Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Volvo V60 D3 "Blocked EGR valve" problem

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2023
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard Volvo V60 D3 "Blocked EGR valve" problem

    Hei igjen. Da var det selfølgelig ett nytt problem på familiens V60 D3 12mod. km ca 210k

    Bilen setter gul motorlampe, men fungerer vanlig, uten nødmodus eller andre ting

    Vida oppgir denne Feilkode..
    ECM
    P1
    40700 Exhaust gas recirculasjon.no flow Detected .
    og anntyder Blocked EGR valve.


    Er dette det mest sansynlige,eller bør andre ting sjekkes først. Ser på Youtube att det er en del jobb å få ut EGR-ventilen og kjøler.

    Om det er tett egr, er det da mulig å bare "rense" den med forgasserrens ? Og hvor mye må egentlig demonteres for å få den ut?
    Andre gode tips

    Der var også gul varsel for
    CEM
    B102921 ACCELATOR PEDAL SENSOR. general signal failures. signal too low. Usikker på om denne har noe med EGR feilen å gjøre?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.326
    Antall takk

    Standard

    Hei, tenning på, motor av, sjekk at motorens trykk og temp-verdier stemmer med virkeligheten, spesielt ladetrykksensoren nede på intercooleren , sammenlignet med BAROm. fra motorstyringen.
    Deretter sjekk at innsug/ladtrykkslanger er hele, spesielt på undersiden av slangen fra intercooler til EGR/innsug, så kan du begynne å bekymre deg for EGR.

    Gasspedalen har neppe noe med dette å gjøre.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2023
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hei, tenning på, motor av, sjekk at motorens trykk og temp-verdier stemmer med virkeligheten, spesielt ladetrykksensoren nede på intercooleren , sammenlignet med BAROm. fra motorstyringen.
    Deretter sjekk at innsug/ladtrykkslanger er hele, spesielt på undersiden av slangen fra intercooler til EGR/innsug, så kan du begynne å bekymre deg for EGR.

    Gasspedalen har neppe noe med dette å gjøre.
    Da har jeg fått sjekket litt. Startet med slangen fra intercooler til insug,greide ikke å finne skader på den,men vanskelig å være helt sikker(fann ingen sprekker/hull på turboslange eller dei andre heller.) MEN når vi startet bilen så hører jeg en "sviss" blåse lyd når vi tar opp turtall hurtig til ca 2500rpm og slipper opp. Dette kan muligens stamme fra områden med den førstnemde slangen, men litt vanskelig å lokalisere helt. Denne slangen fra i-cooler og opp på innsug er jo grei å ta av i øvre(under luftfilter) jeg sjekket innsug og det såg bra ut. men å komme til å få løsnet slangeklemme i nedre del ser ikke helt enkelt ut. skal dette gå med vanlig tilgang under, eller må en demontere mer for å komme til ?
    Er vel kansje greit å starte med å bytte slangen uansett. legger ved to bilder fra utlesing fra vida (tenning på/motor av) så kansje du ser om der er noen avik. er forresten ikke 100% sikker på om jeg har dei rette data utlesinger,men håper det er desse du mente.

    https://photos.google.com/photo/AF1Q..._-ubvh0V2isaJ8

    https://photos.google.com/photo/AF1Q...iTGWKDiEA8d66x

    Fra jeg slettet feilkoden første gang,gikk det ca 3 dager og muligens 15-20 mil før ny feilkode kom. (samme feil som 1 gang)
    Sist endret av njh; 01/05/24 kl 17:48

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    168
    Antall takk

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2023
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av vict0r Vis post
    Linkene gir error.
    Fungerer fra PC her verfall (slettet logg også,for å være helt sikker) Gi gjerne beskjed om flere ikke får opp bildene

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.326
    Antall takk

    Standard

    Sannsynligvis er du logget inn på samme Google-konto på alle enhetene/nettleserene dine. (PC/Nettbrett/Telefon)
    Om du vil dele bilder fra Google-Foto til andre, trykk på delesymbolet, velg "opprett en link" , den blir seende omtrentlig slik ut:
    https://photos.app.goo.gl/o4zTuDvPMDCEd7nA9
    Denne type link til bilde gir alle som har linken mulighet til å se bilde. (og kun dét aktuelle bildet fra bildesamlingen) ,
    mens direkte URL/link til bilde fra f.eks nettleseren din (f.eks høyreklikk og "kopier bildeadresse"), fungerer i beste fall bare for eieren og eventuelle andre Google-kontoer du har gitt tilgang til.

    Men på en annen side så er ikke bildene/verdiene så viktige om du har en hørbar luftlekkasje, for da bør du forsøke å finne og kurere den først.

    EDIT: som betalende medlem vil du få tilgang til å laste opp bilder direkte til forumet. Et annet alternativ er imgur.com hvor du kan generere en .JPG-url/BBC-code fra et bilde du har lastet opp til tjenesten, som du kan lime rett inn i posten din på forumet direkte fra "Share Options".
    Sist endret av jiha1968; 01/05/24 kl 22:15

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2023
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Sannsynligvis er du logget inn på samme Google-konto på alle enhetene/nettleserene dine. (PC/Nettbrett/Telefon)
    Om du vil dele bilder fra Google-Foto til andre, trykk på delesymbolet, velg "opprett en link" , den blir seende omtrentlig slik ut:
    https://photos.app.goo.gl/o4zTuDvPMDCEd7nA9
    Denne type link til bilde gir alle som har linken mulighet til å se bilde. (og kun dét aktuelle bildet fra bildesamlingen) ,
    mens direkte URL/link til bilde fra f.eks nettleseren din (f.eks høyreklikk og "kopier bildeadresse"), fungerer i beste fall bare for eieren og eventuelle andre Google-kontoer du har gitt tilgang til.

    Men på en annen side så er ikke bildene/verdiene så viktige om du har en hørbar luftlekkasje, for da bør du forsøke å finne og kurere den først.

    EDIT: som betalende medlem vil du få tilgang til å laste opp bilder direkte til forumet. Et annet alternativ er imgur.com hvor du kan generere en .JPG-url/BBC-code fra et bilde du har lastet opp til tjenesten, som du kan lime rett inn i posten din på forumet direkte fra "Share Options".
    Da gjør jeg ett nytt forsøk på linkene, så kansje noen ser om noe virker mistenksomt. skal forresten ta en nærmere titt på innsug slangen i morgen, og sjekke om den har lekasje,eller om lyden stammer fra en annen plass

    https://imgur.com/JKh7RRm

    https://imgur.com/XsPGytg

  8. #8
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.326
    Antall takk

    Standard

    Linkene virker nå.

    På "freeze frame data" fra feilkoden så er MECU-spenningen (
    CEM
    spenningstilførsel) veldig lav, ellers ser jeg ikke noen umiddelbar årsak/feilverdi fra den listen.
    ECM
    -verdilisten ser ikke EGR-verdien helt fornuftig ut med negativ posisjonsprosent/åpning.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2023
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Linkene virker nå.

    På "freeze frame data" fra feilkoden så er MECU-spenningen (
    CEM
    spenningstilførsel) veldig lav, ellers ser jeg ikke noen umiddelbar årsak/feilverdi fra den listen.
    ECM
    -verdilisten ser ikke EGR-verdien helt fornuftig ut med negativ posisjonsprosent/åpning.
    Takker for raskt svar. Tolker jeg dette til att egr ventilen kan være synder,siden den har negativ åpning (har egr ett spjelt inne,som kansje ikke fungerer helt pga opphoping av sot/olje) Om jeg ikke finner lekasje på luft fra innsug-slange i dag (eller om faktisk den luft-lekasje lyden ikke er lekasje, men noe som bare er sån) så blir neste skritt å komme til å få sjekket egr ventil?
    Hadde jeg nå hatt min gamle xc60 D5 (som jeg solgte i fjor), så kunne jeg ha sammenlignet lydene fra motorene,da desse jo er omtrent like. dette hadde jo forenklet feilsøkinga

  10. #10
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.326
    Antall takk

    Standard

    Om du ikke finner skader/lekkasjer på trykkslangene mellom turbo og innsug/EGR, så ville jeg tatt en nøye sjekk av EGR-ventil og dens funksjon.

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. april 2023
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Da var sjekk over på slanger. finner ingen lekasje. kommer til att lyd er fra område rundt turbo, så tror faktisk det er vanlig slipp av turbotrykk som gir lyden (er lenge mellom hver gang jeg hører lyden fra denne motoren nå,så glemmer hvordan den daglidagse lyden er på desse motorene, da jeg selv har gått over til xc60 T8 Turboslange ut er tørr og uten synlige skader,det samme med innsug-slange og ut-slange på intercooler.
    "egr valve posision sensor" ligger å varierer mellom -3,88% og - 4,04% på nyeste målig i dag. Fra sletting av koder, går det ca 10-20 mil til ny motorlampe kommer. Dette bekrefter vel att feilen bygger seg opp gradvis til nivå for feilkode overskrides? Så EGR er nok trolig neste ting å sjekke ja. Er det håp for å kunne fikse dette med demontering og skikkelig rens med (forgasserrens) eller MÅ vi til med ny egr ventil? Har ikke funnet en grei youtube video for denne motoren på EGR bytte/demontering, så er litt usikker på hvor mye som må skrues løst for denne jobben. Tips til dette?

  12. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.326
    Antall takk

    Standard

    Ikke mye som skal slippe ut turbotrykket på en Dieselmotor, annet enn motoren selv da den ikke har gasspjeld i normal forstand, og dermed ingen Wastgate/BOV/CBV. (vanligvis)
    Riktig nok kan ASV/EGR-mixer-spjeldet stenges, men såvidt jeg vet brukes ikke det spjeldet på den måten. (foruten ved stopp av motor)
    Hører du luftlekkasjer så burde det være lekkasje ett sted.


    EGR fjernes sammen med kjøleren (mener at i det minste så må kjøleren m/EGR løsnes fra blokken for å komme til skruene for å skille EGR og kjøler) så det blir litt kronglete skruing isåfall.

    Men i første omgang kan du ta bort ASV/EGR-mixerspjeldet som er festet på EGR, (der slangen fra intercooleren er festet), rengjøre det og EGR for sot-oljegørr og deretter teste EGR med
    VIDA
    eller tilsvarende programvare.

    Vil ikke EGR lystre, så får du ta en titt på de elektro-mekaniske delene på EGR.
    Det er forsåvidt litt merkelig at du ikke har feilkoder på EGR med de posisjonsverdiene den har, mulig styringen av EGR blir koblet ut når flow-feilkoden din settes.



    I Vida, gå til: Diagnostics/Car Communication/
    ECM
    /
    velg f.eks: Activations/EGR Valve , for å kjøre EGR,

    eller: Advanced/Adapting EGR-valve , om EGR oppfører seg normalt men trenger kalibrering.
    Sist endret av jiha1968; 04/05/24 kl 20:02

Lignende tråder

  1. Svar: 11
    Siste post: 28/03/18, 18:14
  2. Problem med at "Swirl throttle" arma ramler av. (XC70 - D5)
    By xc70_awd in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 15
    Siste post: 26/11/14, 16:37
  3. Svar: 4
    Siste post: 03/06/14, 14:01
  4. Svar: 4
    Siste post: 02/10/11, 21:02
  5. Svar: 16
    Siste post: 13/07/11, 22:10

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •