At bilen er kjent i Skandinavia er jo "gammelt" nytt. Har vært reportasjer om denne i bl.a. Bilsport.
Printable View
At bilen er kjent i Skandinavia er jo "gammelt" nytt. Har vært reportasjer om denne i bl.a. Bilsport.
Skulle vel ikke være en form for "Aircraft wiring" de "twisted pair'a" dær da?...Minner FÆRT om teflon wiring :p
Liker ting som dette :D Ryddig ledningsnett er et must. Ser penere ut også :) Spent på hvor mange folinger det blir i denna da... satser vi på 250 ekte?
Skal ha 3.0 24v med sugis oppsett på bruksbilprosjektet mitt, så da har jeg noe å sammenligne med når du har benka, så vet jeg ca. hvor i landet jeg kommer til å havne med min (rundt 100hk/l skulle ikke være for vanskelig med "multivalve" for din del... satset for 85hk/L på min så har jeg noe kjørbarhet også) :D
Stå på videre! Gleder meg til video av benking...blir nok orgasmisk femmer sang på den der ;) Ta den til 9000? da er lyden av femmer USLÅELIG :D
Sitat fra et tidlig innlegg av trådstarter:
Burde ikke være noen umulighet det med 5 dl mer slagvolum enn BTCC bilene og med girkasseutvekslinger som tillater et høyt register:)Sitat:
Jeg håper på rundt 330-340 hk noe som er ca 130 hk pr liter
Syk lyd bør det iallfall bli!
130hk/L hmm... Skal vel vanskelig gjøres med såpass original topp... på Volvo's EGNE btcc motorer klarte de å hente ut ca. 240hk på 2L (120hk/L)
Når de satte bort motorjobben til et motorbyggeri skjedde følgende (de oppnådde 288hk- 144hk/L):
- Toppen ble skråskjert mot blokka med ca. 10 grader.
- innsugsventilene ble flyttet 2mm lengre frahverandre (for å gi plass til større ventiler).
- de gikk opp til 84mm boring og ned til 72mm slag (for å få den mer overkvadratisk, og plass til å flytte ventila).
- ventilene hadde 4mm stamme.
- omfattende arbeid på ventilseter og porting av kanalene.
- hele toppen over vannhatten (dvs alt som har med kammene og løftere, fjærer etc.) ble frest bort.
- helt kustom "blokker" til kammene og løfterne ble satt på. disse hadde 36mm løftere og plass til MYE heftigere kammer og fjærer.
- helt VILLE kammer med 21mm(!!!!)løft og i duren 340 grader reell durasjon.
Prøver ikke å ødelegge for noen eller noe som helst, men prøver å se litt realistisk på det. Men ALL creds til Texacom om han klarer 130hk/L med den toppen der! Jeg hadde i alle fall vært GODT fornøyd om jeg klarte å nå Volvo's egne 120hk/L :D
Største problemet med disse (og ALLE hvitmotortoppene) er at de har en ventilspredningsvinkel på 62 grader, som ble til pga. ønske om enkel maskinering (En maskin kunne maskinere to topper samtidig). Hadde innsugsventilene vært 17 grader vinkel på, og eksos ca. 20 grader (spredningsvinkel 37 grader) hadde det blitt noe HELT annet potensiale :D
Takk takk, setter pris på slike tilbakemeldinger! :D
Hassel: Takk! :) Jeg er stort sett selvlært, har kun normal skolegang med GK mekanisk og VK1 kjøretøy, deretter to års bilmekanikkerlærling -> fagarbeider. Resten er selvlært. Mye kommer nok av at jeg er litt over middels interessert i faget jeg driver med, og at jeg tar hver enkelt operasjon dypt seriøst. Dette innebærer mye tenking og grubling (spes når jeg er ute og løper/trener), tegning og konstruksjon!
flyf: Jeg har aldri hørt om utrykket aircraft wiring, jeg har kun lagt opp alle ledninger hver for seg slik jeg vil at de skal ligge ;) Ang. effekt i motoren min var jeg nok litt tidlig ute med å tippe, nå pr. dags dato vil jeg ikke tippe - men er lov å håpe! Jeg må fårst få startet motoren, resten tar vi derfra :)
Nok prat, tilbake til prosjektet! Biler kommer i helga siden jeg driver og lager mellomaksel til R'n denne uka!
Du har sikkert rett i at mye må stemme (+ kanskje et annet budsjett) for å oppnå den litereffekten ja flyfaen:) Men hadde ikke BTCC bilene restriktorer? Ikke et motargument, bare et spørsmål;)
Nope... ikke noe effekt begrensning heller. Ikke lov med overladning (resonans er lov, men ikke kunstig (les turbo, presse etc.) begrenset til 2000cc og at hovedkomponentene i motoren må vær original støping. (bissniss enden av toppen var jo original støping så :p) Lov til å modifisere originale deler, så lenge det er original støping. Hvis ikke hadde jo bare støpt en ny topp... nesten blitt billigere ;)
Men nok OT fra meg nå... vil ikke ødelegge tråden ;)
Er jo relevant nok dette når han bygger en BTCC inspirert motor:)
Men bare å gyve på nå Anders så du kan få sladda en runde før det blir melis på bakken!
BTCC-bilene hadde turtallsbegrensning på 8500r/min. Dette begrenset effekten til ca 300hk. http://forum.vccn.no/showthread.php?t=7140
"Bare" 8500... :p
Blir nok ikke karbonfiber mellomaksling med en gang, men kan jo tenkes at det blir det med tiden :)
Liten update: Ferdig med eksosen etter kollektoren, ble en god del fintilpassing der for å unngå hvasse svinger på eksosen. Slipte også alle sveisene innvendig for å unngå grader!
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/1892.jpg
Det røropplegget der kommer det kvass lyd ut av, det er jeg sikker på ;)
Strøkent som alltid det her, stå på:)
Jeg ser det er et veltilpasset anlegg og vet det tar lang tid å bygge eksos som er skikkelig tilpasset karosseriet. Men neste gang vil vi se syrefast hele veien, uten slike overganger og rørklemmer tett inntil hverandre!:D
EDIT: uansett syns jeg det er bra du tar litt "snarveier", om det kan kalles det da, så vi får se bilen kjørbar fortest mulig!
På tide at bilen får litt omsorg under og ser jeg :) Ikke nødvendigvis blanksliping og lakkering, men gjerne et forfriskende løft i tektylen?
Er vell for å holde grenrør og resten av eksos sammen tenker jeg. Blir brukt samme patenten på slip-on potter til mc
Jeg ser jo at det er en grunn til det, men du kunne også klart deg med 1 v-bånd klemme og løsna på et par eksosoppheng;)
Ser du har liggnende innsug som noen av disse mercedes 190E 2,5-16 bilene har..
Hentet insp derfra eller?
syns du kunne lagt litt meir arbeid ned i eksosannlegget..laga rustfritt heile veien med v bandsflensar
her er roger`n eit godt eksempel!
jaja men nå er det mye prat fra alle kanter og lite action. bilder av mer bygging?
Rustfri eksos er fint det. Slipper den trygde-lyden man får av JT-anlegg....
Motorbygget til texasgutt lager nok uansett fin lyd....
har kun lest gjennom tråden din og kikker stort sett etter oppdateringer her hver gang jeg er innom og er like imponert hver eneste gang men nå klarte jeg ikkje lenger å dy meg, for hadde eg vert deg så ville eg ikkje gått opp en dimmensjon bakover, på eksosen, ville heller strukket 3" hele veien fram til grenrøret da erfaring viser gang på gang at å gå opp i dimmensjon bakover skaper resosonans og litt mer uraffinert lyd, men det er jo selfølgelig bare min mening :) ellers ser hele bilen ut som en eneste stor samling av det grommeste en volvo kan utstyres med :)
Dette er en sugis... overimensjonert eksos gjør at man taper effekt...
Btw... nå som vi er inne på eksos (sikter til Texascom) hvorfor bruker du ikke diffusor etter kollektoren? Det vil gi bedre drag over hele registeret, så får du litt hjelp også før du når resonansturtallet. Hva er turtallet du sikter på at eksosen skal resonere? Med såpass lange rør havner den vel under 5000rpm...
Fantastisk prosjekt! :D Eneste som trekker ned er regreim-dekselet. (noe som du sikkert er fullt klar over. :) )
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/09/749.jpg
Syns bare ikke det står i stil med finishen på resten av bilen som er helt fantastisk. ;)
Falmet-aktig plast? Neeh... Men regner med han lager et grisefett deksel. :)
Kanskje vært penere uten?
Syns dekselet ser ganske nytt ut jeg :)
Er vel helt nytt det, ser slik ut. Mener han skrev det tidligere og.
Ser mye helere ut med dekslet der da :). "Alle" som bygger 16v skal jo ha vekk dekslet og brife med den kule registerreima si :p.
Er ikke bra å kjøre uten heller, så håper han beholder det :) Men hadde kanskje vært penere svartblankt, med mye klarlakk?
Synes det ser mye mer profft og gjennomført ut med deksel over reima.
Dekselet må få stå...vil han ha det "kult" lager han det vel bare i carbonfiber... Å kjøre uten deksel er døfødt... selv om det er reim, så er det nesten like viktig med lukket deksel på den som med kjede...