Opprinnelig postet av
flyfaen
Jeg kan ikke hjelpe deg med hvem du velger, men har noen ting du bør ta i betraktning
Bankelogitaritmen/programvare som sitter i VEMS er på samme steinaldernivå som LH 2.4 og i praksis egentlig ikke fungerer til annet en å skille ekstrem banking fra støy. Og er dermed heller lite nyttig i å kjøre closed loop på. Eneste den kan hjelpe mot er totalhavari. (så med andre ord ikke helt nødvendig da øret ditt er MYE bedre til å oppfatte banking under mapping uansett...)
DTA har en kjappere prosessor og har mere oppløsning (snakker ikke bare om tabllene her altså). En kjappere prosessor gir hurtigere sampling og man får oppløsning til å faktisk kunne utnytte alle tabeller og funksjoner fult og helt. VEMS har vel innrømmet at prosessoren ikke holder helt mål når man begynner med IAC, laddetryksstyring, VVT og kompensasjons/ekstra-tabeller osv på toppen av det basic'e fuel og spark...
Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke VEMS, men valget mitt falt på DTA, da jeg fant ut at den bankefunksjonen ikke var noe å stole på, samt det at DTA har bedre oppløsning/(simultankapasitet om du vil).
Jeg har igrunn plukket det beste fra begge hyllene, da jeg skal bruke VEMS sin WBO2 guage/controller som Wideband controller og Lambda/EGT indikator, bruker 0-5V signalet (Lambda 0.68 -> 1.36) ut til DTA'n.
Hva TPS-Load (Alpha-N) og MAP-Load angår er vel det å kjøre MAP enklest og lettest å mappe, da man kan definere et manifoldtrykk som grense for hva som er "full belastning" istedet for antall pst. spjeldåpning. Alpha-N er nødvendigvis ikke vanskeligere, men hva full load er, blir veldig flytende. Feks. 20% TPS kan fint være full load rett over tomgang, mens man kanskje må over 85% TPS før man når full load på høyere turtall, og det tar endel tid og finne ut hvilken TPS % som gir full load på hvilket turtall. på den annen side er Alpha-N mere responsivt, og nesten benna nødvendig på motorer med rimelig ville kammer eller kraftig puls-tuning i plenum, da det bli for mye støy til at MAP gir noe godt resultat, spesielt på lavere turtall...
På DTA'n kan du velge nøyaktig selv hva du vil bruke... endten ren MAP eller TPS eller en miks, med manifold pressure compensation og/eller evt. baro pressure compensation...