Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  63
Side 16 av 26 FørstFørst ... 6 14 15 16 17 18 ... SisteSiste
Viser resultater 376 til 400 av 630

Tråd: Bjørnar's 75 volvo 242 - B21AT forgasserturbo.

  1. #376
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Aha da får jeg prøve det tror du forresten det har mye for seg å bruke den som resirkuleringsventil å sende det tilbake, kontra å la det gå ut i friluft?
    ja folk synes den er kvek. en kompis med en 300hk 242 mente den gikk bedre en den. Det med "bare" 1,5 bar trøkk

  2. #377
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Med unntak av lyden ser jeg ikke at det har noen som helst betydning om du sender luften tilbake til turbo eller rett ut i friluft.

    Morro det der og du har mer å gå på.

  3. #378
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Aha da kjører jeg det i friluft

    Ja er det. prøvd den litt på 1,7 å da begynner dett jammen å dra godt men har justert ned igjen til 1,3 for å at det ikke skal skje noe galt

  4. #379
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det kan du godt begynne med og så kobler du deg inn på turboen når du går lei.

    Sånn er det med den saken. Bedre safe than sorry, men B21ET har gode sylindervegger, smidd veiv, tykke smidde råder og pumpebensinvennlig kompresjonsforhold så jeg ser i grunnen ingen problemer med 1,7 BAR når du har skjærkantspakning på det oppsettet du har. Eneste forbeholdet er tenningsbank pga høy kjølevannstemp., for tidlig tenning e.l., men med stor turbo og 4,10:1 diff i en eldre 240 med B21 motor så ligger du uvanlig godt an.

  5. #380
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Blir ikke lei litt puff og sututut hehe

    Ja et det jeg tenker å. Gikk nok fint å kjøre på 1,7. Eneste som er at motoren bli fort varm . Mest ved herjing når det ikke går så fort, og på grusveier. Hvorda vil det være å fjene termostaten? Eller blir motoren for varm? Var vel et triks med 5 kronig her?

    Ellers så må mekanikeren få somla seg til å få montert det superfantastiske tennigsanlegget sitt ... slik at det lan lades mer med god samvittighet

  6. #381
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Blir ikke lei litt puff og sututut hehe

    Ja et det jeg tenker å. Gikk nok fint å kjøre på 1,7. Eneste som er at motoren bli fort varm . Mest ved herjing når det ikke går så fort, og på grusveier. Hvorda vil det være å fjene termostaten? Eller blir motoren for varm? Var vel et triks med 5 kronig her?

    Ellers så må mekanikeren få somla seg til å få montert det superfantastiske tennigsanlegget sitt ... slik at det lan lades mer med god samvittighet
    Akkurat. Det indikerer at du har for liten radiator. Jeg mener at fjerning av termostat er en forferdelig idè. Det vil åpne returpassasjen mellom termostathus og vannpumpe og derfor ikke øke kjølekapasiteten som egentlig bare bestemmes av radiatorens kjøle kapasitet. Vi har juksa litt med å spyle vann på radiatoren med vindusspylermotoren og noen dyser. Den rette løsningen er imidlertid radiator med større kjølekapasitet. Det med 5 kroningen er mye misforstått. Volvo sine originale termostater tetter denne passasjen og en 5 kroning vil ikke kunne tilføre noe som helst. Grunnen til at dette trickset er oppstått er at man tidlig innsåg fordelene med å bruke en billig og kald universaltermostat på 65 - 70 grader. Slike termostater er kortere og vil derfor ikke tette returpassasjen. Når denne står åpen så reduseres fløde gjennom radiatoren fordi en god del av det vannet som er på vei til radiatoren tar snarveien rett ned i vannpumen og sørger for at man mister kjølekapasitet. Løsningen er å delvis lukke denne store lekkasjen med en 5 kroning.

    Man kan også tette passasjen helt, men da MÅ!! man ALDRI glemme å ha varmeapparatet på full varme før termostaten åpner. Risken for å glemme dette er FOR stor til at denne løsningen kan anbefales. Jeg har forsøkt.

    Til rent banebruk kan man modifisere en termostat med å komprimere fjæren til "returlokket" slik at den tetter returpassasjen helt og så hullborrer man selve flødeareralet og rundt flødearealet i termostaten slik at vannflødet gjennom radiatoren er maksimalt fra lave temperaturer. Med lavere kjølevannstemperatur som utgangspunkt før man begynner å herje med høye ladetrykk - jo lengre kan man herje før det blir så varmt at man risikerer tenningsbank.

    Ser frem til du får på datatenning og evt. mappet dette i benk slik at motoren din kan få den tenningen den ønsker ved alle ladetrykk. Når motoren går godt med 27 grader på 1,7 BAR uten tenningsbank så vil den ha mye mer på 1,3 BAR og lavere ladetrykk så du enda mye å hente.
    Sist endret av Batland; 05/07/15 kl 13:07

  7. #382
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Så da er beste løsningen bedre radiator som alltid greier å holde temperaturen jevn? bedre vifte? Har egentlig byttet til meg ei 940 turbodiesel vifte jeg tenkte å prøve etter hvert, det vil nok kanskje hjelpe litt.

    ja skal bli moro å prøve den. får vel mappet en del etter veien også. men ser jo fordelen av å mappe under kontrollerte forhold i benk også

  8. #383
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Så da er beste løsningen bedre radiator som alltid greier å holde temperaturen jevn? bedre vifte? Har egentlig byttet til meg ei 940 turbodiesel vifte jeg tenkte å prøve etter hvert, det vil nok kanskje hjelpe litt.

    ja skal bli moro å prøve den. får vel mappet en del etter veien også. men ser jo fordelen av å mappe under kontrollerte forhold i benk også
    Det stemmer, større radiator er løsningen. Elektriske vifter er alltid veikere og dårligere enn motorvifter - sånn er det bare. Grunnen til at elektriske vifter fungerer er at de alltid brukes på radiatorer som er mye bedre enn de små og gamle radiatorene som ble brukt sammen med motorvifter.

    Mappe fuel langs vei går helt fint, men for å mappe tenningskartet korrekt så bare MÅ!! man i benk.
    Sist endret av Batland; 05/07/15 kl 18:32

  9. #384
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Aha.
    Får vel ta kontakt med en kar med rulle i hedmark/ østerdalen da

    Edit: Noen som vet om en ?
    Sist endret av bjornarw; 05/07/15 kl 22:09

  10. #385
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Har en virkning på hvor tidlig du klarer å lade opp igjen trykket ditt


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  11. #386
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    hva har en virkning? :P

  12. #387
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Tenningen tenker jeg han mente.

  13. #388
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Det som sto til slutt, resirk ventil


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  14. #389
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Ikke vet jeg :P men det blir vel ikke noe fryktelig trykk på innsugsiden av truboen selv med resirk. overskuddet av luften går vel bare ut filteret igjen.

  15. #390
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Hvis du blåser trykkluft på ett kompressorhjul som står i ro så begynner dette å rotere. De som mener at resirk dumpventil gir raskere spool mellom gearene tenker sikkert noe i retning av dette.

  16. #391
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Vis en resirk ventil er riktig juster, slipper den ikke ut alt trykke, så det er igjen rundt 0.1-0.2 bar, så klart ved raske gir skift. Å jeg har selv merket forskjellen på mine 940 turboer, selv med 13c.. Med resirk får du ikke en bitteliten pause når du girer fort å tråkker bunn gass, da har du turbo trykk med en gang


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  17. #392
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Det er sant, men det er do det samme som er poenget med vanlig åpen dump å, så da spiller det vel liten rolle om man resirkulerer lufta eller bare slipper den ut i friluft

  18. #393
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    For meg personelig, ville jeg gått for resirk, men det må jo bli opp til deg
    Kanskje prøve begge å se om du får forskjellige resultater?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #394
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    må nok det for å komme til bunns i dette :P

  20. #395
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Jau


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  21. #396
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Overhalt litt eksos i dag som skura bakken... Fikk å laga meg en kardang bøy så nå går eksosen lenger en til bakakslingen for første gang siden det kom turbo i bilen :P Vart meget fornøyd, ser ut som det er god plass til akslingen selv med mye senk. Men det kommer velt til å skrangle å skure når jeg begynner å kjøre med det lell :P
    Dette har opprinnelig vert en org. kardang bøy fra biltema... passet ikke akkurat godt til volvo slik den var...

  22. #397
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Kardang Bøyen på 240 er mongo desverre.. Men ser da bra ut
    Måtte bytte ut å juster JT 3" for å få fin tilpasning på en 240 jeg dreiv på.. Så du ekke alene om det


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  23. #398
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    verste jeg vet med bil er den jævla eksosen. spesielt når en må ligga i grusen uten løftebukk. Men detta gikk faktisk ganske greit av en eller annen merkelig grunn :P
    Ja synes det er dårlig tilpassing på JT anleggene, både på 2 og 940. kardangbøyen skrangler og skurer på begge biler av det jeg har erfart...
    Tenkte litt på å legge den under. Men det er jo noe drit når en skal jekke opp bilen og akslingen klemmer ned eksosen. Dessuten var det dårlig plass til det på grunn av en hjemmelaget patent på bakre stabbstag

  24. #399
    Registrerte brukere Ksteen2 sin avatar
    Medlem siden
    17. sep. 2012
    Sted
    "Gøpdaln"(Gaupen), Hedmark
    Innlegg
    416
    Antall takk

    Standard

    Ja, stusselig til passning


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  25. #400
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Har fiksa på en del midlertidige, dårlige og stygge løsninger med trykkrørene i dag. Så nå har jeg fått på 2,5" og så lite bøyer som mulig. Lurer på om det også hjalp litt på tidligere ladetrykk. Håpløst å se når en kjører, men prøvde å filme det. Så ut til å være 1,6bar på 3600rmp. synest det ikke er verst for en tung holset

    Var ute en kjøretur med bilen slet med at den ble veldig varm hele tiden. viste seg å være reima til vannpumpa fikk den på igjen, tempen ble fin og kjørte som en tulling for å teste, bilen ble strømmtom og motoren ble varm igjen uten at jeg merket det da spenningen var så lav at temp måleren fjusket.... reima var borte. Så må få tak i ny fort som f. Merket ikke noe uvanlig men, håper bare det gikk bra med toppen...

    Men må si bilen går noe tullete godt selv. Drar noe jævlig når den bikke 1,5 bar. Kjørte på et parti med bløt vei å her spant det rett ut på pådrag på 3gir! Skumle saker
    Sist endret av bjornarw; 09/07/15 kl 00:40

  26. Takk Batland takket for denne posten
Side 16 av 26 FørstFørst ... 6 14 15 16 17 18 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Gunnar KRC Volvo 242 1975
    By Gunnar KRC in forum 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 18/10/13, 21:36
  2. -79 Volvo 244 DL med B21AT selges! (Troms) * S O L G T *
    By jompa in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 10/10/12, 21:32
  3. S: 1975 Volvo 244 L
    By 264v8 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 10/11/10, 20:37
  4. Prisantydning: 1975 Volvo 242
    By Mr. Crepsley in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 20/01/10, 18:06

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •