Logg inn

Vis full versjon : forgasserturbo-tråden

Sider : 1 2 3 [4] 5

Hansi86
28/04/19, 10:07
Frank E: ja AT motor skiller seg ut i mengden i 2019, ser ut som du gjorde en bra handel av motoren, syns verdiene på afr målern din så bra ut, men med rom for mer ladetrykk:) Batland har jo med mange anledninger vist i praksis at han kan og sette opp disse forgasserne.

Tror vi har ganske likt syn på bilene, en god bruksveteran som er orginal nok til og passere EU kontroll, men med litt ekstra pulver for kjøregleden.
Ang, M47 så ser det ut som de holder en del hvis de ikke blir giret som i en Fast & F film. Men trur jeg ville planlagt ting når du kjøper inn dyre deler som trykkplate osv. Fint om delene kan brukes i neste girkasse.

Batland: Det er såpass mange nåler ja. Kan dele en erfaring jeg selv fikk: tetningene i min T3 trim 60 turbo røk i fjor (igjen) da hadde jeg fått nålen slipt inn ganske bra til denne turboen. Byttet til meg en T3T4 Turbo med 54 mm inducer og ett turbin hjul med OD 66 mm. Sten parner hadde vistnok levert denne for nesten 10 år siden. Med denne ladet den ca 500 o/min senere på samme ladetrykk. Resultatet ble at den nermest druknet i bensin under pådrag (spool up) men ca samme verdi når ladetrykket var kommet, ca 11.5. Oppsett ellers var uforandret.

Batland
28/04/19, 12:12
Det var biltreff med utstillig her lokalt på mandag som var. Lowteck ble invitert og stilte ut sin 242 med B230BT motor. Arrangören fortalte Lowteck at ingen andre biler hadde så mange besökende stående rundt bilen og se og peke som på hans bil til tross for at mange av de andre bilene var både "grommere" og dyrere. :) Velfungerende forgasserturbobiler er såpass sjelden at det nesten er blitt eksotisk. :)

Hansi86: Akkurat slik er det. :) Hvis du hadda kjört med 2 stk. ladetrykksmålere så hadde du sett hva som skjedde med trykket i trykkboksen i forhold til i innsugsmanifolden.

Du gikk heldigvis rett vei selv om jeg mener at den turboen der har undövendig stor kapasitet i forhold til flödekapasiteten til 1 stk. A-forgasser. Registeret blir smalere fordi turboen spooler senere, men uten at det blir breiere i andre enden. Tenk hvordan nålen måtte slipes hvis du, som noen andre, ville brukt en 13C turbo? :)

Batland
28/04/19, 12:19
Takker for info om girkasser:)
Men med 1,1 bar ladetrykk så vil vel ei M47 kasse få problemer eller? Bilen min har bakaksel utveksling på 3,54:1. Skal få kjøpt meg ny trykkplate:)

Värsågod.
Med 4 puck lamell og heftig clutchsparking av en sjåför med drifting-ambisjoner, ja. Med en organisk lamell og vanlig kjöring hvor man bare utnytter motorens krefter på 1. - 4. gear, så er ikke jeg bekymret og tenker at den vil holde vel og lenge. Jeg mener videre at det rette girkasse valget til ett slikt oppsett er M46 som vi har svärt god erfaring med. Jeg knuste ikke min förste M46 med en AT-motor för jeg, under en test, ladet ca. 2,2 BAR fra en 58 mm turbo.

Lokale helter har knust haugevis av dem, men da med puck - clutcher, hensynslös "maks-blåröyk-bruk" og godt over 1,5 BAR ladetrykk.

Hansi86
28/04/19, 21:53
Ja man kan vell nesten si at en nål kun passer til akkurat 1 type oppsett. Du har vell prøvd dette mye Batland.

Ang den T3T4 turboen så fikk jeg den i bytte mot en sveisejobb. Og har helt sikkert overkapasitet til AT. Ja registeret ble smalere og mindre moment kjentes det ut som. Den gikk nok litt bedre fra 4000 o/min og opp. Men ikke så stor forskjell. Men fikk brukt bilen ut sesongen i det minste.

Å slipe nål til en 13c trur jeg må være vanskelig.

Frank Egil
29/04/19, 09:15
Det var biltreff med utstillig her lokalt på mandag som var. Lowteck ble invitert og stilte ut sin 242 med B230BT motor. Arrangören fortalte Lowteck at ingen andre biler hadde så mange besökende stående rundt bilen og se og peke som på hans bil til tross for at mange av de andre bilene var både "grommere" og dyrere. :) Velfungerende forgasserturbobiler er såpass sjelden at det nesten er blitt eksotisk. :)

Hansi86: Akkurat slik er det. :) Hvis du hadda kjört med 2 stk. ladetrykksmålere så hadde du sett hva som skjedde med trykket i trykkboksen i forhold til i innsugsmanifolden.

Du gikk heldigvis rett vei selv om jeg mener at den turboen der har undövendig stor kapasitet i forhold til flödekapasiteten til 1 stk. A-forgasser. Registeret blir smalere fordi turboen spooler senere, men uten at det blir breiere i andre enden. Tenk hvordan nålen måtte slipes hvis du, som noen andre, ville brukt en 13C turbo? :)

Bilen til lowteck, er det den lilla som køyrer street legal? For den er jo berre rå:)

Sjekka den nippelen over gasspjeldet for tilkoplingslange til vakumklokka, der var det passasje ja:) Eg kopla til slangen der, men opplever då litt småfusking i frå 4-5000omdr på 2.gir, er det hensiktmessig å prøve å kopla til vakumklokka på trykkboksen?

Eg eksprimenterte litt igår med å slipe ei nål til, for å få høg AFR på cruise - syns det er litt kjekt å prøve det når eg veit at resten av motoren er som den skal:) Kva område bør eg ha AFR på full gass? Ca 13 eller bør den lavere når eg har turbotrykk?
Har sett at det er mange nåler:) eg fant ei engelsk side, meinar det var noko Lotus... og der låg det ei exel fil med nåler og den tok ingen ende:) Men fann mange av volvo sine nåle betegnelsar der. Fann også eit kart som viser kor på nåla det må slipast på dei forsjellige områda på nålene for å påvirka blandingsforholdet på tomgang, cruise og pickup og fullgass:) Det kartet er printa ut og heng i garagen:)

Har sett litt på turboar, men har ikkje erfaring med å plukke ut ein som er passande til min motor. No har eg jo berre brukt den som eg fikk med når eg kjøpte motoren. Men, er f.eks ein Holset HX35-8 passande? Har sett litt på den, mest ut ifrå pris...

Planen er å få tak i ei M46 kasse frå ein turbobil med speedometeruttak, var det slik at alle M46 kassene er like og eventuelle forsjellar ligg i OD delen?

Bør eg skifte ekspansjonstank? Ser at enkelte har gjordt det, og har grønt lok på tanken. Kva fordeler er det med dei "turbotankane" samanlikna med den tanken eg har idag?

Ser at pedersen racing har 2 stk forsterka trykkplater, ei frå Sachs og ei frå KL Racing. Den frå KL Racing kostar kun kr 1650,- er det nokon som har prøvd den?
Kunne tenkt meg å testa den billegaste i og med at det er budsjett bygg det handlar om:)

Eg har ikkje drifting ambisjonar:) Så ein organisk lamell med forsterka trykkplate skulle vel passe meg ganske så bra, men har jo lyst til å lade 1,1 - 1,3 bar:) Så skal eg heller la vere lade tryk på 5. gir på M47 kassa.

Frank Egil
29/04/19, 09:39
Frank E: ja AT motor skiller seg ut i mengden i 2019, ser ut som du gjorde en bra handel av motoren, syns verdiene på afr målern din så bra ut, men med rom for mer ladetrykk:) Batland har jo med mange anledninger vist i praksis at han kan og sette opp disse forgasserne.

Tror vi har ganske likt syn på bilene, en god bruksveteran som er orginal nok til og passere EU kontroll, men med litt ekstra pulver for kjøregleden.
Ang, M47 så ser det ut som de holder en del hvis de ikke blir giret som i en Fast & F film. Men trur jeg ville planlagt ting når du kjøper inn dyre deler som trykkplate osv. Fint om delene kan brukes i neste girkasse.

Batland: Det er såpass mange nåler ja. Kan dele en erfaring jeg selv fikk: tetningene i min T3 trim 60 turbo røk i fjor (igjen) da hadde jeg fått nålen slipt inn ganske bra til denne turboen. Byttet til meg en T3T4 Turbo med 54 mm inducer og ett turbin hjul med OD 66 mm. Sten parner hadde vistnok levert denne for nesten 10 år siden. Med denne ladet den ca 500 o/min senere på samme ladetrykk. Resultatet ble at den nermest druknet i bensin under pådrag (spool up) men ca samme verdi når ladetrykket var kommet, ca 11.5. Oppsett ellers var uforandret.

Ja, forgasseren funker knallbra den - eg har aldri hatt ein strømberg forgasser som virker så bra:) Den går jo også strøkent på tomgang og ingen fusking eller nupping ved pådrag - eg er strålande fornøgd med den forasseren:)
Trykkplate blir bestilt ganske snart og M46 med speedometeruttak er på ønskelista:) Heilt enig i at ein må planleggja slik at innkjøpte deler fortsatt kan brukast om ein skal skifte f.eks girkasse.

HansOla
29/04/19, 10:12
Bilen til lowteck, er det den lilla som køyrer street legal? For den er jo berre rå:)

Sjekka den nippelen over gasspjeldet for tilkoplingslange til vakumklokka, der var det passasje ja:) Eg kopla til slangen der, men opplever då litt småfusking i frå 4-5000omdr på 2.gir, er det hensiktmessig å prøve å kopla til vakumklokka på trykkboksen?

Eg eksprimenterte litt igår med å slipe ei nål til, for å få høg AFR på cruise - syns det er litt kjekt å prøve det når eg veit at resten av motoren er som den skal:) Kva område bør eg ha AFR på full gass? Ca 13 eller bør den lavere når eg har turbotrykk?
Har sett at det er mange nåler:) eg fant ei engelsk side, meinar det var noko Lotus... og der låg det ei exel fil med nåler og den tok ingen ende:) Men fann mange av volvo sine nåle betegnelsar der. Fann også eit kart som viser kor på nåla det må slipast på dei forsjellige områda på nålene for å påvirka blandingsforholdet på tomgang, cruise og pickup og fullgass:) Det kartet er printa ut og heng i garagen:)

Har sett litt på turboar, men har ikkje erfaring med å plukke ut ein som er passande til min motor. No har eg jo berre brukt den som eg fikk med når eg kjøpte motoren. Men, er f.eks ein Holset HX35-8 passande? Har sett litt på den, mest ut ifrå pris...

Planen er å få tak i ei M46 kasse frå ein turbobil med speedometeruttak, var det slik at alle M46 kassene er like og eventuelle forsjellar ligg i OD delen?

Bør eg skifte ekspansjonstank? Ser at enkelte har gjordt det, og har grønt lok på tanken. Kva fordeler er det med dei "turbotankane" samanlikna med den tanken eg har idag?

Ser at pedersen racing har 2 stk forsterka trykkplater, ei frå Sachs og ei frå KL Racing. Den frå KL Racing kostar kun kr 1650,- er det nokon som har prøvd den?
Kunne tenkt meg å testa den billegaste i og med at det er budsjett bygg det handlar om:)

Eg har ikkje drifting ambisjonar:) Så ein organisk lamell med forsterka trykkplate skulle vel passe meg ganske så bra, men har jo lyst til å lade 1,1 - 1,3 bar:) Så skal eg heller la vere lade tryk på 5. gir på M47 kassa.Jeg bruker den KL trykkplata på min FT motor. Den har nå holdt 3 år med 230whp og 360wnn nå da, så den holder nok det den lover. En annen ting du kan prøve er å skaffe et flatt 215mm svinghjul, de er mye lettere enn det 228mm brønnsvinghjulet. Om det er av interresse så har jeg liggende ett med ny organisk lamell for m46 girkasse. Da mangler du bare forsterket trykkplate til 215mm svinghjul.Jeg har ny turbotrykkplate til 215mm, men tror den blir for svak til ditt oppsett. Angående turbo, så er det nok best å finne en på max 48-50mm inducer på kompressor og med et ar.63 eksoshus. Hx35 er 54mm og blir i største laget, da du taper respons og bunndrag. Jeg har to Turbonetics "e40" turboer, de er ca 48mm. Lader tidlig og hardt, og den er stor nok for en enkel strømberg :) (Anbefalt av Batland) Den ene skal på forgasserturboen i 244'en.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Frank Egil
29/04/19, 14:25
Jeg bruker den KL trykkplata på min FT motor. Den har nå holdt 3 år med 230whp og 360wnn nå da, så den holder nok det den lover. En annen ting du kan prøve er å skaffe et flatt 215mm svinghjul, de er mye lettere enn det 228mm brønnsvinghjulet. Om det er av interresse så har jeg liggende ett med ny organisk lamell for m46 girkasse. Da mangler du bare forsterket trykkplate til 215mm svinghjul.Jeg har ny turbotrykkplate til 215mm, men tror den blir for svak til ditt oppsett. Angående turbo, så er det nok best å finne en på max 48-50mm inducer på kompressor og med et ar.63 eksoshus. Hx35 er 54mm og blir i største laget, da du taper respons og bunndrag. Jeg har to Turbonetics "e40" turboer, de er ca 48mm. Lader tidlig og hardt, og den er stor nok for en enkel strømberg :) (Anbefalt av Batland) Den ene skal på forgasserturboen i 244'en.

Det var positivt å høyra at KL trykkplata held mål, då tenkjer eg at eg bestiller den:)
Brønnsvinghjulet har eg skifta ut for lengst:) eg har flatt svinghjul frå B21 med 215mm clutch, så eg manglar kun trykkplata. Burde jo sjølvsagt ha kjøpt den før eg satt saman motor og gir, men men, slik vart det ikkje..........

Meir respons på turboen er jo alltid kjekt:) må sette meg litt meir inn i det:)

Batland
29/04/19, 17:56

Eg har ikkje drifting ambisjonar:) Så ein organisk lamell med forsterka trykkplate skulle vel passe meg ganske så bra, men har jo lyst til å lade 1,1 - 1,3 bar:) Så skal eg heller la vere lade tryk på 5. gir på M47 kassa.
Det stemmer ja. Jeg har akkurat vist og anbefalt ham en turbooppgradering som realiseres så vi får se om 400 hp er oppnåelig i löpet av 2019.
(02.05.2019
Da er IRX450 turboen oppgradert med större kompressorhjul. IRX545 IRX550
Originalt var inducerdimeteren 51 mm, nå er den 58 mm. Det ble STOR forskjell på motoren som nå er mye mer turtallsvillig enn för. Förste test var med kun 1,6 BAR ladetrykk, men nå river den hjulene skikkelig lös på en måte den ALDRI har gjort för, uansett ladetrykk :D)

Javel? Da er nok ikke fordeleren vridd til riktig posisjon enda. Vakumklokke tilkoblet trykkboks fjerner vakum advance, öker forbruket og retarderer tenningen maksimalt raskt. Ikke bra.

Det ladetrykket du kjörer når er så lavt at du kunne kjört med original AT nål. Jeg sliper nåler for å bunne den originale ladetrykksmåleren. Når ladetrykket er for lavt går AFR opp.

Som nevnt i forgasserturbo-tråden funker en AT motor best med turbo i störrelse 46 mm til maks 51 mm inducer.

Folk har testet og jeg kan ikke anbefale annet enn Sachs trykkplate til en 215 mm clutch, men du gjör som du vil.

Med vannavkjölt turbo anbefales det at man bytter ut den rektanguläre ekspansjonstanken med en rund type.

Forgasseren er beregnet for 1,2 - maks ca. 1,4 BAR ladetrykk hvor den gir en AFR som har vist seg å gjöre motoren velfungerende, pålitelig og holdbar. :)

HansOla
29/04/19, 19:10
Det var positivt å høyra at KL trykkplata held mål, då tenkjer eg at eg bestiller den:)
Brønnsvinghjulet har eg skifta ut for lengst:) eg har flatt svinghjul frå B21 med 215mm clutch, så eg manglar kun trykkplata. Burde jo sjølvsagt ha kjøpt den før eg satt saman motor og gir, men men, slik vart det ikkje..........

Meir respons på turboen er jo alltid kjekt:) må sette meg litt meir inn i det:)Det var kjekt å høre. Du har full innboks forresten :)

Frank Egil
01/05/19, 08:22
Det stemmer ja. Har akkurat anbefalt en turbooppgradering som realiseres så vi får se om 400 hp er oppnåelig i löpet av 2019.

Javel? Da er nok ikke fordeleren vridd til riktig posisjon enda. Vakumklokke tilkoblet trykkboks fjerner vakum advance, öker forbruket og retarderer tenningen maksimalt raskt. Ikke bra.

Det ladetrykket du kjörer når er så lavt at du kunne kjört med original AT nål. Jeg sliper nåler for å bunne den originale ladetrykksmåleren. Når ladetrykket er for lavt går AFR opp.

Som nevnt i forgasserturbo-tråden funker en AT motor best med turbo i störrelse 46 mm til maks 51 mm inducer.

Folk har testet og jeg kan ikke anbefale annet enn Sachs trykkplate til en 215 mm clutch, men du gjör som du vil.

Med vannavkjölt turbo anbefales det at man bytter ut den rektanguläre ekspansjonstanken med en rund type.

Forgasseren er beregnet for 1,2 - maks ca. 1,4 BAR ladetrykk hvor den gir en AFR som har vist seg å gjöre motoren velfungerende, pålitelig og holdbar. :)

Det blir artig å følge med på bilen til Lowteck i 2019:) Det må jo vera ei "magisk" grense å nå 400HK:) Er det B230 med porta 530 topp+++++ som er brukt på den motoren?

Eg har justert litt meir på tenninga no og fått vekk fusken med vakumklokka kopla til forgasseren, rett bak gasspjeldet - akkurat som du sa:)
Var ute og testkøyrde ein del igår att og justerte turbotrykket litt og litt opp til clutchen starta å slure og så litt ned att, ser ut til eg klarar i ca 0,7 bar uten at den slurer på 3.gir. Og må sei at forskjellen på 0,5 og 0,7 er formidabel.

Dette vart gjordt etter å ha skifta simeringar på veiv, fordeleraksel og kamaksel. Eg har merka at det var litt "slarkne" gjenger på tennplugg nr 1 - og denne blåste sjølvsagt ut under testkøyring igår.....
Nokon som har erfaring med helicoil? MÃ¥ toppen av tru?
Det står ein delebil i bygda med 530 topp tilgjengeleg, så det er vel kanskje det enklaste alternativet og kjøpe den.

Har bestilt med trykkplate frå sachs, eit litt rimelegeare alternativ som er designa for 360NM. Satsar på at den held så lenge eg køyrer med singel forgasser:) Kjøpte ny lamell og dypt utløysarlager i same slengen.

Dette med turbo får eg sjå litt nærmare på etterkvart, på dokumentasjonen som er oppgitt av forrige eigar står det 50,55 inducer, 57trim og 3" inlet på Compressor.
Er det anbefalt og bruke vannkjølt turbo?
Eg har ikkje montert oljekjølar idag, bør eg ha det?

Når det gjeld 0 punktet på reimhjulet på veiva, er det snakk om mm eller cm feil? :) Skal hakket på skiva bak reimhjulet og 0-punktet reimhjulet stemme overeins?

Frank Egil
01/05/19, 08:47
Det stemmer ja. Har akkurat anbefalt en turbooppgradering som realiseres så vi får se om 400 hp er oppnåelig i löpet av 2019.

Når det gjeld turbo, så ligg det ein brukt IRX450 til sals på finn.no til kr 5K - den har annonsen har ligget leeenge. Er det ein fornuftig pris? Eg har ingen ide på kva dei kostar nye?
Meinar å hugse at IRX450 var anbefalt i tidlegare innlegg på forgasserturbotråden, men fann den ikkje att i farta:) Er den evt eit greit/godt valg til min motor? Har den intern wastegate? Har den vannkjøling?

Eg lurer litt kva tennpluggar eg bør kjøpe att no, då eg mista ein igår:) Har liggjande NGK BP6ES, kan eg bruke dei? Meinar også at eg les at dei skulle ha 0,6mm åpning, eller kan eg ha større åpning når eg har MSD 6A boks?

Når eg får skifta clutch skal eg sjå om eg kan få bremsa bilen i benk, då me har firma i bygda som driv med slikt:)

Batland
01/05/19, 12:05
Når det gjeld turbo, så ligg det ein brukt IRX450 til sals på finn.no til kr 5K - den har annonsen har ligget leeenge. Er det ein fornuftig pris? Eg har ingen ide på kva dei kostar nye?
Meinar å hugse at IRX450 var anbefalt i tidlegare innlegg på forgasserturbotråden, men fann den ikkje att i farta:) Er den evt eit greit/godt valg til min motor? Har den intern wastegate? Har den vannkjøling?

Eg lurer litt kva tennpluggar eg bør kjøpe att no, då eg mista ein igår:) Har liggjande NGK BP6ES, kan eg bruke dei? Meinar også at eg les at dei skulle ha 0,6mm åpning, eller kan eg ha større åpning når eg har MSD 6A boks?

Når eg får skifta clutch skal eg sjå om eg kan få bremsa bilen i benk, då me har firma i bygda som driv med slikt:)
Når noe ligger leeenge tilsalgs så avslörer jo det at det åpne og frie merkedet vurderer produktet til å väre mistorstått eller overpriset. Vår erfaring med IRX turboene er god. De tåler vanvittig med juling uten å bli slitt eller gå i stykker. Lowteck kjöpte sin IRX450 turbo brukt i 2006 eller noe og den er like stöken enda og fungerer godt på hans B230BT motor.
Til en B230AT, som naturlig nok ikke flöder like godt som det en B230BT motor gjör, så er dessverre A/R0,78 turbinhuset i störste laget. Dessverre fordi det er en god og ultrasolid turbo med T3 turbinhus med en stor og velfungerede integrert wastegate. Hvis du har ambisjoner om å oppgradere til 2 stk. forgassere eller E-manifold og datasprut, da er den ett godt valg. Hvis du ikke kommer til å trimme motoren videre, men vil ha en god og solid turbo, da kan du vurdere å maskinere det Garrett T3 A/R0,63 turbinhuset som du har til å passe på IRX450 turboen. Da har du en god og solid turbo med egenskaper som passer ditt oppsett.

