Hørtes ikke ut som at originalturboen er søndagsbilmaterialet :p
Printable View
Hørtes ikke ut som at originalturboen er søndagsbilmaterialet :p
Jo det gjer det, den i tanken skal berre mate den andre pumpa som gjer jobben.
Det ideelle oppsettet er å bruke den orginale matepumpa for å fylle ein swirl pot som du sug i frå med ei kraftig pumpe.
Men på 940 95-98 så brukte ein berre ei pumpe i tanken, slik som mitt oppsett.
Veldig flott 240 du har! Liker classicene, pent interiør og mye snacks i dashen! :) Mye inspirasjon, skal følge med :)
Denne har stått lenge no. Men lurte på å køyre den gjennom PKK for å sjå kva ein skal tru om framtida på denne.
Åja, er der noe spesiellt galt med den da? Ser jo bra ut på alle bildene :p :)
Mangel på bruk stort sett, to små ungar på rappen har krevd sitt.
Ja da skjønner jeg at det blir mindre tid til bil :)
Jaja, for se hva resultatene av Pkk blir da :)
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Hvordan løste du Walbro-problematikken i tanken?
Tenkte å bytte ut til en bedre pumpe i tanken selv...
Du tenker på å lage plass til den? Ein treng berre å file av litt på holderen til pumpa i innerkant, så må ein kappe ned lengda på røret, sidan pumpa er lengre og det er greitt å bytte ut den fleksible slangen med ein som er litt meir solid.
Fritt frå minnet :-) Og så bør ein trekke fram litt grovare straumføring.
OK. Hvilken pumpe kjører du med under bilen?
Ingen, kun tankpumpe :-)
Har du koblet filteret i motorrommet?
Nei, det ligg på standardplassen under, men pumpa erstatta av ein slange.
Men død var han ikkje, prøvar å gjere klar til pkk.
Vedlegg 4124
Bilvask i går for første gang på så lenge at eg ikkje heilt huskar:
Vedlegg 4137
Vedlegg 4138
Planen vert no å gjere den meir bruksbilklar, få den gjennom PKK, slik at den blir den fungerande tredjebilen. Har litt diverse planar på kva som skal gjerast fortløpande, men det blir ikkje noko kjempegreier. Tenker nok at det blir å gå over til 530-topp, A-kam og sannsynlegvis ein eller annan T3 turbo. Men viktigast vert å få vekk alt av risting og vibrasjonar, samt støydempe litt der det går.
Og når ein får brukt den, så får ein jo litt motivasjon til å fikse på meir :)
Tor24 skal lage spakstell til Getragen, sidan det har knekt i sveisen igjen, skal verte godt å få noko skikkeleg der:
http://i866.photobucket.com/albums/a...0/P1010158.jpg
Så får ein sannsynlegvis prøve å få på det smidde svinghjulet samtidig.
Jaggu gjekk ikkje gamlingen gjennom på første forsøk, 0 feil på PKK :D
Vedlegg 4373
Men etter litt prøvekøyring, endte den med berre tre gir igjen, er spakstellet som har knekt, sveist støypegods. Tor24 skal få bygge noko skikkeleg der.
Pen bil! :)
Er noe spesielt med classic :)
Var gøy å se litt i tråden her etter langt tid. Voldsomt fin farge. Litt i tvil om den er lik min 88mod jeg en gang hadde, men i samme sjiktet. Synn det er så vanskelig å få tak i lyseblå 240 om dagen. Har inne autosøk på finn.no men er jaggu ikke ofte det plinger, og enda skjeldnere det ikke må renoveres.
Er denne bilenplassert trygt i en garasje, eller er det et endt kapittel ?
Den fargen som står på 88 modellen er ein "blåare" farge enn denne, denne fargen kom i 89, og er meir blåsølv.
Bilen står på tunet her, og om eg finn tida no i veka, så skal den gjennom EU igjen.
Hvis du har for mye å gjøre så kan du alltids bytte i min, snill som jeg er. Så slipper du styre med den kontrollen :)
Ja kan vel stemme det, min hadde jo lakkerte fangere i tillegg. Men lyseblå 240, det er drømmen
Her er forresten et bilde av min 9gamle som gikk bort så alt for tidlig
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net...82&oe=5A5C3245
Emil, som bilen heiter, står med knekt spakstell, derfor den ikkje er heilt enkel å få på EU-kontroll.
Og sidan både Emil og XC90en er ute av drift, måtte eg ha ein nødbil, 93 245 varebil:
http://forum.vccn.no/img-dump/2017/09/87.jpg
Det ligg ein 410-bil med luke på finn no: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=103523811
stemmer, har sett den. Lå en på face også for 15.000 for kort tid siden som trengte litt stell, men med luke og automat den også. Greit at dem generelt er blitt dyre, men den på finn må ha en del ny lakk, og automat trekker ikke opp for min del, så da blir sluttprisen mer en det jeg er villig til å gi
Ja regnet med det var en grunn til at den skulle selges igjen etter ribbinga
Den 245 en så jo fin ut liker fargen:) Skal den selges igjen i nærmeste framtid eller skal du ha den?
En kommentar foranlediget både av den ene og den andre her: :p
Uvisst hvor reelt det er, men jeg har inntrykk av at 240er i god stand relativt ofte har automat - eller altså at 240er med automat oftere er i god stand. :p Mulig logikk er at folk som er ute etter noe å "herje" med, ikke kjøper automat (eventuelt bytter kasse). Og om man først har bil med automat, oppmuntrer nok denne mindre til "herjing" enn med manuell.
For min egen del, kan jeg si at jeg IKKE hadde tenkt å kjøpe bil med automatgir, før jeg så likevel gjorde det - fordi at bilen ellers virket bra.
Om man er åpen for å ha bil (240) med automat, får være opp til den enkelte. Men jeg kan i hvert fall si at min erfaring er at automat på 240 av senere årsmodell fungerer langt bedre enn jeg mer eller mindre fryktet på forhånd.
Synes automatkasse i eldre volvo er kraftig undervurdert. For det første så er de holdbare og for det andre så er det jo veldig behagelig med automat [emoji14] Står automatkasse i 740'n min, rusla 350.000+ km
Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig. Skal aldri igjen ha manuell i bruksen. Men på veteranen må jeg kjøre på gamlemåten :p
Automatbilar blir utsatt for mykje mindre slag i drivlinja, noko som er bra for bilen, og som sannsynlegvis oppfordrar til ein roligare stil - så det er heilt klart noko med dette, automatbilar brukar å generelt vere i bedre stand. Og ja AW71en er undervurdert.
Den skal visst nok tåle langt mer enn hva man trenger i en vanlig 240. Og man får både ganske behagelige girskift og komfortabelt turtall i motorveihastighet.
Men jeg kan også se for meg gode grunner fra tidligere modeller til at mange ikke synes noe særlig om automat. Jeg har en 70-talls-modell, en 164, også den med automat. At den er tretrinns, er ikke problemet - det er snarere en fordel, så det blir færre girskift å irritere seg over. Det slår meg at det viktigste (eneste) luksuselementet med automatgir fra den tiden, er nettopp det at den skifter automatisk - ikke at det er videre behagelig. På den annen side har jeg hørt at det kan være til hjelp å justere kjørestilen en smule med slike gamle automatkasser, først og fremst ved å lette litt på gassen for å tillempe det andre girskiftet. Ja ja...
BW35en i den ja, den syns eg er trist, det kjem seg ein del med BW55en. Men desse kassene står ikkje tilbake for amerikanske kasser, og dei er brukt på veldig mykje bilar frå den tida. Etter att japanerane kom med i biletet, fekk vi AW70/71/72, desse er etterfølgerar i denne familien av kasser. AW71 kan preppast ganske så godt med tanke på krefter og korleis den vekslar.
Eg kjenner eg er nesten litt likegyldig til kva som står i 240en, eg køyrer alt uansett :)
Jeg har spekulert litt på om det lar seg gjøre å sette en AW71 i 164n. Men det blir vel en utfordring når det gjelder det med rettstilte og skråstilte Volvo-motorer?
Du kan jo få noen til å sveise om clutchhuset da, for det er vel ikke løst hus på disse?
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
"Clutchhuset" er laust på BW35 og på BW55 meinar eg. På AW71 er det fast, derfor så går det fint å bygge om på gammal PRV-motor, for du fekk den kassa på 760 også, men så må du ha speedometerdrift, og det var orginalt kun på dei kassene som kom på 240 turbo i USA, så ein må plukke litt forskjellige delar.
For ein 164 må du sikkert vere litt kreativ for å få det til ja.