PDA

Vis full versjon : forgasserturbo-tråden

Sider : 1 2 3 4 [5]

Batland
26/04/20, 13:02
Godt observert:) gløymde å skriva at toppen er høvla 2mm, så det skal stemme:)
Disse 2 mm som er hövlet av toppen utgjör ca. 15 ccm på denne toppen DIN, så du har tatt godt i her. :) Du har vist at det er mulig å slipe forbrenningskamrene i en 530 topp til ca. 80 ccm. ;)

Hansi86
09/05/20, 15:33
Kg Trimning har justerings verktøy på lager nå
https://www.kgtrimning.org/forgasardelar/originalforgasare/zenithstrombergpierburg/ia978.html

Hansi86
09/05/20, 15:34
Og repsats hvis man trenger
https://www.kgtrimning.org/forgasardelar/originalforgasare/zenithstrombergpierburg/rs48.html

jimmooooo
13/05/20, 14:48
Vart en liten tur med förgasarturbon igår!
Fortfarande 0,65bar laddtryck :)
https://youtu.be/KT_nibT5m5Q

Batland
14/05/20, 11:08
Vart en liten tur med förgasarturbon igår!
Fortfarande 0,65bar laddtryck :)
https://youtu.be/KT_nibT5m5Q
Der ja! Ser ut til at den stadig fungerer riktig godt. :)

jimmooooo
18/05/20, 20:29
Jodå den går rätt bra! Men nu har den börjat få för sig något när man kört lite hårdare... Börjar typ misstända till och från på jämngas efter man kört den lite hårdare... Misstänker tändstift så ska börja med att byta dom, sen eventuellt byta tändkablar... Varit lite varmt vid dom, nästa gång blir de värmeskydd för kablarna :)

Håvard B.
19/05/20, 05:21
Hei, har eit lite problem med min b21at. Av og til mister den all kraft i eit sekund eller to, virker som den tømmer forgasser for bensin, skjer når ein har full gass lenge(som på videoen) eller ligger i 80 og kjører normalt. Er det bensinpumpen som er for liten eller kan det være malpassi som er stilt feil? Kjører 1.1 bar og har spesialslipt nål. Kan ein catchtank med ekstra bensin rett ved forgasser være ein løsning? http://cloud.tapatalk.com/s/5ec35d4a0e8c2/received_290661781952161.mp4

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Frank Egil
19/05/20, 06:32
Hei, har eit lite problem med min b21at. Av og til mister den all kraft i eit sekund eller to, virker som den tømmer forgasser for bensin, skjer når ein har full gass lenge(som på videoen) eller ligger i 80 og kjører normalt. Er det bensinpumpen som er for liten eller kan det være malpassi som er stilt feil? Kjører 1.1 bar og har spesialslipt nål. Kan ein catchtank med ekstra bensin rett ved forgasser være ein løsning? http://cloud.tapatalk.com/s/5ec35d4a0e8c2/received_290661781952161.mp4

Hei,

Min erfaring med småproblemer på min AT motor, har vist seg å vere problemer med bensintilførsel.

Har du montert el-bensinpumpe for innsprut?

Kor mykje bensin har du på tanken når dette skjer?
Har du AFR måler? Slik at du ser om du får for mager blanding ved pådrag?

Gøy å passere 1,1bar lagetrykk:)
Stilig bil du har, det gjekk lenge før eg oppdaga at du hadde herregårdsvogn;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Batland
19/05/20, 11:59
Fundamentet MÅ og SKAL alltid være bensinpumpe til EFI, (helst ("nyere" :D) Volvo original inne i tanken) og en Malpassi BTR til forgasserturbo montert i nærheten av trykkboksen.
Signalslangen til BTR MÅ være tilkoblet trykkboksen med én stk. dedikert slange som er 100% tett og montert med GODE slangklemmer.
Hvis forgasseren ikke er modifisert / ombygget og oppgradert på andre måte enn med en velfungerende forgassernål, så klarer man vanligvis 0 km/t til turtallsprre på 3. gir før motoren dør og man må slippe gassen ett sekund eller to. Med oppgradert 2,5 mm "Turbo" inntaksnål skal du kunne holde gassen i bunn lenge nok til at det ikke er ett problem her på Vestlandet. :)

Batland
19/05/20, 12:08
Jodå den går rätt bra! Men nu har den börjat få för sig något när man kört lite hårdare... Börjar typ misstända till och från på jämngas efter man kört den lite hårdare... Misstänker tändstift så ska börja med att byta dom, sen eventuellt byta tändkablar... Varit lite varmt vid dom, nästa gång blir de värmeskydd för kablarna :)
Dårlige tennpluggledninger og en coil som blir varm, reduserer gniststyrken og gir problemer.

Håvard B.
19/05/20, 12:20
Hei,

Min erfaring med småproblemer på min AT motor, har vist seg å vere problemer med bensintilførsel.

Sent from my iPhone using TapatalkTakk for det[emoji56], nei har dessverre ikkje laga til afr måler endå, men trur eg må det snart[emoji28]

Håvard B.
19/05/20, 12:21
Fundamentet MÅ og SKAL alltid være bensinpumpe til EFI, (helst ("nyere" :D) Volvo original inne i tanken) og en Malpassi BTR til forgasserturbo montert i nærheten av trykkboksen.
Signalslangen til BTR MÅ være tilkoblet trykkboksen med én stk. dedikert slange som er 100% tett og montert med GODE slangklemmer.
Hvis forgasseren ikke er modifisert / ombygget og oppgradert på andre måte enn med en velfungerende forgassernål, så klarer man vanligvis 0 km/t til turtallsprre på 3. gir før motoren dør og man må slippe gassen ett sekund eller to. Med oppgradert 2,5 mm "Turbo" inntaksnål skal du kunne holde gassen i bunn lenge nok til at det ikke er ett problem her på Vestlandet. :)Takk:) får sjekke signalslangen då, den eksterne pumpen er eg usikker på kva er men den i tanken ska levere 155l/t.

Håvard B.
19/05/20, 14:04
Hei,

Bensinpumpe er ein på 155l/t og ein ukjent type under bilen, skjer uansett mengde bensin på tanken.

Frank Egil
19/05/20, 14:16
Bensinpumpe er ein på 155l/t og ein ukjent type under bilen, skjer uansett mengde bensin på tanken.

Ok, det er bra:)

Eg har liknande problem som du beskriver når eg har under 1/4 tank....

Veit du om du har 2,5mm nålventil i flottørhuset?
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/05/107.jpg

Batland
19/05/20, 14:18
Takk:)
får sjekke signalslangen då,
den eksterne pumpen er eg usikker på kva er men den i tanken ska levere 155l/t.
Det må du for den må være uten lekkasjer.
Bensinpumpene funker etter "enten / eller" prinsippet.
Enten har du en hovedpumpe inne i tanken slik "nyere" Volvo 240 har,
eller,
du har en forpumpe (lavtykk/høyvolum) inne i tanken som mater en hovedpumpe på utsiden tanken, slik eldre Volvo 240 har.

Hvis du har en høykvalitet Bosch / Walbro eller lignende 155l/t hovedpumpe inne i tanken, så fjerner du den andre pumpen.

Håvard B.
19/05/20, 15:29
eller,
du har en forpumpe (lavtykk/høyvolum) inne i tanken som mater en hovedpumpe på utsiden tanken, slik eldre Volvo 240 har.

Hvis du har en høykvalitet Bosch / Walbro eller lignende 155l/t hovedpumpe inne i tanken, så fjerner du den andre pumpen.Har ein walbro replica 155l/t ska eg då ta vekk pumpen under bilen?

Håvard B.
19/05/20, 15:30
Ok, det er bra:)

Eg har liknande problem som du beskriver når eg har under 1/4 tank....

Veit du om du har 2,5mm nålventil i flottørhuset?
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/05/107.jpg

Sent from my iPhone using TapatalkDet er eg usikker på, stor forskjell på Ka ein har der?

Frank Egil
19/05/20, 15:48
Det er eg usikker på, stor forskjell på Ka ein har der?

Ja, slik eg har forstått det, er det viktig med 2,5mm ventil der.
Er den for liten blir flottørkammet tømt for bensin på full gass og hyggeleg ladetrykk:)

Stemmer ikkje det Batland?

jimmooooo
19/05/20, 16:13

Dårlige tennpluggledninger og en coil som blir varm, reduserer gniststyrken og gir problemer.

Blir att testa byta tändstift först, blir det inte bättre byter jag tändkablar :)

Håvard B.
19/05/20, 17:32
eller,

Hvis du har en høykvalitet Bosch / Walbro eller lignende 155l/t hovedpumpe inne i tanken, så fjerner du den andre pumpen.Den var laus faktisk[emoji51] så stramma den No og håper det hjelper, men den står på innsuget, går det eller må den stå på trykkboksen?

Schoopp
19/05/20, 17:53
Den var laus faktisk[emoji51] så stramma den No og håper det hjelper, men den står på innsuget, går det eller må den stå på trykkboksen?

Sent fra min CLT-L29 via TapatalkMå stå på trykkboksen slik at trykkregulator får det samme trykket som forgasser har inn.

Sent from my Redmi Note 7 Pro using Tapatalk

Batland
19/05/20, 18:39
Den var laus faktisk[emoji51] så stramma den No og håper det hjelper, men den står på innsuget, går det eller må den stå på trykkboksen?
Akkurat. ;)

Det er ikke en uvanlig FEIL fordi folk ANTAR at en forgasserturbo-BTR skal kobles likt som BTR på en EFI motor. Det skal den IKKE!
Grunnen er at i en forgasser står dysene fremfor gasspjeldet og de ser derfor aldri manifoldvakum slik EFI dyser plassert i innsugsmanifolden gjør.

Bensintrykket til en forgasser skal derfor alltid være fra grunntrykk og oppover, aldri nedover. Derfor skal signalslangen til forgasserturbo-BTR alltid kobles til trykkboksen og aldri til manifolden. ;)

Når man har forgasserturbo så MÅ! slangen til BTR väre koblet til trykkboksen.

Batland
19/05/20, 18:40
Ja, slik eg har forstått det, er det viktig med 2,5mm ventil der.
Er den for liten blir flottørkammet tømt for bensin på full gass og hyggeleg ladetrykk:)

Stemmer ikkje det Batland?
Det er korrekt. Akkurat slik er det. :)

Batland
19/05/20, 18:44
Har ein walbro replica 155l/t ska eg då ta vekk pumpen under bilen?
Jeg har ingen "gode råd" eller tips til Kinaskrot "replica" "-style" eller "-type" produkter. Helt umulig å vite hva som er feil da.
Grunnen er at slike Corona-deler vanligvis gir pålitelighet og driftssikkerhet som befinner seg i intervallet mellom tvilsom og fraværende.

Batland
19/05/20, 18:45
Blir att testa byta tändstift först, blir det inte bättre byter jag tändkablar :)
Minner om power secret nr.1: "TEST, TEST, TEST." :)

jimmooooo
30/05/20, 18:17
Finns det något smidigt sätt att lösa bränslesystemet på utan att ha en pump i tanken? Just nu har jag bara en 044 pump utanför tanken vilket inte är optimalt då dom ej är gjorda för att suga upp bränslet.... Tänkte om det finns något bra sätt att lösa det på förutom att sätta en pump intank?

Hansi86
22/07/20, 23:33
Hei, jeg har kjørt 244 en min i hele sommer, men har fått ett problem.
I venstre svinger raser plutselig afr målingen ned til ca 10.0 og bilen begynner og lugge, lukter også bensin.

Kommer seg til hektene igjen etter svingen. Dette skjer nå ganske konsekvent, og jeg kan fram provosere samme feil ved og svinge harrdt til venstre.

Kan det være flotørn som er noe galt med?

Oppsett er vell nevnt noen ganger her, B230AT motor.

Batland
23/07/20, 08:48
Tenker at det må være noe med flottøren, ja.

Stusser på at det er i venstresvinger og ikke høyresvinger, men men..
Du må bare skru av og skru opp og se. Kjører du med EFI bensinfilter?

Hansi86
23/07/20, 09:15
Ja skal skru av forgasser og se, ja var kanskje rart, men den går som normalt i høyre svinger.

Nei desverre, efi filteret liggger enda på hyllen og mangler noen tilkoblinger. Jeg bruker ett sånt universalt som kobles på slangen. Har byttet det ganske ofte, men er vell neppe optimalt.

Hansi86
23/07/20, 14:17
Jeg fant feilen, når jeg skrudde av flotør huset datt det ut en rund bit, det ser ut for og være en plombering av ett hull.

Sjekket en annen forgasser og der satt en slik bit oppe til venstre på bildet.

Smurte ett tynt lag med paknings silion på den og hamret den inn igjen. Slo kjørne merker rundt kanten på den for og få den til og sitte bedre. Nå fungerer bilen som normalt igjen.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/07/91.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2020/07/92.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2020/07/93.jpg

Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

Batland
23/07/20, 15:35
Se der ja!
Takk for at du deler dette som jeg aldri har sett eller hört om för. Her lärte jeg noe nytt. :)

Batland
03/08/20, 14:57
Enda en test som BEKREFTER det noen av oss vet. :) :D.

https://www.youtube.com/watch?v=EBalrpY73Jc&t=400

Holck
03/08/20, 16:25
Enda en test som BEKREFTER det noen av oss vet. :) :D.

https://www.youtube.com/watch?v=EBalrpY73Jc&t=400At det hjelper å kjøle ned luft inn i motor [emoji6]?

Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

Batland
04/08/20, 08:42
At det hjelper å kjøle ned luft inn i motor [emoji6]?
Javisst.
Óg at det er en fordel med meget god forstöving.
Óg at det er en fordel at man mixer drivstoff og luft så godt sammen som overhode mulig.
Óg at forgassere klarer alt dette bedre enn EFI dyser. ;)
Óg at dette resulterer i en raskere bil.

For öyeblikket ser det ut til å bli ett dragracestevne på Eikås motorsenter i Bergen i slutten av August. Baileys tuning skrur som ville Olsen for å blir klar. Håpet er som alltid å sette ny personlig rekord og dersom man klarer over 150 km/t i sluttfart med forgassere denne gangen, så blir nok dét resultatet stående en stund. Iallefall helt frem til det blir montert större turbo.
Vi får se hvordan det går, men vi "har trua." :D

Holck
04/08/20, 11:57
Javisst.
Óg at det er en fordel med meget god forstöving.
Óg at det er en fordel at man mixer drivstoff og luft så godt sammen som overhode mulig.
Óg at forgassere klarer alt dette bedre enn EFI dyser. ;)
Óg at dette resulterer i en raskere bil.

For öyeblikket ser det ut til å bli ett dragracestevne på Eikås motorsenter i Bergen i slutten av August. Baileys tuning skrur som ville Olsen for å blir klar. Håpet er som alltid å sette ny personlig rekord og dersom man klarer over 150 km/t i sluttfart med forgassere denne gangen, så blir nok dét resultatet stående en stund. Iallefall helt frem til det blir montert större turbo.
Vi får se hvordan det går, men vi "har trua." :DHan kommer nok til å gjøre det bra, det har han vist før [emoji846].
Tenkte mer på HVOR man plasserer EFI dysene. De har nok tenkt veldig riktig på f.eks RS500'ene [emoji846]

Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

Batland
06/08/20, 17:48
Det er håpet, men Bergen i slutten av august tilsier regn. Vi får krysse fingre for solskinn og törre veier.

Helt enig.
En kar her lokalt har kjöpt ett opplegg med 3 dyser pr. sylinder ( Audi motorsport opplegg.) for maksimal god og fin forstöving og kjöling. De tålmodige får kanskje se resultatet en vakker dag. :)

Frank Egil
15/10/20, 14:37
Då er eg på veg heim frå Trafikkstasjonen med nye vognkort merknader som:

Godtkjent med B230 turbomotor (AT).
Godkjent med lesjøfors senkesett.
Godkjent med Roma sportsratt.
Godkjent med 20mm spacer bak.

Alt i alt veldig fornøgd med denne dagen;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/64.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/65.jpg

Batland
15/10/20, 16:43
Fantastisk. Gratulerer så mye. God jobbet. :) :D

Frank Egil
15/10/20, 19:13
Fantastisk. Gratulerer så mye. God jobbet. :) :D

Takker, utruleg godt å få godkjent bilen:)
Fekk 215hk/260nm notert i vognkortet.

Dei aksepterte også DO88 intercooleren utan spørsmål.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/66.jpg

Hansi86
16/10/20, 07:36
Takker, utruleg godt å få godkjent bilen:)
Fekk 215hk/260nm notert i vognkortet.

Dei aksepterte også DO88 intercooleren utan spørsmål.
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/66.jpg

Det ble ett tøft vognkort du fikk. Gratulerer.

Pipen
19/10/20, 18:44
For 13 år sidan, når eg var 20 solgte eg et sett med DHLA40-H forgassere, for det var jo ikkje kult. Har jo angra som pokker på det i ettertid.
Så står det jo ein 242 vekkgjøymd i et hjørne her, som ein eller anna gong treng ein maskinist. Motor har eg, 16G turbo har eg, men bensintilførsel har eg ikkje.

Så kom disse for salg, DHLA40 solgtes dei som. Eg kjente igjen lokket på toppen og spurte om det ikkje sto ein liten H bakerst der og. Joda, det gjorde det. Dei er tight og fin, men treng nye halsringer og dysast om igjen. Dei kosta meg ikkje så alt for mykje i innkjøp, så håper dette kan bli verdt det.
Kjem sikkert til å komme med ein haug idiotiske spørsmål når den tida kjem.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/10/78.jpg

Sent fra min SM-A530F via Tapatalk

Batland
19/10/20, 19:53
Hvis du er tålmodig og jobber jevnt og trutt så kommer det oppsettet der til å gi deg noen kjöreopplevelser du vil huske med glede, både vel og lenge. :D

Pipen
20/10/20, 12:51
Hvis du er tålmodig og jobber jevnt og trutt så kommer det oppsettet der til å gi deg noen kjöreopplevelser du vil huske med glede, både vel og lenge. :D

Ja, eg håper og trur at dette kan bli morro med rette instillinger. Dei som har hatt dei før har dreia opp halsringene til ish 40mm, så det kan ikkje ha vore den ønska gleden ein hadde håpa på. Meiner eg las her at anbefalt var 32mm? Skal vertfall lese meg opp, og be om tips før prosjektet blir satt i gong.

Batland
20/10/20, 13:45
Det kan virke som at det er en del folk som kaster bort mye tid på å rote med ting de ikke har talent for å holde på med. Dette er ett typisk eksempel på hva som skjer når man har en hjerne som er optimalisert til å drive med HELT andre ting enn forgassere, men selvtilliten er stor nok til at man tror at man kan forbedre utgangspunktet.
Når man ser at man har forgassere med 40 mm gasspjeld, og så velger man å dreie opp halsingene fra 32 mm til de samme 40 mm som gasspjeldet er, da er det ingen hjemme. Hva skulle teoriene være? Hva skulle man forbedre? Hva skulle man oppnå?
Så avsluttes vanligvis epoken med å slenge drit om hvor elendig resultater man får med forgassere og at datasprut er tingen. Sånn går det når man avskaffet den gode, gamle og velfungerende lusingen som sørget for at folk TENKTE før de satt i gang med noe. ;)

Det finnes faktisk flere gode bøker om temaet så det er bare å sette i gang med å handle inn og lese opp kompetansen. Jeg har de fleste av dem og mener at det er en god investering for alle som ønsker å skaffe seg kompetanse på god, gammel teknologi. :)

Lokale helter fra 1980 tallet har fortalt / påstått at alt over 32 mm halsringer i 40 mm forgassere sender forbruket til himmels. Andre har andre erfaringer. Lotus leverte sine biler med både 40 mm og med 45 mm turboforgassere. Flere gjør akkurat det samme som de du fortalte om over her, og dreier opp halsringene for å spare penger eller ett eller annet.

Her må hver enkelt egentlig bare prøve seg frem for å se hva virker best for dem på deres oppsett og som da må ansees å være det korrekte valget. :)

Noe av det viktigste å ta med seg på veien er:
1. "Hvis det var enkelt hadde alle hatt gode resultater."
2. Norske "2-Stroke Stuffing" på Youtube. "Easy is worthless." eller noe i den duren. :)

Batland
05/11/20, 22:13
Da har jeg akkurat fått en hyggelig tilbakemelding fra en kar som ikke var fornöyd med guffen i sin Volvo 240 med original B19A motor.
Motoren er lite kjört, dönn original og helt urört.
Så fikk den:
En T3 turbo med 48 mm inducer,
Lett modifisert fordeler,
Oppgradert coil,
Batland Turbomodifisert forgasser,
Malpassi BTR og EFI bensinpumpe,
En stor alu intercooler og formentlig ett oppgradert eksosanlegg.
De originale 1986 ccm, ca. 150 Nm og ca. 97 hp er nå formentlig blitt til 3376 ccm, ca. 260 Nm og 165 hp. :)

Da er forgasser montert og prøvekjørt virker veldig bra :D:D, nettopp bestilt ny clutch da den ikkje tålte at ladetrykket gikk over 0,7 BAR. :D:D
Veldig kjekt å höre. God fornöyelse. :)

Her prestasjonene til originale AT-motorer med ca. 0,35 BAR ladetrykk uten intercooler. ;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2020/01/116.jpg

Frank Egil
14/11/20, 11:11
AQ 140 innsug tilsals. Eg har 2 stk sjølv, om ikkje hadde eg kjøpt det;)
Er fint å bruke til B21/23BT motor dette.

Ikkje ofte desse er tilsals.

http://forum.vccn.no/img-dump/2020/11/28.jpg

Hansi86
13/12/20, 12:04
Oppdatering på min 244. Brukte bilen som bruksbil hver dag igjenom hele sommer halvåret 2020. Den fungerte bra utenom den plomberingen som datt ut i forgasseren. Ble ca 7000 km.

Kjøpte 3 til fordelere i høst. Monterte først en 103 fordeler og syntes tennings kurven ble bedre til min motor. Har kjørt med 287 fordeler fram til byttet. Finner ikke papirene nå med tennings målinger.

Parkerte bilen i oktober, og holder på med noen oppgraderinger.
Har fått byttet til 940 eksos manifoild. Har kjørt med 740 manifoild.

Holder på og lyd isolerer dørk, dører, torpedovegg osv nå.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/12/17.jpg

Hansi86
13/12/20, 12:06
Dør.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/12/18.jpg

Hansi86
13/12/20, 12:08
Manifoild, nedslipt flere mm, for og få plass til GT32 turboen.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/12/19.jpg

Hansi86
13/12/20, 12:10
Underveis med isolering med butyl matter.http://forum.vccn.no/img-dump/2020/12/20.jpg

Batland
13/12/20, 16:00
Oppdatering på min 244. Brukte bilen som bruksbil hver dag igjenom hele sommer halvåret 2020. Den fungerte bra utenom den plomberingen som datt ut i forgasseren. Ble ca 7000 km.

Kjøpte 3 til fordelere i høst. Monterte først en 103 fordeler og syntes tennings kurven ble bedre til min motor. Har kjørt med 287 fordeler fram til byttet. Finner ikke papirene nå med tennings målinger.

Parkerte bilen i oktober, og holder på med noen oppgraderinger.
Har fått byttet til 940 eksos manifoild. Har kjørt med 740 manifoild.
Takk for at du deler. :)

Frank Egil
29/01/21, 17:27
Slo til å handla ny turbo, Borg Warner K24 frå S60R/V70R;)

Så blir litt oppgradering til kommande sesong:)
Blir artig å prøve denne på AT motoren.

Det ser ut til at eksosflensen passar rett på 940 eksosmanifolden, er det nokon som kan bekrefte eller avkrefte det?

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/01/67.jpg

Turboen er heilt ny, kun prøvemontert men aldri starta.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/01/68.jpg

HansOla
29/01/21, 20:09
Slo til å handla ny turbo, Borg Warner K24 frå S60R/V70R;)

Så blir litt oppgradering til kommande sesong:)
Blir artig å prøve denne på AT motoren.

Det ser ut til at eksosflensen passar rett på 940 eksosmanifolden, er det nokon som kan bekrefte eller avkrefte det?

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/01/67.jpg

Turboen er heilt ny, kun prøvemontert men aldri starta.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/01/68.jpg

Sent from my iPhone using TapatalkDenne titta jeg også på, men til 5syl. Men nå ble jeg jo for sein [emoji28]

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Frank Egil
29/01/21, 23:09
Denne titta jeg også på, men til 5syl. Men nå ble jeg jo for sein [emoji28]

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Ja, no vart du for sein;) skal passe rimeleg bra denne til mitt AT oppsett.

Blir spennande å få montert den:)

Pipen
29/04/21, 15:32
Om nokon er sugen på et prosjekt, så kjem eg til å selge eit sett med DHLA40H med innsug. Dei treng ein gjennomgang/overhaling, og eit plenum. Spjelda går lett, eg har ikkje sjekka dysinga, men veit at halsringen er dreia opp til sinnsvake 40mm av ein av dei tidlegare eigarane.
Eg sel dei då eg heller meir mot fleire sylindre i V-form.
Lar dei gå for det samme som eg gav, 2500,- ink frakt.

Send ei tekstmelding på 40230548 om det kan være av interesse.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210429/45feb86406e80c1dba29a88f307f4bff.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210429/3bd7baaa4567d27cf9b36bedef70ba0b.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210429/b78b9371e80b761ab83535ced567e6d7.jpg

Hansi86
12/05/21, 13:28
Hei, er det meningen at den mellomleggs platen mellom AT forgasser og AT trykkboks skal ha mindre diameter enn selve forgasseren?

Målte hullet i platen til Ø35. Og forgasseren er vell ca Ø41.

Hansi86
12/05/21, 16:25
Bildehttp://forum.vccn.no/img-dump/2021/05/71.jpg

Frank Egil
13/07/21, 11:33
Hei igjen,

No er 242’en med AT motor feriebil og «sherpa» igjen;) Her på 1434 m.o.h på Sognefjellet på veg mot Beitostølen, den går finfint fortsatt:) Sjølv om eg ser på AFR måleren at lufta blir tynnere;)

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/23.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/24.jpg

HansOla
13/07/21, 20:59
Artig at du kjørte sognefjellet, jeg har verksted nede ved galdesand i bøverdalen. 35km lengre ned enn siste bilde ditt [emoji4]

Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

Frank Egil
14/07/21, 15:15
Artig at du kjørte sognefjellet, jeg har verksted nede ved galdesand i bøverdalen. 35km lengre ned enn siste bilde ditt [emoji4]

Verden er ikkje stor;) Eg køyrer over Sognefjellet nokre gonger kvar sesong då eg bur langs Sognefjorden.

Batland
14/07/21, 16:46
Hei igjen,
No er 242’en med AT motor feriebil og «sherpa» igjen;) Her på 1434 m.o.h på Sognefjellet på veg mot Beitostølen, den går finfint fortsatt:) Sjølv om eg ser på AFR måleren at lufta blir tynnere;)
Alltid kjekt å se og høre. :)

Hansi86
22/07/21, 10:59
Holder på og lager adapter plater til AQ140 innsuget.
Ang, gass overøring, fungerer dette kittet bra?
https://www.pedersenracing.no/butikk/forgassere/wire-sett-og-stag/4-cyl-rod-linkage/http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/62.jpg

Frank Egil
22/07/21, 12:40
Ang, gass overøring, fungerer dette kittet bra?
https://www.pedersenracing.no/butikk/forgassere/wire-sett-og-stag/4-cyl-rod-linkage/http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/62.jpg

Det blir stilig å sjå resultatet ditt;)
Eg brukte dette kittet når eg hadde 2x175CD forgassere til sugemotoren min.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/63.jpg
Det fungerte fint.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/64.jpg
Har dette innsuget liggjande endå, har planer om å bygge trykkboks som er tilpassa dette. Er berre ikkje kommen så langt endå;)

Hansi86
22/07/21, 13:28
Frank Egil: ja det blir veldig spennende.
Tror jeg kjøper det kittet da, ser bra ut.

Det ser ut som du brukte den lange A gass vaieren? Tror du det hadde vært bedre med den korte til 240 med B230f motor?

Ja regnet med du hadde innsuget enda, trykkboksen blir nok den vanskeligste delen og lage. Men det må la seg gjøre.

Batland
22/07/21, 14:43
Da ble det noe dataproblemer og knot. Nytt forsøk.

http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/62.jpg
Dette var veldig kjekt å se. :)
Det kittet der fungerer helt sikkert godt.
Rundt her har vi laget vårt eget som er langt simplere, men i praksis fungerer det helt perfekt.
https://imgur.com/gallery/Gv9GMjR
https://imgur.com/KMyQ8Dm

Når det gjelder trykkboks så valgte jeg å bruke ett originalt Ford Sierra eller Escort Cosworth plenumslokk som bare ble skrudd på en flat aluplate som var trukket så langt fremover på forgasserene som mulig. Dette er en solid og pålitelig løsning, vanligvis i motsetning til noe man lager selv som ofte sprekker etter noe tid.
Jeg gav dette tipset til Team Tynner som fulgte opp. :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/02/157.jpg

Idag har jeg blitt en "gammel" mann så blir litt større kvanta av slikt, pub-runde seinere i kveld med venner:)Skål!

http://forum.vccn.no/ (http://s1338.photobucket.com/user/staale740/media/DSCN0605_zpse11e0498.jpg.html)

Ble litt gaver til volvo`n også:
Luft filter med trakt;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/579.jpg (http://s1338.photobucket.com/user/staale740/media/DSCN0602_zps1d02e163.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/580.jpg (http://s1338.photobucket.com/user/staale740/media/DSCN0603_zpscb09decd.jpg.html)
D-kammen kom også idag,da har jeg backup viss ikke motoren min skulle like klr2 kammen som er i nå:cool:
http://forum.vccn.no/ (http://s1338.photobucket.com/user/staale740/media/DSCN0604_zpsed17445b.jpg.html)
Plenum skrudd sammen,holder på å lage feste til gasswire i skrivende stund
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/581.jpg (http://s1338.photobucket.com/user/staale740/media/DSCN0600_zpsf098aea7.jpg.html)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/01/582.jpg (http://s1338.photobucket.com/user/staale740/media/DSCN0601_zpsb8f55c5c.jpg.html)

Om noen ønsker å "snobbe opp", så kan følgende vurderes: https://www.google.com/search?q=hart+plenum+cosworth&tbm=isch&ved=2ahUKEwjRpMjr5_bxAhWJBXcKHQC6B4sQ2-cCegQIABAA&oq=hart+plenum+cosworth&gs_lcp=CgNpbWcQAzoECAAQGDoCCAA6BggAEAgQHjoECAAQHjo GCAAQBRAeUIHCHljUiB9g8IwfaANwAHgAgAGYAogBkg-SAQYyNS4yLjGYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ7ABAMABAQ&sclient=img&ei=Tnb5YNHFCYmL3AOA9J7YCA&bih=726&biw=1517

Hansi86
23/07/21, 08:35
Batland: Det var ikke så lett og se hvordan gass overføringen på de bildene var bygd opp, men det er sikkert mange måter og gjøre det på.
Det kittet er jo blitt noe dyrt så får se, mulig jeg lager noe selv.

Ja har studert de bildene av Team Tynner sitt mange ganger, det ser ut som en solid patent. Trodde de Cosworth plenum var dyre og vanskelig å få tak i, men fant noen på ebay.

https://www.ebay.com/itm/265234785125?hash=item3dc139a365:g:VJQAAOSwTNZg9F2 D

Frank Egil
23/07/21, 10:13
Frank Egil: ja det blir veldig spennende.
Tror jeg kjøper det kittet da, ser bra ut.

Det ser ut som du brukte den lange A gass vaieren? Tror du det hadde vært bedre med den korte til 240 med B230f motor?

Ja regnet med du hadde innsuget enda, trykkboksen blir nok den vanskeligste delen og lage. Men det må la seg gjøre.

Ja, eg brukte A-gassvaier og den fungerte finfint, men ein kortere vaier blir nok bra greier det også:)

Må få kjøpt meg eit slikt cosworth plenum eg også[emoji4]

Batland
23/07/21, 12:24
Batland: Det var ikke så lett og se hvordan gass overføringen på de bildene var bygd opp, men det er sikkert mange måter og gjøre det på.
Det kittet er jo blitt noe dyrt så får se, mulig jeg lager noe selv.

Ja har studert de bildene av Team Tynner sitt mange ganger, det ser ut som en solid patent. Trodde de Cosworth plenum var dyre og vanskelig å få tak i, men fant noen på ebay.

https://www.ebay.com/itm/265234785125?hash=item3dc139a365:g:VJQAAOSwTNZg9F2 D

Det er sant, men det var det beste jeg fant i farte. Det brukes originale Volvo stag for kuttes og forlenges eller kuleledd fra Biltema. :)
I Cosworthverden er 2wd plenummet ansett som dårligste som man regner som adekvat opp til 400 hp, 4x4 det nest dårligste for 450 hp, T25 Escorthen for 500 hp og RS500 eller ettermarkedet for alt over 500 hp.
2wd plenummet som har skudd albue er derfor det billigste.

Batland
23/07/21, 12:28
Må få kjøpt meg eit slikt Cosworth plenum eg også[emoji4]
Det er kjekt å høre. Jo flere BT motorer med Cosworthplenum jo bedre, for med de rette profilene på nålene så endrer det motorfunksjonen såpass at eierene vanligvis får seg en voldsom overraskelse. :)

Jeg har kjørt med 2 stk. dobble, liggende forgassere, som i GIK sitt VT211 turbokit og selv om gassresponsen er helt unik og nærmest magisk med ett VT211 kit, så er min opplevelse at BT oppsettet, med ferdig utviklede nåler, faktisk gir enda bedre akselerasjon på full gass. Det er det ingen som tror på før de har forsøkt det selv. :)

Hansi86
24/07/21, 08:43
Det er sant, men det var det beste jeg fant i farte. Det brukes originale Volvo stag for kuttes og forlenges eller kuleledd fra Biltema. :)
I Cosworthverden er 2wd plenummet ansett som dårligste som man regner som adekvat opp til 400 hp, 4x4 det nest dårligste for 450 hp, T25 Escorthen for 500 hp og RS500 eller ettermarkedet for alt over 500 hp.
2wd plenummet som har skudd albue er derfor det billigste.

Ok, ja sålenge man får en gjevn og synkronisert overføring så spiller det vell neppe noen rolle hvordan det er laget.

Er det pga det kompakte volumet på 2wd plenumet at det ikke rekker lenger? Fant noen spacere til det på ebay for og øke volumet såg det ut til.

Jeg slo uansett til og kjøpte det 2wd plenumet på ebay i går. Laget dere egen pakning mellom platen og plenum eller er orginal best, evt paknings silikon?

Hansi86
24/07/21, 08:51
Ja, eg brukte A-gassvaier og den fungerte finfint, men ein kortere vaier blir nok bra greier det også:)

Må få kjøpt meg eit slikt cosworth plenum eg også[emoji4]

Ok, mulig jeg bestiller opp en F vaier også og prøver den. Jeg har også liggende den smale men dypere bremse kraft forsterkeren hvis jeg får klarerings trøbbel med den brede gamle typen.

Ja det burde du, hvordan gikk det med den V70R Turboen, har du montert og testet den?

Frank Egil
24/07/21, 10:34
Ok, mulig jeg bestiller opp en F vaier også og prøver den. Jeg har også liggende den smale men dypere bremse kraft forsterkeren hvis jeg får klarerings trøbbel med den brede gamle typen.

Ja det burde du, hvordan gikk det med den V70R Turboen, har du montert og testet den?

Har desverre ikkje fått montert turboen endå, då eg har kjøpt meg ein bil til som trengde litt oppmerksomheit:)
Men turbobytte står på planen:)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/69.jpg
-84 245 B21A/M45:) Denne har hatt same eigar frå 01.12.83 til mai 2020:)
Om eg får ånden så blir det kanskje AT motor på den også;)

Frank Egil
24/07/21, 10:40
Det er kjekt å høre. Jo flere BT motorer med Cosworthplenum jo bedre, for med de rette profilene på nålene så endrer det motorfunksjonen såpass at eierene vanligvis får seg en voldsom overraskelse. :)

Jeg har kjørt med 2 stk. dobble, liggende forgassere, som i GIK sitt VT211 turbokit og selv om gassresponsen er helt unik og nærmest magisk med ett VT211 kit, så er min opplevelse at BT oppsettet, med ferdig utviklede nåler, faktisk gir enda bedre akselerasjon på full gass. Det er det ingen som tror på før de har forsøkt det selv. :)

Dette høyrest veldig bra ut og er veldig intressant, kjem nok til å teste dette etterkvart.

Bilen min fungerer så fint no at eg har berre latt den vere som den er og køyrer mest muleg med den no i sommar, dette er takket være dine gode tips, dei viser seg å fungere kvar gong:)

Hansi86
25/07/21, 10:14
Frank Egil: Det så ut som en flott bil.
Jeg slenger ut ett forslag da, du sparer den kompakte K24 Turboen til stasjonsvogna med B21. Og beholder den "store" turboen på i 242 og bygger BT i den : )

Her er noen flere bilder av adapter. Platene ble 100x87x10 mm.
Kun en dele forgasser som er på bildet, jeg har 2 likense trykk forgassere.http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/73.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/74.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/75.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/76.jpg

Frank Egil
26/07/21, 10:08
Frank Egil: Det så ut som en flott bil.
Jeg slenger ut ett forslag da, du sparer den kompakte K24 Turboen til stasjonsvogna med B21. Og beholder den "store" turboen på i 242 og bygger BT i den : )

Her er noen flere bilder av adapter. Platene ble 100x87x10 mm.
Kun en dele forgasser som er på bildet, jeg har 2 likense trykk forgassere.http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/73.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/74.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/75.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/76.jpg

Innsuget ditt ser veldig bra ut, det blir spennende å høyre korleis det går videre:)

Den kvite «Herregårdsvogna» er i veldig bra stand, og var eit kupp å få tak i - veldig fornøgd med den:) Blir nok AT på den etterkvart, eg har også liggjande endå eit slikt AQ140 innsug;)

Takker for tips, eg får sjå kva eg finn på. 242’en min får nok ny turbo då den T3/T4 eBay Kina turboen skal bytast ut;)

Batland
26/07/21, 12:10
Ok, ja sålenge man får en gjevn og synkronisert overføring så spiller det vell neppe noen rolle hvordan det er laget.

Er det pga det kompakte volumet på 2wd plenumet at det ikke rekker lenger? Fant noen spacere til det på ebay for og øke volumet såg det ut til.

Jeg slo uansett til og kjøpte det 2wd plenumet på ebay i går. Laget dere egen pakning mellom platen og plenum eller er orginal best, evt paknings silikon?
Akkurat sånn er det og p.g.a. at slike innsug har ett utgjevningsrør mellom forgasserene så er ikke synkroniseringen fullt like kritisk som f.eks. på en motorsykkel.

Forskjellen på plenummene ligger i det "kneet" som er mellom gasspjeld flensen og selve plenummet. Det er i praksis 2 stk. 90 graders bend og 2wd utgaven har det som er minst og fløder dårligst.
Hvis man sammenligner plenumsvolummet på en Cosworth plenum med en Volvo E-manifold, så ser man at behovet for en slik plenumspacer ikke er veldig stort.

Jeg skar ut en egen pakning og forsterket den med pakningslim.

Batland
26/07/21, 12:22
Dette høyrest veldig bra ut og er veldig intressant, kjem nok til å teste dette etterkvart.

Bilen min fungerer så fint no at eg har berre latt den vere som den er og køyrer mest muleg med den no i sommar, dette er takket være dine gode tips, dei viser seg å fungere kvar gong:)

Med det resultatet du har fått med din bil og motor, så hadde det vært veldig kjekt å se hva du fikk til med en BT-sats. Setter pris på å høre det. Jeg forteller hva som vi har gjort her lokalt, om hvordan det har fungert for oss og om hvordan vi tenker at det fungerer. Dette for at andre kan vurdere å gjøre det samme og få gode resultater uten å legge ut en hel formue.

Han ene karen her tok sin Volvo 240 med B230BT motor vil Våler på Gatebil. Han låg og plaget en "400 hp" Escort Cosworth som har kjørte forbi og fra på langstrekket, men så kjørte Escorten forbi i svingene pga understeller og dekk. I depot kom Escort eieren bort og sa Volvoen gikk skikkelig godt, men at den sikkert trengte noe bedre dekk og bedre understell. Han spurte så om motoreffekt og om han kunne få se under panseret. Han trodde ikke sine egen øyne. "400 hp" trimmet Escort Cosworth frakjørt på langstrekket av en B230 BT motor, runde etter runde. :D
Presiserer om at dette var ETTER at forgasserene var ferdig utviklet.

Frank Egil
27/07/21, 11:38
Med det resultatet du har fått med din bil og motor, så hadde det vært veldig kjekt å se hva du fikk til med en BT-sats. Setter pris på å høre det. Jeg forteller hva som vi har gjort her lokalt, om hvordan det har fungert for oss og om hvordan vi tenker at det fungerer. Dette for at andre kan vurdere å gjøre det samme og få gode resultater uten å legge ut en hel formue.

Han ene karen her tok sin Volvo 240 med B230BT motor vil Våler på Gatebil. Han låg og plaget en "400 hp" Escort Cosworth som har kjørte forbi og fra på langstrekket, men så kjørte Escorten forbi i svingene pga understeller og dekk. I depot kom Escort eieren bort og sa Volvoen gikk skikkelig godt, men at den sikkert trengte noe bedre dekk og bedre understell. Han spurte så om motoreffekt og om han kunne få se under panseret. Han trodde ikke sine egen øyne. "400 hp" trimmet Escort Cosworth frakjørt på langstrekket av en B230 BT motor, runde etter runde. :D
Presiserer om at dette var ETTER at forgasserene var ferdig utviklet.

Ja, eg har veldig lyst å prøve meg på BT oppsett:) Må berre komme i gang med trykkboksen og ein trykkforgasser til, dette du skriv om 240 med BT motor som plager 400hp Escort cosworth på langstrekkene gir jo verkeleg motivasjon:)
Det eg likar med AT og forsovidt BT (uten å ha prøvd BT) er overraskelsesmomentet, då svært få blir særleg imponert av å sjå motorrommet før dei har fått sitte på ein tur;) Samtidig som det er muleg å holde budsjettet på eit lågt nivå, med bruk av originale deler også legge pengane i ein god kvaltetsturbo.

Det blir sjølvsagt lagt ut her korleis det går framover.

Eg har kun «shina» litt motorrom i vår:
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/07/77.jpg

Batland
27/07/21, 13:06
Det er kjekt å høre for forskjellen mellom en AT-sats og en BT-sats er som sagt veldig stor.
Du vet jo hvordan det er i miljøet. En 940 med "300-sats" hverken gir aller kan gi noe i nærheten av 300 hp, så det spørs hvor mye som faktisk var i Escorten, men vi har jo sett 401 hp målt på NAV fra en B230BT motor. :)

Det er ingen tvil om at en AT-motor som er satt opp på riktig måte overrasker de aller fleste, men en BT sats er i en helt annen liga. :)

Du er en god ambassadør for Volvos AT-satser som viser det heler og fulle potensialet i disse satsene. :)

Hansi86
28/07/21, 08:39
Akkurat sånn er det og p.g.a. at slike innsug har ett utgjevningsrør mellom forgasserene så er ikke synkroniseringen fullt like kritisk som f.eks. på en motorsykkel.

Forskjellen på plenummene ligger i det "kneet" som er mellom gasspjeld flensen og selve plenummet. Det er i praksis 2 stk. 90 graders bend og 2wd utgaven har det som er minst og fløder dårligst.
Hvis man sammenligner plenumsvolummet på en Cosworth plenum med en Volvo E-manifold, så ser man at behovet for en slik plenumspacer ikke er veldig stort.

Jeg skar ut en egen pakning og forsterket den med pakningslim.

Ok, ja skjønner. Det er sikkert godt nok for meg i første omgang uansett. Jeg har minst 3 ting som kommer til og holde igjen en del effekt som jeg kommer på.

1: Tennings kurven
2: std ventiler i toppen
3: Har kun 2.5 toms eksos fra downpipe og bakover med 2 potter.

Adapter platene er ferdige, så venter bare inn deler nå, har brukt bilen hver dag siden starten av mai som bruksbil. Så setter den ikke still før jeg har det meste klart for konverteringen.

Batland
28/07/21, 11:26
Ok, ja skjønner. Det er sikkert godt nok for meg i første omgang uansett. Jeg har minst 3 ting som kommer til og holde igjen en del effekt som jeg kommer på.

1: Tennings kurven
2: std ventiler i toppen
3: Har kun 2.5 toms eksos fra downpipe og bakover med 2 potter.

Adapter platene er ferdige, så venter bare inn deler nå, har brukt bilen hver dag siden starten av mai som bruksbil. Så setter den ikke still før jeg har det meste klart for konverteringen.

Jeg tok frem denne løsningen fordi jeg mener at det er en god og velfungerende løsning som vil gode resultater uansett hvilken utgave av Cosworthplenummet man bruker.

3. Slik jeg ser det er 2,5" eksosanlegg det største problemet da slike f.eks. er fabrikkmontert på biler med 150 hk motorer. Turbodieselbiler har ofte eksosanlegg i mer korrekt størrelse i forhold til motoreffekt.
2. Uten 3D datatenning så kan man aldri kjøre så høyt ladetrykk som forgasserene egentlig klarer. I alle år har det vært de enkle tenningsanleggene som har begrenset bruken av hyggelig ladetrykk på forgasserturbomotorer.
1. Standard ventiler gjør at B23(0)motorene avgir maks effekt ugunstig lavt turtall, ja.

Det synes jeg er særdeles hyggelig å høre. :)

Schoopp
31/07/21, 18:57
B21 forgasserturbo i båt må være en morsom opplevelse [emoji41] 0.6bar

https://youtu.be/Ux-QfaBhT3c

Sent from my Redmi Note 7 Pro using Tapatalk

Batland
31/07/21, 19:47
B21 forgasserturbo i båt må være en morsom opplevelse [emoji41] 0.6bar

https://youtu.be/Ux-QfaBhT3c

Ordentlig morro å se. :)

Hansi86
16/08/21, 07:33
B230BT kittet er ferdig bygd. Og test kjørt i noen dager. Startet med 2 nye uslipte B21AT nåler fra kg. Gikk litt magert på tomgang, ca lamda 1 på cruise. Men fikk den ikke til på fullgass. Merker at den oppfører seg en del annerledes en med AT.

Jeg har nok slipt nålene for tynne nederste 1/3 del. Trodde den fikk for lite bensin på fullgass, men fikk nok for mye, ryker svart nå og butter imot. 4 nye nåler er på tur ifra kg.
Legger med noen bilder, lagde ett rør bend med flens som jeg skrudde fast i cosworth plenumet.

Ser det rigtig ut på bilde 2? Kopierte bare hullene fra den orginale AT trykkboksen.http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/80.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/81.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/82.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/83.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/84.jpg

Batland
16/08/21, 08:31
Dette var veldig kjekt å se. Du fikk jobben gjort du. Det er godt gjort. :)
Nå er det "bare" utviklingen av nålene som gjenstår og det er krevende p.g.a. individuelle forskjeller. Jeg har en mistanke om at mine nåler er tynnere ute på tuppen enn det dine nåler er, men jeg har aldri hatt problemer med svartrøyk, formentlig pga egnede forgassere, stor og god intercooler samt hyggelig ladetrykk. ;)

Bakplaten din ser ut til å være helt korrekt. :)

Ett tuning test tips som alle, (med kun få unntak, som f.eks undertegnede) gjör er å deaktivere chocke mekanismen med skruer, epoxy eller en plate og pakning.

https://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=15&t=6249

Pga många frågor om strombergförgasare så tänker jag nu försöka beskriva lite vad som behövs göras med förgasaren för att få den funka med turbo.
Lägger in lite bilder, hoppas man kan räta ut några frågetecken..
Man tar helt enkelt en stromberg förgasare... :roll: Inte den med justerskruv i botten, då blir det problem med bensinläckage.
Börja med att skruva bort chokehuset.
Lägg igen alla hål med Epoxy/Kemisk metall.

https://i.imgur.com/6R3S4M0.png

Hansi86
16/08/21, 16:26
Batland: ja gikk ikke så lang tid når jeg først begynte.
Ja det er de sikkert, tror jeg bare har slipt de litt for høyt opp på nålene. Så turboen er ikke rask nok med å møte med ladetrykk mot bensinmengden.

Ja jeg var jo redd for å ha for ujevne forgassere, den ene er den du hadde innom hos deg, den andre har jeg prøvd og kopiere dine modifikasjoner på.
Begge 2 har fått nytt sete og gasspjeld tetninger nå i år fra repkittet til kg.

Test kjørte begge som AT med samme nål og olje før jeg begynte konverteringen. De gikk nesten identisk.

Jeg har fungerende choke på begge 2, har bare tettet de bedre med paknigs silikon rundt huset og en o ring på akslingen. Fikk de 99% tett på trykktesting. Har sålangt bare 1 choke wire så kun en med virksom choke per nå.

Jeg regner med det komner til og gå noen nåler før jeg kommer i mål, men det var jeg innstillt på. Kjenner at den er mye piggere nå med BT og bedre gass respons, tror den drar bedre på lavt turtall og.

Batland
16/08/21, 19:14
Batland: ja gikk ikke så lang tid når jeg først begynte.
Ja det er de sikkert, tror jeg bare har slipt de litt for høyt opp på nålene. Så turboen er ikke rask nok med å møte med ladetrykk mot bensinmengden.

Ja jeg var jo redd for å ha for ujevne forgassere, den ene er den du hadde innom hos deg, den andre har jeg prøvd og kopiere dine modifikasjoner på.
Begge 2 har fått nytt sete og gasspjeld tetninger nå i år fra repkittet til kg.

Test kjørte begge som AT med samme nål og olje før jeg begynte konverteringen. De gikk nesten identisk.

Jeg har fungerende choke på begge 2, har bare tettet de bedre med paknigs silikon rundt huset og en o ring på akslingen. Fikk de 99% tett på trykktesting. Har sålangt bare 1 choke wire så kun en med virksom choke per nå.

Jeg regner med det komner til og gå noen nåler før jeg kommer i mål, men det var jeg innstillt på. Kjenner at den er mye piggere nå med BT og bedre gass respons, tror den drar bedre på lavt turtall og.

Det er akkurat slik det er. Motoren fungerer bare bedre og bedre jo mer man sliper nålene, og så har man plutselig gått ørlite for langt og ødelagt dem.
Det som er så spesielt og fantastisk er at disse forgasserene kan ansees å ha innebygget luftmengdemåler i form av forgasserstemplene. Jo større luftmengde som strømmer gjennom dem, jo høyere løftes stempelet. Stempelet løfter nålen ut av setet og diameteren på nålen bestemmer bensinmengden, egentlig akkurat slik som ett EFI system med luftmengdemåler fungerer bortsett fra at bensinforstøvingen fra forgasserene er ekstremt mye finere enn noen EFI dyse kan levere. :)
Hovedutfordringen er å vite hvor stempelet og nålen står i enhver driftstilstand.

Fremgangsmåten din og innstillingen er helt perfekt. :)

I forhold til en A-motor er en AT-motor bare helt fantastisk og forskjellen mellom en AT-motor og en ferdig utviklet BT-motor med GT3271 Turbo, den er i nabobolaget der.

Batland
25/08/21, 17:21
Vi ser til stadighet at endel folk "oppgraderer" til nye datasprut til ti-tusenvis av kr. med forhåpninger om fantastiske forbedringer av resultatene. Nyere datasprut har massevis av strategier og massevis av finesser som gjør at man kan holde meget god kontroll på AFR til enhver tid og i enhver driftstilstand. Hvor stor er så denne fordelen når man sammenligner med en motor som har forgasser(e)?

Hvor viktig er det å ha nøyaktig AFR og hvor viktig er det å ha tenningskart som er korrekt mappet jfr. MOTOREN sine preferanser?

https://www.youtube.com/watch?v=aDSZhy551bo

Frank Egil
27/08/21, 09:04
Vi ser til stadighet at endel folk "oppgraderer" til nye datasprut til ti-tusenvis av kr. med forhåpninger om fantastiske forbedringer av resultatene. Nyere datasprut har massevis av strategier og massevis av finesser som gjør at man kan holde meget god kontroll på AFR til enhver tid og i enhver driftstilstand. Hvor stor er så denne fordelen når man sammenligner med en motor som har forgasser(e)?

Hvor viktig er det å ha nøyaktig AFR og hvor viktig er det å ha tenningskart som er korrekt mappet jfr. MOTOREN sine preferanser?

https://www.youtube.com/watch?v=aDSZhy551bo

Det var ein intressant video:) Om eg oppfatta poenget rett;) så betyr det i praksis at tenningskurven er viktigare enn supernøyaktig AFR?

Frank Egil
27/08/21, 09:12
Var uheldig her for ei vekes tid sidan, då det var ein bil som rygga rett i sida på meg utanfor eit handlesenter. Må ha ny dør, det er ikkje det enklaste til 242….
Men det fyrste som vart bestil var nytt eksosanlegg;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/106.jpg

Då kom det nytt eksosanlegg i posten, komplett 3 toms JT inkl domnpipe.
På tilbod hjå BCB;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/107.jpg

Registrerer at påkoplinga til turbo kun er 2,5 toms, den skal kappast og sveisast om slik at det blir 3 tom’s ut frå turbo også:)

Batland
27/08/21, 15:16
Det var utrolig kjedelig. SV / MDG velger i en El-bil eller?? ;)

Der ja!
Det blir bra. :)

Frank Egil
27/08/21, 15:38
Det var utrolig kjedelig. SV / MDG velger i en El-bil eller?? ;)

Der ja!
Det blir bra. :)

Ja, det var kjempekjedeleg, det var ikkje ein MDG’er, heldigvis;) Det var ein uheldig ungdom som skjønte at dette var kjempe kjedeleg. Så han tok på seg skylda umiddelbart og signerte skademeldinga.
Eg er berre skjeleglad for at eg ikkje fekk skade på bakskjermen….

Satser på at dette blir bra ja, tenkte å få montert V70R turboen samtidig:) Oppdatering kjem…. Men, det blir sannsynlegvis ikkje før neste sesong, må køyra også før sesongen er over;)

Volvotreffet på Ål er denne helga, der er det fullt, så då vart eit micro Volvotreff på tunet heime;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/08/108.jpg

Batland
28/08/21, 13:50
Der ja.
Mangler bare T-skjorten / flagget for forgasserturbo:

https://i.imgur.com/vZUG1KO.png

Hansi86
31/08/21, 10:37
Det er akkurat slik det er. Motoren fungerer bare bedre og bedre jo mer man sliper nålene, og så har man plutselig gått ørlite for langt og ødelagt dem.
Det som er så spesielt og fantastisk er at disse forgasserene kan ansees å ha innebygget luftmengdemåler i form av forgasserstemplene. Jo større luftmengde som strømmer gjennom dem, jo høyere løftes stempelet. Stempelet løfter nålen ut av setet og diameteren på nålen bestemmer bensinmengden, egentlig akkurat slik som ett EFI system med luftmengdemåler fungerer bortsett fra at bensinforstøvingen fra forgasserene er ekstremt mye finere enn noen EFI dyse kan levere. :)
Hovedutfordringen er å vite hvor stempelet og nålen står i enhver driftstilstand.

Fremgangsmåten din og innstillingen er helt perfekt. :)

I forhold til en A-motor er en AT-motor bare helt fantastisk og forskjellen mellom en AT-motor og en ferdig utviklet BT-motor med GT3271 Turbo, den er i nabobolaget der.

Ja ser ut så jeg har truffet bedre nå med 2. Sett med nåler, den går fint nå på stort sett alle gass posisjoner osv, ligger på lavt 12 i afr på full gass.

Ja skulle mange ganger likt å hatt ett kamera i trykkboksen for og se hvor stempelet er hen. Men man lærer seg etterhvert med nålslipingen hvor stempelet sånn ca står.

Bilen er kommet tilbake i daglig drift for noen uker siden, og har kjørt straks 100 mil som BT. Har fått tettet noen lekasjer jeg fant under trykk testing.

Men sliter fortsatt med tennings bank når jeg skal prøve og lade hardere på 3500-4000 rpm. Klarte bare ca 1.2 bar uten tennings bank med 103 fordeleren. Når den var vridd slik at motoren dro godt på lave turtall osv. Hadde ca 20 grader fortenning på 3500 rpm med trykksatt fordeler.

Har nå modifisert den ene store vacum klokken jeg har så den gir maksimalt utslag på retard og montert den på en 185 fordeler.
Holder på og testkjører og stiller nå, trur jeg kan få økt trykket noe nå. Batland er det flere triks som kan gjøres med slike stifte fordelere?
Ser fordelene med å kunne hatt justerbar data tenning nå.

Sett bort ifra dette så fungerer bilen ypperlig, og den går jo brukbart på ca 1.1 bar ladetrykk.

Oppsettet er ellers som før:
GT3271 Turbo, DO88 alu intercooler.
B230 bt sats, portet 398 topp med A kam
940 eksos manifoild, bpr7es plugger, 74 gr termostat og 2.5 toms eksos annlegg.
Super accel coil med pertronics forsterker.
Walbro inntank pumpe, FKT2 regulator.

Frank Egil
31/08/21, 12:24
Ja ser ut så jeg har truffet bedre nå med 2. Sett med nåler, den går fint nå på stort sett alle gass posisjoner osv, ligger på lavt 12 i afr på full gass.

Ja skulle mange ganger likt å hatt ett kamera i trykkboksen for og se hvor stempelet er hen. Men man lærer seg etterhvert med nålslipingen hvor stempelet sånn ca står.

Bilen er kommet tilbake i daglig drift for noen uker siden, og har kjørt straks 100 mil som BT. Har fått tettet noen lekasjer jeg fant under trykk testing.

Men sliter fortsatt med tennings bank når jeg skal prøve og lade hardere på 3500-4000 rpm. Klarte bare ca 1.2 bar uten tennings bank med 103 fordeleren. Når den var vridd slik at motoren dro godt på lave turtall osv. Hadde ca 20 grader fortenning på 3500 rpm med trykksatt fordeler.

Har nå modifisert den ene store vacum klokken jeg har så den gir maksimalt utslag på retard og montert den på en 185 fordeler.
Holder på og testkjører og stiller nå, trur jeg kan få økt trykket noe nå. Batland er det flere triks som kan gjøres med slike stifte fordelere?

Sett bort ifra dette så fungerer bilen ypperlig, og den går jo brukbart på ca 1.1 bar ladetrykk.

Veldig kjekt å følge med på prosjektet ditt:)
Det gir motivasjon til fleire. Har du prøvd nokre drag med PerfExperten for sjå forskjellen?

NB! Eg skifta ut BPR7ES pluggane med BP7ES, då eg fekk greie på at «R»en står for resistans = motstand for ikkje å forstyrre motorstyring o.l.
Slikt treng ikkje me som køyrer forgasser motorer;)

Batland
31/08/21, 17:16

Dette var en hyggelig oppdatering og gode nyheter. :)
Kjekt at du står på og utvikler oppsettet ditt videre.
Går det en enkel åpen slange mellom den store vakumklokken og "min" forgasser?
Det er tennings"mappet" som er den store utfordringen med en forgasserturbomotor som vanligvis har en Bosch fordeler med vekter, fjærer og vakumklokke. Ser vi til USA så ser vi slike muligheter:
https://www.moroso.com/catalog/product/view/id/6843/s/hei-advance-curve-kit72300/
https://www.motortrend.com/how-to/hppp-1302-msd-distrubutor-advance-curves/

Det første jeg gjorde var å finne frem papir å blyant og tegne fordelerens tenningskurve. Så tegner man inn kurvene for maks tenningsretard og maks advance. Dette gjør man for forskjellige fordelere. Så tegner man opp den kurven man tror at motoren trenger. Deretter er det å modifisere fjærer og vekter slik at man treffer best mulig. Ordentlig test`n tune.
Lettere vekter og sterkere fjærer fjerner tenningsbank i problemområdet 4000 o/min. på fullt ladetrykk, men reduserer kreftene på delgass på lavere ladetrykk noe, uten at det er ett problem i praksis.

Den beste løsningen er å kjøpe ett gammelt, billig datasprut fra noen som har oppgradert til nyere saker. Med ett genuint innmappet 3D tenningskart har man optimalisert alle tenningstidspunktene til motorens preferanser og da kommer hele forgasserturbopotensialet frem. :D
Vi vet at 2,5" eksos gir baktrykk og struper tidlig, men alt annet ser helt glimrende ut. En test med nippel til ladetrykksmåleren i stedet for lambdasonden har nytteverdi. Alt over 0,05 BAR i downpipen er uheldig, ugunstig, utrivelig og alt det andre som begynner på U.

Hansi86
31/08/21, 21:01
Veldig kjekt å følge med på prosjektet ditt:)
Det gir motivasjon til fleire. Har du prøvd nokre drag med PerfExperten for sjå forskjellen?

NB! Eg skifta ut BPR7ES pluggane med BP7ES, då eg fekk greie på at «R»en står for resistans = motstand for ikkje å forstyrre motorstyring o.l.
Slikt treng ikkje me som køyrer forgasser motorer;)

Ja det er bra du syns det, jeg ser ingen ulemper sålangt med en BT sats på en bil som brukes daglig/lang turer. Kontra AT motor. Tror faktisk min går billigere på vanlig kjøring, skal få målt skikkelig etterhvert. Jeg lå på 1.10-1.15 l per mil med AT på min vanlige kjøring.

Nei har ikke testet i perf expert enda, men det blir snart.

Ja husker fra moped tiden at de som kjørte uten r plugg kunne forstyrre tv sendingen.
Skal prøve og huske det neste gang jeg handler plugger.

Hansi86
01/09/21, 09:38
Dette var en hyggelig oppdatering og gode nyheter. :)
Kjekt at du står på og utvikler oppsettet ditt videre.
Går det en enkel åpen slange mellom den store vakumklokken og "min" forgasser?
Det er tennings"mappet" som er den store utfordringen med en forgasserturbomotor som vanligvis har en Bosch fordeler med vekter, fjærer og vakumklokke. Ser vi til USA så ser vi slike muligheter:
https://www.moroso.com/catalog/product/view/id/6843/s/hei-advance-curve-kit72300/
https://www.motortrend.com/how-to/hppp-1302-msd-distrubutor-advance-curves/

Det første jeg gjorde var å finne frem papir å blyant og tegne fordelerens tenningskurve. Så tegner man inn kurvene for maks tenningsretard og maks advance. Dette gjør man for forskjellige fordelere. Så tegner man opp den kurven man tror at motoren trenger. Deretter er det å modifisere fjærer og vekter slik at man treffer best mulig. Ordentlig test`n tune.
Lettere vekter og sterkere fjærer fjerner tenningsbank i problemområdet 4000 o/min. på fullt ladetrykk, men reduserer kreftene på delgass på lavere ladetrykk noe, uten at det er ett problem i praksis.

Den beste løsningen er å kjøpe ett gammelt, billig datasprut fra noen som har oppgradert til nyere saker. Med ett genuint innmappet 3D tenningskart har man optimalisert alle tenningstidspunktene til motorens preferanser og da kommer hele forgasserturbopotensialet frem. :D
Vi vet at 2,5" eksos gir baktrykk og struper tidlig, men alt annet ser helt glimrende ut. En test med nippel til ladetrykksmåleren i stedet for lambdasonden har nytteverdi. Alt over 0,05 BAR i downpipen er uheldig, ugunstig, utrivelig og alt det andre som begynner på U.

Ja må prøve å få det så bra som mulig når jeg først har bygd satsen.

Ja det går en enkel solid, åpen slange mellom klokken og din forgasser.

Ja har sett at du har mange grafer for fordelere, skal se om jeg får målt opp 185 fordeleren slik.

Se der ja, jeg må ta sund en dele fordeler og se hvordan vektene og fjæren fungerer, har ikke helt skjønt hvordan man modifiserer den.

Jeg får se etterhvert om jeg handler ett gammelt sprut, det hadde vært tøft om jeg fikk til å lade 1.5-1.7 bar på bt satsen.

Har liggende 3 toms anlegget, kanskje det kommer på igjen en dag.

Batland
01/09/21, 17:58
Ja må prøve å få det så bra som mulig når jeg først har bygd satsen.

Ja det går en enkel solid, åpen slange mellom klokken og din forgasser.

Ja har sett at du har mange grafer for fordelere, skal se om jeg får målt opp 185 fordeleren slik.

Se der ja, jeg må ta sund en dele fordeler og se hvordan vektene og fjæren fungerer, har ikke helt skjønt hvordan man modifiserer den.

Jeg får se etterhvert om jeg handler ett gammelt sprut, det hadde vært tøft om jeg fikk til å lade 1.5-1.7 bar på bt satsen.

Har liggende 3 toms anlegget, kanskje det kommer på igjen en dag.

Det er innstillingen som gir gode resultater. ;)
Flott. Da er det ikke spool up som er problemet iallefall.
De originale stiftefordelerene har tenningskurver som har vist seg å fungere godt på AT-satser, men BT-satsene er såpass mye råere at man ofte får problemer med tenningsbank med en såpass aggressiv tenningskurve. I praksis har BT-satsene behov for en vesentlig flatere tenningskurve.
Når du fjerner stifteplaten så ser du vektene og fjærene. Når du flytter vektene utover ser du hvordan det fungerer. Sliper du av vektene og strammer fjærene trenges det høyere turtall for å få en gitt tenningsadvance.
Det er kompresjonsforhold og oktantall som bestemmer hva som er maksimalt ladetrykk, men med datatenning og 98 blyfri er målet ditt helt klart realistisk.
En lokal helt var opptatt av å ha så lite støy som mulig. Han kjørte først 2,5" eksos, men det ble betydelig forbedring etter oppgradering til 70 mm eksosanlegg.
3" eksos rekker til 350 hp ca. uten baktrykk i downpipen. 2,5" har bare 70% av flödearealet til ett 3" anlegg og 350 hp x 0,7 = 243 hp som du nok er over allerede når du lader 1,1 BAR. (115 hp fra den teoretiske sugemotoren.)

Hansi86
03/09/21, 14:18
Det er innstillingen som gir gode resultater. ;)
Flott. Da er det ikke spool up som er problemet iallefall.
De originale stiftefordelerene har tenningskurver som har vist seg å fungere godt på AT-satser, men BT-satsene er såpass mye råere at man ofte får problemer med tenningsbank med en såpass aggressiv tenningskurve. I praksis har BT-satsene behov for en vesentlig flatere tenningskurve.
Når du fjerner stifteplaten så ser du vektene og fjærene. Når du flytter vektene utover ser du hvordan det fungerer. Sliper du av vektene og strammer fjærene trenges det høyere turtall for å få en gitt tenningsadvance.
Det er kompresjonsforhold og oktantall som bestemmer hva som er maksimalt ladetrykk, men med datatenning og 98 blyfri er målet ditt helt klart realistisk.
En lokal helt var opptatt av å ha så lite støy som mulig. Han kjørte først 2,5" eksos, men det ble betydelig forbedring etter oppgradering til 70 mm eksosanlegg.
3" eksos rekker til 350 hp ca. uten baktrykk i downpipen. 2,5" har bare 70% av flödearealet til ett 3" anlegg og 350 hp x 0,7 = 243 hp som du nok er over allerede når du lader 1,1 BAR. (115 hp fra den teoretiske sugemotoren.)

Da skal jeg prøve og få modifisert en av fordelerne mine i høst, takk for gode råd som vanlig.

Vurderte 70 mm eksos, men utvalget av potter ble litt innsnevret. Har forøvrig apple racing potter på 2.5 toms anlegget.

Jeg impuls kjøpte en ny Turbonetics T3 super 60 i vår på ebay. Men velger og beholde GT3271 Turboen på nå så selger den.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=230661896

HansOla
03/09/21, 15:50
Da skal jeg prøve og få modifisert en av fordelerne mine i høst, takk for gode råd som vanlig.

Vurderte 70 mm eksos, men utvalget av potter ble litt innsnevret. Har forøvrig apple racing potter på 2.5 toms anlegget.

Jeg impuls kjøpte en ny Turbonetics T3 super 60 i vår på ebay. Men velger og beholde GT3271 Turboen på nå så selger den.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=230661896Så det er du som selger den ja! Har tittet på den et par ganger i dag...[emoji28]

Hansi86
03/09/21, 16:36
Så det er du som selger den ja! Har tittet på den et par ganger i dag...[emoji28]

Jepp.

Batland
04/09/21, 12:20

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=230661896

Det kommer du helt sikkert til å lykkes med. Værsågod, bare hyggelig. :)

Både 70 mm rør og ikke minst 2,5" Applepotter er gode saker, det er bare det at de i praksis er for små til det du driver med nå.

God gjort å få tak i en slik turbo med F1-49 turbinhjulet som er sjelden vare. En glimrende turbo til 300 + hp Volvoer, Cosworther m.v. og med turbihuset oppgradert til A/R0.63, så er dette en ekte BSRT325BB turbo. :)

Noen kommer til å bli meget fornøyd etter de har kjøpt, montert og prøvekjørt bilen sin med den helt unike turboen der. ;)
Hadde vært optimalt om noe her inne som har en bil som i praksis brukes på veien kunne fått kjøpt den av deg. :)

Samtidig synes jeg det er stor stas at du, som vil få ut betydelig høyere effekt, er så fornøyd med den sjeldne GT3271 turboen at du velger å beholde den, selv i mental konkurranse med en BSRT325BB turbo. :)

Hansi86
05/09/21, 07:12
Det kommer du helt sikkert til å lykkes med. Værsågod, bare hyggelig. :)

Både 70 mm rør og ikke minst 2,5" Applepotter er gode saker, det er bare det at de i praksis er for små til det du driver med nå.

God gjort å få tak i en slik turbo med F1-49 turbinhjulet som er sjelden vare. En glimrende turbo til 300 + hp Volvoer, Cosworther m.v. og med turbihuset oppgradert til A/R0.63, så er dette en ekte BSRT325BB turbo. :)

Noen kommer til å bli meget fornøyd etter de har kjøpt, montert og prøvekjørt bilen sin med den helt unike turboen der. ;)
Hadde vært optimalt om noe her inne som har en bil som i praksis brukes på veien kunne fått kjøpt den av deg. :)

Samtidig synes jeg det er stor stas at du, som vil få ut betydelig høyere effekt, er så fornøyd med den sjeldne GT3271 turboen at du velger å beholde den, selv i mental konkurranse med en BSRT325BB turbo. :)

Ja må legge en plan for eksos anlegget, jeg var plaget med at 3 toms anlegget tok borti tank, fjær osv i telehiv og humper.

Ja når jeg fant den på ebay måtte jeg bare kjøpe den, regnet med at den uansett ble lettsolgt om jeg ikke kom til og bruke den.

Det var ikke så lett og bestemme seg, men ville få testet Gt3271 turboen med BT sats før jeg bestemte meg. Og nå er det såpass respons i motoren at jeg beholder den med på papiret størst kapasitet.

Turbonetics turboen er nå kjøpt og betalt av noen vi kjenner til her inne : )

Her er ett av de første testene i perf expert med BT sats. Tror jeg hadde rundt 1.1 bar i innsuget her, og sånn passe med tenning.
Den lader egentlig tidligere, men var litt treg å gi gass, jeg har ikke hatt over 1000 rpm mellom moment topp og hk topp før i 2 gir.
Har heller ikke hatt maks hk så høyt som 5700 rpm før.

https://network.perfexpert-app.com/results/mAPDncX4eY

Batland
05/09/21, 10:53
Ja må legge en plan for eksos anlegget, jeg var plaget med at 3 toms anlegget tok borti tank, fjær osv i telehiv og humper.

Ja når jeg fant den på ebay måtte jeg bare kjøpe den, regnet med at den uansett ble lettsolgt om jeg ikke kom til og bruke den.

Det var ikke så lett og bestemme seg, men ville få testet Gt3271 turboen med BT sats før jeg bestemte meg. Og nå er det såpass respons i motoren at jeg beholder den med på papiret størst kapasitet.

Turbonetics turboen er nå kjøpt og betalt av noen vi kjenner til her inne : )

Her er ett av de første testene i perf expert med BT sats. Tror jeg hadde rundt 1.1 bar i innsuget her, og sånn passe med tenning.
Den lader egentlig tidligere, men var litt treg å gi gass, jeg har ikke hatt over 1000 rpm mellom moment topp og hk topp før i 2 gir.
Har heller ikke hatt maks hk så høyt som 5700 rpm før.

https://network.perfexpert-app.com/results/mAPDncX4eY

Det blir trangt, men man kan med fordel hamre problemområdene flatere uten at arealet inne i røret reduseres av betydning.

Veldig kjekt å høre så takk for det. :)
Da gratulerer vi den nye turboeieren med ett godt kjøp da det er fryktelig vanskelig å få tak i akkurat den turbodeler-kombinasjonen. Vedkommende har noe å glede seg til nå. :)

I forhold til at dette pullet er tatt på 2. gear, så ser kurvene veldig fine ut. Ett pull på 4. gear hadde sannsynligvis gitt maks dreiemoment før 4000 o/min og det er det som alltid er målet. Maks effekt oppe på 5700 o/min med en så mild kam som det du har for øyeblikket, det viser at oppsettet leverer, selv med umappet tenningskart.
Når vi omgjør dreiemomentet til lb/ft så får vi 174 lb/ft og som vi vet har du 176 whp pr. Tonn. Når disse to ligger så likt, så avslører det at oppsettet er velbalansert og ergo velfungerende - akkurat slik vi liker å se det.

Takk for at du deler dette. Veldig kjekt å se. Gratulerer med resultatet så langt.

https://i.imgur.com/lolHzCs.png

Pipen
06/09/21, 20:16
Kom over dette på ei svensk turbo kjøp/salg side på Facebook. Muligens det kan være av interesse for nokon? http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/32.jpg

JK95
07/09/21, 12:04
I relasjon til delene Pipen delte over her. Om det er enklere å kjöpe deler og sende til svensk adresse, så kan jeg kanskje hjelpe da jeg er bosatt i Sundsvall:D

Frank Egil
11/09/21, 22:31
Då vart det turbohandel, kjøpte Turbonetics Super 60 av Hansi her på forumet:) Pakken kom i posten på torsdag, må sei det var spennande å opne pakka, veldig fornøgd og det blir spennande å få testkøyra bilen med den turboen;)
Har no montert den i bilen;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/48.jpg

Har att å montere eksos, kjøpte 3 toms JT eksos som skal monterast i same slengen, så har litt tilpasning att før eksosen er klar:)

Må sei at eg vart overraska over kor smekker og lite plasskrevjande denne turboneticsen er samanlikna med eBay/Kina turboen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/09/49.jpg

Batland
12/09/21, 12:37
Dette var veldig kjekt å se. :)

Frank Egil
17/10/21, 08:21
No har eg fått testkøyrd bilen min ein heil del med den nye turboen, bilen vart utruleg mykje kjekkare å køyre:)
På 2. prøveturen fekk eg verkeleg oppleve kor kjapt denne turboen ladar;) og det gjekk hardt utover stempel nr 1…… på kun 0,7 bar.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/11.jpg
Det såg ikkje så veldig gale ut herfrå, men når eg fekk ut stempelet såg det slik ut.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/12.jpg
Så eg måtte berre brette opp armane og starte med skru og hone jobben, eg var veldig spent på om sylindaren hadde klart seg?
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/13.jpg
det såg ut til å ha gått nokolunde bra;)

Så var det berre att å få tak i deler, kom over 4stk FT stempel inkl råder til ein overkommeleg pris og kjøpte dei.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/14.jpg
Desse måtte jo sjølvsagt dreiast frå ca 68x4,5mm til Batland spec 76x4,5mm;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/15.jpg
Monterte nye stempelfjærer frå BCB og monterte det i bilen att kvelden etterpå.
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/10/16.jpg
Oppstart dagen etter dette att;)

Utførte komptest og målte 10,5bar på alle 4 syl.
Bilen er no fullt operativ igjen og er veldig moro og kjekk å køyra på svingete vestlandsvegar, ladar på 4. og 5.gir frå før 2000rpm.

Etter meir prøvekøyring så ser eg at ved pådrag at AFR blir feit og fin ca 10,5, men når eg holdt full gass så starta AFR og stige mot 13.
Når stempelet smelta køyrde eg på svingete veg og hadde meir enn nok med å på vegen;)
Så motoren har nok fått mager blanding uten at eg fekk det med meg……

Nåla er no slipt meir og eg køyrer på 0,6bar, er veldig fornøgd no.
Trykket skal aukast etterkvart;)

Men det eg merka straks etter montering av nytt(brukt) stempel og fjærer er at trykket i veivhuset er blitt mykje mindre, sjølv på tomgang, så det har vært ein lekkasje forbi dei gamle fjærene.
Så konklusjonen her er at det er mager blanding kombinert med «slappe» stempelfjærer som er årsaka til havariet.

No er iallefall bilen oppe og går før vinteren , Turbonetics Super 60 kan anbefalast på det sterkaste;)
Heile historien over skjedde på 10 dagar, så det var ein aktiv periode på finn.no og i garagen;)

Batland
17/10/21, 14:01
Takk for at du deler dette.
Med 10,5:1 i AFR under akselerasjon kan du vurdere å teste med tynnere forgasserolje. Dette vil forbedre respons og akselerasjon.
Også nyttig å notere seg at selv om denne Turbonetics turboen er mindre enn den kinaturboen du har kjørt med, så må du tilføre bensin for å holde AFR på ønsket nivå. :)

Frank Egil
22/12/21, 16:45
Takk for at du deler dette.
Med 10,5:1 i AFR under akselerasjon kan du vurdere å teste med tynnere forgasserolje. Dette vil forbedre respons og akselerasjon.
Også nyttig å notere seg at selv om denne Turbonetics turboen er mindre enn den kinaturboen du har kjørt med, så må du tilføre bensin for å holde AFR på ønsket nivå. :)

Berre kjekt å dele slike erfaringer, det er det som er fint med denne tråden:)

No står bilen trygt vinterlagra i garagen, har fått tak i tynnere olje, skal teste denne i forgasseren når våren kjem;)
http://forum.vccn.no/img-dump/2021/12/19.jpg

Ja måtte slipe nåla ein god del høgare opp slik at motoren får meir bensin på ganske mykje tidlegare i turtallsregisteret:)

Hansi86
07/05/22, 11:35
Hei, har kjøpt meg 123 ignition Tune fordeler. Takk til Batland som har hjulpet meg med oppkobling og tennings kurve. Holder enda på og fin innstiller, men det ser lovende ut sålangt. Tester om jeg får med noen bilder her.http://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/8.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2022/05/9.jpg

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk

Hansi86
27/06/22, 17:53
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262581538

Billig hvis noen bor i nærheten av selger.

Batland
01/12/22, 16:42
Ikke Volvo, men morsomt å se likevel.

https://i.imgur.com/QH0sYmm.png

Frank Egil
05/12/22, 08:56
Ikke Volvo, men morsomt å se likevel.

https://i.imgur.com/QH0sYmm.png

Den der var stilig ja:) liknar på Ford Capri motorrom - stemmer det;)

EMIL.H
06/01/23, 13:07
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/5.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/6.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/7.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/8.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/9.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/01/10.jpg
Slenger inn noen bilder av min 71 142 med sugeturbo oppsett. Turbo er rotomaster som en gang i tia har fått et garett kompressorhus. Mates med en weber 40dcoe. Std b20 bunn med k kam. Steg 2 gik turbo topp. 123 elektronisk tenning. Kjører 0,9 i ladetrykk og har litt feit afr, prøvd med mer ladetrykk men da banker den så må evt prøve med vanninnsprøytning på sikt. Effekt er litt usikkert da den ikke er bremset i mitt eie, men godkjent med 180hk så noe rundt der bør det være for den er overaskende frisk

Batland
06/01/23, 15:39
Takk for at du deler dette. :)

Det er ett veterankit som er lettmontert og billig og det er godt tilpasset det originale drivverket.
En litt mer moderne utgave av ett slik DIY turbokit til være dyrere, men det leverer fra den doble til den 3 doble effekten, noe som krever M90 kasse og clutch.
Tenker da på å benytte seg av denne muligheten:

https://i.imgur.com/6v8L5J0.png

Slik kan du effekt teste og se selv hva dette kittet faktisk leverer i praksis:
http://forum.vccn.no/showthread.php?79887-Effektmåling-Bremsepapirer-2020-G-måling-https-www-perfexpert-app-com

Her en dynotråd:
http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?t=11957

https://i.imgur.com/yNAtcuI.png

Benytter muligheten til å legge ut bilder av forskjellige forgasser innsugsmanifolder.

Vi kan begynne med den suverene B20B manifolden.

https://i.imgur.com/7Rk2rJX.png

B20 Marine
https://i.imgur.com/JdhyD4t.png

B30 Marine:
https://i.imgur.com/NY95l5z.png

B21 Marine;
https://i.imgur.com/P6xhh6B.png

B23 Marine:
https://i.imgur.com/V4ZUPXD.png

Så vet vi at forgasserinnsuget til Ford sine 2,0 OHC motorer fungerer meget godt og i USA er over 350 hp tatt ut med ett sugeturboppsett.

https://i.imgur.com/BMpj2px.png

https://i.imgur.com/fHZV6Vu.png

Volvo fikk etterhvert sin egen utgave til Marinemotorene B19, B21 osv. :

Legg merke til de lange kanalene som øker dreiemomentet på lave turtall og får båten opp på plan raskere enn med kortere manifolder.

https://i.imgur.com/WQrIWbl.png

Ettermarkeds utgave som tar dobbel forgasser for høyere effekt.

https://i.imgur.com/N108p6f.png

Her utgaven som passer B20 motorene.

https://i.imgur.com/z6On3N7.png

Søkeord Volvoinnsug Volvomanifolder

Batland
10/02/23, 19:12
Synes jo at slikt er kjekt å se da.

Innkjøring av en B230AT med 0,7 BAR ladetrykk fra en IHI RHB6.

https://www.facebook.com/100001081955359/videos/733232601572078/

https://i.imgur.com/76dmTfd.png

https://i.imgur.com/8NPYiqj.jpg

Schoopp
19/02/23, 18:46
Her er et interessant program som inneholder mange stromberg og su nåler. Programmet nevner at det også er mulighet til å sammenligne nåler mot hverandre i forhold til sete, slik at man ikke bare sammenligner diameter på profilene.

B1FJ profilen ligger også i programmet så dette er jo muligens flott for dem som vil prøve å slipe en std nål til turbo nål?

https://mk1-performance-conversions.co.uk/technical_carb.htm

briquette
02/03/23, 10:25
Hello, I'm from France and I'm sorry because I don't speak norwegian ( if you want i can use google translation) ----Hei, jeg er fra Frankrike og beklager fordi jeg ikke snakker norsk (hvis du vil kan jeg bruke google oversettelse)

I have a 1979 volvo 245 with a B19, I had modified it in a B19AT ( modified the 175cd-2se carb , b21AT needle, plug the holes, mechanicall fuel pump with boost pressure, 103 ignition with big bell and manifold/turbo/oil cooler/intercooler from a B200ET) it's run great with aprow 130/140CH with 0.5/0.6bar boost pressure.

But I want to built another engine: I have a forged crankshaft from penta 86 stroke with 13mm rod and penta pistons ( -3mm), a b230 block with 530 head. type A camshaft so i built a b250AT ( or BT)

1-what is the minimum thickness for the head of the piston ? beacause i have to decrease the compression and machine the head ( 76mm *4.2, 4.5???) the penta piston are 68mmx3.2mm and 6.9mm thick in the center
2-if I stay with the 103 igintion with big bell , What is the best spark plug choice and coil? ( maybe later I buy a B21ET igintion with module)
3- I will buy a malpassi fuel regulator with a in tank efi fuel pump but I don't know the setting 0.35/0.5bar ( 5 to7psi) ?
4- In first time i will run with my single 175 cd-2se carburetor because already modified and run great, even to rich for the b19at: I have already in stock a AQ intake pipe and also 2 175cdus (not modified yet) , Ihave seen in the thread dual 175cdus (yellow cap) with turbo but I don't know the modifications : it is the same as the 175cd-2se or not?

Of course I have a lot of question but we will see later, just now If you can help me with this project, i'm greatfull. I like this forum , already read again and again these 45 pages :)
thanks a lot
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/1.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/2.jpg

Batland
02/03/23, 17:54
Hei.

Velkommen skal du være og du har intet å beklage. :)
Veldig kjekt å se at en god, gammel AT-motor lever i beste velgående i Frankrike også. Med 0,6 BAR ladetrykk "nedkjølt" av en Volvo original intercooler så har du så vidt bare skrapet i overflaten når det gjelder det potensialet som er i disse oppsettene, så du har mye å glede deg til.

En B250AT motor vil levere seriøst med dreiemoment på lave turtall så du behøver en sterk clutch.
Maks effekt vil avgis på lavt turtall så en 3,31:1 diff, vil være ett godt valg.

Når det gjelder stemplene så er det slik at å unngå tenningsbank er mye viktigere enn selve tykkelsen på stemplene.
Tynne stempler holder forbausende godt hvis det er korrekte temperaturer og ingen tenningsbank.
Har du tenningsbank spiller det ingen rolle hvor sterk motoren er, da raser uansett.

Det værste vi har gjort ser du her:
https://i.imgur.com/PBbYXTx.jpg
https://i.imgur.com/xQJMS2a.jpg

På det tynneste er det ca. 1,2 mm.
Legg merke til venstre side på stempelet til venstre i øvre bildet. Ringlandet mangler.
Tenningsbank under en heftig forbikjøring med 1,5 BAR ladetrykk i varm sommerdag sørget for det, men stempelets tykkelse på 1,2 mm var ikke det som knakk. :)

Poenget er at man MÅ få redusert kompresjonsforholdet så langt ned at man unngår tenningsbank. Det er prioritet nr. 1
Til de skeptiske; tenk på følgende; hvis man setter en 103 fordeler med stor vakumklokke på en ellers original B230FK motor og lar stiftefordeleren bestemme tenningstidspunktet, hvor mange minutter tror man at den ellers originale B230FK motoren vil overleve?? ;) ;)

2.
Stiftene i en fordeler er svake greier som er helt avhengig av en svak høyohm coil. Dette gir svak gnist. Det rette å gjøre er å montere ett konverteringskit som tillater bruk av en kraftig lavohm coil til en elektronisk fordeler.
Det beste er ett amerikansk kit med tenningsforsterker og tilhørende coil.
Hovedulempen med forgasserturbo er tenningsanlegget som vanligvis er overdrevet lite avanserte saker.

NGK BP6ES tennplugger er alltid ett godt valg for milde oppsett.

3.
Ja det bør du kjøpe. Det er enkelt å justere Malpassiregulatoren til å gi 0,35 BAR bensintrykk.

4.
Det er krevende å få gulkork forgasserene til å fungere godt som turboforgassere og nesten alle fjerner den problematiske chocken som automatåpner med ladetrykk. Jeg anbefaler derfor bare at man bruker de gode gamle Strømberg forgasseren som AT-forgasseren er basert på.

Det viktigste for en turbomotor er at selve turboen er korrekt i forhold til målet eieren har og så ser vi at alt for mange ikke tar betydningen av en stor og god intercooler på alvor.

Vi skal følge med her. :)

EDIT:

https://i.imgur.com/lhy1W6t.jpg

Her ett stempel som har fått smake høy AFR og ergo kjent på, tenningsbank.

Begge stemplene er gamle, velbrukte, originale Cosworth stempler, men det til venstre ble dreiet ned til å gi lavkomp. og fikk smake 3 BAR (45 psi) ladetrykk i en Volvo B194 motor.
Sylindrene i den borrede B19 blokken (88,9 mm- 90,8 mm) med custom råder sprakk, men som vi ser er stempelet fremdeles godt som nytt p.g.a. lavt kompresjonsforhold. :)

briquette
03/03/23, 14:19
Hello, thanks for the answers, Yes I discovered the existence of B19AT 4years ago and i like the idea immediatly , so I build one with the only information: the original installation notice for B19,B21,b23 AT
Only few French have a 240 with carburetor and even less with turbo !!!! 90% of my volvo "friend" wants B230FK/FT with programmable injection/big turbo 400hp+.......... not me :)

But i had discovered your post/forum only one month ago....when I search more infomation for this build so here I am ...

For the intercooler I have already bought klracing model ( a friend make a big order for his car so I add one of these :https://shop.klracing.se/sv/artiklar/volvo-940-utan-ac-60mm.html )
I have also a wire band AEM AFR, oil pressure/oil temp/water temp/turbo pressure

And yes B250AT : I search a low rpm maximum torque and power , I prefer that way , not a high rpm engine, and I will install a 228mm disc +mechanism reinforced for turbo
I think I stay with my original turbo garrett TB03 because it's restored like new and delivered quite low rpm boost ( even lower with a 2.5L in theory), I don't search big boost /high RPM so 1bar-1.2bar maximum is my goal ( and I like Garrett , I live 20km from the factory :) )

I Know the two important point is : 1: the low compression ratio 2: the ignition

1: Because of the 86mm stroke , the CR is very too high so i think of several solutions:

-penta piston machine to 76mm*5mm + one head gasket + 530head : CR 8.7
-penta piston machine to 76x5mm + 2 head gaskets + 530 head: CR 7.8 ( in the original r sport kit turbo Volvo install 2 head gaskets for the b21AT and B23AT to decrease the CR) do you think it's a good idea?
-B230K piston machine -3mm +1head gasket + 530 head : CR 7.8 ( but i have to buy four b230K pistons and reduce it -3mm) the b230K piston have a realy big dish/combustion chamber( 68mm x 13mm if i have the correct information)
-B230K piston machine -3mm +2head gaskets + 530 head : CR 7.3

-any other solution I will listen :)

2: the ignition problem, If I understand correctly :

-I stay with 103+big bell+ points contact BUT i have to buy some booster/amplifier ignition box with correspondance coil , I don't find in europe only a lot of these in usa shop: https://www.jegs.com/i/PerTronix/751/510C/10002/-1 or this : https://www.summitracing.com/parts/sum-850620 but i Realy don't know how to choose
-I buy a b21ET distributor but with original module and coil or I must have ignition box/booster too?
-I buy 123 ignition distributor+coil+big spark module ( but very expansive)
-I have seen electronic replacement for the points but I have no idea if it's good or not? : https://pertronixbrands.com/products/pertronix-1847v-ignitor-bosch-4-cyl or https://simonbbc.com/Powerspark-Electronic-Ignition-Kit-for-Bosch-JF4-JFU4-Distributor-High-Energy-K17h

Have a good day, and thanks again

Batland
04/03/23, 09:39
Det finnes vel en bil med en velfungerende forgasserturbomotor i forholdet 1: 100 000 til alle andre biler eller noe slikt, så det er virkelig helt spesielt sjeldne saker. :)

KLR- intercoolere er klar en forbedring over original og til en grei pris og det er kjekt å høre at du også har AFR-måler så du ser hva som foregår. Utfordringen består i å ikke bli fanatisk i forhold til hva den viser.

Vel, du har ett spesielt mål og B250AT forslaget ditt til motoroppsett vil sørge for at du vil kunne oppnå det. Jeg tipper at det blir makseffekt før 4999 o/min. og minst 400 Nm i nabolaget 2999 o/min. :)

Garrett Turboen i R-sport / AT-turbosatsen er ett nr. større enn B21ET/FT turboen som er Trim40 og rekker til ca. 185 hk.

Her AT-turboen Trim45 sitt kompressorkart:
https://i.imgur.com/wWpDhkE.png

Om du setter ett kryss ved 10x1.00, ett nytt kryss ved 20x2.00 og trekker en strek mellom dem, så ser du luftforbruker på forventet maks effekt. Dette ser bra ut.

Den originale AT-turboen har ikke allverdens luftkapasitet, men så lenge du ikke skal dra høyt turtall så er ikke det noe problem. Det originale WG lokket derimot, det er skikkelig ille og bør oppgraderes til ATPturbo sitt i Ultimate utgave.

Du bør vurdere å slipe materiale ut av forbrenningkamrene i toppen for å øke volummet og gjøre utformingen mer turbovennlig. Disse forbrenningskamrene ble designet på tidlig 1970 tallet og ergo IKKE for en turboladet motor. Volvo selv har gjort ingen endringer på denne utformingen så det er opp til den enkelte eier å forbedre situasjonen.

Å bruke 2 stk toppakninger er en nødløsning som jeg i utgangspunktet vil fraråde på det sterkeste. Da er det bedre å kjøpe seg en spesial laget kobber pakning i korrekt tykkelse. En kobberpakning øker kravene til han som monterer den, men fordelen med en slik pakning er betydelige. Fordelen med doble topp pakninger er fraværende.

Hvis vi deler forslagene dine inn i A, B, C og D så vil jeg anbefale forslag C, men med modifiserte forbrenningskamre i 530 toppen.

Når det gjelder tenning har jeg ett alternativt forslag, ett gammelt, brukt, billig datasprut som du kobler inn "mellom fordeleren og coilen" slik at du kan mappe tenningstidspunktet i 3D.

Det man da gjør er at 103 fordeleren, modifisert eller ikke, gir signal til datasprutet. Så bruker man datasprutet til å manipulere tenningstidspunktet til nøyaktig der motoren har behov for at tennpluggen skal gi gnist. Så lar man datasprutet gi signal til en helt vanlig tradisjonell tenningsmodul som er sterk nok til å styre en vanlig lavohm coil for såkalt elektronisk tenning.
Sluttresultatet er en nærmeste ekstrem "value for money." Den største fordelen er at du kan retardere tenningen på akkurat det turtallet og på det ladetrykket hvor det oppstår tenningsbank. Alle andre steder kan man kjøre med mye fortenning for redusert bensinforbruk.
Når dette er mulig så er ikke NØDVENDIGHETEN for å redusere kompresjonsforholdet til 7,2:1 - 7,5:1 like stort som når man ikke har datasprut til å omgå problemområdet hvor det tenningsbanker mest. Høyere kompresjonsforhold reduserer bensinforbruket.

Takk i lige måde og værsågod, bare hyggelig.

Du gjør noe nytt som er ukjent for meg iallefall, så jeg ser frem til å følge med på fortsettelsen her. De fleste som får oppleve sluttresultatet får seg nok en overraskelse.

briquette
04/03/23, 14:29
For the compression ratio part, I have no technical and comprehension problem : first I have already grind/enlarge and smooth the channel , but I haven't touch the chamber so if i grind it like Hensi86 i can make a 59cc chamber :)
THe b230K piston is a good solution of course but if i can use my money on a better ignition and use the penta piston it's better for me

1)So I think: grinding the head "turbo/96mm piston friendly" to 58/60CC, ONE head gasket ( I have a 1.4mm in stock), turn/machine the penta piston (if you think it's not a problem to have 4mm head thickness) :76mmx6mm (27cc): CR 7.4 :) :) :)

and i haven't told you a important information : here in France we still have 98 octane available ( i have choice 98, 95 , 95+10%ethanol , or 15%95+85%ethanol)

2)For ignition I haven't understand all as you said: datasprut? seem to electronical/computerise to me: I understand the principle and the utility of the 3d map ignition but i haven't the skill do to that :(

If you think it's more easier to me to buy a 123tune ingnition with corespondant coil , i buy it and will copy the 3d ignition map i have seen in this post........ https://www.123ignition.de/123-ignition-no/tenningsdistributoer-zuendverteiler-volvo-240-242-244-245-bluetooth.aspx ( i don't know if it's retard the ignition with boost pressure???) 123tune+1ohm primary coil cost 500€ ( it's ok to me if i stay with penta piston and don't buy b230k piston :) )

or If you think the pertronix is a good solution /alternative or not to the "fast 6000" ???: https://pertronixbrands.com/products/pertronix-510c-digital-hp-ignition-box-and-coil-combo?variant=40074331848875

to be continued :D
thanks

Batland
04/03/23, 18:52
That is excellent. :)

Jeg tror ikke at 4 mm stempeltrykkelse er ett problem på ett oppsett som dette, men det forutsetter som alltid at man unngår tenningsbank.
For mange år siden fikk en bekjent som skulle bygge høyeffekt motor klar beskjed om at alt under 6 mm tykkelse var ett problem, så han spurte forskjellige folk hva de mente om problemet.
Noen spurte ham om hva han tenkte om følgende problemstilling:
1.
Stempel som er 6 mm tykt, gir høyt kompresjonsforhold og gir tenningsbank
eller
2.
Stempel som er dreiet til det er 4,5 mm tykt, gir korrekt kompresjonsforhold og unngår tenningsbank.

Han tok hintet, dreide stemplene og tok ut over 500 hk uten ett eneste stempelproblem. :)

Bensinoktan leses av på to forskjellige skaler, Ron og Mon og kan i tillegg oppgis som Pon. Her lokalt ser vi at når man tuner en motor i Dynapack, så det er stor effektforskjell på 98 oktan Ron fra Esso og 98 oktan Ron fra Shell. Grunnen er at disse IKKE holder samme oktan på Mon skalaen som er det som betyr noe ved høye sylindertrykk.

Datasprut er Stand alone ECU som f.eks ett Haltech E6K. https://www.ebay.com/itm/304815203566?hash=item46f866e4ee:g:dM0AAOSwqutj9z3 I&amdata=enc%3AAQAHAAAAoOI9yEey9VJHjW2tu0fSQMq7tr0o1 3daBsHnevoXukfs0iTsAM5d7mbltMy3e6nxbBSCtD2InhVYXWS lUN8aCiiDX%2FAadPOrKLT8o56znl4RtqfBgVAjfL5zaYbTMSt qTG6NJZp6FhbVsAiHFRjIdWiDxqk5lCTRzNL7p43M9JpFIzqoR 8ZDDwIoIUIk%2Fx98ae2W3NfuDc6v1krJJebKpo0%3D%7Ctkp% 3ABk9SR_LZmt_VYQ

I stedet for en stor vakumklokke som bruker ladetrykk, en belg og en fjær til å retardere tenningstidspunktet, så bruker man MAP sensor og legger de ønskede tenningstidspunkt verdiene inn i datasprutet på det ønskede turtallet og det ønskede ladetrykket.

123Tuneignition er ett alle tiders høykvalites produkt og det er lett å montere å justere / tune. Ulempene er kostnad og at man er begrenset til ett relativt enkelt tenningsmap med ett sterkt begrenset antall ruter å legge verdiene inn i.
Joda, det har boost retard og Hansi86 bruker dette med suksess. :)

Jeg mener at Petronix er gode greier. Se bare på coilens primary resistanse på 0.32 ohm. Dette er heftige saker så boksen som skal takle dette må være bygget solid - slik denne er.

briquette
04/03/23, 21:16
Thanks for the datasprut "explanation"

(in France the 98 is Ron ( 88mon))

So : the pertronix is good stuff in capacity/price, keep my 103 distributor but I can't change the map ( without ecu or chnaging distributor)

the 123tune is easy and i can change /adjust the map but more expensive : two things : it's says 1- it's work only with +1ohm coil ( and they sell a 123coil with 1.5ohm) 2-no solid wire spark plug ( and I have origina volvo bougicord wire, don"t know if it's solid or carbon or spiral core???)

difficult to choose....

Hansi86, can you tell me which coil and wire you have with the 123tune?
thanks

Batland
04/03/23, 23:18
No problem.

The Petronix is only a sparkintensifier / sparkenhancer that also increases the life of the points.

Det er rett at "strømbryteren" i 123ignition systemet ikke er sterkere enn at det kan takle en kraftigere coil enn 1 ohm, men det man kan gjøre er å koble det til en tøffere strømbryter som en tenningsmodul eller Petronix tenningsforsterker. Da er det tenningsmodulen eller Petronixboksen som bryter stømmen til coilen og da kan man trygt bruke en kraftig lav ohm coil.

Når coilen leverer en kraftig gnist så produseres det støy så tennpluggledningene må være støydempet for å unngå at elektronikken blir forstyrret. Så godt som alle originale Volvo tennpluggledninger er av høy kvalitet og er støydempet. Strøydemping gjelder vanligvis tennpluggene også som må ha resistor. BPR6ES.

Det er vanskelig å velge mellom disse alternativene ja, for det blir ett kompromiss mellom kostnad, arbeid, egenkompetanse og sluttresultat. Hva skal prioriteres og hva skal nedprioriteres?

123TuneIgnition får jobben gjort og VIL gi ett godt sluttresultat fordi det i praksis har gode nok justeringsmuligheter til at man kan lage en custom tenningskurve og lage custom boost retard som løser de største utfordringene på en måte som er god nok.

Her en annen mulighet: https://en.kms.vankronenburg.nl/kms-ignition-ecu-ia23

Hansi86
05/03/23, 16:42
Briquette:
Jeg bruker denne coilen: https://www.holley.com/products/ignition/ignition_coils/street_and_strip/supercoil/parts/140001

Mellom 123 ignition tune fordeler og coilen har jeg denne forsterkeren:https://pertronixbrands.com/search?q=&hPP=12&idx=shopify_products&p=0&dFR%5Bvendor%5D%5B0%5D=Pertronix%20Ignition&hFR%5Bnamed_tags.level_1%5D%5B0%5D=Ignition%20Box% 20and%20Rev%20Limiter%20%3E%20Digital%20HP%20Ignit ion%20Box&is_v=1

En enklere løsning er kun 123 ignition tune fordeler med en høy ohm coil.
Jeg kjørte først 123 fordeleren med vanlig bosch coil fra en 92 mod 240.

Hvis du ikke ønsker og koble opp data tenning, så anbefaler jeg sterkt 123 fordeler. Jeg fikk kjørt en del mere ladetrykk uten tennings bank etter jeg gikk vekk fra 185-103 fordelerne.

Noen bilder. Litt rotete ledninger. Bilen venter bare på asfalt.http://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/3.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/4.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2023/03/5.jpg

Batland
05/03/23, 18:40
Takk for titten, alltid kjekt å se.

Jeg tenker at hovedutfordringen med 123 fordeleren i forhold til å hente ut maks effekt er at den krever en noe uvanlig tilnærming til mappeseansen når motoren skal mappes i dyno.

Med datasprut så legger man bare inn en sugemotorkurve fra f.eks. 185 fordeleren, så fortsetter man med lave ladetrykk og legger inn ønskede verdier, så øker man ladetrykket oppover mot det som blir maks ladetrykk og legger inn korrekte tenningsverdier etterhvert. Dersom man i ettertid analyserer dette ved å ta tenningstidspunktet på hver 500 o/min på sugemotorkurven og trekker fra tenningstidspunktet på maks ladetrykk på samme turtall, så ser man avstanden mellom de to varierer. 123ignition har ikke denne muligheten så det man må gjøre er å retardere tenningstidspunktet på sugemotorkurven dersom man får tenningsbank på maks ladetrykk. :) Dette gjør at sugemotorkurven blir noe utradisjonell som da kan kreve at man kompenserer for dette med formen på vakum advance kurven.
Så er det en fordel å forstå at en lavkomp.motor IKKE har behov for å at man begynner å retardere tenningen med det samme man får ladetrykk i innsugsmanifolden, slik som man MÅ på en høykompmotor. (Den umiddelbare tenningsretarderingen er hoved ulempen med Volvo original fordeler med stor vakumklokke, forutsatt at man ikke bruker noen tricks selvsagt.)
En lavkomp. turbomotor trives best med å gå på sugemotortenningskurven så lenge som overhode mulig. ;) Da holdes eksostemperaturene lave, motoreffektiviteten øker og forbruket reduseres. :)
Man retarderer da ikke tenningstidspunktet før motoren forteller at man MÅ, selvsagt. :)

https://i.imgur.com/SAX68Y8.jpg https://i.imgur.com/nvQqMla.jpg

Hvis ikke mappeduden forstår dette, så klarer man ikke å realisere det potensialet som er bygget inn i oppsettet.
Hvis mappeduden forstår dette, så skal man klarer å hente ut like høy effekt og dreiemoment som det som er mulig med ett vanlig datasprut som styrer tenningen ved hjelp av ett komplett 3D map.

briquette
06/03/23, 09:01
Thanks a lot Hansi86 and Batland

I think in first time buy the 123tune with 1.5ohm, it's definitely better than 103points and 3ohm coil, I will try it on the b19AT (still running in the car) and learn to adjust with this engine , i will try of course step by step with the boost pressure

and when i will put the b250AT in the car , Maybe I bought the pretronix set or fast 6000... with better /lower resistance coil
For the b250AT, I have time, if I finish to assembly and test it this summer , it's great but it can wait .....a little :)

Hansi86, I like your dual carb work, truly inspiring, I have already find a AQ pipe , and also 2 corsworth plenum like yours if one day i make a BT :) ( how thick is your plate between the plenum and the carb?)

Hansi86
06/03/23, 17:42
Briquette: Det høres ut som en god plan, og oppkobling blir enkel kun med 123 tune og coil.
Batland hjelper sikkert deg og med tennings kurve.

Min plate er kun 5 mm tykk. Og det ser ut til og være i tynneste laget, den er litt bøyd.
Det blir trangt mot bremskraft forsterker. Og jeg har 10 mm tykke adapter plater mellom innsug og forgasser.

Hvis jeg skulle gjort det på nytt hadde jeg nok brukt 8 mm plate mellom innsug og forgasser. Og 6 mm plate mellom forgasser og plenum.

Batland: Ja bilen lever fortsatt. Ja tennings kurven du lagde til meg ser jo litt rar ut, men den fungerer bra. Jeg merker kun når jeg fri ruser motor att den stagnerer litt mellom 3-4000 rpm.
Fikk bygd ett komplett nytt 3 toms anlegg i fjor høst med 2 potter. Kommer nok med en oppdatering senere mot våren.

Batland
07/03/23, 11:34
Thanks a lot Hansi86 and Batland

I think in first time buy the 123tune with 1.5ohm, it's definitely better than 103points and 3ohm coil, I will try it on the b19AT (still running in the car) and learn to adjust with this engine , i will try of course step by step with the boost pressure

and when i will put the b250AT in the car , Maybe I bought the pretronix set or fast 6000... with better /lower resistance coil
For the b250AT, I have time, if I finish to assembly and test it this summer , it's great but it can wait .....a little :)

Hansi86, I like your dual carb work, truly inspiring, I have already find a AQ pipe , and also 2 corsworth plenum like yours if one day i make a BT :) ( how thick is your plate between the plenum and the carb?)

Bare hyggelig.

I praksis er det slik at nå alt er sagt å gjort så vil en 123IgnitionTune fordeler med tilhørende coil løse de aller fleste utfordringene på en veldig god måte. Alt kan selvsagt forbedres og 123 har denne FAT oppgraderingen, men NØDVENDIG er det ikke, bare fordelaktig. Man kan jo aldri ha for godt tenningsanlegg.

Batland
07/03/23, 11:47
Batland: Ja bilen lever fortsatt. Ja tennings kurven du lagde til meg ser jo litt rar ut, men den fungerer bra. Jeg merker kun når jeg fri ruser motor att den stagnerer litt mellom 3-4000 rpm.
Fikk bygd ett komplett nytt 3 toms anlegg i fjor høst med 2 potter. Kommer nok med en oppdatering senere mot våren.
Det tror jeg på. :) Alt er rett gjort så den skal fungere godt og vare lenge.

Det er en tenningskurve som skal gi meget gode resultater på alle motorer som går med redusert kompresjonsforhold.
Jeg husker ikke ved hvilket ladetrykk vi bestemte oss for å begynne å retardere tenningen innledningsvis, men jo senere man begynner å retardere, jo bedre er det.
Ang. respons på frirusing så er ikke Stømbergforgassere de kvikkeste pga. demperstempelet. Jeg tror ikke at det er tenningskurven som saboterer for imponerende frirusing.

Det er så nydelig at du skal bare se at du er på vei mot noen hyggelig og positive overraskelser. :)

Batland
14/03/23, 06:38
Da har jeg akkurat fått en veldig kjekk tilbakemelding fra nok en kar som har gjort dette med å bygge seg en AT-motor helt riktig. :)

14.03.2023
Ellers fungerer det helt supert nå. Har satt på 940 manifold og en T3 kinaturbo med 51mm inducer. Og bleedventil med kule og fjær. Stabilt 1,25kg ladetrykk og 12:1 i Afr over hele langstrekka i 160km/t.
Også har jeg funnet frem en H-kam. Kan den tilføre noe positivt, føler jeg savner litt turtall.
M47 kassen sa forresten takk for seg så jeg kjører med M45 kasse nå. :)
Og jeg må bare si det, for et fantastisk morsomt oppsett, holdt følge med BMW E30 og E46 med det doble av effekten.

1,25 BAR ladetrykk = 2,25 BAR MAP trykk og 2,25 * 2316 ccm = 5211 ccm i praktisk motorvolum. :D
Man kjører i praksis med en 5,2 L motor så selv om AT-oppsettet den er mildt, så går motoren med friksjonen og den roterende massen til en 2316 ccm motor, så det er nok tak i den. :)

For bedre turtallsvillighet må jeg i første omgang anbefale at man fokuserer på å modifisere A-innsuget.
De grusomme kvasskantene i inngangen rett etter forgasserflensen rundes av og utvides så mye som overhode mulig, men uten at man porter hull. Så bruker man lengre pinnbolter og setter på 3 - 5 spacere av bakelitt e.l. for å øke avstanden mellom gasspjeld og manifold veggen så mye som mulig. Dette gir luft/bensin-blandingen bedre plass for å klare svingen uten å krasje rett inn i veggen først.
Den ene skruen på bremsekraftforsterkeren må kortes for at trykkboksen skal gå klar.

Deretter er det egentlig den veldig enkle og i praksis helt flate tenningskurven, som en Volvo original fordeler med vekter og fjærer leverer, som holder en tradisjonell forgasserturbomotor tilbake på høye turtall.
Grunnen er at man må tilpasse tenningstidpunket slik at man unngår tenningsbank i mellomregisteret, men man har ikke finesser til å øke tenningen etter at turtallet for maks dreiemoment er passert.

Hansi86
11/05/23, 11:22
Begynner boost retard på 1.35 bar MAP, hvis jeg husker rett.
Ang, 3 toms eksos anlegget, så fikk jeg ett påfølgende problem med boost creep etter det var montert. Turboen sluttet ikke og lade.

Jeg er vell ikke den eneste med det problemet på en GT32 turbo.

Så har holdt på nå med eksos huset og slipt vekk skillveggen helt ned til wastgate hullet.
Org klaffen var kun 28 mm.
Modifiserte inn en 35 mm eksos ventil, og portet opp hullet til den.
Har også laget meg en mer vanlig brakett til wastgate så den kan stå under kompressor huset.

Dette ble bra, og ladetrykket er stabilt igjen gjennom hele turtals registeret.
Lader 1.3-1.4 bar nå. Skal prøve og få hentet ut det som går denne sommeren.

Det er ikke løst baklokk på denne, kun ett rundt lokk man kan ta ut.
Portet og opp utgang mot eksos.http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/28.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/29.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/30.jpghttp://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/31.jpg

Batland
11/05/23, 13:41
Takk for at du poster og deler. Veldig kjekt for oss andre. :)

Flott, teningsretard fra 0,35 BAR ladetrykk er en forsiktig og fin begynnelse.

Jepp, det avslører hvor mye alle eksosanlegg som er mindre enn 3" faktisk saboterer resultatet.

De fleste Diesel turboer har for liten wastegateklaff når de brukes som trimturbo på en bensinmotor og da blir modifiseringer nødvendig. Heldigvis er det slik innsats som fører til de uvanlig gode resultatene. ;)
Vi ser det samme problemet med både Garrett GT og Garrett T3, inkl "Ultimate Wastegate" huset til ATP. EFR7064 og 7670 har wastegateklaff i ca. 42 mm som jeg anser som korrekt størrelse.
Merker du at spool up er blitt enda bedre en før?
Jeg har KKK utgaven av GT3271 turboen og har gjort nøyaktig det samme som deg. :)

Ser frem til å høre hva du klarer.
Vi vet at "Lowteck" her inne klarte 400 hp målt på NAV med to stk. modifiserte originale A-forgassere og "Jordbærsyltetøy" klarte over 370 Whp med sin GT3271 turbo.

http://forum.vccn.no/showthread.php?79795-BSRT-oppsettet-B230-Turbo&p=1110541&viewfull=1#post1110541

Er du på hestejakt så MÅ turtall hvor maks effekt avgis opp fra det vanlig 5000 o/min ett eller annet.
Da MÅ toppen fløde såpass bra at den klarer å fylle sylindrene når det blir stadig kortere og kortere til til å gjøre dette etter hvert som turtallet øker.
Da MÅ du også sette i en kam som begynner å åpne ventilene passelig tidlig, løfter dem passelig høyt og lukker dem passelig sent, men som ikke er så vill at den gode kjørbarheten blir lidende.

Dette er spennende og interessant og er noe jeg ser frem til. :) Godt jobbet så langt. :) Virkelig kjekt å se.

EDIT 20.08.2024

Her hvordan en GT3271 lader på en B230 motor.
0,5 BAR ladetrykk på 2500 o/min. og 1,0 BAR ladetrykk før 2900 o/min. :)

https://i.imgur.com/w62Rztr.jpg

https://i.imgur.com/IJCrf4Z.png

Hansi86
12/05/23, 09:23
Ja, jeg blir nok og prøve litt finjusteringer på tennings kurven/ boost retard i år. Men den fungerer ganske bra nå.

Ja jeg har jo egendtlig ventet på at boost creep skulle bli ett problem siden jeg kjøpte turboen. Men tenkte ikke på at det var 2.5 toms eksos annlegget som holdt det tilbake.

Ja jeg tenkte først og få inn en nedslipt 44 mm innsugs ventil. Men det er ikke så god plass inni dette eksos huset. Så det ville krevd mye maskinering.

Annleggs flaten til wg klaff er opphevet, og tar ikke mye mer en 35 mm klaff. Men det ser sålangt ut til å være nok.

Merket ikke noe forskjell i spool up.

Ja toppen er jo portet etter din spec, men med std ventiler og std seter. Og A kam.

Så det har vell sine begrensinger på turtall.
Blir nok beholdt sånn i år. Men skal prøve og få ladet hardere, den går godt på det lille jeg har testet på 1.6- 1.7 bar.

Her er ett bilde på wg hullet, slik det var. Grov målt til 22-24 mm.http://forum.vccn.no/img-dump/2023/05/32.jpg

Batland
12/05/23, 13:31
At den fungerer ganske bra nå tror jeg på for det er ett godt oppsett du har. :)

Det er det som er det vanlige. De fleste har erfaring med personer som påstår at 3" eksosanlegg holder til både 500 og 600 + hk og er ergo ALT for stor til lavere effekt. De som påstår dette er ikke selv klar over at de tar veldig feil.

På turbinhuset ditt er det mulighet å kjøre hoveddownpipen helt inn til turbinhjulet og stenge åpningen for wg eksosen slik at WG eksos ikke kan forstyrre evakueringen av turbinhjuleksosen. Da kan man gjenge opp ett rør som skus inn der wg lokket var og på den måten lage doble down pipes. WG eksosen føres ned til en MC potte, slik:

https://i.imgur.com/tgiZE6L.jpg

https://i.imgur.com/0FWVYda.jpg

Det er bare dette som er den optimale løsningen, men den setter også maksimale krav til wg kapasitet for å unngå boost creep, men jeg tror at du begynner å tømme 51 mm turboen din etterhvert så i praksis skal det går greit. :)

Originale ventiler setter begrensninger, men når toppen er riktig portet så kommer man ett godt stykke likevel. Her lokalt har folk klart 365 hk målt på NAV med originale
44mm innsugsventiler og pumpebensin uten tricks.

Jeg synes at planen din er god. Enhver B23(0) leverer ca. 190 Nm fra sugemotoren og den teoretiske sugemotoren og 1,65. BAR ladetrykk øker dette til 190 x 2,65 BAR MAP = 500 + Nm. :)

Det er noe man kjenner godt.

Hansi86
14/05/23, 19:29
Har tenkt litt på det å lage egen eksos til wastgate ja. Mulig det blir gjort en gang, nå skal bilen på eu kontroll snart, så må prøve og holde den litt "orginal" nå først.

Ja jeg har sett du har nevnt at med 125 NA whp så er man midt i kompressor kartet. Mener det er der omkring jeg har målt den til i perfexpert. Høres det riktig ut mtp oppsettet?

Får jeg klemt ut 500nm så er jeg fornøyd.

Har montert tempratur måler i trykk boksen. Tempen ligger veldig nært ute temp, etter en del pådrag. Har DO88 universal intercooler.

Batland
15/05/23, 00:24
Dette er ingenting man skal stresse med før man er overfokusert på hente ut maksimale tall, men når vi likevel er inne på temaet. :)
Målet er at det er 0 trykk i downpipen oppe ved turbinhjulet når motoren avgir maks effekt. Vi ser at i praksis er dette utfordrende med 3" eksos når man passerer 350 hp målt på NAV og ergo ca. 250 hk på Nav for 2,5" anlegg.

Det var nylig en Camaro i den lokale bremsebenken. En misfornøyd eier hadde akkurat fått motoren re-trimmet for bedre respons og brunndrag. Det rustfrie custombygde eksosanlegget "som alltid" hadde stått på bilen hadde kostet en formue, men fremstod ikke korrekt designet. En test uten eksosanlegg økte dreiemomentet med 50 Nm på 2500 o/min og deretter gikk motoren så magert (uten eksosanlegg) at pullet ble avbrutt. Når det gjelder eksosanlegg har vi målt så overraskende høyt trykk i downpiper som 0,5 BAR, ved overraskende lav effekt så "The struggle is real." ;)

Her ett godt eksempel på hvor ekstremt galt ting kan gå. 14 psi = 0,95 BAR ladetrykk på en 4,9L V8 motor. Hvordan er det i det hele tatt mulig?? https://www.youtube.com/watch?v=5EIPitAJwy4&t=450s

Her etter motorbytte, overhaling, noe trimming som trimkam, datasprut osv: https://www.youtube.com/watch?v=JjZEdrFmldY&t=682s

Ja, 125 NA Whp høres realistisk og fint ut fra en B230. :)

500 Nm som mål / 190 Nm fra den teoretiske sugemotoren = 2,63 BAR MAP = 1,63 BAR ladetrykk. => Med 1,7 BAR ladetrykk er du så godt som GARANTERT 500 + Nm forutsatt at motoren får minimum 18 grader tenning. :)

Ja det tror jeg på. DO88 FTW.

Batland
31/05/23, 12:10
Teaser.
Da har en ny mann vært på rullende landevei med sin B21AT, bremsepapirene er sagt å skal komme etterhvert, men forhåndsvarselet høres veldig lovende ut.

Første draget så spant dekkene på rullen, men det ble likevel 258 hk, han som benka skjønte ingen ting, hehe.
Først så trodde han at turtelleren var feil også trodde han at clutchen slura, spraya på noe klister på bak hjula, så dro vi to drag til, da benka den 310+ på begge.
:D

Batland
02/06/23, 20:03
Og her kommer bremsepapirene på denne B21AT motoren hvor forgasseren åpenbart er gjennomarbeidet av noen.

Som du har fått med deg dro vi den en runde i benken, du SKULLE SETT ANSIKTET på han som benket bilen,
1 uke før jeg benka, så kjørte de bilen til en kompis i samme benken, chippa b230fk med en overdimensjonert topp og 13c turbo,
ca 100hk mindre en gasserturbon min!

Først det som ble benket på hjulene, imponerende 476 Nm og 293 WHP:
https://i.imgur.com/O2aXync.png

Så med tillegg av ett meget moderat drivverkstap på 6% blir tallene 505 Nm og 312 hp.

https://i.imgur.com/8ec4fRp.png

Som så mange før ham, logget ikke benkemannen ladetrykket og ladetrykksmåleren i bilen gikk bare til 1,5 BAR og ble så til de grader kjørt i bunn.
AFR var fin. :D
(Over 500 Nm fra 2127 ccm tilsier det.)

De hjerteligste gratulasjoner rettes til eieren. :) Så vidt meg bekjent er dette rekord for ett AT-oppsett og det med god margin.

https://www.youtube.com/shorts/19DVcYmrGKY

Og her satt opp slik som vi liker det og mener at det skal gjøres:

https://i.imgur.com/hjAXUf0.jpg

Som vi ser er det voldsomt mye dreiemoment i forhold til effekt så dette er en uvanlig URSTERK 300 whp motor. :D

Schoopp
02/06/23, 21:52
Dette var veldig imponerende, er det noe mer informasjon rundt motor oppsettet? Dette må vel være helt i grenseland på va 1 enkel stromberg kan klare?

Batland
02/06/23, 22:25
Dette var veldig imponerende, er det noe mer informasjon rundt motor oppsettet? Dette må vel være helt i grenseland på va 1 enkel stromberg kan klare?
Ja det synes jeg også, men det er nok 48 mm turboen som er tom her, ikke forgasseren. :)

Bare sett ett kryss ved ca. 11 x 1 og ett ved 31,5 x 3 og trekk en linje mellom de to, nesten som den grønne linjen her.

Først på en eldre 48 mm turbo:
https://i.imgur.com/L0GchZT.jpg

Som vi ser er vi faktisk utenfor kompressorkartet til en T3 TrimSuper60 når motoren leverer maks effekt.

Så på en noe nyere GT3271 som er en 51 mm turbo.
https://i.imgur.com/jTt2xef.jpg

Her har vi iallefall kommet oss inn på kompressorkartet, men på maks effekt er det ikke med større marginer enn det må være.

Når man skal ta i sånn som i dette tilfellet, så TRENGER man en god 52 mm turbo som en moderne SX-E 252.
Nyt kapasiteten vi kan beskue her:
https://i.imgur.com/UWMkeP5.jpg

Vi får se om eieren kommer inn og justerer, men..
1. B21ET bunndel.
2. 398 topp med A-kam.
3. A-innsug og AT-forgasser.
4. 48 mm turbo på 940 eksosmanifold.
5. Stor DO88 intercooler.
6. 3" Eksos.
7. 1-2-3 fordeler.

Den teoretiske sugemotorens prestasjoner ligger i området 170 Nm og 100 hk som er originalt B21A nivå. Porting av innsugsmanifold, topp og oppgradert kam tilfører jo vanligvis noe, så det skal være mer å gå på der.
Så lenge forgasseren klarer å ta inn nok fuel og levere lav nok AFR så er det muligheter for ytterlige effektøkning. For øyeblikket kjører han bare med 1 stk. nåleventil og 2,5 mm nål / sete uten noen tricks, så det er endel mer å gå på her også. Det er god tilgang på tricks for jeg har f.eks. kjørt med 2 stk. nåleventiler før. ;)

Hovedulempen er størrelsen på "halsringen", men når vi vet at turboer HATER restriksjon på sugesiden og at det likevel tas ut greit med effekt i motorsport med en slik begrensning, så skal det uten tvil være mulig å hente ut mer enn 312 hk når tilsvarende begrensning står på trykksiden og i tillegg på kald side av intercooleren i dette tilfellet. Om det er ett lurt valg er noe annet for ett BT oppsett forbedrer absolutt ALT og MYE, men så er det dette med kostnaden da.
Så vidt jeg vet har ingen Marinemotorer A-innsuget og det gir en jo noe å fundere over. :)

Her ett eksempel på hvilket resultat som er mulig når ALT er blåst kraftig opp i størrelse, men det viser prinsippet.

https://www.youtube.com/watch?v=L7nw_toC7So

Batland
04/06/23, 19:46
Nå viser det seg at resultatet nevnt i postene over her pinadø er oppnådd med ett Volvo originalt Wastegatelokk som har mindre enn 2" utløp som er en betydelig ulempe.
Ser slik ut:
https://i.imgur.com/Jnl2ebN.png

Løsningen er å høvle, skjære, slipe, pusse, planslipe ned flensen og bakveggen til det hele ser ut som dette:

https://i.imgur.com/4N29h9E.png

Deretter legger man på noe slikt som dette:

https://i.imgur.com/imzhMP9.png

Gjerne en i en noe mer flødevennlig, high performance utgave som dette:

https://i.imgur.com/jywRwxR.png

Schoopp
09/06/23, 17:19
Ja det synes jeg også, men det er nok 48 mm turboen som er tom her, ikke forgasseren. :)

Sier vel noe der ja, er det super 60/ bsrt325 det kjøres med på denne?
efr/sxe turboene er jo en klar favoritt, bare synd de har en pris som er litt vanskelig å svelge selv om det er mye turbo for pengene.
Flott og billig oppsett det der. Har selv en b21a som skal få seg nye turbo stempler og en annen b21a hvor stempler får seg en tur innom dreiebenken for lavere komp, muligens det blir en oppdatering her senere :)

Jeg har også liggende penta innsuget, men som du sier er det både krevende og har en helt annen kostnad.
aq120b? har faktisk A-innsuget, men forstår veldig godt hva du mener ;D

hehe nå som vi vet 300hk+ er mulig på enkel at-forgasser hvem blir førstemann med over 500whp på bt oppsett da?

Batland
09/06/23, 23:39
Sier vel noe der ja, er det super 60/ bsrt325 det kjøres med på denne?
efr/sxe turboene er jo en klar favoritt, bare synd de har en pris som er litt vanskelig å svelge selv om det er mye turbo for pengene.
Flott og billig oppsett det der. Har selv en b21a som skal få seg nye turbo stempler og en annen b21a hvor stempler får seg en tur innom dreiebenken for lavere komp, muligens det blir en oppdatering her senere :)

Jeg har også liggende penta innsuget, men som du sier er det både krevende og har en helt annen kostnad.
aq120b? har faktisk A-innsuget, men forstår veldig godt hva du mener ;D

hehe nå som vi vet 300hk+ er mulig på enkel at-forgasser hvem blir førstemann med over 500whp på bt oppsett da?

Det er sagt 48 mm inducer og det brukes Volvo originalt Wastegatehus, så ja, T3-TrimSuper60 / BSRT325 er det jeg tenker også.
Den ligger ett sted mellom Trim50L og T3-Trim60:
Sentrale deler av aktuelle kompressorkart tatt frem i dag.
https://i.imgur.com/CTRRhsg.jpg

Ja dessverre for utviklingen har gått sin nådeløse gang og de nye turboene er en vesentlig oppgradering over de gamle, men så er det dette med kostnader og passform da.
Flott, det er veldig kjekt å høre. Etterhvert som gromgreier blir mer og mer urealistisk pga syke priser, så blir det gamle, enkle og økonomisk forsvarlige stadig mer interessant. Man får nemlig MYE latter og glede for pengene. Stå på. :)
Angående BT oppsett viste Lowteck her inne oss at over 140 hk fra den teoretiske sugemotoren kunne realiseres. Jeg tror at dette kan forbedres med bl.a. alternativ porting og kamaksling.
Den tradisjonelle hovedulempen med forgasserturbo har alltid vært den fraværende mappingen av det URsimple tenningsmappet, ikke forgasseren(e) i seg selv. :)

A-ha, AQ120B har jeg ikke hørt om en gang så der lærte jeg noe. :) Regner med at denne fungerer usedvanlig dårlig i forhold til de andre marinemotorene?

Hehehe, en lokal helt nevnte faktisk 500 tallet for mange mange år siden til stor latter osv fra de aller fleste for nesten ingen hadde troen på at dette kunne være teknisk mulig.
Her lokalt har vi i ettertid sett 400 hp på Nav med BT oppsett og mappet datatenning, men da var man ett stykke utenfor kompressorkartet, så igjen var det turboen som var tom da respons og bunndrag alltid prioriteres fremfor "flotte tall" her lokalt.

Ellers har vi alltid nye muligheter og jeg har ett 90% ferdig innsug til et B230CT oppsett. :D
3 stk 44 mm gasspjeld har ca. samme areal som ett stk. 76 mm gasspjeld og da ligger man godt an med både flødekapaistet og bensinkapaistet til å jage "flotte tall".
Man trenger nok minst en 58 mm Volvo Penta turbo eller HX40Super. :D

briquette
21/08/23, 11:02
Hi , i come back for some news, first the b230 with forged penta crankshaft and penta piston is built :D ,so it's a 2.5L now
pistons have 4.5x76mm dish ( batland spec) and 530 head is ported conduit and chamber : 56 cm3 , so i have aprox 7.5:1 CR
my setup now: turbo t3 garett original from 740 b200et, kl racing intercooler, stromberg 175 with b21AT needle, 103 distributor. type A camshaft

I have first start the engine 3days ago, fisrt problem don't run "round" not stable. second problem: very too poor with lower and more boost, i have begin to grind gently the needle , but i don"t know the correct AFR goal in 1: idle 2 : run with little acceleration, 3: run with little boost, 4: run with full boost/throttle ?????

the fist thing i want to do is put the 123 iginition+coil (replace the 103) if you can help me with the map ( i have see the screenshot for hansi86 's 123 map)
the second thing is to adjust/grind the needle to have the best tune/AFR fuel ratio at low and full throttle
third thing i have to do : put a intake fuel pump ( i have the malpassi but not the sender tank for a fuel pump , ans i don't know wich pump to use ( a 3bar is not too much for the malpassi????)
https://i.postimg.cc/jCYcGX4X/IMG-0741.jpg (https://postimg.cc/jCYcGX4X)
https://i.postimg.cc/Z9ZYGX0m/IMG-0798.jpg (https://postimg.cc/Z9ZYGX0m)
https://i.postimg.cc/qzyTpQPv/IMG-0856.jpg (https://postimg.cc/qzyTpQPv)
https://i.postimg.cc/5XgDtrnb/IMG-0859.jpg (https://postimg.cc/5XgDtrnb)

to be continued
thanks

Batland
21/08/23, 21:02
Hi.

Looks nice, well done. :)

A stock B23 has flat top pistons and 10,3:1 in compression ratio. If the pistons then gets a 4,5x76 mm dish the compression ratio is pretty much 8,0:1.
2316 / 7 = 330,86 ccm above the pistons i TDC. Stroking the engine 6 mm pulls the pistons 6 mm further down and increase displacement from 2316 to (2316 /80 x 86 ) = 2489,7 ccm.
((330,86 + 2489,79) / 330,86) = 8,52:1 in compression ratio.

The larger the engine is, the larger the idle jet needs to be to get the same AFR as with the smaller engine. In a Stromberg carburetor this means one need to adjust the jetneedle higher in the piston or knock the needle jet about 1.0 mm further down in the carburetor body to richen the mixture. The best way to confirm if this is what is needed is to pull out the chocke and see that the engine becomes calm and strong.

Regaring correct AFR have look at page 4 here: https://www.edgeperformance.no/files/Downloads/EP%20EFI%20tuning%20and%20ECU%20setup%20instructio ns%20-.pdf

As a base map to start with, the B21FT distibutor curve is a good choice. It is shown in the beginning of this thread.
One can also have a look at nr. 16 here: http://forum.vccn.no/showthread.php?79795-BSRT-oppsettet-B230-Turbo&p=1098357&viewfull=1#post1098357

A fuel pump does noe create pressure, it only pumps a volume og liquid. The FPR restricts the flow back to the tank at this creates pressure between the pump and the FPR. It is very difficult to have "to much fuel pump."

For mild AT-engines, at stock B230F in tanke fuel pump is adequate.

briquette
23/08/23, 12:55
thanks for the answers
-for THe CR, I'm am under 8:1 because I have grind/enlarge the headchmaber from 47cc to 56cc and my headhgasket is 1.4mm ( not 1.2)
-and yes for the AFR I have to grind and/or adjust the needle as many times is required to have good result

-For the ignition map with 123, i have your schematic : but i don't understand why there is 15° to begin in 0 RPM ( red line/low comp) , its suppose to be at idle (800rpm)??
https://i.imgur.com/SAX68Y8.jpg
Simon

Batland
23/08/23, 19:45
Good. :)

This is a base map suggestion as simple as possible to get the job done and to get good and safe results.
0-26 degrees mechanical advance and the distributor is twisted to give 15 degrees at 0 rpm, (and consequently about 18-19 degrees at 1000 rpm.)
10 degrees vacuum advance and
12 degrees boost retard.

I do of course recomend that the ignition map gets developed on the dyno.

15 degrees at 0 rpm often results in startups like this. :)

https://www.youtube.com/watch?v=-v3ZH7gZdsQ

https://www.youtube.com/watch?v=7Dz--qjbC3w

https://www.youtube.com/watch?v=DNT7odgor-0

Schoopp
07/10/23, 22:10
Noen som har erfaring med krx400 turbo på forgasserturbo? Tenker egentlig mest på b21at. Eller er det turbo egner seg bedre til innsprøytning? Har 60trim t3 med .60 kompresshus og .63 turbinhus som ellers må passe bra til b21at tenker jeg :)

Batland
08/10/23, 01:13
Noen som har erfaring med krx400 turbo på forgasserturbo? Tenker egentlig mest på b21at. Eller er det turbo egner seg bedre til innsprøytning? Har 60trim t3 med .60 kompresshus og .63 turbinhus som ellers må passe bra til b21at tenker jeg :)
Her lokalt har folk kjørt med KRX400 turboen med stor suksess på Opel 2,0LET, Sierra Cosworth og Volvo 940, men ingen har testet på AT-oppsett som jeg kjenner til, men det burde gå helt fint hvis man er dyktig nok med forgassermods, ladetrykkstyring og tenningskurve.

Jomfrutuen min med å trimmet AT-sats var en B19 AT som fikk Cosworth 4x4 intercooler og Sierra Cosworth turbo med kort 3" eksosanlegg. Det ble ett helt voldsomt bunndrag og man fikk inntrykk av at man enkelt kunne løse bilen på 2. gear. Så sterk ble den med Cosworth A/R0.48 turbinhus og 3" eksos.
Man lærte raskt at man måtte oppgradere både clutch, toppakning, ladetrykk styring, tenningsanlegg og tenningskurve når det ble kjørt hyggelig ladetrykk.
KRX400 er på generelt grunnlag en betydelig bedre turbo enn dette, så resultatene kan bli enda bedre, men den tidlige og harde spool up er krevende i tillegg til en mer utfordrende montering. :) Klarer man å gjennomføre belønnes man med ett spesielt godt sluttresultat.

Dette er grunnen til at jeg på generelt grunnlag foretrekker å anbefale at hvermansen først og fremst vurderer T3 Trim60 (Som faktisk er en Volvo original turbo til en diesel motor ;) )
eller Turbonetics T3 TrimSuper60 med A/R0.63 turbinhus som er originalt på AT-Turboene.
Turbonetics sin minste C15TNX turbo kan omtales som en moderne Billett T3TrimSUPER60 og prisen er nå kun $420,-
Alle disse 3 er i praksis 100% bolt on på en 240 eller 740. :)
https://turboneticsinc.com/store/index.php?route=product/product&path=35_42&product_id=822

Schoopp
15/10/23, 22:39
Takk for svar Batland!

Var spool up "problemet" jeg fryktet mest.

Da blir det nok til at jeg bruker 60trim turboen først så jeg får start på dette prosjektet. [emoji16]

Muligens krx turboen kommer på når man har fått kjørt litt, og diverse som datatenning osv er på plass. [emoji4] Har også en b21 som får seg k-jet innsug og muligens k-jet eller efi, så kanskje krx turboen havner der?

Fristelsen for å handle c15 turboen er stor, vet at jeg ikke hadde blitt skuffet. [emoji16]

Batland
16/10/23, 08:39
Takk for svar Batland!
Da blir det nok til at jeg bruker 60trim turboen først så jeg får start på dette prosjektet. [emoji16]
Muligens krx turboen kommer på når man har fått kjørt litt, og diverse som datatenning osv er på plass. [emoji4] Har også en b21 som får seg k-jet innsug og muligens k-jet eller efi, så kanskje krx turboen havner der?
Fristelsen for å handle c15 turboen er stor, vet at jeg ikke hadde blitt skuffet. [emoji16]

Bare hyggelig.
Jeg er spent på hva du får til.

Jeg kan ha overdrevet problematikken. :) Det er tross alt ikke 13C på en AT-motor vi snakker om.

For å lære noe må man jo risikere noe og teste litt av hvert for å finne grensene. :)

Det jeg har funnet ut er at dersom man virkelig får opp ladetrykket på en AT-forgasser på lave turtall på 4. gear i bratt motbakke, så brådør bare motoren akkurat når man oppnår peak ladetrykk og man må slippe opp gasspedalen og så ta den igjen. Da funker det 100% igjen. Vi snakker om noe i nabolaget 1,6 + BAR på 2200 o/min eller noe. (Det er noen år siden dette.) Jeg fant ikke ut hvorfor det skjer, men det gjør det.
Den mekaniske vintage løsningen på dette problemet ble å montere to stk. actuatorer slik at den svakeste kunne åpne wg ørlite først slik at man unngikk problemet. :D
En annen, bedre, nyere og mindre actuator med svakere fjær og elektronisk ladetrykkstyring er den moderne løsningen som er å anbefale.

Poenget er at KRX400 turboen kan kreve denne type spesial løsning for at man ikke skal få problemer når man driver med hensynsløse testkjøringer. :)
Det var bla. dette jeg mente med "men den tidlige og harde spool up er krevende i tillegg til en mer utfordrende montering."

Volvos A-forgassere har en stor fordel ved at man enkelt justerer akspumpefunksjonen ved å fylle tykkere demperolje som da gir ekstra mye bensin under hard akselerasjon og kompenserer automatisk for hvor raskt MAP trykket øker med en turbo som spooler veldig hardt.
K-jet har IKKE denne muligheten og ikke alle datasprut heller. ;) Da går det magert når turboen spooler som hardest og da risikerer man tenningsbank.
(Se NO CHIP Volvo tråden med LH2,4 og EFR7064RS turboen. :) Helt typisk.)

Heheh, jeg sliter selv som pokker med å ikke kjøpe meg en C15 turbo nå når prisen er ubegripelig lave $420,-

(Men kjøp av 3 stk. andre turboer kun forrige uke får være nok for en stund da jeg snart konkurrerer med Hans Ola om størrelsen på Coop-haugen. :D )

HansOla
16/10/23, 19:26
Heheh, jeg sliter selv som pokker med å ikke kjøpe meg en C15 turbo nå når prisen er ubegripelig lave $420,-

(Men kjøp av 3 stk. andre turboer kun forrige uke får være nok for en stund da jeg snart konkurrerer med Hans Ola om størrelsen på Coop-haugen. :D )

Hahah! Jeg antar du har litt mer å velge i enn meg, men det står vel et tosiffret antall i verkstedet ja, der flere av de er gtx og efr[emoji85] [emoji23]

Batland
16/10/23, 20:58
Hahah! Jeg antar du har litt mer å velge i enn meg, men det står vel et tosiffret antall i verkstedet ja, der flere av de er gtx og efr[emoji85] [emoji23]
Jeg er ikke så sikker på det. :D
Med GTX og EFR har du definitivt "snobbet opp" i forhold til det "Vintage" og "sleeper mode" utvalget som jeg har. :D

HansOla
17/10/23, 06:48
Jeg er ikke så sikker på det. :D
Med GTX og EFR har du definitivt "snobbet opp" i forhold til det "Vintage" og "sleeper mode" utvalget som jeg har. :DJeg har selvsagt et knippe med fine old-school turbonetics i e40, 46 og 50 i bakhånd [emoji41][emoji106] Ganske lei avhengighet dette med å samle på turboer [emoji23]

Batland
18/10/23, 07:59
Hehe, enhver selverklært turbofil med respekt for seg selv må ha ett lite utvalg av Turbonetics turboer (og noen EFI-delete kit) i hyllene, ja. :D Sånn er det bare.
Vi får trøste oss med at det kunne vært værre. :)

Batland
26/10/23, 18:26
Takk for svar Batland!

Værsågod. :)

I custom bolt on utgave til 2,3L Ecoboost Mustangen heter Turbonetics turboen C15TNX5257 i stedet Precision NX2. Til tross for kun 52 mm inducer så realiserer eierne stadig 500 + WHP på youtube og andre steder. :)

Nei det skal vi fort bli enig om. :)

Voolvoo
12/11/23, 13:34
Noen tips rundt tomgangsjustering på 21AT?

Problemet har ikke vært der før nybygg av motor.

Må stille tomgangen høyere etterhvert som motor blir varm, Men da går den plutselig skyhøyt hvis man stopper den og starter igjen rett etterpå. Har da justert på skruen som skyver ned armen på spjeldet, Altså på venstre side sett fra suge/trykkside. Zenith/stromberg.

Hvis det er en eneste ting som er endret fra innsug til forgasser fra sist, Så er det at jeg måtte låne staget fra gasswire til forgasser over på en midlertidig motor og måtte justere den kortere fordi det ikke var spacere imellom. Den er justert til ca der den var og det er litt slakk (som det skal være?)

Har ikke rørt skruene på innsuget i frykt for å ødelegge blandinga [emoji846]

Batland
02/02/24, 21:47
Da kan man meddele at motor og senk + ipd panhardstag, Tårnstag og torpedostag er godkjent i vognkortet [emoji846]

Motoren tok dynotesten meget godt, Selvom jeg sto å tittet inn med vond mage.

Ikke helt misfornøyd med å treffe så godt på dreiemomentet etter egen justering. (Flaks? Neiiida [emoji23])

Men det får være opp til de lærde å vurdere kurven her [emoji846]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/5.jpg

Prosjektet er på ingen måte ferdig, Finner alltid på noe som plager en med vibrasjoner i dashboardet, Interiørdetaljer o.l - Så oppdateringer vil komme[emoji846]

Artig når man får skryt for ryddig motorrom og at det er litt «for seg gjort». Kommer nok til å bytte ut IC rørene og radiatorslangene til noe litt penere på sikt, Men ønsker å holde det stilrent.
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/6.jpg

Der satt nervene.. Når noen skal bedømme alt man har brukt utallige timer på de siste 2årene. Da hjelper det på med hyggelige kontrollører [emoji846]
http://forum.vccn.no/img-dump/2024/02/7.jpg

Så nå kan man bare vente på våren.. [emoji1]

Som vi ser er diff. utvekslingen HELT fullstendig på trynet, men gratulerer så mye med bil godkjent med ATL-motor med Turbonetics T3 turbo. :)
Dessverre klarte ikke dynoduden å logge ladetrykket, men vi ser at vedkommende har oppgitt 1 BAR oppe til venstre.
211 hk fra en B21ATL med 1,0 BAR ladetrykk stemmer godt det, men maks dreiemoment på 5000 o/min. avslører at ladetrykkstyringen er direkte dårlig.
211 hk og 274 Nm ved 1 bar ladetrykk avslører ca. 106 hk v/ ca. 6200 o/min. og 140 Nm v/ ca. 5000 o/min. fra "den teoretiske sugemotoren" som forteller oss at selve B21 motoren og turbo oppsettet fungerer som det skal.

Voolvoo
02/02/24, 21:57
Som vi ser er diff. utvekslingen HELT fullstendig på trynet, men gratulerer så mye med bil godkjent med AT-motor med Turbonetics T3 turbo. :)

Hvis jeg ikke husker helt feil, Så er det 3:54.

Bra aks, Men ikke gøy på motorvei.

Batland
03/02/24, 10:57
Hvis jeg ikke husker helt feil, Så er det 3:54.

Bra aks, Men ikke gøy på motorvei.

Da kjører du med større enn originale hjul for "tallene" på papiret avslører ca. 3,40:1 i "praktisk diff. utveksling" når man legger inn original hjulstørrelse.

Det interessante, morsomme og lærerike i dette miljøet er å notere seg folk sine subjektive opplevelser og beskrivelser. :)

Her ett innspill.
INGENTING avslører en bil sin akselerasjonsevne like brutalt ærlig som drag racing. Det er jo hele poenget med denne motorsporten og en bil som leverer opp til sitt potensialet er svært velfungerende og virkelig krevende å slå for alle fremtidige lyskryss-konkurrenter.

Sier vi 1500 kg og 211 hk, så betyr det at sluttfarten over 402M streken er ca. 158 km/t. Det betyr at en slik bil trenger en diff. utveksling som sørger for at motoren oppnår det turtallet hvor den avgir sin maksimale effekt FØR målgang og gjerne da ca. 380 - 390 meter etter start. Det betyr da at bilen trenger en diff. utveksling og noen hjul som gjør at motoren din, slik den er akkurat nå, klarer 6250 o/min. på 4. gear i ca. 156 km/t. (Cruisingen på motorvei tas på OD eller 5. gear.)
Hos deg oppnås turtallet for maks effekt i 208 km/t., noe som betyr at bilen helt umulig, objektivt sett, kan akselerere opp til sitt potensiale eller godt.

Jeg forstår det slik at du mener at diff. utvekslingen din er for lett og at du ønsker deg lavere turtall på motorvei. :)

Ellers er det slik at ett luftfilter som ligger åpent i motorrommet saboterer motorprestasjonen med minst 8% som i dette tilfellet betyr at motoren egentlig leverer:
211,9 hk + 8% = 228,9 hk som ikke hadde blitt godkjent. :D
(Det hadde økt den teoretiske sugemotoreffekten fra 106 til 114,5 hk.)

Som vi forstår er dette en veldig fin, mild og snill start, men her er det enda veldig mye mer urealisert potensiale å hente ut dersom det skulle være av interesse.

Voolvoo
03/02/24, 11:49
Da kjører du med større enn originale hjul for "tallene" på papiret avslører ca. 3,40:1 i "praktisk diff. utveksling" når man legger inn original hjulstørrelse.

Det interessante, morsomme og lærerike i dette miljøet er å notere seg folk sine subjektive opplevelser og beskrivelser. :)

Her ett innspill.
INGENTING avslører en bil sin akselerasjonsevne like brutalt ærlig som drag racing. Det er jo hele poenget med denne motorsporten og en bil som leverer opp til sitt potensialet er svært velfungerende og virkelig krevende å slå for alle fremtidige lyskryss-konkurrenter.

Sier vi 1500 kg og 211 hk, så betyr det at sluttfarten over 402M streken er ca. 158 km/t. Det betyr at en slik bil trenger en diff. utveksling som sørger for at motoren oppnår det turtallet hvor den avgir sin maksimale effekt FØR målgang og gjerne da ca. 380 - 390 meter etter start. Det betyr da at bilen trenger en diff. utveksling og noen hjul som gjør at motoren din, slik den er akkurat nå, klarer 6250 o/min. på 4. gear i ca. 156 km/t. (Cruisingen på motorvei tas på OD eller 5. gear.)
Hos deg oppnås turtallet for maks effekt i 208 km/t., noe som betyr at bilen helt umulig, objektivt sett, kan akselerere opp til sitt potensiale eller godt.

Jeg forstår det slik at du mener at diff. utvekslingen din er for lett og at du ønsker deg lavere turtall på motorvei. :)

Ellers er det slik at ett luftfilter som ligger åpent i motorrommet saboterer motorprestasjonen med minst 8% som i dette tilfellet betyr at motoren egentlig leverer:
211,9 hk + 8% = 228,9 hk som ikke hadde blitt godkjent. :D
(Det hadde økt den teoretiske sugemotoreffekten fra 106 til 114,5 hk.)

Som vi forstår er dette en veldig fin, mild og snill start, men her er det enda veldig mye mer urealisert potensiale å hente ut dersom det skulle være av interesse.

Ikke utenkelig at jeg på sikt ville ønske mer effekt, Men før det så må det bli godkjente tunere mtp effektmålinger i nærimrådet. Da kan vi begynne å tenke på større bremser også, Slik at det hele kan bli godkjent. [emoji846]

Det hele med forhold utveksling/effekt har jeg faktisk ikke ofret en tanke før nå. Da fokuset har ligget på godkjenning for å få en bil man kan bruke på sommeren i tillegg til å ha gjennomført den planen man hadde for over 10 år siden[emoji1]

Ifølge bilde av bakakslingen min for 10 år tilbake, Så står det 3:54 på lappen og dekkdimensjonen skal være den fabrikkleverte [emoji846]

Hvilken utveksling ville antas å være det optimale her? Ta utgangspunkt i at jeg kjører M45 kassa foreløpig. Kunne tenkt meg en locker uansett, Da den er helt håpløs på løst underlag [emoji23]

Batland
03/02/24, 12:08
Ikke utenkelig at jeg på sikt ville ønske mer effekt, Men før det så må det bli godkjente tunere mtp effektmålinger i nærimrådet. Da kan vi begynne å tenke på større bremser også, Slik at det hele kan bli godkjent. [emoji846]

Det hele med forhold utveksling/effekt har jeg faktisk ikke ofret en tanke før nå. Da fokuset har ligget på godkjenning for å få en bil man kan bruke på sommeren i tillegg til å ha gjennomført den planen man hadde for over 10 år siden[emoji1]

Folk flest snakker vanligvis om effekt og hester, men det de egentlig ønsker mer av er bedre respons og hardere akselerasjon.
Siden du har den glimrende BSRT325 turboen så er dette enkelt. Du trenger kun en bleed ventil og å flytte nippelen på turboen fra utgangen på kompressorhuset til helt inn til begynnelsen av "sneglehuset".

Da får du nok en ladetrykkskurve med korrekt form, dvs. opp og flat eller lett avtagende i stedet for økende slik du formentlig har nå.

Jepp, det tror jeg på for det er det som er det normale og vanlige. Det er derfor det er så skrekkelig mange biler som fungerer så skrekkelig dårlig i forhold til oppskrytt effekt når eieren en sjelden gang tør å få testet bilen på ærlig vis på dragrasing. Man trenger bare en folketom flate på 500 - 600 meter, måle opp 400M og se hvilket turtall man klarer over målstreken. Klarer man 4500 o/min. over målstreken og man vet at motoren avgir maks effekt på 6200 o/min, da VET man at man har bommet ganske grovt.

Det i særklasse viktigste med din bil er at du opplever kjøre- og eierglede, så god fornøyelse og kos deg så mye som du bare klarer. Jeg synes at dette er ett godt gjennomført prosjekt så langt. :)

Alltid kjekt å se ATL prosjekter. (AT-motor med Ladeluftkylare) :D

Kompressorkart T3Trim60 , Trim50L og GT3271 påtegnet maks luftforbruk for en motor som presterer 140 hk fra "den teoretiske sugemotoren" :
30,5 lb/min. med luft er 305 hk i følge de aller fleste turbofabrikanter.

https://i.imgur.com/AU4Xnfe.jpg

Her kompressorkåpen til 305 hp Turbonetics T3Trim60 turboen som denne bilen er godkjent ombygget på biltilsynet med! :)
https://i.imgur.com/JeUr41h.png

Batland
03/02/24, 21:16
Ifølge bilde av bakakslingen min for 10 år tilbake, Så står det 3:54 på lappen og dekkdimensjonen skal være den fabrikkleverte [emoji846]

Hvilken utveksling ville antas å være det optimale her? Ta utgangspunkt i at jeg kjører M45 kassa foreløpig. Kunne tenkt meg en locker uansett, Da den er helt håpløs på løst underlag [emoji23]

Ok, da forholder vi oss til det.

Hvis du kjører på motorvei da er det bare å glemme M45 og M46 er bare helt gull, som jeg skal vise. Husk å kjøre FORD TYPE F ATF olje for OD sin del. Alt annet ødelegger denne.
Når du kjører i en gitt hastighet i dag, så går bakhjulene rundt med 1000 o/min, ikke sant? Det betyr at med 3,54:1 diff. utveksling så går mellomakslingen rundt med 3540 o/min. og med 1:1 på 4. gear går veiven også rundt med 3540 o/min.

Vi skal ikke dra dette så langt som du foreslår her, men vi kan ta en titt på 4,10:1 diff, utveksling.
For det første gjør en M46 kasse at i den hastigheten du før hadde 3540 o/min, så får du på 4. gear 4110 o/min., men når OD går inn så reduseres dette til: 4110 x0,797 = 3275 o/min. :)

Forskjellen på 3,54 og 4,10 er 15,8% som betyr 15,8% høyere dreiemoment på stikkakslingene og samtidig 15,8% lavere hastighet, ikke sant?
Ser vi på Drag power på bremsepapiret ditt så mister du 52,9 KW / 72 hk i hjulfriksjon ved maks effekt i 208 km/t, ikke sant?
Tar vi 6250 og 208 km/t og reduserer dette med 15,8 % så får vi 180 km/t og 5400 o/min. I denne hastigheten er hjulfriksjonen redusert til ca. 39 KW/ 53 hk så du har vunnet 19 whp bare der. Med bedre ladetrykkstyring får du høyere effekt hele veien og maks effekt vil sannsynligvis bli avgitt på ett lavere turtall enn akkurat for øyeblikket så 4,10:1 diff. og M46 er ett direkte godt valg for å få en så rask 211 hk , 1500 kg bil med 24" høye hjul som mulig.

Voolvoo
03/02/24, 22:34
Da har jeg fått litt forståelse [emoji846][emoji106]
Da må jeg holde utkikk etter M46 kasse, Mellomaksling og bakstilling(evt innmaten) med 4:10 utveksling. Ønsker såklart å kombinere dette med en locker og burde vel gå for 1031.

Tolker det dithen at aksellerasjon blir betraktelig bedre, Samtidig som O.D gjør at turtallet i 100kmt vil bli noe lavere enn det er pr. I dag.

Det får trolig bli prosjekt for neste vinter.

Batland
04/02/24, 10:48
Da har jeg fått litt forståelse [emoji846][emoji106]
Da må jeg holde utkikk etter M46 kasse, Mellomaksling og bakstilling(evt innmaten) med 4:10 utveksling. Ønsker såklart å kombinere dette med en locker og burde vel gå for 1031.

Tolker det dithen at aksellerasjon blir betraktelig bedre, Samtidig som O.D gjør at turtallet i 100kmt vil bli noe lavere enn det er pr. I dag.

Det får trolig bli prosjekt for neste vinter.

Det ville være min anbefaling, og ja, det er helt riktig konkludert. :)

Det viktigste nå er at du får brukt bilen. :)

Voolvoo
04/02/24, 11:27
Det viktigste nå er at du får brukt bilen. :)

Helt riktig. Planen var klar til 17.mai 2014(?) i utgangspunktet. Ikke værst å bomme med bare 10 år.. [emoji23]

Batland
04/02/24, 14:33
Vel, nå er bilen både godkjent og kjørbar og selv om det har tatt 10 år lengre enn det den overoptimistiske ungdomsplanen var, så kom du i mål.
Dette i motsetning til 10 000-vis av andre optimister. :)

Batland
24/04/24, 19:25
https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid0BhsrDjqoytoWiJY16cu Guf9mdQWFFJs6Rmi5aZepCrSb7Q8pnVnawCDg72XwmjiUl&id=100063790021241&notif_id=1713956743109580&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif

Batland
14/10/24, 07:30
https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/375296062?fbclid=IwY2xjawF5madleHRuA2FlbQIxMAABHX9 Tw9EJG0CQSAMAs89C04AFRpDoqyrJEjVh5EknSl-PoIFms2FtYQjuPQ_aem_mMIVkgFpdfZehhwTP4GxzA
Denne Turbonetics TNX-C15 turboen har ett stort og godt turbinhjul.

Her ser vi tydelig hvor store fordeler man oppnår ved å fjerne den originale TD04HL eksosproppen.

TD04-20t 7cm angled ex housing (Stock 90+ manifold) @22psi
GT3071R HTA 0.83 T3 divided housing (kangaroos team V1 manifold, with tial 38mm WG) @18psi
Between the 2 dyno runs, the only change was the exhaust manifold, turbo and wastegate, everything else remained the same.
The GT30 gained everywhere!
+82bhp @ peak BHP
+90ft/lbs @ Peak torque
+100ft/lbs @ 4000rpm
-100° average EGTs (Measured at collector)
**Horsepower @ crank**
It managed all that with 4psi less boost pressure too.

https://www.facebook.com/groups/fastbricksuk/permalink/3996543140669241/?rdid=HlGhLtISoTorb0jd&share_url=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fshare%2 Fp%2F5Fn1t3yJHpaodeng%2F

EDIT 15.10.2024:

Gratulerer til en heldig kjøper. :) :D

Batland
10/06/25, 16:03
https://i.imgur.com/96v3O0w.jpg
https://i.imgur.com/UytCWKr.jpg
https://i.imgur.com/WZbcmbW.jpg
https://i.imgur.com/OuH0Koe.jpg

Batland
07/04/26, 09:06
Dette var kjekt å se og jeg håper at det er noen her inne som har slått til og som kombinerer med en 46 - 52 mm turbo. :)

https://i.imgur.com/rpvzH0L.png

https://i.imgur.com/pr9o9Yg.png

http://forum.vccn.no/showthread.php?63823-Bj%C3%B8rnar-s-75-volvo-242-B21AT-forgasserturbo&highlight=p%C3%A6rla