Den har ikke vannkjöling og det har ikke gitt noen som jeg kjenner noen problemer med hverken turbo eller motorens kjölesystem. Husk at en vannavkjölt turbo kjörer mye varme inn i motorens kjölesystem og det må det tas hensyn til. Alltid patetisk å se folk som monterer vannavkjölt turbo, fjerner den mekaniske kjöleviften og ertatter den med noe billig kinadritt fra eBay, Biltema eller lignende og så klager på at de har problemer med kjölingen.

Når man har ett oppgradert tenningsanlegg som leverer en kraftig gnist, da unngår man de vanlige fuske og nedsote tennplugg problemene og en tennplugg som BCR7ES er ett korrekt valg. Tennplugger til Volvos 5 syl. turbomotorer med höy effekt, som S60R, er ett annet riktig godt alternativ.

0,6 - 0,9 mm tennpluggåpning er det rette intervallet. Hvis man må kjöre mindre enn dette for å unngå fusking, så avslörer det at tenningsanlegget er for veik. Större enn dette gir få fordeler og er derfor helt unödvendig.

Det var kjekt å höre. Ser frem til å se hvilket resultat du klarer for tenningen MÅ! egentlig justeres i en bremsebenk for at man skal klare å hente ut potensialet i oppsettet. De 247 hp og 249 hp som er oppnådd med AT-motorer her lokalt er IKKE det maksimale da dette er resultatet av 1 stk. effektpull pr. bil på ett bremsetreff. :)
Når man har bedre tid og "mapper" motoren, så får man testet forskjellig og man få sett hvor "enormt" mye man taper på å redusere tenningen, som er nödvendig for å unngå tenningbank når kompresjonsforholdet er for höyt i forhold til ladetrykket. Ta gjerne ut og ta vare på tabellene som viser hp, turtall (evt. hastighet) dreiemoment, og ladetrykket i innsugsmanifolden fra de forskjellige pullene med forskjellig ladetrykk. Man kan da avslöre hva som er korrekt ladetrykk for ditt oppsett.

Hansi86
06/05/19, 20:28
Har ute motorn min for service og noen endringer jeg ville gjøre, målte ventil klaringen i min urørte orginale 398 topp her om dagen, denne har gått ca 320 000 kmhttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/37.jpg

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

Hansi86
06/05/19, 20:34
Har montert 4 nye simmeringer fra Volvo, og nye pakninger i packboksene og bunnpanne, her brukte jeg paknings pasta i tillegg, håper det blir en tett motor nå. Har også slipet ned stemplene mere. Jobber med forbrennings kammer og portene nå.http://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/38.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/39.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/40.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/41.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/42.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/43.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/44.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/45.jpg

Hansi86
06/05/19, 20:50
Nedslipte ventil styringerhttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/49.jpg

Batland
06/05/19, 21:30
Dette ser veldig bra ut. :)
En ting å tenke på, disse toppene har forbrenningskamre som opprinnelig er designet for bruk med helt flate stempler i en sugemotor.
Squishringen på turbostemplene dine er smalere enn "knölen" mellom tennpluggen og eksosventilen i forbrenningskamrene. Denne kan /bör derfor legges enda mer tilbake enn det du allerede har gjort.

Se post 787 her: http://forum.vccn.no/showthread.php?36369-Porting-av-530-398-160-topp!&p=999414#post999414/page32/post787

Hansi86
07/05/19, 10:53
Batland: Det var bra du nevnte det, jeg var litt i tvil selv ang den ut bulen.
Skal finne/lage en ring som matcher stempel gropa. Og ta av mere der.
Hva tror du/dere om motsatt side av pluggen. Burde jeg ta mere der og slik at hele kammeret blir rundere i formen, såfremt stempel gropa tilsier at jeg burde ta mere der?

Batland
07/05/19, 11:45
Ang. motsatt side av tennpluggen. Se for deg følgende:
Stempelet står i nedre dødpunkt og over det er det luft og bensinblanding. Stempelet går oppover og komprimerer den relativt våte og kalde blandingen. Rundt øvre dødpunkt blir det da ett kaldt og vått "tak" som henger ut over gropen i stempelet. Jeg ser ingen fordeler med dette, bare ulemper.
Jeg vet at mange som kjører med dette "taket" på plass har gode resultater, så det kan godt hende at jeg overdriver problematikken.

Hansi86
07/05/19, 12:25
Ja vanskelig og spekulere seg fram men tror jeg legger det ut der også, og får ett rundere kammer, får om ikke annet senket komprisjon ytterligere????

howdini
07/05/19, 20:49
Min bror hadde en chippet 940 med b230fk, topppakningen røk.
NÃ¥r toppen var av, ble forbrenningskammeret modifisert.
Endene på forbrenningskammer lagt helt ut til sylingervegg. Knølen lagt helt ut og åpnet maks rundt plugg.
Denne gikk merkbart bedre enn min, som gikk med samme oppsett.
Og forbruket gikk ned 0.1L på milen som en liten bonus.

Hansi86
09/05/19, 13:50
Det var jo ett bra eksempel på at det er forbedringer og hente Howdini.

Sånn ser første kammer ut etter grov jobben er tatthttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/66.jpg

Batland
09/05/19, 14:18
Der ja! Ser lovende ut dette.

Jeg portet nylig en 530 topp til en kar her lokalt. Toppen låg på arbeidsbenken til mekanikeren til kunden, når den lokale flødekongen (med 27whp MT-5 tilfeldigvis stakk innom og tok en titt. Han er den eneste som har hatt og brukt egen flødebenk her lokalt). Han studerte forbrenningskamre og kanaler modifisert som beskrevet her inne før, og man er selvsagt spent på hva som fremsettes av kritikk fra folk man har kjeklet med før og som har mer erfaring og som kan mer enn det en selv kan.

Basert på det som ble sagt og på bildet ditt her, så står du på trygg grunn og er på rett vei her, hvis man skal si det slik. ;)

Hansi86
09/05/19, 17:20
Det er jo kjekt og høre fra folk som har lang erfaring. Sånn ca. Hvilken fasong hadde du på forbrennings kammer i den toppen?

Ja blir jo spent og se hvordan designet fungerer, hvilken overflate burde man prøve og få i kammeret?

Batland
09/05/19, 21:49
Samme form på forbrenningskammer som det du har nå.

Så jevnt og glatt som mulig, men det er helt bortkastet og unödvendig å overdrive med å pusse frem en blank og skinnende overflate.

Hansi86
10/05/19, 08:37
Ok, får gi dem en finpuss tilslutt.

Veide stemplene med råde med en fin skalert fiskevekt etter sliping. Det skilte + ÷ 5 gram som maks. Vekten lå på 1210 gramhttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/05/70.jpg

Hansi86
13/05/19, 19:55
Målte forbrennings kammer i dag, med litt justeringer havnet alle på 59 ml.
Stempel gropa rommer ca 18,5 ml.
Std B230 FB blokk, veiv, råder og stempel. Toppakning på 1.2 mm.

Kan det stemme at dette gir ca 7,6:1 i kompresjon?

Batland
13/05/19, 21:07
Det virker riktig, ja.

Hansi86
13/05/19, 21:17
Tror jeg sier meg fornøyd med det, målet mitt var og komme ned på midten av 7 tallet.

Batland
14/05/19, 18:50
Tror jeg sier meg fornøyd med det, målet mitt var og komme ned på midten av 7 tallet.
Ett godt og riktig valg hvis målet er å kjöre hyggelig ladetrykk på 95 oktan.

Hansi86
04/06/19, 10:29
Ja, motor er kommet inn i bilen igjen, måtte korigere ventil shims, ble for stor klaring først, tikket mye. Motor ser helt tett ut nå for olje lekasjer.
Det ble en voldsom forskjell i bunndrag nå med A kammen kontra V. Mye sterkere nå og ladder mye kjappere.
Motoren er litt hybrid nå med AT bunnpanne, B230 FB blokk og innmat, 398 topp fra B23, ventil deksel fra B19.

Men ser nå at det damper litt blå/hvit røyk fra topp deksel ventilasjon ved skikkelig varmkjørt motor. Mens det fortsatt ikke kommer noe damp/røyk fra den orginale blokk veivhus ventilasjon. Den har ikke kastet ut noe olje fra noen av slangene.http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/48.jpg

kimove
04/06/19, 13:40
Ser bra ut :)
Utenom at du kanskje trenger å rengjøre linsa på tlfen din ;)

Batland
04/06/19, 17:48
Ja, motor er kommet inn i bilen igjen, måtte korigere ventil shims, ble for stor klaring først, tikket mye. Motor ser helt tett ut nå for olje lekasjer.
Det ble en voldsom forskjell i bunndrag nå med A kammen kontra V. Mye sterkere nå og ladder mye kjappere.
Motoren er litt hybrid nå med AT bunnpanne, B230 FB blokk og innmat, 398 topp fra B23, ventil deksel fra B19.

Men ser nå at det damper litt blå/hvit røyk fra topp deksel ventilasjon ved skikkelig varmkjørt motor. Mens det fortsatt ikke kommer noe damp/røyk fra den orginale blokk veivhus ventilasjon. Den har ikke kastet ut noe olje fra noen av slangene.
Det er strålende jobbet. Grattis med resultatet og takk for titten. :)
Det er sånn det begynner. :) Her en annen B230 med omtrent samme motormods som du, bare med 2 stk. forgassere, 2-step tenningsboks for effektiv launch og 2 BAR ladetrykk.
https://www.youtube.com/watch?v=bw1osOumx-o&list=UU100QHEMVuoRPDAX18d81Sg&index=1
https://www.youtube.com/watch?v=IUmTlkNr6_g&list=UU100QHEMVuoRPDAX18d81Sg&index=5

Hansi86
04/06/19, 22:42
Ja kamera linsen er knust.
Håper motoren blir god og holdbar nå, brukte mye tid og gjorde det beste jeg fikk til, men både kunskap og utstyr er begrenset.

Det var alvorlig med den bilen der Batland, veldig turtallsvillig og.

Batland
05/06/19, 08:08
Ja kamera linsen er knust.
Håper motoren blir god og holdbar nå, brukte mye tid og gjorde det beste jeg fikk til, men både kunskap og utstyr er begrenset.

Det var alvorlig med den bilen der Batland, veldig turtallsvillig og.
I forhold til hva du har postet at du har gjort, så ville ett annet resultat enn ubetinget suksess overraske meg. ;)

Håpet er å få bilen i en Dynapack og mappet inn ett velfungerende tenningsmap i løpet av året. Håpet, ønsket og drømmen er 400 hp målt på NAV, men vi får se hva som skjer....:)

Hansi86
05/06/19, 09:03
Vi får se hvordan det går, men var litt bekymret for åndingen ut av toppdeksel, kan det være ventil styringer som er for slitte og slipper igjenom forbrenning? Dampen er pulserende.

Ja slik det ser ut på vidoer osv så ser jo bilen rask ut i vertfall:)

Batland
05/06/19, 15:16
Vi får se hvordan det går, men var litt bekymret for åndingen ut av toppdeksel, kan det være ventil styringer som er for slitte og slipper igjenom forbrenning? Dampen er pulserende.

Ja slik det ser ut på vidoer osv så ser jo bilen rask ut i vertfall:)
Du skal ikke stresse så mye med det nå i begynnelsen. Kjör på mineral motorolje og se hvordan det utvikler seg etterhvert. :)

Bilen kjörer i Bad Boys klassen når den kjörer Street legal drag racing og har gått 7,7 sek og 147 km/t på 201M. Den går langt bedre nå enn når dette resultatet ble oppnådd. :)

Hansi86
05/06/19, 17:57
Ja mulig det går seg til, så ikke så ille ut i dag. Jeg startet opp motor og kjørte den varm først på mineral olje, mest for og få flushet igjenom evt monterings rusk osv.
SÃ¥ byttet jeg til liqui moly 5w/50. Pluss nytt filter,
Det må sies at jeg ikke har byttet noen lagre eller stempel ringer. Det ble desverre heller ikke budskjett til større ventiler og sete fresing.

Ja så du nevnte at den har fått større kompressor hjul nå. Så jo ut som den drar utnytte av mer kapaitet.

Batland
06/06/19, 10:42
Det vil jeg tro, så det satser vi på. :)

Frank Egil
18/06/19, 10:40
Prøver igjen å legge ut nokre bilder frå eg monterte AT motor i bilen min:)

Har køyrd ca 2000 km med bilen med AT motoren no og den går veldig fint og godt - eg strålande fornøgd:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/237.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/238.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/239.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/240.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/241.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/242.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
18/06/19, 15:58
Ser man det ja! Det er kjekt å höre.

Ett tips som kan vurderes er å flytte luftfilteret til utenfor motorrommet. Her ett bilde av lösningen til en lokal kar til inspirasjon.

http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/27.jpg

Grunnen forklares her, men tenk på at i motsetning til dieselmotorer som ikke kan tenningsbanke, så er kald luft og redusert baktrykk svärt gunstig i kampen mot tenningsbank i motorer som går på pumpebensin.

https://www.youtube.com/watch?v=Scw3mrksgGk

Frank Egil
18/06/19, 23:15

Ett tips som kan vurderes er å flytte luftfilteret til utenfor motorrommet. Her ett bilde av lösningen til en lokal kar til inspirasjon.

Grunnen forklares her, men tenk på at i motsetning til dieselmotorer som ikke kan tenningsbanke, så er kald luft og redusert baktrykk svärt gunstig i kampen mot tenningsbank i motorer som går på pumpebensin.

Takk for tipset angåande flytting av luftfilteret, det må eg få gjordt:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/248.jpg

Har også sveist brakettar til radiator/intercooler.http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/249.jpg

Også har eg oppgradert støtdemparane til Bilstein B6 kombinert lesjøfors senkesett, veldig fornøgd med den kombinasjonen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/250.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/251.jpg

Var også heldig og fekk tak i original strøken R-sport turbotrykksmåler.http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/252.jpg

Batland
19/06/19, 16:20
Du gjör stadig gode valg synes jeg. :)
Langtidsmålet må väre å minst bunne rödfeltet på ladetrykksmåleren som går til 1,2 BAR om jeg husker rett i farten. :)

Frank Egil
19/06/19, 21:44
Du gjör stadig gode valg synes jeg. :)
Langtidsmålet må väre å minst bunne rödfeltet på ladetrykksmåleren som går til 1,2 BAR om jeg husker rett i farten. :)

Du Batland har iallefall bidratt din del når det gjeld val eg har gjordt når det angåande motor - tusen takk for det:)

Ja, no er planen at 240’en skal få gå mykje i sommar. No har eg starta å bearbeida ein 530 topp, så får me sjå kva som skjer vidare med oppjustering av ladetrykk utover seinsommeren og hausten:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/263.jpg

Etter eg monterte motor med AT sats i 240’en har eg fått eit problem og det er at HD’en blir ikkje brukt meir;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/264.jpg

Batland
20/06/19, 15:33
Värsågod. :) Kjekt å se at du har fått oppleve stor kjöreglede og eierglede.

Du kan med fordel slipe bort bokstavene på innsugsventilene.
Se godt på hullene i toppakningen helt bak på toppen og legg den gjerne ned på motorblokken og på forskjellige topplokk og sammenligne. ;)

Hansi86
21/06/19, 10:01
Frank Egil: den motoren som ligger på pallen må du si mer om, skimter jeg et AQ140 insug?
Ellers ser det bra ut, men enig med Batland ang luftfilter plasering. Siden vi ikke har avansert elektronikk som overvåker motor mot tennings bank osv så må vi gi motoren best mulig forutsetninger.

Jeg lagde egen luftfilter boks av karoseri plater, den suger inn kald luft via 3 stk hull på ca 2,5 tommer. Men det beste er kanskje og ha luft filter i det rommet som blir under der jeg har boksen nå.
Legger ved ett bilde, lokket er ikke montert her.

Batland: Gale Banks virker og ha kontroll på motorer, god og forklare hvordan ting henger sammen.http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/271.jpg

Frank Egil
21/06/19, 18:23
Frank Egil: den motoren som ligger på pallen må du si mer om, skimter jeg et AQ140 insug?
Ellers ser det bra ut, men enig med Batland ang luftfilter plasering. Siden vi ikke har avansert elektronikk som overvåker motor mot tennings bank osv så må vi gi motoren best mulig forutsetninger.

Jeg lagde egen luftfilter boks av karoseri plater, den suger inn kald luft via 3 stk hull på ca 2,5 tommer. Men det beste er kanskje og ha luft filter i det rommet som blir under der jeg har boksen nå.
Legger ved ett bilde, lokket er ikke montert her.

Batland: Gale Banks virker og ha kontroll på motorer, god og forklare hvordan ting henger sammen.http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/271.jpg

Det gamle motoren min; -85 B230A m/høvla 530 topp (2mm) stive enkle fjører, KY7 kam med justerbart drev, nye rådelager og stempelfjærer, 6kg skjelett svinghjul m/ny clutch, grenrøyr steg og AQ140 innsug m/2 stk gulkorker:) Går greit men mykje morsomare med AT motor;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/273.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/274.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/275.jpg

Eg skal få flytta luftfilteret, din løysing såg også fin ut:)
Har du kopla veivhus ventilasjonen inn på luftfilterslangen?

Eg har hatt søk på AQ140 på Finn no i 3 år, på den tida har det kommen opp 3 stk innsug tilsals - eg fekk kjøpt 2 av dei:)
Her ser du bilde av eit til;)
Det eine innsuget er urørt, det andre er omsveist til å passe strømberg forgassere.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/276.jpg

Har også fått kjøpt meg litt reservedeler til AT motoren.
Så har eg kjøpt ny 215mm trykkplate frå Saab turbo m/organisk lamell:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/277.jpg

Batland
21/06/19, 23:38

Mannen er skikkelig dyktig og tok vel frem verdens förste turboladede Volvomotor. Eksosmanifolden er den beste som noensinne er laget til disse motorene og i praksis så godt som umulig å få tak i.

Han er fanatisk opptatt av luftens tetthet og anser å ha luftfilteret plassert inne i motorrommer som galskap. Stort hull i innserskjermen og 3 - 4" slange til ett luftfilter eller to fremfor forhjulene er den optimale lösningen.

Batland
21/06/19, 23:47
Det gamle motoren min; -85 B230A m/høvla 530 topp (2mm) stive enkle fjører, KY7 kam med justerbart drev, nye rådelager og stempelfjærer, 6kg skjelett svinghjul m/ny clutch, grenrøyr steg og AQ140 innsug m/2 stk gulkorker:) Går greit men mykje morsomare med AT motor;)

Dreiemoment ruler. SÃ¥nn er det bare.
En B230 sugemotor har ett praktisk motorvolum på 2,3L og tilhörende dreiemoment
En B230 med 0,6 BAR ladetrykk har ett praktisk motorvolum på 3,7 L og dreiemomentet fölger så godt som ALLTID slavisk etter det praktiske motorvolummet. ;)

Hansi86
22/06/19, 06:56
Frank Egil: Stilig motor du har der, Ett AQ140 innsug med ferdig ombygd bolt mønster må jo være kjekt og ha på hyllen. Jeg fikk tak i mitt på Facebook, volvo Penta kjøp og salg.
Ja jeg har koblet veivhusv. Fra blokk boksen til slange mellom turbo og luftfilter boks.

Batland: såpass ja, på under siden er sikkert klart best, men jeg så for meg at det krever en slags boks/ innramming for og unngå veistøv, fukt osv.
Finns det noe info på nett om Volvo motorene til Gale Banks?

Batland
22/06/19, 15:55
Batland: såpass ja, på under siden er sikkert klart best, men jeg så for meg at det krever en slags boks/ innramming for og unngå veistøv, fukt osv.
Finns det noe info på nett om Volvo motorene til Gale Banks?
Det er mange måte å gjöre det på. Poenget er å hindre at luftfilteret, slangen ut fra det (og ergo luften inn på kompressorhjulet) ikke er varmere enn uteluften. Ett stort RS500 Gr.A luftfilter fremfor forhjulets innerskjerm er derfor det er ekleste og beste. Det virvles ikke opp fuktighet og veistöv av betydning fremfor forhjulene.
Jeg har kun funnet dette:

http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/22.png

Frank Egil
23/06/19, 10:49
No har eg flytta luftfilteret fram under lykta, så skal eg få opna opp ut til rommet foran radiatoren - vart stoooor forskjell på lufta inn i luftfilteret[emoji4]

Så no har eg slipt ei ny nål med mål om ca 14,5 i AFR på cruise i ca 80-90 km/t. Eg har slipt - testkøyrd - slipt - testkøyrd - slipt - testkøyrd.... ein del timer og nokre liter bensin[emoji4] no går den på ca 14,5 i AFR frå ca 85 - 100km/t.
Gjorde ei måling på forbruk tidlegare, då gjekk motoren med AFR på ca 13,5 - 14, då køyrde eg 29,4 mil på 29,7 liter 95 blyfri, dette er landevegskøyring med ein del «drag» innimellom.
Nokon som har teste kva differanse på 1 i AFR utgjer på forbruket?

Batland
23/06/19, 12:06
Bedre og bedre dag for dag. :)

Kjek å se at du poster 95 blyfri for jeg har lenge hatt en mistanke om at de aller fleste velger dette og IKKE fyller 98 blyfri. Menneskelig natur.

AFR er nödvendig verktöy når man skal finne luftflöde på bakgrunn av fuelflöde, men til justering og tuning er det Lamda skalaen som er korrekt å bruke.
13,5:1 AFR betyr at motoren får 1 kg. med bensin pr. 13,5 KG med luft som sylindrene har tatt inn. FAR = 0,0740:1
AFR på 14,5:1 gir en FAR på 0,0690:1 så den teoretisk besparelsen i bensinmengde pr. 1 KG med luft er ca. 6,8%.
Nå er det slik at magrere blanding brenner senere og gjör motoren svakere, så i praksis blir besparelsen mindre dersom man ikke gir motoren mer fortenning enn för.
På generelt grunnlag oppnås minimalt forbruk når lambda er rundt 1,1:1, men det krever kraftig tenningsanlegg og stor/e) akspumpe(r) for å unngå motorfusk ved pådrag.

Frank Egil
23/06/19, 12:43
Bedre og bedre dag for dag. :)

Kjek å se at du poster 95 blyfri for jeg har lenge hatt en mistanke om at de aller fleste velger dette og IKKE fyller 98 blyfri. Menneskelig natur.

AFR er nödvendig verktöy når man skal finne luftflöde på bakgrunn av fuelflöde, men til justering og tuning er det Lamda skalaen som er korrekt å bruke.
13,5:1 AFR betyr at motoren får 1 kg. med bensin pr. 13,5 KG med luft som sylindrene har tatt inn. FAR = 0,0740:1
AFR på 14,5:1 gir en FAR på 0,0690:1 så den teoretisk besparelsen i bensinmengde pr. 1 KG med luft er ca. 6,8%.
Nå er det slik at magrere blanding brenner senere og gjör motoren svakere, så i praksis blir besparelsen mindre dersom man ikke gir motoren mer fortenning enn för.
På generelt grunnlag oppnås minimalt forbruk når lambda er rundt 1,1:1, men det krever kraftig tenningsanlegg og stor/e) akspumpe(r) for å unngå motorfusk ved pådrag.

Veldig informativ forklaring og utrekning:) Langt over mitt nivå;)

Motoren min går heilt utan fusk til ca 15,5 i AFR, men ligg på 12 -13 i AFR frå rett før turbo trykk og heilt til maks trykk - då bør eg vel være på trygg grunn?

Bør eg køyre 98 oktan?

Schoopp
23/06/19, 16:49
Dette skal ha vært motoren som gale banks laget sammen med volvo. Skal være en b21f hvis jeg husker riktig. Samme lambda strying som de amerikanske 240 turboene kom med. Mener det var 150 eller 170hk i den, også var den bygget i 77 eller 78 mener jeg, litt vanskelig å huske lenge siden jeg leste om bilen.
Ser ikke som det ble brukt den støpejernsmanifolden som batland postet tidligere da. Muligens gik hadde kontakt med gale banks ettersom det var vel denne som ble brukt i deres kit?

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/290.jpg

Batland
23/06/19, 19:28
Veldig informativ forklaring og utrekning:) Langt over mitt nivå;)

Motoren min går heilt utan fusk til ca 15,5 i AFR, men ligg på 12 -13 i AFR frå rett før turbo trykk og heilt til maks trykk - då bør eg vel være på trygg grunn?

Bør eg køyre 98 oktan?
Ja, du er helt trygg. :)
Eneste fordelen med 98 oktan er at den tåler ca. 0,2 BAR höyere ladetrykk enn det 95 blyfri gjör för du får tenningsbank. Med kald termostet, korrekt plassert luftfilter og forhåpentligvis en GOD intercooler etterhvert, formentlig 1,5 BAR mot 1,3 BAR i ditt tilfelle. Du trenger derfor ikke å tenke på 98 blyfri bensin för ladetrykket nærmer seg det doble av hva du har kjört frem til nå.

Batland
23/06/19, 19:40
Dette skal ha vært motoren som gale banks laget sammen med volvo. Skal være en b21f hvis jeg husker riktig. Samme lambda strying som de amerikanske 240 turboene kom med. Mener det var 150 eller 170hk i den, også var den bygget i 77 eller 78 mener jeg, litt vanskelig å huske lenge siden jeg leste om bilen.
Ser ikke som det ble brukt den støpejernsmanifolden som batland postet tidligere da. Muligens gik hadde kontakt med gale banks ettersom det var vel denne som ble brukt i deres kit?

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/290.jpg
Bildet jeg postet er hentet fra Gale Banks sin egen side og er antagelig av en senere dato enn bildet av den aller föreste turbokonverteringen han tok frem. Slett ikke umulig at han benyttet seg av dette velfungerende prinsippet:

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/300.jpg

Frank Egil
25/06/19, 12:22

Her bilde av ny lokasjon på luftfilteret, har også perforert plata til innfestning av lykta slik at det kjem luft inn til luftfilteret[emoji4]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190625/37de8d5b9a93b2fa24e556a31746bdac.jpg

HÃ¥vard B.
26/06/19, 14:11
Hei:).
Ser det er mange her som virkelig har greie på disse AT motorane her, og tenkte derfor å spørre om noken veit sånn cirka Ka effekt denne motoren kan ligge på(går godt).
Litt om oppsettet:
B21et bunndel 7.5 i komp
531 topp med A kam
1 pierburg 175cd "gulkork"
Gruppe A intercooler
Original air research turbo, lader 1 bar
2.5"eksos

Bare å spørre viss eg har glømt noke vesentlig, skal svare så godt eg kan, men har ikkje bygd den heilt fra bunnen av, så kan ikkje svare på alt[emoji3525]

Håper noken kan gi meg sånn ca effekt på denne, tipper sjøl rundt 200 ein plass

Slenger med eit bilde og[emoji6]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190626/dfa7c7a815652ed15f78e6aafa6f913a.jpg

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Batland
26/06/19, 15:21
Takk for titten. Ser bra ut dette. :) Fantastisk kjekt å se at du har det jeg mener er den klart beste intercooleren til 240. :)
Du bör vurdere å lage ett STORT hull mellom lykten og intercooleren og flytte luftfilteret ut og fremfor intercooleren. Å ha luftfilteret inne i motorrommer stjeler inntil 8% av effektpotensialet.

Ang. effekt er den teoretiske sugemotorens effektpotensial med uportet 530 topp og A-kam i nabolaget 115 hk. Hvis AFR er riktig og motoren i praksis får ca. 26 grader fortenning ved maks effekt, så er effektpotensialet ca. 115 hk x 2 BAR MAP med 1,0 BAR ladetrykk. B21 motorene leverer rundt 170 Nm som da dobles til 340 Nm med 1,0 BAR ladetrykk. Forutsetter bra AFR og ca. 26 grader fortenning ved turtallet for maks dreiemoment, ca. 4000- 4500 o/min.

Til orientering til du aldri få noe snert og morro med 531 topp på en mild turbomotor.

HÃ¥vard B.
26/06/19, 15:33
Takk for titten. Ser bra ut dette. :)
Du bör vurdere å lage ett STORT hull mellom lykten og intercooleren og flytte luftfilteret ut og fremfor intercooleren. Å ha luftfilteret inne i motorrommer stjeler inntil 8% av effektpotensialet.

Ang. effekt er den teoretiske sugemotorens effektpotensial med uportet 530 topp og A-kam i nabolaget 115 hk. Hvis AFR er riktig og motoren i praksis får ca. 26 grader fortenning ved maks effekt, så er effektpotensialet ca. 115 hk x 2 BAR MAP med 1,0 BAR ladetrykk. B21 motorene leverer rundt 170 Nm som da dobles til 340 Nm med 1,0 BAR ladetrykk. Forutsetter bra AFR og ca. 26 grader fortenning ved turtallet for maks dreiemoment, ca. 4000- 4500 o/min.Okei takk for svar[emoji16]
Går det Ann å bruke hullet under lykten her?
Har og fått tak i eit innsug til 2 enkle gassere, bør eg då kjøre original eller slipt nål? Og kva ladetrykk er å anbefale? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190626/1fbf58ee225f2964cafdba53fde5d06a.jpg

Batland
26/06/19, 16:39
Okei takk for svar[emoji16]
Går det Ann å bruke hullet under lykten her?
Har og fått tak i eit innsug til 2 enkle gassere, bør eg då kjøre original eller slipt nål? Og kva ladetrykk er å anbefale? http://forum.vccn.no/img-dump/2019/06/278.jpg

Så lenge du klarer å dra en 3" slange eller rör frem til fremfor intercooleren og montere luftfilteret der, så kan du bruke hva du vil. :)

Da må jeg bare gratulere. AT-sats med 1 stk. forgasser og en 42 - 44 mm turbo fungerer godt, men man må oppleve forskjellen med 2 stk. forgassere og en 51 - 54 mm turbo för man kan tro hvor stor forskjellen faktisk er. Utfordringen består i å slipe to identiske og velfungerende nåler.

Med 74 graders termostat og 7,5:1 i kompresjonsforhold så kan du trygt lade 1,5 BAR når ting er korrekt justert. Her lokalt lades det over 2,0 BAR på to stk. modifiserte originalforgassere med godt resultat fordi det brukes en god turbo og en god intercooler samt 3" eksosanlegg.

https://www.youtube.com/watch?v=bw1osOumx-o&list=UU100QHEMVuoRPDAX18d81Sg&index=5

HÃ¥vard B.
26/06/19, 16:50
Så lenge du klarer å dra en 3" slange eller rör frem til fremfor intercooleren og montere luftfilteret der, så kan du bruke hva du vil. :)

Da må jeg bare gratulere. AT-sats med 1 stk. forgasser og en 42 - 44 mm turbo fungerer godt, men man må oppleve forskjellen med 2 stk. forgassere og en 51 - 54 mm turbo för man kan tro hvor stor forskjellen faktisk er. Utfordringen består i å slipe to identiske og velfungerende nåler.

Med 74 graders termostat og 7,5:1 i kompresjonsforhold så kan du trygt lade 1,5 BAR når ting er korrekt justert. Her lokalt lades det over 2,0 BAR på to stk. modifiserte originalforgassere med godt resultat fordi det brukes en god turbo og en god intercooler samt 3" eksosanlegg.

https://www.youtube.com/watch?v=bw1osOumx-o&list=UU100QHEMVuoRPDAX18d81Sg&index=5Dæven, var jo grei futt i den der[emoji1786]
Holder på å fjerne den originale viften(som er ødelagt og går konstant) og sette inn elektronisk vifte, så håper på litt effektøkning der.
Gleder meg til å prøve med 2 forgassere, satser på at eg får det til, men er bare 17 år så har god tid til å lære[emoji16] så planen for i vinter blir 2 gassere og 3" eksos, letta svinghjulsvinghjul, og kanskje extreme grenrør.

Batland
26/06/19, 17:06
:)
Mange gjör tabben med å fjerne den gode mekaniske motorviften og erstatter den med noe elektrisk dill. Bruk bare Volvo original 940 el-vifte i tilfelle.

Ikke kast bort penger på grenrör, flytt heller denne delen av budsjettet over på en god turbo. Vi har gjentatte ganger tatt ut over 500 hp målt på Nav med 940 eksosmanifold.

HÃ¥vard B.
26/06/19, 17:10
:)
Mange gjör tabben med å fjerne den gode mekaniske motorviften og erstatter den med noe elektrisk dill. Bruk bare Volvo original 940 el-vifte i tilfelle.

Ikke kast bort penger på grenrör, flytt heller denne delen av budsjettet over på en god turbo. Vi har gjentatte ganger tatt ut over 500 hp målt på Nav med 940 eksosmanifold.Okei, men den kva er den originale air research turboen god for? Har lest at a/r0. 63 skal være bra, er vell det denne er?

Batland
26/06/19, 17:27
Okei, men den kva er den originale air research turboen god for? Har lest at a/r0. 63 skal være bra, er vell det denne er?
Det desidert viktigste for en turbos kapasitet er inducerdiameteren som måles slik:

https://i.imgur.com/vLrt2hC.jpg

Cosworth Rwd har 46,5 mm og Cosworth 4x4 har rett over 47 mm som er det önskelige i så godt som ALLE tilfeller.

Deretter er det å måle eksoshjulet på samme måte, men med en ren T3 turbo er dette i praksis alltid det samme.

AT-satsene hadde originalt turbo med A/R0.63 turbinhus som er min soleklare favorittstörrelse i turbinhus.
Dessverre er det påskrudde WG huset en ren katastrofe pga "mikroskopisk" utgang til downpipen.

Det optimale T3 turbinhuset er derfor det originale Escort Cosworth turbinhuset som står på T34 turboen.

Frank Egil
27/06/19, 16:25
Slik ser rotor, stift og fordelerlokk ut etter ca 3000 km, er dette vanleg på AT motor?

Fordelerlokk og rotor er frå Bosch, stiften veit ikkje kor kom frå. Har montert ny Bosch stift idag[emoji4]

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190627/18fe58db1c7a7a838b891ea0f4cbb5f8.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190627/814a7a86cd5a0137923b6aa32dcd9597.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190627/52c38f9f096cec8a1490447b06212183.jpg

Batland
29/06/19, 12:06
Ser helt normalt ut. :)

Frank Egil
02/07/19, 12:35
Veit nokon spesifikasjonen på turboen som vart levert i AT satsene som vart levert av Volvo på 80 talet?

Spør for å vere forberedt på spørsmål frå Trafikkstasjonen når bilen skal visast for godkjenning.

Lurer på ein ting til. Det er jo slik at det er fordeler og ulemper med det meste:)
NÃ¥r det gjeld lav komp har det blitt informert om fordelene med lav komp, men kva for ulemper har lav komp?
Eg berre spør, ikkje for være kritisk, men kun av interesse:)

Batland
02/07/19, 16:20
Fant kun dette i farten: https://www.turbomaster.info/eng/catalogs/model.php?base=garrett&pagina=TBO3

https://www.gikturbo.se/shop/bytesturbo/bytesturbo-latta-fordon/

T3 6 blades Inducer Ø = Trim

409096-0010 35,40 mm = 35
409096-0011 37,70 mm = 40
409096-0008 40,50 mm = 45
409096-0014 42,50 mm = 50
409096-0009 44,65 mm = 55
409096-0013 46,50 mm = 60

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/1.gif

Du kan tegne en loddrett strek ved 25 lb/min med luftflöde og en vannrett strek ved 2,60 PR. Forenklet og optimistisk kan dette omtales som at denne kompressoren har kapasitet til 250 hk ved 1,6 BAR ladetrykk. (25 x 10 og 2,60 - 1)

Hovedulempen med lavere kompresjonsforhold er ökt bensinforbruk på ROLIG kjöring.

Her har du turboen du trenger: https://www.facebook.com/marketplace/item/1588797564585016/
Merkelappen står på bakplaten og kan lett flyttes over fra originalturboen. ;)

Frank Egil
05/07/19, 09:41
Fant kun dette i farten: https://www.turbomaster.info/eng/catalogs/model.php?base=garrett&pagina=TBO3

https://www.gikturbo.se/shop/bytesturbo/bytesturbo-latta-fordon/

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/1.gif

Du kan tegne en loddrett strek ved 25 lb/min med luftflöde og en vannrett strek ved 2,60 PR. Forenklet og optimistisk kan dette omtales som at denne kompressoren har kapasitet til 250 hk ved 1,6 BAR ladetrykk. (25 x 10 og 2,60 - 1)

Hovedulempen med lavere kompresjonsforhold er ökt bensinforbruk på ROLIG kjöring.

Her har du turboen du trenger: https://www.facebook.com/marketplace/item/1588797564585016/
Merkelappen står på bakplaten og kan lett flyttes over fra originalturboen. ;)

Takkar igjen for utfyllande svar:)

Er dessverre ikkje trena i å lesa kompressorkart.... og må ha det inn med teskje;)

Kva trim er det på kompressor sida på TB0313 turboen? Er den som var levert i AT satsen?
Er den ganske lik TB0326 turboen frå B23/230 motoren?

Frank Egil
05/07/19, 10:12
Motoren min er litt tungstarta når den er halvvarm (når den har stått i ro i ca 30 - 60 minutt), er dette vanleg? Eg må gje litt gass ved oppstart, men den går fint når den har starta.

Når den er kald og når den er varm startar den med ein gong uten at eg rører gassen.

Hansi86
06/07/19, 11:52
Min er ikke tungstartet når den er halv varm, men mener den var det en periode. Da byttet jeg stift, antakelig var gapet på den gamle feil innstilt.

Har ikke helt oversikten over hvilket kompressor hjul R-Sport turboen kom med. Men tipper enten 40 eller 42,5 mm inducer, jeg har 2 slike på hylla. Mener jeg målte en B230ET turbo til ca 44,5 mm. en gang på en 85 mod.

Batland
06/07/19, 16:23
Motoren min er litt tungstarta når den er halvvarm (når den har stått i ro i ca 30 - 60 minutt), er dette vanleg? Eg må gje litt gass ved oppstart, men den går fint når den har starta.

Når den er kald og når den er varm startar den med ein gong uten at eg rører gassen.
Når forgasseren(e) er riktig justert og når tenningsanlegget er oppgradert til å gi kraftig gnist, så skal enhver forgassermotor starte som i klippene her. Chocken på Strömbergforgasserene har innebygget hurtigtomgangsfunksjon. Dette betyr at du hvis du drar chocken litt ut, så öker tomganshastigheten uten at motoren får eksta bensin bensin.
Motoren i 1. klippet er halv varm og hvis du ser på chockewiren, så blir hurtigtomgangen aktivert för man starter opp.

https://www.youtube.com/watch?v=-v3ZH7gZdsQ&list=UUrVDhN1eKY6sJ_acv926JUQ&index=19

https://www.youtube.com/watch?v=7Dz--qjbC3w

https://www.youtube.com/watch?v=DNT7odgor-0

Hansi86
07/07/19, 11:18
Nå har jeg endelig slått til på en fabrikkny Garrett GT3271S.
Kjøpte den fra Turbosbytm.com.
De hadde veldig fyldig info om turboen, til og med flow kart for turbin, pluss at prisen var gunstig der.

https://www.turbosbytm.com/gt3271s

Frank Egil
07/07/19, 18:55
Når forgasseren(e) er riktig justert og når tenningsanlegget er oppgradert til å gi kraftig gnist, så skal enhver forgassermotor starte som i klippene her. Chocken på Strömbergforgasserene har innebygget hurtigtomgangsfunksjon. Dette betyr at du hvis du drar chocken litt ut, så öker tomganshastigheten uten at motoren får eksta bensin bensin.
Motoren i 1. klippet er halv varm og hvis du ser på chockewiren, så blir hurtigtomgangen aktivert för man starter opp.

https://www.youtube.com/watch?v=-v3ZH7gZdsQ&list=UUrVDhN1eKY6sJ_acv926JUQ&index=19

https://www.youtube.com/watch?v=7Dz--qjbC3w

https://www.youtube.com/watch?v=DNT7odgor-0

Takk for tipset om å bruke litt chocke på halvvarm motor, med chocke startar den med ein gong:)

Frank Egil
14/07/19, 10:13
No har eg starta årets veteranbilferie med Volvo 242 og forgasserturbo.
Full oppakning og familie på 4 personar[emoji4]

Turen starta heime i Sogn og til Kiel ferja i Oslo, køyrde vidare frå Kiel til Bodensee i Tyskland og over alpane til Milano, Genova og vidare til Cannes i frankrike totalt 1940 km frå tunet heima, bilen har gått knirkefritt heile turen.

Frå Sogn til Oslo hadde den eit forbruk på 0,86 liter PR mil, veldig fornøgd:) På autobahn med marsjfart på ca 120 km/h gjekk den på ca 1 liter PR mil.
Har køyrd i følgje med ein Ford Capri 3.0S og ein Tesla X - me nådde målet akkurat samtidigt:)

No får eg kryssa fingrane for at heimturen går like fint:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/110.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/111.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/112.jpg

Hansi86
18/07/19, 11:13
Frank E: tøft at du legger på langtur med bilen, imponerende lavt forbruk må jeg si. Du for holde oss oppdatert.

På mandag kom Garrett GT3271 turboen i posten fra Turbo master, så veldig bra ut.
Men med A/R 0.78 internwastgate eksos hus passer den ikke i 240 med 940 manifoild.
Wastgate og eksos hus stanget i støtdemper tårn. Jeg holder på og bygger om slik at det blir plass. Legger ved noen dårlige bilder.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/137.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/138.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/139.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/140.jpg

Batland
18/07/19, 12:25
No har eg starta årets veteranbilferie med Volvo 242 og forgasserturbo.
Full oppakning og familie på 4 personar[emoji4]

Turen starta heime i Sogn og til Kiel ferja i Oslo, køyrde vidare frå Kiel til Bodensee i Tyskland og over alpane til Milano, Genova og vidare til Cannes i frankrike totalt 1940 km frå tunet heima, bilen har gått knirkefritt heile turen.

Frå Sogn til Oslo hadde den eit forbruk på 0,86 liter PR mil, veldig fornøgd:) På autobahn med marsjfart på ca 120 km/h gjekk den på ca 1 liter PR mil.
Har køyrd i følgje med ein Ford Capri 3.0S og ein Tesla X - me nådde målet akkurat samtidigt:)

No får eg kryssa fingrane for at heimturen går like fint:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/110.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/111.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/112.jpg
Takk for at du deler slike opplysinger. God tur videre. :)

Batland
18/07/19, 12:30
Frank E: tøft at du legger på langtur med bilen, imponerende lavt forbruk må jeg si. Du for holde oss oppdatert.

På mandag kom Garrett GT3271 turboen i posten fra Turbo master, så veldig bra ut.
Men med A/R 0.78 internwastgate eksos hus passer den ikke i 240 med 940 manifoild.
Wastgate og eksos hus stanget i støtdemper tårn. Jeg holder på og bygger om slik at det blir plass. Legger ved noen dårlige bilder.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/137.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/138.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/139.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/140.jpg
Gratulerer med dette turbokjöpet. Veldig kjekt å se og det blir meget interessant å se fremdriften og resultatene. :)
Jeg mener at GT3271 er en särdeles god og spennende turbo, men den er ikke like enkel å montere som det de andre og vanlige universalturboene er.

Frank Egil
18/07/19, 15:22

Takk for det, eg er veldig fornøgd med forbruket - har hatt 2 stk 740 TIC tidlegare, kom aldri under 0,9 med B230ET motoren. Det er utruleg kjekt å feriere med 242’en:) Kan anbefalast;)

Frank Egil
18/07/19, 15:28
Takk for at du deler slike opplysinger. God tur videre. :)

Takk for det:)
Fekk eit mindre problem med at tomgangen ikkje ville under 1500rpm når det vart veldig varmt, når eg stoppa og tok ned turtallet med å sleppe ut clutchen holdt den seg på ca 1000rpm. Har du ein ide på årsaka til det?

Når bilen blir kald i igjen er den som før.

Elles er eg glad for at eg monterte original el-vifte frå 940 turbo, den får kjørt seg her i varmen;) men funkar kjempebra:)

Frank Egil
18/07/19, 15:29
Takk for det, eg er veldig fornøgd med forbruket - har hatt 2 stk 740 TIC tidlegare, kom aldri under 0,9 med B230ET motoren. Det er utruleg kjekt å feriere med 242’en:) Kan anbefalast;)

Gratulera med ny turbo:)

Batland
18/07/19, 16:02
Takk for det:)
Fekk eit mindre problem med at tomgangen ikkje ville under 1500rpm når det vart veldig varmt, når eg stoppa og tok ned turtallet med å sleppe ut clutchen holdt den seg på ca 1000rpm. Har du ein ide på årsaka til det?

Når bilen blir kald i igjen er den som før.

Elles er eg glad for at eg monterte original el-vifte frå 940 turbo, den får kjørt seg her i varmen;) men funkar kjempebra:)
Alle motorer er luft drevet og bruker kun forskjellig drivstoff til å varme luften. Poenget er at når det blir veldig varmt under panseret ditt, så klarer innsugskanalene dine å få tak i ekstra luft. Det er ikke så enkelt å tippe på hva det er som lekker, men noe må det väre.

Vet du noe om oljetemperaturen på motoren når dette skjer?
Har du testet å ta av vakumslangen til vakumklokken når dette skjer?

Frank Egil
18/07/19, 16:22
Alle motorer er luft drevet og bruker kun forskjellig drivstoff til å varme luften. Poenget er at når det blir veldig varmt under panseret ditt, så klarer innsugskanalene dine å få tak i ekstra luft. Det er ikke så enkelt å tippe på hva det er som lekker, men noe må det väre.

Nei, veit ingenting om oljetemp. Har prøvd å ta av vakumslangen - men kan prøve det neste gang om eg får mulegheita:)

Frank Egil
19/07/19, 07:33

Då tenkjer du at det er ein ørliten luftlekkasje som gir motoren falsk luft når det blir veldig varmt?

Batland
19/07/19, 10:57
Nei, veit ingenting om oljetemp. Har prøvd å ta av vakumslangen - men kan prøve det neste gang om eg får mulegheita:)
Vi har en lokal särdeles erfaren mortorguru som har skrevet en motorbok. Der skriver han at når man kjörer båt så kan man se på knopmåleren når oljetemperaturen når 105 grader. Da öker farten. Oljen blir altså betydelig glattere og gjör en bedre jobb når den er god og varm enn når den er kald. Vi vet også at gode gamle motorer uten aktiv, elektronisk tomgangskontroll får ökt tomgangshastighent når man fylle på enkelte oljetilsetninger som gjör oljen glattere. QMI o.l. Det kan väre forklaringen.

Alternativet er tilgang til luft som f.eks hvis slangen, en nippel eller dumpventilen e.l. begynner å lekke pga varme.

Frank Egil
24/07/19, 07:56
Då er eg og familien kommen heim frå årets veterabilferie, me køyrde totalt 4350 km på 9 dagar:)

Bilen gjekk heilt utan problem heile turen, einaste var at tomgangen som kom litt i ulage når det vart vanvittig varmt. Elles har eg kun køyrt og ikkje løyst ei skrue. Tanking vart det sjølvsagt ein del av:) Ved ein bensinstasjon utanfor Milano opna eg panseret for å lufte den, då såg eg at korken/demperstempelet hadde hoppa ut, men den hengde att i olja.

Me starta returen frå Cannes laurdag 20.07 kl 17:30 i 32 grader skyggetemperatur, det er varmt utan AC. Køyrde frå Cannes langs rivieraen til Genova i Italia, tok av mot Milano, tanking og kveldsmat i Milano kl 21:30 og fortsatt 30 grader:) Køyrde vidare og over grensa til Sveits, og over alpane og San Bernardino passet, kom ned att langs grensa til Lichtenstein og til Bodensee, køyrde vidare til Memmingen i Tyskland, det kom me inn på autbahn A7 som går forbi Ulm, Hannover Hamburg og heilt til Danskegrensa, derfrå var det kun 350 km til Fredrikshavn og tok Ferja til Oslo Mandag morgon.

Alt i alt ein veldig bra oppleving:) Ingen problem å reise på ferie med Volvo 240 og AT motor.

Eg var forberedt på eit forbruk på 1,5liter PR mil i høg fart på aurobahn, men slik gjekk det ikkje;) Eg er meget imponert over forbruket, høgaste måling var på 1,05l/mil og då køyrde me mellom 120 og 150km/h med 4 personar og fulloppakning, vil anta at me var tett på tillatt totalvekt på 1780kg. Laveste måling vart målt til 0,86l/mil i Norge, jamnt i 90km/h.
Tom og fullasta bil kan ikkje samanliknast når det gjeld køyreeigenskaper - og dei nye Bilstein B6 demparane fekk køyrd seg:)

Såg ingen andre 240’er etter me forlot Norge...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190724/178ae580f9a77c8653846bcee55ca40f.jpg
Rivieraen.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/165.jpg
Milano:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/166.jpg
Køyrer i frå det meste.... utanom bensinstasjoner;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/167.jpg
Fin marsjfart;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/168.jpg
Skjelden syn på Rivieraen:)

Batland
24/07/19, 11:45
Helt glimrende. :)

Takk for at du deler dette.

Minner om oppsettet ditt med å quote en tidligere post:

Etter det eg har fått opplyst er motoren er ein B230F, med neddreia FK stempel, kompresjonen er målt til 8,15:1.
Toppen er ein standard 530 med A-kam - urørt har eg fått opplyst, eg har ikkje hatt den av og sjekka.
Så kom eg over ein MSD 6A boks og MSD blaster 2 coil, ingenting å lure på - kjøpte den også.
Fordeler er ein 028 fordeler med stift, modifisert tenningskurve og dobbeltvirkande vakumklokke.
B21 svinghjul montert med 215 mm clutch.
Turbo følgde med på handelen, det er ein T3/T4 hybrid med 50 mm inducer og A/R0.63 turbinhus, den fungerer iallefall.
Grenrøyr frå 940.
Original intercooler med heimelaga 2" røyr frå turbo overgang til 2,5" inn og ut av intercooler.
AFR måler, det hadde eg frå før.
3" downpipe til under passasjersetet - 2,5" resten, heimelaga av 2 stk 90graders bend frå biltema, samt sveisemutter til lambdasonde frå biltema.
74 graders termostat.
R-sport turbotrykksmåler.
Malpassi bensintrykkregulator og original F tankpumpe og hovudpumpe under bil.

Frank Egil
24/07/19, 12:16
Helt glimrende. :)

Takk for at du deler dette.

Dette er berre gøy:)
Har auka turbotrykket til ca 0,7 bar, då slurar clutchen att på 4.gir:)

Skal også få skifta clutchen etterkvart, den ligg klar i garagen:)

jimmooooo
29/07/19, 16:42
En liten test sladd på 0,65bar! :cool:

https://youtu.be/LHbb0Ga9z-U

Hansi86
29/07/19, 21:33
Spant jo lett der jimmoooo.

GT3271: Turboen er nå innstalert og test kjørt en del. For og få den på plass måtte jeg lage ny wastgate brakett og korte inn staget en del, måtte slipe av 3 feste hull som stakk ut på eksos huset, de var ikke i bruk til noe. Og litt sliping på klammer til kompressor kåpe. Jeg brukte og 740 manifoild, fant ut at den bygde mindre ut.

Resultat sålangt er at den er litt sein spoolet i forhold til en T3 turbo, men jeg syns den går veldig godt i forhold til ladetrykk, kjører ca 0.95 nå.

Boost controll med kule og fjær er på ønskelisten. Ser ut til at jeg kan bruke 940 manifoilen og, det ble ikke så trangt tilslutt.

Har fått bilen igjennom årets EU kontroll også.http://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/223.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/224.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2019/07/225.jpg

Batland
30/07/19, 19:59
GT3271 Turboen er nå innstalert og test kjørt en del. For og få den på plass måtte jeg lage ny wastgate brakett og korte inn staget en del, måtte slipe av 3 feste hull som stakk ut på eksos huset, de var ikke i bruk til noe. Og litt sliping på klammer til kompressor kåpe. Jeg brukte og 740 manifoild, fant ut at den bygde mindre ut.

Resultat sålangt er at den er litt sein spoolet i forhold til en T3 turbo, men jeg syns den går veldig godt i forhold til ladetrykk, kjører ca 0.95 nå.

Boost controll med kule og fjær er på ønskelisten. Ser ut til at jeg kan bruke 940 manifoilen også, det ble ikke så trangt tilslutt.

Se her ja! Det var kjekt å se.

En större turbo vil alltid spoole litt senere enn en liten turbo, sånn er det bare.
For å finne ut om det er noe å hente på bedre ladetrykkstyring så kjörer du bilen til en lang flate. Åpner panseret, plugger slangen til wg atuatoren, kjörer FORSIKTIG!! ut på veien, legger 4. gir i ca. 50 km/t, gir full gass og ser på ladetrykksmåleren. Bråslipp gassen når du ser 1,0 BAR ladetrykk og se på turtelleren. Bedre enn dette er det ikke mulig å få oppsettet til å spoole. Hvs forskjellen mellom denne testen og vanlig kjöring er stor, så vil oppgradert ladetrykkstyring tilföre mye positivt. :)

Ellers må det sies at 940 manifolden er bedre på alle måter og må anbefales på det sterkeste. :)

jimmooooo
31/07/19, 21:07
Någon mer än jag som har problem med att bilen smäller till ibland vid avstängning? Typ en baksmäll... Blivit sen jag byggde med dubbla 45or istället för singel stromberg. Bilen går bra i övrigt, men blir ibland lite skämmigt när den smäller till :rolleyes:

HÃ¥vard B.
31/07/19, 21:28
Går det Ann å få kjøpt ferdigslipt nål til gulkork gassere, eller må ein slipe sjøl? (har bare benksliper, og regner med at det er vanskelig å få eit godt resultat i den)

Batland
01/08/19, 06:19
Går det Ann å få kjøpt ferdigslipt nål til gulkork gassere, eller må ein slipe sjøl? (har bare benksliper, og regner med at det er vanskelig å få eit godt resultat i den)

Det er flere forskjeller mellom en vanlig forgasser og en turboforgasser. Strömbergforgasserene kan modifiseres til å gi identisk resultat til det man får med en AT / R-sport forgasser.

De som kjörer turbo på gulkorkforgassere oppdager fort at chocken lekker som en sil og derfor fjernes denne og blokkes med ett alulokk.

Problemet nå er at nålen må gi nok bensin til at en kald motor starter uten hjelp av chocke. Dette öker forbruket drastisk. Jeg kjenner kun til ett eneste tilfelle hvor noen har turbokonvertert en gulkorkforgasser på en slk måte at chocken fungerer slik den skal.

Poenget er at ferdislipte nåler kan leveres, men hvis ikke gulkorkforgasseren er korrekt modifisert, så blir ikke resultatet så bra som det skal väre fra en forgasserturbomotor.

HÃ¥vard B.
01/08/19, 06:25
Det er flere forskjeller mellom en vanlig forgasser og en turboforgasser. Strömbergforgasserene kan modifiseres til å gi identisk resultat til det man får med en AT / R-sport forgasser.

De som kjörer turbo på gulkorkforgassere oppdager fort at chocken lekker som en sil og derfor fjernes denne og blokkes med ett alulokk.

Problemet nå er at nålen må gi nok bensin til at en kald motor starter uten hjelp av chocke. Dette öker forbruket drastisk. Jeg kjenner kun til ett eneste tilfelle hvor noen har turbokonvertert en gulkorkforgasser på en slk måte at chocken fungerer slik den skal.

Poenget er at ferdislipte nåler kan leveres, men hvis ikke gulkorkforgasseren er korrekt modifisert, så blir ikke resultatet så bra som det skal väre fra en forgasserturbomotor.Chocken er blendet på den og funker for så vidt heilt ok, men når eg setter i ein spiss nål (som noken har slipt heime, veldig ujevn) ligger den å hakker ved pådrag. Og med original nål kutter den all effekt om du kjører normalt over lang tid. Kva må eg endre på på den, evt kva forgasser bør eg bruke?

Hansi86
01/08/19, 10:58
Batlant: ja den blir nok aldri like kjapp som T3 en, men har nå prøvd med en moped dyse i slangen str 80. Dette hjalp faktisk på en hel del, skulle teste med blendet slange, men fant ikke en skru i farten.

Jeg tror med 940 manifoild og ok ladetrykk styring, så kommer denne til og lade relativt tidlig og hardt nok:)

Batland
01/08/19, 15:41
Chocken er blendet på den og funker for så vidt heilt ok, men når eg setter i ein spiss nål (som noken har slipt heime, veldig ujevn) ligger den å hakker ved pådrag. Og med original nål kutter den all effekt om du kjører normalt over lang tid. Kva må eg endre på på den, evt kva forgasser bør eg bruke?
Ser man det ja. :)

Presisjonen på disse nålene er helt sinnsyk. Det finnes 900 forskjellige nåler og forskjellene mellom dem måles tidvis i 0.01 mm.

Bensinkutt etter noe tid med normalkjöring tyder på at det er andre feil enn selve nåleprofilen, men å kjöre ladetrykk på en sugemotornål gir alltid farlig mager blanding.

Hvordan er oppsettet ditt? Tenker da först og fremst på hele bensinsystemet og hele tenningsanlegget.

For suksess trenger du ett velfungerende bensinsystem, ett korrekt oppsatt tenningsanlegg og en nål som er slipt til en profil som fungerer med det ladetrykket som kjöres.

Batland
01/08/19, 15:48
Batlant: ja den blir nok aldri like kjapp som T3 en, men har nå prøvd med en moped dyse i slangen str 80. Dette hjalp faktisk på en hel del, skulle teste med blendet slange, men fant ikke en skru i farten.

Jeg tror med 940 manifoild og ok ladetrykk styring, så kommer denne til og lade relativt tidlig og hardt nok:)

Det stemmer, men når oppsettet er godt utviklet så kan faktisk en T3 bli i minste laget og overdrevet aggresiv i spool up. ;)

Hehehe, mopeddyse i slangen er ett godt gammelt spool tricks, men hvis du ikke stikker ett hull eller to i slangen (liten stubb med plaströr eller kobberrör) mellom dysen og wg actuatoren, så får man ikke ladetrykksökning eller ut hele spool up potensialet. Jeg har alltid hatt stor tro på og sans for GT3271 turboen og er sikker på at turbovalget ditt vil före til ubetinget suksess. :)

Störrelsen på kompressorhjul og turbinhjul i en GT3271 turbo er ganske så lik EFR7064 turboen som allerede har levert glittrende resultater på en lokal B230 motor. :)

Batland
01/08/19, 15:55
Någon mer än jag som har problem med att bilen smäller till ibland vid avstängning? Typ en baksmäll... Blivit sen jag byggde med dubbla 45or istället för singel stromberg. Bilen går bra i övrigt, men blir ibland lite skämmigt när den smäller till :rolleyes:
Det har man värt borti ja, såkalt "pottesmell" ved at uforbrent bensin går gjennom sylinderen og antennes i den varme eksosmanifolden / grenröret. Skjer ikke på innsprutsbiler fordi dysene stenger all bensintilförsel samtidig med at tenningsanlegget kutter gnisten.

KG sitt forslag til lösning er å sette bilen i gir, slippe clutchen litt ut slik at den tar, og så kvele motoren samtidig som man stenger tenningsnökkelen.

HÃ¥vard B.
01/08/19, 18:14
Ser man det ja. :)

Presisjonen på disse nålene er helt sinnsyk. Det finnes 900 forskjellige nåler og forskjellene mellom dem måles tidvis i 0.01 mm.

Bensinkutt etter noe tid med normalkjöring tyder på at det er andre feil enn selve nåleprofilen, men å kjöre ladetrykk på en sugemotornål gir alltid farlig mager blanding.

Hvordan er oppsettet ditt? Tenker da först og fremst på hele bensinsystemet og hele tenningsanlegget.

For suksess trenger du ett velfungerende bensinsystem, ett korrekt oppsatt tenningsanlegg og en nål som er slipt til en profil som fungerer med det ladetrykket som kjöres.I bensinsystemet er eg litt usikker men pumpen i tanken er walbro style som skal gi 255l/t den eksterne trur eg er noke original bosch (usikker på denne) har og malpassi reguleringsventil med uttak til 2 forgassere.

Tenningssystemet er stifteløs fordeler med vakumklokke fra turbomotor, og pluggane heiter vell ngk brp6es. Usikker på coil. Men her har eg liggande 123 fordeler med usb utgang, så då kan eg legga inn 2 tenningskurver. Har og ny coil, men er usikker på merke osv, kjøpt hos Pedersen racing.

HÃ¥vard B.
01/08/19, 18:20
Lader 1 bar forresten

Batland
01/08/19, 20:47
I bensinsystemet er eg litt usikker men pumpen i tanken er walbro style som skal gi 255l/t den eksterne trur eg er noke original bosch (usikker på denne) har og malpassi reguleringsventil med uttak til 2 forgassere.

Tenningssystemet er stifteløs fordeler med vakumklokke fra turbomotor, og pluggane heiter vell ngk brp6es. Usikker på coil. Men her har eg liggande 123 fordeler med usb utgang, så då kan eg legga inn 2 tenningskurver. Har og ny coil, men er usikker på merke osv, kjøpt hos Pedersen racing.
Höres greit ut. Slangen som går fra den överste nippelen på Malpassiregulatoren, den går til trykkboksen, ikke sant? Den skal IKKE til innsugsmanifolden.

Stiftelös fordelere har alt for lange tenningskurver. Måten å justere dette på på DIN lavkomp. B21 motor er å sette 1 BAR trykkluft inn på vakumklokken, ruse motoren til 4000 o/min og vri fordeleren til du har 27 grader fortenning. Problemet er at du da sannynligvis har langt mindre enn de 15 grader fortenning motoren trenger på tomgang og det er ett problem.

Så lenge du har en 123 fordeler med tenningsretard for turbobruk så ligger du SVÄRT godt an. :)

Batland
01/08/19, 20:48
Lader 1 bar forresten

Ai ai ai. Det er dritskummelt på original nål. Montering av bredbandslambda anbefales vurdert på det sterkeste.

HÃ¥vard B.
01/08/19, 21:55
Ai ai ai. Det er dritskummelt på original nål. Montering av bredbandslambda anbefales vurdert på det sterkeste.Selger feks kgtrimning spissere nål eller må eg gi mål til noken som har utstyr til sliping?

Batland
02/08/19, 06:21
En original turbonål tåler maks 0,5 BAR ladetrykk. För i tiden fantes det noen Turbo Cup nåler som tålte 0,8 BAR ladetrykk. Over det må nok forgasseren modifiseres og nålen spesialslipes av en av oss amatörer. :)

Flere rundt her har kjört over 2,0 BAR med suksess :) , men da med gode og velutviklede oppsett.

Hansi86
03/08/19, 08:47
Batland: Ja enig med deg ang, T3, jeg har i vertfall slitt litt med at den spooler for kjapt til min forgasser, selv med 0.63 eksos hus og Trim 60 compressor.

Har dysen i tilhørende dyse rør, og har noen hull i røret, så jeg kan løsne slang klemme og dra slangen litt bakover for og øke ladetrykket, lagde denne i fjor. Fattigmanns bosst controll, men fungerer.

Jeg målte Turbinhjulet på GT3271, og det var 54,5 mm. lille diameter og 10 bladet, altså litt høgre trim en hva som er oppgitt på turbin hjulet. 64 mm OD.
SÃ¥ ja de er jo i str, veldig lik, kunne kalt denne i EFR sammenheng GT 7164 Low Trim:)

Batland
03/08/19, 14:42
Batland: Ja enig med deg ang, T3, jeg har i vertfall slitt litt med at den spooler for kjapt til min forgasser, selv med 0.63 eksos hus og Trim 60 compressor.

Har dysen i tilhørende dyse rør, og har noen hull i røret, så jeg kan løsne slang klemme og dra slangen litt bakover for og øke ladetrykket, lagde denne i fjor. Fattigmanns bosst controll, men fungerer.

Jeg målte Turbinhjulet på GT3271, og det var 54,5 mm. lille diameter og 10 bladet, altså litt høgre trim en hva som er oppgitt på turbin hjulet. 64 mm OD.
SÃ¥ ja de er jo i str, veldig lik, kunne kalt denne i EFR sammenheng GT 7164 Low Trim:)
Den förste forgassernålen som jeg kjöpte til min förste turbobil hadde akkurat det samme problemet. Han som hadde slipt nålen hadde sine teorier. Det tok meg mye tid, krefter og testing för jeg kom frem til min egen nåleprofil som jeg synes fungerer bedre og uten problemer uansett hvordan man behandler gasspedalen.
Det eneste begrensingen jeg har opplevd er at hvis man passerer ca. 1,6 BAR på 2500 o/min i motbakk på 4. gir så protesterer motoren, Lösningen er å utvikle ladetrykkstyringen slik at ladetrykket begrenses til ca. 1,4 BAR på 2500 o/min og så öker det derfra.

Hehe, jeg har nöyaktig samme lösning selv. Fungerer som bare det.

Det er jeg enig i, men når det gjelder turbobenevnelser så synes jeg at Precision er de som har klart dette best. Benevnelsen GT5155 avslörer turboens egenskapene mer tydelig enn de andre alternativene.

