Bare å handle, så sant de ikke har slengt inn større eksosventiler.. :)
Printable View
70hk/L bør jo gå høvelig greit? Jeg har 64hk/L i B230'n min og der vil jeg påstå at jeg har gjort MYE feil, bygd på "fingern i lufta" prinsippet, Har veldig lyst å fikse på den nå som jeg vet en "smule" mere om hvordan greiene henger i hopens :p
var like store eksosventiler :) hvor mye effekt/liter kan jeg satse på med de ventilene, porta topper, bra, avstemt innsug, kammer med endel løft og ventilmekanisme som tåler det?
leste også litt mer og det plast innsuget, virka som det funka veldig bra, fikk ut 29 hk mer av en motor som allerede hadde ett bra aluminium innsug, pluss at det veier cirka 15-20 kg mindre enn innsuget jeg har nå :) men jeg liker ikke tanken på tbi innsprøytning, ikke vertikalt montert spjeld sammen med dyser på hver sylinder heller, ser så gammeldags ut :p
men tingen med smallblockmotorene er at innsuget har mange fler funksjoner enn bare å lede luft inn i sylinderne, for eksempel så sitter både fordeleren og termostaten i toppen. om jeg kunne ha kjøpte kun den bunnplata til det plastinnsuget hadde det vært lett :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/761.jpg
men jeg spør igjen, er det hvirkelig så mye å hente på å ha glassfiber/plast innsug i forhold til alu? :p om jeg taper 10 hk etter jeg har straffa bilen på banen en hel dag så gjør ikke det meg noe :p
men om det virkelig er litt å hente bortsett fra vekt så hadde det vært gøy :) finnes også billigere "forgasser" innsug med dyseholdere, får de vel for under 1000 lappen, som jeg kunne ha kappa i stykker. men dette er en gammel motor som jeg ikke forventer stort av, så vet ikke hvor mye jeg gidder å styre for å få det til :p
Mener jeg har en simulering et sted av en 305 med frisk ventilmekanisme og div annet og den tror jeg det ble 447 hk i... fordi det ble sagt det ikke var mulig.. selv med typisk 4% feilsim så er du jo greit oppe i over 70hk/liter.. :) Skal se om jeg har den enda eller om den døde sammen med siste datakrasj...
vel... du kan vel prøve å tenke hvor mye lettere varm luft/bens-blandig banker ift. til en kald... David Vizard testa plast vs. alu... ble det samme som å kjøre suppe med 3 oktantall høyere, skal se om jeg finner noen linker til testen, er ikek sikker på om det er lagt ut kurver der, men du henter ut bra mye ved å kunne øke kompen som om du hadde feks. 101 oktan vs. 98 ;)
3 octantall høyere er jo faktisk endel ja, trodde ikke lufta rakk å bli så varm på den lille tida den er i kontakt med innsuget
Rekker jo å bli bra varm igjennom et kompressorhus på en turbo også :) ikke store overflatearealet der i forhold til et innsug :)
Da snakker jeg "Normal" turbo. ikke lastebilsnurre :)
Lufta blir varm i turboen fordi den blir komprimert, ikke bare på grunn av varmeoverføring fra kompressorhuset
Nettop kjøpt meg ein 940 med b230fb motor. Er enda usikker på om eg skal ha full motor og girkasse bytte fra den til b230fk med m90. Eller om eg skal prøve meg på sugetrim. Blir jo på ein måte meir unikt. Tips til et holdbart opsett som leverer rundt 170-190hk ?
takker for svar
hvilken kam passer på B230 med 2x45 weber.
Har prøvd en H-kam på vanlig b230A motor, den ble lat under 2500 rpm
Med mindre du har en kam som har 200* duarjon ved 1mm eller mindre så vil den så å si altid bli lat på bunnen. Riktig plenumvolum og plenum innløpsrør fikser det...
H-kam er egentlig med sine 280 i setedurasjon ganske lite til 8v å være... Skal fint gå å få ala 180Nm på en sugis 2,3L med en H-kam selv nede ved 2000rpm. Foretrekker du å ligge å dure på under 2000rpm vil jeg anbefale deg en diesel ;)
Seff gir man blaffen i slike tuningfaktorer som innsugssystem og eksos osv gir, så vil nesten en hvilken som helst kam som ikke har ultralav durasjon blir lat på bunn, evt. vil den gå VELDIG dass lengre opp om man vil ha ha bunndrag...
hvordan er det å bygge sugis ut av en b234? tenker doble gassere, grenrør og 2,5''.
ser for meg at det er en del mindre arbeid med toppen her kontra 530? billigere å nå ca 200 kjørbare hk?
Vel. Billigere vet jeg nå ikke, men enklere å få et kjørbart register :)
Drit i alle hestene. Hvor mye tror du at du vil la turtelleren ligge stabilt på rundt 6500 o/min?
Det er god akselerasjon folk egentlig ønsker (farten turtellerviseren flytter seg med) og denne opplevelsen er det DREIEMOMENTET som gir deg, ikke alle disse jævla hestene. En tur i en bil med turbodiesel vil overbevise deg.
Hvis det gjelder en bruksbil/gatebil så hadde jeg mye heller brukt pengene på å slipe om en gammel veiv og kjøpe nye kortere råder. ;)
Hvordan er det å montere 2,5L veiv i en helt standard B234F?
Kortere råder regner jeg med?
Mye hk = mye dreiemoment pluss en tidsfaktor. Siden å akse tar tid snakker vi primært om utvikling av mye hk på lave turtall, hvilket dieseler som ikke er Knock limited er ypperlige til.. ..mens en bensinmotor akser like bra med halve utvekslinga og doble turtallet. :)
Må ha kortere råder ja, 3mm kortere. Da havner kompen på 11,2. hvilket vil si at en innsugskam på ala 237-240*@ 1mm løft (typ 274-277 i setedur) vil være nødvendig for å få en passelig dynamisk komp. Den med lavest dur. litt retardert ift. den med 240* Bør havne på i duren 9:1 dynamisk da, hvilket bør gå fint på en 16V topp :) Kommer nok til å passere 100% VE med de kammene om ikke resten rundt er helt missmatch da.
Altså, jeg skjønte det her: 3mm kortere råder.
Resten, ke?
Det du sier er at jeg må bytte kammer for å få detta til å synge greit sammen?
Nå snakker du mitt språk :D
Så 2,5L veiv og kammer... Køstøm kammer eller er det noe der ute jeg kan bruke?
Catcams partnr.: 7900601 vil funke fint :) Men før du hverken bytter kammer, råder eller veiv... skal du benytte original ECU? Hvis så; er det like greit at du ikke forandrer noe som helst! LH2.4 er et 30 år gammelt sprut som ikke liker forandringer overhodet (egen erfaring her gitt), og du blir garrantert missfornøyd med karakteristikken på motoren din med mindre du finner en chip som er laget spesifikt for det nye oppsettet. Selv om du så KUN forandrer volumet til 2,5 og setter kompnivået tilbake til 10,4:1 igjen og bruker std. kammene ved å dreie ut stempla, så blir karakteristikken på motoren og hvordan den originale kammen funker på motoren helst annerledes og det blir en, hva kan vi kalle det? "interessant" oppførsel på motoren... Du har jo forsåvidt alt du trenger på en B234F motor fra før, annet enn potmeter tps. Så du trenger i grunn kun selve ECU og tps fra 850 :) Da blir nødvendigvis ikke det så dyrt med datasprut...
Billig er det ikke nei.:) Kommer jo på borti 10K bare å få igang en std motor med 16V topp så den starter og går :) Og da er en et stykke på vei med en 8V også :)
Det finnes 16V innsug til doble dellorto eller Weber-forgassere. kommer på ca 2900,-
Fult klar over det :) Burdte kanskje tatt med at det ikke er helt lurt med den dynamiske kompen hvis det er snakk om momenttopp på 4000rpm :p men Så veldig mye over 100% VE uten avstemte runnere og eksos kommer man jo ikke :p Blir vel nærmere 9,2:1 på den 24V'n min da med ala 116% VE, men den har igjen veldig kompakte brennkammer, også er det ved 5800rpm. + Så skal jo jeg bruke den "lys" (plasma) tenninga :P originalt har den motoren Hveding snakker om 10,4:1 og havner vel nesten i 9 dynamisk en plass med std. kammene som stenger innsugsventilen noe tidligere... men igjen den når vel aldri over 90% VE heller da når jeg tenker meg om...dog den funker jo på US regular da, og har tenningsmap tilpasset det (med litt margin i tillegg)... kan kanskje være lurt å bruke 10,8:1 elns... det bør gi ala samme dynamiske som std. med de kammene jeg ga delenr. på :) da har man litt rom for VE også, hvertfall med 98 :)
På et vanlig oppsett så kan en nok ikke forvente så mye mer... men folk som tror at potensialet er helt slutt ved 115% eller så og kun guder kan nå 125% uten overlading sliter nok litt med verdiene en kompis verifiserte i forrige uke. Skal komme tilbake med mer info etterhvert som jeg vet mer... :)