Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  29
Side 10 av 15 FørstFørst ... 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 226 til 250 av 365

Tråd: TomX95`s 940 '96

  1. #226
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Flott.

    Ett lite tips:

    Disse "billige" (En seriøs koster rundt kr. 10 000 ,-) eller innebygde elektroniske ladetrykkskontrollerene kan sabotere spool up intensiteten og derfor begrense hastigheten på nålen på ladetrykksmåleren.

    Jeg tror at det skjer her hos deg, for hvis du kjører på ca. 3500 o/min på. 2. gear og så gir full gass så skal den rive løs hjulene.

    Du kan vurdere å sette en dyse med 0,9 - 1,0 mm hull inn i actuatorslangen nede ved aktuatoren. Hvis ikke dette tilfører nok, så snur du slangen.
    Jeg kjører open loop på ladetrykksstyringa. Den går via TPS og turtall. Hviss jeg hadde vist på hvilket turtall jeg opnår eks. 1.8 bar, kunne jeg latt actuatoren stå uten trykk i det hele tatt, helt til den paserer det Bedre får du det ikke uansett ossen du vrir å vender på det. Kan sette 100 på pwm på styringa. belsate den til boost protection slår inn, deretter se i loggen hvem turtall ladetrykket passerte. Gjør jeg det kan jeg ikke få det bedre.
    Sist endret av TomX95; 20/04/14 kl 13:24

  2. #227
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Vil tro at du kan klare 1,8 BAR på Ca. 3000 o/min., men vær litt forsiktig med tenningen på så lave turtall så du ikke får tenningsbank og sprekker blokken.

    Her ser man en tilsvarende turbo uten elektronisk ladetrykkstyring på en B21 motor. Vår erfaring er at spool up forbedres med ca. 500 o/min når motorvolum økes med ca. 10%.

    http://www.youtube.com/watch?v=nW91LK6wZto
    Sist endret av Batland; 03/07/14 kl 12:39

  3. #228
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Men kjører med ett gtrunntrykk på tja, 0,7-0,8. Står actuatoren med atmosfæretrykk vill den vell ikke slippe noe forbi ? Eller må grunntrykket opp?

    Sånn er tenningsmappet nå, bør vell gå bra det?
    Sist endret av TomX95; 20/04/14 kl 13:47

  4. #229
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    De virker som de fleste glemmer at baktrykket tvinger opp wg. For maksimal spool up kan man derfor kjøre uten slange inn på Actuator. Ulempen med dette er at man mister ladetrykk med økende turtall fordi baktykket ALLTID og uansett øker med motorturtallet.

    En test med slangen til actuator plugget er alltid å anbefale for å avsløre potensialet.

    Når du vil kjøre 1,5 - 1,8 BAR så mener jeg at du bør ha en actuator som gir ca. 1,1 BAR i grunntrykk slik at ikke baktrykket påviker ladetrykkskurven mer enn nødvendig.

    Hvis du f.eks kjører på 6000 o/min uten slange på actuator og gir full gass og ikke klarer mer enn 1,3 BAR så hjelper det ikke med ladetrykkstyring.

    Du er helt safe med det der og "better safe than sorry." Du har mye å hente på en mapping for du kan fremdeles øke tenningen mye.

    En lokal 940 eier var i Dynapack for en enkel effektmålling noen uker siden. Motoren er kun mappet langs vei. Lavkomp. B230 på blyfri pumpebensin. 28 grader tenning ved 2,5 BAR ladetrykk. 441 WHP og hele 693 Nm målt på Nav.

    Jeg har sett papirer her inne fra KRB hvor det er brukt 15% i drivverkstap. Vi driver ikke med dette barnslige tullet, men hvis vi gjorde det så hadde resultatet "vokst" seg til 519 hk og 815 NM.

