Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Drivlinjevibrasjon 2009 V70 III AWD

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. juni 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard Drivlinjevibrasjon 2009 V70 III AWD

    Jeg har en vibrasjon i bilen som kommer rundt 100 km/t og øker merkbart med hastigheten. Jeg har brukt en app som heter NVH vibration diagnosis. Den indikerer at vibrasjonen, basert på frekvensen, kommer fra mellomakslingen. Jeg kjenner ingen slakk i drivknutene og kryssene på akslingen. Men jeg måler litt kast i akslingen. Mest er det rett foran det bakerste krysset. Der måler jeg ca 0,3 mm kast, mens foran det fremste krysset ca 0,1 mm. Foran den fremste drivknuten (etter fordelingskassen) og bakerste drivknuten (før bakrediff) måler jeg mindre enn 0.1 mm. Mitt spørsmål er hva er toleransen for kast i mellomakslingen og kan 0,3 mm gi vibrasjon i bilen?

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.318
    Antall takk

    Standard

    Har ikke noen offisielle tall, men 0,3mm begynner å ligne på problem ja. Kan jo for morsomhets skyld skru på et par slangeklemmer som motvekt for å teste litt.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. juni 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    God ide! Det skal jeg prøve. Takk for tipset. Jeg har prøvd å google hva som finnes av "specs", men det jeg finner ikke noe for den typen tredelte aksklinger som V70
    AWD
    har.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. juni 2014
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    I dag skulle jeg teste ut slangeklemme trikset, men det viste seg å bli meget vanskelig. Satte bilen på fire bukker og prøvde å kjøre bilen opp i den hastigheten som vibrasjonen normalt kommer. Måtte slå av antispin og "presse" den opp i hastighet. Det gikk til slutt og over 60-70 km/t slo antispinn seg av og da kunne man kontrollere hastigheten. Det var så mye ulike virbrasjon fra hjulene at jeg bestemte meg for å ta de av. Uten hjul var det ikke mulig å presse bilen opp i hastighet. Antispinn ville ikke slå seg for det var ikke mulig å få bilen opp i hastighet.
    ABS
    'n jobbet lett med å bremse akslingene uten hjul montert. Finnes det noe metode eller triks for å kunne kjøre bilen på bukker uten at all elektronikken slår inn og gjøre det (nesten) umulig?

  5. #5
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.318
    Antall takk

    Standard

    Har ikke sjekket resultatet på P3-chassiet, men om du napper ut sikring 13 i motorrom (40A) så dør
    ABS
    -pumpemotoren, og det burde også få antispinn-systemet til å slippe taket i "gasspedalen" etter hvert.

Lignende tråder

  1. XC 90 2009 D5-163 HK
    By melvin.stalsberg in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 10/06/18, 11:34
  2. 2009 V70 D5 AWD
    By MrX in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 11/12/17, 20:03
  3. 2009 V70 D5 AWD
    By 940 Turbo in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 16/01/17, 18:31
  4. Virbrasjon/dur V70 2.0D 2009
    By 940pearl in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 27/11/16, 11:10
  5. Sunnmørstreffet 2009
    By gaupe in forum Volvo Bilder og film
    Svar: 48
    Siste post: 26/03/10, 16:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •