Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 30

Tråd: fjærer dempere til 242 1975.

  1. #1
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard fjærer dempere til 242 1975.

    lurer på hva som er best av koni dempere eller bilstein dempere? noen som har bra peiling over dem foskjelige typene? lurer også på angående lesjöfors senke fjærer eller ipds senkefjærer hvem som er best til normal bilbruk uten for mye siging av fjærene over lengre tid. Håper på bra svar.

  2. #2
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Bilstein, uten tvil. Gir også et langt bedre kvalitetsinntrykk når du åpner esken, syns jeg.
    De håndterer også mye bedre ujevnt underlag enn Koni.

    Hva skal du bruke bilen til da? Bilstein Sport er jo greie dempere, men om du skal kjøre på bane/veldig hardt, kan du jo vurdere ClubSport, som er stivere, og kortet inn 35 mm. (For senka biler).

    IPD selger vel B&G om jeg ikke tar feil, og får du med TÜV fra USA? De har andre krav der enn her, så kan hende det ikke følger TÜV der. Og det trenger du her i potetlandet om du skal godkjenne og være lovlydig.

    Ang sig, så siger alle fjærer over tid, da det er fjørstål og blir dårlig med tid, det gjelder alt av fjører. Når du monterer fjørene så tar det en dag ca, så har de "satt seg" greit. Den høyden holdt på min bil i hvertfall 6 mnd, før jeg begynte å justere det selv, på den blå 240'n min.

    Lesjöfors er jo en "slager", og de er jo veldig billige. under 1300 kr for 4 senkefjører med TÜV er grei pris iallefall.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  3. #3
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Hvor har de de prisene på fjærer?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  4. #4
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    Joakim G R: Takk for bra svar. angående sig vet jeg om, men lurte på hvor mye som er normalt på nye fjærer. skal bruke bilen til normal gatebruk uten lek. bruker denne bilen hver dag til å fra jobb. å jeg er lei båtfølelsen. men er aldrig blitt påpekt på noe eu. noe peil på ca pris på bilstein ikke cs dempere.

  5. #5
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Jeg betalte vel 4900 for Bilstein Sport'ene til 245'en min. Gikk for de da det er "familievogna", og skal prøve å ikke riste rundt på innvollene til den sylferske sønnen min. (I tillegg til at frua bruker bilen ganske mye.)

    Full prisliste ligger på pedersens racing, altså her: (Er jo veldig god garanti på Bilstein også.)

    http://www.pedersens-racing.no/bil/Bilstein/volvo.html


    Lesjöfors: 1395,- til 242/244, og 1595,- til 245. Så jeg mente vel å skrive under 1500, og ikke under 1300. (ettersom dette var til 2-dørs.)
    http://www.pedersens-racing.no/bil/Lesjofors/


    Men ang hvor mye de siger tør jeg ikke svare konkret på, da jeg ikke har kjørt med lesjöfors i orginal høyde så lenge. Men de ca 6 mnd jeg hadde var de fine og jeg la ikke merke til noe særlig sig. Ikke etter jeg hadde kappet heller, forsåvidt.

    Men er endel som er misfornøyde med Lesjöfors også, ser ut som det eneste som går igjen er visstnok en "liten senk", men det er bare 35mm senk i forhold til nye friske fjærer/dempere.
    Holder på en bruksbil.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  6. #6
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    så du mener att 35 mm senk holder på en slik bruksbil som min? når jeg senker den bak må jeg bruke justerbarpanhardstag slik at bakakselen ikke kommer utenfor senter?
    stemmer det at pedersen sender som pakkepost til nærmeste postkontor.

  7. #7
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Du MÅ ikke ha justerbart panhardstag, men det gjør ikke noe...

    Dvs om du skal ha breie felger så kan det være du slipper å justere skjermkanten om du får sentrert akselen.

    Så det er absolutt ingen uting
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  8. #8
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KE40155 Vis post
    så du mener att 35 mm senk holder på en slik bruksbil som min? når jeg senker den bak må jeg bruke justerbarpanhardstag slik at bakakselen ikke kommer utenfor senter?
    stemmer det at pedersen sender som pakkepost til nærmeste postkontor.
    Ja, på en bruksbil syns jeg det holder med 35mm, det skal jo brukes og da er det jo greit at man slipper å kjøre skrått over fartsdumper, ta nedi her og der, osv. Og en bruksbil skal jo heller ikke grisekjøres på bane, så man trenger ikke det enda lavere tyngdepunktet som man har godt av på bane.

    Men du vil nok bli mer enn nok fornøyd med hvordan bilen oppfører seg på veien iallefall. Hadde du IPD stag på denne, eller var det en annen bil?

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    Du MÅ ikke ha justerbart panhardstag, men det gjør ikke noe...

    Dvs om du skal ha breie felger så kan det være du slipper å justere skjermkanten om du får sentrert akselen.

    Så det er absolutt ingen uting
    Det er sant, man MÅ ikke ha just.panhard. Det er heller ingen vits i å ha justerbar panhard, om man skal senke 1 gang og ikke senke mer, da man heller bare kan kappe inn og tilpasse panharden til den høyden man har. (altså samme som de har gjort orginalt.)

    Men det er ingen fare med 35 mm senk og 7x17 f.eks felger. Men det begynner av naturlige grunner å bli trangt med 8" brei felg, så da må skjermkanten friseres litt.

    Det jeg heller ville kortet inn litt er momentstagene, for å få riktigere vinkel på pinjongen. Merket det godt når jeg monterte justerbare momentstag, kunne justere rimelig greit mellom fullt grep og "null" grep på hjula. Spinner mye lettere når det er feil justert.

    Men som sagt, med 35 mm senk, så er hverken eller veldig stort merkbart. Panharden kan du jo bare måle litt på evt, etter du har senka, om du føler det er nødvendig å korte den inn.

    Hvordan dekk/felg skal du kjøre med?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  9. #9
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    dobbeltpost.
    Sist endret av Joakim-G_R; 31/07/10 kl 14:09
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  10. #10
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    joakim G R du sendte samme post to ganger. da dropper jeg å kjøre med justerbart panhardstag foreløpig. det er samme bilen som jeg har ipd stabstg på. tenkte jeg skal bestille "R" felger med ET på 20 så slipper jeg å få pes med hjulagerslitasje og feil på eu angående spacere. men finner ikke hvor en fan finne slike felger untatt hos ipd. tenkte jeg kan bruke 7-71/2" bredde med 225 bak og 50 eller 225 bak og 40 profil hvis speedometeret mitt stemmer.

    vet ikke riktig hva slags type dekk merke jeg bør bruke på 7-71/2" mulig et som er bra på vått og tørr asfalt.
    Sist endret av KE40155; 31/07/10 kl 13:53

  11. #11
    Registrerte brukere andreas y. sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    osterøy.hordaland
    VCCN medlemsnummer
    19
    Innlegg
    288
    Antall takk
    93 940 gullklumpen langtidsprosjekt
    13 isuzu dmax bruksbil

  12. #12
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andreas y. Vis post
    så på dem nå. men synes dem ser litt annerledes ut enn dem jeg har sett på ipd og på infosite.com

  13. #13
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Ja, BCB har de felgene. (Om du syns de ser annerledes ut, er det bare å skyte ivei en mail og høre med de, så får du svar. )

    Du får ikke noe mer hjullagerslitasje om du spacer ET45 til ET20 f.eks, da det er ET20 orginalt. Det er når du spacer utover orginal ET (f.eks mot 0, og videre mot ET -10 f.eks.) problemet oppstår.

    Men ang EU kan jeg forstå det.

    225-50-17 blir traktordekk, og du går over +5% rulleomkrets, 225-40-17 er riktig dekkdim mener jeg.
    Selv bruker jeg 215-40/18 på 4-dørsen min.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  14. #14
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    Har orginal dim på 175 sr 14 dekk å dem er litt større enn 175/80 14 dekk. men siden jeg har 2 bakaksler så sitter det nå på 175/70 14 da jeg har volvos orginale viscodiff som jeg satte på for 2 år siden. stemmer det ikke at mindre høydeprofil jgør at dekk blir stivere? dekka har også en dempende kraft etter det jeg har lært på skolen eller stemmer ikke detta?

  15. #15
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Joda, lavere dekksider gir stivere dekksider også. Og dekk demper litt de også ja.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  16. #16
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Ja, BCB har de felgene. (Om du syns de ser annerledes ut, er det bare å skyte ivei en mail og høre med de, så får du svar. )

    Du får ikke noe mer hjullagerslitasje om du spacer ET45 til ET20 f.eks, da det er ET20 orginalt. Det er når du spacer utover orginal ET (f.eks mot 0, og videre mot ET -10 f.eks.) problemet oppstår.

    Men ang EU kan jeg forstå det.

    225-50-17 blir traktordekk, og du går over +5% rulleomkrets, 225-40-17 er riktig dekkdim mener jeg.
    Selv bruker jeg 215-40/18 på 4-dørsen min.
    faktisk så tror jeg at det kom et skille på et på slutten av 70tallet. tidlig volvo 242-45 hadde fra 1974-mulig 78 hadde ET 25. så ble det ET 20 etterpå.

  17. #17
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    fant bilde av hvilken type felg jeg kunne tenke meg., men fant ikke ut noe om Et på min.

  18. #18
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    bare et illustrasjonsbilde IKKE min bil.

  19. #19
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    har også sett ET25 på stålfelger, så antar at det var litt "så som så" ?

    De felgene i ET20 vil nok passe som fot i hose på bilen din.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  20. #20
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    stemmer det orginalt på min er det ET25. har ringt volvo nå å spørt hva det koster med nye dempere og fjærer foran og bak ink moms og rabatt. dem sa ca 5800kr men at jeg måtte vente 1-2uker på dela siden det er ferie. regnet på at opsettet du pratet om bilstein og lesjöfors 35mm senk kom på6275ink moms. biltemas kom på ca 2800-3200 avhengig av modellen.

  21. #21
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Ja. Men Volvo er orginalt, Bilstein er sportsligere understell. Og Biltema prater vi ikke om.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  22. #22
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Ja. Men Volvo er orginalt, Bilstein er sportsligere understell. Og Biltema prater vi ikke om.
    Regnet bare på hva det kostet hos dem. skal ikke ha noe biltemaprodukt. kjøpte en gang i mai noen motorfester hos dem siden orginal gearkassefeste til min vauxhall ikke er å få tak i her til lands. det var eneste gangen jeg har jkøpt noe der. nok om det. hvor kjøpte du oppsettet ditt fra? pedersen?

  23. #23
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Ja, omtrent alt jeg har kjøpt er kjøpt fra Pedersens, med unntak av krenghemmerne som er kjøpt rett fra IPD.

    Er så godt fornøyd med Pedersens, så bruker alltid de. Var en stund de kjente igjen meg og en kompis hver gang, fordi vi var der så ofte. "Å, er'e de gutta!"
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  24. #24
    Registrerte brukere KE40155 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Mjøndalen
    Innlegg
    864
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Ja, BCB har de felgene. (Om du syns de ser annerledes ut, er det bare å skyte ivei en mail og høre med de, så får du svar. )

    Du får ikke noe mer hjullagerslitasje om du spacer ET45 til ET20 f.eks, da det er ET20 orginalt. Det er når du spacer utover orginal ET (f.eks mot 0, og videre mot ET -10 f.eks.) problemet oppstår.

    Men ang EU kan jeg forstå det.

    225-50-17 blir traktordekk, og du går over +5% rulleomkrets, 225-40-17 er riktig dekkdim mener jeg.
    Selv bruker jeg 215-40/18 på 4-dørsen min.
    kan jeg bruke spacere forde selv om et er riktig eller vil dekk og felg stikke på utsiden av skjermkanten?

  25. #25
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Mener du spacere på ET20 felger? Spørs hvor mye du vil space. Men f.eks ET20 + 20mm spacere, blir litt i meste laget, hvertfall forran.

    Jeg hadde vel ET10 bak som jeg endte på etter spacing osv. Det var fint syns nå jeg da, men.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •