PDA

Vis full versjon : hgnubel: V70R AWD

Sider : 1 2 [3] 4 5 6

hgnubel
19/03/12, 13:46
Min er ihvertfall merket slik:

9472100
99W151 6840
CONTROL-UNIT ABS/TRACS
10.0949-0411.3 3X6087

Tore
19/03/12, 15:32
Skit i antall punkter; det er de gjennomgående loddepunktene som svikter over tid; varm de skikkelig så man får smeltet sammen tinnet igjen... Mest trolig er porblemet de som er i forbindelse med konnektoren, da disse har fysisk belastning...

hgnubel
19/03/12, 15:58
Er bare nysgjerrig når jeg likevel sitter her og jobber med å åpne boksen uten å ødelegge den helt :)

bakterius
19/03/12, 18:41
Pen R du har =) er ikke så mange 2000 mod. i omløp så du var heldig med den ;)

hgnubel
19/03/12, 19:40
Pen R du har =) er ikke så mange 2000 mod. i omløp så du var heldig med den ;)

Takk for det :)

Var bare 2000-modeller jeg så etter da jeg skulle kjøpe, synes det er den mest attraktive R-en på denne platformen :)

Var faktisk to på finn da jeg handlet, denne og en laserblå. Men den laserblå var vel gått 50-100.000km mer, dyrere, og mye mer køddete å reise for å se på den. Neste bil når den tid kommer blir nok en 04-07 V70R, men om behovet for ny bil plutselig blir akutt kunne jeg "klart å leve med" en laserblå 2000-modell med det mørke interiøret og lys alcantara... ;) Det er rett og slett lekkert.

hgnubel
20/03/12, 13:32
Sett av 1-2timer en kveld så tenker jeg jobben er gjort.

My ass... 1-2 timer hvis lokket bare magisk løsner av seg selv tenker jeg at jeg sier.

Nå har jeg skrudd boksen fast i et gammelt bord i boden, lagt en trekloss med passende høyde inntil, kilt inn et stort flatjern flere steder og lagt ca 95kg vekt på uten at det skjer annet enn at det løsner små biter av plast rundt lokket.

Nypris ca 10.000, og nå vurderer jeg det seriøst.

Alternativt forsøke å varme en og en pinne i connectoren fra utsiden av boksen og smelte sammen tinnet på den måten. Ikke helt sånn jeg hadde tenkt dette skulle gå...

gaupe
20/03/12, 13:36
Ser det er ein som tek $99 + $75 core for ny boks på ebay.

Erik 850
20/03/12, 13:42
Vil en dremel med det tynneste bladet du kan finne hjelpe her? Og da passe på at du ikke kommer borti kretskortet.
Er lokket limt bare i skjøten, eller er det også festet "oppå" kretskortet?

hgnubel
20/03/12, 13:47
Ser det er ein som tek $99 + $75 core for ny boks på ebay.

"Core must be rebuildable, unaltered and no cracked opened casing accepted." <- der sliter jeg litt nå :)

Men hvis han da aksepterer $174 for en refurbished boks uten innbytte så er det aktuelt..

hgnubel
20/03/12, 13:48
Vil en dremel med det tynneste bladet du kan finne hjelpe her? Og da passe på at du ikke kommer borti kretskortet.
Er lokket limt bare i skjøten, eller er det også festet "oppå" kretskortet?

Det sitter så infernalsk at det må være limt oppå hele kretskortet spør du meg ihvertfall... men jeg har ikke åpnet en sånn før så jeg vet ikke.

Erik 850
20/03/12, 14:22
http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?p=46827

Ser ut som om det bare er limt i kanten. Kanskje risikabelt, men jeg ville nok prøvd Dremelen sånn veldig forsiktig.

Edit: Der tipser han forsåvidt også om at han burde brukt dremelen fra første stund.

Tore
20/03/12, 16:17
Lokket som skal av, går tre-fire millimeter ned på innsiden av resten, og på min virket det som om delene var limt sammen rundt hele, så tre-fire millimeter av lokket ble til slutt liggende igjen i resten flere steder fordi limet rett og slett ikke var mulig å få opp... Det viktigste er å ikke dytte inn noe som kan skade kretskortet/komponentene for å få makt til å rive opp lokket...

hgnubel
21/03/12, 13:24
Fikk den opp nå, hele den ytre kanten måtte bort, men lokket er helt så den skal bli tett og fin igjen :)

Var dårlig lodding i begge polene i strømforsyningsconnectoren. De til den store connectoren så uforskammet bra ut, så de tror jeg kanskje jeg skal la få være i fred.

Har tatt litt bilder underveis som kommer når alt er på plass, håper jeg kan dokumentere litt bedre hvor silikonen sitter og hvordan boksen er formet med tanke på hvordan den kan angripes mest effektivt.

Vurderer å dekke til silikonskjøten som blir rundt kanten med noe slags vulkaniserende tape eller noe annet som kan gi litt mer beskyttelse. Eller rett og slett forsegle det ytterst med en solid lim. Forslag? Ser ikke for meg at boksen skal åpnes igjen de nærmeste årene, men dette eventuelle siste steget blir ikke gjort før boksen er testet i bilen noen mil :)

Tore
21/03/12, 22:50
Det er ingen mekanisk påkjenning på dette; jeg lakkerte kortet med et passe lag elektronikk-silikon og limte lokket med samme guffa, lot det så ligge og tørke (med lokket vendt opp slik at ikke vent-hullene skulle tettes. Deretter er det bare å henge det på plass og skru til :-)

Forresten: skader ikke å smelte om loddingene på signalkonnektoren selv om de ser bra ut; skal du kunne vurdere de må du ta røntgen....

hgnubel
22/03/12, 07:47
Hvem sier jeg ikke tok røntgen?! ;)

Nei, det jeg mener med ekstra beskyttelse er i forhold til sprutbeskyttelse mot alt fra kjemikalier ved motorvask til at det ved et uhell skulle søles noe bremsevæske (eller lekkasje).

Tore
22/03/12, 08:10
Den silikonen du lakker med innehar meget god beskyttelse og toleranse mot de fleste kjemikaliene du kan finne på å utsette den for i motorrommet ditt :-) Dessuten henger jo kortet innunder beskyttelsen så det må evt være "tilbakeslag" av bremsevæskesprut som skal kunne gi problemer. Jeg limte lokket med samme silikon, dernest maskerte jeg litt over og litt under skjøten og strøk på en ekstra runde silikon i overgangen slik at det skulle bli jevnt og fint, og fjernet maskeringen før silikonet tørket.

hgnubel
22/03/12, 08:34
Godt å høre :) Får se om jeg får pyntet litt på det i dag, ihvertfall på den siden som vender opp, sånn at dritten sklir enklere av og ikke samler seg opp ihvertfall. Sånn som det er nå så ble det litt ujevnt, og fordi jeg ikke ville legge den til tørk med lokket ned så rant det litt ned langs utsiden. Skarp kniv og maskeringstape tenker jeg gjør susen. Denne silikonen fester/vulker godt også på et tørt lag av samme stoff?

Tore
22/03/12, 19:01
Si det; jeg legger den aldri på tørt egentlig... Pleier egentlig ikke å leke så mye med slikt selv, bare spesifiserer for andre hvordan det skal gjøres :p

hgnubel
25/03/12, 10:44
Si det; jeg legger den aldri på tørt egentlig... Pleier egentlig ikke å leke så mye med slikt selv, bare spesifiserer for andre hvordan det skal gjøres :p

Gikk greit det. Tror det ble bra med friske loddinger også, ikke sett noe til feilkodene igjen :)

hgnubel
25/03/12, 10:53
Fikk kost litt med bilen i går kveld: prickbort, surfex hd 1:10, og iron-x (siste versjon som ikke lukter så SINNSVAKT ille -- men får likevel hodepine hvis luftingen ikke er god nok så lukten er nok bare maskert av parfyme ellerno... :rolleyes:). Avspyling med høytrykk mellom hver av dem, så bøttevask og tørk. Til slutt et lag Dodo Home Brew voks. Har hatt denne på panseret noen uker og er storfornøyd, så nå ble det hele bilen. Gleder meg til første regnvær! :)

Litt dårlig samvittighet for dørkarmene, men får ta dem neste gang.

Måtte skynde meg hjem etterpå for å hjelpe med en liten gutt som ikke ville sove, så ble ingen bilder dessverre :(

Tore
27/03/12, 13:04
Fikk kost litt med bilen i går kveld... Gleder meg til første regnvær! :)

Er ikke dette litt pereverst? Bor i Bergen, koser med bilen og gleder seg til neste regnskur... :p

gaupe
27/03/12, 13:07
Er ikke dette litt pereverst? Bor i Bergen, koser med bilen og gleder seg til neste regnskur... :p

Det gjer livet leveleg :)

Tore
27/03/12, 13:55
Det gjer livet leveleg :)
Jeg ser den; blir litt som "de gærne har det godt" :-)

gaupe
27/03/12, 13:56
Jeg ser den; blir litt som "de gærne har det godt" :-)

Du er vel inne på forklaringa der ja :)

hgnubel
27/03/12, 14:57
Det har jo vært oppholdsvær flere dager på rad nå... I dag måtte jeg innom et selvvaskeanlegg for å se hvor bra voksen kastet vannet, klarte ikke vente lenger :D

Tore
27/03/12, 14:59
Det har jo vært oppholdsvær flere dager på rad nå... I dag måtte jeg innom et selvvaskeanlegg for å se hvor bra voksen kastet vannet, klarte ikke vente lenger :D
Diagnosen er vannperlefetish? Må være nedtur med oppholdesvær i Bergen da gitt :p

hgnubel
28/03/12, 15:17
Yes! Regn! :D

I dag fikk jeg byttet dempere og fjærer foran, og nivådempere bak. Verkstedet jeg ble anbefalt var litt skeptisk til å gi seg til å bytte fjærene bak, så det blir kanskje gjort fredag når jeg skal på firehjulskontroll hos Frydenbø.

Ellers var to eksosklemmer mellom pottene bak moden for bytte, men ikke mange som har ca 70mm klemmer på lager virker det som. Bilxtra hadde på en annen butikk enn der jeg spurte så får ta en liten runde en av dagene :)

Når Simons skriver at anlegget (020-H8) har 70mm rør, mener de da innvendig eller utvendig? Tips mottas..

Per Turbo
28/03/12, 15:34
Fjærene bak er jo veldig enkle å bytte? Kan ikke huske det var vrient...

Men blir nok bra :)

hgnubel
28/03/12, 15:57
Fjærene bak er jo veldig enkle å bytte? Kan ikke huske det var vrient...

Men blir nok bra :)

Jeg trodde det var bare å løsne demperen og plukke den ut, men det var ikke råd å få den ut. Kanskje hvis hjelpefjæren/gummiklossen kan skrus løs og tas ut med fjæren..

Ellers fant jeg en gammel tråd der du og Tore diskuterer dette, og tror konklusjonen ble at nedre bærearm måtte løsnes i ytterkant..

Tore
28/03/12, 21:08
Jeg løsnet yttre del av nedre bærearm, altså ut med den bolten med splines. Så måtte jeg løsne camber-staget i fremkant (jekkfeste og ett par bolter til). Da er det bare å presse ned nedre bærearma og plukke ut fjæra (når støtdemperen er borte først ja....)

Tore
28/03/12, 21:11
Yes! Regn! :D

Pervo! ;)

hgnubel
31/03/12, 19:23
Her på tampen av uken ble det byttet indre styreledd begge sider foran og tatt firehjulskontroll. Deilig å kjøre uten skrangling i forstillingen igjen!

Og så passerte jeg 155.000km! Snart innkjørt da :)

Jeg løsnet yttre del av nedre bærearm, altså ut med den bolten med splines. Så måtte jeg løsne camber-staget i fremkant (jekkfeste og ett par bolter til). Da er det bare å presse ned nedre bærearma og plukke ut fjæra (når støtdemperen er borte først ja....)

Får prøve meg på det over påske :) Men blir vel helst til å få et verksted eller noen med tilgang på verksted til å bistå, jeg kjenner jeg er litt lei av å enten stå ute og være prisgitt været når det skal skrus noe som medfører at bilen blir immobil under operasjonen, eller pakke med meg alt av verktøy og 36kg jekk, kjøre 5km til en lokal bensinstasjon og håpe man blir ferdig til hallen der stenger kl 23...

Vil ha garasje nå!

hgnubel
31/03/12, 19:36
Når Simons skriver at anlegget (020-H8) har 70mm rør, mener de da innvendig eller utvendig? Tips mottas..

De mener utvendig, men der klemmene skal sitte er røret naturligvis utvidet litt så 73mm klemmer sitter som et skudd. 70mm klemmer kan sikkert bøyes til, men det var mer enn jeg gadd og hadde verktøy til å herje med...

gaupe
31/03/12, 21:29
De mener utvendig, men der klemmene skal sitte er røret naturligvis utvidet litt så 73mm klemmer sitter som et skudd. 70mm klemmer kan sikkert bøyes til, men det var mer enn jeg gadd og hadde verktøy til å herje med...

Biltema har bra utval, men kvaliteten er litt over søppel. Som sikkert er likt mange andre, greitt å bruke rustfritt der.

Tore
04/04/12, 21:50
Får prøve meg på det over påske :) Men blir vel helst til å få et verksted eller noen med tilgang på verksted til å bistå, jeg kjenner jeg er litt lei av å enten stå ute og være prisgitt været når det skal skrus noe som medfører at bilen blir immobil under operasjonen, eller pakke med meg alt av verktøy og 36kg jekk, kjøre 5km til en lokal bensinstasjon og håpe man blir ferdig til hallen der stenger kl 23...

Vil ha garasje nå!

Er du i Selbu for tiden? Har du med nyfjærene? Når reiser du tilbake til Bergen?

hgnubel
05/04/12, 06:37
Er du i Selbu for tiden? Har du med nyfjærene? Når reiser du tilbake til Bergen?

De nye fjærene bak nyter inntil videre en rolig tilværelse på loftet hjemme... Reiser tilbake søndag tror jeg. Skikkelig awd-vær og føre her i Selbu nå :)

Tore
05/04/12, 18:40
Oki. Tanken var å tilby fjærbyttehjelp i Toregarasjen på mandag... men da utgår det av flere grunner...

Bra AWD føre på hytta i Sverige for tiden. :-) Faktisk greit med litt bakkeklaring også....

hgnubel
05/04/12, 21:18
Oki. Tanken var å tilby fjærbyttehjelp i Toregarasjen på mandag... men da utgår det av flere grunner...

Bra AWD føre på hytta i Sverige for tiden. :-) Faktisk greit med litt bakkeklaring også....

Prisen Frydenbø antydet for jobben var drøy nok (over 5000 bare i arbeid) til at jeg antagelig kunne tatt en ekstra tur tilbake til Stjørdal helgen etter, men jeg skal nok få det gjort på enklere og rimeligere vis :) Men takk for omtanken!

Hadde vært artig å sett hva fruen sa om jeg plutselig hadde parkert henne og poden i Torgkvartalet(?) for shopping i et par timer :) Hadde sikkert gått helt fint...

Tore
06/04/12, 22:39
Velkommen på helgetur... 5000 var en upris av dimmensjoner....

langaas87
07/04/12, 11:38
hei :) fin bil du har! :) lurer på hva vinter og sommer felga dine heter!;):P vurderer og skaffe meg dem i 17" på min v70! ;):P for dem er vel ikke levert i 18"? :P

MVH
E.Langås

hgnubel
07/04/12, 14:37
hei :) fin bil du har! :) lurer på hva vinter og sommer felga dine heter!;):P vurderer og skaffe meg dem i 17" på min v70! ;):P for dem er vel ikke levert i 18"? :P

MVH
E.Langås

Hei, takk for det! :)

Sommerfelgene heter Comet-C, de er 17x7,5 og i fargen bright silver. Det finnes de som bare heter Comet også, de er 17x7 og alle jeg har sett har vært antrasittgrå. Apex_s2k her på forumet har disse mørke i 17" :)

Vinterfelgene er bare 16" så de er kanskje helt utenfor det du ser etter, men de er en mindre felg med samme design som Comet/Comet-C og heter Meteor. Fargen på mine er antrasittgrå, men de skal finnes i en lysere tone også.

Ingen av disse er tilgjengelig i 18" dessverre :( Da må man ta til takke med Triton om du skal ha originalfelg som hører til 850/x70. Men Triton er heldigvis griselekker, så det går fint :D Helt klart det jeg ønsker meg hvis jeg skal ha nye sommerfelger.

langaas87
07/04/12, 15:17
takker :) har søkt sett etter navnet på di felgan der :):P så no vart eg litt meir hjelpen :)

hgnubel
10/04/12, 12:01
0,93 liter på milen etter tur/retur Bergen-Lillehammer-Selbu i påsken... Skulle gjerne sett lavere tall, men det er vel ikke så ille med fullpakket bil, fjelloverganger, to voksne og en liten fyr på 8mnd som bruker klær i størrelse 1,5-2 år :rolleyes:

Kodja
10/04/12, 20:32
og automat og 263hk........ så tror du skal være fornøyd med den ja ;)

Tore
11/04/12, 08:10
og automat og 263hk........ så tror du skal være fornøyd med den ja ;)

Automat vil øke forbruket siden det er tyngre å dra rundt, men det er ingen automatikk i at mere hestekrefter reduserer virkningsgraden på en motor; nesten tvert i mot; så at den har 263 HK er jo bare positivt på alle måter. Det hele er jo snakk om energiforbruket der en gitt masse skal flyttes fra A til B. Det er kreftene som skal til for forflyttningene sammen med virkningsgraden som avgjør forbruket; Siden disse bilene ikke akkurat er aerodynamisk, og det faktum at de innehar en ganske høy vekt synes jeg ikke forbruket her er så aller verst. Jeg hadde min nede i 0.8 l/mil ved superpysekjøring, men da kjedet jeg vettet av meg og klarte aldri å komme under literen på hele tanker...

hgnubel
11/04/12, 09:19
Liker ikke at dere snyter meg for to hk... I papirene står det 265 hk! :p

Men nå har jeg ikke regnet på om kw-ytelsen blir 265 hk akkurat, eller om det er avrundet... Og i usa er akkurat samme bil/motor oppgitt til både 257 og 260 hk litt vekselvis. Har ingen umiddelbare planer om å ta den med på rulle og måle ihvertfall :)

Sånn ellers er jeg ikke veldig misfornøyd med forbruket nei, men ser jo Per Turbo snakker om forbruk (godt?) under 0,8 på det nye dollargliset sitt, og trodde den bilen ville være noenlunde sammenligningsbare på forbruk.

Kanskje jeg rett og slett MÅ få meg chip, sånn for miljøets skyld naturligvis... :D

Per Turbo
11/04/12, 09:29
Det forbruket er jo en sjelden opplevelse, men ja, det er mulig. Nå er ikke min chippet enda heller, så om det skjer skal det bli spennende og se hva det ligger på da. :)

Var jo nede i 0,72 med den sorte 2,5T AWD bilen jeg hadde, ved normal kjøring mellom Lillehammer og Gjøvik, og Østerdalen også la den seg på ett pent forbruk.

hgnubel
11/04/12, 11:21
Burde kanskje resatt kjørecomputeren etter dovre på vei sørover og fått meg et pent skrytetall ;)

Resetter av og til snitthastigheten i en 80-sone for å føle meg litt bedre (noen km...) etter jeg oppdager at den viser 56km/t eller lignende :)

Noen tips til kjappe og enkle ting som kan byttes for å kanskje kunne lure ned forbruket litt uten å kjede seg til døde som Tore nevner? Plugger skal byttes nå plutselig ihvertfall, bare fordi jeg ikke vet når de ble tatt sist..

Alt av filtre og slikt er byttet i mitt eie bortsett fra bensinfilteret. Ingenting som tyder på at det er dårlig, men det ryker nok til før sommeren uansett...

Per Turbo
11/04/12, 11:31
Så lenge den ikke trekker noe falsk luft eller noe da bør det være kurrant å kunne få ett pent tall :)

hgnubel
11/04/12, 11:54
Har gått over innsuget og IC-rør-skjøtene med startgass uten noen reaksjon ihvertfall.. men mulig jeg har vært litt forsiktig med startgassen siden den er rimelig eksplosiv og jeg er en pyse som ikke har gjort slikt før :p

Men jeg har jo gode gamle ECM-4801 fremdeles.. skal prøve å få grafet verdiene fra lambda mens jeg kjører en dag. Gaupe har en teori om at ECM-4801 kan komme av at bakre lambda på disse bilene lever et litt hardt liv og kanskje bør flyttes litt ut med noe slikt som dette:

1266
http://www.ipdusa.com/products/8656/109553-oxygen-sensor-spacer-cel-boss

...men ikke kommet så langt som å teste.

hgnubel
17/04/12, 10:48
Da var sommerdekkene snart klare, nye contisportcontact5 på samme Comet-C felgene som i fjor... Egentlig greit vi har hatt litt nattefrost siste nettene så jeg ikke har enda dårlige samvittighet for å være sent ute.

Fikk vasket dem ca 95% rene i går, gikk med ca 100ml Iron-X på en av dem da ca 1/4 av innsiden av felgen var dekket av et 1-2mm tykt lag innbrent bremsestøv. Sånn går det når dekkene plukkes av og legges i boden midt i ammetåken :rolleyes:

Nå gjenstår bare en god håndvask, tørk og to lag Swissvax Autobahn så kan sommeren bare komme!

Skal investere i skikkelige dekkbagger snart, så da blir det uaktuelt å fylle dem med skitne felger/dekk. Grei unnskyldning til å holde ting i orden :)

gull pilen
18/04/12, 19:52
Skal jeg montere dekkene eller? Fikk ikke noe svar på siste pm jeg sendte..

hgnubel
18/04/12, 20:11
Skal jeg montere dekkene eller? Fikk ikke noe svar på siste pm jeg sendte..

Beklager, jeg skrev meldingen og var sikker på at den ble sendt. Kompisen min hadde kommet meg i forkjøpet og avtalt noe med Vianor, så nå er dekkene der de skal være. Sånn går det når man stoler på Tapatalk på mobilen...

gull pilen
18/04/12, 20:46
Beklager, jeg skrev meldingen og var sikker på at den ble sendt. Kompisen min hadde kommet meg i forkjøpet og avtalt noe med Vianor, så nå er dekkene der de skal være. Sånn går det når man stoler på Tapatalk på mobilen...

Jaja får ta det igjen neste gang da...;)

hgnubel
19/04/12, 12:06
Jaja får ta det igjen neste gang da...;)

Jepp :)

hgnubel
19/04/12, 12:09
Fikk en "hyggelig" overraskelse i dag etter en rutinemessig avspyling av bilen:

ECM-510F Vehicle speed signal too low
ABS-0010 Wheel sensor, left front Signal missing

Håper dette er en abs-ring og ikke loddingen min som har gitt seg allerede...

Per Turbo
19/04/12, 12:21
Det er nok selve sensoren om det ikke er fiksen din som har gått skeis..

9496420 - Givare fremre, koster ca 850,-

Aleks
21/04/12, 18:18
Får vel nevne at du ble observert på Kokstad utenfor Sandven på Fredag tror jeg det var. Du hadde retningen mot Dolviken :) Ca. kl. 16.

hgnubel
21/04/12, 19:38
Stemmer ganske bra, men jeg håper det var nærmere kl 15, ellers hadde jeg ikke rukket hjem til middag :)

hgnubel
26/04/12, 19:43
Da blir det gjensyn med en gammel kjenning til uken... motorbeskyttelsesgitteret / politigitteret fra gamlebilen kommer tilbake til mine hender via omveier :)

hgnubel
03/05/12, 19:06
Fikk hentet gitteret i dag og pulverlakken har begynt å slippe så da er det vel best å strippe det av og legge på noe nytt... Gitteret er forzinket, og nå avslører jeg dundrende inkompetanse om slikt, men dette er en overflatebehandling som jeg i teorien kan ødelegge når jeg eventuelt sliper bort pulverlakken?

I andre nyheite: Nå blir det montering av USA-SPEC ipod-adapter plutselig! :D

Petter
03/05/12, 20:27
Dårlig med bilder her altsåååå..... :p

hgnubel
03/05/12, 21:25
Dårlig med bilder her altsåååå..... :p

Tør ikke legge ut bilder nå etter shiningen du la ut fra din... ;)

Joda det kommer litt etterhvert, håper å ENDELIG få på sommerdekkene til helgen, og det må vel dokumenteres selv om felgene er samme som i fjor..

Petter
03/05/12, 21:30
Tssss....

Aldri feil med sommerdekkbilder da.

Tore
04/05/12, 08:55
Fikk hentet gitteret i dag og pulverlakken har begynt å slippe så da er det vel best å strippe det av og legge på noe nytt... Gitteret er forzinket, og nå avslører jeg dundrende inkompetanse om slikt, men dette er en overflatebehandling som jeg i teorien kan ødelegge når jeg eventuelt sliper bort pulverlakken?

"Forzinket" er jo en overflatebehandling av sink, ment som offeranode for stålet. Om du sliper bort dette ser det seg selv at denne overflatebehandlingen er redusert. Men du kan jo legge på ett nytt lag med sinkgrunning før du lakkerer gitteret. Jeg ville 1) slipt ned skader og slipt over resten. 2) lagt ny sinkgrunning der jeg har slipt ned skader (siden resten er sinkbehandlet, så man ikke får ulike afferanoder og uheldige spenninger som ikke fungerer godt i sammen. 3) Ny lakk av slagfast kvalitet på hele greia (hammerrite sort silkematt spraylakk?).

hgnubel
05/05/12, 21:16
Fikk lagt på sommerdekk i dag, men Photobucket lar meg ikke logge inn så da får bildene komme senere...

Edit: glemte å nevne at da det fjerde hjulet skulle byttes begynte det å snø... Måtte le litt når jeg tross alt er litt sent ute med å legge om.. :)

Men ihvertfall, 17" Comet-C silver bright med Continental SportContact5 i 215/45ZR17. Swissvax Autobahn på felgen og Blackfire Long Lasting Tyre Gel på dekkene. Kjøpte sistnevnte for et års tid siden og fullstendig klar over at det finnes mer holdbare produkter, men når jeg hadde den liggende så fristet det å prøve på helt nye dekk av et annet merke enn før og se hva det har å si for holdbarheten :) Tidligere har den vært borte etter ca en uke..

Hjulboltene fikk en runde Meguiars All metal polysh, som hjalp bra men de trenger sterkere lut eller ihvertfall mer kjærlighet så det spørs om ikke det plutselig kommer nye bolter slik at disse kan ligge og få stell og kos og bli dedikerte vinterbolter...

"Forzinket" er jo en overflatebehandling av sink, ment som offeranode for stålet. Om du sliper bort dette ser det seg selv at denne overflatebehandlingen er redusert. Men du kan jo legge på ett nytt lag med sinkgrunning før du lakkerer gitteret. Jeg ville 1) slipt ned skader og slipt over resten. 2) lagt ny sinkgrunning der jeg har slipt ned skader (siden resten er sinkbehandlet, så man ikke får ulike afferanoder og uheldige spenninger som ikke fungerer godt i sammen. 3) Ny lakk av slagfast kvalitet på hele greia (hammerrite sort silkematt spraylakk?).

Takk, da er jeg litt klokere :)

hgnubel
06/05/12, 10:11
Endelig samarbeider photobucket igjen :)

Litt forberedelser, voks på felger og dekkfornyer. Litt eksperimentering med dekkfornyeren, to lag foran (bildet, med "kontrollfelt" maskert), og ett lag bak.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/491.jpg

Litt forskjell på blanke og fine og skitne og matte!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/492.jpg

Hjulbolter ble litt blankere, men skal få mer kos etterhvert:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/493.jpg

Siste felgen på!
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/494.jpg

Obligatorisk vannperle-bilde etter høytrykkspyling:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/495.jpg

Tore
06/05/12, 11:00
Tror kanskje jeg ville hatt en låsebolt pr hjul da?

hgnubel
06/05/12, 11:11
Tror kanskje jeg ville hatt en låsebolt pr hjul da?

Tja... det er til stadig vurdering, men låsebolter går såpass ofte i stykker (sånn at man må sveise på noe for å få dem av).. Klart hvis det bare er jeg som tar av og på hjulene så vil det sikkert gå fint, men så er den på verksted en dag og en dust fester låseboltene med luftverktøy... og neste gang de skal av ryker de :(

Nå får jeg vel gjerne nye felger (som ikke er kantkjørt) på forsikringen om noen stjeler disse, men blir jo litt upraktisk og bilen kan vel bli skadet om den bare legges på bakken...

Det jeg tror jeg går for er en original nivåsensor, som jeg fant ut dessverre var en annen type enn den Morgis selger/solgte. Har ikke sjekket pris enda, men den koster nok litt mindre enn ubehaget ved å våkne til dette morgenen man skal på bilferie med hoteller og ferger booket:

1439

Edit: Hvis felgene mine ser nye og feilfrie ut på bildene så må jeg tydeligvis fortsette å bare bruke mobilen til å ta bilder ;)

gull pilen
06/05/12, 11:50
Ser bra ut, aldrig feil å få på sommerhjul.. Blir du å se på treffet seinere i dag?

hgnubel
06/05/12, 13:27
Ser bra ut, aldrig feil å få på sommerhjul.. Blir du å se på treffet seinere i dag?

Krasjer med bading og legging av junior... men hvis det fremdeles er aktivitet i syvtiden kan det hende jeg får meg en tur ut.. Kan poste i trefftråden og høre hvor dere er hvis det blir aktuelt :)

Ellers ser bilen bedre ut på bilder, da ser du ikke rustflekkene foran og bak :p

hgnubel
07/05/12, 17:08
Var hos Frydenbø Minde i dag og hentet litt småplukk (varmeskjoldet over injectorer og en pen samling muttere og bolter til fjærbyttejobben bak i morgen).

Mens jeg står der og føler meg litt idiot og må ha hjelp av en fra delelager og en mekaniker til å bruke akkurat nok makt for å feste varmeskjoldet (som jeg trodde ikke passet... gikk mye lettere av og på på 850en, og ser helt likt ut! Flaut!) ... Så kommer en annen ansatt, litt oppe i årene, og kikker på og inni bilen og skryter av at den var fin og at jeg passer godt på den. Det løftet et allerede ok humør betraktelig :)

gaupe
07/05/12, 18:18
Det er fordi denne har turbo, og det til ei kvar tid er meir varme.

hgnubel
07/05/12, 19:53
Det er fordi denne har turbo, og det til ei kvar tid er meir varme.

Det gir mening... men ingen nevnte det i turbo ownership 101 :(

hgnubel
07/05/12, 22:24
Sånn ellers ble det bestilt K&N innsatsfilter i dag, og så prøvde jeg meg på ting jeg ikke kan:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/726.jpg

Detaljer kommer når det blir testet i morgen ;)

hgnubel
09/05/12, 20:38
Detaljer kommer når det blir testet i morgen ;)

Ser ut som det ble noenlunde ok og henger i vinduet fortsatt... karbonfiber-foliert autopassbrikke og festebrikken (som avbildet over), festet med dobbeltsidig transparent tape. Selve autopassbrikken tåler ikke gransking på nært hold da 3M-folien ikke var på langt nær så fleksibel under hårtørkeren som youtube-reklamene antyder :( Men det ble ihvertfall mye mørkere og nesten usynelig på avstand :)

Lot det gamle feste henge inntil videre, hvis det nye viser seg å ramle ned etter to dager :rolleyes:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/881.jpg

Sånn ellers så ble bakfjærene byttet i dag, så da er understellsoppfriskningen komplett med helt nytt R-understell og nivåmater bak på ca 158.000km :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/882.jpg
Og ja, bremseskivene bak står på byttelisten etterhvert!

Og så dukket denne grønne rakkeren opp under platene i bagasjerommet. Kan det være strøm til ryggesensoren eller noe annet gøy? :)

Edit: bak i høyre hjørne av bilen.
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/883.jpg

hgnubel
15/05/12, 08:14
Nye tennplugger handlet inn, sammen med ny monteringssats for gitteret under motor og venstre lyktepusserarm :)

Monteres ca plutselig...

Tore
15/05/12, 13:02
Ser ut som det ble noenlunde ok og henger i vinduet fortsatt... karbonfiber-foliert autopassbrikke og festebrikken (som avbildet over), festet med dobbeltsidig transparent tape. Selve autopassbrikken tåler ikke gransking på nært hold da 3M-folien ikke var på langt nær så fleksibel under hårtørkeren som youtube-reklamene antyder :( Men det ble ihvertfall mye mørkere og nesten usynelig på avstand :)

*riste oppgitt på hode*

"Alle" vet jo at en autopassbrikke benytter radiobølger. "Alle" vet vel også¨at om man plasserer en radiosak i en skjermet boks så fungerer den ikke. "Alle" vet vel så at carbonfiber i naturlig virke da er ledende.

Altså vil "alle" forstå at carbon utenpå en køfribrikke er fake eller at brikken ikke vil virke...

Konklusjon: Noen steder strider det faktisk mot naturen å fake carbonfiber, siden det ikke ville fungert i praksis med ekte carbon....

hgnubel
15/05/12, 17:01
Målet var bare å få den mindre synelig, du skal glane ganske mye før du ser det er noe der nå. Hadde folien kommet helt tydelig frem i dagen ville jeg nok kjøpt en liten rull svart folie i steden...

Dette skulle ikke være bling-bling liksom :)

En kompis av meg tenker å gjøre det samme men med sort lakk. Det blir ikke reversibelt, og det står jo noe tall og koder på boksen så da er jeg litt skeptisk. Kanskje plastidip hadde vært noe... Men hvordan fester limet på det? Her må det forskes..

Tore
16/05/12, 09:46
En kompis av meg tenker å gjøre det samme men med sort lakk. Det blir ikke reversibelt, og det står jo noe tall og koder på boksen så da er jeg litt skeptisk. Kanskje plastidip hadde vært noe... Men hvordan fester limet på det? Her må det forskes..

Ta bilde av boksen med strekkode/tall, arkiver dette bilde og lakker i vei... ?

GMV
16/05/12, 10:14
Spray and pray :p

Christian
16/05/12, 21:41
Hadde driti fem lange i hva det står på boksen, den kan jo uansett scannes for serienummer. Men hvorfor setter du den ikke bare bak det grønne feltet i toppen av ruta? Da syns den jo ikke utenfra.

hgnubel
16/05/12, 22:16
Hadde driti fem lange i hva det står på boksen, den kan jo uansett scannes for serienummer. Men hvorfor setter du den ikke bare bak det grønne feltet i toppen av ruta? Da syns den jo ikke utenfra.

Var vel bare sånn instruksjonen var da jeg leste dem... i 2006? Tviler på at den fargingen egentlig har noe å si når jeg tenker over det, så godt spørsmål..

hgnubel
16/05/12, 22:46
Pulverlakken på motorbeskyttelsesgitteret er forresten en trist sak, det slipper helt noen steder når jeg tar på det, andre steder fliser det seg opp helt av seg selv. Dårlig grunnarbeid tenker jeg, så nå fremover blir dette slipt helt rent, vasket med silikonfjerner, syregrunnet og så en epoxyprimer for maritim bruk. Slagfast og tolerant for saltvann var alt jeg trengte å høre for å bli overbevist.. så får jeg se hva jeg eventuelt legger oppå der igjen :)

Christian
17/05/12, 18:50
Jeg pleier å sette bombrikka bak det grønne feltet, og det funker fint. :)

hgnubel
19/05/12, 20:06
Handlet et sett brukte lastebøyler fra en på finn.no i uken, fikk hentet de i går. Vingeprofil-bøylene fra V70N som skal passe fint på min :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1674.jpg

Men... hva er dette?! SMUSS!

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1675.jpg

Det kan vi ikke ha noe av!

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1676.jpg

Etter vask med Surfex HD 1:5 og børste ble de behandlet med CarPRO PERL 1:3. Etter-bildet ble dessverre helt mislykket :(

PERL er nyankommet produkt her i huset, og dette er det nærmeste jeg kom et 50/50-bilde for å se effekten på plast (bilde fra rollo). PERL kryper tydeligvis lett under maskeringstape, så noe skarpt skille ble det ikke, men behandlet side er til venstre :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1677.jpg

hgnubel
22/05/12, 16:00
Så ble det utvendig vask i går:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1925.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1926.jpg

Og i dag tenkte jeg å sette på nytt luftfilter (innsatsfilter):
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1927.jpg

Men det går jo ikke å bare kline på nye ting når motorrommet ser slik ut etter vinteren:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1928.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1929.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1930.jpg

Så da ble det litt vask med Surfex 1:5, børste og spyle av med rent vann. Fant en gammel Meguiar's Engine Dressing i boden som jeg synes jeg må bruke litt mer opp, så da ble det den og ikke PERL under panseret i dag... Så da ble det omtrent slik (tørket med microfiberklut og kjørt i et par minutter, men kanskje litt fuktig fremdeles):
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/05/1931.jpg

Helt greit fornøyd, men skal ta det litt grundigere etterhvert :) Kan prøve å ta et bilde i morgen for å se hvor bra "wet looken" holder...

Aashome
22/05/12, 22:01
Godt med motorvask ja! Løfter alt et hakk :)

Tore
23/05/12, 10:47
Fint med motorvask :) Men du burde fått tak i ett batteri med etiketten andre veien; blir litt "rotette" når noen volvomerker står ene veien, mens andre andre veien liksom... :p

hgnubel
23/05/12, 15:18
I dag ble det jaggu nye originale tennplugger også. På midterste av coil-on-plug-ene satt gummihylsen igjen i hullet, men den kom lett ut og var ikke skadet eller noe. Gikk fint på igjen også. Er det normalt og fint, eller må/skal den sitte fast i coilen, slik at denne nå bør byttes? Hadde jeg tenkt noe særlig over det når jeg sto der så skulle jeg kjent hvor godt de andre satt fast...

Nytt batteri er til vurdering.. jeg synes det har virket litt slapt, men NAF sin "vintertest" mente det var helt fint. Hadde vært greit om f.eks. et slikt GMV nylig kjøpte hadde passet, for det ser jeg har håndtak som er et stort pluss siden jeg må bære det med meg ca 100meter hvis det må lades :p Hardt liv uten fast parkeringsplass...

Hans!
23/05/12, 22:44
Gjorde seg godt med en liten motor shinings!! Ser bra ut :D

Ang gummihylsen på ene coilen din, dette skjedde med ene på min også når jeg bytta plugger. Satt den bare på igjen og det fungerer like fint hos meg enda og dette er noen måneder siden :rolleyes:

apex_s2k
29/05/12, 21:48
Byttet du fjørene bak på bilen selv, eller satte du det bort? Om du gjorde det selv... Er det i såfall mye jobb? Kanskje mye enklere på en FWD enn en AWD, men...

hgnubel
30/05/12, 06:35
Byttet du fjørene bak på bilen selv, eller satte du det bort? Om du gjorde det selv... Er det i såfall mye jobb? Kanskje mye enklere på en FWD enn en AWD, men...

Så spørsmålet i din tråd først, men kan svare her også :)

Jeg fikk det gjort på verksted. Manglet tid og mekkested... Litt usikker på jobben bak også pga awd-bakstillingen, men fulgte halvveis med da det ble gjort og så kurant ut det også.

Bak på fwd er det bare å løsne demperen og kanskje ene enden av krengningshemmer, og så kan fjærene plukkes rett ut mener jeg.

Foran er det seks bolter/mutre per fjærbein. Tre av de ser du fra motorrommet, en til "kyllingbeinet" og to til spindelen..

hgnubel
03/06/12, 22:06
Fikk renset og smurt setene foran, dørsidene og rattet i kveld... Hvis ikke naboene trodde jeg var sprø fra før så hjalp det sikker ikke når de så jeg begynte å tape opp setene:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/410.jpg

Alltid spennende å se hvor mye skit som kommer ut av mørke skinnseter, men her var overraskende lite faktisk. Ca et år siden sist. Her er etter førersetet:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/411.jpg

Var mer å hente på rattet, som forventet. Ny klut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/412.jpg

Brukte Autoglym sin skinnrens og lotion, myk børste og myke bomulskluter :)

Nilsebu
03/06/12, 22:23
Uvitende om du har skrevet om det tidligere, men hvorfor klistrer du bare ikke autopassbrikken helt opp imot taket? Da skjuler sotefilmen den hele veien. Passer vel best om du har "lavprofil" brikken.

hgnubel
03/06/12, 22:32
Uvitende om du har skrevet om det tidligere, men hvorfor klistrer du bare ikke autopassbrikken helt opp imot taket? Da skjuler sotefilmen den hele veien. Passer vel best om du har "lavprofil" brikken.

Det er planen, skjer ganske snart :)

Folien holdt ikke formen, så den skal vekk..

Nilsebu
03/06/12, 22:41
Når jeg kjøpte bilen min så var det vel 3 forskjellige autopass holdere, disse er enkle å få vekk med et sånt kjøkkenverktøy som du kan snu pannekaker etc med :p (husker ikke hva det heter) + litt zalo.

hgnubel
04/06/12, 06:15
et sånt kjøkkenverktøy som du kan snu pannekaker etc med :p (husker ikke hva det heter)

ØKS!

Tenkte å bruke sitrusrens og volvo sitt interiørverktøy, den hvite "bone tool" tingen av plast. Men stekespade virker sikkert også ;)

hgnubel
08/06/12, 21:03
Fikk tak i et par av den riktige typen takbøyler, men de virker litt skranglete... og når de festes blir det ikke bedre enn dette (klikk for video):

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/827.jpg (http://s1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/?action=view&current=VIDEO0119.mp4)

Er dette normalt? Virker ikke helt bra synes jeg, men så er dette min første erfaring med lastebøyler på rails...

hgnubel
10/06/12, 20:54
Vasket og vokset bilen i kveld. Prickbort, Surfex 1:5, Statoil-såpe-høytrykk, sterk blanding Meguiar's NXT gen car wash i bøtten og Dodo supernatural sponge :) La et lag Blackfire Gloss Enhancing Polish (som skjuler små defekter) og et lag Dodo home brew voks. Skulle gjerne fått den maskinkorrigert før sommeren, men ser ikke ut som det lar seg gjøre..

Bilder får jeg prøve å fikse i morgen, ble ikke tid i kveld! :(

Er dette normalt?

Bump? :)

hgnubel
11/06/12, 18:02
I dag var bilen hos Frydenbø Minde på service. Lurer på om det var "180.000km service", tatt på ca 158.500 :)

Fikk Castrol magnatec professional 10w40 denne gangen ser jeg, sist var det Valvoline longlife et eller annet "fordi de pleier bruke den på litt eldre biler". Men Castrol skal vel være bra olje det også.

Sjekket en dørstopper jeg visste trengte smøring etter jeg fikk bilen tilbake, og de hadde jaggu smurt den! Det gjorde de ikke sist, og det skjedde kun én gang på 5 år på gamlebilen som fikk servicene sine et annet sted. Jeg smurte dem naturligvis selv, men det var kun den gangen alle mekanikerene hadde reist på ferie og en av gamlekarene på kundemottak gjorde jobben selv :rolleyes: Slurves nok mye her når man skal gjøre unna service på mange biler i timen...

Og til slutt dagens opptur: Mekaniker hadde bemerket at bilen var veldig ren og pen, og virket godt holdt. Han kan ikke ha sett verken fangeren foran eller bakluken, men er jo alltid hyggelig å høre :)

hgnubel
12/06/12, 19:19
I dag ble det en kjapp runde med nanoforsegling av frontrute, sideruter foran, bakrute, sidespeil og takluke. Det var alt jeg rakk før guttungen var lei av å leke for seg selv i vognen, så tok det viktigste først :)

Scania143
12/06/12, 22:20
Hvordan blir det med insatsfilter i bilen, ble det no merkbar forskjell på lyd, slik som med åpent filter?

Er innom minst en gang i uka og titter, og leste igjenom hele 850 tråden din, men har liksom ikke skrevet så mye enda.

Fikk du forresten løst problemet med at bakluka "spratt" igjen med spoiler på? Min smeller så man skulle tro den gikk igjennom bilen.. på 850'en du hadde, altså.

hgnubel
13/06/12, 06:19
Hvordan blir det med insatsfilter i bilen, ble det no merkbar forskjell på lyd, slik som med åpent filter?

Ikke noen forskjell jeg legger merke til fra førersetet ihvertfall. Kanskje hvis jeg hadde hatt to like biler, en med papirfilter og en med k&n og kunne byttet frem og tilbake...

Er innom minst en gang i uka og titter, og leste igjenom hele 850 tråden din, men har liksom ikke skrevet så mye enda.

Fikk du forresten løst problemet med at bakluka "spratt" igjen med spoiler på? Min smeller så man skulle tro den gikk igjennom bilen.. på 850'en du hadde, altså.

Nei, det skulle visst være slik... Byttet demperene, men de har jo tydeligvis bare noen funksjon fra luken er halvåpen og oppover. Du har jo noen gummiknotter som skal ta i mot der, kan kanskje være verdt å prøve å bytte dem, eventuelt bygge dem en mm eller to oppover med en liten plate på baksiden eller noe. Kanskje det hjelper. Det var ihvertfall planene jeg hadde, men så plutselig var bilen solgt :)

mrstfu
13/06/12, 15:45
Du trenger noen flere høyoppløselige bilder, Nubel. Er generelt ikke fan av fargen blå, men noen av de første bildene du tok, inne i et mørkt parkeringshus eller lignende, er som ren porno å regne:-)

hgnubel
13/06/12, 16:03
Du trenger noen flere høyoppløselige bilder, Nubel. Er generelt ikke fan av fargen blå, men noen av de første bildene du tok, inne i et mørkt parkeringshus eller lignende, er som ren porno å regne:-)

De på første siden i tråden? Synes ikke jeg har så veldig mange gode bilder av bilen derfra siden mobilen min er avhengig av masse lys for å bli fornøyd når den skal ta bilder...

Jeg har et speilrefleks liggende, men vet ikke om jeg tør ta bilder av bilen med det før jeg får flikket litt steinsprutskader :(

Edit: Må være http://forum.vccn.no/showthread.php?17837-hgnubel-V70R-AWD&p=340460&viewfull=1#post340460 du mener er porno... Er i hvert fall de jeg er mest fornøyd med (nr 3 har jeg som skrivebordsbakgrunn) :)

93Henrikf
13/06/12, 23:21
Perle av en bil du har ! Liker den fargen meget godt :) I og med at jeg nettopp har kjøpt R AWD sjøl og ikke har prøvd den på vinter må jeg spørre deg - hvordan er dette firhjulstrekk systemet egentlig? Er det bra på snø? Så du lurte på hvordan 215/35 18 ser ut på disse bilene. Her har du gamle bilen min med 215/35-18 så du kan sammenligne :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/1419.jpg

hgnubel
13/06/12, 23:39
Perle av en bil du har ! Liker den fargen meget godt :) I og med at jeg nettopp har kjøpt R AWD sjøl og ikke har prøvd den på vinter må jeg spørre deg - hvordan er dette firhjulstrekk systemet egentlig? Er det bra på snø? Så du lurte på hvordan 215/35 18 ser ut på disse bilene. Her har du gamle bilen min med 215/35-18 så du kan sammenligne :)

Takk for det!

Jeg som ikke hadde erfaring med annet enn FWD synes det er suverent. Jeg føler bakhjulene er der med en gang, og ikke noe problem å styre med gasspedalen hvis det slipper på snø/is, og største problemet på vinterføre er at bilene foran meg står fast og sperrer veien. På dagene med snøkaos her i Bergen i vinter tok jeg meg tid til avstikkere opp bratte sideveier og følte jeg gjorde en god innsats for å prøve å kjøre meg fast på vei til jobb (velsignet med veldig fleksibel jobb), men til ingen nytte :D

Tror nok det blir mer gummi enn 35 på meg hvis jeg skal ha 18", synes 35-profil ser litt lite ut. Men veldig pen bil! Det var en 417-blå FWD?

93Henrikf
14/06/12, 09:22
Takk for det!

Jeg som ikke hadde erfaring med annet enn FWD synes det er suverent. Jeg føler bakhjulene er der med en gang, og ikke noe problem å styre med gasspedalen hvis det slipper på snø/is, og største problemet på vinterføre er at bilene foran meg står fast og sperrer veien. På dagene med snøkaos her i Bergen i vinter tok jeg meg tid til avstikkere opp bratte sideveier og følte jeg gjorde en god innsats for å prøve å kjøre meg fast på vei til jobb (velsignet med veldig fleksibel jobb), men til ingen nytte :D

Tror nok det blir mer gummi enn 35 på meg hvis jeg skal ha 18", synes 35-profil ser litt lite ut. Men veldig pen bil! Det var en 417-blå FWD?

Stilig! Gleder meg definitivt til vinteren kommer! Angående profil så blir det nok mer på meg også. Tipper det blir enten 215/40-18 eller 45 profil. 35 ser kult ut, men det smeller godt over dumper osv. Takk for det :) Stemmer som du sier, var en 417 blå fwd diesel :)

hgnubel
21/06/12, 21:26
Da var låsesylinder på førerdøren byttet og nye whispbar lastebøyler montert :)

Tok et par bilder av sistnevnte, men får nok ikke lagt dem ut før tidligst i morgen. Travle dager..

Edit: og andre strøk 2k epoxyprimer ble malt på motorbeskyttelsesgitteret. Tenkte ikke på fargen, kun beskyttelsen da jeg valgte en maritim primer som skulle være skuddsikker, og den viste seg å være ... hvit. Så kanskje det blir hvitt gitter under bilen hvis jeg ikke orker å male mer..

hgnubel
22/06/12, 17:33
nye whispbar lastebøyler montert :)

Og så var de plutselig byttet ut med Thule... Skiboksen viste seg å ha gamle typen bøyler som tres gjennom hull i bunnen av boksen. Da var whispbar ganske nøyaktig 1mm for brede til at det passet :(

Så nå ble det lignende vingeprofil men kanskje 1-2 cm mer luft mellom tak og boks.

Fantastisk service hos mekonomen som reddet husfred og ferieplaner :)

Robert H.
23/06/12, 11:46
Og så var de plutselig byttet ut med Thule... Skiboksen viste seg å ha gamle typen bøyler som tres gjennom hull i bunnen av boksen. Da var whispbar ganske nøyaktig 1mm for brede til at det passet :(

Så nå ble det lignende vingeprofil men kanskje 1-2 cm mer luft mellom tak og boks.

Fantastisk service hos mekonomen som reddet husfred og ferieplaner :)

Så at du sto og stresset med det der igår da jeg og Hans! var innom på Mekonomen:-)

hgnubel
23/06/12, 12:53
Så at du sto og stresset med det der igår da jeg og Hans! var innom på Mekonomen:-)

Ikke vært så stresset siden guttungen ble født... Hans fikk vel ca hele historien på pm :)

Det er lov å si hei da! Så det gikk litt folk forbi og kikket, men jeg vet jo ikke hvem som er hvem bortsett fra at du antagelig er litt eldre enn Hans :p

Christian
23/06/12, 15:26
Whispbar er thule. Whispbar er etterkommeren til aero. :p

hgnubel
23/06/12, 15:41
Whispbar er thule. Whispbar er etterkommeren til aero. :p

Whispbar er prorack faktisk :)

Prorack Whispbar:
http://i2.photobucket.com/albums/y1/x43x/JSW/IMG_3498.jpg

Thule WingBar:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/06/2046.jpg

(lånte bilder)

Tore
25/06/12, 13:09
Whispbar er ikke Thule nei... Jeg endte opp med Whispbar og Packline FX SUV på XC90n i vinter for å få den lav nok til at jeg kunne få bilen inn/ut av garasjen med marginen jeg ønsket. Packline FX SUV har ikke tunneler til lastestativet, bare nedsenkede spor.

Kunne du ikke ha filt av en millimeter på tunnelåpningen så du hadde fått inn whispbaren? (Var det selve åpningen som var for liten eller hele tunellen inngjennom?

hgnubel
03/07/12, 21:14
Da har bilen plutselig fått ny caliper VF fra eneste lørdagsåpne delesjappe vi fant nær Uddevalla: Biltema :(

Den begynte å henge skikkelig etter vi kom frem til campingplassen, så det ble litt spesiell øvelse å bytte caliper på en campingplass... men det gikk helt fint med ny "juniorjekk" fra Biltema og litt verktøy. Begivenhetsrik ferie :rolleyes:

Whispbar er ikke Thule nei... Jeg endte opp med Whispbar og Packline FX SUV på XC90n i vinter for å få den lav nok til at jeg kunne få bilen inn/ut av garasjen med marginen jeg ønsket. Packline FX SUV har ikke tunneler til lastestativet, bare nedsenkede spor.

Kunne du ikke ha filt av en millimeter på tunnelåpningen så du hadde fått inn whispbaren? (Var det selve åpningen som var for liten eller hele tunellen inngjennom?

Det er en serie hull i boksen, og bøyler som skal gå rundt lastebøylen og passe inn i hullene, og selve bøylen var 1mm for smal for lastebøylen, slik at jeg måtte bøye den en del mer enn 1mm for å få den igjennom. Men det funket greit å lage nytt hull :)

hgnubel
04/07/12, 19:10
Sjekket snittforbruket i dag etter ferieturen, 1.08 liter på milen med takboks, masse bagasje, to voksne og en unge. Ca 1500km til og fra Bergen-Uddevalla + litt småkjøring her og der. Og tidvis caliperheng..

Og så har bilen nå rundet 160.000km, som ble behørig feiret med en stärköl i kveld :rolleyes:

Tore
05/07/12, 13:28
Det er en serie hull i boksen, og bøyler som skal gå rundt lastebøylen og passe inn i hullene, og selve bøylen var 1mm for smal for lastebøylen, slik at jeg måtte bøye den en del mer enn 1mm for å få den igjennom. Men det funket greit å lage nytt hull :)

Med min Packline box fulgte det også med noen bøyler som ikke passet på Whispbar'ene, men det løste jeg lett ved å bytte ut bøylene med T-spor-bolter som jeg skøyv inn på takstativet og gjennom hullene i selve boksen - og så muttre iinne i boksen... (Ble nå dette forståelig da?)

hgnubel
05/07/12, 15:45
Med min Packline box fulgte det også med noen bøyler som ikke passet på Whispbar'ene, men det løste jeg lett ved å bytte ut bøylene med T-spor-bolter som jeg skøyv inn på takstativet og gjennom hullene i selve boksen - og så muttre iinne i boksen... (Ble nå dette forståelig da?)

Det ble forståelig, men Mekonomen-folkene jeg snakket med hadde eller kom ikke på dette alternativet... Får heller passe på å kjøpe en takboks som kun passer på whispbar når den tid kommer, så har jeg en god grunn til å bytte igjen ;)

Men slike bokser finnes vel ikke :p

Børge Vikebø
05/07/12, 17:58
Thule har en festeanordning som skal passe på nyere bokser ;)

Tore
05/07/12, 18:53
Her er stuffet jeg shoppa for å feste boksen min til whispbar:
http://www.autoload.no/produkt/takstativ/whispbar-takstativ/whispbar-t-spor-adapter-til-takboks

hgnubel
05/07/12, 21:21
Takk for tips! :)

Men hvordan bruker man egentlig det T-sporet i praksis? Hvordan det festes og henger fast er åpenbart, men rent praktisk med gummien som dekker sporet? Måler man opp først hvor festene skal sitte og snitter gummien der, eller er det noen annen lur måte?

Tore
06/07/12, 06:51
Takk for tips! :)

Men hvordan bruker man egentlig det T-sporet i praksis? Hvordan det festes og henger fast er åpenbart, men rent praktisk med gummien som dekker sporet? Måler man opp først hvor festene skal sitte og snitter gummien der, eller er det noen annen lur måte?

Enkelt; Gummien er myk og sporet på bolten er dypt, så man slenger litt "glidemiddel" på lista (crc, gummiforbyer eller annet om nødvendig) så presser man ned lista, kjører bolten inn i sporet og skyver den lett innover sporet til dit den skal være. Sålenge mutteren ikke er strammet så glir bolten lett frem og tilbake i sporet med gummilista presset ned akkurat der boltehodet er. Ingen skjæring av gummilista.

Gummilistas funksjon er nok mer at sporet ikke skal "plystre" enn å sørge for vanntetting; om det skulle komme fukt inn i lastebøylen pga nedpresset list ved bolten så kommer dette ut igjen da endene uansett ikke er forseglet på noe vis.

hgnubel
01/08/12, 21:47
Ikke skjedd så mye mer enn at bilen har rundet lykkelige 160.000km, men er litt småting på gang... Bytte bremseslanger, montere ekstra oljekjøler på automatkassen, beskyttelsesgitter under motor, og kanskje ipod-adapteret jeg har liggende.. det er vel de viktigste umiddelbare planene :)

hgnubel
04/09/12, 19:14
I dag har jeg fått byttet bremseslanger foran, abs-sensor og hjullager venstre foran, og skiftet olje på vinkelgir. Måtte få det gjort på verksted, har dessverre alt for lite tid igjen til å skru selv :(

Abs+tracs-lampene lyste opp igjen etter noen mil, samt at speedometernålen faller til 0 innimellom, så det var nok noe kjekkere enn abs-sensoren. Kransen så fin ut. Noen forslag?

Jonas Soldal
04/09/12, 19:37
Sett over at det ikke er irr i kontaktene til sensorene? Skjedde på 940en min. Der er speedometersensor og abs sensor den samme i bakakslingen. Min var det irr på å jeg hadde samme syndrom på din hvertfall :)

mrstfu
04/09/12, 20:30
uansett ikke dumt å renovere kontaktene. rens med kontaktspray, vent et kvarter, guff på med lavtemperaturfett, koble på, tut og kjør.

hgnubel
04/09/12, 20:43
Noen gode forslag til kontaktsprayer? Altså konkrete produkter? Får så mye forskjellige svar hvis jeg er dum nok til å spørre der de selges :p Kjøpte en fra würth men den var visst for å forebygge irr, altså etter rens. Ikke direkte dumt det heller såklart..

Måten jeg har fått liv i irrede kontakter før har vært mekanisk (ut og inn x10), så det kan vel funke her også :)

GMV
04/09/12, 21:10
CRC sin Contact cleaner funker fjell. Tror Tess har den. Spray på rikelig og la det virke en stund, blås rent med trykkluft evt vask med Q-tips. Gjenta om nødvendig. Preserver med bla fett, silicone spray eller vaselin.

Tore
05/09/12, 07:54
Som de andre sier; guff på med kontaktrens. Jeg pleier å stappe kontaktene litt inn og ut mens de er våte av kontaktspray også for å hjelpe til mekanisk. Deretter kan du som andre sier ha på noe fett ala silicone eller vaslin.

Øygard
05/09/12, 11:20
Lurer på om eg såg denne bilen på ein parkeringsplass i Bergen på mandag?

mrstfu
05/09/12, 11:43
begge produktene jeg nevnte er hyllevare hos biltema, heter nettop Kontaktspray, som løsner irr og drit, og forøvrig damper bort etter ti minutter elller så, og Lavtemperaturfett, som opprettholder elektrisk kontakt ned til 45minus eller hva det var. har brukt begge med stor suksess.

hgnubel
05/09/12, 15:44
Lurer på om eg såg denne bilen på ein parkeringsplass i Bergen på mandag?

Det var jo veldig spesifikt :p Var sikkert innom et tosifret antall parkeringsplasser i Bergen på mandag... :)

hgnubel
05/09/12, 15:46
begge produktene jeg nevnte er hyllevare hos biltema, heter nettop Kontaktspray, som løsner irr og drit, og forøvrig damper bort etter ti minutter elller så, og Lavtemperaturfett, som opprettholder elektrisk kontakt ned til 45minus eller hva det var. har brukt begge med stor suksess.

Såpass.. jaja, nå har jeg fått tak i crc sin kontaktspray fra Tess og Würth sin beskyttelsespray, det kan vel forhåpentligvis konkurrere med biltema på kvalitet om ikke på pris :)

Jonas Soldal
05/09/12, 15:54
Husk at om du putter fett inni etterpå så skal det være syrefritt for å holde mere irr borte ;)

hgnubel
05/09/12, 20:19
Kjørte på med CRC Contact cleaner, litt mekanisk bearbeiding og ca 15 min virketid, tørk, så Würth "Kontakt OS" nå i kveld. Både på sensorkontakten og på hovedkontakten inn på ABS-boksen. Kan ta flere mil før feilen kommer, så ikke noe poeng med prøvetur i kveld. Men blir spennende å se hvor lenge den holder seg borte i morgen :)

Hvis dette blir stor suksess frister det å gå over alle koblinger jeg kommer til under panseret med samme oppskrift, som preventivt vedlikehold...

Øygard
05/09/12, 20:23
Det var jo veldig spesifikt :p Var sikkert innom et tosifret antall parkeringsplasser i Bergen på mandag... :)

Eg er ikkje so kjent i Bergen skjønnar du:p Men det var på enden av ein ganske long parkeringsplass ikkje so longt frå Frydenbø sin karosseriverkstad viss du veit hen det er.

hgnubel
05/09/12, 20:36
Eg er ikkje so kjent i Bergen skjønnar du:p Men det var på enden av ein ganske long parkeringsplass ikkje so longt frå Frydenbø sin karosseriverkstad viss du veit hen det er.

Det kan vel være både på Minde og i Åsane tror jeg...?

Uansett, svaret på spørsmålet ditt blir vel "kanskje" :) Husker ikke helt hvor jeg var mandag, men Fyllingsdalen, Kokstad og Lagunen var jeg i hvert fall. Jeg var forbi Minde på veien hjem, men kommer ikke på at jeg var innom noen andre steder enn Statoil der.

Edit: Og Loddefjord + Olsvik... Har forresten sett en grønn 242 som for mine utrente øyne kunne vært lik din, like ved Vestkanten i Loddefjord.

Øygard
05/09/12, 20:47
Etter å ha sett litt på kart, ser eg at det må vera Minde:)

mrstfu
05/09/12, 22:51
Såpass.. jaja, nå har jeg fått tak i crc sin kontaktspray fra Tess og Würth sin beskyttelsespray, det kan vel forhåpentligvis konkurrere med biltema på kvalitet om ikke på pris :)

Kjørte på med CRC Contact cleaner, litt mekanisk bearbeiding og ca 15 min virketid, tørk, så Würth "Kontakt OS" nå i kveld. Både på sensorkontakten og på hovedkontakten inn på ABS-boksen. Kan ta flere mil før feilen kommer, så ikke noe poeng med prøvetur i kveld. Men blir spennende å se hvor lenge den holder seg borte i morgen :)

Hvis dette blir stor suksess frister det å gå over alle koblinger jeg kommer til under panseret med samme oppskrift, som preventivt vedlikehold...

lønner seg absolutt, i forbindelse med motorbyttet gjorde jeg det på hele motorledningsnettet, kan tenke meg med oppvarming og nedkjøling om hverandre, som vi får om vinteren, blir det en del kondens og salttåke, og det er da lavtempfettet kommer inn i bildet. hindrer skiten i å nå frem til selve kontaktene. er fristet til å si at det blir en veldig midlertidig løsning om du ikke stapper i fett, men akkutat der burde du høre på gospelen til 850GLTSilver. han som lærte meg det, og jeg velger å stole på han. er noe av et elektronikkgeni.

hgnubel
06/09/12, 07:53
Jeg har gjort mye kjekke småting med både denne og 850en, men sjelden jeg har fått sånn wow-følelse som nå. Føles som en ny bil.. :D

Bare kjørt et kvarters tid i dag, men ingen absfeil enda, og nå reagerer cruisecontrollen på første trykk på knappen! Prøvde mange ganger, og nå er dette helt konsekvent. Både 850en og denne har alltid vært sånn at jeg måtte trykke to ganger for å sette hastigheten (ikke endre). Har vel spurt litt rundt om dette tidligere, men slått meg til ro med at det kanskje skulle være sånn på Volvo...

I tillegg virker det som automatkassen rykker mindre, men det kan være tilfeldig at jeg ikke har truffet akkurat de nedgiringene enda. Hvis det har vært dårlig speedometersignal til TCM kan vel det fort skape litt ugrei giring?

gull pilen
06/09/12, 08:40
Det kan vel være både på Minde og i Åsane tror jeg...?

Uansett, svaret på spørsmålet ditt blir vel "kanskje" :) Husker ikke helt hvor jeg var mandag, men Fyllingsdalen, Kokstad og Lagunen var jeg i hvert fall. Jeg var forbi Minde på veien hjem, men kommer ikke på at jeg var innom noen andre steder enn Statoil der.

Edit: Og Loddefjord + Olsvik... Har forresten sett en grønn 242 som for mine utrente øyne kunne vært lik din, like ved Vestkanten i Loddefjord.

frydenbø karroseri er kun på minde nå, den grønne 242 er stortsett fast inventar nede i loddefjord så sikkert en lokal helt som bor der...

hgnubel
05/10/12, 14:48
Alt for lite bilder her, så slenger ut et fra her om dagen, skitten hverdagsbil:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/238.jpg

Og så etter avspyling med litt Surfex HD ca 1:20 og P.E.R.L. 1:0 som dekkfornyer:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/239.jpg

Heldigvis litt større forskjell i virkeligheten... håper å få tid til en skikkelig vask og skikkelige bilder snart før snøen legger seg :(

hgnubel
08/10/12, 22:06
Fikk endelig tid og sted til å spraye litt rustbeskyttelse under bilen i kveld. Fluid Film som tidligere, men godt å ta en ny og skikkelig runde før vinteren :)

Operasjonsrommet, lånt carport/vedlager:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/408.jpg

Omtrent slik ser det ut underveis, men så kryper det utover og innover i kriker og kroker og jevner seg ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/10/409.jpg

...og så ble alt klissete og lysten til å dra opp mobilen for flere bilder forsvant.

Merker godt at dette stoffet hefter og er vannavvisende... Har vasket hendene med vanlig såpe tre ganger og en skikkelig runde med zalo nå sist, og fremdeles er ikke alt borte :)

Edit: og ja, jeg brukte hansker :p

Bassan
09/10/12, 11:18
Er det bare å smøre på det stoffet? hvordan fungere det egentlig? er på utsikt etter lingende stoffer for å bruke på min v70

hgnubel
09/10/12, 11:38
Er det bare å smøre på det stoffet? hvordan fungere det egentlig? er på utsikt etter lingende stoffer for å bruke på min v70

Jeg bruker trykksprøyte med kompressor. Sprayer inni alle hulrom under bilen, særlig langs og inni kanalene. Sitter mange gummiplugger under bilen, bare røske de av og spraye rikelig før de går på igjen.. og godt innunder alle deksler og paneler hvor det kan sprute salt/snø/skit. Så hele undersiden av bilen, hjelperammen foran, hjulbuer, for- og bakhjulsoppheng (ikke bremseskiver! :p), bakaksel, reservehjulsbrønn, hengerfeste, etc. Skal gå over hjulbuene igjen med kost og en litt mer tyktflytende versjon av samme stoffet når jeg legger om til vinterdekk...

Her er norsk forhandler og masse info: http://www.bilkontroll.no/

Jeg har denne pakken, minus sprayboksen:
http://www.bilkontroll.no/media/catalog/product/cache/1/image/370x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/f/l/fluidfilm_pakke.jpg
http://www.bilkontroll.no/forside/fluid-film-pakke.html

Jeg får ikke betalt for å reklamere, jeg er bare fan :)

hgnubel
09/10/12, 11:52
Men det beste er nesten at den er løsemiddelfri, dvs du kan spraye i en trang garasje med dårlig lufting uten å omkomme... vanlig støvmaske og briller er nok beskyttelse.

volvobrage
09/10/12, 12:06
Tenkt og bestile eit sånnt sett sjølv til 242en:)Korleis syns du penetreringa var?Kom det ut av skøytar når du spraya i hulrom?

hgnubel
09/10/12, 12:45
Tenkt og bestile eit sånnt sett sjølv til 242en:)Korleis syns du penetreringa var?Kom det ut av skøytar når du spraya i hulrom?

Penetreringen var vel som den skal være, dyp og tilfredstillende :rolleyes:

Nei, det er litt vanskelig å vurdere synes jeg, det kom jo ikke gjennom sveiseskjøter bare ved å spraye på hvis det er det du mener? Og jeg sprayet jo utsiden av hulrommene også (f.eks. de skrå avstivingene ca rett under forsetene), så om det etter hvert kryper ut innenfra tør jeg ikke si. Burde jo strengt tatt ikke det hvis sveisen er 100%.. Men det blåste bra med forstøvet produkt ut andre hull fra samme hulrom så det fordeler seg godt.

Når jeg sier "hulrom" så har jeg lest noen rustbeskyttelsesfirma skriver på nettet at de borer hull til hulrom som ellers er utilgjengelige, sprayer dem og plugger dem... Jeg har bare fjernet plastdeksler og gummiplugger, inn åpninger i kanalskjørtene, og lignende, ikke gjort noe mer avansert.

Men jeg har brukt dette et par ganger nå, og kan bekrefte at det kryper inn overalt og forblir fuktig (og vann/salt/smussavvisende). Siden det ikke er noen løsmidler som fordamper eller tørking så slutter det "aldri" å krype på en måte... Og der det etter hvert forsvinner sånn at det ser tørt ut vil også være de stedene saltlake, regn og slaps tørker bort raskest. Ut fra erfaringer med 850en som jeg sprayet i 2009 så tørker ikke dette opp på flatene under V70en før tidligst april/mai. Men i hulrom og sprekker som er der det virkelig trengs blir det liggende lengre :)

Hvis man sverger til Valvoline/Tectyl eller har gode rabatter der ser jeg de har et produkt tilsvarende den tyntflytende Fluid Filmen som er sertifisert med samme MIL-R-21006 standard fra forsvaret i usa (Tectyl 883) og dermed bør være ganske lik, men jeg har ikke noe erfaring med den selv.

Men om det faktisk hjelper mot rust under bilen tør jeg ikke si jeg VET, der er det mer snakk om tro og håp :) Og den godfølelsen det gir ved å tro at bilen er beskyttet. 850 og V70 er jo mer plaget av karosserirust på bakluker og skjermer enn understellsrust. Men de stedene jeg hadde overflaterust under 850en (hengerfeste) ble det i hvert fall ikke noe mer rust.

volvobrage
09/10/12, 13:49
Takk for eit utfyllande svar:)Veit at owatrolen trenger seg igjennom plateskøyter(er jo ikkje 100% tett der i teorien sidan den berre er punkta med jamne mellomrom) men kan være som du seier at detta trekker etter kvert:)Spørs om eg skal prøve meg på detta på 242en!Blir enten det eller owatrol i hulromma..

Edit: Har du "litt" bedre bilder av bilen etter du spraya?:p

Bassan
09/10/12, 14:04
Techlyen fra Wurth, haru noe erfaring med den? heter vell understells masse

hgnubel
09/10/12, 15:10
Takk for eit utfyllande svar:)Veit at owatrolen trenger seg igjennom plateskøyter(er jo ikkje 100% tett der i teorien sidan den berre er punkta med jamne mellomrom) men kan være som du seier at detta trekker etter kvert:)Spørs om eg skal prøve meg på detta på 242en!Blir enten det eller owatrol i hulromma..

Edit: Har du "litt" bedre bilder av bilen etter du spraya?:p

Hvis Owatrol trenger seg igjennom så tror jeg nok dette også gjør det :)

Skal se om jeg får tatt bedre bilder, men jeg har vanligvis ikke tilgang på løftebukk eller et sted å jekke opp bilen så kan ikke love at det blir noe særlig bedre med bilder bare under kanten på bilen mens den står i gaten :(

hgnubel
09/10/12, 15:14
Techlyen fra Wurth, haru noe erfaring med den? heter vell understells masse

Ingen erfaring med den dessverre... Men imponert over würth i andre sammenhenger så tviler på at de selger skit.

Den tectylen jeg har erfaring med er den som er tykk og ekkel som tjære å påføre, og som tørker ut, sprekker opp og fanger fuktighet på baksiden... Noe som selvsagt ikke er et stort problem hvis det inspiseres av og til og ikke bare glemmes i årevis...

hgnubel
17/10/12, 21:05
Hvem sier jeg ikke tok røntgen?!

Okei, jeg innrømmer det... Jeg tok ikke røntgen av loddingene, og det viste seg når jeg åpnet boksen på ny i kveld at det var flere loddinger som nå hadde synlige sprekker... Så jeg loddet over alle skikkelig på nytt og forseglet boksen som sist, bortsett fra at jeg må ha bilen på veien tidlig i morgen og rekker ikke la silikonen herde over natten innendørs slik som sist.

Fylte på godt på med silikon, lot det stå inne en halvtimes tid, og så tok jeg to runder svart elektrotape over skjøten for at det skulle skjermes litt mens jeg monterte boksen i bilen. Totalt tok det ca 2,5 timer, "litt" kjappere enn sist :)

Krysser fingrene for oppstart i morgen!

hgnubel
18/10/12, 08:50
Krysser fingrene for oppstart i morgen!

Problemfritt en liten første kjøretur i hvert fall :)

Et lite sammendrag, siden dette forhåpentligvis nå er siste problemet jeg har med ABS-feilkoder på en stund...

Det var altså ABS+Tracs lyset som kom på igjen litt etter boksen ble åpnet sist. Feilkoder på kommunikasjon med boksen, og to eller tre sensorer. Den gang loddet jeg bare strømtilførselen som var eneste jeg da så hadde sprekker. Så kom feilmeldingene etter hvert tilbake, med feilkoder kun på venstre sensor foran. Så ble det venstre sensor foran, speedometersignal for lavt og speedometersignal mangler (da blir hastighetsvisningen på speedometeret erstattet med det røde kriselyset for alvorlig feil på bremsesystemet... lite kjekt). Venstre sensor ble byttet, ABS-kranser inspisert.. Hver gang jeg gjorde noe så var feilen borte alt fra to minutter til tre dager. Så begynte jeg å rense kontakter og sette de inn med lavtemperaturfett, og feilen var gjerne borte en uke før de kom igjen. Nå begynte også lignende mer generelle feilkoder på kommunikasjon med boksen å dukke opp, så her var noe riv ruskende galt. Prøvde en gang til med kontaktrens bare for å utelukke det helt før jeg bet i det sure eplet og tok ut boksen igjen for ny lodding.

hgnubel
18/10/12, 10:55
Og så la jeg merke til en slange på røret mellom IC og innsugsmanifold som virket løs i går. Viste seg at jeg kunne dra den rett av med engangsklemmen på. Byttet til en ny og frisk klemme fra Tess nå og fikk festet den skikkelig.

Tror slangen må ha noe å gjøre med utjevning av trykk over gasspjeldet, for den så ut til å gå inn på høyre side av innsuget via en Y-kobling som kan være en slags ventil.. bilde kommer!

Edit: Bildet ble rævva :( Men den tredje slangen inn på denne Y-koblingen gikk til toppen av bremseservoen av alle merkelige steder... Noen som vet hva dette er? :confused:

mrstfu
18/10/12, 16:09
er vel vakumet som gjør at bremseservoen faktisk er en bremseservo, uten at jeg kan forklare noe nærmere. sleit med samma på Turid i forbindelse med motorbyttet.

hgnubel
22/10/12, 12:17
Da var de to enkle slangene til TCV byttet, de gamle var mer morken enn jeg hadde trodd. Den til wastegate-klokken var så morken at den røk da jeg dro for å få den av nippelen.

Men den tredje slangen som går fra toppen av TCV og inn på undersiden av kompressorhuset på turbo var vanskelig å nå, og i hvert fall se... noen som har tips til å ta denne uten å krype under bilen? Sistnevnte er gjerne mye enklere enn noe annet, men da må jeg frem med jekken som jeg ikke gjør i lunchen på jobb i hvert fall :)

hgnubel
26/10/12, 23:01
Venstre caliper foran byttet for å få plass til vinterfelgene... og vinterdekk montert :) Fikk ikke tid til å gjøre noe særlig kjekke ting som å vaske hjulbue, ta bilder, etc :(

Rakk en kjapp avspyling på selvvasken av både sommerfelger og bil, det er da noe.

Tore
28/10/12, 20:02
Venstre caliper foran byttet for å få plass til vinterfelgene... og vinterdekk montert :) Fikk ikke tid til å gjøre noe særlig kjekke ting som å vaske hjulbue, ta bilder, etc :(

Mulig jeg har gått glipp av noen innlegg her nå...? Hvorfor bare venstre caliper som var problemet? Og hvorfor bare bytte den ene til noe mindre liksom? Man skal da vitterligen har "symmetrisk like" caliptere på begge sider slik at bremsene tar likt?

GMV
28/10/12, 20:22
Og calipperne skal da være lik uansett om du har 280 eller 302 bremsene, enest bøylene som er forskjellige (og bremseslanger da).

hgnubel
28/10/12, 21:50
Mulig jeg har glemt å skrive det her (har garantert tømt frustrasjonen min andre steder)... Venstre caliper begynte å henge på ferieturen i sverige i sommer, og det ble akutt en fredag kveld. Lørdag var alle volvobutikker og verksteder jeg kunne finne stengt(!), og da ble Biltema løsningen. Biltema-caliperen er "lik" original, men godset er litt tykkere slik at den bygger 3-4-5mm lengre utover mot felgen. Var ikke noe problem på sommerfelgene, men nå som vinterfelgene på triste 16" skulle på var det ikke plass :(

Vet ikke om vekten var forskjellig, men det er vel ikke usannsynlig. Kanskje jeg har hatt noen flere gram mer ufjøret vekt på ene siden enn andre siden, men ikke noe som har plaget meg i trafikken... :)

Fordelen er at jeg endelig fikk panikk-kjøpt meg momentnøkkel, og litt annet nyttig småplukk man normalt ikke har med seg på ferie :p

Edit: jeg har naturligvis 302mm skivene, og det er nok gjerne meningen dette skal gå akkurat hvis man har de mer vanlige 280mm skivene og 16" felger. Det er jo en rimelig vanlig kombinasjon...

hgnubel
29/10/12, 10:57
Og calipperne skal da være lik uansett om du har 280 eller 302 bremsene, enest bøylene som er forskjellige (og bremseslanger da).

Faktisk, hvis du ber en Volvobutikk skaffe deg ny caliper foran nå så får du beskjed om at du må bytte bøylen også, fordi "Volvo har en ny caliper/ombygging til disse bilene, og vi kan ikke garantere at det passer hvis ikke både caliper og bøyle byttes". Eneste forskjellen jeg så var at det var Torx på glideboltene i steden for 7mm unbrako :p

Er jo greit å bytte bøylen også når man først er i gang såklart...

gaupe
29/10/12, 10:58
Faktisk, hvis du ber en Volvobutikk skaffe deg ny caliper foran nå så får du beskjed om at du må bytte bøylen også, fordi "Volvo har en ny caliper/ombygging til disse bilene, og vi kan ikke garantere at det passer hvis ikke både caliper og bøyle byttes". Eneste forskjellen jeg så var at det var Torxfeste på glideboltene :p

Er jo greit å bytte bøylen også når man først er i gang såklart...

Det er jo litt rart, har bytta kalipperet på våre 2000, var ingen endring der, reint bortsett frå den omtalte torxen.

mrstfu
29/10/12, 11:13
da var det nok bare en merkelig kjent disclaimer fra et selskap som ikke vil ta ansvar I TILFELLE!

hgnubel
01/11/12, 13:36
Da har bilen nytt godt av en ny omgang nanolotus-forsegling av frontruten, og nyvaskede viskere. Sist jeg la forsegling på ruten tenkte jeg det kunne være lurt å bruke en bomullspad (slik som kvinnfolk fjerner sminke med) til å fordele selve nanoforseglingen, lik en del andre lignende produkter anbefaler. Det gikk helt skeis med ca 0 effekt, derfor nytt forsøk nå.

Viskerene hadde jeg egentlig tenkt å bytte da de er ca et år gamle, men etter en kjapp og enkel vask på en bensinstasjon (som jeg burde gjøre oftere tydeligvis) ble de som ny. Plukket dem av og vasket de grundig i dag, og satte de inn med gummifornyer som jeg håper har mer positiv enn negativ effekt... :)

Dette er Hella-viskere fra Hellanor (WB93), kostet litt men virker mye bedre enn gjennomsnittelige "bensinstasjonviskere" a'la Champion og hva de nå heter de jeg har hatt før. De har jeg jo måttet bytte minst en gang i året, så hvis disse fra Hella nå fortsetter å virke som nye som de er over året gamle så skal jeg ikke klage på det :D

Edit: 7. september i fjor ble de montert ser jeg..

da var det nok bare en merkelig kjent disclaimer fra et selskap som ikke vil ta ansvar I TILFELLE!

Antagelig. Det virker ikke som det er veldig mange hos autoriserte Volvoverksted som vet noe om biler eldre enn nybilsgarantien... eldre mekanikere som kan "alt", eller de med spesiell interesse for akkurat den modellen såklart, men ikke gjennomsnittsmannen/damen på delelager eller verkstedsmottak. Egentlig ikke veldig rart at det er sånn, men litt trist er det jo...

The Sven
01/11/12, 14:24
De gamle kalipperholderne kan du sende til meg (garantert vederlagsfritt) :)

hgnubel
01/11/12, 18:45
De gamle kalipperholderne kan du sende til meg (garantert vederlagsfritt) :)

Takk for tilbudet, men de er allerede pantet hos Volvo :) Tror jeg fikk igjen 205kr pr stk eller noe slikt.. Både kaliper og holder er "byttedeler", eller det er i hvert fall den løsningen min lokale forhandler foretrekker.

hgnubel
19/11/12, 14:18
Apropos bremser, noen som jobber med eller kjenner noen som maskinerer deler?

http://volvospeed.com/vs_forum/topic/154970-my-320mm-bbk-by-volvo/ :)

hgnubel
26/11/12, 22:43
Da var gummimatter til bilen ankommet huset, ble vasket litt med GreenClean 1:15 bare for å få vekk transportstøv. Skal kle dem med Carpro PERL før de havner i bilen. Fikk tatt en av mattene i kveld, men tok for lang tid å tørke alle kriker og kroker så resten skal få lufttørke.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1382.jpg
Vaskeustyret (og badeballen til junior) klart...

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1383.jpg
Spraye på, børste lett over bare for å være sikker på at såpen fordeler seg overalt.

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1384.jpg
Lot såpen virke et minutt eller to mens jeg prøvde å ta tøffe bilder

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1385.jpg
50/50 med Carpro PERL 1:3 :) Dette var bare få minutter etter påføring i går kveld, får ta noen bedre 50/50 bilder når jeg kommer hjem i kveld og alt er helt tørt.

Edit: http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1386.jpg
50/50 med helt tørre matter. Ikke så lett å se, men den til venstre er behandlet, og virker litt svartere, og litt mer shiny :)

Og så tok jeg tredje og siste strøk 2k klarlakk på motorbeskyttelsesgitteret. Er helt sikkert ikke verdens beste fremgangsmåte, men håper det blir holdbart. Da er det altså: slipt ned til bart metall, syregrunnet, malt med tre strøk 2k maritim grunning som skal ha veldig gode egenskaper mot saltvann og være "tett" i seg selv, sprayet med fire strøk 419 "silver sand metallic" som jeg hadde til overs fra gamlebilen, og nå til slutt tre strøk 2k klarlakk. Takk til Lakkspesialisten for fine produkter :)

Robert H.
28/11/12, 15:12
Hvorfor brukte du syregrunning, er gitteret laget av aluminium?

hgnubel
28/11/12, 19:33
Hvorfor brukte du syregrunning, er gitteret laget av aluminium?

Det er stål :) Brukte syregrunning av samme grunn som jeg brukte alt annet: jeg trodde det var en god idé.. jeg har jo ikke peiling på lakk :p Edit: eller grunning.

Finishen ble helt ok synes jeg. Angrer litt på at jeg brukte kost på den maritime 2k grunningen, for det ble ikke jevnt... Men så må bilen jekkes opp før dette synes, hadde ikke gjort dette på panseret :)

Tar litt bilder i kveld, får kanskje tid til montering også..

hgnubel
29/11/12, 21:03
Ble ikke noe montering av gitter i går, men kanskje i morgen... Slik ser det ut nå, pent parkert på katteteppet i kjelleren:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1494.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1495.jpg

Og så er jo gummimattene på plass i bilen, prøve å dokumentere det også. Før:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1496.jpg

Etter:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1497.jpg

Den behandlingen de fikk med CarPro P.E.R.L. var ingen stor suksess synes jeg, det ble akkurat litt glattere enn man forventer når man setter seg inn i en bil, men virker som det ganske fort blir slitt bort fra toppene og bare blir liggende som et underlag mot møkk i kriker og kroker. Håper på det.

Førermatten var desidert mest skitten av alle såklart. Gav den en runde med børste og ren Surfex HD (dette er kraftigste såpen jeg har til bil, og brukes gjerne utblandet med vann i 1:20-1:30...). Det virket ikke som det tok så mye, så i desperasjon kjørte jeg den på 60 grader i vaskemaskinen med Surfex HD som såpe. Da ble den slik etter den tørket, ser fremdeles ganske skitten ut:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1498.jpg

Må finne på noe lurt, gjenta prosessen over, eller kjøpe ny matte tror jeg...

hgnubel
29/11/12, 21:53
Førermatten var desidert mest skitten av alle såklart. Gav den en runde med børste og ren Surfex HD (dette er kraftigste såpen jeg har til bil, og brukes gjerne utblandet med vann i 1:20-1:30...). Det virket ikke som det tok så mye, så i desperasjon kjørte jeg den på 60 grader i vaskemaskinen med Surfex HD som såpe. Da ble den slik etter den tørket, ser fremdeles ganske skitten ut

Må korrigere meg selv her, gikk over med CG GreenClean 1:15 og børste, og det dro ut MYE møkk som Surfex åpenbart ikke har brydd seg om! Skal ikke si den ser ny ut, men i våt tilstand ser den i hvert fall ren ut. Håper det ser like greit ut tørt :)

Bassan
29/11/12, 22:32
Du får si fra hvis du skal ha nye :)

hgnubel
30/11/12, 23:27
Da har bilen fått ny og fin olje i bakakselen... den gamle så forsåvidt helt fin ut og luktet greit, men den hadde litt farge og den nye oljen fra Volvo var nesten helt klar så enten har det vært brukt en annen type olje eller så var den gammel. Skjer jo ganske lite forbrenning baki der så oljen skal vel ikke få så mye farge?

Og så fikk jeg ENDELIG montert gitteret under motoren! :) Bilder kommer i morgen, nå er det natt og tidlig start i morgen...

Du får si fra hvis du skal ha nye :)

Har du nye tilsalgs eller vil du ha de gamle? :)

hgnubel
01/12/12, 10:12
Bilder fra i går kveld...

Skitten olje fra bakakslingen ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/9.jpg

Ren ny olje fra Volvo inn:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/10.jpg

Nylakkert motorbeskyttelsesgitter montert:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/11.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/12.jpg

Det fantes to forskjellige av disse gitterene, en til FWD og en til AWD. I monteringsanvisningen jeg fikk med mitt FWD-gitter som ble kjøpt inn og brukt på gamlebilen står det også hvordan tydeligvis samme gitter går på AWD, så det er litt forvirrende. AWD-gitteret har gått ut fra Volvo. Siden nye eieren av gamlebilen fikk en kjerring i siden i en rundkjøring ble den etter hvert hugget og jeg endte opp med å kjøpe samme gitteret tilbake :)

Noen eldre (97-98?) AWD-modeller har tydeligvis en liten spoiler på vinkelkassen som må demonteres for at dette skal gå på, men det problemet hadde ikke jeg.

Føles godt å vite at bunnpannen er godt beskyttet før det eventuelt blir kjøreturer i dyp snø...

GMV
01/12/12, 10:53
Er vel ett lodd som skal motvirke resonans tror jeg.

Robert H.
01/12/12, 20:27
Må gitteret demonteres for å skifte olje på motoren?

hgnubel
01/12/12, 20:44
Må gitteret demonteres for å skifte olje på motoren?

Bare hvis du har VELDIG tykke fingre :)

Den svingen på det av rørene som er lengst til venstre på bildene er for å ikke sperre for oljefilter-skift. Når fint tappepluggen med en forlenger på skrallen og et universalledd (som jeg lærte hva het i dag tror jeg):

http://www.kamasatools.com/ProductImages/33847_500x300_-1.jpg

Kanskje mulig jeg slipper det også, for det er ikke langt fra pluggen og ned til gitteret... hodet på skrallen kan gjerne få plass mellom rørene.

Ellers er det fort gjort å ta av gitteret også, bare en mutter på hver siden foran og dra det rett frem. Men det er sånne låsemuttere som bør byttes hver gang de er av.

Tore
01/12/12, 20:51
Bare hvis du har VELDIG tykke fingre :)

Den svingen på det av rørene som er lengst til venstre på bildene er for å ikke sperre for oljefilter-skift. Når fint tappepluggen med en forlenger på skrallen og et universalledd (som jeg lærte hva het i dag tror jeg):

http://forum.vccn.no/

Åssen pokker får du riktig moment med momentnøkkelen når du skal trekke til bunnpluggen med slike vinkelremedier da? Jeg anbefaler helt klart å ta av hele gitteret for å ha full kontroll :p *hikk*

hgnubel
02/12/12, 00:12
Du har et poeng, selv om jeg mistenker forskjellen det medfører på tiltrekkingen er innenfor akseptable rammer :) Men jeg tror som sagt det går å ha en skralle eller momentnøkkel rett på en pipe der. Problemet med min momentnøkkel er i hvert fall at jeg må jekke bilen bra høyt for å kunne ha den på høykant under..

Finner tidsnok ut av dette. Kan ikke huske helt hva jeg gjorde ved oljeskift på gamlebilen, men jeg har tenkt å bytte olje før jul i hvert fall :)

Tore
02/12/12, 00:27
Du har et poeng, selv om jeg mistenker forskjellen det medfører på tiltrekkingen er innenfor akseptable rammer :) Men jeg tror som sagt det går å ha en skralle eller momentnøkkel rett på en pipe der. Problemet med min momentnøkkel er i hvert fall at jeg må jekke bilen bra høyt for å kunne ha den på høykant under..

Hmm... Føler meg nesten litt priviligert som har smøregrav i garasjen.... :-)

hgnubel
02/12/12, 14:39
Hmm... Føler meg nesten litt priviligert som har smøregrav i garasjen.... :-)

Alle med egen parkeringsplass, garasje eller ei, er faktisk mer priviligert enn meg. Og jo bedre fasiliteter jo mer priviligerte er dere... :)

De fleste som bare har parkeringsplass kan jo smelle opp et partytelt eller mer solide saker hvis de f.eks. skal planlegge å skru litt og det bøtter ned. Hvis jeg gjør det i gaten her regner jeg med kommunen kommer og plukker det ned, eventuelt at noen andre har parkert inni der hvis jeg er borte med bilen i 5 minutter :rolleyes:

hgnubel
13/12/12, 15:52
Da har jeg fått på plass nye pakninger i skiltlysene.. de gamle var faktisk helt borte. Hadde det av for noen uker siden og byttet en pære, men trodde pakningen bare var godt trykket inn. Tipper det hjelper litt på møkk på innsiden av glassene. Har frustet litt over at det faktisk er hull i disse glassene, men det er jo på utsiden av pakningen ser jeg nå, så da kommer det eventuelt litt inn i døren og ikke inn i lykten. Er vel ikke så mye bedre det, men...

Nye R-dekaler er også kommet i hus etter at noen nedsettende sjikanerende personbeskrivelser slettet stjal dem fra bilen min der den sto parkert i gaten... Blir forhåpentligvis montert ved neste vask, kanskje til helgen?

Nye pakninger og R-dekaler:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/664.jpg

hgnubel
14/12/12, 22:04
Og i kveld fikk jeg byttet kupefilter, på 166.659 km :)

Veldig enkel operasjon, men alt som kunne gå galt gikk galt da, må nesten le litt av det nå i ettertid. Jeg har jo både tårnstag og motorbeskyttelsesgitter. Først mutteren til tårnstaget som falt ned og forsvant to ganger, og kun kom til rette etter noen minutters fomling i blinde med magnet. Så falt lykten ned bak motoren og landet ikke på bakken, men på gitteret såklart, der den var akkurat stor nok til å ikke gå mellom åpningene. Ingen jekk i sikte, snøstormen dunket panseret i hodet mitt hele tiden, men til slutt fikk jeg lirket den ut med snøkosten etter ti minutters banning :)

Nytt kupéfilter fra Volvo:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/706.jpg

Nytt vs gammelt... lyver litt, det gamle var uoriginalt NPN filter med aktivt kull så det var aldri helt hvitt:
http://forum.vccn.no/img-dump/2012/12/707.jpg

Edit: Hvis noen vet om NPN-forhandlere i Norge så tar jeg gjerne i mot tips. Orker ikke alltid bestille fra FCPgroton hvis jeg ikke trenger mer deler :p

Nilsebu
14/12/12, 22:43
Er ikke noe problem å bytte kupefilter uten å skru av hele greia, bare skru av de første skruene, så vipper du plastikken foran frontvinduet oppover, og da har du nok plass til å få ut det gamle, og inn med det nye. Trangt, men går uten problem :)

V90
14/12/12, 22:44
Murphy tar aldri ferie...;)

hgnubel
14/12/12, 23:12
Angående snøkost så vil jeg bare avklare at jeg er jålete nok til å ha to i bilen: én fancy jeg bruker til å koste trafikkfarlig snø forsiktig av bilen, og en enkel jeg bruker hovedsakelig til å koste snø av hjulene på barnevognen, eller koste resten av snøen som faller av ut av bagasjerommet... det var sistnevnte som måtte være med under panseret og under bilen i kveld :p

hgnubel
14/12/12, 23:13
Er ikke noe problem å bytte kupefilter uten å skru av hele greia, bare skru av de første skruene, så vipper du plastikken foran frontvinduet oppover, og da har du nok plass til å få ut det gamle, og inn med det nye. Trangt, men går uten problem :)

Hører flere si det, men jeg prøvde det på 850en og knakk den listen under vinduet som plastdekselet ligger innunder. Gjør ikke det igjen tror jeg..

gaupe
15/12/12, 00:31
Trur du får orginalt kullfilter til desse bilane også.

Daniel V
15/12/12, 01:10
Det må da finnes, hvis det er likt som 850. Kjøpte nytt kullfilter til min nå i våres.

hgnubel
15/12/12, 01:17
Det har vært et alternativ, men har gått ut var beskjeden jeg fikk for ca tre år siden og igjen nå da jeg kjøpte dette for en uke eller to siden.

Men med min flaks har Volvo hatt dette for salg igjen i mellomtiden :)

Daniel: hva måtte du ut med og hvor kjøpte du?

Sigbha
01/01/13, 23:17
Den Ren til grillen det er sånn du klipser fast, og hvor mye kosta den deg?

gaupe
02/01/13, 00:17
Den Ren til grillen det er sånn du klipser fast, og hvor mye kosta den deg?

Du klipsar den fast i V70N R-grillen, men på gamle XC-grillen må du lime den.

Børge Vikebø
02/01/13, 15:57
Fysj, 3 år nellom skift av friskluftsfilter? Et vanlig friskluftsfilter blir gjennomsyret svart etter et år her vestpå, vi skifter årlig på kundebilene. Billig invistering mot vond lukt

hgnubel
03/01/13, 12:14
Du klipsar den fast i V70N R-grillen, men på gamle XC-grillen må du lime den.

Jeg er bestialsk nok til at jeg kuttet bort mothakene for å få forhåpentligvis mer flate til limen. Prøvde først kontaktlim som ikke var noen suksess, men nå blir det tec7 etter hvert. Men prioriterer en større oppgradering før det :)

Blir fabrikkny AW55-50 kasse nå asap, oppdatert og forsterket hva nå det egentlig betyr. Skal få med meg så mye som mulig av detaljer rundt hva som skiller den fra standardkassen Volvo ville solgt meg naturligvis. Skal tåle mer og ikke ha samme slitasjeproblemene i hvert fall :) Prisen er så godt som den samme som hos Volvo, så liten forskjell akkurat der.

Fysj, 3 år nellom skift av friskluftsfilter? Et vanlig friskluftsfilter blir gjennomsyret svart etter et år her vestpå, vi skifter årlig på kundebilene. Billig invistering mot vond lukt

Ble det ikke litt over halvannet år? Surfer fra mobilen og får ikke søkt så lett i gamle poster. Men er uansett enig i 12mnd interval her. Frydenbø skulle egentlig ha byttet det på service i vår, men jeg hadde det tydeligvis travelt og sjekket ikke papirarbeidet da jeg fikk den igjen. Men ingen vond lukt derfra egentlig, kun noen få ganger når jeg har kjørt resirkulering, og da blir det jo stengt inn fra filteret så det blir en vanlig ac-rens ca plutselig tenker jeg. Må bare ha over 5 grader ute samtidig som jeg har litt tid :)

Edit: aha, tror jeg ser hvor du fikk 3 år fra. Det var omtrent da jeg spurte Frydenbø, ikke da jeg byttet...

gaupe
03/01/13, 12:22
Kva må du betale for kassa? Sjekka pris i Sverige?

hgnubel
03/01/13, 12:50
Kva må du betale for kassa? Sjekka pris i Sverige?

Kassen kommer på ca 38k, og ca 16k i arbeid. Da tar det tre dager, og jeg slipper å bruke tid jeg ikke har på logistikk eller skruing, og jeg får garanti på hele jobben. Skulle gjerne hatt mulighet til å spare penger, men det hadde kostet på andre måter :(

gaupe
03/01/13, 13:15
Kassen kommer på ca 38k, og ca 16k i arbeid. Da tar det tre dager, og jeg slipper å bruke tid jeg ikke har på logistikk eller skruing, og jeg får garanti på hele jobben. Skulle gjerne hatt mulighet til å spare penger, men det hadde kostet på andre måter :(

Fydda, lurer på om det ikkje var snakk om det var i overkant av 20k i sverige for kassa.

Daniel V
03/01/13, 13:23
Det har vært et alternativ, men har gått ut var beskjeden jeg fikk for ca tre år siden og igjen nå da jeg kjøpte dette for en uke eller to siden.

Men med min flaks har Volvo hatt dette for salg igjen i mellomtiden :)

Daniel: hva måtte du ut med og hvor kjøpte du?

Jeg kjøpte dette jeg, koster 295,- hos SCstyling + at du får jo rabatt på det:

http://www.scstyling.no/kupefilter-kull-volvo-p-8899-c-4963.aspx

hgnubel
03/01/13, 13:28
Fydda, lurer på om det ikkje var snakk om det var i overkant av 20k i sverige for kassa.

Fabrikkny? Det får bli neste gang i så fall ;)

Er jo greit å støtte lokalt næringsliv litt, men skulle gjerne vært foruten så klart.

Edit: kassen jeg ble anbefalt ble noe dyrere da de ble klar over at det var en R, selv om det hele tiden var snakk om AW55-50 og AWD, så mulig det ligger litt penger i mellom der også, avhengig av hvor du spør.

gaupe
03/01/13, 13:54
Var scandinavian transmission service, dei som overhalar Volvo sine kasser.

hgnubel
03/01/13, 22:18

Takk! Må bare hive ut papirfilteret tror jeg. Trodde ikke det var så stor forskjell, men nå merker jeg jo at det lukter eksos i tuneller og sånn. Sånn kan man ikke ha det! :)

Daniel V
04/01/13, 01:35
Du må nesten det da, ja! Når et kullfilter koster så lite, så er det jo ingenting å tenke på engang! Blir alltid kullfilter å finne i min bil i alle fall! :D

hgnubel
07/01/13, 23:55
Da var bilen reist på spa og skal kose seg verre noen dager. Kommer hjem mot slutten av uken og føler seg nok som en ny bil.

Ny girkasse, giroljekjøler og overføringshylse... Mmm :)

Daniel V
08/01/13, 00:29
Mmmmmm - dyrt! :) Men blir nok bra! :)

hgnubel
08/01/13, 15:44
Satser på det :)

Etter et par uker uten egen bil nå føles det nesten litt luksus å kjøre lånt Berlingo fremfor å være avhengig av buss, men regner med det blir skikkelig luksus når R-en er frisk (og behagelig sittestilling, godt sete, girspaken på riktig sted, ikke stiv "bakaksel", etc ... Men veldig takknemlig for å få låne bil når det trengs uansett!).

Daniel V
08/01/13, 17:17
Hva er det egentlig som har skjedd, siden du må bytte kassa? :) Bare et spontanhavari? :(

hgnubel
08/01/13, 18:58
Har gått litt gradvis, var litt rykking når den ble satt i D da jeg kjøpte den men tenkte flushing, resetting av adapsjon og eventuelt nye motorfester og slikt ville hjelpe.

Da det ikke hjalp fikk jeg Frydenbø til å se på om software kunne fikse det, oppdatering, fri-funksjonen, og sjekket oljen for glykol og vann, men fant ingen feil og anbefalte kassebytte. Men jeg vet jo at verksted lever av kundene sine så jeg var skeptisk til å hoppe på en såpass stor regning bare fordi de ikke fant feilen.

Hadde jo vært typisk om de hadde funnet ut at det var dårlig kontakt i en kobling mellom TCM og kassen etter at jeg hadde kjøpt nytt i begge ender, liksom.

Siste ukene før den ble helt umulig å kjøre bortsett fra i nødmodus kom det feilmeldinger på at enkelte gir hadde "incorrect ratio" eller lignende. Burde vel bestilt ny kasse allerede da, men prøvde å slette feilkoden og starte på nytt og da gikk det jo som normalt noen dager/uker til.

Og så 21/12 fulgte kassen medias hysteri om mayaenes "dommedag" og det ble rykking og sluring mellom alle gir. Glad den gikk i nødmodus igjen, ellers hadde jeg måttet ringe bilberging...

Sånn etter hva jeg har lest meg til på nettet er det sannsynligvis bare normal slitasje og resultat av Volvos evigvarende girkasseolje.

Bilen ble kjøpt ny av en dame i München, solgt til en kar i syd-sverige på ca 100kkm og så til han jeg kjøpte den av i Mysen. Har papirer på at det ble "byttet olje" (4l) i sverige mens den var der, og han på Mysen hadde ute både motor og gir så ble nok byttet litt der også, men ut over det tviler jeg på at kassen er særlig vedlikeholdt før jeg fikk den.

Aashome
08/01/13, 21:11
Kjedelig når sånt skjer! Men kassa di hadde vel ikke gått langt eller? Har ikke bilen bare gått 160 tusen?

hgnubel
08/01/13, 22:04
Kjedelig når sånt skjer! Men kassa di hadde vel ikke gått langt eller? Har ikke bilen bare gått 160 tusen?

Ja, bikker vel 167 tusen snart. Men såvidt jeg har lest på diverse forum har folk måttet bytte AW55-50 automatkasser på Volvo også tidligere enn dette. Gjett om jeg skal ha mange og veldokumenterte girkasseflushinger i årene som kommer :) Dvs, www.automatgear.no som gjør jobben skriver noe på sidene sine om at alle kasser fra dem skal ha service etter 60.000km, men vet ikke om det i det ligger noe innkjøringstid eller om det er bare å kjøre på med flushing annethvert år uavhengig av de 60.000km.

I tillegg er denne kassen oppgradert med alt Asin har lært av lure ting siden 1999, slik at den ikke slites like fort. Håper å få en slags liste på hva som er forbedret :)

hgnubel
10/01/13, 14:10
Oppdatering fra girkassebyttet: Oljekjøleren som jeg trodde skulle være bolt-on viste seg å bare være bolt-on på sugiser (IC står i veien), men verkstedet løste det kjapt på sparket med gjengestag sikkert ganske likt hva Per Turbo har illustrert ved minst en anledning her på forumet tidligere :)

Bilen skal være klar i morgen. Siste finjusteringene rekker de kanskje ikke før helgen, men da ordner de sånn at jeg kan få hente den lørdag. Litt prematurt kanskje, men er hittil ganske fornøyd. Skal bli godt å få bilen tilbake nå!

The Sven
10/01/13, 16:28
Synd med girkassehavari.. :( Men nå vet du iallfall at det er i orden. Er det ikke oljekjøler til kassa originalt på denne? De tidligere årsmodellene har vel kjøler i radiatoren.

sekse
10/01/13, 16:40
Blir stas med ny kasse :) Kjekt å ikke bekymre seg for den biten noe mer.

hgnubel
10/01/13, 20:59
Synd med girkassehavari.. :( Men nå vet du iallfall at det er i orden. Er det ikke oljekjøler til kassa originalt på denne? De tidligere årsmodellene har vel kjøler i radiatoren.

Kaller du bilen min "tidlig årsmodell"? Du er ikke lite frekk! ;)

Er en liten kjøler i radiatoren ja, tror det var det på alle P80-modellene med automat, men denne kommer i tillegg. Låner bilde fra Per Turbo:
http://forum.vccn.no/
Like bred som radiator og IC, så den er vel helt ok størrelse :)

The Sven
10/01/13, 21:16
De ENDA tidligere mente jeg (97-98) ;) Kjører ikke akkurat ny bil jeg heller hehe... Men stemmer vel det. Det er vel oljekjøler i radiatoren for automaten på "alle" årgangene, det var oljekjøler til motor som ikke satt i radiatoren på din tenker jeg. Skal den der sitte under rammevangene eller?

Revell
10/01/13, 21:35
Liker ikke bilen din jeg altså Jeg elsker den ;)

hgnubel
10/01/13, 21:55
De ENDA tidligere mente jeg (97-98) ;) Kjører ikke akkurat ny bil jeg heller hehe... Men stemmer vel det. Det er vel oljekjøler i radiatoren for automaten på "alle" årgangene, det var oljekjøler til motor som ikke satt i radiatoren på din tenker jeg. Skal den der sitte under rammevangene eller?

Lurer på om den ikke henger under der et sted ja, husker jeg så den og lurte fælt på hva det var for noe i starten, for det ser i hvert fall ikke ut som noen slags radiator-aktig kjøler. Bare slange/rør ut og inn av en boks liksom...

Liker ikke bilen din jeg altså Jeg elsker den ;)

Takk, da er vi minst to :)

degocostly
10/01/13, 22:25

Hva er bedre med kullfilter istedet for det vanlige da?

hgnubel
10/01/13, 22:56
Hva er bedre med kullfilter istedet for det vanlige da?

Fjerner "sjenerende lukt", f.eks. mye av eksoslukten i tuneller. Kull brukes såvidt jeg vet fordi det på et molekylnivå har større overflate enn papir og dermed kan absorbere mer. Høres kanskje litt rart ut, men det er sånn jeg forstår det.

Drev med akvarier noen år, og de fineste materialene man hadde i siste ledd av filteret var gjerne noe som så ut som bare småstein som vannet sildret gjennom men som nesten griper fast i huden når du tar på de fordi de igjen "har så stor overflate"... dvs ekstremt ujevn, tenk deg en grovtrukket linje langs kysten i forhold til en som går inn i alle fjorder og høl. Tror det er samme prinsipp.

Det er sikker noen ingeniører eller lignende her som kan fortelle hvor feil jeg tar? :)

degocostly
10/01/13, 23:01
Okei, detaljert og bra forklart, takk ;) Ser de har litt v70N og, får prøve ett sånnt ett neste gang :)

gaupe
10/01/13, 23:06
Fjerner "sjenerende lukt", f.eks. mye av eksoslukten i tuneller. Kull brukes såvidt jeg vet fordi det på et molekylnivå har større overflate enn papir og dermed kan absorbere mer. Høres kanskje litt rart ut, men det er sånn jeg forstår det.

Drev med akvarier noen år, og de fineste materialene man hadde i siste ledd av filteret var gjerne noe som så ut som bare småstein som vannet sildret gjennom men som nesten griper fast i huden når du tar på de fordi de igjen "har så stor overflate"... dvs ekstremt ujevn, tenk deg en grovtrukket linje langs kysten i forhold til en som går inn i alle fjorder og høl. Tror det er samme prinsipp.

Det er sikker noen ingeniører eller lignende her som kan fortelle hvor feil jeg tar? :)

Du har rett, og ganske greitt forklart også :) http://no.wikipedia.org/wiki/Aktivt_kull

oar83
10/01/13, 23:51
Det er jo litt synd at automaten ikkje holdt lenger. Kan virke som en svakhet, du er nok ikkje aleine om dette problemet...(?)
Vil nesten påstå at manuell kan være bedre på en sånn bil. Selfølgelig ikkje like komfortabelt, men slepp iallefall å bekymre seg om holdbarheten :)

hgnubel
12/01/13, 08:32
Det er jo litt synd at automaten ikkje holdt lenger. Kan virke som en svakhet, du er nok ikkje aleine om dette problemet...(?)
Vil nesten påstå at manuell kan være bedre på en sånn bil. Selfølgelig ikkje like komfortabelt, men slepp iallefall å bekymre seg om holdbarheten :)

Ja, jo, men manuell på R føler jeg egentlig bare flytter holdbarhetsproblemet... Har ikke helt bestemt meg enda. Er nok mange R med manuell som kjøres som folk, men det er nok mye større andel manuell enn automat som brukes skikkelig hardt.

Originalkassen holdt til nesten 170.000km, og den nye kassen "har ikke de samme slitasjeproblemene" i følge de som bytter den. Det er jo en selgers ord, men gir mening at produsenten har lært noe på 13-14 år. Så jeg har ikke tenkt å være veldig bekymret for holdbarheten neste 15-20 årene :)

oar83
12/01/13, 10:46
Ja, jo, men manuell på R føler jeg egentlig bare flytter holdbarhetsproblemet... Har ikke helt bestemt meg enda. Er nok mange R med manuell som kjøres som folk, men det er nok mye større andel manuell enn automat som brukes skikkelig hardt.

Originalkassen holdt til nesten 170.000km, og den nye kassen "har ikke de samme slitasjeproblemene" i følge de som bytter den. Det er jo en selgers ord, men gir mening at produsenten har lært noe på 13-14 år. Så jeg har ikke tenkt å være veldig bekymret for holdbarheten neste 15-20 årene :)

Du har nok rett i det du skriv - vil nok tru at manuell bilane får meir juling generellt ergo dyrare over lenger tid. Bilen vår har kun blitt eigd av vaksne folk, og no er det omtrent bare madammen som bruka den ;) no får den relativt fin behandling.

Ja, vi får håpe at nye kassa held - du er iallefall kvitt problemet mange år framover!

Svært fin bil du har iallefall, fine oppgraderinga du gjer også ;)

Sigbha
14/01/13, 17:47
Ute å kjører nå eller?

hgnubel
14/01/13, 18:43
Ute å kjører nå eller?

Ikke siden ca kl 15 i dag, men skulle gjerne kjørt en god langtur :) Så du noe som lignet?

Sigbha
14/01/13, 20:36
Nei var mest om du hadde fått bilen tilbake, kan godt hende du har skreve noe om det men har ikke fått det med meg:)

hgnubel
14/01/13, 22:37
Joda, bilen er på veien igjen med ny girkasse :)

Sjekket kmstand nå, og kassen ble byttet på 166938km. Regner med nye holder mye lenger.

Sånn ellers ble det en etterlengtet vask i dag. Verkstedet som byttet kassen hadde spylt av det verste, men jeg tok en skikkelig runde et par timer nå i kveld:

Prickbort på hele bilen og felger
Avspyling
Surfex HD ca 1:20 på hele bilen, würth felgrens (den rosa som lukter tyggis) og en runde med felgbørsten bak og mellom eikene. Gikk en ekstra runde med surfex og neglebørste på dekkene, kom ut enorme mengder drit.
Avspyling igjen, og fikk renne godt av seg. Overrasket hvor godt voksen holdt seg, hadde tydeligvis vært så mye trafikkfilm at den virket helt borte flere steder, men neida :)
Så en runde med Iron-X over hele bilen. Fant mye metallpartikler under listene og på bakluken, ellers litt overalt.
Avspyling igjen, og så endelig bøttevask med to bøtter, Meguiars NXT såpe og dodo supernatural svamp.
Etter lakken var tatt tok jeg en liten runde med detailerkost og såpevann i grillen, og på undersiden av fangere og sideskjørt, og hjulbuer så godt jeg kom til med en microfiber-vaskehanske... Burde hatt med jekk :)
Og så avspyling til slutt, og tørk med to "miracle dryer" håndklær.

Siden voksen fremdeles gjorde jobben droppet jeg tanken på å legge nytt lag og prøvde heller nyanskaffelsen: Chemical Guys Bare Bones, en petroleumbasert plastfornyer som er ideell blant annet for hjulbuer. Luktet godt, men var blitt alt for mørkt til at jeg kunne se noen forskjell... Får se på det i morgen og se om det er merkbart :)

gaupe
14/01/13, 23:52
Eg syns også det er like kjekt å skrive om korleis eg vaskar, som det er å vaske :-P

Sigbha
15/01/13, 00:02
Er vel en liten ettervirkning han har av å sitte på DCN :P

Øygard
15/01/13, 00:16
Får håpa den nye automatkassen varer lenge då, vedlikehald (oljskift og flushing) og korleis han blir brukt har nok utruleg mykje å sei. Det er jo ikkje sikkert alle dei tidlegare eigarane har vore so veldig flinke med det.

hgnubel
15/01/13, 07:32
Eg syns også det er like kjekt å skrive om korleis eg vaskar, som det er å vaske :-P

Greit å loggføre sånn noenlunde hvilke og hvor sterk blanding man brukte når, så kan man få et inntrykk av hvor lenge voksen holder.. alt tærer jo litt :) Men ja, var vel litt DCN-inspirert å poste dette.. Snikverving av medlemmer kanskje? :rolleyes:

gaupe
15/01/13, 08:45
Greit å loggføre sånn noenlunde hvilke og hvor sterk blanding man brukte når, så kan man få et inntrykk av hvor lenge voksen holder.. alt tærer jo litt :) Men ja, var vel litt DCN-inspirert å poste dette.. Snikverving av medlemmer kanskje? :rolleyes:

Kvalifisering til lengre behandling, vil eg seie ;)

hgnubel
15/01/13, 12:57
Kvalifisering til lengre behandling, vil eg seie ;)

Bare noen vasker bilen min mens jeg er innlagt så går det greit ;)

Sånn ellers så er bilen bare fin på avstand, lakken trenger sårt en runde med maskinpolering og flekklakk på riper og steinsprut og rust på bakluken. Jeg bare prøver å holde den ren og ikke gjøre det mye verre, den er på ingen måte perfekt :(

hgnubel
22/01/13, 23:11
Girkassen ble altså byttet nå like over nyttår, på 166938 km. Fabrikkny, forbedret og forsterket modell av originalkassen. Montert sammen med ny overføringshylse og volvos originale oljekjøler (lånt bilde):
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1421.jpg

Litt egne bilder... nye girkassen er ikke veldig fotogen, men jeg fanget oljekjøleren på "film" mens jeg vasket bilen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1422.jpg

Og så litt bilder fra vasken, til glede for gaupe ;)

IronX jobber på lakken:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1423.jpg

Og på felg:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1424.jpg

Tonytic
23/01/13, 20:58
hva synes du om supernatural svampen? jeg er ihvertfall kjempe fornøyd med min ;)

hgnubel
23/01/13, 21:38
hva synes du om supernatural svampen? jeg er ihvertfall kjempe fornøyd med min ;)

Synes den er veldig bra, lurer på om jeg skal ha en til så jeg har backup hvis den går i bakken... :)

Brukte Zymölsvampen en stund, men følte den fliset seg opp ganske fort og holdt ikke vannet på langt nær like godt som supernaturalsvampen. Jeg likte å vaske med vaskehanske, men føler disse spesielle svampene løfter skiten fra lakken på en bedre måte. Har vært gjennom litt forskjellig microfiber-vaskehansker uten å bli imponert, men ikke prøvd ull enda. Føler ikke behovet heller..

Føles litt drøyt å betale 120kr eller hva det var jeg gav for en svamp, men den gjør jobben bedre og virker som den varer lengre enn vaskehansker... :)

Sigbha
23/01/13, 21:49
En av fordelene med svamp framfor hanske er vel at en svamp kan skylles hvis den ramler i bakken, altså at den blir lettere ren enn en vaskehanske?

hgnubel
23/01/13, 22:00
Ja, jo, men avhenger kanskje litt av hva den lander på... kanskje jeg bekymrer meg for mye, men tror nervene mine hadde blitt beroliget om jeg hadde en backup :)

Sigbha
23/01/13, 22:09
Hehe, er jo greit å ha noen liggende i reserve.
Så du vant konkuranse hos bilnerden, men du har vel ikke fått prøvd Iron out enda?:)

hgnubel
23/01/13, 22:36
Nei, ikke fått prøvd, og nå kjørte jeg jo en god runde Iron-X på bilen min for litt over en uke siden så vet ikke hvor mye den vil finne..

Kanskje prøve å få lurt fattern med på å teste, han har en hvit Berlingo :p Den ble vel levert ny i mai 2012, og jeg vasket den grundig for et par uker siden. Først var den grå, så ble den gulaktig etter prickbort, grå igjen mens surfexen virket, og så trodde jeg den var hvit... likevel fikk jeg den følelsen av å bruke viskelær i Paint når jeg gikk over med berøringsvasken. Tror hele bilen ville blitt solid lilla av IronX, så det må være en god kandidat for test... :)

Sigbha
23/01/13, 22:45
Har prøvd å søke etter noen tester rundt på nett men finner ikke noe særlig om den, så hadde jo vært artig å fått sett hvordan den virker opp mot IronX.
Lurer på å bestille med ei flaske av den neste gang jeg bestiller fra Bilnerden. Brukte såpa fra AutoFinesse sist jeg vasket bilen men den syns jeg det var dårlig glid på men kan godt hende jeg var litt gjerrig på den:)

Daniel V
24/01/13, 10:48
Vaskehanske er jo helt supert! Rett inn i vaskemaskinen etter bruk, så er den jo ny når den kommer ut igjen :)

hgnubel
24/01/13, 11:32
Vaskehanske er jo helt supert! Rett inn i vaskemaskinen etter bruk, så er den jo ny når den kommer ut igjen :)

Raskere å bare skylle opp svampen ;) Men det er jo bare et spørsmål om hva man liker.

Jeg har hørt de som har virkelig feilfri lakk (på DCN-entusiast-nivå) ser mindre (ingen) mikroriper/swirls over tid ved bruk av spesialsvamper som skal ha så mye porer med uniform distribusjon at det aldri er noen egentlig overflate som kan holde små partikler og skitt mot lakken mens den beveges fremfor både mikrofiber og ull-hansker.

Flisesvamp (brukes til fliselegging, uten at jeg er noen ekspert på det), Zymöl, Dodo Supernatural og Bilnerdens Spesialsvamp er alle varianter av dette: http://www.detailersclub.no/forum/topic/8185-test-grout-sponge-til-bilvask/

hgnubel
24/01/13, 23:32
Ble en liten overhaling av bakluketrekket i kveld... Dårlige clips og clipsfester. Dvs clipsfestene var ikke så gale, men så to av de begynte å svikte litt, sånn som dette:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1512.jpg

Så da var det vekk med alt gammelt rask av clips:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1513.jpg

Og frem med volvos repkit, som har ligget på loftet alt for lenge:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1514.jpg

Da ble det ca sånn:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1515.jpg

Og nye friske clips klar til å gjøre jobben:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1516.jpg

Men vent, jeg kan jo ikke clipse fast et møkkete dørtrekk!

Rens og våtsuging av stoffet 50/50:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1517.jpg

Plasten på toppen ble vasket og satt inn med Carpro P.E.R.L. 1:5:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1518.jpg

Og jaggu var det ikke masse støv og drit på baksiden også!
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/01/1519.jpg

Da var det klart til montering :)

Men før det går på må jeg finne en erstatningsfjær som sitter på dørlåsen, den du ser rett på når dørtrekket er av... Noen som har vært ute for tilsvarende, og funnet en løsning? Ser ikke ut som dette er en del Volvo selger løst, og blir for dumt å kjøpe helt ny lås bare pga en fjær synes jeg.

degocostly
25/01/13, 09:01
Finner man ikke den på høggern da? :)

hgnubel
25/01/13, 09:30
Finner man ikke den på høggern da? :)

Burde vel det, men den huggern jeg kjenner til her i distriktet er konkurs... Kanskje noen lokale har tips? :)

Har litt dårlig erfaring med handling fra huggere fra langt borte over telefonen, uten å se delen med egne øyne, så vil helst ha noe lokalt eller noen "skikkelige folk" som kan si den f.eks. ikke er rustet i småbiter... eller knekt.