PDA

Vis full versjon : hgnubel: V70R AWD



Sider : 1 2 3 4 5 [6]

mrstfu
22/04/15, 20:03
Takk! Og kulere skal den bli, noe jeg har gledet meg til lenge på vei i posten nå :)

Få høre! Med "kulere" antar jeg det dreier seg om enten utseende eller lyd, og jeg tror ikke du er den som vil ha mer eksos... US-blink?

hgnubel
22/04/15, 20:59
Få høre! Med "kulere" antar jeg det dreier seg om enten utseende eller lyd, og jeg tror ikke du er den som vil ha mer eksos... US-blink?
Skal ikke sette griller i hodet på deg, men jeg kunne godt tenkt meg mer/grovere lyd når jeg passerer vanlig cruise-pådrag, kanskje 3000rpm og oppover...

Og US-blink har jeg jo :)

Men nei jeg gidder ikke tease mer, det får Per ta seg av :D

Det er nok så enkelt som en XC-grill. Som skal tjores fast med gjennomgående mutre, plastsveis og dødmannsknapp.

mrstfu
22/04/15, 21:32
Skal ikke sette griller i hodet på deg, men jeg kunne godt tenkt meg mer/grovere lyd når jeg passerer vanlig cruise-pådrag, kanskje 3000rpm og oppover...

Og US-blink har jeg jo :)

Men nei jeg gidder ikke tease mer, det får Per ta seg av :D

Det er nok så enkelt som en XC-grill. Som skal tjores fast med gjennomgående mutre, plastsveis og dødmannsknapp.

Haha, jeg må nok bla meg gjennom tråden din igjen, trodde du ikke hadde US-blink, men at du hadde XC-grill:D

Den grillen gjør seg forferdelig godt på disse bilene, husker du måten ovlov86 (fikse link, kanskje?) lagde nye fester med maskinskruer? Sånn jeg ser det for meg må man ta med seg panserer for å få den grillen av uten skader.

Ang eksos... du har Simons halvsats? Da burde det være en lett sak å bytte ut hvertfall en av lyddemperene med en mindre en, hvis halvsatsen deles i de to utløpene før den første demperen kan du jo velge og vrake. Er begge fullflowdempere?

Forresten - stor sjans for at jeg gjør realitet av ferieplanene i år, og tar en kjøretur til Bergen, via Sørlander. Isåfall SKAL vi ha en shoot:D

hgnubel
22/04/15, 22:01
Haha, jeg må nok bla meg gjennom tråden din igjen, trodde du ikke hadde US-blink, men at du hadde XC-grill:D

Den grillen gjør seg forferdelig godt på disse bilene, husker du måten ovlov86 (fikse link, kanskje?) lagde nye fester med maskinskruer? Sånn jeg ser det for meg må man ta med seg panserer for å få den grillen av uten skader.

Ang eksos... du har Simons halvsats? Da burde det være en lett sak å bytte ut hvertfall en av lyddemperene med en mindre en, hvis halvsatsen deles i de to utløpene før den første demperen kan du jo velge og vrake. Er begge fullflowdempere?

Forresten - stor sjans for at jeg gjør realitet av ferieplanene i år, og tar en kjøretur til Bergen, via Sørlander. Isåfall SKAL vi ha en shoot:D

XC-grillen ble stjålet for lenge siden. Først tok jævlene R-dekalene foran og bak, og straks jeg fikk på ny R foran tok de hele grillen. Anmeldt og henlagt... :(

ovlov86 sitt tips er nøye studert og grillen går ikke på før det er bunnsolid. Tenkte å rigge en sånn overfallsalarm også, slik folk kan ha i lommen, så hvis noen drar litt for hardt i den (sa brura?) vil den hyle til batteriet er tomt.

Har Simons halvsats ja, splittes før demperene og begge er center-center såvidt jeg ser. Er litt å velge i men må kontrollmåle litt. Fullflow vet jeg ikke hva er, men det høres bra ut! :)

Google "Cherry bomb muffler"; noe slikt hadde fått folk til å snu seg, men blir kanskje litt mye.. magnaflow er gjerne hakket mer edruelig.

mrstfu
22/04/15, 22:21
Fullflow, eller gjennomstrømningsdemper, er der du ser gjennom demperen, fra ene enden til den andre. Litt mer dempende og restriktive dempere har gjerne samme utforming, men røret tar et par ekstra svinger inni demperen.

Om du vil prøve deg frem har du sikkert en klemmeskjøt rett foran demperene? Ta av den ene demperen, sett på et strakrør og ta deg en kjøretur. Da finner du ut hva er MYE mindre restriktivt rør gjør med lyden på forskjellige turtall, hvertfall:D

Svirre
22/04/15, 23:12
Ikke gå for fullflow! Det låter no j****g i det registrert du bruker mest, altså 1900-2800rpm. Har prøvd, og det er derfor jeg kjøpte orginal V70R eksos med dobbel utblås.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

mrstfu
22/04/15, 23:55
No offence, Svirre, men det er stor forskjell på hjemmesnekra og et profflagd anlegg, spesielt hva resonnans angår. En fullflow er ikke en fullflow, kan du si, og antageligvis er det dette han har allerede.

Vet du om du kun har de to bak, eller har du en foran bakhjula og, nubel?

Svirre
23/04/15, 05:54
No offence, Svirre, men det er stor forskjell på hjemmesnekra og et profflagd anlegg, spesielt hva resonnans angår. En fullflow er ikke en fullflow, kan du si, og antageligvis er det dette han har allerede.

Vet du om du kun har de to bak, eller har du en foran bakhjula og, nubel?
Vel, på disse bilene så er det dårlig plass foran bakstillinga. Det veit du å ;) og med proffbygd anlegg så låter fullflow nesten like herlig (ubehaglig begge to).

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

hgnubel
23/04/15, 05:56
Kun de to pottene bak og katalysator, så i praksis er det kun en potte som har dempet lyden pr eksos-strøm som kommer ut bak bilen.

mrstfu
23/04/15, 07:31
Cherry Bomb er vanskelig å få tak i her, men enhver glasspack-demper er samme greia, men disse er kjent for å resonnere ved minste feilmontering. Eksostonen og anlegget har en resonnansfrekvens på ca nøyaktig der du ligger på 5gir i 100-120kmt, og det har alle femmerne jeg har kjørt, med sportseksos, hatt. Med AWDen har du som Svirre sier liten plass til en demper noe annet sted enn bak bakstilinga, så lydnivået kan økes, men med stor risiko for dronende resonnans. Blir litt prøv og feil, egentlig.

Om du er villig til å dedikere midlene til det, hadde jeg gått for en 3"DP med sportskat, spesielt Ferrita har det med å låte helt forferdelig nydelig uansett.

hgnubel
23/04/15, 09:39
Ferrita er vel temmelig nært det ultimate for disse bilene, men det blir en investering... jeg kan tøyse et par ganger med å sette noen andre potter på den eksisterende halvsatsen og fremdeles være godt under prisen for kun halve anlegget fra Ferrita. Men man får vel det man betaler for :)

mrstfu
23/04/15, 10:39
Men seriøst, for morro skyld.. sving innom Tema og plukk med deg et par lengder med rør i riktig dimensjon (2.5"?), og bytt ut pottene med de for å prøve. Turbofemmer med kun turbo og katten som lyddempere tror jeg blir morsomt, om enn bare i et kvarter før Spesialstyrken står på døra di pga terrorvirksomhet.

Husk å filme!

Svirre
23/04/15, 11:05
Det er faktisk bedre lyd med strakrør etter kat! Har prøvd ;) du får heller ikke den resonansem som man gjør med fullflow-potter, men en litt høyere og skarpere lyd. Personlig så hadde det vært et alternativ om jeg faktisk visste at fullflow ble slik. I tillegg så er det langt mer komfortabelt å kjøre med, men samtidig så har du litt mer motorlyd i kupeen.

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

hgnubel
24/04/15, 18:04
Tror jeg dropper å prøve meg uten noen potte.. bilen min har da litt anstendighet! :)

mrstfu
24/04/15, 18:51
Selv anstendige piker løfter på skjørtet fra tid til annen.

sekse
19/05/15, 06:33
Flott bil og meget pen lyd! :cool:

hgnubel
19/05/15, 10:02
Flott bil og meget pen lyd! :cool:
Det var snillt sagt med tanke på lakken min :)

Lyden må jeg få tatt opp en gang for jeg aner ikke hvordan den låter...

hgnubel
08/07/15, 15:10
Service med b.la. registerreim og nye tettinger på vinkelgir i disse dager. Verkstedet fant litt svetting fra fremre kamakseltetting, så da byttes den også.

Da bør bilen være potte tett og klar for litt ferietur snart! :)

sekse
08/07/15, 16:24
Høres bra ut :) Flott at den får fortjent stell!

hgnubel
27/07/15, 13:51
Da var ferieturen vel overstått på kryss og tvers i landet uten andre irritasjonsmomenter enn bensinprisene :)

Lå på 0,98 på milen med takboks og full bil, uavhengig av 98 vs 95 oktan (måtte fylle dette sølet halvveis :( ), og denne gangen merket jeg heller ingen forskjell med eller uten Metabond som et år dro landeveisforbruket under 0,8 på milen.

Men var vel andre dekk også den gang trur eg..

hgnubel
15/08/15, 23:59
Byttet bremsebånd og smurte opp håndbrekkwire og den "saksen" som wieren drar i i kveld, på 190.000km.

På venstre side var saksen grodd godt fast, men fikk liv i den igjen og med litt pussing og smurning ble den nesten som ny :)

Da skal alt være klart til pkk tror jeg.

hgnubel
16/08/15, 00:08
Og før du spør mrstfu: du hadde rett, de er presset :)

mrstfu
16/08/15, 13:57
Da velger jeg pent å unngå en all slags smakløs hovering på emnet;)

hgnubel
28/08/15, 05:57
PKK i disse dager og jeg trodde den skulle gå nesten rett igjennom. Men bremseskjoldene foran falt igjennom så der kommer det på nye til uken. Litt mer trøbbel blir det med ECM4801 som tydeligvis må bort med de nye reglene.

Begynner med å få byttet bakre lambda selv om jeg mistenker at det ikke hjelper. Neste steg får eventuelt bli spacer på den..

Ja, og så en reklamasjon på vinkelgir-tettingen, den lekker igjen. Men det ordner Frydenbø opp i uten spørsmål :)

hgnubel
01/09/15, 19:52
Plukket av dashbordtoppen og satte i pæren til motorlampen her om dagen, og på prøveturen i dag holdt den seg av, så det er håp!

Når jeg først dillet med interiøret prøvde jeg å plukke bort den delen av RTI-utstyret som står over tunnelen, bak stereo headunit. Skal ha inn dolbymodulen i steden.. men det var jammen ikke mye plass å lirke den ut på. Noen som har tips?

Åpnet opp på høyre side bare, løsnet kablene og de to skruene i braketten og forsøkte forsiktig å vippe den opp og ut. Men neida...

hgnubel
03/09/15, 11:32
Da har motorlampen holdt seg av uten mer inngripen så da er bilen igjennom pkk :)

Nye bremseskjold foran og et vinkelgir som skal være tettere enn noen gang.

Feiret med å bytte til nytt lokk til bensinpåfyllingen :) Gummisnoren på det gamle var oppbrukt og har irritert meg hver gang jeg fyller...

hgnubel
03/09/15, 18:42
Åpnet opp på høyre side bare, løsnet kablene og de to skruene i braketten og forsøkte forsiktig å vippe den opp og ut. Men neida...

Fant en monteringsanvisning i dag som viser at det er en skrue på venstre side også. Forklarer litt :)

sekse
03/09/15, 19:06
Godt å se at du holder den i godt strekk :)

mrstfu
04/09/15, 08:36
Er det snor på tanklokket? Alltid bare hekta den på innsida av det ytre lokket jeg.

hgnubel
04/09/15, 09:02
Er det snor på tanklokket? Alltid bare hekta den på innsida av det ytre lokket jeg.
Var en enkel "rett" gummisnor, nå ser den slik ut:

http://bilder.lagabasen.se/delar/3805/3805178502Vy1.jpg

Eget bilde kommer :)

hgnubel
05/09/15, 12:54
I går kl 20 kom motorlampen på igjen i slak nedoverbakke på motorvei. Kanskje kjørt 5 minutter så motor var ikke blitt varm.

Fikk stoppet og slettet feilkoden i en busslomme, og så holdt den seg borte resten av kvelden.

Kommer til å logge dette litt her nå for egen del og se om jeg kan finne ut hva som skjer.

sekse
05/09/15, 12:56
Plagsomt med slike feil som kommer og går.

Eirik R
07/09/15, 12:46
I går kl 20 kom motorlampen på igjen i slak nedoverbakke på motorvei. Kanskje kjørt 5 minutter så motor var ikke blitt varm.

Fikk stoppet og slettet feilkoden i en busslomme, og så holdt den seg borte resten av kvelden.

Kommer til å logge dette litt her nå for egen del og se om jeg kan finne ut hva som skjer.

Var også plaget med feilkode ECM4801 på min tidligere MY00 R. Brukte en masse tid og penger for å finne ut av det, uten at det hjalp nevneverdig. Byttet lambdasondene, hadde bilen på verksted en rekke ganger hvor de gikk gjennom alle vakuum slanger og konstaterte ikke noen lekasjer på innsug siden. Videre hadde jeg en bitte liten lekasje på en eksospakning og trodde at bytte av eksospakningen skulle løse problemet uten hell. Motorstyringssystemet ble oppdatert en rekke ganger, heller ikke dette hjalp.
Konklusjon som vi kom fram til sammen med verkstedet var det det måtte ligge noe i programvaren på dette. At toleransegrenene på avvik var for små, slik at bilen satte feilkoden. Er vist en gjenganger på MY00 dette her.

Løsningen jeg brukte var å sette en avstandshylse på den bakerste lamdasonden, slik at føler ikke var direkte i eksos-strømmen. Da forsvant feilmeldingen, og ingen andre dukket opp.

sekse
08/09/15, 04:53
http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64063481&searchclickthrough=true&searchQuery=volvo

hgnubel
08/09/15, 06:02
Var også plaget med feilkode ECM4801 på min tidligere MY00 R. Brukte en masse tid og penger for å finne ut av det, uten at det hjalp nevneverdig. Byttet lambdasondene, hadde bilen på verksted en rekke ganger hvor de gikk gjennom alle vakuum slanger og konstaterte ikke noen lekasjer på innsug siden. Videre hadde jeg en bitte liten lekasje på en eksospakning og trodde at bytte av eksospakningen skulle løse problemet uten hell. Motorstyringssystemet ble oppdatert en rekke ganger, heller ikke dette hjalp.
Konklusjon som vi kom fram til sammen med verkstedet var det det måtte ligge noe i programvaren på dette. At toleransegrenene på avvik var for små, slik at bilen satte feilkoden. Er vist en gjenganger på MY00 dette her.

Løsningen jeg brukte var å sette en avstandshylse på den bakerste lamdasonden, slik at føler ikke var direkte i eksos-strømmen. Da forsvant feilmeldingen, og ingen andre dukket opp.
Er omtrent samme inntrykk jeg har fått fra flere, bortsett fra en mekaniker hos Frydenbø Minde som ønsket å bytte motorstyringen til et femsifret beløp fordi de trodde det var noe fysisk galt med den. Mulig de har bakt inn en løsning i nyere hardware, men det var visst samme software så da er jeg litt skeptisk.

Men dette kan jo ikke ha vært sånn fra bilene var nye, eller i garantiperioden.

Har en spacer til bakre lambda liggende i en hylle, ikke fått gjort noe med den enda..

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=64063481&searchclickthrough=true&searchQuery=volvo
Takk for tips, men det er allerede ordnet og montert :) Er litt mer beskjeden med å annonsere det denne gangen, men får vel hive ut bilder snart..

hgnubel
13/09/15, 07:16
Har fått motorlampen på et par ganger til, det skjer alltid i 80km/t og alltid i slake unnabakker, nesten flatt og rett frem. Alltid cruisecontroll.

Skal prøve å kjøre uten cc på langkjøring mandag...

sekse
13/09/15, 07:41
Har fått motorlampen på et par ganger til, det skjer alltid i 80km/t og alltid i slake unnabakker, nesten flatt og rett frem. Alltid cruisecontroll.

Skal prøve å kjøre uten cc på langkjøring mandag...

Høres ut som om det er på høy tid å montere den spaceren på sonden :)

hgnubel
13/09/15, 18:32
Høres ut som om det er på høy tid å montere den spaceren på sonden :)
Ja, men må gjøre litt research først :)

Prøver å grafe verdiene fra begge lambdasondene mens jeg kjører nå, hadde vært kjekt å se at det skjedde noe spesielt der når feilkoden kommer.

Første sensor viser det jeg tror er normal aktivitet, mens andre (som setter feilkoden) er så langt jeg har sett konstant på 0V.

Svirre
14/09/15, 15:03
Sto og pratet med en mekaniker her i Hønefoss om eksakt det samme problemet, og spacer på lambdasonden var løsningen der også. Han sa at det ikke var første tilfellet, så kan hende det hjelper :)

hgnubel
18/09/15, 16:11
Men hvis lambdasonden min har hatt 16 år på å gro fast, hva er beste strategi for å løsne den uten at den går i stykker? :)

Takknemlig for tips! Både om rustløsere, varme, kulde og verktøy.

Hassel
18/09/15, 16:17
Varme varme og varme! Spray på med penetrende olje og kjør deg en leketur så det bli varmt og trekker inn i gjengene :)

Sorry.. Ikke meninga å redigere innlegget ditt. Trykka feil her :/

hgnubel
18/09/15, 20:24
Jeg får rapportere hendelsen... :D

Men takk, trenger ikke gassbrennere og sånne ting altså. Forhåpentligvis :)

mrstfu
20/09/15, 10:37
Akkurat eksosen er en av få ting man ikke trenger brenner på;)

ovlov86
20/09/15, 12:11
Fått festa grillen ordentlig nå da? :)

hgnubel
21/09/15, 11:36
Fått festa grillen ordentlig nå da? :)
Har hurtigkobling på den så tar den med meg hver gang jeg går fra bilen..

Nei, samme patent som du har tror jeg, 4mm skruer med låsemutter. Ulempen er at ikke alle mutterene er like lette å få på/av så jeg måtte b.la. lure av det staget til åpningsmekanismen for å feste midterste mutter nede. En del fikling..

Tror jeg skrur den av selv når jeg en gang i tiden skal sende bilen til lakkering :)

hgnubel
25/09/15, 06:17
Ja, men må gjøre litt research først :)

Prøver å grafe verdiene fra begge lambdasondene mens jeg kjører nå, hadde vært kjekt å se at det skjedde noe spesielt der når feilkoden kommer.

Første sensor viser det jeg tror er normal aktivitet, mens andre (som setter feilkoden) er så langt jeg har sett konstant på 0V.

Har glemt å oppdatere her, men grafet begge sensorene med Torque på mobilen mens jeg kjørte og fikk sett verdiene fra begge sensorene akkurat når det skjer.

Alle de fire gangene jeg klarte å fange situasjonen var verdiene fra sensorene dønn identisk med sånn det alltid er ellers: Sensor 1 viser aktivitet og hopper rundt mellom ca 0,4 og 0,7 V, mens sensor 2 viser konstant 0 V.

Jeg tolker det som at katalysator og sensorer virker (katalysator tar seg av all o2 som måles av sensor 1). Innspill?

Og så kjørte jeg en runde som mange ganger på rad har trigget feilkoden på samme sted (fra kald bil). Jeg bruker ligge i 80 i slak unnabakke der. Men denne gangen dro jeg på og var litt mer aktiv på gasspedalen akkurat før og etter, og da kom IKKE feilkoden..

mrstfu
25/09/15, 10:35
Fått satt på O2-spaceren?

hgnubel
25/09/15, 12:12
Fått satt på O2-spaceren?
Niks. Har ikke tid til slikt når jeg må sitte på forumet hele dagen :)

Edit: Men har kjøpt meg det som forhåpentligvis er passende verktøy, http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Pipesett-giveresonder-7-stk-2000020867/

Daniel V
29/09/15, 16:37
Gleder meg til å se når du får LED i sportseksosen på denne. ;)

hgnubel
29/09/15, 23:02
Gleder meg til å se når du får LED i sportseksosen på denne. ;)
Det blir nok ikke før jeg pusser opp og bygger ny skorstein rett bak midtkonsollen. Tar det sammen med vannbåren varme i gulvet og parkett :)

mrstfu
30/09/15, 06:46
Drit i LED, kjør direkteinnsprøytning av bensin i eksosen rett foran bakhjula, og med en tennplugg ca 30cm opp i enderøret. Mye bedre enn LED.

ovlov86
01/10/15, 10:29
Antilag!

hgnubel
15/10/15, 21:40
Ignorerer de to postene over her og går fort videre :)

Vinterdekk på i kveld, var frost i morges så da følte jeg det var på tide.. samme dekk og felger som sist så ikke veldig spennende.

Daniel V
16/10/15, 16:29
Ignorerer de to postene over her og går fort videre :)

Vinterdekk på i kveld, var frost i morges så da følte jeg det var på tide.. samme dekk og felger som sist så ikke veldig spennende.

Samme her! 16" Metisfelger drar ikke akkurat skinnet av pølsa utseendemessig.. :p

mrstfu
16/10/15, 16:53
Men det er herlig å kjøre på fremfor skamstive Toyo Proxxes.

hgnubel
16/10/15, 18:11
Samme her! 16" Metisfelger drar ikke akkurat skinnet av pølsa utseendemessig.. [emoji14]
Mine Aquila drar skinnet 1" lengre enn dine Metis-felger i hvert fall :D

...men de trenger en seriøs makeover. Kanskje jeg får somlet meg til å gi de en sprut foliatec gunmetal som jeg har liggende. Skulle ha gjort det i sommer men så var plutselig vinteren her :(

mrstfu
13/12/15, 11:41
Brukte svart Tec7, je. Og grådig mengder. :D

Knall HowTo, guttær.

hgnubel
29/12/15, 11:38
Ble vasket bil igjen i forgårs kveld, vanlig oppskrift + et lag Gtechniq G5 på frontrute og glasstakluke. Tenkte å legge et nytt lag voks men det er massevis igjen av Fusso enda.

Han jeg vasket med er lyktenerd og driver med retrofitting av xenon-prosjektorer og slikt, og han hadde et sett nye Osram Rallye-pærer som vi prøvemonterte i min og det ble en dramatisk forbedring av nærlyset.

Riktignok 65W, og merket "kun for offroad bruk" men når jeg har firehjulsdrift bør vel det være innenfor? [emoji6]

Ble mindre hvitt lys da, men heller godt lys enn hvitest mulig liksom.

Så ja, jeg så lyset.

sekse
29/12/15, 11:40
Ble vasket bil igjen i forgårs kveld, vanlig oppskrift + et lag Gtechniq G5 på frontrute og glasstakluke. Tenkte å legge et nytt lag voks men det er massevis igjen av Fusso enda.

Han jeg vasket med er lyktenerd og driver med retrofitting av xenon-prosjektorer og slikt, og han hadde et sett nye Osram Rallye-pærer som vi prøvemonterte i min og det ble en dramatisk forbedring av nærlyset.

Riktignok 65W, og merket "kun for offroad bruk" men når jeg har firehjulsdrift bør vel det være innenfor? [emoji6]

Ble mindre hvitt lys da, men heller godt lys enn hvitest mulig liksom.

Så ja, jeg så lyset.

Høres helt supert ut! :)

Godt lys er viktig!

hgnubel
16/02/16, 17:28
Lageret på mellomakslingen har bråket litt en stund og nå forrige uke ble det skikkelig ille og jeg måtte bare få det gjort asap. Hadde tenkt å få den overhalt som for 50.000km siden, men med travle dager ble det ikke tid til å trikse og mikse, og det ble fullpris-løsningen fra Volvo.

Så da ble det altså fabrikkny mellomaksel i dag på ca 192.000km tror jeg det var.

Tok med meg gamle akslingen i tilfelle noen kan få nytte av den, overhale selv eller få det gjort. Bare skrik ut (regner egentlig ikke med mye interesse..).

Edit: km.stand var 192.000 ikke 190.000

mrstfu
16/02/16, 18:51
Lov å spørre om ca pris før eventuelle rabatter? Innbiller meg det ikke er direkte billig.

hgnubel
16/02/16, 19:33
Kvitteringen ligger i bilen, men sånn på øyemål blir det vel ca 19k uten rabatter.

Regner med den holder mer enn de 50.000km som den overhalte holdt, men jeg kan jo ha vært uheldig.

Hvis det var original aksling som sto på da jeg kjøpte den så hadde den holdt ca 140.000km.

mrstfu
16/02/16, 19:35
Herrefred. Blir litt glad for at jeg har gått bort fra P80, når jeg leser det - samtidig er det kjøreglede som Dunfrid ikke matcher helt.

hgnubel
16/02/16, 19:39
Herrefred. Blir litt glad for at jeg har gått bort fra P80, når jeg leser det - samtidig er det kjøreglede som Dunfrid ikke matcher helt.
Jeg trøster meg med at en kompis fikk prisoverslag på 84k etter en sjekk på verksted av sin 2006 bmw 5er... så nå realiserer han tapet og kaster 500k på en Tesla i steden.

Så min situasjon kunne ha vært verre[emoji14]

mrstfu
16/02/16, 19:50
Prisoverslag i bytte av mellomaksel, eller i innbytte mot ny bil?

Daniel V
16/02/16, 19:51
Herrefred. Blir litt glad for at jeg har gått bort fra P80, når jeg leser det - samtidig er det kjøreglede som Dunfrid ikke matcher helt.

Finnes jo en haug av brukte deler til P80 som vi kan slenge på, så det bekymrer i alle fall ikke meg :) Jeg kjøpte meg en ekstra komplett bakstilling med mellomaksel her forleden, så jeg har i reserve :p

Svirre
16/02/16, 20:07
P80 bekymrer ikke meg heller [emoji85] [emoji23] P2 er en fantastisk komfortbil, men merker at det skal bli gøy å få Kari på veien igjen!

Sendt fråm may talatut. Derav skriveleifer!

mrstfu
16/02/16, 20:09
Back on topic.

Bytta du selv eller satte du det bort, nubel?

hgnubel
16/02/16, 22:42
Prisoverslag i bytte av mellomaksel, eller i innbytte mot ny bil?
Nei, den bilen hadde litt annet å stri med. Turbo, innsug, minst en styreenhet for et eller annet, nytt el.opplegg i en dør, noe lykter som måtte byttes og slitedeler i forstilling, sånn fritt etter hukommelsen. Må vel ha vært PKK når jeg tenker meg om. Hadde han hatt tid og interesse kunne han nok gjort 90% selv til 20% av prisen.

Back on topic.

Bytta du selv eller satte du det bort, nubel?
Den prisen var inkl alt hos Frydenbø. Levert bilen kl 9 og hentet kl 15, rett ved jobben så det er praktisk og verdt litt i seg selv.

Bare akslingen var vel ca 16k i seg selv.

mrstfu
16/02/16, 22:47
Skjønner at han bytta inn Beemern da, må ha vært passe demotiverende å få det prisoverslaget.

Fremdeles mye penger for et stålrør med noen drivknuter i hver ende og et lager midt på. Lang tid tar jobben? Ser ikke for meg at det er så veldig mye mer enn noen bolter i hver ende pluss lageropphenget midt på, men jeg husker ikke alt som er oppunder der.

Daniel V
16/02/16, 22:50
Jeg har akkurat laget maler på folie på bakre hjulbuer og den bak skvettlappene foran og sendt det til nubel, så nå føler jeg eierskap i denne tråden ;)

hgnubel
16/02/16, 23:21
Skjønner at han bytta inn Beemern da, må ha vært passe demotiverende å få det prisoverslaget.

Fremdeles mye penger for et stålrør med noen drivknuter i hver ende og et lager midt på. Lang tid tar jobben? Ser ikke for meg at det er så veldig mye mer enn noen bolter i hver ende pluss lageropphenget midt på, men jeg husker ikke alt som er oppunder der.
Mye jobb er det nok ikke nei, mekanikeren planla å begynne på den kl 12 og være ferdig før 15, og det klarte han fint. For hva jeg vet fikk han ikke begynt før 14:30 og gjorde jobben i turbofart på 25min :)

Svirre
16/02/16, 23:24
Tror nok 1t med papirarbeid og testrunde er sannsynlig når man har løftbukk og riktig verktøy.

hgnubel
03/03/16, 18:33
En liten ekstrating de tok sammen med mellomakslingen var å feste skruen midt på regreim-dekselet... men så var dette satt på litt feil så da skruen ble presset på plass skrapte dekselet nedi regreim-hjulet på veivakslingen og dekselet ble litt ødelagt.

Gikk bra med reim og alt ellers heldigvis.

Fikk satt på nye deksler i dag, både det flate som ble ødelagt (på enden av motoren) og det på toppen hvor skruehullene var ødelagt fra før, og dobbeltsjekket at reimen var helt ok.

Topp service av Frydenbø Minde :)

Har en ulyd nå som er delvis relatert til rattutslag, men ikke så enkel som at dekket subber.
Det skraper et sted VF når jeg vrir rattet ca 80 grader mot høyre, så er det borte ved 90 grader og tilbake ved kanskje 110 grader. Trykker jeg inn bremsen forsvinner det, og det virker ikke som det er forskjell på flat mark og varierende grad av helling.

Tips? Frydenbø-folkene rakk ikke finne ut av det i dag, og jeg måtte avgårde for å hente en toåring som hadde kastet opp i bhg...

mrstfu
03/03/16, 18:53
Mtp at lyden kommer ved rotasjon, ikke subber og blir borte ved brems (aka endring av styregeometrien) - lenge sida fjærsete og demperlager ble byttet?

Eller er det konstant skrap så lenge hjulet går rundt ved gitt rattvinkel?

sekse
03/03/16, 19:07
Høres mer ut som hjullager. Evt stein mellom klosser/skive.

hgnubel
04/03/16, 06:57
Mtp at lyden kommer ved rotasjon, ikke subber og blir borte ved brems (aka endring av styregeometrien) - lenge sida fjærsete og demperlager ble byttet?

Eller er det konstant skrap så lenge hjulet går rundt ved gitt rattvinkel?

Fjærseter og demperlager var nytt sammen med dempere og fjærer i mars 2012.

Det er ikke konstant skrap ved gitt rattvinkel, men det er likevel temmelig forutsigbart.

Høres mer ut som hjullager. Evt stein mellom klosser/skive.
Hm. Hjullager på den siden er vel ganske nytt. Må få sjekket etter småstein.

Hva med drivknute?

mrstfu
04/03/16, 11:39
Drivknute kan jo være synderen den og, men om mansjetten har sprekt og knuta er tørr, evt med småstein inni, burde lyden komme konstant ved gitt rattvinkel, i mitt hode hvertfall. Sleit ikke du med rattakselkrysset og?

hgnubel
04/03/16, 12:34
Ikke noe tull med rattakselkryss, men har måttet smøre opp gummien i gjennomføringen for rattakselen etter girkassen ble bytttet og alt rundt om der var nede.

hgnubel
10/03/16, 21:48
Fikk kikket litt over og under bilen i kveld, og fant b.la. en sprekt ABS-ring på det hjulet jeg mener lyden kommer fra, VF.

Når jeg tenker meg om lurer jeg på om ikke bremsepedalen vibrerer litt når jeg hører lyden. Men det føles litt som hele bilen vibrerer så ikke hengt meg opp i det før.

Ellers var det litt lite servoolje så den ble toppet opp. Dekselet under R-fangeren på den siden (det som må ned for å bytte pærer på tåkelysene) var litt løst og ble festet.

Men lyden er der fremdeles så lurer på den der absringen..

hgnubel
11/03/16, 08:32
Bingo! :)

Prøvde å slå av TRACS på morgenen i dag, og med den av er lyden faktisk fraværende. Win!

hgnubel
05/04/16, 18:11
Dårlig med oppdateringer her pga veldig travle dager, men de siste ukene har jeg fått byttet abs-ringen som var sprekt, og problemet jeg hadde med ulyd er borte.

Fikk også renset og oljet luftfilteret nå i påsken, på ca 193.200km. Usikker på når det ble gjort sist, men kan ikke være mye over året siden.

Stakkars bilen er møkkete og fæl, håper snart få tid til å gi den et lite løft en helg :)

hgnubel
20/04/16, 21:42
Vasket og vokset sommerfelger her om dagen, et dekk hadde en skrue i seg og var til plugging i går.

Vokset med Fusso dark som i fjor.

http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/20160417_151041_zpsp4sopbsu.jpg

Fikk vokset siste felg og lagt Swissvax Pneu på dekksider i går kveld, og montert på bil i kveld. Nå kan varmegradene bare komme.

http://i1012.photobucket.com/albums/af241/es89432/20160420_212006_zpsc3gy0oja.jpg

hgnubel
09/07/16, 18:57
Røk bokstavelig talt på en smell kvelden før bilferie, da det knakk en bit av venstre fjær foran.

Fikk bilen til Frydenbø Minde fredag og ikke bare ser det ut som de får byttet fjær "next business day" altså mandag, men jammen ble det ikke leiebil også siden jeg har tatt servicene der.

Så nå er det litt ferietur med leiebil, og bytte til min egen tirsdag :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/314.jpg

Lekker 2016 V70 T4.

Noe av det første jeg gjorde var å velge Performance-theme :D

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/315.jpg

TommyG
09/07/16, 20:26
Fikk bilen til Frydenbø Minde fredag og ikke bare ser det ut som de får byttet fjær "next business day" altså mandag, men jammen ble det ikke leiebil også siden jeg har tatt servicene der.


Det er slett ikke dumt å levere bilen inn til miniservice bare for den falken og leiebil avtalen :) men flaksent at du fikk v70. Jeg måtte ta til takke med en bmw 3 serie ene gangen

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

hgnubel
10/07/16, 18:40
Noen som kan se på bildet om denne 2016-modellen er en dynamic edition? Det er eneste jeg får til å stemme, men dette er litt for ny bil til at jeg kan dem på rams...


Det er slett ikke dumt å levere bilen inn til miniservice bare for den falken og leiebil avtalen :) men flaksent at du fikk v70. Jeg måtte ta til takke med en bmw 3 serie ene gangen

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
Mistenker at Thomas Berg hos Frydenbø dro i noen tråder for å få reservert en standsmessig bil.. :) en 3-serie hadde ikke hjulpet oss uansett når vi var pakket for to voksne og to småbarn og 14 dager på veien.

V90
11/07/16, 20:12
Mr. Berg er en bra mann!

hgnubel
12/07/16, 15:32
Mr. Berg er en bra mann!
Absolutt. Jeg var innom og byttet leiebilen i egen bil nå i dag og var nok litt småstresset på vei inn og gikk rett forbi noen nye godsaker...

Heldigvis tok Thomas ansvar og lot meg prøvesitte nye S90 og høre på XC60 med Polestar-eksos på vei ut [emoji3]

hgnubel
13/07/16, 13:18
Det årlige V70R-bildet fra Olden :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/07/433.jpg

oar83
13/07/16, 13:41
Ferietur til trivselsfylket altso ?!

hgnubel
13/07/16, 18:05
Ferietur til trivselsfylket altso ?!
Litt frem og tilbake.. har krysset trivselsfylket en gang på langs og nå en gang på tvers på en ukes tid.

Er i moskusfylket nå, på vei til karskfylket.

hgnubel
15/07/16, 22:43
ONR-vask av bilen i Selbu i dag, god hjelp av to dverger som kan skimtes på bildet:

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160715/ffc78b0bcdb3dbac68348ed11c4bee70.jpg

hgnubel
16/07/16, 22:51
En sak jeg har grublet litt på, den nye V70 leiebilen jeg hadde noen dager hadde en bremsepedal og -effekt som føltes dramatisk mye aggressiv og solid enn på R-en.

På R-en kan jeg legge foten på bremsepedalen, dytte den litt inn og så begynner ting å skje når jeg har beveget pedalen litt mot gulvet. Aldri såpass mye at jeg har bekymret meg for å "bunne" riktignok, eller ikke klare å bremse i nødsituasjoner.

Men på den leiebilen begynner bilen å bremse merkbart bare foten rører pedalen, og panikkbrems krever kanskje omtrent like mye pedalbevegelse som R-en trenger før den begynner å bremse noe som helst (på "øyemål").

Høres det normalt ut med tanke på at det er 16-17 år mellom dem? Kan det være en hovedsylinder som begynner å bli sliten og svetter på et sted jeg ikke ser eller lekker trykk på annet vis?

Etter hva jeg kan huske har bremsene alltid føltes sånn, gjennom bytter av alle calipere, bremseslanger, lufting både hos verksted, med kompismetoden og med en motive power bleeder...

vangsfreaken
17/07/16, 02:12
Er samma med bilene mine... Bremser jeg med kraft tilsvarende en normal nedbremsing i 940'n i S60'n går jeg nesten gjennom frontruta [emoji14] men ingen av de har problemer med å låse hjula på tørr asfalt...

Sent fra min HTC One M9 via Tapatalk

mrstfu
17/07/16, 02:29
Selv om et helt friskt bremsesystem, fra pedal til skive, sikkert gjør stor forskjell, tviler jeg på at man får samme følelse i de to bilene. De fleste biler føles jo forskjellig fra andre uansett, kan hende den er tuna til å bite lengre ute enn bilene fra 90-tallet.

Ikke minst kommer det anpå bremseklossene. En del støvfrie klosser eller klosser med andre spesielle evner krever oppvarming før de funker optimalt, som sikkert endrer punktet det føles som om de biter skikkelig.

Bilen min, som har gått 303k, biter betydelig tidligere enn bruttern sin '00 V70 (P80) som har gått 240k, og den bilen har absolutt fungerende bremser.

Daniel V
17/07/16, 09:49
Du lider av nybilsyndromet. Ikke ukjent akkurat. [emoji14] Etter å ha kjørt en ny bil en stund, så skjønner du plutselig hvor mye biler har utviklet seg de siste 17 årene, og du begynner å sammenlikne alt med din egen, og klarer til slutt ikke kjenne forskjell på hva som er typisk for den nye og den gamle. [emoji14]

Svirre
17/07/16, 14:21
Ny bremsekraftforsterker gjør mye ;)

Men hgnubel: prøv en Chevrolet med servobrems [emoji85]

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

hgnubel
17/07/16, 14:41
Ny bremsekraftforsterker gjør mye ;)


Kanskje? Vil gjerne vite at den gamle er defekt eller har redusert ytelse før jeg legger mye penger eller tid i det.. verste jeg vet er å bytte deler fordi opplevelsen ikke er som forventet, og så viser det seg at det er ingen endring, og heller forventningene det er noe galt med..

hgnubel
17/07/16, 14:43
Du lider av nybilsyndromet. Ikke ukjent akkurat. [emoji14] Etter å ha kjørt en ny bil en stund, så skjønner du plutselig hvor mye biler har utviklet seg de siste 17 årene, og du begynner å sammenlikne alt med din egen, og klarer til slutt ikke kjenne forskjell på hva som er typisk for den nye og den gamle. [emoji14]
Utviklet og utviklet fru Blom... det der konstante røde lyset nede i frontruten på leiebilen virket ikke veldig utviklet [emoji14]

Men bortsett fra det så er det ikke usannsynlig at du har litt rett :)

Svirre
17/07/16, 14:43
Bremseklosser og skiver blir byttet hele tiden, og kalipperne kan bli tregere, men hvis disse fungerer bra og glir lett, så er det mulighet for at kraftforsterkeren begynner å bli sliten. Evt. dårlig vakum til dem.
Jeg har ikke noe konkret svar på dette, men jeg ser for meg at membranen blir dårligere med årene :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Dan Bay-Johansen
17/07/16, 16:28
Bremseslanger har mye å si for pedalfølelse. Stålomspunne er merkbart...

Svirre
17/07/16, 16:38
Bremseslanger har mye å si for pedalfølelse. Stålomspunne er merkbart...
Absolutt, men disse går vel ikke igjennom verken teknisk eller eu-kontroll, men nye slanger hjelper nok på! :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

mrstfu
17/07/16, 16:45
Absolutt, men disse går vel ikke igjennom verken teknisk eller eu-kontroll, men nye slanger hjelper nok på! :)

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

Lars på Gustavsson og Sønner mente det ikke lenger er ulovlig å ha stålomspunnede slanger. Skulle likt å sett forskrift eller lovverk som spesifiserer det.

Semi offtopic: hvor kjøper dere stålomspunnede slanger?

Svirre
17/07/16, 16:47
Lars på Gustavsson og Sønner mente det ikke lenger er ulovlig å ha stålomspunnede slanger. Skulle likt å sett forskrift eller lovverk som spesifiserer det.

Semi offtopic: hvor kjøper dere stålomspunnede slanger?
Jeg mener å ha lest at de ikke er lovlige da man ikke kan se om de slangene er dårlige. Kan hende jeg husker feil, men virker dog litt logisk.
Christian: har ikke du uttalt deg om slike tidligere?

Sendt fråm my talatut. Derav skriveleifer.

-Tommy
17/07/16, 22:49
Noen som kan se på bildet om denne 2016-modellen er en dynamic edition? Det er eneste jeg får til å stemme, men dette er litt for ny bil til at jeg kan dem på rams...
Litt sent kanskje, men ja. Er en dynamic edition, kan se det blant annet på at alt av krom er byttet ut med blank sort.

Tom K
18/07/16, 17:20
Stålomspunnede bremseslanger er ikke lov av den grunn som dere sier, man kan ikke se om gummien er morken og sprukket,

mrstfu
18/07/16, 17:46
Har fremdeles ikke sett en lovtekst som spesifiserer det, føler det er mer opp til kontrollørens skjønn. Såvidt jeg har skjønt sørger stålhylsa i ytterkant for at man ikke fpr den knekken i slangen som vanlige gummislanger gjør, aka ikke samme slitasje.

kimove
19/07/16, 10:07
Utviklet og utviklet fru Blom... det der konstante røde lyset nede i frontruten på leiebilen virket ikke veldig utviklet [emoji14]

Men bortsett fra det så er det ikke usannsynlig at du har litt rett :)

Da lå du for nært bilen foran :p

hgnubel
19/07/16, 21:42
Da lå du for nært bilen foran :p
Pft.. :D

På den seriøse siden, jeg synes den var litt for hissig, særlig i 30-40-50 da ville den gjerne ha 5-6 sekunder mellom bilene. Men i 80 var 3 sekunder godt innenfor.

hgnubel
02/08/16, 12:00
Da har bilen vært på service og kost seg, og den lille eksoslekkasjen jeg trodde jeg hørte siste dagene er et hull rett bak katalysator...

Så da blir det antagelig noe litt grovere downpipe snart.

hgnubel
03/08/16, 09:36
Midlertidig fix hos Bilens Eksosanlegg AS i kjøkkelvik, suveren service på eksos!

Ikke nok gods til å få det fint, men det ble tett :)

Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/109.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/110.jpg

Etter:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/111.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/112.jpg

hgnubel
04/08/16, 15:45
Bare en liten føler: Noen som kan være interessert i et pent brukt K&N innsatsfilter med rense/oljekit?

hgnubel
07/08/16, 22:00
Endelig skikkelig vask og kos igjen i kveld, må få shinet litt innvendig også nå så er det ryddet etter bilferien. Skulle hatt noen flere timer i døgnet...

Fikk tatt noen bilder etter vask i dag :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/310.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/311.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/08/312.jpg

Prickbort under vinduene, Surfex ca 1:20 oppå, litt AF Imperial 1:10 på felg og dekk før avspyling og bøttevask med megs NXT såpe og dodosvamp. Polerte enderørene på eksosen kjapt med NXT All metall polysh. SV Pneu på dekksider.

mrstfu
08/08/16, 02:32
Er de bildene tatt rett bortfor der du bor? Mener å huske jeg tok noen bilder der i fjor, som ikke kom ut på verdensveven.

hgnubel
08/08/16, 06:10
Er de bildene tatt rett bortfor der du bor? Mener å huske jeg tok noen bilder der i fjor, som ikke kom ut på verdensveven.
Rett borti gaten ja, søylene holder oppe deler av det nyere bygget der b.la. Atea har kontorer, og det hvitmalte murbygget er Telenors gamle murkloss.

hgnubel
18/09/16, 12:02
Denne knappen har irritert meg siden jeg overtok bilen.. alle dager med 18+ grader er den klissete og ekkel. Ikke hver dag den brukes dog... Men nå er den byttet! :)

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/427.jpg

Daniel V
18/09/16, 17:54
Its all in the details :)

mrstfu
18/09/16, 18:21
Hadde akkurat samme på mastervindusbryteren på Vera. Ebay to the rescue.

hgnubel
21/09/16, 12:15
Hjemme med en "syk" gutt i dag, 48t karantene fordi de mente det var noe smittsomt. Godt mulig det, men han virker nå ikke syk...og han er bilgal så da fant vi frem vinterfelgene etter å ha lekt litt i hagen først:

Aquila 7x17" originalfelger, godt brukt.
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/476.jpg

Litt kjapp maskering:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/477.jpg

Slitekanter...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/478.jpg

Foliatec antrasitt metallic, 50/50:http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/479.jpg

Ferdig!
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/09/480.jpg

Perfekt ble det ikke, men mye bedre enn sånn de var før. Lenge siden jeg har gledet meg til å sette på vinterfelgene :D

mrstfu
21/09/16, 13:05
Oioioi! Hvor kjøpte du fra? Kunne tenkt meg noe annet enn matt svart i vinter.

hgnubel
21/09/16, 13:19
En tysk selger på ebay, finner ikke igjen historikken men har vel hatt boksene stående i minst to år så mye kan ha skjedd i mellomtiden.

Her er samme kit, også fra en tysk selger: Look at this on eBay http://www.ebay.co.uk/itm/261924897452

Synes det ble overraskende shiny, så med mindre den endrer karakter når den er gjennomherdet er det ikke noe behov for noe ekstra "shine" lag som noen legger som siste strøk på plastidip.

mrstfu
21/09/16, 13:22
I looked at that on eBay.

Holdt det med to bokser på fire 17"? Er Thorfelga jeg tenker på, like store men med litt mer frontareal på Eikene.

hgnubel
21/09/16, 13:32
Jeg har en bitteliten skvett igjen, men tok også inni felgene, vet ikke om det er helt vanlig. Har kanskje ikke nok lag til at det er lett å dra alt av, men planen er at skal noe mer gjøres med de felgene så blir det blåsing og ekte lakk..

Så "tja". Kjøper du to sett kan du i verste fall dippe noe annet også. Eller selge et uåpnet sett..

Hvorfor kjøpe bare en når du kan få to til dobbel pris? :D

hgnubel
21/09/16, 15:16
I looked at that on eBay.

Haha, tok ikke den med en gang gitt. Når jeg valgte "copy to clipboard" i ebay-appen tenkte jeg det bare var urlen. Går litt fort i svingene :)

hgnubel
05/10/16, 20:25
Byttet dempere på bakluken i dag. Var litt spent, har byttet lignende en gang før (på 850 sedan) og da ble det egentlig ingen forskjell...

Men her var det ENORM forskjell! :D Før holdt luken seg åpen stort sett bare når den passerte vannrett. Nå må jeg nesten dytte den helt igjen. Litt nybilsfølelse gjør godt i en gammel R...

Ut med skrot fra 1999, inn med nye greier:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/10/119.jpg

hgnubel
02/11/16, 23:17
I kveld kom vinterdekkene på. Har tenkt det snart var på tide og da jeg var ute nå var det faktisk et tyyynt islag på bakken. Så da regner jeg timingen for god selv om det ikke er snø i luften...

På vei...
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/84.jpg

Ferdig!
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/85.jpg

I det garasjelyset der så felgene svarte ut, men Foliatec hevder de er antrasittgrå metallic :)

Daniel V
03/11/16, 09:15
Det ble veldig pent med antrasitt! Gjør ingenting med litt kontraster fra sommerhjulene! :)

hgnubel
03/11/16, 15:11
Mørketid :)

Skal prøve å få tatt noen bilder i dagslys i dag.

hgnubel
04/11/16, 10:25
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/108.jpg

Mulig sollys gjør dem gråere, men inntil videre er de svartere enn dekksidene :)

Får se om solen kommer tilbake til regnbyen snart...

mrstfu
04/11/16, 10:40
Det var settet fra Foliatec du brukte? Kjøpte det jeg og, ligger til tørk og går på bilen i dag. Liker godt at den er petroleumsmotstandig, vanlig dip går i oppløsning under Prickbort;)

Fin finish på de, du har vel hatt på den sealeren?

hgnubel
04/11/16, 12:27
Foliatec ja. Har bare sprayet med farge, ingen sealer eller noenting. Det var to bokser i pakken jeg fikk og de var identiske.

Fikk du med noe mer?

mrstfu
04/11/16, 12:54
Kjøpte et sett på OMS som ble levert i trekanta eske, fulgte med selve sprayen, kort til å stikke nedimellom dekk og felg (måtte tappe lufta for å bruke de, så valgte å gå rett på maskeringsteip), spritservietter for avfetting, samt Spray Film Sealer:

http://www.foliatec.com/shop/en/spray-film/spray-film-accessories/19879/spray-film-sealer-400-ml

Usikker på om fargesprayen i seg selv er petroleumsmotstandig, eller om det bare gjelder om man har på sealeren, men den fåes i både matt og glossy utgave, for litt mer shine om ønskelig. Lukter litt annerledes og.

hgnubel
04/11/16, 16:59
Fikk luksusmodellen du da, jeg hadde ikke sealer og i hvert fall ikke noe avfettingsgreier tror jeg... Brukte vanlig silikonfjerner og en lofri mf-klut før spraying.

Men rimelig sikker på at den er bestandig mot petroleumsbasert avfetting. Har ikke store planer om å dyrke de i prickbort uansett men litt må de tåle :)

Per Turbo
04/11/16, 17:31
De skal tåle en del uten sealer, men med sealer tåler den mye mer.




Per Turbo
Styreleder / Chairman
Volvo Car Club Norway - www.vccn.no

hgnubel
11/11/16, 12:32
Prøver ut navkopper fra XC/S/V90 :)

Før:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/260.jpg

Etter:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/11/261.jpg

Svirre
11/11/16, 19:08
Det vart mye bdre, syns jeg :)

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

hgnubel
11/11/16, 22:52
Faktisk så shiny at du kan zoome og se både mitt vakre ansikt, baksiden av telefonen min og vinterskoene til minstegutten :)

Børge Vikebø
11/11/16, 23:16
Faktisk så shiny at du kan zoome og se både mitt vakre ansikt, baksiden av telefonen min og vinterskoene til minstegutten :)

Der måtte jeg faktisk sjekke det ut [emoji23][emoji23][emoji23]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svirre
11/11/16, 23:17
Du ser faktisk litt handsome ut ja [emoji85] [emoji16]

Sent fra min EVA-L09 via Tapatalk

Daniel V
12/11/16, 15:42
Ser ut som du har småtassene med deg ut også! ;) Bra! Viktig å gi dem sunne interesser! :)

Bare å få noe sølvfarge eller sort farge på de rustbrune bremsene dine nå, så blir det jo alvorlig cleant der! :)

hgnubel
12/11/16, 18:03
Var planleggingsdag i bhg og far skulle stelle heime... Vi måtte ut et ærend og var like ved Frydenbø, så da ville minstemann at vi skulle se på biler. Gikk og kikket inni alle, og i prosessen kom jeg på dette med navkoppene.

Eldstegutten ville ha en V90 T5 og minsten måtte ha både V40 T2 og en XC90 :D

hgnubel
12/11/16, 19:38
Bare å få noe sølvfarge eller sort farge på de rustbrune bremsene dine nå, så blir det jo alvorlig cleant der! :)

Joda, har hatt planer om det noen år nå... Tror gult hadde blitt litt tøft, men sort er litt mer riktig :)

Daniel V
14/11/16, 22:04
Joda, har hatt planer om det noen år nå... Tror gult hadde blitt litt tøft, men sort er litt mer riktig :)

Bare å sette av litt tid nå, en kveld, så er det gjort! ;)

hgnubel
29/12/16, 16:54
Fikk feilkode halvveis til Førde i dag, "misfire cylinder 2" sier Torque Pro.

Frydenbø i Førde stengte minst 5 min før tiden i dag så rakk dem akkurat ikke.

Toeren er sett fra registersiden av motor hevder Google? Plukket av den coilen men kunne ikke se noe spesielt. Gummimansjetten var hel og fin men satt ikke fast i coilen. Litt oljefilm var det i hullet men ganske tørt og fint.

Disse coilene kan godt være straks 200.000km gamle. Rett og slett alderdom?

Skal prøve å kryssbytte senere i kveld...

Takknemlig for innspill/tips :)

Daniel V
29/12/16, 18:25
Er helt vanlig at disse bare ryker ja. Vet om flere som har en ekstra liggende i reservehjulbrønnen sånn at de bare kan smette på den hvis man er på langtur til man får kjøpt en ordentlig :)

hgnubel
29/12/16, 19:34
Helhetsinntrykk av møkkete bil med de "nye" felgene, mest som påminnelse til meg selv om at den må få en god vask snart...

http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/1064.jpg

mrstfu
29/12/16, 20:36
Sylinder 1 er nærmest passasjersiden, ja;)

Felga kledde bilen veldig godt i den fargen. Fin sleepermode.

sekse
29/12/16, 21:35
Vanlig at de ryker ja.

Bytta alle på min rundt 200k.


Sent from my iPhone using Tapatalk

hgnubel
29/12/16, 21:36
Fikk prøvd litt nå.

Byttet først om på coil 1 og 2 uten at jeg merket forskjell på motorgange eller feilkoder. Men slettet ikke feilkoden, bare leste ut på ny og så de fremdeles sto som "current fault".

Så byttet jeg tilbake coilene for å prøve å bare endre en og en ting...

Men nå kom jeg på at kanskje jeg burde ha slettet feilkoden mellom hvert forsøk, så da gjorde jeg det før neste forsøk.

Så prøvde jeg å bytte om coil 2 og 4, i tilfelle det av en eller annen grunn ble nummerert motsatt av hva jeg trodde og da gikk bilen mye bedre selv om feilkoden fremdeles sa sylinder 2.

(Edit: før dette byttet var feilen listet som "permanent", nå er den "intermittent", og motorfeil-lampen er heller ikke kontinuerlig på men blinker når motoren belastes over ca 2250rpm i motbakke.)

På coil 4 var det olje nederst på gummien som jeg tørket bort, men kunne ikke se at det sto noe olje nede rundt tennpluggen.

Da blir det tur på volvo her i morgen... Hvis diagnosen sier brent eksosventil som Google synes å mene er sannsynlig, er det fryktelig dumt å kjøre Førde-Bergen igjen eller bør den repareres her?

hgnubel
30/12/16, 11:29
Topp service hos Frydenbø Førde i dag, fikk prøvd en V90 D5 AWD Inscription, og demonstrert Polestar S60 RC-bilen mens verkstedet fant en tennplugg som så skadet ut.

Bytter alle pluggene nå, mens jeg krysser fingrene...

Kundeloungen med Lego, lenestoler, kaffe og utsikt ned på utstillingen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2016/12/1068.jpg

Svirre
30/12/16, 11:36
Topp service hos Frydenbø Førde i dag, fikk prøvd en V90 D5 AWD Inscription, og demonstrert Polestar S60 RC-bilen mens verkstedet fant en tennplugg som så skadet ut.

Bytter alle pluggene nå, mens jeg krysser fingrene...
Virker som om du er en god kunde :)

Jeg hadde tennplugg i tankene, men du dro dit før jeg rakk å skrive det [emoji106]

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

hgnubel
30/12/16, 11:59
Hjalp ikke med plugger, de prøvde ny coil også uten hell. Napper strømme på dysen og halter tilbake til Bergen over nyttår da.

hgnubel
30/12/16, 12:28
Virker som om du er en god kunde :)

Jeg hadde tennplugg i tankene, men du dro dit før jeg rakk å skrive det [emoji106]

Skjønner ikke poenget med å være noe annet enn god kunde når jeg forventer og får god service :)

Svirre
30/12/16, 12:29
Skjønner ikke poenget med å være noe annet enn god kunde når jeg forventer og får god service :)
Det er absolutt sant!

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk

hgnubel
13/05/17, 23:18
Ikke helt sikker på hva som blir skjebnen til denne bilen enda, men mye tyder på at familien utvides med en nyere bil nå plutselig.

Noen som kan være interessert i å gi denne et godt hjem?

Nevneverdige utfordringer:
- Brent en eksosventil
- Hull i fremre del av eksos, rett etter katalysator

Ellers er det vel bare småplukk og litt lakk så er den temmelig bra.

mrstfu
13/05/17, 23:53
Lukter det forhjulstrekker, plutselig? T4?

hgnubel
14/05/17, 06:32
Lukter det forhjulstrekker, plutselig? T4?
Det gjør så.

Skulle gjerne hatt awd men i kombinasjon med såpass ny bil blir det for dyrt for noe jeg EGENTLIG ikke trenger :) Men fryktelig kjekt å ha og gøy de to dagene i året vi har snøføre her...

mrstfu
14/05/17, 11:59
Jaja, er ikke noe å lure på det. AWD er noe jeg vil ha for vanes skyld, har trengt det ksnskje fire ganger i livet mitt - men da er det kjekt å ha, da, og ikke minst moro.

Hva ligger en P3 T4 på i pris, i den konfigen du er ute etter?

hgnubel
14/05/17, 13:23
Jaja, er ikke noe å lure på det. AWD er noe jeg vil ha for vanes skyld, har trengt det ksnskje fire ganger i livet mitt - men da er det kjekt å ha, da, og ikke minst moro.

Hva ligger en P3 T4 på i pris, i den konfigen du er ute etter?
Blir nok i omtrent samme område som den som røk for nesen på meg på mandag: https://www.finn.no/95796324

mrstfu
14/05/17, 13:55
Leit at det ikke finnes bilder av bilen, men Savillegrå er en fin farge:D

hgnubel
14/05/17, 14:34
Det var den som ble solgt, identisk med den jeg kjørte noen mil i fjor sommer (bilde/r i tråden her ca juli i fjor tror jeg).

Edit: http://forum.vccn.no/showthread.php?p=1011969

Denne som er aktuell nå er magic blue metallic. Det kan bli pent :)

oar83
16/05/17, 07:26
Kva blir utfallet for denne bilen ? Framtidig prosjektbil ?

hgnubel
16/05/17, 09:36
Kva blir utfallet for denne bilen ? Framtidig prosjektbil ?
Er det jeg har mest lyst til, men må finne meg et sted innendørs den kan stå. Og så var det dette med tid... Hvis noen er interessert i å gi den et godt hjem kan vi sikkert bli enige om noe. Skal lage en annonse etterhvert med hva jeg har av deler og mangler og sånn :)

gaupe
16/08/17, 22:07
Eg har liggande orginal downpipe til denne bilen forresten :)

hgnubel
18/08/17, 11:09
Eg har liggande orginal downpipe til denne bilen forresten :)Hva skal du ha for å slippe å flytte den med deg til nytt hus? :)

gaupe
19/08/17, 00:32
Hva skal du ha for å slippe å flytte den med deg til nytt hus? :)

Kom med eit bud du, den vart plukka av på rundt 80-90k på bilen.

kimar
23/02/18, 21:06
Hva skjedde med denne ble den solgt?:)

hgnubel
07/03/18, 22:32
Hva skjedde med denne ble den solgt?:)Nei, den ble stående. Kommer snart på finn tenker jeg :(

kimar
08/03/18, 09:50
Nei, den ble stående. Kommer snart på finn tenker jeg :(

Får håpe den går til et godt hjem da om den blir solgt.

Tore
09/03/18, 15:06
Er den kjørbar (Flyttbar over lengre strekning)?

kimar
09/03/18, 15:22
Er den kjørbar (Flyttbar over lengre strekning)?

Det er en brent eksos ventil i motor så tviler på det.

Per Turbo
09/03/18, 23:46
Det er en brent eksos ventil i motor så tviler på det.

Av nylig egen erfaring så er den ikke kjørbar nei [emoji849]

Ønske bilen en god fin fremtid!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

hgnubel
12/03/18, 21:47
Er den kjørbar (Flyttbar over lengre strekning)?Jeg tok strømmen til dysen på den sylinderen som ikke har kompresjon, så det ikke blir masse uforbrent bensin i katalysatoren, og kjørte den fra Førde til Bergen.

Men behagelig var det ikke, vil anbefale lokalt kjøp eller henting på henger...

Eventuelt kan jeg ta den på hurtigruten hvis savnet av P80 er stort, Tore?

hgnubel
16/03/18, 10:51
Da er denne på finn.no: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=116027261

mrstfu
16/03/18, 10:57
Synd å se prisen, egentlig. Det er en forståelig sum, men mtp hvor liten feilen egentlig er er det synd å se hvor stor påvirkning det har. Håper den får et langt liv hos en ny entusiast.

hgnubel
16/03/18, 11:56
Synd å se prisen, egentlig. Det er en forståelig sum, men mtp hvor liten feilen egentlig er er det synd å se hvor stor påvirkning det har. Håper den får et langt liv hos en ny entusiast.

Ja, jeg liker ikke prisen... Liker ikke å selge den heller, men må innse at jeg ikke får tid og mulighet til å få fikset dette selv med det første. Bare dumt å ha den stående og støve ned hvis noen kan gi den et godt hjem.

200 visninger og 11 som har lagret annonsen på de får timene den har vært ute, så interesse er det i hvert fall :)

Edit: oppdaterte workloggen litt i første post. Tok bare med de viktige/større tingene for de siste årene, som jeg har vært for slapp til å oppdatere.

hgnubel
17/03/18, 21:58
Tredje maskinvask i mitt eie i dag, børstefri gullvask på lokale Essoen.

Har vært en del interesse for bilen så krysser fingrene for at den får mange ripefrie håndvasker av en ny eier snart! :) http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/174.jpg

hgnubel
18/03/18, 16:28
Låsen på bakluken var litt trøblete månedene før motoren "havarerte". Akkurat som håndtaket på utsiden ikke tok tak i åpningsmekanismen. Måtte låse opp og igjen to-tre ganger av og til før den lot seg åpne. Så gikk det gjerne uker der den virket helt fint før det kom igjen.

I går var den helt ferdig, og heldigvis hadde jeg vært framsynt nok til å kjøpe inn ny lås.

http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/190.jpg

Måtte lirke av innertrekket på luken fra innsiden, og bruke en streng inn i det aller mørkeste for å klare å fiske tak i riktig del og få låsen til å slippe.

Verktøyet:
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/189.jpg

Seks clips ofret tappert livet i kampen om bakluken, og de vil selvsagt bli erstattet asap.

Gammel drit ut:
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/186.jpg

Ny vs gammel:
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/187.jpg

Ny lås gikk rett inn, og satt perfekt med en gang. Vakkert når alt bare virker!
http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/188.jpg

mrstfu
18/03/18, 16:35
Skulle vært fisker!

hgnubel
18/03/18, 17:35
Hvis andre sliter med det samme en gang, her er feilen i gamle låsen min:

http://forum.vccn.no/img-dump/2018/03/191.jpg

Blå pil er der staget fra døråpner kommer ned.

Det rødmerkede staget skal presses ned av staget fra døråpner.

Mitt rødmerkede stag var utslitt/defekt der det er hengslet, til venstre i bildet der du ser det noe blankt. Det gikk ikke beint og klarte da ikke dra opp den gulmerkede platen som åpner låsen.

En GOD designer har laget to praktiske hull i det gulmerkede staget, som man kan fiske etter.

hgnubel
18/03/18, 17:41
Skulle vært fisker!Jeg er faktisk i praksis blitt phishingansvarlig på jobben.

mrstfu
18/03/18, 17:42
Phishing er et ord jeg ikke er helt komfortabel med å bruke.

hgnubel
18/03/18, 19:43
Phishing er et ord jeg ikke er helt komfortabel med å bruke.Kall det gjerne nettfiske eller svindel-epost om du vil. Eller la være. Men tenk før du klikker på linker! :)

hgnubel
22/04/18, 19:38
Da var en epoke over. Bil og lykkelig ny eier er på tur nordover med verdens vakreste sjøreise.

Da skal denne få et godt hjem og den pleien den fortjener. Nå blir denne etterhvert å se på godværsdager rundt om Namsos. http://forum.vccn.no/img-dump/2018/04/367.jpg

Øygard
22/04/18, 20:21
Håpa bilen er i gode hender då :)

kimar
22/04/18, 20:31
Får håpe den blir tatt vare på er spent på om ny eier og bil dukker opp på forumet.:)