Enig med du der, men nå er det ikke mangel på dreiebenker i dette landet, kun mangel på folk som vil prøve å gjøre noe nytt og ukjent. :)
Printable View
Jeg lagde jo eksoshus på hx35'n min, som forøvrig aldri ble utprøvd, og det var da ikke mye jobb. Trenger ikke mer enn skyvelære, dreibenk og en liten dose fornuft [emoji3]
https://uploads.tapatalk-cdn.com/202...9b4154ff94.jpg
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Helt enig med du der. :) Det er ikke hokus pokus. En lokal kar som riktignok har portet ett topplokk eller to, tok faktisk å tilpasset dette for hånd. :D (jfr filmen "Worlds Fastest Indian.)
Det er derfor det er så bedrøvelig når man spør forskjellige "turboeksperter" som Turboservice-ne, GIK, Turbo1, Turbopower osv., osv om dette, så ser de på deg som om du akkurat har landet på denne planeten.
Spørsmålet har vært stilt gjentatte ganger, og svaret har alltid vært det samme: "Nei, dette kan vi ikke hjelpe med." e.l.
Akkurat, så teksten på hjemmesiden er bare skryt den da? ;)
Jeg har prøvd å spurt jeg også, men samme svaret... [emoji2359] Uansett, agp eksoshuset jeg kjøpte til efr turboen er jo ikke akkuratt rocket science.. Ingen radie mellom inducer og exducer eller konet utløp fra turbin til flens f.eks, og de fungerer visst nok veldig bra [emoji2371]
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Har ikke rørt bilen sinden den ble EU-ok :P Mye å gjøre for tiden. Men akkurat nå satser jeg på å få til mellomakselageret, senka den og ordna vanninnsprutet og litt div i løpet av mai i verfall.
En dreibenk hadde vært noe. Men det blir neppe skaffa noe sånt her
Tenkte å se hvordan responsen hans ola får med sin før jeg vurderer nytt eksoshus i utgangspunktet. Hadde såklart vært morsomt å sjekke ut priser rundtom, men blir jo fort 5-10k det også, for å få noe skikkelig. De borgwarner husa går vel for å være ganske gode, mtp flow og plassering av wg. Men det høres ut som man må skaffe eksohus selv for å få noen private til å maskinere, noe jeg er litt skeptsik til på en turbo til omtrent 25k.. Hørtes ikke ut som det agp huset var heelt optimalt heller, men det funker sikkert. Jeg vil ha intern så lenge det lar seg gjøre, for at det skal se nogenlunde org ut, litt lei av å måtte skur lenge for å få den eu ok..
Da må du nok vente lenge er jeg redd, det går ikke fort hos meg [emoji23] det er tight rundt inducer og exducer, det var bare overgangen som var litt så som så. Vet ikke hvor mye det har å si
Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
Folk flest bryr seg ikke om turbinhus, men jeg har funnet noen få som har snakket om dette. De har vist til sine favoritt turbinhus og der er det faktisk heller ingen radie mellom scrollet og exducerboret. Det viktigste er derfor tydeligvis at klaring er riktig slik at man unngår lekkasjer og samtidig at det som utgjør tettingen ikke er så spinkelt at det sprekker og knekker. Siden dette er ett OEM turbinhus, så er dette hensynet ivaretatt. :) Det kan derfor være rimelig tynn tettekant før det blir ett problem.
Jeg har derfor tro på at AGP turbinhusene gir gode resultater selv om de kanskje ikke SER perfekt ut. :)
Hvis man i praksis skal bruke bilen, så er det en solid, holdbar og pålitelig eksosmanifold som gjelder. Da er det også turbinhus med integrert wastegate og T3 flens som ER det rette valget. Denne kombinasjonen rekker til minst 162 hp fra den teoretiske sugemotoren målt på NAV som da er 324 hp målt på nav med kun 1,0 BAR ladetrykk. Det er bedre enn mange som har valgt å bruke spinkle, uholdbare og upålitelige grenrør og eksterne kina wastegater. I tillegg er det langt billigere, så man kan bruke "grenrør og Tial / Turbosmart wastegate-pengene" til å kjøpe seg en dyrere og bedre turbo som f.eks. BW EFR, Garrett GTX, Turbonetics TNX, Xonarotor osv osv. :)
162 hk på sug, hva snakker vi av oppsett da, er det mulig med 940 manifold, 7064, e innsug og en god kam (bsrt5+ f.eks) og større ventiler, eller er det mer avansert?
Jeg har også sett litt på gik sin manifold (som hans ola har), det hadde jo vært noe med en on-center eksoshus med intern wg tilpasset EFR'n... Men somsagt så holder ar82 huset og 940 manifold enn så lenge, har en bar i god tid før 3300 rpm om jeg husker rett
Det er slik jeg husker det ja og så enkelt som du nevner var oppsettene. :)
Det har vært gjort flere ganger.
Første gang en B23 med 6,8:1 i kompresjonsforhold, E-innsug, 940 eksosmanifold, Uportet 531 topp med større ventiler og BSRT5+ kam, stor kina intercooler og en 58/55 mm KKK turbo.
Så en B230 med noe høyere kompresjonsforhold, KL-Racing innsug, 940 eksosmanifold, CNC portet 530 topp med større ventiler, BSRT5+ kam, Modeltilpasset 940 intercooler og EFR7670 turbo.
1,0 BAR ladetrykk i god tid før 3300 o/min er plenti godt nok til en veltrimmet gatebil. Lagom er best og maks ladetrykk ved 3900 o/min. er en fast anbefaling.
Hmm da er det håp da [emoji3526] Hvis man sier jeg har så mye på sug, så burde jeg være over 400whp på 1.5 Bar da, det er jo innafor. Det er vel kanskje turboen som setter stopperen først her..
Ja jeg mener det er fullt trykk i tide før 4k ja [emoji3526]
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Det stemmer det, ja.
For alle som har gatebiler så er det respons som gjelder. Da må man bruke så liten turbo som mulig. Dette begrenser alltid toppeffekten.
Hvis man skal jage tall, da må man bytte strategi og og være raus med estimatene. 1,5 BAR ladetrykk er 2,5 BAR map. 400 hk er 40 lb/min med luft. Så legger vi først til 10% for såkalt drivverkstap og får 44 lb/min. Så legger vil til 10% for pumpebensin og får 48,4 lb/min. Så går vi til forskjellige kompressorkart og setter kryss ved ca. 48,4 x 2,5 og ser hvor "midt i blinken" det treffer.
Her treffer 48,4x2,5 krysset noe høyere og noe til høyre for øyen i senter og det blir nærmere 75% virkningsgrad på kompressorkartet til en turbo fra en RS500 Sierra Cosworth.
https://i.imgur.com/tDwEC8S.jpg
Fantstiske EFR7064 (Engineered for Racing) er egentlig ikke designet for å dille rundt på så lavt trykk. :D
https://i.imgur.com/AWoJ1QU.jpg
Ser jeg glemte å svare :P
Hmm. så det er en sjangs for at motoren min puster for bra og at turboen egentlig er ''for liten''? Altså, klarer den oppunder to bar, så blir det sikkert kjørt på det, om det ikke er noen grunn til å ikke gjøre det da såklart. Jeg har ikke bygd dette for å ikke hente ut potensialet :P
Haha, hadde vært noe med 7670 ja, men da er jeg redd det blir dårligere respons enn nå :P Jeg har jo ikke testa oppsettet her skikkelig enda :rolleyes:
Hvis du i praksis klarer å få ut ca. 160 hp målt på NAV fra den teoretiske sugemotoren, så ja, da blir EFR7064 i minste laget når du i praksis har over 6000 o/min., men kun da.
Vi vet enda ikke hvordan motoren din puster i praksis, så dette må testes da ting ikke alltid går etter planen. Ca. 140 hk fra den teoretiske sugemotoren er normalen, ikke de 160 hk som BSRT5+ kammen som oftest gir.. ;)
Her ett skrekkens eksempel. To relativt like motorer som i praksis fungerer helt ubegripelig forskjellig.
https://i.imgur.com/ygioSV2.png
Det blir alltid dårligere respons med større turbo. RS Tuning Bergen har testet EFR7064 og EFR7670 mot hverandre på B230 motorer og nøyaktig som forventet er den miste turboen best på lave turtall og den største best på høye turtall.
Fordi at EFR7064 ikke leveres med A/R0.63 T3 turbinhus, så er forskjellen mellom disse turboene større på høye turtall enn på lave turtall.
Akkurat. Det er det jeg tenker selv også, jeg ble lei av tregheten holset'n hadde, da jeg heller ville ha respons. Da ble 7064 kjøpt. Jeg forstår jo at en 7670 er kjappere enn holset hy35, men samtidig så er dette en gatebil, å selvom det er mye motorveier her, er det greit å kunne kjøre på steder det er 80km/t fartsgrense å ha bra respons også. Jeg tror opprinnelig plan om 7064 (og evt et nytt eksoshus etterhvert) blir realiteten.
Sent fra min SM-G975F via Tapatalk
Hehehe, Holseten ble i praksis for treg ja? ;)
Det er ett par lokale karer som har kjørt EFR7670 på sine 2,2 og 2,3L gatebilesmotorer og de har vært særdeles fornøyd med respons, spool up og sluttresultat.
EFR7064 er stadig min favoritturbo fordi den spooler enda bedre, så jeg mener du har gjort ett svært godt turbovalg. Ett mindre turbinhus enn originalt er det som MÅ til for å få utnyttet alle de gode egenskapene til EFR7064 turboen, men jeg er relativt sikker på at du vil bli fornøyd med det resultatet som du får på din 2,3L motor, bare du lader hardt nok. :)
Drivverk, understell og dekk skal tross alt kunne klare å henge med alle kreftene fra motoren også. Vi har flere eksempler på lokale helter som etter prøvekjøring av den nye og nymappede motoren sin reagerer i retning av:" Suka Blyat, hva er det jeg har gjort???" :D :D
Det må jo nevnes at Thomas aldri fikk løst barnesykene på den motoren med HY35 da, så den skuffa vel litt ekstra bare fordi ventilfjærer ga opp nesten umiddelbart når han fikk ordentlig trykk [emoji28] selv om den ikke måler seg med EFR'n tror jeg han hadde likt den langt bedre om han hadde prøvd den på nåværende motor.
Forrige motor var vel heller ikke veldig godt mappa mot topp av register av samme grunn.
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Jepp, fant bremsepapiret nå, jeg hadde 191hk/226 nm på 6000 rpm med forige motor. Jeg har vel tett på det dobbelte nå :D Jeg merker jo at med engang det spinner nå, så smekker den på turtallsperren, den var langt fra like villig som det før. Jeg hadde i overkant av 1000 rpm med register. Nå har jeg mellom 3-4000 :P Det på slutten på forige motor er nok ventilfjørene sin skyld ja, så det er mulig holset finner plass på en annen motor, men den blir på ingen måte å ta over for EFR, da det tross alt var bunndraget som irriterte meg mest, ikke toppeffekten.
Lenge siden sist... Fått på litt bedre understell og felger for et par måneder siden
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/56.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/57.jpg
Stått litt stille siden da, men har nettopp tatt en tur til Hamar til vangsfreaken igjen iår også, å vi fikk bytta både wg og dump til Turbosmart (som om EFR delene ikke var dyre nok fra før [emoji28]) så jeg håper den holder litt bedre på trykket og at man kan leke seg litt mer med ladetrykkstyring med b.la motrykk og forskjellige fjærer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/58.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/59.jpg
Ble også tatt av deksel til kamdrev for å sjekke om justering gir noen forskjell, selvom det er justert etter spec etter beste evne (skyvlær).
Det ryktes foressten om at jeg skal i benken imorgen, men jeg klarte såklart å legge igjen dysen til vanninnsprutet mitt hjemme, så det får bli neste år. I tilegg så kom jeg i skade for å fylle full tank med BF95, så jeg lurer på om jeg kanskje bare fyller på litt rødsprit eller oktanbooster og kjører med det frem til neste år/benking. Hvordan er det f.Eks å fylle en tank med 95 + en liter rødsprit kontra å fylle fullt med 98 okt? Noen som har litt input her? @batland ? [emoji4]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Yay, oppdatering! Yay, turbosus! [emoji7] Spent på hva det tåler imorra [emoji16]
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Du jobber på ser jeg. Hva er det du ikke er fornøyd med og vil forbedre?
Det er vanskelig å beskrive hvor viktig ett korrekt mappet tenningskart er for en turbomotor og hvor viktig det er å få denne på plass så fort som mulig. Selv om det er helt naturlig å fokusere på full gass resultatet, så vil ett titt på en logg som viser motorens driftstilstand de siste 50 timene vise at alt annet enn full gass på fullt ladetrykk brukes KLART mest. Jeg synes ikke at det er en god ide å utsett dette til neste år.
Det er sånn ca. 1 psi forskjell i tillatt maks ladetrykk pr. forskjell i oktan. 3 oktan forskjell mellom 95 blyfri og 98 blyfri = 3 psi = 0,2 BAR ladetrykk.
Motoren kan altså HELT FINT mappes på ren 95 blyfri opp til "den teoretiske sugemotoreffekten" forteller at "nå er det nok." Da vil du få en veldig kjekk og grei bil å leve med og så kan du senere fylle 98 blyfri og kjøre på med vanninnsprut og øke trykket. Jeg mener at det er det som er måten å gjøre det på. En motor som er bygget etter kjent oppskrift med dreide stempler m.v. vil ett meget gi godt resultat på ren 95 blyfri også, vet du. ;)
Helt klart viktig at bilen gir maksimalt med kjøreglede og eierglede på det drivstoffet som i praksis er tilgjengelig og som det i praksis vil bli kjørt på. Hvis man ser bort fra hva folk sier at det gjør og heller ser på hva de faktisk gjør, evt. hva kvitteringen viser at det gjorde, da ser vi at folk FYLLER 95 blyfri, de fyller IKKE 98 blyfri. Det er derfor det er så viktig at motoren uansett mappes på ren 95 blyfri og at ladetrykket settes til det som da avsløres til å være KORREKT nivå for dette drivstoffet på akkurat denne motoren. 98 blyfri osv osv kommer i ettertid.
Vel, jeg har en motor som går på REN Biltema rødsprit så jeg ser ingen problemer med å bare fylle på, men "en skvett", det blir ALT for lille. Husk at 10L med E85 er 8,5L sprit og 1,5L bensin. En liten skvett er sånn EU-godkjenning -Tricks og jeg må nok ha med meg en 4-liter kanne når jeg skal på etterkontroll med vår bil. Møter da opp med maks 1/4 tank slik blandingen fort blir potent nok til å få ned CO.
Det er i praksis behov for ca. 70% større kapasitet på bensinpumper og dyser når man kjører E85 i forhold til bensin.
Det med at jeg tenkte å vente til neste år ver egentlig at jeg benker med å fylle på litt oktanforhøyede vesker før benken nå, for å kjøre med samme oppskrift til neste benking når jeg har fått ordna vanninnsprutet osv.
Men det får bli en benking på ren 95 nå, siden det var det motoren egentlig var bygd for. Det er jo greit med kjøling her, og 7.7 i komp er jo vesentlig lavere enn org, så burde klare å prestrere sånn at jeg blir fornøyd [emoji4]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Jeg ser at mange faller for fristelsen til å gjøre slikt for å få ut "flotte tall", men jeg er ikke enig i at det er det rette å gjøre.
Bensinen er så dyr at i praksis så fyller folk det billigste de finner og da MÅ motoren mappes på akkurat dette drivstoffet slik at det blir så riktig som overhode mulig. Da finner man de reelle grensene for maks ladetrykk slik at man kan justere seg inn til riktig nivå.
Det var kjekt å høre.
Du har ett godt oppsett så hvis ikke kravene dine performance er helt ute på tur, så burde du kunne bli godt fornøyd med respons, funksjon og virkemåte etter en korrekt utført mapping.
Få gjerne utskrift av tabellene med turtall, dreiemoment og ladetrykk etterhvert som ladetrykket økes i prosessen slik at vi få sett og bekreftet at mappeduden har gjort godt arbeid. ;)
Det er tross alt motoren som bestemmer hva som er korrekt nivå av tenning og ladetrykk, ingen andre. Minner om denne som viser at det er ca. 20 Nm og 20 hk forskjell mellom 95 og 98 blyfri bensin i dette tilfellet. http://forum.vccn.no/showthread.php?...=1#post1098197
(Eieren av denne er stadig strålende fornøyd og synes fremdeles at bilen går som en kule. ;) Ærlige 490 Nm og 325 hk på NAV der altså. ;) )
Siste tips.
Hvis du har sprut som skal mappes på VE, så kan du vurdere å logge airflow og MAP trykk. Dette kan da enkelt konverteres og legges inn i turboens kompressorkart som en kurve. Da får du sett om turbovalget er perfekt, om turbinhuset er for stort, om kompressorhjulet for lite osv osv. :)
Lykke til.
Vi venter spent....
http://forum.vccn.no/img-dump/2022/07/60.jpg
Sent fra min SM-G996B via Tapatalk
Det er akkurat det vi gjør... :)
Hvor er dette?
Ja da får vi se. :)
Første pullet, dvs FØR-resultatet som han kom inn med, er også av interesse.