Når det gjelder turbinhjulets trim, så er det mye man kan si om det. Garrett går for små hjul med stor trim, Holset nöyaktig motsatt.
Spörsmålet blir hva man skal fokusere på, inducer eller exducer.

jimmooooo
10/08/19, 10:09
Har problem med att mina förgasarmellanlägg (plast med o ringar på varje sida) går sönder... Någon mer som haft detta problem? Såg att jag hade vanliga packningar som följer med i weber renoveringskit, funkar dessa dåligt? Hört att det blir stum montering och att bränslet kan börja skumma... Men hur vanligt är det?

Frank Egil
09/09/19, 06:40
Hei,

Eg har omsider fått svar på søknaden min angåande motorbytte/ettermontering av turbo og intercooler i kombinasjon med strømbergforgassar. Har og søkt om å få inn senk og alternativ hjuldimensjon.

Er det nokon av dykk som har fått dette godkjent allerede som kan tenkja seg å dele eit bilde av vognkort sitt med teksten som spesifiserer at motorbyttet / ombygginga er godkjent.

Eg ynskjer meg ein tekst som seier f.eks «Godkjent med B21/23/230 turbomotor med inntil 220hk» i.h.h.t «Godkjente ombygginger for Volvos modeller YV1 D1 og D2» men veit ikkje om det er realistisk:)

Eller har han med vognkortet på bildet under vært heldig:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/51.jpg

Er også intressert i erfaringar andre har gjordt seg i møte med Trafikkstasjonen:)

HÃ¥vard B.
09/09/19, 09:27
Hei,

Eg har omsider fått svar på søknaden min angåande motorbytte/ettermontering av turbo og intercooler i kombinasjon med strømbergforgassar. Har og søkt om å få inn senk og alternativ hjuldimensjon.

Er det nokon av dykk som har fått dette godkjent allerede som kan tenkja seg å dele eit bilde av vognkort sitt med teksten som spesifiserer at motorbyttet / ombygginga er godkjent.

Eg ynskjer meg ein tekst som seier f.eks «Godkjent med B21/23/230 turbomotor med inntil 220hk» i.h.h.t «Godkjente ombygginger for Volvos modeller YV1 D1 og D2» men veit ikkje om det er realistisk:)

Eller har han med vognkortet på bildet under vært heldig:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/51.jpg

Er også intressert i erfaringar andre har gjordt seg i møte med Trafikkstasjonen:)

Sent from my iPhone using TapatalkEr gjerne ikkje så relevant mtp at det ikkje er eg som har fått skreve det inn, men i mitt står det "godkjent med turbomotor i henhold til Volvo sine forskrifter" og på effekten står det 200hk[emoji16] så er veldig gunstig viss ein sku få lyst å bytte motor[emoji6]

Hansi86
09/09/19, 11:23
Frank Egil: Jeg kontaktet Volvo Norge først og fikk de til og sende meg godkjennings papirer for ettermontering av AT satsen, intercooler er ikke med i papiret jeg fikk.

SÃ¥ bestilte jeg time hos biltilsynet.
På kontrollen la jeg frem papirene, kontroløren tok bilder av bla Turboen osv og sjekket opp en del ting på kontoret.
Fikk tommel opp, og nytt vognkort ble sendt i posten.

I vognkortet står det:
Godkjent med orginalt turbo sett fra Volvo M/forgasser uten intercooler.

Effekten er 143 hk, så jeg fikk ett litt kjipt vognkort ved å gjøre det slik, spesielt siden intercooler ikke er godkjent.

HÃ¥vard B.
10/09/19, 16:14
Har No fått i 123 fordeler[emoji16] kordan bør tenningskurveen være? [emoji28]http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/62.jpg

Frank Egil
10/09/19, 17:47
Er gjerne ikkje så relevant mtp at det ikkje er eg som har fått skreve det inn, men i mitt står det "godkjent med turbomotor i henhold til Volvo sine forskrifter" og på effekten står det 200hk[emoji16] så er veldig gunstig viss ein sku få lyst å bytte motor[emoji6]

Takk for svar, eg intressert i alle erfaringar[emoji1303][emoji4]

Frank Egil
10/09/19, 17:49
Frank Egil: Jeg kontaktet Volvo Norge først og fikk de til og sende meg godkjennings papirer for ettermontering av AT satsen, intercooler er ikke med i papiret jeg fikk.

SÃ¥ bestilte jeg time hos biltilsynet.
På kontrollen la jeg frem papirene, kontroløren tok bilder av bla Turboen osv og sjekket opp en del ting på kontoret.
Fikk tommel opp, og nytt vognkort ble sendt i posten.

I vognkortet står det:
Godkjent med orginalt turbo sett fra Volvo M/forgasser uten intercooler.

Effekten er 143 hk, så jeg fikk ett litt kjipt vognkort ved å gjøre det slik, spesielt siden intercooler ikke er godkjent.

Det viktigaste er å få turbo i vognkortet:) brukar du fortsatt same turboen som du hadde når du viste bilen på trafikkstasjonen?

Batland
10/09/19, 21:31
Har No fått i 123 fordeler[emoji16] kordan bør tenningskurveen være? [emoji28]http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/62.jpg

Sentrifugalkurven din er for lang. Du vrir fordeleren til du har 15 grader fortenning på tomgang. Så legger du inn:
0 grader på 1500 o/min.
5 grader på 2000
og 20 grader fra 3500 o/min og helt ut.

Tenningsretard:
Der holder du 0 opp til 0,25 BAR.
Du legger inn -10 grader på 1 BAR.

Tenningsadvance ser grei ut.

Batland
10/09/19, 22:26
Da er det med stor glede jeg kan dele resultatet etter at RS Tuning Bergen har mappet inn tenningsmappet og ladetrykkskurven på denne B230BT forgasserturbomotoren. Resultatet er så ferskt at bilen ikke er spent ut av Dynapacken enda. Vi gratulerer og lar oss imponere. :)

https://www.youtube.com/watch?v=nk7lU8TWZ70

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/63.jpg

Og her satt opp slik jeg liker det.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/67.jpg

Prestasjonene til den teoretiske sugemotoren er i overkant av 192 Nm og i underkant av 140 hp målt på NAV. :)

HÃ¥vard B.
11/09/19, 07:58
Sentrifugalkurven din er for lang. Du vrir fordeleren til du har 15 grader fortenning på tomgang. Så legger du inn:
0 grader på 1500 o/min.
5 grader på 2000
og 20 grader fra 3500 o/min og helt ut.

Tenningsretard:
Der holder du 0 opp til 0,25 BAR.
Du legger inn -10 grader på 1 BAR.

Tenningsadvance ser grei ut.Takk for svar, men stod at eg skulle skru den fast når den lyste grønt? Skal eg bare drite i det å vri til 15 grader?

Hansi86
11/09/19, 11:43
Frank Egil: Jeg har brukt samme turboen (Garrett T3) på begge eu kontrollene i ettertid, men kjører nå med Garrett GT3271.

Batland: Wow, det er imponerende, leser jeg riktig med 525 NM og 401 HK på nav? Ett register på ca 3000 rpm er vell heller ikke dårlig på en 400+ hp B230 8v.

Batland
11/09/19, 16:06
Takk for svar, men stod at eg skulle skru den fast når den lyste grønt? Skal eg bare drite i det å vri til 15 grader?
Värsågod.

Det jeg er opptatt av er at når du skyter tenningen med justerbar tenningslampe og med frakoblet slange til MAP sensoren, så får du:
Tomgang og opp til 1500 o/min: 15 grader.
2000 o/min.: 20 grader.
3500 o/min.: 35 grader.

Hvordan dette oppnås betyr lite. :)

Batland
11/09/19, 16:13
Batland: Wow, det er imponerende, leser jeg riktig med 525 NM og 401 HK på nav?
Ett register på ca 3000 rpm er vell heller ikke dårlig på en 400+ hp B230 8v.
Ja det er det. :)
Du leser riktig. För det aller siste pullet i går kveld ble det testet med litt höyere tenning. Da ble resultatet 410 Hp målt på NAV med lett tenningsbank.
Her ser man effekt, altså HK på NAV i forhold til hastighet på 3. gir.
Först med motor kun mappet langs vei og med litt liten turbo.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/64.jpg

Så med tenning og ladetrykk mappet inn i Dynapack av RSTuningBergen med en litt större turbo.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/65.jpg

Önsket og målet er å passere 150 km/t på 201 M street legal.

Vi vet at det ikke gikk sist, men nå er effekten i 150 km/t ökt med nesten 100 hk så vi forventer andre boller denne gangen. :D

Hansi86
11/09/19, 19:02
Batland: Det ble såppass, tøft og få bekreftet at 2 stk stromberg rekker til godt over 400 bhp.

Ja ble en annen kurve nå ja, ser at dreimoment kurven også henger med lenger ut i registeret nå. Ca 420 nav NM ved 6800 rpm.

Batland
11/09/19, 21:27
Batland: Det ble såppass, tøft og få bekreftet at 2 stk stromberg rekker til godt over 400 bhp.

Ja ble en annen kurve nå ja, ser at dreimoment kurven også henger med lenger ut i registeret nå. Ca 420 nav NM ved 6800 rpm.

Det var en kjekk bekreftelse ja, men det er faktisk betydelig mer å hente her. Turboen er gammel teknologi og gir kanskje litt höyt baktrykk som muligens begrenser det meste sammenlignet med hvis man brukte en moderne turbo. Nålene som står i forgasserene nå er tykkere enn forrige utgave, så selv der er det mer å hente.

Seansen ble avsluttet med å låse dynapack på 6000 o/min., gi full gass og holde motoren igjen på dette turtallet for å finne maks effekt som BHP.
Da ble resultatet 420 BHP målt på NAV. :D
Såg ett nytt svadainnlegg fra Racelab på Facebook så de mest desperate overoptimistene må bare smöre på med drivverkstap for å kompsensere for noe.
Det driver ikke man med rundt her heldigvis. :)

For å finne svinghjuleffekt med svimlende 19% tap i drivverk så tar man effekt målt etter drivverket og deler det med 0,81.

420 BHP NAV / 0,81 = 518,5 BHP svinghjul. Ikke dårlig med to eldgamle originalforgassere. MAKAN til barnslig piss. :D

https://www.racelab.no/?p=4099

Hansi86
12/09/19, 11:41
Batland: Vanskelig spørsmål, men hvilke moderne turboer mener du generelt passer til en slik B230 BT motor?

Jeg har ikke peiling på driverkstap, men 19% høres veldig mye ut.

Batland
12/09/19, 12:07
Batland: Vanskelig spørsmål, men hvilke moderne turboer mener du generelt passer til en slik B230 BT motor?
"One size fits nobody!"
Det rette turbovalget til variere fra bil til bil, eier til eier, oppsett til oppsett osv.
Ingen har gjort dette så tydelig for meg som han som byttet fra T-kam til A-kam og mente at bilen er HELT ukjørbar!

Hvis man tenker over at baktrykket ikke passerete ladetrykket för 360 Hp målt på NAV på denne B230BT motoren, så bör man konkludere med at Turbonetics TO4E50 er en GOD turbo med potensiale for klare forbedringer med porting osv.

En Precision 5558 er derfor også ett svärt godt valg når man velger A/R0.63 turbinhus.

Garrett har GT3071R turboen for dem som ikke vil lade hardere enn ca. 1,5 BAR.

For höyere ladetrykk er det GTX3071R, EFR7064 og Holset SUPERHX35 som er de rette valgene.

Hansi86
13/09/19, 10:00
Batland: ja skjønner at Turbo valg blir veldig individuelt, hehe ja når man syns A-kam gir for lite bunndrag bør man nok kjøpe seg diesel bil:)

Hvilken Turbo ble det benket med?

Batland
13/09/19, 20:13
Batland: ja skjønner at Turbo valg blir veldig individuelt, hehe ja når man syns A-kam gir for lite bunndrag bør man nok kjøpe seg diesel bil:)

Hvilken Turbo ble det benket med?
Akkurat sånn er det.

En Turbonetics 5362 dvs. en T04E50 med steg 5 turbinhjul og portet A/R0,63 turbinhus. Baktrykket passerte ladetrykket på ca. 4800 o/min og ca. 360 hk.

jimmooooo
21/09/19, 11:22
Ytterligare en liten film på fajs turbon :)

https://youtu.be/WOJ1h-gAoqw

jimmooooo
24/09/19, 20:53
Ytterligare en liten film på fajs turbon :)

https://youtu.be/WOJ1h-gAoqw

Vad kan effekten tänkas vara på denna bil? :)

Hansi86
25/09/19, 15:59
Jimmooooo: det er vell vanskelig og anslå utfra onboard filmer. Men den låter bra:)
Hvilket ladetrykk kjører du på? og hva tror du selv den gir slags effekt?

jimmooooo
25/09/19, 18:18
Ca. 0,7bar just nu. Vet inte riktigt, har en e36 328 coupé och 240in känns då piggare än den :)

HÃ¥vard B.
29/09/19, 12:18
Hei, har lyst å kjøpe ny turbo i vinter, i og med at eg har planer om å sette på 2stk gulkork gassere og tenkte at det kan være lurt med ein annen turbo enn den originale til AT kittet. Vil helst ikkje drive å mikse forskjellige turboer osv. Så noken som har anbefalinger til fabrikkny turbo som ikkje er alt for treig å spoole, vil ha minst mulig turbolag. Vil gjerne ha ein som funker til 200hk men samtidig har kapasitet til 300+ hvis eg sku få lyst til det. Noken gode anbefalinger? [emoji16]

Batland
29/09/19, 20:27
Hei, har lyst å kjøpe ny turbo i vinter, i og med at eg har planer om å sette på 2stk gulkork gassere og tenkte at det kan være lurt med ein annen turbo enn den originale til AT kittet. Vil helst ikkje drive å mikse forskjellige turboer osv. Så noken som har anbefalinger til fabrikkny turbo som ikkje er alt for treig å spoole, vil ha minst mulig turbolag. Vil gjerne ha ein som funker til 200hk men samtidig har kapasitet til 300+ hvis eg sku få lyst til det. Noken gode anbefalinger? [emoji16]
For å unngå misforståelser er det endel spörsmål som må besvares.
1. Hvor stort er turbobudsjettet?
2. Skal den brukes på 940 manifold, grenrör eller annet?
3. Integrert eller ekstern wastegate?
4. Ang. spool må man skille mellom spool intensitet og boost treshold. Det förste er hvor raskt nålen i ladetrykksmåleren beveger seg. Det andre er på hvilket turtall man oppnår 0,1 BAR ladetrykk og når man oppnår maks ladetrykk.
Hvis du f.eks velger en gammel T4 turbo med liten kompressor og lite turbinhus, så får du ladetrykk fra relativt lavt turtall, men du vil ALRDI få nålen i ladetrykksmåleren til å flytte seg raskt. Grunnen er det store og tunge turbinhjulet som alle T4 turboer har. Alle moderne biler har turboer med knöttsmå turbinhjul for å få fart på ladetrykksmåleren. Ulempen er höyt baktrykk som gamle 2V motorer takler SVÄRT dårlig sammenlignet med moderne 16V motorer.

Her ser du god spool intensitet pga lett turbinhjul.

https://www.youtube.com/watch?v=RaugNDofb8k

HÃ¥vard B.
30/09/19, 04:57
For å unngå misforståelser er det endel spörsmål som må besvares.
1. Hvor stort er turbobudsjettet?
2. Skal den brukes på 940 manifold, grenrör eller annet?
3. Integrert eller ekstern wastegate?
4. Ang. spool må man skille mellom spool intensitet og boost treshold. Det förste er hvor raskt nålen i ladetrykksmåleren beveger seg. Det andre er på hvilket turtall man oppnår 0,1 BAR ladetrykk og når man oppnår maks ladetrykk.
Hvis du f.eks velger en gammel T4 turbo med liten kompressor og lite turbinhus, så får du ladetrykk fra relativt lavt turtall, men du vil ALRDI få nålen i ladetrykksmåleren til å flytte seg raskt. Grunnen er det store og tunge turbinhjulet som alle T4 turboer har. Alle moderne biler har turboer med knöttsmå turbinhjul for å få fart på ladetrykksmåleren. Ulempen er höyt baktrykk som gamle 2V motorer takler SVÄRT dårlig sammenlignet med moderne 16V motorer.

Her ser du god spool intensitet pga lett turbinhjul.

https://www.youtube.com/watch?v=RaugNDofb8k

Budsjettet er vell på rundt max 10 000 ein plass. Skal foreløpig stå på 940 manifoild. Angående wastegate så har eg null peiling på kva som er best, så er egentlig åpen for alt. Vil helst at den ikkje skal nå maks ladetrykk nokke seinere enn 3500(cirka det den eg har No gjør). Har lurt på holset hx35, men er heilt blank på turboer så veit ikkje kordan den blir på ein b21.

Batland
30/09/19, 18:09
Budsjettet er vell på rundt max 10 000 ein plass. Skal foreløpig stå på 940 manifoild. Angående wastegate så har eg null peiling på kva som er best, så er egentlig åpen for alt. Vil helst at den ikkje skal nå maks ladetrykk nokke seinere enn 3500(cirka det den eg har No gjør). Har lurt på holset hx35, men er heilt blank på turboer så veit ikkje kordan den blir på ein b21.
Flott. Alt dette höres fornuftig ut.
Holset HX35 rekker til LANGT höyere effekter enn de 300 du nevnte og blir derfor i praksis for treg for de aller fleste.

Begynner å gå ganske greit når ladetrykket først kommer. Men uten å holde igjen med bremsen så ser jeg ikke 1bar før 4300rpm, 1,5bar på 5200.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/1.png
For GOD informasjon om Holset i praksis, se EAB sine prosjekter her:
http://forum.vccn.no/showthread.php?66279-eab-volvo-940-med-b21
http://forum.vccn.no/showthread.php?71111-eab-volvo-740-med-b21

HÃ¥vard B.
30/09/19, 18:34
Flott. Alt dette höres fornuftig ut.
Holset HX35 rekker til LANGT höyere effekter enn de 300 du nevnte og blir derfor i praksis for treg for de aller fleste.
For GOD informasjon om Holset i praksis, se EAB sine prosjekter her:
http://forum.vccn.no/showthread.php?66279-eab-volvo-940-med-b21
http://forum.vccn.no/showthread.php?71111-eab-volvo-740-med-b21Ser Pedersensracing selger "kl turboer" er dette noke å gå for? Eller er det kinaturboer?

Garett har jo uendelig utvalg evt noken av dei som fungerer?

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/128.jpg

Batland
30/09/19, 19:35
Alt er kinasnurrer og jeg fraråder direkte alle bortsett fra KO3718 som iallefall har noen dimmensjoner som ikke er ubrukelig.
Ellers har vi fra liten til större:
https://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=GRT-TBO-004&Store_Code=tp
https://www.treadstoneperformance.com/product.phtml?p=112&cat_key=17&prodname=T3+Turbonetics+Turbo+Super+60+Stage+1
https://www.treadstoneperformance.com/product.phtml?p=54343&cat_key=724&prodname=Precision+4831B+MFS+Billet+Entry+Level+Tu rbocharger+360+HP
https://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=GRT-TBO-020&Store_Code=tp

Batland
30/09/19, 20:16
Grei mulighet her:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=155802174

WG löses slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/125.jpg

HÃ¥vard B.
30/09/19, 20:46
Grei mulighet her:
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=155802174

WG löses slik:
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/125.jpgEr dette a/r. 63? Og då trenger eg bare ein ekstern wastegate, og må ikkje kjøpe grenrør for å få plass? Sånn ca kortid vil eg oppnå fullt ladetrykk?

Batland
30/09/19, 21:16
Er dette a/r. 63?
Og då trenger eg bare ein ekstern wastegate, og må ikkje kjøpe grenrør for å få plass?
Sånn ca kortid vil eg oppnå fullt ladetrykk?
Det vet jeg ikke. Du må höre med selgeren. Jeg bare fant denne på finn.no og ville gi deg tipset da GT3071R er en glimrende turbo.
Det stemmer.
På en 2,0L Cosworthmotor som jeg er kjent med er det 2,0 BAR ladetrykk på ca. 3700 o/min. med GT3071R med A/R0,63 turbinhus.

HÃ¥vard B.
30/09/19, 21:24
Det vet jeg ikke. Du må höre med selgeren. Jeg bare fant denne på finn.no og ville gi deg tipset da GT3071R er en glimrende turbo.
Det stemmer.
På en 2,0L Cosworthmotor som jeg er kjent med er det 2,0 BAR ladetrykk på ca. 3700 o/min. med GT3071R med A/R0,63 turbinhus.Okei:) takk for god hjelp igjen[emoji16]

HÃ¥vard B.
01/10/19, 15:13
Det stemmer.
På en 2,0L Cosworthmotor som jeg er kjent med er det 2,0 BAR ladetrykk på ca. 3700 o/min. med GT3071R med A/R0,63 turbinhus.Eier seier det er a/r 50 er det brukbart?

Batland
01/10/19, 16:26
Eier seier det er a/r 50 er det brukbart?
Det er det kompressorhuset som har. :)

HÃ¥vard B.
01/10/19, 16:30
Det er det kompressorhuset som har. :)Var det eg trudde, men han var like blank som meg, så kor står størrelsen på turbinhuset?

Batland
01/10/19, 17:10
Var det eg trudde, men han var like blank som meg, så kor står størrelsen på turbinhuset?
Han må bare lete rundtom på huset og evt. se godt etter på veggene i innlöpet

HÃ¥vard B.
01/10/19, 17:24
Han må bare lete rundtom på huset og evt. se godt etter på veggene i innlöpet"der den blir montert på manifoild står det 0,63, men ikke ar." er det rett då? [emoji16]

Batland
01/10/19, 17:28
"der den blir montert på manifoild står det 0,63, men ikke ar." er det rett då? [emoji16]
YESS! Good. Helt perfekt. :)

HÃ¥vard B.
01/10/19, 17:30
YESS! Good. Helt perfekt. :)Flott, då kjøper eg den

Batland
01/10/19, 17:35
Flott, då kjøper eg den
Bra for deg. :D Gratulerer.
Ett tips fra meg til alle kulelagerturbo-eiere er å montere ett vanlig oljefilter på oljeslangen til turboen. De vanlige kittene som er tatt frem til dette er ubrukelig. Du må gjöre det selv med deler til en oljefilterforflyttersats. Grunnen er at kulelagrene i turboen er 100% allergisk mot stöv og rusk i oljen. Dette er särdeles viktig - så derfor driter de fleste i å gjöre noe med det. Ikke vär en av disse. :)

jimmooooo
02/10/19, 19:56
Hej, någon som kan ge mig lite tips om en "safe" tändkurva i 123ignition? Det jag funderar mest över är boostretard...
Portad 530 topp med enem k15 kam och 46/38 ventiler
Hx40 17" avgashus
Kl extreme grenrör
2x fajs45

Nuvarande tändkurva:

1 500RPM 15 grader tändning
2 1000RPM 15 grader tändning
3 1500RPM 15 grader tändning
4 2000RPM 24 grader tändning
5 3500RPM 36 grader tändning
6 5000RPM 36 grader tändning
7 8000RPM 36 grader tändning

boostretard:

1. 0 kpa 0,0 grader
2. 29 kpa 0,0 grader
3. 30 kpa 0,0 grader
4. 50 kpa 0,0 grader
5. 87 kpa 0,0 grader
6. 100 kpa 0,0 grader
7. 200 kpa -12 grader

HÃ¥vard B.
08/10/19, 19:17
No er turboen kommt, så No er spørsmålet, kor mykje effekt greier eg med 1 gulkork forgasser? Tenkte å dra i fra ein kompis med audi a4 quattro med ca 280hk i motor på trackday til neste år:P. Blir eg nødt til å ha 2 forgassere for å klare det? Ser då for meg at eg vil ha rundt 240-250hk i motor. http://forum.vccn.no/img-dump/2019/10/79.jpg

Schoopp
09/10/19, 10:54
No er turboen kommt, så No er spørsmålet, kor mykje effekt greier eg med 1 gulkork forgasser? Tenkte å dra i fra ein kompis med audi a4 quattro med ca 280hk i motor på trackday til neste år:P. Blir eg nødt til å ha 2 forgassere for å klare det? Ser då for meg at eg vil ha rundt 240-250hk i motor.

Hvis du leser på første siden ser du at batland tok ut 221 på hjula med en enkel at forgasser. Dette krevde mer modifisering av forgasseren, slik som riktig profil på nål og modifisert nåleventil. Mener å huske at det var 1500cc/min. 375cc/6*4= bensin nok til 250hk.

Selv om å lage til en til forgasser er mer arbeid og litt krevende så tillater det også for mer effekt senere hvis ønskelig.

HÃ¥vard B.
09/10/19, 11:17
Hvis du leser på første siden ser du at batland tok ut 221 på hjula med en enkel at forgasser. Dette krevde mer modifisering av forgasseren, slik som riktig profil på nål og modifisert nåleventil. Mener å huske at det var 1500cc/min. 375cc/6*4= bensin nok til 250hk.

Selv om å lage til en til forgasser er mer arbeid og litt krevende så tillater det også for mer effekt senere hvis ønskelig.Har liggende innsug til 2 enkle gassere, men har litt arbeid med å få laga stag osv då det bare er innsug uten nokken form for forberedelser til bruk....

Schoopp
09/10/19, 14:07
Har liggende innsug til 2 enkle gassere, men har litt arbeid med å få laga stag osv då det bare er innsug uten nokken form for forberedelser til bruk....

Aq140 innsug? Virker ikke til å være alt for mye arbeid i å bygge om. Har selv et penta innsug som jeg fikk billig som jeg såvidt har startet på for to enkle. Ligger mye bra bilder her på forumet av folk som har bygget om. Kjøpte 2stk 100x100x10mm alu plater, staget, kuleledd osv til kun 200kr gjennom aliexpress. Skal prøve å skru fast platene istedenfor å sveise dem fast.

Frank Egil
09/10/19, 14:50
Aq140 innsug? Virker ikke til å være alt for mye arbeid i å bygge om. Har selv et penta innsug som jeg fikk billig som jeg såvidt har startet på for to enkle. Ligger mye bra bilder her på forumet av folk som har bygget om. Kjøpte 2stk 100x100x10mm alu plater, staget, kuleledd osv til kun 200kr gjennom aliexpress. Skal prøve å skru fast platene istedenfor å sveise dem fast.

Eg brukte dette settet på mitt innsug.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/10/82.jpg

HÃ¥vard B.
09/10/19, 15:41
Eg brukte dette settet på mitt innsug.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/10/82.jpg

Sent from my iPhone using TapatalkSjå der ja[emoji16] No blei jo alt mykje lettare[emoji1303]

Batland
09/10/19, 18:34
No er turboen kommt, så No er spørsmålet, kor mykje effekt greier eg med 1 gulkork forgasser? Tenkte å dra i fra ein kompis med audi a4 quattro med ca 280hk i motor på trackday til neste år:P. Blir eg nødt til å ha 2 forgassere for å klare det? Ser då for meg at eg vil ha rundt 240-250hk i motor. http://forum.vccn.no/img-dump/2019/10/79.jpg
Se der ja! Gratulerer til deg. :)

Hvordan er de 280 hk i A4 målt? Hvor höyt ladetrykk kjörer han?

Som Schoopp sier så effektmålte jeg 221 hp på bakdekkene. Dyno operatören estimerte dette til 249,? hp på svinghjulet. Dette var ett kun 1 stk pull på ett bremsetreff. Jeg hadde justert inn motoren med å teste på vei. Hvis jeg hadde gjennomfört en "mapping" så hadde effekten ökt betydelig. Dette var med en T3 turbo på 240 manifold, den lille utgaven av A-manifolden, lite eksosanlegg osv. kun får å vise en lokal konkurrent hva man kunne klare med alle de kjipe delene som han ikke ville bruke. :D Han hadde 247 hp på svinghjul på sitt oppsett og jeg kjörte bilen hans til 9,1 sek. og 129 km/t på 201 M dragrace med en dårlig 60 ft. tid på ca. 2.4 sek.
Jeg er av den oppfatning av 8,9 sek. og 131 km/t burde väre oppnåelig med en oppgradert AT sats, og da spörs det hva A4-en til kompisen din går.

Med en GT3071R turbo, seriös intercooler, skikkelig eksosanlegg osv så blir utfordringen å holde AFR lav nok når ladetrykket ökes. Det må derfor jobbes noe med å videretuvikle forgasseren, men 280 hp på svinghjul bör väre mulig ja.

HÃ¥vard B.
09/10/19, 19:44
Se der ja! Gratulerer til deg. :)

Hvordan er de 280 hk i A4 målt? Hvor höyt ladetrykk kjörer han?

Som Schoopp sier så effektmålt jeg 221 hp på bakdekkene. Dyno operatören estimerte dette til 249,? håp på svinghjul. Dette var ett kun 1 stk pull på ett bremsetreff. Jeg hadde justert inn motoren med å teste på vei. Hvis jeg hadde gjennomfört en "mapping" så hadde effekten ökt betydelig. Dette var med en T3 turbo på 240 manifold, den lille utgaven av A-manifolden, lite eksosanlegg osv. kun får å vise en lokal konkurrent hva jeg klarte med alle de kjipe delene som han ikke ville bruke. :D Han hadde 247 hp på svinghjul på sitt oppsett og jeg kjörte denne bilen til 9,1 sek. og 129 km/t på 201 M dragrace med dårlig 60 ft. tid.
Jeg er av den oppfatning av 8,9 sek. og 131 km/t burde väre oppnåelig med en oppgradert AT sats, og da spörs det hva A4-en til kompisen din går.

Med en GT3071R turbo, seriös intercooler, skikkelig eksosanlegg osv så blir utfordringen å holde AFR lav nok når ladetrykket ökes. Det må derfor jobbes noe med å videretuvikle forgasseren, men 280 hp på svinghjul bör väre mulig ja.Han har ikkje målt men e nokke han seier sjøl, så er vell å ta med ein klype salt. Trur han lader 1.4 på ein 2.0tsi motor med hks luftfilter og 3"eksos uten katalysator. Bsr meiner det skal være 275 med deiras tuning.

Eg Må uansett bygge ny eksos med tanke på at flensen er anderledes enn på den eg har No, så då blir det 3". Gruppe A intercooler er på plass, nål er slipt og tenkte å hive på lett porta 530 topp med A kam. Håper at det holder[emoji28]

Batland
13/10/19, 21:29
Han har ikkje målt men e nokke han seier sjøl, så er vell å ta med ein klype salt. Trur han lader 1.4 på ein 2.0tsi motor med hks luftfilter og 3"eksos uten katalysator. Bsr meiner det skal være 275 med deiras tuning.

Eg Må uansett bygge ny eksos med tanke på at flensen er anderledes enn på den eg har No, så då blir det 3". Gruppe A intercooler er på plass, nål er slipt og tenkte å hive på lett porta 530 topp med A kam. Håper at det holder[emoji28]

Absolutt alt har betydning for sluttresultatet, men du ligger meget godt an her. Potensialet i oppsettet ditt er såpass godt at jeg tenker at han skal få prövd seg forutsatt at du öker ladetrykket til til det nivået som oppsettet ditt tillater. :)

Når det gjelder porting av 530 topp så må du porte til du får en 35 mm eksosventil GJENNOM innsugskanalen. Seriös sliping av ventilseter og montering av 38 mm eksosventiler anbefales vurdert.

Frank Egil
02/11/19, 21:01
Skifta clutchen forrige helg, so no er det berre å få justert ladetrykket, ca 1 bar no - veldig moro:)
Her ein filmsnutt frå dagens test køyring, trur eg har hatt 200km med testing siste døgnet;)

https://youtu.be/exJ2Lfl7uko

Batland
03/11/19, 12:39
Skifta clutchen forrige helg, so no er det berre å få justert ladetrykket, ca 1 bar no - veldig moro:)
Her ein filmsnutt frå dagens test køyring, trur eg har hatt 200km med testing siste døgnet;)

https://youtu.be/exJ2Lfl7uko
Takk for titten. :) Du har PM.

howdini
03/11/19, 17:14
Aaaiaai eg hører tenningsbank på filmen, ville justert/filt den nålen litt....

Batland
03/11/19, 17:37
Aaaiaai eg hører tenningsbank på filmen, ville justert/filt den nålen litt....
Bare ta det rolig.
Nå når ladetrykket er oppjustert til noe som närmer seg det jeg anser som riktig nivå for en AT-sats, så kan han sette i nålen som han kjöpte av meg. :)
13:1 i AFR på 4000 o/min med 1 BAR ladetrykk, det blir for töft for pumpebensin.

Svart eksosröyk sier at AFR er nede på 10-tallet, så man kan jo ta en titt her:

https://www.youtube.com/watch?v=Yive7MqPdY8

Frank Egil
03/11/19, 18:22
Supert, takk for svar Batland:)

Eg går ut i garagen for å skifte nål med ein gong;)

HÃ¥vard B.
10/11/19, 16:57
Tenkte eg skulle begynne på montering av gt3071r turboen No, men lurer litt på kordan eg skal løse det med den eksterne wastegaten. Er det plass til å lage eit stykke mellom manifoilden og turboen? Har original manifoild...

Lurer og litt på Ka som er oljeretur? Er jo 3 hull, veit Ka som e tur, men Ka er det siste hullet til?

Batland
10/11/19, 20:20
Minst to muligheter.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/11/26.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/125.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/11/27.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/11/28.jpg

Du har olje inn på toppen av lagerdelen ca. kl. 11 sett forfra og olje ut i bunn ca. kl. 5.
SÃ¥ har du vann inn ca. kl 8 og ut kl. 2.

HÃ¥vard VT211 VT212 Rotomaster Roto-master oleadapter

Frank Egil
30/11/19, 09:19
Hei igjen,

Eg parkerer ikkje bilen for vinteren, no har den fått vinterhjul montert:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/11/93.jpg

Monterte utetemperaturmålaren min inn i røyret mellom intercooler og forgasser.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/11/94.jpg

Når eg no køyrer bilen på ca 1 bar ladetrykk, så får eg ikkje antydning til tenningsbank på 2. gir, men når eg girar til 3. og 4.gir så kjem tenningsbanken så fort eg passerer ca 0,6bar.
No har eg testa med tempfølar, lufta mellom IC og trykkboks ligg mellom 2 og 20 grader C og det er ingen forskjell på tenningsbanken - den kjem akkurat på det same turbotrykket kvar gong.

Er det den originale IC som er årsaka, eller er det ytterlegare senking av kompresjon kan fjerne tenningsbanken? Eller er det begge deler?

Batland: du har full innboks:)

Mvh
Frank Egil

Batland
30/11/19, 14:02
Hei igjen,

Eg parkerer ikkje bilen for vinteren, no har den fått vinterhjul montert:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/11/93.jpg

Monterte utetemperaturmålaren min inn i røyret mellom intercooler og forgasser.
http://forum.vccn.no/img-dump/2019/11/94.jpg

Når eg no køyrer bilen på ca 1 bar ladetrykk, så får eg ikkje antydning til tenningsbank på 2. gir, men når eg girar til 3. og 4.gir så kjem tenningsbanken så fort eg passerer ca 0,6bar.
No har eg testa med tempfølar, lufta mellom IC og trykkboks ligg mellom 2 og 20 grader C og det er ingen forskjell på tenningsbanken - den kjem akkurat på det same turbotrykket kvar gong.

Er det den originale IC som er årsaka, eller er det ytterlegare senking av kompresjon kan fjerne tenningsbanken? Eller er det begge deler?

Batland: du har full innboks:)

Mvh
Frank Egil

Det går fremover og du er på rett vei her.

Som du vet så anbefaler jeg på generelt grunnlag ett kompresjonsforhold som skrives med ett 7-tall först. Nå når 98 oktan närmer seg 20 kr. pr. liter så mener jeg at dette er spesielt viktig fordi folk lett faller for fristelsen til å kjöre 95 oktan.

Når jeg konverterer en A-forgassere til turbobruk eller en AT-forgasser til bruk på en trimmet motor, så er det en god del, rundt ett dusin endringer som gjöres. Så godt som alle modifiseringene handler om å bekjempe tenningsbank.

Er det bare når du akselerer gjennom gearene at det tenningsbanker eller banker det også når du gir full gass fra lave turtall på 3. og 4. gear?
Merk deg på hvilke turtall det banker. Du kan gjöre en test med tykkere olje i forgasseren.

Hvis "nei", må det jobbes med tenningen og akkurat dette er grunnen til at datatenning er så gustig på turbomotorer fordi man kan retardere tnningen på akkurat det turtallet hvor det er tenningsbank - ofte i nabolaget 4000 - 4500 o/min. Dette er grunnen til at det kan kjöres höyere kompresjonsforhold på motorer med datatenning enn på motorer uten denne muligheten.

Hvis "ja", da har du en kombinasjon av for höyt kompresjonsforhold, for höy tenning og drivstoff med for lav oktan.

Utformingen av forbrenningskammeret påvirker også og dette er grunnen til at anbefalingene tidlig i denne tråden er slik de er. :)

Frank Egil
01/12/19, 00:10
Det går fremover og du er på rett vei her.

Som du vet så anbefaler jeg på generelt grunnlag ett kompresjonsforhold som skrives med ett 7-tall först. Nå når 98 oktan närmer seg 20 kr. pr. liter så mener jeg at dette er spesielt viktig fordi folk lett faller for fristelsen til å kjöre 95 oktan.

Når jeg konverterer en A-forgassere til turbobruk eller en AT-forgasser til bruk på en trimmet motor, så er det en god del, rundt ett dusin endringer som gjöres. Så godt som alle modifiseringene handler om å bekjempe tenningsbank.

Er det bare når du akselerer gjennom gearene at det tenningsbanker eller banker det også når du gir full gass fra lave turtall på 3. og 4. gear?
Merk deg på hvilke turtall det banker. Du kan gjöre en test med tykkere olje i forgasseren.

Hvis "nei", må det jobbes med tenningen og akkurat dette er grunnen til at datatenning er så gustig på turbomotorer fordi man kan retardere tnningen på akkurat det turtallet hvor det er tenningsbank - ofte i nabolaget 4000 - 4500 o/min. Dette er grunnen til at det kan kjöres höyere kompresjonsforhold på motorer med datatenning enn på motorer uten denne muligheten.

Hvis "ja", da har du en kombinasjon av for höyt kompresjonsforhold, for höy tenning og drivstoff med for lav oktan.

Utformingen av forbrenningskammeret påvirker også og dette er grunnen til at anbefalingene tidlig i denne tråden er slik de er. :)

Takker:)
Det banker ikkje om eg gir full gass på lave turtall.
Tenningsbanken kjem ved ca 3500rpm og når ladetrykket har passert ca 0,6bar. Det heilt likt kvar gong og heilt likt på 3. og 4.gir.

Dette er på 95blyfri, me har kun 1 bensinstasjon med 98 oktan og den har vært tom i over 1mnd...
Vil det hjelpe om eg fyller på oktan boost i tillegg?

Batland
01/12/19, 12:02
Takker:)
Det banker ikkje om eg gir full gass på lave turtall.
Tenningsbanken kjem ved ca 3500rpm og når ladetrykket har passert ca 0,6bar. Det heilt likt kvar gong og heilt likt på 3. og 4.gir.

Dette er på 95blyfri, me har kun 1 bensinstasjon med 98 oktan og den har vært tom i over 1mnd...
Vil det hjelpe om eg fyller på oktan boost i tillegg?
Värsågod.
Akkurat. Da har også du fått en tydelig bekreftelse på at godt over 8,0:1 kompresjonsforhold er for höyt til å takle 0,6 BAR ladetrykk på 95 blyfri når rådeforholdet er syke og ugunstige 1,90:1.

Du kan forsöke å endre ladetrykkskurven din med mindre bleed og mer forspenn. ;)

Kan minne om at Audi, Saab og Volvo ikke kjörte noe særlig höyere ladetrykk enn 0,6 BAR på 80 tallet og de valgte 7,0:1, 7,2:1 og 7,5:1 i kompresjonsforhold for å väre sikker på å unngå tenningsbank. :)

Vi har svärt gode resultater med Lucas sin oktanbooster, men det er ubrukelige oktanboostere på markedet også.

Du kan også vurdere tenningskurven din og en mindre aggressiv vil påvirke mye.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/12/1.jpg

Her ser du en fremstilling av det originale B230FK tenningsmappet dersom det skulle leveres av en fordeler med fjärer, vekter og stor vakumklokke.
Som du ser må de ned i ca. 18 grader tenning på 3500 o/min. med 0,35 - 0,65 BAR ladetrykk. I tillegg brukes det bankesensor som retarder tenningen ytterligere ved behov. :) Husk på at dette er med 87 graders termostat, T-kam "micro"turboen TD04-13C.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/12/23.jpg

Hvordan det må bli i praksis og på generelt grunnlag vil dette i praksis fungerer godt med ca. 74 graders termostant, en velfungerende turbotrimkam som f.eks BSRT5+ og en 46 - 54 mm turbo. Som vi ser er dette "skremmene" likt det B19-B21ET fordeleren leverer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/11/102.jpg

Batland
20/01/20, 17:18
Tenningskurver B19ET B21ET B21FT B21ETL L= Laddluftkylare.

https://i.imgur.com/dynX34O.jpg?1

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/114.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/2.png

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/20.png

Frank Egil
20/01/20, 22:32
Dette er intressant info - takkar:)

Fant R-sport katalogen på nettet eg også, printa den ut med ein gong;)

Ser at B21ETL presterer 225hk(DIN) ved 5700rpm og 340Nm(DIN) ved 3300rpm på 98 oktan.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/115.jpg

Her var også diagrammet på B19AT/B21AT satsen.
Merk at fast vifte «stjeler» 3 hk og 2nm samanlikna med slurevifte:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/116.jpg

Det er mykje intressant lesning i R-sport katalogen, her er prestanda og forbruk på original AT sats på B19/21. Forbruket skal altså ikkje påvirkast av AT satsen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/117.jpg
Dette stemmer ganske bra med dei målingane eg har gjordt på min bil i forrige sesong.

Frank Egil
20/01/20, 22:39
Puslar litt med montering av ventilar ikveld, har slipt opp forbrenningskammer på denne 530 toppen til ca 58ml og porta opp innsugskanalane slik at eg kan lirke gjennom eksosventilane - blir spennande å få montert toppen og starta med testkøyring:)
Denne toppen var høvla 2mm før eg starta sliping.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200120/24a6f4871f90e29b5526b507fd72ede1.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200120/198aa99f31c58971e2e26dcfd9519a5f.jpg

Frank Egil
20/01/20, 22:39
Puslar litt med montering av ventilar ikveld, har slipt opp forbrenningskammer på denne 530 toppen til ca 58ml og porta opp innsugskanalane slik at eg kan lirke gjennom eksosventilane - blir spennande å få montert toppen og starta med testkøyring:)
Denne toppen var høvla 2mm før eg starta sliping.
http://forum.vccn.no/http://forum.vccn.no/

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200120/28c75d525210b9a9fc8e999d9db803aa.jpg

Frank Egil
20/01/20, 22:45
Monterer også enkle stive ventilfjører også, det er litt forskjell frå dei originale:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/118.jpg

Batland
22/01/20, 17:21
Det er AVGJÖRENDE for resultatet at man forstår at tenningskurven i fordeleren MÅ!! väre tilpasset det topplokket man bruker. Når du nå gjör så store endringer så vil den tenningskurven og fordeleren som fungerte godt med original topp, väre direkte uegnet til denne modifiserte toppen.

Her en liten "sånn ca." oversikt som viser hvor forsiktig Volvo var med AT-satsene som gikk med "langt" höyerekompresjonsforhold enn de originale turbomotorene og som vi vet, uten intercooler og uten kald termostat:

https://i.imgur.com/bDGDIcn.jpg

Her i det turtallsområdet som i praksis bestemmer forbruket på rolig kjöring:

https://i.imgur.com/A93PfJI.jpg

Her i det turtallsområdet hvor man vanligvis har lettest for å få tenningsbank:

https://i.imgur.com/AXCjgr7.jpg

Frank Egil
23/01/20, 23:11
Det er AVGJÖRENDE for resultatet at man forstår at tenningskurven i fordeleren MÅ!! väre tilpasset det topplokket man bruker. Når du nå gjör så store endringer så vil den tenningskurven og fordeleren som fungerte godt med original topp, väre direkte uegnet til denne modifiserte toppen.

Her en liten "sånn ca." oversikt som viser hvor forsiktig Volvo var med AT-satsene som gikk med "langt" höyerekompresjonsforhold enn de originale turbomotorene og som vi vet, uten intercooler og uten kald termostat:

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/120.jpg

Her i det turtallsområdet som i praksis bestemmer forbruket på rolig kjöring:

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/121.jpg

Her i det turtallsområdet hvor man vanligvis har lettest for å få tenningsbank:

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/122.jpg

Nyttig info dette, eg har målt ut tenning etter beste evne ikveld, på min motor.

Under ser de verdiane eg fekk:
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/132.jpg

Eg kjem til å skifte toppen også får eg sjå korleis det går:)

Batland
24/01/20, 17:32
Godt jobbet! :D

Helt klart ett godt fordelervalg til en mild og snill motor. :)
Du kan med fordel sette trykkluft på vakumklokken for å se om den i praksis retarderer tenningen ca. 8 grader med fullt ladetrykk.

Frank Egil
24/01/20, 18:46
Godt jobbet! :D

Helt klart ett godt fordelervalg til en mild og snill motor. :)
Du kan med fordel sette trykkluft på vakumklokken for å se om den i praksis retarderer tenningen ca. 8 grader med fullt ladetrykk.

Med trykk på vakumklokka så retarderer den ca 10 grader frå ca 0,6 bar og oppover:)

Så då tenkjer du at den tenningskurven kan passe bra til den toppen eg slipt?

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/134.jpg

Batland
24/01/20, 20:37
Nei, det tror jeg ikke. Tenningskurven du har nå passer godt til motorer som har fungerende squish. :)
Jeg vil anbefale at du tar godt vare på den fordeleren du har og skaffer deg en annen. Motorer uten squish trenger mye tenning på tomgang og lave turtall pga lav aktivitet inne i forbrenningskammeret. Denne "nye" fordeleren åpner du og enten kutter av den delen var vaktene som svinges utover eller sveiser dem fast. Så monterer du fordeleren slik at motoren får 27 grader fast tenning og bruker en liten vakumklokke til å gi ekstra advance når du cruiser. :)

Frank Egil
24/01/20, 21:31
Nei, det tror jeg ikke.
Jeg vil anbefale at du tar godt vare på den fordeleren du har og skaffer deg en annen. Motorer uten squish trenger mye tenning på tomgang og lave turtall pga lav aktivitet inne i forbrenningskammeret. Denne "nye" fordeleren åpner du og enten kutter av den delen var vaktene som svinges utover eller sveiser dem fast. Så monterer du fordeleren slik at motoren får 27 grader fast tenning og bruker en liten vakumklokke til å gi ekstra advance når du cruiser. :)

Ok, fekk noko å tenkja på no - Takk for tips:)
Kan eg bruke B230A fordeleren min til det?

Eg forstår det slik at eg no har slipt meir ut av forbrenningskammeret enn du tenkte i utgangspunktet? :)

Eg har 2 stk 530 topper til her, så eg får berre slipe opp ein til;)

Batland
25/01/20, 13:13
Ok, fekk noko å tenkja på no - Takk for tips:)
Kan eg bruke B230A fordeleren min til det?

Eg forstår det slik at eg no har slipt meir ut av forbrenningskammeret enn du tenkte i utgangspunktet? :)

Eg har 2 stk 530 topper til her, så eg får berre slipe opp ein til;)

Värsågod.
Javisst. Den har lilten vakumklokke som gir advance under rolig kjöring og er ett godt utgangspunkt.

Ja, det har du. Mange har gjort det samme som deg - og med godt resultat forutsatt at motoren får fast tenning på rundt 27 grader. Hvis den ikke får det, da blir den död på lave turtall og forbruket går til himmels.

Du har gjort godt arbeid og bör koste på deg å teste denne toppen sammen med B230A fordeleren etter at den er modifisert. Du kan også vite at etter at B230A fordeleren er modifisert til å gi fast tenningstidspunkt, så er den også helt perfekt til å bli brukt som trigger til datasprut / datatenning. :)

Jeg mener at du er i en alder og en plass i livet hvor du med fordel bör teste denne squishlöse toppen. Hvis du ikke gjör det nå, så blir det aldri gjort og du går glipp av en erfaring som kan väre nyttig en gang i fremtiden. :)

Frank Egil
26/01/20, 00:05
Värsågod.
Javisst. Den har lilten vakumklokke som gir advance under rolig kjöring og er ett godt utgangspunkt.

Ja, det har du. Mange har gjort det samme som deg - og med godt resultat forutsatt at motoren får fast tenning på rundt 27 grader. Hvis den ikke får det, da blir den död på lave turtall og forbruket går til himmels.

Du har gjort godt arbeid og bör koste på deg å teste denne toppen sammen med B230A fordeleren etter at den er modifisert. Du kan også vite at etter at B230A fordeleren er modifisert til å gi fast tenningstidspunkt, så er den også helt perfekt til å bli brukt som trigger til datasprut / datatenning. :)

Jeg mener at du er i en alder og en plass i livet hvor du med fordel bör teste denne squishlöse toppen. Hvis du ikke gjör det nå, så blir det aldri gjort og du går glipp av en erfaring som kan väre nyttig en gang i fremtiden. :)

Som vanleg, konkrete og praktiske råd - det likar eg:) Dette skal testast;)

Passar jo veldig bra at eg har B230A fordeler liggjande og kan modifiserast til dette bruket:)

Frank Egil
26/01/20, 11:24
Värsågod.

DÃ¥ har eg kutta vektene, var det slik du meinte?
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/139.jpg

Batland
26/01/20, 13:39
DÃ¥ har eg kutta vektene, var det slik du meinte?
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/139.jpg
Nöyaktig slik ja. :)

bjornarw
28/01/20, 19:40
En liten kuriositet kanskje. flonka nye Dellorto DHLA 40 turboforgassere ;) https://www.dellorto.co.uk/shop/dellorto-car-carburettors-parts/complete-carburettors/dhla-carburettors-new/19116-dellorto-dhla40h-alfa-romeo-alfetta-gtv-turbo/

Reconditioned er også å få :
https://www.dellorto.co.uk/shop/dellorto-car-carburettors-parts/complete-carburettors/dhla-carburettors-reconditioned/dellorto-dhla40h-turbo-carbs-lotus-reconditioned/
https://www.dellorto.co.uk/shop/dellorto-car-carburettors-parts/complete-carburettors/dhla-carburettors-reconditioned/dellorto-dhla40h-turbo-carbs-alfa-romeo-reconditioned/

det står også data på hvilke dyser og forskjellig som sitter i disse. kan jo være et bra utgangspunkt hvis noen vil eksperimentere lit selv :)

http://www.dellorto.co.uk/clickable/dhla-parts-diagram/?TB_iframe=true&width=1024&height=800

Batland
28/01/20, 20:47
Jeg kjöpte ett ferdig 2 x 40 mm Dellorto turboforgasserkit til Volvo rödmotor som hadde Dellorto "factory" bestykning. I all sin naivitet tenkte man jo at dette "vil sikkert väre noe i närheten av korrekt/brukbart/kjörbart." Det var det langt ifra.

Det tok vel en ukes tid med prövekjöring, tenking, forandringer, nye pröverkjöringer osv osv för man kunne si seg fornöyd, Jeg mener å huske at det meste ble endret og sluttresultatet er det du som kjörer med. :)

Dette er en givende prosess og sluttresultatet blir veldig godt og gir stor kjöreglede, men veien din er vanligvis utfordrende og til tider bratt og lang.

bjornarw
28/01/20, 22:05
Ja de har fungert problemfrit i flere år. Nå ligger de desverre på hylla men har så smått begynt på å sette sammen en motor, så håper å kunne kjøre gasserturbo igjen til sommeren.
Planen er den gamle b21et blokka, 530 topp med 46/38 ventiler som er portet etter din metode med bruk av 35mm eksosventil som tolk (muligens litt store da 35mm ventilen går lett gjennom men jeg prøver). Også jobber jeg med en hx35 med 50mm inducer som skal monteres i et garret 0.63 eksoshus. Aldon datatenning håper jeg også å få montert, og så har jeg vurdert å høre med deg om å få tak i en bsrt5+ kam som du snakker så varm om.

Hvordan tror du denne endringen i oppsett vil påvirke forgasserbestykningen? håper på nærmere 400hk en 300 ;)

Batland
28/01/20, 22:30
Kult. :)

Det er en god plan. "Vi" skal begynne på ett lignende motorbygg nå snart. Samme topp, ventiler og kam, men B230FD sugemotor bunndel med bl.a dreide og håndportede FD-stempler og en liten turbo som 49 mm inducer og T25 turbinhus. Målet er 350 hp målt på Nav på ren pumpebensin og maksimal respons og bunndrag.
En större Holset turbo vil gi effektökning. ;)

Hvis du stryker noe i taket på kanalen, ca. 10 mm för ventilstyringen så hörer du at det blir utrivelig og "spennende" tynt hvis höyden i kanalen overstiger 35 mm. Noen stöpeforskjeller er det jo, så det kan gå, men jeg har valgt å gi meg på 35 mm höyde målt fra ett urört gulv.

bjornarw
29/01/20, 07:33
Høres spennende ut. Kommer det en tråd på bygget her på forumet? [emoji6]
Aha. Skal prøve det. Tenkt på å dreie meg en større tolk å prøve å se hvor mye større de er. TROR de ikke er så store som 36mm men[emoji28]

Batland
31/01/20, 00:05
Høres spennende ut. Kommer det en tråd på bygget her på forumet? [emoji6]
Aha. Skal prøve det. Tenkt på å dreie meg en større tolk å prøve å se hvor mye større de er. TROR de ikke er så store som 36mm men[emoji28]
Alltid morro. Jeg tror ikke eieren er interessert i det. Planene er allerede endret og det er snakk om B23ET stempler for bruk med korte H-råder og slikt.

johmolan
03/02/20, 16:17
Hvordan bensinpumpe anbefales? I tanken utenfor tanken, om utenfor montert bak eller fremme?
Kom gjerne med tips og begrunnelse.

HansOla
03/02/20, 17:44
Hvordan bensinpumpe anbefales? I tanken utenfor tanken, om utenfor montert bak eller fremme?
Kom gjerne med tips og begrunnelse.Om det er i 240, kan du ta tank og pumpe fra en bil med innsprut og bruke malpassi btr for forgasserturbo. Husk å legge opp ny bensintur og retur

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Batland
03/02/20, 18:57
Kom gjerne med tips og begrunnelse.
Jeg forslår Volvo original for maksimal kvalitet, holdbarhet og pålitelighet. Jeg har utallige ganger sett at folk "bygger" seg inn i problemer når de ikke gidder å gjöre samme jobben som Volvo selv gjorde og heller forsöker på noen fancy barnefakter med surgetanker og all mulig dritt.

Om du velger eldre Volvo original utgave med en forpumpe inne i tanken og en hovedpumpe utenfor tanken eller om du velger en nyere utgave med kun en hovedpumpe inne i tanken spiller mindre rolle. Personlig liker jeg de stillegående intank pumpene best.

Forgasserturbo stiller behagelig lave krav til bensinpumpen så hva som helst Volvo original er mer enn godt nok. :D :)

johmolan
03/02/20, 19:15
SÃ¥ f.eks bensinpumpe fra v70 vil fungere?
Og hvilket nummer bør stå på fordeleren? Min står det 302 på.

Batland
05/02/20, 22:49
SÃ¥ f.eks bensinpumpe fra v70 vil fungere?
Og hvilket nummer bør stå på fordeleren? Min står det 302 på.
Vet ikke hvordan bensinpumpene fra disse Kinavolvoene passer i en 240/740/940 tank, men selve pumpen er god nok den.

Så vidt jeg husker i farten har 185 / 284 / 287 og 302 fordelerene tenningskurver som fungerer godt med en lavkomp. forgasserturbomotor forutsatt at fordeleren har eller får en stor vakumklokke (eller amerikansk tenningsboks) som retarderer tenningen ved ladetrykk.

johmolan
05/02/20, 23:08
Vet ikke hvordan bensinpumpene fra disse Kinavolvoene passer i en 240/740/940 tank, men selve pumpen er god nok den.

Så vidt jeg husker i farten har 185 / 284 / 287 og 302 fordelerene tenningskurver som fungerer godt med en lavkomp. forgasserturbomotor forutsatt at fordeleren har eller får en stor vakumklokke (eller amerikansk tenningsboks) som retarderer tenningen ved ladetrykk.

OK, jeg tenkte jo da og bare ha en pumpe i tanken men da må jeg evt bytte armaturet da jeg ikke har noen pumpe installert der idag. Ville muligens være enklere å montere en pumpe utenfor tanken. Har du noen tips til dette? Når det gjelder stor eller lite vakumklokke er jeg litt usikker på hva som sitter der. Jeg synes den ser stor ut men det trenger jo ikke bety det stemmer😊

Batland
06/02/20, 16:47
Volvo hadde 3 forskjellige utgaver av bensinsystemet til innsprutsmotorene sine.
1. Stort hull i bunnen av tanken som leverte bensin til en hovedpumpe som hang lavt på utsiden av bensintanken.
2. Höyvolum lavtrykk pumpe inne i tanken som leverte bensin til en hovedpumpe som var på utsiden av bensintanken.
3. Hovedpumpe på armaturet inne i tanken.

Jeg mener at alternativ 3 er det enkleste og beste. :)

johmolan
06/02/20, 18:41
Vet du hvilken årsmodell eller evt modeller som kom med alternativ 3?

Batland
06/02/20, 20:42
Nei, men etterhvert som tiden går og det misforståtte miljövrövlet vektlegges stadig sterkere av SV, MDG og andre lavpannevelgere, så kan ikke jeg i praksis anbefale noe annet enn å kjöpe en ny bensinpumpe (som alternativ til brukt Volvo original, som nevnt tideligere) som er designet og produsert med tanke på å overleve i langt tid med etanol i drivstoffet.

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/walbro-gst450-in-tank-varstingmodell-450l_h.html

johmolan
06/02/20, 23:27
Så slik jeg forstår det så kjøper jeg et armatur med pumpe og bytter den originale med denne?

johmolan
07/02/20, 11:52
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3040&gal=gallery&type=full

Her er fordeleren min, jeg vet ikke om den har stor eller liten klokke?

Frank Egil
07/02/20, 13:20
http://forum.vccn.no/dbtgallery.php?do=gallery_image&id=3040&gal=gallery&type=full

Det der er stor klokke:) Om du tek av fordelerloket så kan du sette på trykk og vakum, så ser du at plata inne i fordeler går fram og tilbake.

Når det gjeld bensinpumpe, så har eg brukt alternativ 2, med originalt pumpeoppsett frå B230F og er kjempefornøgd. Køyrde nesten 12000 km ifjor med min AT motor, veldig påliteleg:)http://forum.vccn.no/img-dump/2020/02/15.jpg

Batland
07/02/20, 16:42
Så slik jeg forstår det så kjøper jeg et armatur med pumpe og bytter den originale med denne?

Det er det jeg vil anbefale ja. :)

Batland
07/02/20, 16:43

Det der ser ut til å väre en Turboklokke og er nöyaktig det du trenger. :)

bjornarw
08/02/20, 10:23
Kan man foreksempel bruke en MSD multispark tenningsforterkere sammen med programerbar tenning som Aldon Ametyst, 1-2-3 fordeler eller andre datasprut/tenninger for å få en solid gnist på rett turtall? eller er det like bra å bruke en kun en kraftig coil sammen med en av disse?

Batland
08/02/20, 13:59
Kan man foreksempel bruke en MSD multispark tenningsforterkere sammen med programerbar tenning som Aldon Ametyst, 1-2-3 fordeler eller andre datasprut/tenninger for å få en solid gnist på rett turtall? eller er det like bra å bruke en kun en kraftig coil sammen med en av disse?
Ja det kan man og det er definitivt en god ide.
En personlig favoritt som vi har gode resultater med, er den meget kraftige "92" coilen. Denne coilen er for kraftig for MSD6 boksen, så jeg anbefaler FAST sin boks som takler en så kraftig coil. Denne kombinasjonen anbefales vurdert til alle motorer som har fordeler, helt uavhengig av alt annet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/2140.jpg

For ytterligere informasjon se post #2 (http://forum.vccn.no/usertag.php?do=list&action=hash&hash=2) i denne tråden.

bjornarw
08/02/20, 14:54
Takk. Da blir det nok en slik etterhvert. Gøy å se att den posten oppdateres fortløpende[emoji6]

bjornarw
08/02/20, 14:59
Har en accel ultra coil. Can den brukes med Fast sin boks?

Batland
08/02/20, 15:14
Bare hyggelig.

Helt imponerende at denne tråden närmer seg 130 000 visninger og 1000 poster. :)

Batland
08/02/20, 15:29
Har en accel ultra coil. Can den brukes med Fast sin boks?

Jeg mener at Ultra coilen er den beste coilen som er produsert. Dessverre oppdaget aldri publiken dette og produksjonen ble avsluttet. Grattis til deg som handlet mens det var mulig. :)

Det kan den, mange bruker inductive coiler med CD bokser med gode resultater, men ang. tenningsanlegg er det meste langt mer innviklet enn man skulle tro.

Det er f.eks to helt forskjellige prinsipper som brukes. Det ene er det "vanlige" inductive prinsippet hvor man lader opp coilen med 12 og når man så avslutter oppladingen, da kollapser magnetfeltet, coilen lader ut og leverer en gnist med bra styrke og langt brenntid til fordeleren. Jo större og tyngre coil, jo kraftigere gnist. Dessverre tar det lang tid og lade opp en stor og tung coil og dette blir ett problem på höye turtall. Noen av oss har derfor valgt å öke spenningen inn på coilen fra 12V til LANGT mer og da blir det virkelig fart i sakene. :)
Det er mange som leverer bokser som stötter dette prinsippet.

Det andre prinsippet er CD. Da lader man i stedet opp noen kodensatorer med 400 - 600 V og så dumper disse ladingen sin rett til coilen som da leverer en svärt kraftig gnist som har meget kort brenntid. Dette fölges vanligvis opp med flere gnister for å öke den totale brenntiden pr. gang.

Disse to prinsippene krever i utgangspunktet to vidt forskjellige coiler og Ultracoilen ble faktisk levert i to forskjellige utgaver. En optimalisert for inducivt tenningsanlegg og en for bruk med CD tenningsboks.

Jeg anbefaler derfor at man vurderer å bruke to stk. forskjellige coiler og en coil selector som samler coilene og sender alt sammen til fordeleren. :) Da får man en kraftig gnist som brenner lenge. ;)

Jeg har fått tilbakemeldinger fra dem som har valgt å gjöre dette - og tilbakemeldingene har värt meget gode og preget av overraskelse. :D

bjornarw
09/02/20, 08:40
Så bra. Bør ta vare på den da[emoji6]

Aha. Dette må studeres nærmere, men tror nok det blir en slik cd tenningsboks.

NÃ¥r du sier to forskjellige coiler og coil selektor, hvordan fungerer dette?

Batland
09/02/20, 11:07
Så bra. Bør ta vare på den da[emoji6]

Aha. Dette må studeres nærmere, men tror nok det blir en slik cd tenningsboks.

NÃ¥r du sier to forskjellige coiler og coil selektor, hvordan fungerer dette?

Du bör definitivt ta godt vare på den ja.

Jeg anbefaler alltid at man oppgraderer tenningsanlegget for å få en kraftig gnist og en höykvalitet CD boks er ett godt valg.

Det hele begynner med to ledninger inn på den originale coilen, 12V+ og så jordingsledningen som kommer fra stiftene eller fra tenningsmodulen. Signalledningen til turtelleren er vanligvis påkoblet her.

Vanligvis når man monterer CD boks så fjerner man den orginale coilen og de to ledningene til coilen kobles til röd og hvit ledning på CD boksen. Det som da skjer er at turtelleren ikke virker og man må montere ett tach adapter.

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/02/37.jpg
https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8910

Mitt forslag er at man beholder den originale (eller en oppgradert inductive coil slik du har) og bare kobler den röde og hvite ledningen fra CD boksen inn på 12V+ og minus på coilen.

Da slipper man tach adapter i stedet kjöper man coil selector.

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/08/76.jpg
https://www.summitracing.com/int/parts/msd-8210

Tennpluggledningen fra coilen til fordeleren ledes i stedet bort til coil selectoren som trenger en ny ledning som kobles mellom denne og fordeleren.
Den nye CD coilen kobles deretter også til denne coil selectoren. Da har man to forskjellige coiler som leverer gnist til coil selectoren som samler dem og leder dem til fordeleren. Da har man ett muliticoil opplegg som faktisk leverer KRAFTIG gnist. :)

Noe info her: https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79206-4x4-cosworth-kutter/

bjornarw
09/02/20, 14:03
takk for utfyllende svar. kanskje dette må testes etter hvert. :)
hvis man kjører med to stk så kraftige coiler som accel ulta sammen med en cd coil da kan man vel også med fordel øke pluggåpningen for å få en enda større gnist, selv ved 2bar+ ladetrykk?

Batland
09/02/20, 20:21
Det er mange muligheter.
Du som har så god coil kan vurdere dette: http://kennebell.net/products/accessories/boost-a-spark/

bjornarw
09/02/20, 21:25
Will fire spark plugs with up to .100″ gap and 30 psi boost. 2500 microseconds vs. 200 for CD’s.
Jøye meg:eek:
mye å velge i ja :)

Batland
10/02/20, 11:49
Ja det er det og så langt har vi bare så vidt sett en liten del av hva som finnes.
Man har for eksempel plasma. http://www.ionfireignition.com/

johmolan
10/02/20, 23:54
Hvilken blokk anbefales å bygge på? B19, B21 eller B23?

bjornarw
11/02/20, 07:35
hvis du kan velge ville jeg satset på b21. evt b19 :)

bjornarw
11/02/20, 07:38
Ja det er det og så langt har vi bare så vidt sett en liten del av hva som finnes.
Man har for eksempel plasma. http://www.ionfireignition.com/

fiffi :)

Batland
11/02/20, 20:07
Hvilken blokk anbefales å bygge på? B19, B21 eller B23?

Det er ett spörsmål som ikke har ett enkelt og greit svar. Det handler först og fremst og tilgang, störrelsen på budsjettet og til hva motoren skal brukes til i hvilken bil.

Hvis man har en 940 stv. med hengefeste, M90 kasse, 3,31:1 diff. og 19" hjul, da er maksimalt slagvolum å anbefale og minst 2,3L er det rette å vurdere.

Har man en lett 240 med 3,91:1 diff, og ett beskjedent budsjett, da er det B21 som er det rette valget.

Hvis man har en bil med en velfungerende B19 motor som er god stand, men den er treg, da er B19 motoren den rette å bygge turbo på.

johmolan
11/02/20, 21:13
Det er ett spörsmål som ikke har ett enkelt og greit svar. Det handler först og fremst og tilgang, störrelsen på budsjettet og til hva motoren skal brukes til i hvilken bil.

Hvis man har en 940 stv. med hengefeste, M90 kasse, 3,31:1 diff. og 19" hjul, da er maksimalt slagvolum å anbefale og minst 2,3L er det rette å vurdere.

Har man en lett 240 med 3,91:1 diff, og ett beskjedent budsjett, da er det B21 som er det rette valget.

Hvis man har en bil med en velfungerende B19 motor som er god stand, men den er treg, da er B19 motoren den rette å bygge turbo på.

Jeg har en 242 med en B23a motor i Og m46 kasse. Så tanken var å kanskje bygge på den eller evt om jeg burde bytte den til en b21.

Batland
11/02/20, 21:47
Jeg har en 242 med en B23a motor i Og m46 kasse. Så tanken var å kanskje bygge på den eller evt om jeg burde bytte den til en b21.
Hvis du står på bar bakke, dvs at du ikke har noen turbodeler enda og B23A motoren er i god stand, så kan du godt bruke den som utgangspunkt.
For å få ett akseptabelt resultat så MÅ!! stemplene dreies og toppen bearbeides.

johmolan
11/02/20, 21:53
Har kjøpt et brukt at-kit med forgasser turbo innsug og eksosmanifoil trykkrør osv.
At stemplene må dreies ned regnet jeg med pga kompresjonen. Men hva må gjøres med toppen?
Og det gjelder sikkert uansett om det er b21 eller 23?

Greit å spørre siden jeg har tilgang til både b19 og b21 i tillegg til den B23 jeg har i bilen.

Batland
12/02/20, 12:55
Veggene i forbenningskamrene ligger for tett rundt eksosventilen, så der sliper man ut og åpner opp.
Ja, det gjelder for begge motorene.

Det viktigste er at motoren som du velger å bygge på er i god stand.
Hvis alle 3 motorene er i like god stand så hadde jeg valgt B21 motoren i ditt tilfelle.
Grunnen er at du får en flatere og finere dreiemomentkurve med en B21 enn en B23 motor. Det er det gjennomsnittlige dreiemomentet som i praksis flytter bilen. Peak dreiemomenttallet gjør at clutchen slurer og etter at oppgradert clutch er montert, da ryker drevene i M45/M46/M47 kassene.
Jo større motoren er jo høyere blir peak dreiemoment i forhold til gjennomsnittlig dreiemoment og derfor mener jeg at det er B21 som er det rette kompromisset i dette tilfellet. :)

johmolan
12/02/20, 13:18
Veggene i forbenningskamrene ligger for tett rundt eksosventilen, så der sliper man ut og åpner opp.
Ja, det gjelder for begge motorene.

Det viktigste er at motoren som du velger å bygge på er i god stand.
Hvis alle 3 motorene er i like god stand så hadde jeg valgt B21 motoren i ditt tilfelle.
Grunnen er at du får en flatere og finere dreiemomentkurve med en B21 enn en B23 motor. Det er det gjennomsnittlige dreiemomentet som i praksis flytter bilen. Peak dreiemomenttallet gjør at clutchen slurer og etter at oppgradert clutch er montert, da ryker drevene i M45/M46/M47 kassene.
Jo større motoren er jo høyere blir peak dreiemoment i forhold til gjennomsnittlig dreiemoment og derfor mener jeg at det er B21 som er det rette kompromisset i dette tilfellet. :)
Tusen takk for inngående tilbakemelding. Er et stort og interessant område dette her.
Tror ikke man blir utlært med det første 😊

Batland
12/02/20, 16:50
Tusen takk for inngående tilbakemelding. Er et stort og interessant område dette her.
Tror ikke man blir utlært med det første ������

Värsågod. Det skal vi fort bli enig om.

Min erfaring er at noe i närheten av aldri stemmer bra. "Hvis noe virker enkelt, da er det vanligvis fordi man vet for LITE om hvordan systemet fungerer." ;)

Frank Egil
14/03/20, 20:36
I desse korona-tider tenkjer eg garagen er ein trygg plass for:)
Har hatt nokre timar der i dag i allefall....
Har blandt anna fått flytta luftfilteret til anbefalt plassering:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/39.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/40.jpg

Batland
14/03/20, 22:43
Jeg mener at det er helt riktig tenkt og at dette var veldig kjekt å se. :)

rodas_99
22/03/20, 16:13
funker det å trykksette en pierburg 175cd eller er det best å få tak på original at forgasser?

Batland
22/03/20, 18:49
funker det å trykksette en pierburg 175cd eller er det best å få tak på original at forgasser?
Det fungerer klart best å bruke en AT-forgasser.
Man kan få enhver forgasser til å fungere tilfredsstillende med ladetrykk, men det krever modifiseringer og utvikling.

Frank Egil
23/03/20, 15:54
Ute på tur med 242’en i helga, måtte berre ha bilde av km.standen då den runda eit perfekt tal for ein 242;)
Planla dette litt, slik at eg fekk med meg tripteljaren også:)

Har no køyrd bilen ca 12000km med AT motor på under 1år, kjempefornøgd køyrer så ofte eg kan - helst i fin vær:)

Har også piggdekk til den slik at den kan brukast om vinteren. Den blir sjølvsagt ikkje køyrd på salta vegar.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/72.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/73.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/74.jpg

Frank Egil
28/03/20, 00:17
Har montert ny intercooler ikveld:) Det var saker det - det vart ein universal DO88 då eg syns den modelltilpassa cooleren er litt dyr for mitt lavbudsjett bygge;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/116.jpg

Sveiste «stativ» slik at cooleren passa i originale IC brakettar.

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/117.jpg

Skal lakkere og pynte brakettane etterkvart, men no funkar den. Det kjennest ut som om eg fekk 50hk meir;) No går den originale R-sport målaren nesten i bunn, utan fusk eller tenningsbank - eg er veldig fornøgd:)

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/118.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/119.jpg

Skal også lage meg ei pynteplate over IC her slik at det ser bra ut.

FÃ¥r berre takke Batland atter ein gong for konstruktive tips som funkar:)

Batland
28/03/20, 15:57
Takk for titten og for den hyggelige tilbakemeldingen. :)
Folk flest er ikke klar over at ved analyse av resultatet levert av en velfungerende turbomotor, så kan det avslöres at intercooleren er ansvarlig for en större del av effektökningen enn det selve turboen er. Det er tildels sjokkerende.

Jeg vil gi ett tips til da du er en kar som hörer etter og er i stand til ö fölge opp i praksis.

NÃ¥r man ser etter her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/118.jpg

så kan man se at luften som kommer inn gjennom grillen lett kan snike seg utenom celleverket til intercooleren og så bli stoppet av radiatoren. Dette reduserer trykkfallet over celleverket og ergo gjennomströmmningen som da reduserer intercoolerens effektivitet, egentlig helt unödvendig. Tipset er at du vurderer å lage noen plater som tetter arealet mellom intercoolertankene og karrosseriet. Målet er at absolutt all luften om kommer inn gjennom grillen MÅ gå gjennom intercooleren for å komme inn i motorrommet. Intercooleren kan ALDRI bli for god vet du. :D :)

Frank Egil
28/03/20, 17:37
Takk for tilbakemelding:)
Batland: Skulle berre mangle om du ikkje skulle få nokre godord. Eg er sikker på at ein god del prosjekt hadde stoppa uten dine tips og gode råd:) Inkludert mitt, eg hadde nok fortsatt køyrd ein «treig» sugis om det ikkje var for deg og «forgasserturbotråden».

Ingen tvil om at intercooleren tilførte mykje positivt, kunne heller ikkje høyre tenningsbank på testturen, så no må eg prøve å justere opp tenninga frå 24 til 27 grader:) Og krysse fingrane;)
Og heller ingen kutting ved pådrag.

M47 kassen min har fått harde dagar.... frå 3500 rpm på 2.gir så spinn den no og dreg rett på 6000 rpm, på 3.gir merker eg at den mister grepet på tørr asfalt med piggdekk og eg passerer 120 km/t før eg veit ordrer av det:)
Har ein komplett M45 liggjande om det skulle koma eit girkassehavari.

Det eg angrar mest på no; er at eg ikkje har kjøpt intercooler før.... ;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/120.jpg

Eg vart sitjande å sjå på det holet inn til servopumpa, og tenkte på akkurat det du nemner med å lede lufta rett på celleverket:)
Eg har plastplata i spoileren som leder lufta opp til radiator og IC.

Skal få gjordt noko med det, nokre tynne aluplater burde gjera susen.
Men tenkjer du eg burde gjordt det på høgre side også?

Eg har ikkje dumpventil no, er det problem?

Batland
28/03/20, 19:13
Takk for tilbakemelding:)
Batland: Skulle berre mangle om du ikkje skulle få nokre godord. Eg er sikker på at ein god del prosjekt hadde stoppa uten dine tips og gode råd:) Inkludert mitt, eg hadde nok fortsatt køyrd ein «treig» sugis om det ikkje var for deg og «forgasserturbotråden».
Takk. :)

Ingen tvil om at intercooleren tilførte mykje positivt, kunne heller ikkje høyre tenningsbank på testturen, så no må eg prøve å justere opp tenninga frå 24 til 27 grader:) Og krysse fingrane;)
Og heller ingen kutting ved pådrag.
Jeg mener at den originale Volvo intercooleren ble montert for at Volvo skulle kunne montere ett "kult" intercooler merke bak på bilene. Ikke noe annet. Ett revva produkt som du jo selv har fått opplevd nå. ;)
Dette var interessant. Jeg har aldri kjört med en original intercooler, men kanskje den kjöler så dårlig at det blir problemer for forgasseren. Ikke vet jeg, men det problemet du hadde var helt ukjent for meg, men at det nå fungerer perfekt med en fungerende intercooler, det er jo nöyaktig som forventet. :D

M47 kassen min har fått harde dagar.... frå 3500 rpm på 2.gir så spinn den no og dreg rett på 6000 rpm, på 3.gir merker eg at den mister grepet på tørr asfalt med piggdekk og eg passerer 120 km/t før eg veit ordrer av det:)
Har ein komplett M45 liggjande om det skulle koma eit girkassehavari.
Hehehe, kult.
M47 er ingen höydare så kasseraset kommer nok.

Det eg angrar mest på no; er at eg ikkje har kjøpt intercooler før.... ;)
Du vet, det man ikke vet, vet man ikke. Det er lett å väre etterpåklok.

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/120.jpg

Eg vart sitjande å sjå på det holet inn til servopumpa, og tenkte på akkurat det du nemner med å lede lufta rett på celleverket:)
Eg har plastplata i spoileren som leder lufta opp til radiator og IC.

Skal få gjordt noko med det, nokre tynne aluplater burde gjera susen.
Men tenkjer du eg burde gjordt det på høgre side også?
Ja, jeg tenker at åpningen på höyre side saboterer og er ugunstig. Prinsippet er som fölger. Hvis man tar en stor pappkasse, klipper ett hull i bunnen på den som matcher störrelsen på cellecerket og setter denne fremfor intercooleren så ser man den optimale lösningen. 100% av all luften som kommer inn i kassen kan kun komme seg ut gjennom celleverket. Dette er målet man bör strekke seg imot og så gi seg rett för man er helt fornöyd. Hvis ikke blir man aldri ferdig.

Eg har ikkje dumpventil no, er det problem?
Jeg kan ikke anbefale at man kjörer uten en velfungerende avlastingsventil, gjerne en resirkulerende type slik at man har forskjellige monteringsmuligheter.
De som selges til Audi 1,8T ser lovende ut. Ikke kjöp disse kjempesväre idiotgreiene som saboterer det meste.;):D
Poenget er å avlaste den problematiske boost peaken ved gass-slipp, ikke å totaltömme absolutt hele trykksystemet.

Hansi86
30/03/20, 08:32
Frank Egil: jeg trur det er samme intercooler som jeg har, kjøpte min hos do88 i 2017 ca. Den fungerer godt på min motor og, ganske stor forskjell fra den orginale Volvo intercoolern.

Batland: kan du fortelle mer om den Turboen til BSRT som du har nevnt på side 1?

Bilen min har stått inne i garasjen i hele vinter, Tectylerte bilen fra motor og bak nylig, med Valvoline tectyl og sprøyte. Ellers har jeg litt små ting som skal gjøres før sesongen starter.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/137.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/138.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/139.jpg

Batland
30/03/20, 10:26
Batland: kan du fortelle mer om den Turboen til BSRT som du har nevnt på side 1?
Javisst.
Legg merke til at den posten sist ble editert 22.01.2020, altså før Coronakrisen med de konsekvensene den har. Én av konsekvensene er at "Supply Chains are broken." Jeg søkte nettopp på den og det ser ikke ut til at akkurat den turboen jeg tenkte på der, som vi rater til 360 hp, kan skaffes for øyeblikket. Det finnes ett annet alternativ som vi rater til 425 hp, men denne er for stor for én enkel originalforgasser på A-manifold. ;)

Frank Egil
30/03/20, 12:33
Frank Egil: jeg trur det er samme intercooler som jeg har, kjøpte min hos do88 i 2017 ca. Den fungerer godt på min motor og, ganske stor forskjell fra den orginale Volvo intercoolern.

Bilen min har stått inne i garasjen i hele vinter, Tectylerte bilen fra motor og bak nylig, med Valvoline tectyl og sprøyte. Ellers har jeg litt små ting som skal gjøres før sesongen starter.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/137.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/138.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/139.jpg

Det vart veldig stor forskjell på min, ladetrykket auka litt også - uten at eg justerte noko;)

Hadde eg visst kor stor forskjell det vart, så hadde eg kjøpt den før - no veit eg;)

Eg kjøpte denne:
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/03/140.jpg
Fekk 10% rabatt, syns faktisk den vart ganske rimeleg;)

jimmooooo
21/04/20, 21:43
Hej! Börjar bli sugen på att ställa upp laddet nu eftersom att jag bara laddar ca. 0,65bar ännu.. Men jag tänkte höra med er om ni tror att denna tändkurva är säker för 1bar ladd?
Har ju skrivit ut motorsetup här tidigare men kan skriva igen.
Tändning 123 ignition
B23A motor 96.30 öd
Portad 530 topp, enem k15 turbo kam, hårdare fjädrar, 46/38 ventiler
Smidda turbokolvar
H profil
Stor IC
Osvosv

500rpm - 20 grader
1000rpm - 20 grader
1500rpm - 22 grader
2000rpm - 24 grader
3000rpm - 30 grader
3500rpm - 35 grader
5000rpm - 35 grader
8000rpm - 35 grader

Enda raden jag har på boostretard är
200kpa -10 grader

Någon som har några synpunkter?

Batland
23/04/20, 12:34
Det tenningskartet der er fornuftig, konservativt, trygt og godt.
Motoren får 1,0 grad tenningretard pr. 0,1 BAR ladetrykk og du kjörer derfor i praksis med 28,5 grader tenning på full gass og fullt ladetrykk noe som forklarer hvorfor bilen går så godt som den gjör.

Hvis du hadde lagt alle disse verdiene inn i tenningsmappet tunerstudio og el.l postet at du hadde datasprut / EFI i stedet for forgasserturbo og 1-2-3 ignition, så hadde nok "alle" foreslått at du må levere bilen inn til mapping. ;)

Sånn er det her også.
En motor bryr seg egentlig kun om AFR og når tennpluggene gnistrer. Sylindrene bryr seg ikke om bensinen er levert av EFI eller forgasser, eller om tidspunktet for gnisten på tennpluggene er bestemt av ett datasprut eller en fordeler.

Du har jo brukt bilen en del, men for den siste finjusteringen og ladetrykksökningen for å hente ut hele det potensialet som finnes i oppsettet DITT, så er mapping i rullende landevei i praksis helt nödvendig.

Her en annen B230 forgasserturbo og kurvene viser med tydelighet hvor stor forskjell det er för og etter mapping i Dynapack.
PÃ¥ 6800 o/min er effektgevinsten godt over 100 hk!!

http://forum.vccn.no/img-dump/2019/09/63.jpg

Frank Egil
25/04/20, 12:22
Har gjordt ein del oppgraderingar etter nyttår på AT motoren min, blant anna slipt porta innsugskanalane på 530 toppen slik at eksos ventilen kan smygast igjennom og slipt ut forbrenningskammeret til ca 65ml, dette har blitt kalkulert til kompresjon til 7,13:1 ilag med B230F stempel som er dreia til 76x4,5mm.
A-kammen er justert til eit TDC mål på 1mm.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/182.jpg
Innsugskanalar:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/183.jpg
Har også montert enkle stivere ventilfjærer.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/184.jpg
Fordeler er skifta til ein B230A fordeler som har blitt modifisert til å gi fast tenning og med enkel vakumklokke som gir advance på cruise.
Dette fungerer veldig bra:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/185.jpg
Har lasta ned appen PerfExpert for G-måling med iPhone.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/04/186.jpg
Målinga her viser effekt på hjul pr tonn på 95blyfri bensin og ca 1,2 bar turbotrykk.

Fylte full tank forrige helg og tanka att idag, hadde då køyrd 32mil og fylte nøyaktig 32,13liter. Då har eg køyrd landevegskøyring, litt småkøyring og ca 20 drag med testing av PerfExpert til 6500rpm på 2.gir.
MÃ¥ sei eg vart veldig positivt overraska over forbruket:)
AFR ligg jamnt på 15,5-16 på flat veg, utan antydning til fusk.
M47 kassa er no byrja å lage rare lydar, så eg må vel å vurdere ny kasse. Blir nok ei M45 kasse i fyrste omgang då den ligg på hylla i garagen:)

Takk til Batland for gode råd oppigjennom byggeperioden:)

jimmooooo
25/04/20, 17:19
Har gjordt ein del oppgraderingar etter nyttår på AT motoren min, blant anna slipt porta innsugskanalane på 530 toppen slik at eksos ventilen kan smygast igjennom og slipt ut forbrenningskammeret til ca 65ml, dette har blitt kalkulert til kompresjon til 7,13:1 ilag med B230F stempel som er dreia til 76x4,5mm.
Fordeler er skifta til ein B230A fordeler som har blitt modifisert til å gi fast tenning og med enkel vakumklokke som gir advance på cruise.
Målinga her viser effekt på hjul pr tonn på 95blyfri bensin og ca 1,2 bar turbotrykk.

Fylte full tank forrige helg og tanka att idag, hadde då køyrd 32mil og fylte nøyaktig 32,13liter. Då har eg køyrd landevegskøyring, litt småkøyring og ca 20 drag med testing av PerfExpert til 6500rpm på 2.gir.
M47 kassa er no byrja å lage rare lydar, så eg må vel å vurdere ny kasse. Blir nok ei M45 kasse i fyrste omgang då den ligg på hylla i garagen:)

Är det någon som vet hur rätt PerfExpert visar? :)

Batland
25/04/20, 17:45
http://forum.vccn.no/showthread.php?79887-Effektm%C3%A5ling-Bremsepapirer-2020-G-m%C3%A5ling-https-www-perfexpert-app-com

Frank Egil
25/04/20, 18:03
Är det någon som vet hur rätt PerfExpert visar? :)

Nei, veit ikkje kor rett den visar, men den visar ganske likt kvar gong +/- 5hk ved like forutsetningar. Slik at det bør vere muleg å forbedre oppsettet sitt med den:) Ta f.eks 5 testar og slett beste og dårligste, også ta gjennomsnittet av dei 3 du står igjen med:)

Såg forresten på ei FB gruppe der dei påsto at den var rimeleg lik bremsebenkar, men eg veit ikkje då eg ikkje har testa den mot benk.

ArneR
25/04/20, 18:14
Kan se ut som at appen viser bra nøyaktige tall, så lenge man er nøye med å legge inn nøyaktige verdier om bilen først. Så denne videoen tidligere i dag, og det vil jeg si må kunne sies å være brukbart, i det minste som en pekepinn på om man er på riktig vei med tuningen. :) https://www.youtube.com/watch?v=Lx5238pqJak

Holck
25/04/20, 21:43

Sent from my iPhone using TapatalkEr du sikker på at du har målt 65ml [emoji848]? Virker lite med tanke på hvor mye du faktisk har fjerna i forbrennings rommet[emoji848]

Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

Frank Egil
25/04/20, 22:34
Er du sikker på at du har målt 65ml [emoji848]? Virker lite med tanke på hvor mye du faktisk har fjerna i forbrennings rommet[emoji848]

Godt observert:) gløymde å skriva at toppen er høvla 2mm, så det skal stemme:)

Holck
25/04/20, 22:34
Godt observert:) gløymde å skriva at toppen er høvla 2mm, så det skal stemme:)

Sent from my iPhone using TapatalkDa gir det mer mening ja [emoji4][emoji106]