Vis full versjon : hgnubel: V70R AWD
Nei, det har eg ingen anelse om, dei skulle vere temmeleg like, men drog greitt i frå bilar som skulle ta den temmeleg bra på papiret, slik som BMW 540i med manuell gir og BMW 750i. Det skal seiast at 750en måtte ein opp på fartsperra for å få litt overtak på.
Den spesielle NATO-chipen kanskje ;)
Stort sett lønner det seg å lakke hele bilen, når man har kitt her og litt der. Man får mer for pengene ved hellakkering. :)
Det er vel ikke lenge til at du setter Rupesmaskinen i denne vel?
Hellakkering hadde vært flott, men det er dessverre litt urealistisk når jeg ikke engang kan ta de tingene jeg nevner i en en-gang.. så det får bli en gang det ikke er flere verdensborgere i anmarsj på en stund :)
Ser ikke for meg at jeg får gjort så mye med Rupes-maskinene i år dessverre, men håper å få fyllt og våtslipt noen steinsprut på panseret. Da må jeg jo ta panseret i hvert fall.
Den spesielle NATO-chipen kanskje ;)
Var NATO som betalte bensinen heim i det minste. Avgiftsfri bensin.passa den bilen bra :)
Når du handla Nye caliptere forhand ble det orignale eller annet merke?:)
Når du handla Nye caliptere forhand ble det orignale eller annet merke?:)
Nå er alle calipere originale. Hadde en fra Biltema på foran noen måneder i fjor, men da gikk ikke vinterfelgene på. Er liten margin der originalt, men den fra biltema bygget litt mer ut.
Nå er alle calipere originale. Hadde en fra Biltema på foran noen måneder i fjor, men da gikk ikke vinterfelgene på. Er liten margin der originalt, men den fra biltema bygget litt mer ut.
Tenkte på det samme, kjøpte du nye eller overhala du dine?
Tenkte på det samme, kjøpte du nye eller overhala du dine?
Kjøpte nye :) Men det betyr jo bare skikkelig overhalte virker det som.
Kjøpte nye :) Men det betyr jo bare skikkelig overhalte virker det som.
Hvis du måtte levere inn de gammle, så er de du fikk overhalt.
Hvis du måtte levere inn de gammle, så er de du fikk overhalt.
Måtte og måtte, det var helt frivillig. Men jeg fikk jo noen hundrelapper igjen :)
Det meste av sånne ting blir tydeligvis overhalt i dag. Litt rart egentlig, men er vel mye billigere da, + at det sparer jo miljøet litt :)
Snakket med Even på forumet her som jobber på Toyota, og han sa det at han kunne ikke huske sist han satte i en fabrikksny turbo. Alle turboene de brukte er overhalte. Selv på garantisaker blir det satt inn overhalte turboer.
Men hvis det er sånn med både kalipere og turboer at de er like gode som nye, så er det vel ikke noe problem.
Avspeiler det prisen hos Volvo hvis de er overhalt?
Even sa alle fall at det kostet rundt 30-35K å sette inn en overhalt turbo hos Toyota, og det dobbelte for en ny en.
Stemmer det Daniel sier :)
Ja, prisene er lavere også pga overhalte deler. Som regel er det bare skallet som er det samme mens all innmat er nytt :)
Er absolutt ingen uting med de overhalte delene, like ålreit som de nye :) Har aldri fått ut noen dårlige byttedeler hos oss ihvertfall!
Derimot nye deler har vært dårlig, ikke alltid like god sistekontroll på de her pga det er jo nytt :p
Det meste av sånne ting blir tydeligvis overhalt i dag. Litt rart egentlig, men er vel mye billigere da, + at det sparer jo miljøet litt :)
Snakket med Even på forumet her som jobber på Toyota, og han sa det at han kunne ikke huske sist han satte i en fabrikksny turbo. Alle turboene de brukte er overhalte. Selv på garantisaker blir det satt inn overhalte turboer.
Men hvis det er sånn med både kalipere og turboer at de er like gode som nye, så er det vel ikke noe problem.
Avspeiler det prisen hos Volvo hvis de er overhalt?
Even sa alle fall at det kostet rundt 30-35K å sette inn en overhalt turbo hos Toyota, og det dobbelte for en ny en.
Det siste der var litt spesielt... det er altså ti-talls tusen billigere å kjøpe og få montert fabrikkny automatgirkasse til bilen min enn å få byttet til fabrikkny turbo i en Toyota? :)
Jeg regner overhalte deler for å være nye i grunnen, i hvert fall calipere. De blåses og sjekkes, honer helt sikkert opp og setter i nytt stempel og alt annet som kan løsnes.
Det siste der var litt spesielt... det er altså ti-talls tusen billigere å kjøpe og få montert fabrikkny automatgirkasse til bilen min enn å få byttet til fabrikkny turbo i en Toyota? :)
Jeg regner overhalte deler for å være nye i grunnen, i hvert fall calipere. De blåses og sjekkes, honer helt sikkert opp og setter i nytt stempel og alt annet som kan løsnes.
Dem kan absolutt regnes som nye! Koster ikke det dobbelte vett ;) Enkelte overdriver mer enn meg :eek:
Formulerte meg kanskje litt uklart. Jeg mente i forhold til deleprisen, ikke medregnet arbeid og alt det. Turboen i seg selv kostet visst dobbelt så mye som en overhalt. Han begrunnet det med at Toyota ville at folk skulle bruke overhalte, for det var lettere for alle parter. For å da unngå at folk ville ha nye fabrikksnye. Si at en overhalt turbo koster 15 + arbeid, så koster fabrikksny 30+ arbeid da. Bare et eksempel. Vet ikke hva deleprisen er hos Toyota på sånt.
Ok, da gir det mer mening :)
Da ser det ut til at jeg har ordnet meg med anstendige 17" felger til vinterbruk :)
Litt avhengig av hvilke gode priser jeg får på gode vinterdekk i 205/45R17 LI88 vil de gamle komme for salg etter hvert.
Men blir sikkert å kjøre på gamle felgene denne vinteren tror jeg, hadde egentlig ikke budsjettert med oppgraderinger nå...
Børge Vikebø
28/09/13, 08:02
Hvilke felger har du hatt til vinteren før da? Og om de gamle kommer for salg, hva snakker vi om i sum da?
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)
Hvilke felger har du hatt til vinteren før da? Og om de gamle kommer for salg, hva snakker vi om i sum da?
Det er 16" Volvo Meteor, antrasittgrå. Med michelin x-ice2 piggfritt i 205/55 tror jeg. Må sjekke datomerking og spordybde før jeg sier noen konkret pris. Men fantasipriser driver jeg ikke med :)
gode vinterdekk i 205/45R17 LI88
Eller kanskje heller 215/45... hvis noen har liggende er det bare å gi en lyd :)
Børge Vikebø
28/09/13, 15:09
Det er 16" Volvo Meteor, antrasittgrå. Med michelin x-ice2 piggfritt i 205/55 tror jeg. Må sjekke datomerking og spordybde før jeg sier noen konkret pris. Men fantasipriser driver jeg ikke med :)
Er interessert, dekk er ikke så nøye. Har nokian på mine felger, men de felgene er værre enn nøkken
Er interessert, dekk er ikke så nøye. Har nokian på mine felger, men de felgene er værre enn nøkken
Skal ha deg i bakhodet :) Hvis du har noen passende 17" vinterdekk av god kvalitet på hånden må du bare ringe også, men da hadde du kanskje brukt dem selv og sett etter 17" felger?
Her er felgene som ble hentet i kveld, litt småskadete 7x17" volvo originale Aquila-felger. Relativt sjelden tilbehørsfelg til 960/S/V90 og V/S/C70 på slutten av 90-tallet (ET43). Lett asymmetriske eiker (og veldig skitne):
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1665.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1666.jpg
De kom med noe så (i mine øyne) kult som Pirelli Pzero Asimmetrico-dekk i 205/45R17 W88, to utslitte (såvidt mønster), og to som hadde litt mønster igjen. De som har mønster er produsert i 2001 og 2002, så noe voldsomt kupp var det ikke sånn sett.
Dekktypen, hastighetsindeks og lastindex gjør at jeg lurer på om disse kan ha stått på en V70 R AWD da dekkene var ny. Finner nok flere volvoer med "energy saver" og billigdekk enn med Pzero..
Børge Vikebø
28/09/13, 19:45
Skal ha deg i bakhodet :) Hvis du har noen passende 17" vinterdekk av god kvalitet på hånden må du bare ringe også, men da hadde du kanskje brukt dem selv og sett etter 17" felger?
Naah, 16" holder til vinter, kunne ha vurdert 17, men samtidig er det litt sånn overkill, iallefall når man har 2wd :p
Her er felgene som ble hentet i kveld, litt småskadete 7x17" volvo originale Aquila-felger. Relativt sjelden tilbehørsfelg til 960/S/V90 og V/S/C70 på slutten av 90-tallet (ET43). Lett asymmetriske eiker (og veldig skitne):
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1665.jpg
De kom med noe så (i mine øyne) kult som Pirelli Pzero Asimmetrico-dekk i 205/45R17 W88, to utslitte (såvidt mønster), og to som hadde litt mønster igjen. De som har mønster er produsert i 2001 og 2002, så noe voldsomt kupp var det ikke sånn sett.
Dekktypen, hastighetsindeks og lastindex gjør at jeg lurer på om disse kan ha stått på en V70 R AWD da dekkene var ny. Finner nok flere volvoer med "energy saver" og billigdekk enn med Pzero..
Så disse lå ute på finn :) Vurderte selv ;)
Så disse lå ute på finn :) Vurderte selv ;)
Tror de kan bli pene med litt stell :) Originalfargen her kaller volvo "Champagne", og jeg lurer på om de kanskje heller burde vært silver bright (som sommerfelgene mine) eller antrasitt (som vinterfelgene) for å komme mer til sin rett..
Her er dekkmønsteret på Pzero forresten, lurer på hvordan bilen min hadde tatt seg frem med sånne i alle fire hjørner:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/09/1669.jpg
Børge Vikebø
29/09/13, 15:32
Tror antrasit blir bra :)
Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)
Miniupdate: I dag ble det hentet og satt på nye viskere foran fra Hellanor :)
Samme Hella WB 93 som jeg hadde fra før og som har vært bra i to år tror jeg før jeg merket de ble reduserte nå. Anbefales!
Edit: Ja, og så hentet jeg nye originale skiver og klosser til foran i dag. Satser på montering i kveld eller i morgen.
Redstuff-klossene ser ut til å ødelegge skivene ganske greit, så de blir pensjonert foran i hvert fall :(
Miniupdate: I dag ble det hentet og satt på nye viskere foran fra Hellanor :)
Samme Hella WB 93 som jeg hadde fra før og som har vært bra i to år tror jeg før jeg merket de ble reduserte nå. Anbefales!
Mine vindusviskere ble kjøpt for snart to år siden på bensinstasjonen på Kvikne, aner ikke merke men de passer akkurat, og de duger jammen meg kjempebra fortsatt :-) Bilen var nyinnkjøpt og så rett på service, men vindusviskerne som var "gode nok" til ikke å få kommentar på service måtte "nødskiftes" når det ble slapseføre over fjellet... Men to år i Bergen med uteparkering og to år i her med inneparkering er vel ikke sammenlignbart :-)
Har nok litt å si med regelmessig vask av både bil (frontrute) og viskerene også, vil tro du ikke slurver der :)
De jeg bytter nå viste tegn til slitasje i vår mener jeg det var. Plukket dem av, vasket de skikkelig og satte inn med gummifornyer. Gode som nye frem til omtrent nå i hvert fall, men spanderer på meg nye nå før vinteren.
En kompis av meg mener det eneste riktige er å bytte årlig, men han bruker biltemaviskere som antagelig koster en del mindre..
Ble byttet skiver og klosser foran i går kveld. Tilbake til kun originale volvodeler.
Massevis av gods igjen i skivene som ikke gikk gjennom pkk, så vurderer å få de blåst og dreid og ha som backup. Noen i bergensområdet som kan dreie bort litt slitekanter?
Ble litt panisk bytte nå siden fristen på pkk er gått ut.. :(
Edit: km.stand 175.454
...og da var pkk vel overstått :)
...og da var pkk vel overstått :)
Er en veldig god følse det :)
Aldri vært et problem før nå, var jo bare småplukk på etterkontrollen, "det fikser jeg kjapt" ... og så ble det en hektisk måned på andre fronter før tiden plutselig var trang :(
Men føles bra nå ja :)
I dag fikk jeg vasket og vokset de trauste gamle 16" vinterfelgene som påbegynner sin forhåpentligvis siste sesong på bilen min :)
Montering i morgen satser jeg på, får legge ut bilder da.
Vinterfelgene på, men rakk ikke bilder i dag :(
Børge Vikebø
21/10/13, 20:43
Hvilken dim er det til 17"? 225/45R17? Har en kollega som har noen dekk med 7-8mm mønster.. Riktignok Nangkang, aner fint lite om egenskapene der...
Jeg har hatt nankang sv1 eller 2 ell noe vinterdekk, vil helst ikke snakke om det... Men det er vel en grunn til at kollegaen din har de liggende ;)
Nå som hakkapelitta 8 e lovlige i norge, er vel spøsmålet ang hvilke vinterdekk man skal ha, besvart :)
Beklager forvirringen :) Er de gamle 16" vinterdekkene med Michelin X-Ice2 i 205/55 som er på.
De "nye" vinterfelgene på 17" får bli neste sesong, eller hvis jeg kommer over gode dekk i vinter til rimelig pris i 215/45. 225 bredde blir litt drøyt..
Og piggdekk vil jeg ikke ha :)
Børge Vikebø
22/10/13, 13:58
Han hadde uansett bare 2, så de kan forbli fendere for min del..
Da ble det spontankjøp av babystol i dag. Fikk hjelp av de trivelige folkene hos barnashus.no til å prøve hva som passet, og Cybex Aton 2 gikk inn med base bak meg! Hadde aldri trodd med tanke på hvor mye plass det vi hadde før (MaxiCosi Cabriofix) tok i lengderetningen :)
Så der er et tips for de som leter etter plasseffektiv basestol som kan festes med belte i biler uten isofix..
Da ble det spontankjøp av babystol i dag. Fikk hjelp av de trivelige folkene hos barnashus.no til å prøve hva som passet, og Cybex Aton 2 gikk inn med base bak meg! Hadde aldri trodd med tanke på hvor mye plass det vi hadde før (MaxiCosi Cabriofix) tok i lengderetningen :)
Så der er et tips for de som leter etter plasseffektiv basestol som kan festes med belte i biler uten isofix..
Notert! :) Min søster kjøpte en barnestol som hadde roterbar base. Det har jeg aldri sett før. Setter inn barnet i stolen med stolen vendt mot døra, og så snur du det så det står bakovervendt. Genialt!
Ja de er ganske kjekke, men de jeg har sett i hvert fall har ikke noen bøyle å bære det i og ikke ment å ta ut og inn av bilen sammen med ungen.. Men finnes kanskje det også?
Når småen er under ca 10kg synes jeg det er utrolig greit å nappe med hele stolen, så sitter han tørt og trygt mens vi kler på oss, handler, etc.
Enig i dette! Var veldig greit å ta med stolen over allt når minien var under 10kg, men no etter 8,5mnd når han har bikka 12kg og begynnt å stå sjølv har bilstolen bare blitt ståande permanent i bilen.
Ingen som har god løysing på å lage til Isofix i desse bilane ?
Har vurdert å kjøpe braketten for nyare bilar, for deretter å sveise om innfestinga til 850/v70 slik at det kan passe. Noko formeining om dette ?
Ja de er ganske kjekke, men de jeg har sett i hvert fall har ikke noen bøyle å bære det i og ikke ment å ta ut og inn av bilen sammen med ungen.. Men finnes kanskje det også?
Når småen er under ca 10kg synes jeg det er utrolig greit å nappe med hele stolen, så sitter han tørt og trygt mens vi kler på oss, handler, etc.
Dette er "trinn 2" stol, fra 9 til 18 såvidt jeg vet. De fleste av de står vel fastmonterte? Har BeSafe izi Kombi sjøl.
Enig i dette! Var veldig greit å ta med stolen over allt når minien var under 10kg, men no etter 8,5mnd når han har bikka 12kg og begynnt å stå sjølv har bilstolen bare blitt ståande permanent i bilen.
Ingen som har god løysing på å lage til Isofix i desse bilane ?
Har vurdert å kjøpe braketten for nyare bilar, for deretter å sveise om innfestinga til 850/v70 slik at det kan passe. Noko formeining om dette ?
C70 etter sann ca 2002, har isofix bake, kan sikkert ta ei triks derifrå, elles har det vorte brukt brakettar frå førstegenerasjons v40.
12 kg og 8,5 mnd, et godt forstår eg ;) På tide å få ungane i aktivitet, dei legg ikkje på seg så mykje no framover, no skal fettet verte til musklar, og så er det vel nokre relativt tunge barnesjukdomar som ein skal igjennom.
hgnubel, stol til den minste? Volvo sin minste er jo grei der, tek ikkje så mykje plass, men den større stolen er litt verre. Går igrunnen greitt i P80 med desse stolane, sjølv for meg. Men i V70N med atacama, var ikkje dette råd.
Er det "lov" å ettermontere isofix-fester i en bil som ikke har det originalt? Og må dette sveises?
Han et godt, men er særs mykje aktivitet for tida så vekta har stagnert no. Han er faktisk 9 mnd, *kikke på kalendaren* off kor tida går (!)
Skal vel skrue isofix-festet i sikkerhetsbelte holdarane..? har som sagt ikkje studert dette noko nærmare så det har kun blitt med tankegangen.
Meina at det var en tråd angåande Isofix i desse bilane tidlegare, men finn ikkje den igjen.
Han et godt, men er særs mykje aktivitet for tida så vekta har stagnert no. Han er faktisk 9 mnd, *kikke på kalendaren* off kor tida går (!)
Skal vel skrue isofix-festet i sikkerhetsbelte holdarane..? har som sagt ikkje studert dette noko nærmare så det har kun blitt med tankegangen.
Meina at det var en tråd angåande Isofix i desse bilane tidlegare, men finn ikkje den igjen.
På P2-bilane, har ein mutterar i karosseriplata under stolane, som ein skruar fast isofix-braketten i.
Har vært en del tråder, tror jeg har vært ansvarlig for minst en av dem.. Konklusjonen for min del ble at det ikke var noe jeg enkelt fikk til selv og siden jeg ikke har kompiser som sveiser så måtte jeg antagelig ha betalt noen for jobben, og regnet egentlig med det ikke var mange som ville ta en sånn jobb med tanke på eventuelt ansvar eller bare ansvarsfølelse om noe skulle gå galt.
Men problemet er jo å få noe som sitter der det skal, samtidig som det ikke ødelegger for at seteryggen kan legges ned. Mine siste tanker om det før jeg la det på hyllen gikk ut på å ha en brakett som skrus fast med beltefestene og har en slags hengsle i bøylene helt innerst mot braketten slik at de bøyer seg ned når bakseteryggen legges ned. Hvis de er fjærbelastet eller litt trege i bevegelsen går det an å få sitteputen tilbake på plass også uten å ha fire armer.
Vet ikke hvor mye disse må tåle, men de skal jo bare "ankre opp" basen og om de flexer litt nedover tror jeg ikke det er krise. Det du fester i dem kan jo svinge relativt fritt i mange fester jeg har sett og putene demper bevegelsene mye. Men hvis jeg skulle stolt på noe slikt ville det nok vært litt grovere dimensjoner enn originalfestene i nyere Volvo, særlig med tanke på den hengslefunksjonen.
Hvis noen lager noe slikt vil jeg veldig gjerne se bilder, selv om jeg klarer meg greit uten disse bøylene akkurat nå :)
Det kan jo tenkast at det kan vere lurt å frakte ungane sine i ein konstruksjon som er nyare enn 21 år også ;)
HEEEY, ekje denne plattformen til å stole på seie du ?
HEEEY, ekje denne plattformen til å stole på seie du ?
Utviklinga har gått sin gang sidan 92 :)
Kjøp dere S80! Da får du plass til vogna, og god plass i baksetet! :p
MEN, det er ingen V70R AWD... Med de gleder den fører med seg :)
Hehe, gjerne det. Men er bare litt meir praktisk med stv mtp barnevogna. Gammal bil eller ei, så er no iallefall p80 sikrare enn en gammal 700/900 stv som familiebil.
Kjøp dere S80! Da får du plass til vogna, og god plass i baksetet! :p
S80en har eit veldig langt og trangt bagasjerom, og det er ikkje praktisk når ein skal inn med barnevogna.
Det ein treng, er ein V80 :D
To små julegaver til bilen siste uken, brukt sort Packline F 800 ABS tror jeg den heter, romslig skiboks i hvert fall. Og så nytt Sønnak Powerline batteri i dag :)
Bilder får eventuelt komme litt etterhvert..
To små julegaver til bilen siste uken, brukt sort Packline F 800 ABS tror jeg den heter, romslig skiboks i hvert fall. Og så nytt Sønnak Powerline batteri i dag :)
Bilder får eventuelt komme litt etterhvert..
Vi veit åssen et bilbatteri og skiboks ser ut :p Spar båndbredden til noe kult ;-) (Ikke fordi vi ikke vil ha bilder, men må jo motivere deg til å vaske og shine og ta bilder av kult stuff fremfor noe så kjedelig som skiboks og blybatteri...
Batteriet har stått og ladet i natt, bare for å oppdatere enda mer der ;)
Men ja, det blir jo ofte litt kjedelig her i forhold til andre tråder med masse kule modifikasjoner.. mangler litt overskudd om dagene, og nå i januar kommer en ny unge så jeg kan vel egentlig bare sette denne workloggen på pause i et års tid :p
Ser den :-) Men det er jo viktig å prioritere hva som er viktig her i livet, å bruke litt tid på ungene har man virkelig igjen for på alle måter siden....
Ser den :-) Men det er jo viktig å prioritere hva som er viktig her i livet, å bruke litt tid på ungene har man virkelig igjen for på alle måter siden....
Jepp.
... da kan de hjelpe til med å vaske og skru bil ;)
Batteriet har stått og ladet i natt, bare for å oppdatere enda mer der ;)
Men ja, det blir jo ofte litt kjedelig her i forhold til andre tråder med masse kule modifikasjoner.. mangler litt overskudd om dagene, og nå i januar kommer en ny unge så jeg kan vel egentlig bare sette denne workloggen på pause i et års tid :p
Velkomen i klubben, ein må prioritere vedlikehald. Vi har tre bilar i sving, slik at ein kan skrue/ta ut av drift ein om gangen, fordi det er ikkje alltid råd å få skrue så lenge kvar gang ein vil det. Den svarte står delvis demontert for skifte av pakninga på sumpen på girkassa, men det er mogleg eg set vekk den jobben ser eg.
Den svarte står delvis demontert for skifte av pakninga på sumpen på girkassa, men det er mogleg eg set vekk den jobben ser eg.
*Kremt*
Den girkassa har ingen "løs" sump... Men den har et ventildeksel som kan lekke litt. Sump henger alltid nederst og samler olja når den ikke er i sirkulasjon; dette dekselet står tross alt mer forover enn nedover og har ene og alene til funksjon å kunne komme til ventilstyringa på kassa.
Er vel litt pes siden motoren må henges opp og subframen senkes for å komme til så man kan da av dekselet, få rengjort og legge ny flytende pakning og sause det sammen igjen?
Velkomen i klubben, ein må prioritere vedlikehald. Vi har tre bilar i sving, slik at ein kan skrue/ta ut av drift ein om gangen, fordi det er ikkje alltid råd å få skrue så lenge kvar gang ein vil det. Den svarte står delvis demontert for skifte av pakninga på sumpen på girkassa, men det er mogleg eg set vekk den jobben ser eg.
Når du først har av det som vel må være dekselet over ventilene, har dere merket noe unormal giring eller annet rart med kassen?
De ventilene kan jo justeres for å motvirke diverse... fant en howto en gang, skal se om jeg finner den igjen.
Der: http://www.rostratransmission.com/pdf/AW55-50-Solenoid-Adjustment-Chart-v2.pdf
Og forsåvidt mye spennende her: http://www.sonnax.com/resources
Den girkassa har ingen "løs" sump... Men den har et ventildeksel som kan lekke litt. Sump henger alltid nederst og samler olja når den ikke er i sirkulasjon; dette dekselet står tross alt mer forover enn nedover og har ene og alene til funksjon å kunne komme til ventilstyringa på kassa.
Er vel litt pes siden motoren må henges opp og subframen senkes for å komme til så man kan da av dekselet, få rengjort og legge ny flytende pakning og sause det sammen igjen?
Nei, det har ikkje eine og aleine den funksjonen, oljen kjem tilbake frå kjølar via dette huset, så det har ein oppsamlingsfunksjon der. Men framgangsmåten er som du foreskriv, gjorde du det på XC90en?
Når du først har av det som vel må være dekselet over ventilene, har dere merket noe unormal giring eller annet rart med kassen?
De ventilene kan jo justeres for å motvirke diverse... fant en howto en gang, skal se om jeg finner den igjen.
Der: http://www.rostratransmission.com/pdf/AW55-50-Solenoid-Adjustment-Chart-v2.pdf
Den mistar olje for ofte, og no slurar den når den er kald, så bilen er ikkje i bruk. Men det endar vel med at ein må bytte kasse rett etterpå :(
Nei, det har ikkje eine og aleine den funksjonen, oljen kjem tilbake frå kjølar via dette huset, så det har ein oppsamlingsfunksjon der. Men framgangsmåten er som du foreskriv, gjorde du det på XC90en?
Nope, Fikk påpakning på at det var lekkasje der på XC90 på første service jeg hadde den på, problemet var bare at verkstedet startet servicen med å bytte automatolje og hadde søla, så da jeg fikk tilbake bilen og fikk rengjort etter oljeskift så har den heller ikke lekket noe mer. Dermed sparte jeg drøyt 10.000 kr på å reparere et ikke-eksisterende problem de anbefalte å utbedre innen neste service. Bilen har vært på service på samme verksted to ganger etterpå uten at det er blitt kommentert noen lekkasje der, så enten var det nok å vaske bort deres eget søl, eller så har lekkasjen "grodd" :-)
Nope, Fikk påpakning på at det var lekkasje der på XC90 på første service jeg hadde den på, problemet var bare at verkstedet startet servicen med å bytte automatolje og hadde søla, så da jeg fikk tilbake bilen og fikk rengjort etter oljeskift så har den heller ikke lekket noe mer. Dermed sparte jeg drøyt 10.000 kr på å reparere et ikke-eksisterende problem de anbefalte å utbedre innen neste service. Bilen har vært på service på samme verksted to ganger etterpå uten at det er blitt kommentert noen lekkasje der, så enten var det nok å vaske bort deres eget søl, eller så har lekkasjen "grodd" :-)
Meinar faktisk at denne begynt å lekke etter bytte av olje. Burde jo ikkje vere nokon samanheng, håper ikkje det er fordi dei har prøvd å løfte på lokket.
Min "pisset olje" i følge mekanikeren hos Frydenbø på pkk, viste seg å være undertegnede som ikke hadde fått peilepinnen helt på plass. Står jo litt køddete plassert på disse, og har ikke lekket en dråpe siden den ble satt skikkelig på plass.
Den mistar olje for ofte, og no slurar den når den er kald, så bilen er ikkje i bruk. Men det endar vel med at ein må bytte kasse rett etterpå :(
Hvordan merker man at den slurer når den er kald? Synes nå alle automatkasser slurer og holder på jeg :p Turtelleren går jo opp og ned som en Jojo, hehe :p
Mister fremdrift, rett og slett. Jeg hadde en test på fjorårets vinterbil, 740 med F-motor og automat, kasta den inn i rundkjøring og jassa ut av den. Skvulpa olja til kassa til siden så fria den ut og jeg trilla ut av rundkjøringen :p Så tok det tak igjen etter noen få meter. Den lakk "litt".
Oljeskift nå i dag på 177104km. Castrol Magnatec 5w-40, original volvo oljefilter og pakning på tappepluggen.
Og en skikkelig vask :) Klar for juleferien nå!
God jul :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/857.jpg
Bare en liten update for egen del: Har vært litt svetting fra returslangen på servooljen en stund, så har hatt det i bakhodet og sjekket nivået ofte.. i dag fikk jeg endelig somlet meg til å plukke av slangen og den var myk og fin, men klemmen virket løs og satt litt uheldig. Glad hvis det var alt som skulle til :)
Toppet opp med Volvo original servoolje og tørket bort alt søl/svetting. Krysser fingrene nå.
Betongbil som skiftet felt og prøvde seg på en pit-manøver på meg i nygårdshøydetunellen nå i formiddag.. på vei hjem fra "utskrivingskontroll" på kvinneklinikken med 4 dager gammel baby i baksetet.
Alt vel med alle, bortsett fra bilen som må ha litt ny lakk og rette en liten bulk.
Tror han sjåføren merket at jeg var en smule sint for å si det sånn... takst nå :(
Volvo-turbo
17/01/14, 10:59
Gratulere med arving :)
Gratulere med arving :)
Takk :)
Skummelt! Godt det gikk bra. :)
Fikk bekreftelse fra selskapet som eier bilen nå at oppretterselskapet bare skal sende dem regning på jobben, det var godt det ikke ble noen kamp... fremdeles skjelven. Worst case hadde bilen dyttet oss rundt og vi hadde havnet i foran han eller rett inn i tunellveggen.
Da skal bilen inn til retting uken etter neste, hos Frydenbø Bilskade AS på Minde :)
Blir det opplakking av de andre delene av bilen du har snakket om også?
Sannsynligvis ikke, dårlig timing å smelle like etter jeg fikk barn #2.
Valgte også å bruke Frydenbø fordi jeg vet de er flinke og ikke vanskelige på reklamasjoner. De er absolutt ikke billigst...
Bakluken ville kostet meg ca 6-7k å lakke der når den leveres løs og fri for rute og innmat og oppstart tas på den andre regningen. Håper å få det og litt annet småplukk ordnet litt rimeligere.
Men skal i hvert fall ta meg råd til de få kronene ekstra for å få lakk på hele fangeren bak :)
Sannsynligvis ikke, dårlig timing å smelle like etter jeg fikk barn #2.
Valgte også å bruke Frydenbø fordi jeg vet de er flinke og ikke vanskelige på reklamasjoner. De er absolutt ikke billigst...
Bakluken ville kostet meg ca 6-7k å lakke der når den leveres løs og fri for rute og innmat og oppstart tas på den andre regningen. Håper å få det og litt annet småplukk ordnet litt rimeligere.
Men skal i hvert fall ta meg råd til de få kronene ekstra for å få lakk på hele fangeren bak :)
Egentlig synes jeg den prisen var rimelig grei. Fikk pris på 8k pluss eventuelt slip og sparkel når jeg forhørte meg på lakkverkstedet rett borti gata her, gjaldt bare panseret. Kunne gi meg samlerabatt, så prisen ble totalt 12k om jeg tok med fangeren i samma slengen. Maskering skulle han stå for selv da.
Lakkering koster, verre er ikke det... jeg valgte å gå via en kamerat av meg jeg vet er flink, den store fordelen med å ta det på et autorisert verksted er jo garantien. Lakk er sarte saker, BMW hadde jo en søksmålsrunde for en stund siden i mangemillionersklassen, fordi lakken på taket hadde en tendens til å flake av i sollys. Greit å ha garanti på jobben i den situasjonen.
Dobbeltmoralisten i meg fryder seg litt her, ettersom jeg preiker hvitt arbeid, og selv velger et litt mer skyggelagt et:-)
Betalte 2 tusen for å få ny lakk på frontfangeren for to år siden. Dette var på lakkeringsverksted. Kanskje veldig billig? Jobben var utrolig bra utført.
Pleier være ca 2000 bare for oppstart, så det er ofte minstepris uansett om du skal ha lakkert en skvettlapp eller et panser med riktig lakk-kode. Lakken er jo ikke ferdig på boks men blandes med herder etter hvert. Og så må lakksprøytene vaskes og renses mellom hver farge..
Hvis det er en lakk de bruker hver dag, eller kan samle opp litt og lakke alt som skal være 417-blått en dag og alt som skal være 601-rødt en annen dag så kan det spares litt penger.
Når det gjelder lakk og garanti må jeg innrømme jeg skiller litt mellom karosseriet (som eventuelt må kappes og sveises hvis stål må byttes) og dører, forskjermer og panser.
På karosseriet ville jeg aldri hobbymekket rust eller bulker, og garanti på arbeidet er gull, men panser og bakluke kan jeg tøye litt grenser og prøve litt mer. Det er tross alt ganske vanlige deler som kan enkelt byttes.
Har steinsprutskader på panser, noen ganske drøye rundt grillen, de tenker jeg å prøve å ta selv med flekklakk og 2k klarlakk :)
Betalte 2500 for hellakkering i knallrød + klarlakk på min første vil i 1990, etter dette har jeg heldigvis ikke hatt behov for lakkjobber ;-)
Ignorerer helt Tores innspill om priser på lakk her, og går fort videre ;)
Gav 1500,- av egen lomme for å få lakket hele bakfangeren, men det betyr vel gjerne at hadde jeg bare kommet med bilen og ville ha lakkert fangeren så hadde det blitt noe slikt som 2000+1500, og eventuelt om det kom noe mer arbeid med plastrep eller slikt i tillegg.
Før og etter-bilder av bulken:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/568.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/569.jpg
Så renset jeg rattet i dag med Swissvax leather kit, og må bare si det er MYE bedre enn Autoglym sitt som jeg har tenkt var "greit nok"! Trodde rattet var relativt rent og pent (renset det i høst en gang med Autoglym), men her er vel ca halvparten av møkken som formelig rant av:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/570.jpg
Og tilslutt, jeg tenkte for en tid siden å lage mitt eget verktøy for justering av grunntrykket på wastegate, men det strandet litt fordi siste del av puslespillet (håndpumpen) jeg fant viste seg å være søppel. Men her var et bra tips: http://v70r.com/forums/topic/33475-make-your-own-wastegate-setting-tool-how-to%E2%80%A6/
Pumpe ment for blodtrykksmålinger, med stengeventil. Ca 27kr inkl frakt fra Kina, på ebay :) Plutselig på vei i posten nå...
Link til den lure lille saken? :)
Hvordan fortoner justeringa seg i oppførsel, Nubel? Svirre har meg bekjent Motronic 4.4, mens jeg har ME7, noe jeg tror du har og... og keg har alltid hatt inntrykket av at disse tillater mindre justering av WG, med alle de elektroniske sikkerhetsforanstaltningene og slikt. Om du rapporterer stødig og stabil økning i grunntrykket, skal jeg umiddelbart under panseret på Vera når jeg kommer hjem.
Link til den lure lille saken? :)
Pumpen? Her: http://m.ebay.com/itm?itemId=251400455698
Hvordan fortoner justeringa seg i oppførsel, Nubel? Svirre har meg bekjent Motronic 4.4, mens jeg har ME7, noe jeg tror du har og... og keg har alltid hatt inntrykket av at disse tillater mindre justering av WG, med alle de elektroniske sikkerhetsforanstaltningene og slikt. Om du rapporterer stødig og stabil økning i grunntrykket, skal jeg umiddelbart under panseret på Vera når jeg kommer hjem.
Jeg har ikke tenkt å gjøre annet enn å sjekke at jeg har korrekt grunntrykk og eventuelt justere det til det blir riktig :)
Pumpen? Her: http://m.ebay.com/itm?itemId=251400455698
Jeg har ikke tenkt å gjøre annet enn å sjekke at jeg har korrekt grunntrykk og eventuelt justere det til det blir riktig :)
Kom igjen a... vær prøvekanin:-)
Kom igjen a... vær prøvekanin:-)
Er alt for kjedelig og gammel for slikt.. men er dealen å få trykk tidligere, eller mer trykk?
Me7 som jeg også har skiller seg jo fra de eldre ved at den har boost pressure sensor og slipper å gjette (beregne) vha. lmm, etc.
Er alt for kjedelig og gammel for slikt.. men er dealen å få trykk tidligere, eller mer trykk?
Me7 som jeg også har skiller seg jo fra de eldre ved at den har boost pressure sensor og slipper å gjette (beregne) vha. lmm, etc.
Det gjer ME4.4 også, lurer på om det var ein av tinga som skiljer den frå 4.3.
Du får høgare grunntrykk ja. Men du kan jo ha problem med trykklekkasje over wastgate f.eks.
Får økt grunntrykk, ja, og det kommer tidligere på turtall. Et av problemene med det er at folk som ikke tar seg tida til å prøve og feile måker på med justering, som ender med en bil som spinner seg løs uansett, og således blir ukjørbar i bymiljø. En liten justering gir deg litt ekstra push ved forbikjøring og på motorveihastigheter, derfor jeg er interessert i det. Les denne artikkelen her, veldig interessant lesing. Tar riktignok for seg M4.3 og M4.4, men prinsippet er det samme, selv om jeg har inntrykk av at det står litt sensorer i veien for at vi med ME7 skal få skikkelig utbytte av det... (prove meg wrong, please:D)
http://www.forums.turbobricks.com/showthread.php?t=10961
Nå er det ikke meningen å være ufin men jeg har aldri følt behov for mer push ved forbikjøringer eller motorveikjøring med bilen min ;)
Får økt grunntrykk, ja, og det kommer tidligere på turtall. Et av problemene med det er at folk som ikke tar seg tida til å prøve og feile måker på med justering, som ender med en bil som spinner seg løs uansett, og således blir ukjørbar i bymiljø. En liten justering gir deg litt ekstra push ved forbikjøring og på motorveihastigheter, derfor jeg er interessert i det. Les denne artikkelen her, veldig interessant lesing. Tar riktignok for seg M4.3 og M4.4, men prinsippet er det samme, selv om jeg har inntrykk av at det står litt sensorer i veien for at vi med ME7 skal få skikkelig utbytte av det... (prove meg wrong, please:D)
http://www.forums.turbobricks.com/showthread.php?t=10961
En skal være veldig forsiktig med å justere turbotrykk ja, her er det en som har skrudd opp bare bittelitt og man ser jo hva som skjer. Sjåføren kjører med et egg under pedalen, men det hjelper ikke. Enda værre blir det på en AWD der en må bytte 4 hjul fordi de spinner løs hele tiden.
http://youtu.be/dGDxgYWG5MU
240p, we meet again.
En skal være veldig forsiktig med å justere turbotrykk ja, her er det en som har skrudd opp bare bittelitt og man ser jo hva som skjer. Sjåføren kjører med et egg under pedalen, men det hjelper ikke. Enda værre blir det på en AWD der en må bytte 4 hjul fordi de spinner løs hele tiden.
Jeg innbiller meg at clutchen, vinkelkassa eller viscoen ryker før fire hjul klarer å spinne seg løs på ellers original motor, men problemet er jeg veldig klar over. Man skal være forsiktig, men de aller fleste kunne vel tenkt seg litt mer trøkk ved forbikjøring, slik at man slipper å gire ned.... dette gjelder selvfølgelig ikke i like stor grad de med autolat, men antar at kassa ikke jobber like hardt her og.
Jeg skal innrømme og si at min går på 0,5 i stedet for 0,35bar. Bedre respons på motor og litt ekstra futt har jeg fått (det er det lille ekstra). Hører heller ingen ulyder og kjørt med det i 5mnd samt. kombinert med 98blyfri.
Jeg skal innrømme og si at min går på 0,5 i stedet for 0,35bar. Bedre respons på motor og litt ekstra futt har jeg fått (det er det lille ekstra). Hører heller ingen ulyder og kjørt med det i 5mnd samt. kombinert med 98blyfri.
Det må jo bli helt ukjørbart med hjulspinn all over the place!
Det er dette jeg forsåvidt og er ute etter, i og med at vi har samme motor, ytelsesmessig. However, direkte erfaringer med motoren min, og Nubel sin, har jeg ikke funnet. Ladetrykkssensorer og elektronisk gasspjeld tror jeg setter en liten hindring for wastegateprosjektet.
Forsiktig prøving kommer jeg nok til å gjøre, men artikkelen fra turbobricks over gir jo inntrykk av at ME7 er langt verre å hanskes med når det kommer til slike modifikasjoner.
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/639.jpg
Med den ekstreme "trimmen" så kan jeg løsrive bilen på tørr asfalt, så ja; helt ukjørbar!
Nå er det ikke meningen å være ufin men jeg har aldri følt behov for mer push ved forbikjøringer eller motorveikjøring med bilen min ;)
Du er berre uvitande ;)
Du er berre uvitande ;)
Kan vel aldri ha nok motorkraft nei, men jeg klarer meg helt greit så lenge jeg kan kjøre forbi før blinklyset rekker å blinke to ganger, mens passasjeren tisser på seg av skrekk.. ;)
Med den ekstreme "trimmen" så kan jeg løsrive bilen på tørr asfalt, så ja; helt ukjørbar!
Hva har du gjort med din? :)
Hva har du gjort med din? :)
Blodtrimma bilen fra 0,35 til 0,5bar :p Svarte egentlig mest på The Sven sin kommentar litt lenger opp ;)
Jeg skrudde litt på wastegaten på den jeg hadde, husker ikke hvor mye, men så lenge det går bedre og ikke ga noen problem ser jeg ikke problemet egentlig... Problemet er vel i det man får for mye luft og lite drivstoff så den går for magert og begynner å svir noe... Men det får da være måte på hvor lange forbikjøringer man skal ha også...
Kjapp avspyling i dag med statoilhøytrykk (dvs omtrent som litt hissig bergensregn) og statoilsåpe. Glemte surfexen hjemme :(
Godt å se skvettlappene (som fikk litt vask og polytrolbehandling i går) holdt seg, var litt bekymret for at de fremdeles var litt klebrige da jeg måtte ut og kjøre og at polytrolen ville suge til seg og "lime fast" møkk:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1100.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1101.jpg
Jeg skrudde litt på wastegaten på den jeg hadde, husker ikke hvor mye, men så lenge det går bedre og ikke ga noen problem ser jeg ikke problemet egentlig... Problemet er vel i det man får for mye luft og lite drivstoff så den går for magert og begynner å svir noe... Men det får da være måte på hvor lange forbikjøringer man skal ha også...
Som nevnt tidligere synes jeg egentlig bilen er vill nok, men det kan jo hende at en tidligere eier har gjort noe her allerede. Har i hvert fall ikke merket noe negativt, men synes det er greit å få sjekket grunntrykket uansett :)
Som nevnt tidligere synes jeg egentlig bilen er vill nok, men det kan jo hende at en tidligere eier har gjort noe her allerede. Har i hvert fall ikke merket noe negativt, men synes det er greit å få sjekket grunntrykket uansett :)
Grunntrykk er for pyser :-P Disse bilene gir mye mer moro med litt ekstra trykk ;-)
Skjønner ikke hvorfor alle dere med lavtrykksturbo-erfaringer tror jeg trenger mer trykk ;)
Skjønner ikke hvorfor alle dere med lavtrykksturbo-erfaringer tror jeg trenger mer trykk ;)
Begynner å bli krenkende detta nå :p Hehe. Mye vil ha mer er det noe som heter...Personlig liker jeg det å kunne gi på i 3. gir i 70km/t og peise forbi 2-3 biler og ha en god margin igjen, det er noe jeg regner med du også kan med R'en din, men nå drar jeg mye campingvogn i sommerhalvåret og liker VELDIG godt å ha det lille ekstra når den henger på ;)
Kjenner til det der, når eg køyrte med 1800 kg vogn, kjentes det ut som bilen var ein 2,5T :-P
Kjenner til det der, når eg køyrte med 1800 kg vogn, kjentes det ut som bilen var ein 2,5T :-P
Da kan du forestille deg hvordan jeg føler det ;)
Blodtrimma bilen fra 0,35 til 0,5bar :p Svarte egentlig mest på The Sven sin kommentar litt lenger opp ;)
Hvor mange runder har du leka?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1100.jpg
Strøkent det her! Men bli kvitt de grusomme blinklyspærene! ;)
Da kan du forestille deg hvordan jeg føler det ;)
Som ein D5, var litt verre å køyre forbi då :-( 300 hk med vogn Funkar fint :-D
Syns faktisk det var pent med originalgrillen. :)
Nå skal det jo sies at hans er en originalbil i ordets rette forstand... og når alt er originalt, ser som regel originalt best ut:-)
Strøkent det her! Men bli kvitt de grusomme blinklyspærene! ;)
Har faktisk kun byttet en skiltlyspære på bilen de tre årene jeg har hatt den! Og skjermblinkpærer fordi de var for hvite for å gå gjennom PKK... Men må ha nye parklyspærer og det spørs om det ikke blir nye blinklyspærer også da :)
Syns faktisk det var pent med originalgrillen. :)
Ja jeg også, så jeg har ikke noe hastverk men jeg skal ha på igjen en XC-grill etter hvert. Jernmerket i midten er forresten borte på nedre halvdel, men på bilder kan man tro det bare er lyset som gjør det :p
Hvis noen har en som er hel og fin de ikke vil ha så er det bare å sende PM :)
Nå skal det jo sies at hans er en originalbil i ordets rette forstand... og når alt er originalt, ser som regel originalt best ut:-)
Hei, jeg har da uoriginale lykter, eksos og hengerfeste! Og spylervæskedyser, vindusvisker-relé, vindusviskere, håndbrekkhåndtak og sikkert noe annet jeg har glemt :p
Men originalt hengerfeste ligger på vent, må bare få et strøk hammerlakk eller lignende...
Har faktisk kun byttet en skiltlyspære på bilen de tre årene jeg har hatt den! Og skjermblinkpærer fordi de var for hvite for å gå gjennom PKK... Men må ha nye parklyspærer og det spørs om det ikke blir nye blinklyspærer også da :)
Ja jeg også, så jeg har ikke noe hastverk men jeg skal ha på igjen en XC-grill etter hvert. Jernmerket i midten er forresten borte på nedre halvdel, men på bilder kan man tro det bare er lyset som gjør det :p
Hvis noen har en som er hel og fin de ikke vil ha så er det bare å sende PM :)
Scstyling selger brukte org xc griller for 1000,-kr :P
Fail! Klarglasslamper?
Scstyling selger brukte org xc griller for 1000,-kr :P
Ah, godt tips! Jeg fant brukte inkl frakt fra usa for ca samme pris, men veien er mye lengre både fysisk og mellom hva en tilfeldig ebay-selger sier er "fin" og hva jeg vil tro Jahn vil gå god for hvis jeg spør..
Scstyling har også gode priser på nye, og jeg har egentlig mest lyst på en ny så jeg vet den er 100% :)
Beklager, originalbil i Gaupeforstand... altså, sålenge det er brukt Volvodeler, er drt godkjent.
Beklager, originalbil i Gaupeforstand... altså, sålenge det er brukt Volvodeler, er drt godkjent.
Da er spørsmålet om lykter, eksos, hengerfeste, spylerdyser, vindusvisker-relé og vindusviskere er OEM-deler. :p
Da er spørsmålet om lykter, eksos, hengerfeste, spylerdyser, vindusvisker-relé og vindusviskere er OEM-deler. :p
Ikke eksos, hengerfeste, vindusvisker-relé og vindusviskere...
Ikke eksos, hengerfeste, vindusvisker-relé og vindusviskere...
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/4.png
Da byr jeg 10 lapper for Nubels uoriginalare.
Heldigvis ikke tilsalgs :p
Ble vask og kos med bilen i går kveld. Klipper og limer litt fra detailersclub siden jeg postet bildene der først:
Litt bilder etter gårsdagens vask :) Ganske amatør, men har i hvert fall brukbart kamera (med kit-objektiv... :rolleyes:) når jeg husker å ta det med, og prøver litt forskjellige ting, vinkler, bakgrunner, etc... Tar gjerne i mot tips om hvordan ta bedre bilder.
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2014-02-22%20Vask%20og%20miniphotoshoot/IMG_0492_1024_zpsea50f3e4.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2014-02-22%20Vask%20og%20miniphotoshoot/IMG_0493_1024_zps414fa999.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2014-02-22%20Vask%20og%20miniphotoshoot/IMG_0496_1024_zps2f3eead7.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2014-02-22%20Vask%20og%20miniphotoshoot/IMG_0498_1024_zps1267644b.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2014-02-22%20Vask%20og%20miniphotoshoot/IMG_0500_1024_zps985ddcad.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2014-02-22%20Vask%20og%20miniphotoshoot/IMG_0501_1024_zps27b30fad.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2014-02-22%20Vask%20og%20miniphotoshoot/IMG_0503_1024_zpsc48d2e04.jpg
http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/V70RAWD/2014-02-22%20Vask%20og%20miniphotoshoot/IMG_0491_1024_zps3d155463.jpg
Første bud er kanskje å vaske linsen og/eller ha mer fokus (...) på hvor fokuseringen gjøres.
Og nei jeg aner ikke hva slags bil som står bak den porten :) Var for møkkete rute til at jeg kjente igjen noe merke i farten, men størrelsesmessig er det nok fra denne siden av atlanteren :)
Og glemte å legge ut bilde etter polytrol-behandling av skvettlapper (på skitten bil... presisjonsarbeid):
Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/569.jpg
Etter:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/02/1285.jpg
Flotte bilder! Og bilen er jo langt i fra stygg å se på når den er nyvaska :) Hjalp med litt polytrol kan du si! Det gjør stort sett underverker :)
Så skitten bakfangeren din ble av Polytrol! :p
Nydelig bil :)
Flotte bilder! Og bilen er jo langt i fra stygg å se på når den er nyvaska :) Hjalp med litt polytrol kan du si! Det gjør stort sett underverker :)
Fantastisk produkt ja :)
Så skitten bakfangeren din ble av Polytrol! :p
Nydelig bil :)
Polytrolen fikk det til å snø også.. :p Er illustrasjonsbilde fra noen dager tidligere.
Takk for det :)
Kjempefine bilder dette her, da, fikk frem shinen i lakken veldig godt. Litt mer lysgjennomslipp hadde nok gjort detaljene en tjeneste, og er ikke så mye som skal til. Prøv deg frem med litt (altså stegvis og moderat) endring i blenderåpning og lukkertid (henholdsvis Av og Tv-mode på kameraet, eller lignende om det ikke er Canon). Bare husk at jo lavere tall, jo større blenderåpning, og det samme på lukkertid. 4000 i Tv-mode tilsvarer 1/4000dels sekund, mens 6 tilsvarer 6 sekunder lukkertid. Tar litt tid å lære seg, men forferdelig morsomt når du får det til. Eksperimenter med hvitbalansejustering og, eventuelt ta bildet i RAW-format og juster det i Photoshop senere.
Og kjøp deg et stativ, på lukkertider over et halvt sekund er det et absolutt must. Fjernutløser er og nesten nødvendig, om du ikke vil kaste bort ti sekunder per eksponering fordi du bruker selvutløser:-)
Hvor finner du owatrol polytrol i Bergen? Jeg har vert innom en del fargehandlere og jernvarehandlere her som bare kikker rart på meg når jeg spør etter det.
Hvor finner du owatrol polytrol i Bergen? Jeg har vert innom en del fargehandlere og jernvarehandlere her som bare kikker rart på meg når jeg spør etter det.
Mener jeg kjøpte min i den fargerhandleren på Oasen som ikke er der mer...
Ville sjekket med Maritim på damsgård, ellers har Bilnerden.no det hvis du likevel trenger noe annet (minste fraktpris er vel 100kr tror jeg).
Kjempefine bilder dette her, da, fikk frem shinen i lakken veldig godt. Litt mer lysgjennomslipp hadde nok gjort detaljene en tjeneste, og er ikke så mye som skal til. Prøv deg frem med litt (altså stegvis og moderat) endring i blenderåpning og lukkertid (henholdsvis Av og Tv-mode på kameraet, eller lignende om det ikke er Canon). Bare husk at jo lavere tall, jo større blenderåpning, og det samme på lukkertid. 4000 i Tv-mode tilsvarer 1/4000dels sekund, mens 6 tilsvarer 6 sekunder lukkertid. Tar litt tid å lære seg, men forferdelig morsomt når du får det til. Eksperimenter med hvitbalansejustering og, eventuelt ta bildet i RAW-format og juster det i Photoshop senere.
Og kjøp deg et stativ, på lukkertider over et halvt sekund er det et absolutt must. Fjernutløser er og nesten nødvendig, om du ikke vil kaste bort ti sekunder per eksponering fordi du bruker selvutløser:-)
Takk, gode tips :) Teknikk og teori har jeg langt bak i hjernebarken etter å ha vært fotonerd noen år, men det er lenge siden, type ungdomsskole og rundt der. Mekaniske russiske speilreflekskamera med skrugjenger på objektivet og slikt.. :p
ISO kan jeg jo også justere..
Mener jeg kjøpte min i den fargerhandleren på Oasen som ikke er der mer...
Ville sjekket med Maritim på damsgård, ellers har Bilnerden.no det hvis du likevel trenger noe annet (minste fraktpris er vel 100kr tror jeg).
Har dere ikke Jernia i Bergen? 199,-, står sammen med båtproduktene.
Takk, gode tips :) Teknikk og teori har jeg langt bak i hjernebarken etter å ha vært fotonerd noen år, men det er lenge siden, type ungdomsskole og rundt der. Mekaniske russiske speilreflekskamera med skrugjenger på objektivet og slikt.. :p
ISO kan jeg jo også justere..
En grei ting å ha i bakhode er den såkalte eksponeringstrekanten. Bildet vil variere i utkomst beroende på de tre elementene i trekanten, som er lukkertid, blenderåpning og ISO, altså hvor lenge bildesensoren blir utsatt for lys, hvor mye lys den blir utsatt for, og hvor sensitiv bildesensoren er, respektivt. Man higer alltid etter så lav ISO som mulig, for å minimere støy på bildet... ikke dermed sagt at man burde kjøre ISO100 uansett hva man gjør.
Uansett, stillestående motiver er drt veldig lett å leke seg med. Legg ISO på 200 eller deromkring, og lek deg frem med blenderåpning og lukkertid. Om mulig, ta bildet i RAW, fila blir da lagret med innstilte verdier på kameraet, og det blir lettere å se på en PC hvilke innstillinger du hadde på det ene bildet du ble veldig fornøyd med.
Slags kamera har du? Jeg har et Canon EOS 350D, som på ingen måte er noe mer enn et nybegynnerkamera, men det er veldig morsomt å leke seg med det, og lære seg på det, før man går videre til mer avanserte modeller. Bare husk å øke eller senke verdier i små steg... man kan kjøre lukkertid og blenderåpning helt opp eller helt ned, og få ekstrem påvirkning på bildet, men det er som regel ikke de store forandringene som skal til for å få det akkurat slik du vil ha det, når man snakker om relativt opplyste, stillestående objekter. Photoshop er også veldig greit å jobbe med på RAW, man importerer fila dit og umiddelbart får man opp hvitbalansejustering, clarity og kontrast og hel gjeng med andre alternstiver. Blir en kjær hobby med en gang du skjønner mulighetene.
På Island prøvde jeg å fotografere nordlyset, det er en helt annen sak igjen. Faila grovt, men der har du sjarmen med digitalkameraet... kan ta og slette så mange bildet man bare vil:-)
Canon EOS 550D tror jeg kameraet heter :)
Er ikke noe godt lys der i den kjelleren, og jeg hadde dårlig tid OG måtte pisse. Mye som kan bli bedre neste gang altså..
Canon EOS 550D tror jeg kameraet heter :)
Er ikke noe godt lys der i den kjelleren, og jeg hadde dårlig tid OG måtte pisse. Mye som kan bli bedre neste gang altså..
En bil som er så fin i lakken som din tilsynelatende er, er drt null problem å få tatt noen skikkelige bilder av. Bare ta deg en time eller to med stativ, og prøv deg frem. Skikkelig morro når du får det til:-)
Du kan jo også spørre etter plastikkfornyer. Er mange i slike butikken som knapt veit ja Jotun er for no...
Coop Obs har det også.. Om dere har det i Bergen. :p
Er det noe de IKKE har på Coop Obs? Problemet er vel heller å finne det..
Er det noe de IKKE har på Coop Obs? Problemet er vel heller å finne det..
Ja, alt det som smart club hadde, når dei avvikla det.
Ja, alt det som smart club hadde, når dei avvikla det.
Det kom vel aldri til Bergen tror jeg, kan ikke huske å ha vært der i hvert fall :(
Plukket opp en brukt original chromegrill nesten gratis i dag, tenkte å se om jeg får tid til å lage noe hobbygrill av den.. bruke chromerammen og festene, og tilpasse noe slags rutegrill i den.
Grunntanken er noe som til forveksling kan se ut som en original xc-grill men likevel har såpass særpreg at tyveri forhåpentligvis blir lite aktuelt :)
Plukket opp en brukt original chromegrill nesten gratis i dag, tenkte å se om jeg får tid til å lage noe hobbygrill av den.. bruke chromerammen og festene, og tilpasse noe slags rutegrill i den.
Grunntanken er noe som til forveksling kan se ut som en original xc-grill men likevel har såpass særpreg at tyveri forhåpentligvis blir lite aktuelt :)
Legg den ene ledningen som går til panseralarmen innom grillen, så ledningen må brytes for å få med seg grillen:D
Legg den ene ledningen som går til panseralarmen innom grillen, så ledningen må brytes for å få med seg grillen:D
Forsåvidt en god idé, men hvis grillen er helt eller 99% løs når alarmen går så kan de fremdeles ta den med seg og løpe :(
Kjør en ledning på samme måte, men via en triggermodul til et GoPro på dashen.
Har lekt litt med tanken om bevegelsesstyrte kameraer rundt bilen selv, kanskje med noen akselerometere som merker den minste bevegelse i bilen. Kjekt ifm parkeringsbulker, å ha en vidvinkellinse på hver side av bilen.
Kjør en ledning på samme måte, men via en triggermodul til et GoPro på dashen.
Har lekt litt med tanken om bevegelsesstyrte kameraer rundt bilen selv, kanskje med noen akselerometere som merker den minste bevegelse i bilen. Kjekt ifm parkeringsbulker, å ha en vidvinkellinse på hver side av bilen.
Paranoid eller? :p
Paranoid eller? :p
Har du vært forskånet fra parkeringsbulker og tyveri av deler fra bilen du, siden du tydeligvis ikke er paranoid selv? :)
850en din er i hvert fall såpass pen at den antagelig hadde sett ut som dette etter en natt med gateparkering i nabolaget her:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/03/471.jpg
På de fire årene jeg har kjørt bil, så har jeg hverken blitt frastjålet deler, eller fått noen parkeringsbulker faktisk, så er nok bare jeg som har hatt griseflaks :p
Sommerdekk på!
Felgene ble vokset med Swissvax Autobahn før påske, og i går kveld fikk jeg endelig lagt om. Vasket over hjulhusene når hjulene først var av, og i morges la jeg Swissvax Pneu på dekksidene for litt ekstra bling :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1711.jpg
Resultat (kunne vært heldigere med parkeringen... men jeg står i hvert fall på enden her :p ):
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1712.jpg
Litt stemningsbilder fra påsketuren til Førde, først eldstegutten som plutselig fikk være med "moffa" å vaske bil. Stor suksess, jeg har en liten og mer skikkelig felgbørste han kan få overta hjemme...
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1713.jpg
Og så på veien hjem den dagen det var mest krise med Lavik-Oppedal-fergen. Sendte bildet til bt.no, og det ble visst brukt også tross laber kvalitet :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/04/1714.jpg
Ikke så mye nytt som skjer.. det var tomt for 98oktan sist jeg måtte fylle, så jeg fylte 95 bare for å se hva det gjorde med forbruket.
Ca 1.8l/mil sto det på kjørecomputeren etter noen dager.. huff. Men så kom jeg på at det var jo kun matpakkekjøringen som nå er rush begge veier og tidvis nesten helt stillestående.
Resatte den i dag som jeg hadde tatt fri for å gå på masse butikker på feil kant av byn, småkjøring men ikke rush, og litt innslag av motorvei: 1.1l/mil ... litt bedre :)
Helt irrelevant bilde:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/05/1626.jpg
Din er en av veldig få blå biler jeg kunne tenkt meg. Nydelig.
Din er en av veldig få blå biler jeg kunne tenkt meg. Nydelig.
Takk for det, og glad skjønnhetsflekkene blir usynlige med mobilkamera :)
Hehe, skjønnhetsflekker har da alle bruksbiler. Nei, jeg bare liker veldig godt kombinasjonen av å kjøre originalare (til en viss grad, kanskje?) og bruksbil, tydeligvis med suksess. Tør jeg spørre hva skjønnehetsflekkene er for noe?
Hehe, skjønnhetsflekker har da alle bruksbiler. Nei, jeg bare liker veldig godt kombinasjonen av å kjøre originalare (til en viss grad, kanskje?) og bruksbil, tydeligvis med suksess. Tør jeg spørre hva skjønnehetsflekkene er for noe?
Det minst kjekke er rust på bakluke og i noen litt større steinsprutskader på panser..
Ellers har taket fått kjenne på solid hagl, og det er små parkeringsbulker langs hele høyre siden av bilen. Og fangeren foran hadde hatt godt av ny lakk, og hele bilen burde vært polert (korrigert).
Hadde vært ganske digg å bare kunne levere fra meg bilen og få alt tatt samlet, men den regningen kan jeg ikke svelge er jeg redd.. så det må bli stykkevis og delt. Var litt annerledes da girkassen røyk, da var alternativet bussbiletter liksom :)
Det minst kjekke er rust på bakluke og i noen litt større steinsprutskader på panser..
Når man snakker om solen...
Fikk fjernet mye rust i helgen med Bilt-hamber Deox-gel som fikk kose seg i 30 timer. Penslet over med Hydrate 80 fra samme produsent nå i dag.
Blir antagelig ikke topp finish, men med litt mer jobb er det mulig jeg får bilens farge der det var rust før.. forbedring i hvert fall :)
Overflaten som blir igjen er kanskje pussbar? Blir jo veldig mye lettere å få en skikkelig smooth finish da.
Overflaten som blir igjen er kanskje pussbar? Blir jo veldig mye lettere å få en skikkelig smooth finish da.
Er vel egentlig ikke veldig pussbar, tenkte å prøve meg med litt "high build primer" - det heter kanskje spraysparkel på norsk?
Utfordringen blir vel mest overgangen mellom ny og gammel klarlakk, men "fade thinner" skal kunne brukes i kantene for å få en smooth overgang. Aldri prøvd før så kan bli spennende! :)
Biltema sin sprøytesparkel fungerte knall for min del. Riktignok på plast, men den bygger mye om du legger på flere tynne lag.
Epoxygrunning kan være bra alernativ til sprøytesparkel, da den bygger en del samtidig som den forsegler og er tett. Det verste jeg ser for meg å bruke er noe som kan ta opp fuktighet siden lakken ikke nødvendig vis blir 100% tett.
Epoxygrunning, finnes det som spray? Klarlakken som skal på til slutt er 2k med sånn aktiveringsknapp under, hadde vært kjekt med noe slikt.
Hvis jeg må kjøpe kompressor, sprøyte og finne passende lokaler med strøm så kan jeg like gjerne sette bort jobben :)
Edit: Ser SprayMAX har dette, dvs antagelig i hyllene hos lakkspesialisten rett rundt hjørnet..
Epoxygrunning, finnes det som spray? Klarlakken som skal på til slutt er 2k med sånn aktiveringsknapp under, hadde vært kjekt med noe slikt.
Det er klart det finnes. Regner med du får det der hvor du kjøper 2K klarlakken. Forøvrig vil jeg vel heller kalle det "aktiverings-splint" enn aktiveringsknapp. Det som skjer er at du brykter forseglingen mellom de to komponentene, men det visste du sikkert ;-)
Her er en type epoxygrunning som spray. til og med 2-komponent; Dog en smule dyr, men det beviser dens eksistens:
http://www.norbond.no/2k-ep-highspeed-grunning-lys-gra-cs-p-1353-c-138.aspx
Rundet 180.000km i dag på E39, 7km før Oppedal :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/06/331.jpg
Det er klart det finnes. Regner med du får det der hvor du kjøper 2K klarlakken. Forøvrig vil jeg vel heller kalle det "aktiverings-splint" enn aktiveringsknapp. Det som skjer er at du brykter forseglingen mellom de to komponentene, men det visste du sikkert ;-)
Her er en type epoxygrunning som spray. til og med 2-komponent; Dog en smule dyr, men det beviser dens eksistens:
http://www.norbond.no/2k-ep-highspeed-grunning-lys-gra-cs-p-1353-c-138.aspx
Takk for link! :)
Ingenting er bestemt enda, men fikk litt lyst på noe nyere nå... og tror jeg vil slite med finne meg til rette i noe annet enn 2005-2007 V70R AWD.
Er jo ikke akkurat nybil det heller, men enda nyere V70 T6 AWD blir antagelig for dyrt, og er skeptisk til at alt for mange av de har hårreisende ting som lyst skinn og båtfølelse.
Hvis noen har tips til biler som kan passe som ønsker å bytte eier, er det lov å ta kontakt :)
Ønskelisten er ikke egentlig vanskeligere enn Volvo, stasjonsvogn, awd og bensin. Men det er alt for begrenset hva som finnes...
Bare å slå til på en 2005 R som står i Lillesand ;)
Bare å slå til på en 2005 R som står i Lillesand ;)
Frister jo veldig, men den er kjørt ganske nøyaktig like mange km som den jeg har...
Jeg blir nok ikke pop hos fruen hvis det er like mye eller mer småplukk som dukker opp der som på den gamle.
Og så ryktes det at Atacamastolene gir liten bakseteplass som vi trenger til barnestolene :( Men med 2.5 år mellom dem går det gjerne å stokke om slik at det går.. hm.
Evt får du importere en som er gått mindre :) Blir nok kanskje billigere også.
Du har jo alltids lov til å ligge inn bud på min da :p
Du har jo alltids lov til å ligge inn bud på min da :p
Du har jo nettopp fått den.. men kanskje jeg får prøve barnesetene mine i baksetet ditt på jobb en dag mot en snickers? :)
Du har jo nettopp fått den.. men kanskje jeg får prøve barnesetene mine i baksetet ditt på jobb en dag mot en snickers? :)
Det går fint ;)
I dag fikk bilen vedlikeholdsservice, nye ytre endeledd og ny startmotor hos Frydenbø Minde, på 181.262 km :)
Var det du som hadde gnikkelyder fra rattstammen for en stund sida? Har fått ulyder når jeg svinger, mener å huske det var en quickfix.
I dag fikk bilen vedlikeholdsservice, nye ytre endeledd og ny startmotor hos Frydenbø Minde, på 181.262 km :)
Hmm...
Hmm...
Hehe.. skulle naturligvis tatt det hos dere, men Minde er mye mer praktisk nå for tiden (gangavstand) :)
Var det du som hadde gnikkelyder fra rattstammen for en stund sida? Har fått ulyder når jeg svinger, mener å huske det var en quickfix.
Jeg hadde litt gnikking fra gjennomføringen i torpedoveggen etter girkassebyttet, løste det med å vaske kjapt over og smøre med silikonspray.
Oppdaget noen hull i luftrøret som kjøler ECU her om dagen.. nytt bestilt og det gamle midlertidig tettet med vulktape. Er vel ikke så mye galt som kan skje om det lekker litt her?
Sånn ellers så er Biltemas 12V skjøteledning noe dritt. En-trådet kabel er vel kanskje ikke beste løsning på en skjøteledning..
Hehe.. skulle naturligvis tatt det hos dere, men Minde er mye mer praktisk nå for tiden (gangavstand) :)
Så mannen har flyttet? :p
Så mannen har flyttet? :p
Nesten.. vi fikk barnehageplass i gangavstand i steden for 15 minutter en vei med bil til Olsvik :)
Og så fikk jeg plutselig kontorplass ved Danmarksplass...
Nytt kupéfilter på overtid i dag, 1,5 år siden sist.. ble kullfilteret fra SCStyling som forøvrig var veldig kjappe og enkle å ha med å gjøre.
Km.stand 181.667. Sist byttet på 166.659 km i desember 2013. Burde ha tatt det for ca 6-7 mnd siden tenker jeg.. note to self :)
Lågmilar dette:-)) mine to har bikka 200, flott du tar vare på den!!
Min har bikka det dobbelt av Nubel sin, ligger på drøyt 370k nå. Motoren går som ei klokke, en feilkode her og der uten at det er det verste. Det mest irriterende er en tendens til å spise seg gjennom fremre fjærseter.
Volvo ligger trygt over landssnittet hva gjelder både alder og kilometer. Ha denne i femten år til du, Nubel, se om du klarer å ta meg igjen:-)
Oppdaget noen hull i luftrøret som kjøler ECU her om dagen.. nytt bestilt og det gamle midlertidig tettet med vulktape. Er vel ikke så mye galt som kan skje om det lekker litt her?
Sånn ellers så er Biltemas 12V skjøteledning noe dritt. En-trådet kabel er vel kanskje ikke beste løsning på en skjøteledning..
Satte på ny i dag, den nye hadde til og med en festeklemme til den slangen fra ekspansjonstanken som går under der. Har kjørt med stripsfeste der en stund, godt å få det 100% :)
Lågmilar dette:-)) mine to har bikka 200, flott du tar vare på den!!
Takktakk, men føler ikke Km.stand betyr all verden på disse bilene :)
Min har bikka det dobbelt av Nubel sin, ligger på drøyt 370k nå. Motoren går som ei klokke, en feilkode her og der uten at det er det verste. Det mest irriterende er en tendens til å spise seg gjennom fremre fjærseter.
Volvo ligger trygt over landssnittet hva gjelder både alder og kilometer. Ha denne i femten år til du, Nubel, se om du klarer å ta meg igjen:-)
Spørs om jeg ikke fornyer meg før den tid :)
Kupefilter må ein bytte på tid og ikkje kmstand.
I hvert fall det med kull ja, der går klokken fra forseglingen brytes.
Men hadde jeg kjørt 30.000 km i året så hadde jeg nok byttet enda oftere. Det betyr jo at det filtrerer bortimot dobbelt så mye luft som om jeg hadde kjørt 15.000 km på samme tid. Viften går jo uansett, noen ganger mer og andre ganger mindre... eller er det noe galt med den logikken?
Fikk hentet meg senterhøyttaler og dolby-forsterker i lunchen i dag :)
Fikk hentet meg senterhøyttaler og dolby-forsterker i lunchen i dag :)
Har du hull i dashen da? Eller bare skrur du den rett i plata?
Har du hull i dashen da? Eller bare skrur du den rett i plata?
Klart jeg har hull i dashen! Står en original navi-skjerm der nå, så planen er:
- demontere alt som har med navigasjonen å gjøre
- montere høyttaler og dolby-forsterker og bruke det sånn en stund
- lage en lur skjermløsning med en carputer e.l. i naviskjermen. Navigasjon, handsfree, etc..
- montere skjerm++ i steden for høyttaler, men beholde dolby-forsterkeren siden den visstnok gjør mye for lyden også uten senterhøyttaler
Sikkert ferdig til jul... i år eller neste :)
Hvis ikke så sier du fra.... kommer og henter gamle navienheten din, om du spanderer kaffe.
Hentet bilen igjen i ettermiddag etter tre dager hos Frydenbø SPA og bilskade. Ikke noe spennende egentlig, bare mer ny og bedre lakk oppå den de la i vår på bakskjerm og støtfanger bak:
Etter de lakkerte første gang bør man jo vente 60 dager før man kan begynne å ta skikkelig av med avfetting, vask og voks igjen.
Så det tok 2mnd før jeg oppdaget tre små silikondropp på bakfangeren. Det skulle de polere bort, men gikk rett igjennom lakken med en gang. Og så var de ikke fornøyd med resten heller så de tok alt på nytt nå. Og cred til dem for å faktisk ringe og mase på meg sånn at det ble gjort. Travle dager både hjemme og på jobb så gikk litt i glemmeboken.. men nå er det gjort :)
Ferdig til avtalt tid, men riktignok ikke pinlig nøye inspisert i godt lys enda.
Plukket av og vasket innsiden av hovedlykter og hjørneblinkers i helgen.
Er et litt matt felt midt foran venstre nærlyspære, og jeg håpet det skulle være noe som kunne fjernes uten mye styr, men det må rett og slett være krateret etter en solid pære-eksplosjon eller noe.
Må slipes om det skal bort, og da kjøper jeg heller nye. Så mister jeg litt steinsprutskader også :)
Blinklysene ble mye bedre, og jeg fikk laget til bedre lufting og lagt på noe klar lim over kanten der jeg så det fosset inn vann, men de kommer til å se bare mer slitne ut med nye glass i hovedlykter så da får jeg kikke litt etter nye slike også.
Ble ikke bilder dessverre, må prøve å få tatt noen når jeg bytter glass.
Forøvrig genial lyktekonstruksjon med ekte glass, gummipakning og stålklemmer. Ingen lim, ingen tid- eller varmekrevende prosesser :)
Det er vel samme greiene som på 240 viss eg ikkje tar feil, veldig greit :)
vangsfreaken
05/10/14, 21:53
Det er vel samme greiene som på 240 viss eg ikkje tar feil, veldig greit :)
940 også... løsne lykta, vipp av klipsene og lirk løs glasset :p
Samme med 850, forferdelig mye bedre enn tåkelys og blinklyskonstruksjonen.
Om du er på utkikk etter nye blinkere, kjøpte akkurat Ovlov86 et sett fra Ebay, dog ikke originale. Han er rimelig fornøyd, er jo verdt å titte på, om du ikke MÅ ha originalt:D
940 også... løsne lykta, vipp av klipsene og lirk løs glasset :p
Jada, både 240, 740, 940 og 850 har det, kanskje fleire og, men dei nye no har vel plast"glas" som er limt på.
Samme med 850, forferdelig mye bedre enn tåkelys og blinklyskonstruksjonen.
Ja det kunne godt vore sånn på alle
Helt opp til 2005 på P2 karosseriet, 2007 på S60/V70R AWD, og S80. Der kan glasset også byttes, men er limt også da men, ikke noe stress å bytte :)
Da var hastighetssensor på girkassen byttet, enkel jobb for en gangs skyld :)
Og et lite obs til andre som kjøper nye lykteglass til klarglasslykter: Nye metallklemmer og pakning er med i pakken. Jeg fikk noia da eskene med glass klirret :) og så må jeg prøve å få returnert pakningene.
Da var hastighetssensor på girkassen byttet, enkel jobb for en gangs skyld :)
Og et lite obs til andre som kjøper nye lykteglass til klarglasslykter: Nye metallklemmer og pakning er med i pakken. Jeg fikk noia da eskene med glass klirret :) og så må jeg prøve å få returnert pakningene.
Har du delenummer på de klarglassene med pakninger og klemmer?
Litt bilder fra sensorbytte i går.
Ny rett fra posen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/696.jpg
Gammel drit ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/697.jpg
Ny på plass (omtrent rett under bremsekraftforsterker og abs-enheten):
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/698.jpg
Edit: Og glemte nesten noen nye deler som ligger på vent :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/699.jpg
Har du delenummer på de klarglassene med pakninger og klemmer?
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/700.jpg
:)
I kveld ble vinterdekkene satt på siden det blir en helgetur nordover til helgen. Føles litt rart å stå i t-skjorten og sette på vinterdekk, men men :)
Nye Michelin X-ice 3 i 205/50R17 på slitne Aquila-felger. Et par bokser med antrasitt "dip" fra foliatec er på vei i posten så da håper jeg de blir et lite hakk penere. Skal prøve å få tatt noen bilder i morgen.
Det betyr også at de gamle X-ice 2 i 205/55R16 på antrasitt Meteor-felger blir tilsalgs hvis noen er på jakt. Dekkene er vel fra 2009 eller 2010, men bør være godt innenfor minst en vinter til :)
I kveld ble vinterdekkene satt på siden det blir en helgetur nordover til helgen. Føles litt rart å stå i t-skjorten og sette på vinterdekk, men men :)
Nye Michelin X-ice 3 i 205/50R17 på slitne Aquila-felger. Et par bokser med antrasitt "dip" fra foliatec er på vei i posten så da håper jeg de blir et lite hakk penere. Skal prøve å få tatt noen bilder i morgen.
Det betyr også at de gamle X-ice 2 i 205/55R16 på antrasitt Meteor-felger blir tilsalgs hvis noen er på jakt. Dekkene er vel fra 2009 eller 2010, men bør være godt innenfor minst en vinter til :)
Hva snakker vi om av mønsterdybda og holdbarhet ifm alder da? Mistenker at mine klarer seg såvidt en ikke veldig snøfyllt vinter til.
Har ikke målt enda, men jeg hadde egentlig tenkt å kjøre på dem selv. Jeg kjører bare ca 12-14.000km i året og størsteparten av det er jo på sommerdekk.
Bilder av skitten bil i vintermodus. Ble egentlig litt bedre enn forventet :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/1120.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/10/1121.jpg
Hvis du syns den er skitten på bildet, så skulle du ha sett Vendela før jeg fikk tid til en goood vask i dag. Var mer grå enn svart etter to uker med regn.
Så bra ut dette! Hvordan er dekk dimensjonen i forhold til orginalt? Tenker på om det subber.
Så bra ut dette! Hvordan er dekk dimensjonen i forhold til orginalt? Tenker på om det subber.
Takk :)
Ingen subbing! Det er litt større, litt over 1% større rulleomkrets enn de gamle vinterdekkene (som er 3%ish større enn 215/45R17 mener jeg å huske), men tar ikke borti noe sted.
...og siden en del rundt om skriver "det subber ikke, bare på fullt rattutslag" om de alt for store dekkene sine: Mine subber ikke med fullt rattutslag! :p
Gjelder kanskje for de som ikke har awd at det kan subbe, men for oss med drag i alle retninger så virker det lovende :) da blir det kanskje slik dimmensjon på meg også! :)
Gjelder kanskje for de som ikke har awd at det kan subbe, men for oss med drag i alle retninger så virker det lovende :) da blir det kanskje slik dimmensjon på meg også! :)
AWD og kanskje også R har jo litt annerledes hjulbuer foran og geometri bak enn fwd ja.
Men før noen klager over at deres nyinnkjøpte 205/50R17 subber; jeg har 7x17" felger med ET43, og X-ice 3 dekk. Hvis det bare er en mm klaring hos meg kan det kanskje fort endres litt om felgen er 7,5", dekket er Nokian eller innpress er litt annerledes.
Geometrien i bakstillinga er greit nok, men har vi andre hjulbuer enn FWD, altså?
Klønete formulering, jeg mente vel egentlig innerskjermer. Det ryktes at R og C70 har bedre plass der i hvert fall. Kanskje AWD generelt også, de skal jo ha litt større hjul originalt.
Ble montert US-blinklys i dag, dvs byttet sokkel og pære. Enkel mod til 300kr og 5 minutters jobb :)
Vet ikke om det er helt meg enda, må kjøre litt med det og se...
Ble montert US-blinklys i dag, dvs byttet sokkel og pære. Enkel mod til 300kr og 5 minutters jobb :)
Vet ikke om det er helt meg enda, må kjøre litt med det og se...
Det høres kanskje jall ut, men hvite LED-pærer i hovedlampene syns jeg passer mye bedre enn de orginale "gule" lysene i kombinasjon med USA-blink :) Men det er en tilvenningssak!
Eventuelt kan man kjøpe switchback-LED, slik at man i samme pæra får oransje blink, og hvitt parklys. Uansett er jeg veldig fan av å ha parklyset utpå hjørnet.
En annen update i dag, la på et nytt lag Gtechniq G5 på frontruten, begynte å bli litt slapp. Burde hatt et nytt lag voks på lakken også..
Eventuelt kan man kjøpe switchback-LED, slik at man i samme pæra får oransje blink, og hvitt parklys. Uansett er jeg veldig fan av å ha parklyset utpå hjørnet.
Er egentlig det jeg vil ha, men de jeg finner på ebay og aliexpress har enten så dårlig beskrivelse at jeg blir usikker på om de faktisk har to farger eller om det er to alternativer med hver sin farge. Og så disse som må ha ekstern motstand da... Prinsippet med motstanden skjønner jeg, men jeg vil ha plug'n play uten noe kuking med strømtyver eller klipping av el.nettet i bilen.
Og så er andre "error free" og noen er "canbus". Som sikkert betyr det samme, at bilens lysovervåking oppfatter det som en lyspære uten brudd.
Kan se om jeg finner en til deg jeg:D
Skikkelig vask og voks i går kveld, stort sett som før, håper å få tid til noen bilder i dag :)
Edit:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/11/195.jpg
Skjermen foran er like på alle S og V70 men det er andre innerskjermer på R. Bak er hjulene litt nærmere fremre skjermbue på AWD enn FWD
Skjermen foran er like på alle S og V70 men det er andre innerskjermer på R. Bak er hjulene litt nærmere fremre skjermbue på AWD enn FWD
Det kan nok stemme, iflg Wikipedia har 99-> 8mm kortere akselavstand enn ->98. Get that.
Det kan nok stemme, iflg Wikipedia har 99-> 8mm kortere akselavstand enn ->98. Get that.
Nettopp, reagerte på 98'ern min og jeg, syns dekket bak stod veldig nære skjermbuen og kanalen, så ut som hele bakhjulet var trykt fremover.. Vet ikke om det er noen forskjeller i bakstillingen på 98 og 99 men tyder vel på det :)
Fikk omsider byttet lykteglass på hovedlyktene i dag.. FOR en forskjell! :D men nå ser de slitne hjørneblinkersene enda mer slitne ut.
Ingen helhetsbilder av lyktene på bil enda siden det var alt for mørkt da jeg var ferdig, men har noen bilder fra prosessen som kommer snart :)
La klar folie på lyktene for å beskytte mot steinsprut. Kom masse tynne små riper i folien av den gummidingsen som brukes til å dytte ut luftbobler, men må se på det i dagslys om det eventuelt er noe jeg bør polere bort.
Må bruke de med filt på så slipper du de ripene ;)
Men gjorde dette selv, ny lampe og folie.. Hjelper veldig mye ja!
Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/11/474.jpg
Glass av:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/11/475.jpg
50/50 på den matteste lykten...
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/11/476.jpg
Ferdig:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/11/477.jpg
Må bruke de med filt på så slipper du de ripene ;)
Men gjorde dette selv, ny lampe og folie.. Hjelper veldig mye ja!
Og det sier du nå?! ;) Jeg brukte den som fulgte med i pakken, men regnet egentlig med at jeg kanskje måtte gjøre det om igjen. Har bare lagt litt di-noc folie før, og den har omtrent sugd ut luftbobler selv så litt bortskjemt der.
Det ser jo bra ut på bildene ihvertfall, men hvordan i jøss har det gamle glasset blitt sånn????
Er det ikke plast på disse da?
Det ser jo bra ut på bildene ihvertfall, men hvordan i jøss har det gamle glasset blitt sånn????
Må være en pære som har eksplodert eller noe.. det rareste er egentlig at reflektorene er fine.
Jeg trodde det var dugg eller noe slags belegg lenge, det ser verre ut under blitzlyset enn det gjorde på bilen. Tok av lyktene for å rengjøre glassene innvendig og da kjentes det sandblåst ut. Så da ble det nye glass.. var en del små steinsprut også, godt å få bort :)
Er det ikke plast på disse da?
Er da ikke plastlykter på PREMIUMBILER! :D
Er nok smuss og dritt som har brent seg fast over tid tenker jeg. Hørt rykter om at det går an å våtslipe med finkornet papir, men det hører vel mest hjemme på plast :)
Men ble noe helt annet dette her! Ikke renset noe på reflektoren i tillegg?
På bil:
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/11/491.jpg
Er nok smuss og dritt som har brent seg fast over tid tenker jeg. Hørt rykter om at det går an å våtslipe med finkornet papir, men det hører vel mest hjemme på plast :)
Men ble noe helt annet dette her! Ikke renset noe på reflektoren i tillegg?
Har ikke gjort noe med reflektorene nei.
Nesten som ny :) Så overraskende blanke ut de reflektorene, om de ikke er byttet i seneret tid da.
Nesten som ny :) Så overraskende blanke ut de reflektorene, om de ikke er byttet i seneret tid da.
De er uansett ikke mye eldre enn 10-11 år :)
Det ble pent! :D
Viktig å holde R`ne i Bergen strøkne!! ;)
De er uansett ikke mye eldre enn 10-11 år :)
Ingen dårlig alder det. tror jeg begynner å bli matte...
Det ble pent! :D
Viktig å holde R`ne i Bergen strøkne!! ;)
Strøken ja, der var det ordet igjen... :) Lang vei dit enda, og kommer sikkert aldri dit heller.. men småting må jo fikses.
Vinter og feriestuk.. godt nyttår! :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2014/12/847.jpg
I dag har jeg fått byttet bremseslanger foran, abs-sensor og hjullager venstre foran
Dette hjullageret kan ikke ha gått mer enn maks 25.000km før det nå er dårlig igjen... er det noe nytt Volvo har begynt med, eller kan det være mulig mekaniker har feilmontert dette?
Dette ble gjort på et uavhengig verksted som ikke finnes lenger, og delene kjøpte jeg selv fra Volvo så reklamasjon tror jeg blir mer styr enn jeg gidder prøve på..
25 000km var ikke langt. Det kan ha blitt montert feil ved at bolten til akselen har blitt strammet så hardt at det har blitt ødelagt på den måten.
Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!
25 000km var ikke langt. Det kan ha blitt montert feil ved at bolten til akselen har blitt strammet så hardt at det har blitt ødelagt på den måten.
Det er kanskje et poeng.. antagelig en relativt vanlig feil?
Vanlig å vanlig. Ikke som jeg har opplevd, men en enkel feil å gjøre når man bare bruker muttertrekker. Har man ikke momentnøkkel, så skal disse strammes til med skjønn.
Dette hjullageret kan ikke ha gått mer enn maks 25.000km før det nå er dårlig igjen... er det noe nytt Volvo har begynt med, eller kan det være mulig mekaniker har feilmontert dette?
Dette ble gjort på et uavhengig verksted som ikke finnes lenger, og delene kjøpte jeg selv fra Volvo så reklamasjon tror jeg blir mer styr enn jeg gidder prøve på..
Kan ikkje forstå at dette skal kunne gå å montere feil, men om ein slår på dei med hammar, så er det jo ei moglegheit.
Ble sommerdekk og ny TCV i kveld. Tok noen bilder men det får bli i morgen..
Umiddelbart så jeg at ECM-4801 holdt seg borte i hvert fall i kveld, men jeg holder ikke pusten..
Kan ikkje forstå at dette skal kunne gå å montere feil, men om ein slår på dei med hammar, så er det jo ei moglegheit.
Nå er det i hvert fall kjøpt og montert med garanti på et verksted som forhåpentligvis er her også om noen år :)
Sommerdekkene kom endelig på i helgen :)
Først fikk felgene grundig vask, en kjapp runde med finpolish med maskin (hvit/hvit på rupes lhr15), og så et lag Fusso Dark fra Soft99 (fancy japsevoks som lukter maling). Ingen bilder av dette dessverre.. men så var det siste finish med dekkvask, dekkfornyer og montering:
Surfex 1:10 og børste...
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1109.jpg
Svisswax Pneu påføres med kost.. hadde veggen fått like mye kjærlighet så hadde den nok sett litt bedre ut den også (naboens vegg...)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1110.jpg
Enda ikke fått noe godt inntrykk av hvor holdbar Pneu er når den påføres riktig, så lot et felt på ene dekket være uten så får jeg se hvor mye forskjell det er om en måned eller to :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1111.jpg
Minimini-photoshoot utenfor huset mitt:
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1115.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1116.jpg
http://forum.vccn.no/img-dump/2015/04/1117.jpg
Skikkelig kul bil du har! :)
Skikkelig kul bil du har! :)
Takk! Og kulere skal den bli, noe jeg har gledet meg til lenge på vei i posten nå :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.