    Ikke dårlige skrytetall fra ett lavbudsjett bygge fra Vestlandet hvor, i følge "kloke hoder", alt er feil med lavkomp. pumpebensin, gammeldagse kamakslinger og 530 topper.
    Sist endret av Batland; 01/10/14 kl 20:59

  5. #230
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Tokk noen tester idag med actuator til friluft. Fant ut att wgen lekker før ladetrykke er helt oppe. så er veldig tregt. Så må stramme stadget en del ja.

    2500. 0,33
    2700. 0,7
    3000. 0,9
    3200. 1,2
    3400. 1.6

    Står att jeg har en 2.5 bar map sensor. MEN vill det da si att den har området på 2,5 bar? da er de jo bare 1,5 jeg har å leke med. Linja på loggene blir mystisk rett på 257.4kpa......... er mystisk om ladetrykket skulle vært så dønn stabilt...
    Sist endret av TomX95; 21/04/14 kl 13:48

  6. #231
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Her ser du riktig justert forspenn på actuator:



    Etter at dette er gjort bør du trykkteste trykksystemet.

    Jeg tar trykkslangen av fra turboen og tetter denne med en rund coil. Så tar jeg slangen av fra BTR og trykksetter med blåsespiss til ladetrykksmåleren viser 2,0 BAR. Spray Zalovann eller lignende på mistenkelige steder.

  7. #232
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Har stramma den nå. Har ikke prøvd enda. Har en actuator som er litt slapp i fisken så dro på litt ekstra.
    Men til min store forvilelse har jeg bare 1,5 bar ladetrykk å romstere med. Da map sensor ikke går lengre... Men bestiller en GM 3 bars sak tenker jeg.

    Må få på den elektriske kjølevifta au. Sto på tomgang ei beite i solsteika idag... Så pluttselig så jeg nåla var på rødt inne i bilen, og 120 på spruetet..... Forbanna dritt. Men men, holder seg fin på temp når man kjører
    Sist endret av TomX95; 21/04/14 kl 20:29

  8. #233
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    562
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Ei viftekappe hadde hjelpa og

  9. #234
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Har stramma den nå. Har ikke prøvd enda. Har en actuator som er litt slapp i fisken så dro på litt ekstra.
    Men til min store forvilelse har jeg bare 1,5 bar ladetrykk å romstere med. Da map sensor ikke går lengre... Men bestiller en GM 3 bars sak tenker jeg.

    Må få på den elektriske kjølevifta au. Sto på tomgang ei beite i solsteika idag... Så pluttselig så jeg nåla var på rødt inne i bilen, og 120 på sprutet..... Forbanna dritt. Men men, holder seg fin på temp når man kjører
    For mye forspenn av en veik actuator kan føre til boostcreep og overrusing av turbo. Korrekt actuator er myye viktigere for resultatet enn en 3 BAR MAP sensor.

    Ingen grunn til å fortvile. Eneste praktiske ulempen med 2,5 BAR MAP er at du ikke kan legge inn boost cut. Om motoren går med litt ekstra feit blanding og litt lav tenning mellom 257KPA og f.eks 275 KPA (hvis du kjører maks 280 KPA) - det gjør absolutt ingenting.

    Cosworthgutta med flere har gjort dette med strålende resultat i åresvis, men da med 3 BAR map og 2,3 - 2,6 BAR ladetrykk.

    Husk at du bare har 0-5V signal å gå på så nøyaktigheten reduseres alltid når du bruker "større" MAP sensor.

    Hehehe, du gir deg ikke med denne unødvendige, og som du ser, uheldige, tomgangskjøring du?
    Sist endret av Batland; 21/04/14 kl 22:07

  10. #235
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    For mye forspenn av en veik actuator kan føre til boostcreep og overrusing av turbo. Korrekt actuator er myye viktigere for resultatet enn en 3 BAR MAP sensor.

    Ingen grunn til å fortvile. Eneste praktiske ulempen med 2,5 BAR MAP er at du ikke kan legge inn boost cut. Om motoren går med litt ekstra feit blanding og litt lav tenning mellom 257KPA og f.eks 275 KPA (hvis du kjører maks 280 KPA) - det gjør absolutt ingenting.

    Cosworthgutta med flere har gjort dette med strålende resultat i åresvis, men da med 3 BAR map og 2,3 - 2,6 BAR ladetrykk.

    Husk at du bare har 0-5V signal å gå på så nøyaktigheten reduseres alltid når du bruker "større" MAP sensor.

    Hehehe, du gir deg ikke med denne unødvendige, og som du ser, uheldige, tomgangskjøring du?
    Har kjørt 20 mil på ganske hard kjøring nå. Men han daua når jeg slapp han ned til tomgang, så måtte stille grunnstillinga av spjeldet.

    Sprutet mitt trur jeg kan kjøre med 2 map sensorer au. Så kan fortsatt ha nøyaktigheten på bunn . Synns boost protection hadde vært greit.

    Men ska se på ny actuator. Veit ikke hva den jeg har nå er beregna te. har kjørt 1,5 på kun spennet med den. Funka det Fekk tidligere ladetrykk au da.
    Sist endret av TomX95; 22/04/14 kl 06:42

  11. #236
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Flott!

    Boost protection får du dersom ikke actuator er alt for hard eller har alt for mye forspenn.
    Jeg tipper at dersom du kjører med lukket boost solenoid på 6000 o/min så får du ikke farlig høyt ladetrykk med den actuatoren du har. Det er i grunnen den beste boost protection du kan få.
    Tenk på at man bruker boost mappet til å trekke ned ladetrykket på lavere turtall ved å gi actuator ladetrykk, ikke til å øke ladetrykket ved å blø av trykk til actuator slik mange vanligvis tenker.

    Minner om power secret #1 : "Test, Test, Test."

    Når man kjører høykomp. og mappingen ballanserer på en knivsegg, da er boost cut nødvendig for å hindre motorras. Du har valgt klokere og har større slingringsmonn.
    Sist endret av Batland; 23/04/14 kl 21:08

  12. #237
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Flott!

    Boost protection får du dersom ikke actuator er alt for hard eller har alt for mye forspenn.
    Jeg tipper at dersom du kjører med lukket boost solenoid på 6000 o/min så får du ikke farlig høyt ladetrykk med den actuatoren du har. Det er i grunnen den beste boost protection du kan få.
    Tenk på at man bruker boost mappet til å trekke ned ladetrykket på lavere turtall ved å gi actuator ladetrykk, ikke til å øke ladetrykket ved å blø av trykk til actuator slik mange vanligvis tenker.

    Minner om power secret #1 : "Test, Test, Test."

    Når man kjører høykomp. og mappingen ballanserer på en knivsegg, da er boost cut nødvendig for å hindre motorras. Du har valgt klokere og har større slingringsmonn.
    Du sier noe dær, har bruka det ratt motsatt selv egentlig. Men ska prøve andre veien var sånn jeg hadde det før. Men med veldig dårlig ladetrykksstyring.

    Men! Ossen gjør jeg det da?? Tar grunnstillinga di, mater på med mye luft i aktuator på mellomregisteret, og prøver meg på helt friluft på toppen og se hva det blir? Dereter koble aktuator te friluft før ønsket ladetrykk, så sleppe til friluft gradevis helt til turtalls spærra?


    Sånn som mappet er nå mataer jeg på 70% pulsbredde på 1,5 bar nesten hele veien. Altså 70% te friluft, 30% te ladetrykk. Så 100% på mapet vill si det samme som å ikke ha på slangen.
    Sist endret av TomX95; 23/04/14 kl 21:47

  13. #238
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    70% for 1,5 BAR er slett ikke ille.

    Det jeg tenker er at du prøver med 100% fra 6500 - 7000 o/min, tar ett pull med argusøyne på ladetrykksmåleren og sjekker loggen.
    Hvis ladetrykket blir høyere enn du ønsker så har du iallefall actuator som er kraftig nok.

  14. #239
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    70% for 1,5 BAR er slett ikke ille.

    Det jeg tenker er at du prøver med 100% fra 6500 - 7000 o/min, tar ett pull med argusøyne på ladetrykksmåleren og sjekker loggen.
    Hvis ladetrykket blir høyere enn du ønsker så har du iallefall actuator som er kraftig nok.
    Prøvde å få opp grunntrykket mer. Men får de ikkeno mer en 0,9... Blir bare mindre igjenn å opne på. Og merker att den slipper forbi. Ladetrykket kommer veldig seint fortsatt. Kjøper en med hardere fjær tenker jeg Kjørte med 100% duty te 2500 rpm, og har da bare littt over en halv bars ladetrykk.Så vill tru att den slepper forbi.

  15. #240
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Skjer lite. Henta ny fanger til bilen Fra sirkim. Org 940 fanger. Bestillt ny kanal H side.
    Har ikke fått rote meg til å bestille actuator og ny map enda. Men vil prøve å få den "Clean". Kansje spandere no lakk etterhvert
    Har GL grill omdagen, er en ulv i fåreklær
    Må jo lakkere kanalen uansett.
    Fått skjørt i gulvet t eløftebukken. Så blir nokk armert i løpet av helga. Blir enklere da.
    Må bytte filter og olje snart au, men er helt fin enda Kan ta bilde ned oljepåfyllingslokket. Er så reint att ein kunne eti nerri dær.

  16. #241
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Da har map sensor kommet Er en 3 bar GM sak. Blir greit i få barometrisk korreksjon hele tia. Trur det er en av grunnen te att den varierer litt.
    Kan også sette fuel cutt på 1,9 for Føler meg tryggere med det.
    Ska ha den i motor-rom så nært innsug som mulig. Blir kansje lettere å stille a-e da. Er litt treg i sessen på map`en nå

  17. #242
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Lite som skjer omdagen, men må jo vise fram gl fronten jeg har mekka

  18. #243
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.931
    Antall takk

    Standard

    ble mer anonym nå Rånepreget forsvant med å bytte fanger

  19. #244
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Tja på tur idag med mine 245 dekker da..... God og varm assfalt og de dekkene blei litt for godt grep gitt. Hele dritten med armene som holder akselen tokk kvelden og kolappsa helt gitt.... Så har bestillt monentstag.


    Lo første gangen jeg så dette, men er ikke så gøy nå lengre... Ska sette på litt smalere dekker bak au. Blir litt mindre brutalt da. Men jøsse nam, går volsomt

  20. #245
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    562
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Du bestilte ikke 2?


    Sendt fra min Thaifon

  21. #246
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Gjorde ikke det gitt :P Samme problem?

  22. #247
    Registrerte brukere OlaBoy sin avatar
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    562
    Innlegg
    728
    Antall takk

    Standard

    Snart regner jeg med


    Sendt fra min Thaifon

  23. #248
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TomX95 Vis post
    Men jøsse nam, går volsomt
    Det er slikt man liker å høre.

  24. #249
    SirKim sin avatar
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2895
    Innlegg
    1.931
    Antall takk

    Standard

    første som skjer er vel at man tar momentstaga. tatt et par slike selv. gikk fort når jeg satt inn t5 i 940n. neste som ryker hos deg nå blir vel stikkakslene

  25. #250
    Registrerte brukere TomX95 sin avatar
    Medlem siden
    21. juli 2012
    Sted
    Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2176
    Innlegg
    1.227
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SirKim Vis post
    første som skjer er vel at man tar momentstaga. tatt et par slike selv. gikk fort når jeg satt inn t5 i 940n. neste som ryker hos deg nå blir vel stikkakslene
    Setter på smalere dekk Da slepper det kansje før momentet blir så høyt Men lurer på hvordan den vill svare på 1,8n i ladetrykk. Sensoren ligger på bordet her Men kan hende jeg bør la vær.

    Kjører bare 1,4 nå

Side 10 av 15 FørstFørst ... 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •