tenkt på når bilen lettes er faktisk vektfordelingen og tyngdepunkt.
- fjern mest mulig vekt høyt oppe, her har han jo fjernet tak for til fordel for lettere materiale regner jeg med ;)
- Fjern mer vekt i fremdel av bilen og ikke så mye bak på 240. Kapp bort mesteparten av frontparti og selvsagt fjern alustøtfangerene. Bytt panser og skjermer med glassfiber.
- Flytt ting fra motorrom til bagasjerom, feks batteri, evt også radiator..
- Senk motor/gir så mye som mulig
- Prøv deg frem med vektfordeling og økt grep bak med å legge på lodd (lavt plassert) bak, på bane. Har man sterk motor betyr noen ekstra kilo frem eller til ingenting..
- Slanke seg noen kilo ;)
Lykke til videre med prosjektet :) Veldig bra arbeid så langt..