spenner opp med smergel så er det ikke noe problem.
Printable View
Hadde ikke adapter jeg heller når jeg dreide F stemplene mine en gang,spennblekk og tok små kutt og det gikk aldeles utmerket.
Hadde hørt om slike adaptere det men hadde ikke tid eller anledning til å lage til sånne luksusverktøy. ;)
ok, en par spm til, greit å spørre engang for mye enn for lite! :) måla skal være 76*4,5mm om jeg har kjønt det riktig? også skal jeg dreie stempla sånn på en måte: |"|____|"| elr litte mere sånn |"\____/"| ?
også måla på selve opplagringa til veiva, skal dem være 63mm? tenkte jeg skulle ut å måle etterpå, men fant litt forskjellige mål rundtom så ble litt usikker!
mvh
ok, takker, da skal jeg prøve å få dreid litt til helga :)
Rund av alle kanter da... skarpe kanter er det værste du kan ha i et brennkammer... grobunn for banking.no
litt som det her? :)
http://i33.photobucket.com/albums/d7...icture1158.jpg
Bygge turbo på b230fb ? erfaringer ? :) 1995 mod motor.
Kjøpte en FK her med T3-T4 turbo, men den skal visstnok ikke begynne å lade før på 3000omdr+ :s Så tenkte å bytte den ut :P Motoren skal i en 240, og jeg vil bruke original grenrøret. Noen forslag til en grei turbo for vinter moro? :) skal ha 3"lmm, 568 dyser, TLAO chipper og stor sannsynlighet jeg bruker 2,5" eksosen som er på bilen da dette er en bil som skal brukes på vintern. Hadde vært kjekt med tips til billig og ok turbo til mitt formål :)
Nekter å tro at det er sant at den turboen lader så seint. Noen har gjort noe veldig feil.
Høres ut som noe er litt på bærtur der ja. T3'n pleier å begynne å lade fra 1800 RPM og fullt ladetrykk fra 2200-2500 litt ettersom.
Jeg stussa greit på den der sjøl egentlig :s Han sa det ikke var en kulelager turbo, og han har kjørt med original dyser med btr på 1.1, 016MM og hjemmelaga chipper :P Eneste som står på turbon som jeg har sett er A/R 50.
Noen som har erfaring med Holset 3LD? Finner ikke mye info om den på nettet og får ikke mye info av selger heeller, men virka jævlig stor på bilde:p skal på et ca 300+ oppsett, lurer på størrelse i forhold til hx35 osv
Dreia stempla mine i helga, ser det her greit ut? er det stor nok radie i bunn der? også bør jeg balansere veiva etter jeg har dreia av endel elr har det nada og si? :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/42.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/43.jpg
Et par bilder av det utvendige! :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/44.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/45.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/07/46.jpg
Ja, dette ser veldig greit ut.
Jepp.
Ideelt sett bør man alltid vektjustere stempler og råder, så dreie svinghjulet letter og ballansere veiv, svinghjul og trykkplate.
I praksis er dette derimot HELT unødvendig. Det er tross alt ikke Nascar du bygger motor til. ;)
Hvis det er noe som bør forbedres her så er det å sette dysene i toppen og bruke E-innsugsmanifold.
ok! får se hva jeg får tak i etterhvert, er jo bare budsjett bygg til hverdagsbruk så får se hvor mye penger jeg skal legge i det, begrenser seg vell endel med lh 2.4 sprutet og... :)
Når det gjelder en turbomotor så er selve turboen den plassen man absolutt IKKE skal spare penger.
Holset 3LD ble bruk bl.a på Volvo TD70A motorer på 1970 tallet.
Sjekk her: http://www.turboservice.se/Turbolista/Volvo-1.pdf
Du bør definitivt satse på en mye mer moderne turbo.
Her ser du problemet i praksis: http://www.youtube.com/watch?v=POt8aW6QPAQ
Er sikkert lurt å vektjustere stemplene iallfall, når man har maskinert de.
Tenkte ihvertfall jeg skulle vektbalansere stempel og råder for det kan man jo gjøre selv! :)
Kjøkkenvekta til mor får du nok lånt helt gratis (om du sier du skal bake)
Sjelden jeg har opplevd mer enn 8-10 gram i differanse på stempler i samme motor :) og 8-10 gram på råder.
om en regner litt på totalen på stempler og råder, så kan det plutselig væra at en har fått det letteste stemplet på den letteste råden, og tyngste stempel på tyngste råden, og da har man fort oppi 15-25 gram differanse pr syl.
Krysspinnene på B230'ene har jeg veid til 143 gram hver gang. Men nå er jo det en nøye maskinert del i et ganske så stabilt metall :)
16V'n går veldig fint etter jeg vektjusterte råder og stempler ihvertfall :)
Dynamisk balansering av noe som har to oppe og to nede med 180º seg i mellom har ikke stort å si... har en like tunge stempler og like tunge råder så er det godt innafor, da kanselerer de seg ut i stor grad. V-motorer derimot, hvor noe er oppe mens noe annet er halvveis nede, det er en HELT annen sak... :)
skal det kun være tetninger på innsugsventilene og ikke eksos ventilene? :)
En kan gjerne sette tettinger på styringene til eksosventilene også, men det har ingenting for seg. :) De blir bare steinharde og sprekker etter kort tid pga varmen :)
okei, da er jo den grei! men når jeg først har det oppe, har det noe for seg og slipe ned styringene i innsugskanelen? også slipe til kanalen opp mot ventilsetet for sånn som det er nå er en rar kant der? :)
Har lite eller inget for seg å fjerne den på disse toppene.. du tjener ikke noe på det, annet enn mindre støtte for ventilen. "Innersvingen" i kanalen ("gulvet" hvis toppen står i sin normale rettning) kan du godt gjøre så stor radie på som mulig, da det ikke finnes radie der originalt. også generellt fjærne skarpe kanter, overganger osv :) Sånn uten å gjøre noen voldsomme inngrep. For all del ikke gjør hullet noe større!
var noe sånt jeg tenkte med kanalen, bare fjerne skarpe kanter og lage alt "smooth"! :)