men det holder med en b21a blokk? alt passer vel inn i den ? :P
har ikke fått noe mail om forsendelse eller noe. men skjer nok snart:P
Blir sur om tollerne skal holde igjen jævelskapen i 2-3 uker :P
Printable View
men det holder med en b21a blokk? alt passer vel inn i den ? :P
har ikke fått noe mail om forsendelse eller noe. men skjer nok snart:P
Blir sur om tollerne skal holde igjen jævelskapen i 2-3 uker :P
Godt! :)
Samme hvor jeg setter hvem stempel hen i den ''nye'' blokka når den blir skaffet?
Skal bytte alle tetninger, lager og pakninger.. og stramme til med riktig moment på alt.. Da bør det bli en god motor vel? :)
Hehe, jeg har ikke noen motor klar for den akkurat nå, så den kommer sikkert snart :P sånn det bruker å være :)
får sikkert momskrav som ikke ligner grisen :P
har vært å sett på motor i dag.. det er enten b19 eller b21.. ser ingen b21 eller b19 merker i blokka på den..
bilen den står i er en 1975-1978 volvo 245 tenkte å sjekke opp mot ramme nr åssen motor det skal være :P
Toppen på den heter 1000 160
Motoren går rundt selvom den har stått noen år. :) skal uansett ta av topp for å måle dim og se etter rust og slitasje.
det var b19.. var og så på en til i dag.. SELVFØLGELIG b19 det og -_- b19 er noe mer skjelden enn b21, så det er vel bare typisk meg at det er sånn helt til jeg får tak i en b21, da blomstrer det nok med folk som har b21 alikevel :P
Før du gir opp en undervurdert 2,0L motor i god stand så bør du vite dette:
Ladetrykket fra turboen øker det praktiske motorvolummet. Man kompenserer lett for manglende motorvolum ved å øke ladetrykket.
Det vil si at med 1,0 BAR ladetrykk så har det praktiske motorvolumet på en B21 økt fra 2127 ccm til 4254 ccm, ok?
En B19 er på 1986 ccm. Den trenger ikke mer enn 1,14 BAR ladetrykk før også den får ett praktisk motorvolum på 4254 ccm og vil gå akkurat like godt, (eller litt bedre pga bedre "tall").
En B23(0) oppnår 4254 praktisk motorvolum med 0,85 BAR ladetrykk.
En frisk motor i god stand med fine sylindre, nye stempelfjærer og stempler dreide til korrekt kompresjonsforhold er mye viktigere enn ccm når man bygger lavbudsjett turbomotor. ;)
Ser hva du mener :)
så jeg kunne kanskje skaffa b19 og fått dreid ned stempla mener du? :P
Vil da veiv og råder og alle lager og pakninger fra b21 passe?
hmm.. det er det å få dreid ned stempla det stopper litt på :P hva er vanlig pris for en så liten dreiejobb?
bruke orginale b19 stempelringer? og er de lett å få tak i?
og vil 530 toppen passe denne gangen og? :)
fikk pris på 1900kr for alle lager, pakninger, simringer, stempelringer og toppakning til b21et på pedersens racing.
Umulig å si fordi det varierer fra en kasse øl hos en kompis til flere 1000,- hos en gribb med millionærønske.
En stor fordel med B19 er at de har relativt lavt kompresjonsforhold originalt og pga sylindervolumet så kan det å slipe 6,5- 7,0 ccm ut av hvert av forbrenningskamrene i toppen være ett alternativ. Du måler volumet før og etter med en 60 ml sprøyte eller lignende.
Nye originale Volvo stempelringer er gode høykvalitet greier og holder lenge.
Du bruker 530 toppen ja.
Kan forhøre meg med en bekjent om det :) fjerne 7,0 :)
de fra pedersen er vel brukbare så lenge det er til b19?
Ser man det.
Noen kompiser hadde kjøpt ringer fra KG/Pedersen og fikk tilfeldigvis sammenlignet dem med nye originale Volvoringer som en annen hadde kjøpt til sin motor. De ble ganske sjokkert over forskjellen og Volvo fikk raskt solgt flere nye stempelringer for å si det slik.
Man kan spare penger på mange områder, men turbo og stempelringer er definitivt ikke det som bør nedprioriteres hvis man ønsker bra resultat.
merkelig nok sier de på volvo att orginale volvo b19a stempelringsatsen koster rundt 180kr inkl moms :S skulle få vite mer til mandagen.
Må være noe surr i talla der... :P
Henta ny motor i dag.
Ifølge skyvelæret er diameter på sylinderne 89mm ( B21A ? ) samme diameter som på den andre turboblokka.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/911.jpg
Møkkete, men det betyr vel egentlig at den ikke er skrudd i biter før :P
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/912.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/913.jpg
Åssen blir det med veivhusventilasjonen og den slangen som går ned til oljepumpa? Satt deksel her.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/914.jpg
Hvor kan man ta ut Olje Tur til turboen? sveise inn Retur høyt på bunnpanna?
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/915.jpg
Ser dere godt etter så ser dere faktisk honeriper fra fabrikk :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/08/916.jpg
89 mm betyr i praksis B19. B21 har 92 mm.
Det tar vi som ett godt tegn.
Eldre motorer har veivhusventilasjonen ut gjennom toppdekselet. Sjekk i prosjekttråden til Zeeker for inspirasjon til oppgradert løsning.
Man monterer vanligvis ett T-stykke ved den orignale oljetrykksbryteren. Du sveiser inn ett rør ett stykke oppe på bunnpannen for returolje fra turboen.
Legg merke til at det er en svart sot-ring rundt sylindrene. Dette er pga at det ikke finnes B19 toppakninger og man er nødt til å bruke de samme som B21.
Når en B19 motor er i deler bør man legge inn en loddrett 45 grader mellom ca. kl 11 og 1 når man ser på motoren forfra slik at man fjerner sot-ringen i dette området.
Det betyr at den andre blokka jeg har liggende er en B19 ET ? :P isåfall så kan stemplene fra den blokka kanskje brukes etter grundig rens og måling ved ringene? Skal måle dimmen og lengden på stemplene også :)
tråden til zeeker skal sjekkes i kveld :)
Får skaffe ett T-stykke på tess e.l :)
Skal ut å ta ut innmaten og vaske godt nå, er klin full av olje avleiringer :P
Hvis du måler sylinderdiameteren til 89 mm så er det B19, ja.
Du spurte tidligere om hva som var viktig når man jobber med motor.
På delt førsteplass finner vi renslighet og nøyaktighet. Du må vaske alle deler til du ser mannen med ljåen og fukte dem med 5-56 eller WD40. Så må du studere hver eneste del og se etter slitasje og skader.
Da har jeg faktisk ett sett med B19ET stempler som kan brukes. de er satt i diesel over natta for å få løs stempelringene :)
Har høytrykkspyla blokka og brukt sterk avfetting og malt den 2 strøk i dag :)
Har også fått svar fra turbonetics i dag.. De hadde ikke flere a/r.63 turbinhus igjen.. BANG 2 uker ventetid ekstra der :P
Står foresten M og noe som likner på opel merket på rådene fra b19a motoren men ikke på b19et rådene ?
M-råder er de sterkeste rådene..
Se veldig nøye over dem iallefall.
Volvo bruker A/R0,48 på alle originale turbomotorer. Dette er hull i hodet fordi en 2,3L motor trenger A/R0,63.
Når har imidlertid du en B19 motor og hvis det er noen som kan bruke A/R 0,48 turbinhuset så er det denne. Når du i tillegg har B19ET stempler så blir motoren såpass motstandsdyktig mot tenningsbank at A/R0,48 huset faktisk kan vurderes.
M-merket avslører at dette er de såkalte M-rådene. Disse er sterkere og bedre enn råder som ikke har disse merkene. Bruk dem.
Skal gåes godt over :)
Hvis det er slik at det blir best resultat med A/R 0.63 så venter jeg gjerne, tid har jeg :) Men hva er anbefalt av deg batland?
Da blir de gode rådene vasket med diesel og montert :)
Flott.
Anbefaler på det sterkeste at du VURDERER å slipe toppen av sylindrene som nevnt. Husk også å tørke av sylidrene ved å bruke ATF olje på hvit lofri fille. Ikke gi deg før fillen ikke blir gråsvart at gammelt skitt.
Volvo valgte selv A/R0,63 på ALLE sine egne AT/R-sport satser og jeg er 100% enig i den vurderingen.
Jeg har selv kjørt med begge deler og foretrekker A/R0,63, 3,91:1 diff og lett svinghjul.
På generelt grunnlag:
Hvis man har 3,31 eller 3,54:1 diff., 17 - 18 hjul og tungt svinghjul så kan A/R0,48 være ett bedre valg enn A/R0,63 på en B19 motor.
Skal gjøres :-)
Kan si jeg sliter med å få ut ringene fra et stemplene.
De ligger i diesel å godgjør seg :-P
Vurderer å bruke b19 svinghjulet om clutchen fra
K svinghjulet passer, noe jeg ikke trur:-\
Utveksling er jeg usikker på.. bilen er orginalt varebil
Med diffbrems og m47 kasse.
Har funnet ut at jeg må bruke de orginale stemplene fra b19a motoren fordi jeg har klart å fucke opp sporet til ene stempelringen på turbostemplene.. :-/ (jævlig å de ringene sitter, selvom de har ligget i diesel i 5dager )
Så da blir det å frese ut toppen.. har det noen negativ innvirkning?
Har sveist inn ett rør i bunnpanna i dag, så det er i orden ihvertfall :P
ang. veivhusventilasjon.. er det noen idè å sette en nippel i det lokket der hvor boksen normalt sett sitter og en slange under bilen? evt blende det ene hullet i boksen fra b21 motoren og bruke den? Den som zeeker har laget blir litt for komplisert for meg :P
Da må du i tilfellet slipe hakk eller spor i røret som holder akslingen til oljepumpen på plass. I tillegg må du ha en oljeutskiller.
Det er derfor B230 motorene har en slange som leder utskilt olje tilbake til bunnpannen.
Det er derfor ingen dårlig idé å sveise inn en "turboolje-returstuss" på denne siden av bunnpannen også.