Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 46 av 46

Tråd: TUV-papir på SuperDTM

  1. #26
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Les VOLVOS GODKJENTE PRODUKTENDRINGER, og referer til den. Å referere til(høre på det hylekoret av en tråd du har fått her er jo bare tøys.

    Alt står i den blekka fra Volvo.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  2. #27
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Les VOLVOS GODKJENTE PRODUKTENDRINGER, og referer til den. Å referere til(høre på det hylekoret av en tråd du har fått her er jo bare tøys.

    Alt står i den blekka fra Volvo.
    Takktakk Link til denne? Har sett innpå hjemmesiden til Volvo og Volvoforum (fant et lite utdrag). Mulig det er jeg som er dålig til å lete...
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  3. #28
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Jeg har den på PDF, send meg mailen din på pm så skal jeg sende deg den.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  4. #29
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Les VOLVOS GODKJENTE PRODUKTENDRINGER, og referer til den. Å referere til(høre på det hylekoret av en tråd du har fått her er jo bare tøys.

    Alt står i den blekka fra Volvo.
    Ser ikke hva nytte trådskaper skal ha i å refere til denne? Men fortell gjerne
    "Mindre e så jækla mye merr"

  5. #30
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Refinement! Vis post
    Ser ikke hva nytte trådskaper skal ha i å refere til denne? Men fortell gjerne
    Du har ikke lest den du heller nei.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  6. #31
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    Har lest den, men ser fortsatt ikke at det står noe vettug ang godkjenning av Super DTM på 940 der. Vennligst opplys "hylekoret"
    "Mindre e så jækla mye merr"

  7. #32
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Hva med, at han kan referere til at felgene oppfyller Volvo sine krav til hvor store felger man kan ha på bilen?

    Tviler på at det er TÜV på selve felgene de er ute etter.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  8. #33
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Hva med, at han kan referere til at felgene oppfyller Volvo sine krav til hvor store felger man kan ha på bilen?

    Tviler på at det er TÜV på selve felgene de er ute etter.
    Er vel ikke noen godkjenningspapirer for sporvidde til 900 slik som det er til 200?

  9. #34
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Er vel ikke noen godkjenningspapirer for sporvidde til 900 slik som det er til 200?
    Nei, det stemmer. Men det er til 700. Og iogmed at det er så og si samme bil, regner jeg med man kan vise til det, med et ekstra skriv fra Volvo.

    Alle øvrige godkjenninger er like på både 700 og 900, med noen endringer, bl.annet 900 kan trekke 1800 kg med forsterkningssett, alle 700 kan trekke 1600 kg.

    Ellers er ratt også like, foruten 900 har noen ratt som ikke fantes til 700.

    Og 960 har et "Chassisett", det har de ikke til 760.

    På bakgrunn av det, så regner jeg med at det er mulig å bruke de samme kravene ang sporvidde og felgøkning som de krever til 700, og da spesielt med ett skriv fra Volvo, om man får tak i det.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  10. #35
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Nei, det stemmer. Men det er til 700. Og iogmed at det er så og si samme bil, regner jeg med man kan vise til det, med et ekstra skriv fra Volvo.

    Alle øvrige godkjenninger er like på både 700 og 900, med noen endringer, bl.annet 900 kan trekke 1800 kg med forsterkningssett, alle 700 kan trekke 1600 kg.

    Ellers er ratt også like, foruten 900 har noen ratt som ikke fantes til 700.

    Og 960 har et "Chassisett", det har de ikke til 760.

    På bakgrunn av det, så regner jeg med at det er mulig å bruke de samme kravene ang sporvidde og felgøkning som de krever til 700, og da spesielt med ett skriv fra Volvo, om man får tak i det.
    Jeg skal refere til dette ja, er kontrolløren tverr så skal jeg kun godkjenne senkesettet. Takk for hjelpa!
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  11. #36
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Nei, det stemmer. Men det er til 700. Og iogmed at det er så og si samme bil, regner jeg med man kan vise til det, med et ekstra skriv fra Volvo.

    Alle øvrige godkjenninger er like på både 700 og 900, med noen endringer, bl.annet 900 kan trekke 1800 kg med forsterkningssett, alle 700 kan trekke 1600 kg.

    Ellers er ratt også like, foruten 900 har noen ratt som ikke fantes til 700.

    Og 960 har et "Chassisett", det har de ikke til 760.

    På bakgrunn av det, så regner jeg med at det er mulig å bruke de samme kravene ang sporvidde og felgøkning som de krever til 700, og da spesielt med ett skriv fra Volvo, om man får tak i det.
    Akkurat det jeg ville frem til. Det står ingenting om innpress/sporvidde til 900. MEN jeg forstår hvordan du tenker. Hvordan kontrollanten hos BT tenker er noe helt annet. Sålenge det ikke står 900 i papirerne er det KUN det han forholder seg til. For alt det han vet er det like stor forsjell på en Lada og en Cadillac som på en 700 og 900.

    For all del, det er fullt mulig å få tak i et skriv ang innpress fra Volvo Norge til 940, men det hjelper lite når de ikke går god for lavere innpress enn Kjøretøyforeskriften. Dessuten stiller Volvos papirer strengere krav til klaring mellom hjul og karosseri/fjærbein osv enn Kjøretøyforskriften; minimum 10mm klaring vs "tilstrekkelig klaring". Med 7-8mm klaring til fjærbein foran med Super DTM får man problemer også der.

    Hvor i Volvos Godkjenningspapirer står det at 8.5x17/18 et 13 er godkjent for 740?
    "Mindre e så jækla mye merr"

  12. #37
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Dette står det spesifisert:

    "Kode YVI G2 - Sporvidde:
    Største tillatte sporvidde for alle modeller i Volvo 700-serien er 1486 mm foran og 1470 med mer bak.
    Dette gjelder 15", 16" og 17" felger med 20 - 25 mm offset.
    Dekkdimensjon og felgbredde må velges slik at det under alle forhold er minimum 10 med mer klaring
    til skjenner, bremseslanger, styreledd, osv.
    Alternative dekk skal ligge innenfor ± 5 % av standard rulleomkrets, og oppfylle gjeldende krav til
    hastighet og belastning."

    Med faktisk disse feilskrivingene.. "Med mer" er vel Word sin ypperlige korreksjon tenker jeg..
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  13. #38
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Refinement! Vis post
    Hvor i Volvos Godkjenningspapirer står det at 8.5x17/18 et 13 er godkjent for 740?
    "Mindre e så jækla mye merr"

  14. #39
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Det er det det står i papirene, står ikke at 8.5x17 el 18 med ET13 er godkjent.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  15. #40
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Men siden min 240 har 5x14felg, og ET20 orginalt og Eiker E1 felgene mine er 7,5x17 går det ikke ann å få de Eiker felgene godkjent pga impress da? I følge felgkalkulatoren står det: +31,75 på begge tallene der.. Har 225/45 17 som dekk, kontra 175/80 14 orginalt.. Så de skal i allefall passe med +/- 5% regelen...

    Skal bytte til 215 dekk før godkjennig, da 225 subber på innerskjermen.. 215 dekk går også innenfor +/- 5%

    Men får jeg ikke godkjent pga Impress dritten?

    Takker for svar
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  16. #41
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Men siden min 240 har 5x14felg, og ET20 orginalt og Eiker E1 felgene mine er 7,5x17 går det ikke ann å få de Eiker felgene godkjent pga impress da? I følge felgkalkulatoren står det: +31,75 på begge tallene der.. Har 225/45 17 som dekk, kontra 175/80 14 orginalt.. Så de skal i allefall passe med +/- 5% regelen...

    Skal bytte til 215 dekk før godkjennig, da 225 subber på innerskjermen.. 215 dekk går også innenfor +/- 5%

    Men får jeg ikke godkjent pga Impress dritten?

    Takker for svar
    Har ikke Eiker-felga ET 20 eller ET 25 da?
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  17. #42
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    De er vel 7.5" breie, og Polaris er vel 7"?
    Har da hørt om folk som har fått Eiker godkjent tidligere uten problemer.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  18. #43
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JørnM_940 Vis post
    Har ikke Eiker-felga ET 20 eller ET 25 da?
    Jo, eiker felgene har ET20
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  19. #44
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    pass på så dekk eller felg ikke går borti fjærbein eller innerskjerm foran og at ET er riktig i forhold til det som er anbefalt av volvo. bak så må en passe på det samme her. husk at ved demping så skal ikke dekk subbe inni innerskjermer eller opphengs bolter til bakstilinga. satte på større hjul på min med dim 225 bredde og disse subber ikke hverken foran eller bak. har Et 20 og ET 25 på mine hjul.

  20. #45
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Skal være minimum 10mm klaring til alt (som skjermer, innerskjermer, fjærbein, osv) i tillegg.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  21. #46
    Registrerte brukere Refinement! sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    1.084
    Antall takk

    Standard

    Alt en trenger å vite om endring av felg/dekk står i Kjøretøyforskriftens kapittel 13

    6. Bytte av dekk/felg
    6.0 Bestemmelsen gjelder for dekk/felg produsert før 1. januar 2010.
    6.1 Ved bytte av felg eller dekk kan dimensjon og/eller sporvidde tillates endret under følgende forutsetninger:
    a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.
    b) Plassforholdene i hjulhuset må være tilstrekkelige slik at dekk og/eller felg ikke kommer i kontakt med kjøretøydetaljer ved fullt styreutslag og/eller maksimale fjæringsbevegelser.
    c) Rulleomkretsen på hjulene må holdes innenfor ± 5% av rulleomkretsen på de hjul som kjøretøyet normalt er utstyrt med fra kjøretøyfabrikanten.
    d) Dekkene må være godkjent for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.
    e) Dekkene må være beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. For vinterdekk er det tilstrekkelig at dekkene er beregnet for 160 km/t. For kjøretøy som lovlig kan benytte C- eller LT-dekk, er det tilstrekkelig at vinterdekkene er beregnet for 130 km/t.
    f) Felg og dekk må passe sammen i henhold til STRO-normen.
    g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
    h) Dekkene må ha samme dimensjon. På kjøretøyer som originalt er utstyrt med dekk av ulike dimensjoner foran og bak skal størrelsesendringen være lik. Ved endringer utover dette må kjøretøyfabrikantens tillatelse foreligge eller det må foreligge dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.
    i) Dersom kjøretøyets originale felger er skiftet ut med andre stål- eller lettmetallsfelger, skal disse enten være merket med innpresning eller det skal medfølge dokumentasjon for innpresning i kjøretøyet.
    Med innpresning forstås avstanden mellom felgplatens anleggsflate mot navet og felgens senterlinje. Se for øvrig fig. 2.


    Fig. 2
    6.2 Dersom sporvidden endres mer enn 15 mm - dvs. at felgenes innpresning endres mer enn 7,5 mm - skal kjøretøyet fremstilles for regionvegkontoret for ny godkjenning. Det må fremlegges dokumentasjon for at sporviddeendringen er tillatt. Regionvegkontoret gjør anmerkning om endringen i vognkort og registerkort. Dersom sporvidden endres 15 mm eller mindre frafalles kravet om fremstilling for ny godkjenning etter § 3-4.
    "Mindre e så jækla mye merr"

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •