Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 29

Tråd: tør komp test vs våt?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard tør komp test vs våt?

    Har utført en tør komp test på min v70 R,fekk da mellom 11.5 og 12 bar på alle sylindrene (varm motor). Er dette greie tall på denne motoren?.Men tenkte eg skulle ta en våt test,helle litt olje oppi tennplugg hullet og se da om kompen blir bedre.
    Er dette rett framgangs måte for og ta en slik test eller?.Må vel være lik mengde olje oppi hver sylinder vel?.Men vis kompen blir bedre da,tyder det på at stempel ringene er dårlige eller slakke?.Eller vil du uansett få et annet resultat med våt komp test selv om tilstanden på motor er bra?

    ka symptomer får eg vis ringene er dårlige?, vil og sei at det kommer olje damp ut peile pinne hullet når eg gir gass.Dette er når peile pinnen er utav.Kan ikkje se det kommer ut noe når bilen står på tomgang.
    Setter veldig stor pris på folk som kan dele sine kunnskaper og erfaringer med meg

  2. #2

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Trenger ikke olje i sylindrene. 11.5-12 høres normalt ut og veldig jevnt ut.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Ja det så vel ganske jevnt ut,er det ikkje variasjon utover 10% mellom hver sylinder som er kravet for en generel motor?.
    Grunnen til at eg tok komp testen er pga eg har et hinsides oljeforbruk som gjør at den ryker noe helt enormt med blårøyk.Desto mer gass desto mer røyk for og si det sånn.Så eg lurer på om den olja som kommer inn i forbrennings kammeret,kan gjøre at kompen min blir bedre av det( stemplene er våte av olje etter pluggen er tatt ut).Eg meine da at vis eg ikkje hadde hadt en innvendig oljelekkasje,som gjorde at olja kom seg inn inn forbrenningskammeret.Ville kompresjonen vært lavere da?.Men det blir vel uansett ikkje noe olje trykk under komp testen som kan ha noe betydning for testen og resultatene mine? Eg får ta en kald og tørr test på han igjen,da har hvertatfall alt av oljen rent ner i bunnpanna igjen.Men hva med en sylinder lekkasje test,hva vil dette avdekke?
    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Trenger ikke olje i sylindrene. 11.5-12 høres normalt ut og veldig jevnt ut.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Heisann.

    Komp.testen var jo jevn og fin over alle hull.
    Kan evt. være en ventiltetting og/eller ventilstyring som er bad (selv ved pådrag).

    En måte å sjekke det på uten å ta av innsuget er å sette en fersk tennplugg i sylinderen som synder, og merke isolatoren med en strek slik at du vet hvordan den sitter.

    Kjør litt, så ta den ut. Er det fra ventilstyringa olja kommer vil det som regel være oljesprut på den siden som er vendt mot innsugsventilene.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Alle ventiltetningen er nye,så dette skjønner ikkje eg.Men de kan ha fått seg en skade ved montering.Vel ,for og si det sånn.Så er vel alle syndere da,siden da alle pluggene er våte.Men sei at ventil styringene er slitte,kordan kan det bli lekkasje av det?for det er vel trossalt tetningene som skal holde tett her.Vil vel og få problem med at ventilen ikkje tetter skikkelig mot setet og da ,vist styringene er slitt eller skjev.Har kjent på slarken i styringen og,men der var det ingenting.Men er det lekkasjer i tentningene på eksos ventilene,vil vel ikkje dette følge med eksosen rett ut i turbo/eksos uforbrent?
    Sitat Opprinnelig postet av Modalen Vis post
    Heisann.

    Komp.testen var jo jevn og fin over alle hull.
    Kan evt. være en ventiltetting og/eller ventilstyring som er bad (selv ved pådrag).

    En måte å sjekke det på uten å ta av innsuget er å sette en fersk tennplugg i sylinderen som synder, og merke isolatoren med en strek slik at du vet hvordan den sitter.

    Kjør litt, så ta den ut. Er det fra ventilstyringa olja kommer vil det som regel være oljesprut på den siden som er vendt mot innsugsventilene.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Alle ventiltetningen er nye,så dette skjønner ikkje eg.Men de kan ha fått seg en skade ved montering.Vel ,for og si det sånn.Så er vel alle syndere da,siden da alle pluggene er våte.Men sei at ventil styringene er slitte,kordan kan det bli lekkasje av det?for det er vel trossalt tetningene som skal holde tett her.Vil vel og få problem med at ventilen ikkje tetter skikkelig mot setet og da ,vist styringene er slitt eller skjev.Har kjent på slarken i styringen og,men der var det ingenting.Men er det lekkasjer i tentningene på eksos ventilene,vil vel ikkje dette følge med eksosen rett ut i turbo/eksos uforbrent?
    De gjør ikke noen god jobb med å tette hvis styringen er dårlig.

    Olje på eksossiden pleier å ryke endel, og forsvinner gjerne rett ut.
    Mange biler har jo ikke tetting på eksosventilene.
    Er tross alt mest en positiv trykkforskjell mellom kanal og topp på en vanlig sløv utrimma motor. En sløv styring derimot, tillater olja å renne ned i eksoskanalen.

    En liten oljelekk på innsugssiden behøver ikke å ryke så mye, men det merks på lukta og synes på stempel/plugg.

    Skjedde dette sånn plutselig, eller har det vært sånn en stund?
    Hvilken stand er veivhusventilasjonen på bilen?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Veivhusventen er renset,både blokk ,slanger og olje fella er ok.Nei det begynte så smått med et forbruk kun på syl 3,så brant eg en innsugsventil på den syl .Så da var det null komp på den.Tok av hele toppen skiftet begge innsugsventilene på syl 3 ,slippte alle de andre ventilene på nytt igjen + og byttet alle tetningene.Etter det har den røket hinsides blått siden.går ikkje ann og kjøre med,for da blir eg annmeldt til snuten hehe.Her er det snakk om at eg røyklegger heile feltet når eg kjører.Er det mest sannsynlig at tetningene på eksos siden er dårlige da siden den ryker hinsides?.Vil minne på at det ligger en del olje på alle innsugsventilene hver gang eg tar av innsuget.Vil ikkje medføre til masse røyk da?
    Takker for svar så langt
    Sitat Opprinnelig postet av Modalen Vis post
    De gjør ikke noen god jobb med å tette hvis styringen er dårlig.

    Olje på eksossiden pleier å ryke endel, og forsvinner gjerne rett ut.
    Mange biler har jo ikke tetting på eksosventilene.
    Er tross alt mest en positiv trykkforskjell mellom kanal og topp på en vanlig sløv utrimma motor. En sløv styring derimot, tillater olja å renne ned i eksoskanalen.

    En liten oljelekk på innsugssiden behøver ikke å ryke så mye, men det merks på lukta og synes på stempel/plugg.

    Skjedde dette sånn plutselig, eller har det vært sånn en stund?
    Hvilken stand er veivhusventilasjonen på bilen?

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Veivhusventen er renset,både blokk ,slanger og olje fella er ok.Nei det begynte så smått med et forbruk kun på syl 3,så brant eg en innsugsventil på den syl .Så da var det null komp på den.Tok av hele toppen skiftet begge innsugsventilene på syl 3 ,slippte alle de andre ventilene på nytt igjen + og byttet alle tetningene.Etter det har den røket hinsides blått siden.går ikkje ann og kjøre med,for da blir eg annmeldt til snuten hehe.Her er det snakk om at eg røyklegger heile feltet når eg kjører.Er det mest sannsynlig at tetningene på eksos siden er dårlige da siden den ryker hinsides?.Vil minne på at det ligger en del olje på alle innsugsventilene hver gang eg tar av innsuget.Vil ikkje medføre til masse røyk da?
    Takker for svar så langt
    Hvis pluggene er full av våt olje så ryker det godt uansett.
    Da er det nok noe med innsugsventilene som synder.
    Det burde ikke være grunn til å mistenke stempelringer, siden du aldri har hatt av mer enn toppen?

    Noen ting jeg kan tenke meg:
    - Feilmonterte ventiltettinger (alle sammen?).
    - Da ventilene ble slipt, ble ikke slipepastaen vasket vekk skikkelig.
    Ventilene må selvfølgelig ut igjen og alt rengjøres nøye etter sliping.
    - Har ingen erfaring med hvitmotor, men kan det tenkes at oljereturen ned i blokka er delvis tett? En mekaniker nevnte nemlig at det ikke var helt uvanlig på opel 16v. Dette er jo helt utenkelig på en rødblokk.

    Uansett virker det som toppen må rives av for nærmere inspeksjon.

  9. #9

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Hvilken årsmodell er bilen?
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    97 mod
    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Hvilken årsmodell er bilen?

  11. #11

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Har du riktige ventiltetninger? Når søskenbarnet mitt fikk overhalt toppen på sin 2000 modell R bestilte han toppakningsett fra FCP Groton. Ventiltetningene som fulgte med passet, men hullet for ventilstammen var litt for stort. Bare flaks at det ble oppdaget før montering.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    om eg har riktige ventiltetninger er ikkje godt og sei,men var hullet så stort at det var klaring mellom stammen og tetningen da eller?.eg har faktisk vært inne på tanken da,kan dette forkomme altså.De kan da vel ikkje ha flere forskjellige tetninger til samme bilen vel?
    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Har du riktige ventiltetninger? Når søskenbarnet mitt fikk overhalt toppen på sin 2000 modell R bestilte han toppakningsett fra FCP Groton. Ventiltetningene som fulgte med passet, men hullet for ventilstammen var litt for stort. Bare flaks at det ble oppdaget før montering.

  13. #13

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Var ikke synlig at tetningene var feil, men kjente at det ikke var rett når ventilen ble stukket gjennom.

    Er tynnere ventilstammer på de nyere motorene, så siden du har 97 modell så er det sannsynligvis ikke samme problemet du har.
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Borre
    Innlegg
    202
    Antall takk

    Standard

    Ved oljeforbruk - ikke glem turboen. Det hender den slipper olje igjennom.
    Hvordan er slangene før og etter intercooler? Fullt av olje kanskje?
    Volvo V70 D5 2006 mod
    Volvo S80 D5 2003 mod
    Volvo 66DL 1,1 76 mod
    Volvo 66GL 1,3 76 mod

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    såpass ja,du vet vel ikkje diameteren på ventilstammen på bilen hans da?,så kan eg måle en av de gamle mine for og sammenligne.
    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Var ikke synlig at tetningene var feil, men kjente at det ikke var rett når ventilen ble stukket gjennom.

    Er tynnere ventilstammer på de nyere motorene, så siden du har 97 modell så er det sannsynligvis ikke samme problemet du har.

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    ja det har blitt nevnt tidligere i en annen tråd,men turboen er forholdsvis ny (ca 1 år).og eg har sjekket den for slark all veier,det så veldig bra ut.I trykk røra er det heller ikkje noe olje mengder av betydning
    Sitat Opprinnelig postet av Swissman Vis post
    Ved oljeforbruk - ikke glem turboen. Det hender den slipper olje igjennom.
    Hvordan er slangene før og etter intercooler? Fullt av olje kanskje?

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    tok ny test på kald motor i dag,men fekk da et høgere resultat på alle en eg gjorde med varm motor.Var ganske sikker på at kompen skulle være høgere når motor var varm pga materiell utvidelse eg,men gjelder tydligvis ikkje på min da hehe.Det er hvertfall noe riv ruskende gale en plass.
    Men her nå resultatene

    Syl 1 : 185 psi
    Syl 2 : 187 psi
    Syl 3 : 191 psi
    Syl 4 : 185 psi
    Syl 5 : 190 psi

    Altså da i fra 12.75 bar til 13.17 bar som var den høgeste.
    Hva seier dette om tilstanden på stempel ringene mine?.
    Må minne på at alle sylindrene mer eller mindre har badet i olje under drift,så kan det virke logisk da at kompresjonen blir høgere når motoren er kald?.Pga da er oljen tykkest og tetter mer mellom stempel og sylinder vegg.Eller er eg helt på blåbær tur nå eller.

  18. #18
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor stresser du med komp testene?
    Du skriver at det er olje på setene på innsugsventilene og oljen kan ikke komme inn på de ventilene fra forbrenningskammeret.
    De er jo kun åpne når motoren suger inn luft......
    Du må nok lete etter feilen på innsugssiden.
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Riv toppen!!!
    At du muligens kan ha fått feil tettinger må være den MEST sannsynlige forklaringen hittil.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    det virker nesten sånt ja,men kan ikkje skjønne at det skal gå ann da.Det er tetninger fra mekonomen som står i nå,ikkje det at det burde ha noe og si men.Men det kan vel kanskje oppstå at det blir feilproduksjon på uorginale deler.Men kjøpte 20 nye tetninger fra volvo,så eg har montert alle 4 på syl 5 og 2 stk på innsugsventilene til syl 4.Dette gjorde eg mens toppen sto på,blei så inni helvete klurete og få til når eg ikkje hadde skikkelig verktøy.Så eg ga opp det prosjektet der,og skrudde sammen for og se om de sylindrene der ble tørre.De kokser fremdeles og er fortsatt våte (men er faktisk litt bedre enn forrige gang).Skrudde ut lambdaen i dag,og fant ut at den var gåen tilfeldighvis når eg rista på den.Det klirra inni, og det så ut som noe var løst.Var heller ingen forskjell når eg kjørte med eller uten lambda før dette.Altså da uten kontakten til lambdaen i,så da er den sikkert kapput.Bestilt ny i dag,får den i morgen.Er nok sikkert den som er en del av årsaken til at bilen til ryker mye og,siden den har pøst på som berre det med bensin.At det er kanskje derfor pluggene er våte og.Ka tror du om det??.
    Prøver i det lengste laget og unngå og skru av toppen,vist eg ikkje må. Eg får montere lambdaen i morgen,så ser eg da on den ryker mindre.Det bør den hverfall gjøre.
    Men du vet vel ikkje kor eg får tak i skikkelig verktøy,til og skifte tetninger med toppen på vel?
    Sitat Opprinnelig postet av Modalen Vis post
    Riv toppen!!!
    At du muligens kan ha fått feil tettinger må være den MEST sannsynlige forklaringen hittil.

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    faen nå begynne det og bli nok,ka er det som skjer da.?Har tatt av toppen og skiftet alle tetningene igjen.Va veldig nøye når eg gjorde det,så at de var godt sentrert rundt styringene og ventilene.Men ryker like forbanna mye,har til og med skiftet tilbake til gamle turboen for og eliminere vekk feil.Ligger fortsatt mye olje på ventilene og stemplene.
    Har forstått det sånt at det kan ikkje komme olje fra forbrenings kammeret og opp og legge seg i setet på innsugs ventilene.Stemmer dette?innsugs ventilene er vel stengt når stemplene er på vei opp.Så da er det fysisk umulig at det kommer olje forbi stemplene og innpå ventilene.Er nå under spylig på denne motoren da,men det ska nå ikkje sprute så jævligt at det blåser rett forbi fjærene og alt.Da ville vel fjærene vært extreemt dårlig og samme med kompen
    Begynne og tenke på om returen i blokka kan være tett eg,eventuelt feil toppakning som tetter kanaler osv...Men vis blokka er delvis eller helt tett som gjør at olja ikkje renner skikkeligt ner i bunnpann,kan eg da få de problemene eg har nå ?.Sjøl om ventiltetningen er i orden? Olja er nødt og komma seg forbi tetningene for og legga seg i setet uansett vel?Er det måter eg kan sjekke om blokka er tett når alt er montert?

  22. #22
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    Er veivhusventilasjonen koblet rett?
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    koblet rett?? er ikkje så mangen muligheter der tror eg
    Sitat Opprinnelig postet av Robert H. Vis post
    Er veivhusventilasjonen koblet rett?

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    men for og stille et annet dumt spm, er det noen som har hadt tett veivhusventilasjon før?. som kan forklare meg ka som skjedde med bilen da symptomer kor oljen ble av osv......

  25. #25
    Registrerte brukere Robert H. sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Sotra
    Innlegg
    639
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    koblet rett?? er ikkje så mangen muligheter der tror eg
    Grunnen til at jeg spør, er fordi at det minker på mulige feilkilder til olje inn til innsugsventilene.
    Den ene slangen fra veivhusventilasjonen går jo inn på slangen fra luftfilteret.
    Har du sjekket at det er åpent fra oljefellen og inn i blokka?
    får ikke oljen rent tilbake, så er det jo muligens en feilkilde?
    Regner med det ser omtrent slik ut?
    Det er "nr4 return sump" jeg tenkte på.


    Sist endret av Robert H.; 30/08/10 kl 12:10
    Robert H.
    2001 C70 2,5T
    2004 MG ZTT 1,8 turbo ZandF
    2006 Ford Ranger XLT
    2007 Challenger Mageo 107

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •