Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Skifte tannstang på XC90

  1. #1
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard Skifte tannstang på XC90

    Hei

    Etter mye feilsøking hos bilverksted, har de kommet frem til at ulydene jeg har hørt en god stund, kommer fra tannstaget. De oppdaget i den forbindelse at det var fuktighet i servo olje og at det kan ha medført slitasje på tannstag.

    De foreslo å skifte servo olje og se om ulydene forsvinner. Er ulydene der forsatt, er tannstag defekt og må skiftes.

    En sånn del og jobb koster nok en formue.. Så jeg lurer på om noen har noen erfaringer med dette.

    Servo olje må jo skiftes uansett, men er det vits å bare skifte den og håpe og tro at det løser noe eller er det bare å skaffe nytt tannstag - for det må vel skiftes servo olje når tannstag skal skiftes allikevel?

    Finnes det evt reparasjonssett til tannstag?

    Hører fra dere om erfaringer og annet rundt dette.

    Se info om bilen i signaturen min
    Sist endret av Siberiantiger; 15/04/24 kl 22:36
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.319
    Antall takk

    Standard

    Hvordan høres denne ulyden ut da?
    (ser at du hadde en interessant ulyd som angivelig kom fra P-bremsen for et par år siden, går utifra at vi ikke snakker om den lyden)

    Det hører med til sjeldenheten å oppleve en tannstang som lager ulyd, utover rakling ved kjøring på ujevnt underlag pga utslitt lagerforing på førersiden.
    Normalt sett er det servo-pumpen som lager ulyd ved kavitering/oppskumming av servo-oljen. (kan vel kanskje beskrives som en grynete hyling/murring/surring, ligner litt på lyden fra en hissig kompressormatet motor)

    Bytte av servo-olje er ganske kjapt gjort, 3-4 L burde være nok til bytte inkl gjennomskylling, og kan være verdt et forsøk ved misstanke om forurenset olje da kostnaden ikke er så voldsom.
    Skulle det bli behov for å bytte tangstang etterpå allikevel, så trenger vel den nye tannstangen en halvliter til en liter olje i tillegg til det allerede utførte "oljebytte", avhengig av hvordan jobben utføres.
    Kostnadene her ligger hovedsaklig i tannstangen og arbeidet med å bytte den , oljebytte er ikke rare greiene i forhold til et tannstangbytte.

    Rep-sett eksisterer til noen tannstenger, men det er ikke kostnadsmessig forsvarlig å få utført dette på verksted. (det blir i praksis så og si aldri gjort)
    Men det finnes renoverte tannstenger fra spesialverksteder som gjør renovering i stor skala i lavkostnads-land.
    Sist endret av jiha1968; 11/04/24 kl 22:20

  3. #3
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Hvordan høres denne ulyden ut da?
    (ser at du hadde en interessant ulyd som angivelig kom fra P-bremsen for et par år siden, går utifra at vi ikke snakker om den lyden)

    Det hører med til sjeldenheten å oppleve en tannstang som lager ulyd, utover rakling ved kjøring på ujevnt underlag pga utslitt lagerforing på førersiden.
    Normalt sett er det servo-pumpen som lager ulyd ved kavitering/oppskumming av servo-oljen. (kan vel kanskje beskrives som en grynete hyling/murring/surring, ligner litt på lyden fra en hissig kompressormatet motor)

    Bytte av servo-olje er ganske kjapt gjort, 3-4 L burde være nok til bytte inkl gjennomskylling, og kan være verdt et forsøk ved misstanke om forurenset olje da kostnaden ikke er så voldsom.
    Skulle det bli behov for å bytte tangstang etterpå allikevel, så trenger vel den nye tannstangen en halvliter til en liter olje i tillegg til det allerede utførte "oljebytte", avhengig av hvordan jobben utføres.
    Kostnadene her ligger hovedsaklig i tannstangen og arbeidet med å bytte den , oljebytte er ikke rare greiene i forhold til et tannstangbytte.

    Rep-sett eksisterer til noen tannstenger, men det er ikke kostnadsmessig forsvarlig å få utført dette på verksted. (det blir i praksis så og si aldri gjort)
    Men det finnes renoverte tannstenger fra spesialverksteder som gjør renovering i stor skala i lavkostnads-land.
    Litt usikker på hvordan jeg skal beskrive lyden, men ved stillestående til bevegelse - med rattutslag, kommer det en knatre / knekk lyd. Det kan være et knatt eller flere etterhverandre. Ikke alltid den kommer. Merkes sjelden under vanlig kjøring. Det smeller liksom litt, som om den ikke treffer et hakk eller hopper over. Beklager dårlig beskrivelse. Håper det var noe å gå etter. Jeg hører ikke den lyden du beskriver om servo pumpen. Ihvertfall ikke innenfra bilen.

    Fikk tilbud fra Nardo på 35000,- for bytte av tannstang. Tannstang kostet 20000,-

    Verdkstedet jeg var på (et MECA verksted) fant frem til løsningen ved hjelp av spesial mikrofoner de installerte og tok en kjøretur.
    Sist endret av Siberiantiger; 13/04/24 kl 22:15
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.319
    Antall takk

    Standard

    Det som vanligvis lager lignende symptomer er veldig trege (indre) styreledd, rattakselkryss og fjærtårnlagre, men det ser ut til at de har feilsøkt nøye nok til å fastslå hva som lager ulyden, såfremt teknikerens hode er minst like bra som måleutstyret, hmm.
    Tviler på at oljebytte vil gjøre endring på dette symptomet. (oljen byttes selvfølgelig ved bytte av tannstang)

    Måtte jeg bytte tannstang, så hadde jeg nok luktet på en pent brukt tannstang fra Sverige og spart 10-15.000 kr til noe mye morsommere, og det er forhåpentligvis heller ikke umulig å finne et verksted som kanskje har en timepris under 3000kr eller som ikke regner seg to betalte 15-minutt kaffepauser pr. time inkl valgfri Napoleonskake/Thai-massasje
    Sist endret av jiha1968; 14/04/24 kl 01:56

  5. #5
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Det som vanligvis lager lignende symptomer er veldig trege (indre) styreledd, rattakselkryss og fjærtårnlagre, men det ser ut til at de har feilsøkt nøye nok til å fastslå hva som lager ulyden, såfremt teknikerens hode er minst like bra som måleutstyret, hmm.
    Tviler på at oljebytte vil gjøre endring på dette symptomet. (oljen byttes selvfølgelig ved bytte av tannstang)

    Måtte jeg bytte tannstang, så hadde jeg nok luktet på en pent brukt tannstang fra Sverige og spart 10-15.000 kr til noe mye morsommere, og det er forhåpentligvis heller ikke umulig å finne et verksted som kanskje har en timepris under 3000kr eller som ikke regner seg to betalte 15-minutt kaffepauser pr. time inkl valgfri Napoleonskake/Thai-massasje
    Fjærtårnlager var det ikke (selv om det på høyre siden måtte byttes nylig - til tross for at det var nytt i fjor høst) - tilsvarende lyd som den ga ja. Men de hadde sjekket det.
    Mulig jeg skal spørre verksted om dette likegodt kan være rattakselkryss kryss.. Bare for å ha spurt..

    Hvis indre styreledd kan lage sånn lyder hvis de har gått tørr/i stykker, så skal jeg spørre om de har sjekket dette også. Det er vel i nærheten av tannstang både rattakselkryss ledd og indre styreledd..

    MECA verkstedet har gitt meg tilbud på ca 25000,-for jobben og del. Da skifter de servo olje, skifter tannstang og tar 4 hjulskontroll. Delen er av merket DRI til 10450,-.

    Har funnet en del på autodeler24.no til ca 5800,- som kan sendes til Norge. Den siden du oppga fikk jeg ikke noe valg om sending.
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.319
    Antall takk

    Standard

    Nettsiden som jeg lenket til inneholder det som tilbys fra Svenske huggerier, og i likhet med de Norske huggeri-sidene så må du som regel sende en forespørsel for frakt osv. via meldingssystemet på siden.

    Hvis det aktuelle huggeriet ikke vil sende til Norge, eller at de setter frakten skyhøyt av samme grunn, så kan det være en mulighet å ta en titt hos www.bil1din.no , de har samarbeid med noen av de Svenske huggeriene, og tar seg av hele handelen fra Sverige og helt hjem til deg. (jo selvfølgelig koster det ekstra)

    Selvfølgelig er det et sjansespill med brukte deler, men det er en måte å fa tak i best mulig kvalitet til en levelig pris. (såfremt ikke km-stand er alt for høy)
    Hvis det skulle oppstå problemer med den nymonterte tannstangen, så er det nok mest hjelp å få om det er "verkstedets egen" tannstang det må reklameres på.

    Vurder å bytte styreledd, og gjerne rattakselkrysset, når verkstedet uansett må løsne/flytte dette mellom gammel og ny tannstang.

  7. #7
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Nettsiden som jeg lenket til inneholder det som tilbys fra Svenske huggerier, og i likhet med de Norske huggeri-sidene så må du som regel sende en forespørsel for frakt osv. via meldingssystemet på siden.

    Hvis det aktuelle huggeriet ikke vil sende til Norge, eller at de setter frakten skyhøyt av samme grunn, så kan det være en mulighet å ta en titt hos www.bil1din.no , de har samarbeid med noen av de Svenske huggeriene, og tar seg av hele handelen fra Sverige og helt hjem til deg. (jo selvfølgelig koster det ekstra)

    Selvfølgelig er det et sjansespill med brukte deler, men det er en måte å fa tak i best mulig kvalitet til en levelig pris. (såfremt ikke km-stand er alt for høy)
    Hvis det skulle oppstå problemer med den nymonterte tannstangen, så er det nok mest hjelp å få om det er "verkstedets egen" tannstang det må reklameres på.

    Vurder å bytte styreledd, og gjerne rattakselkrysset, når verkstedet uansett må løsne/flytte dette mellom gammel og ny tannstang.
    I dag bremset jeg sånn passe i en nedover bakke. Ikke så bratt bakk og heller ikke stor fart og ikke hard på bremsen. Da kom det frem en knekk/knett lyd. Vil det kunne komme en slik lyd fra tannstang ved bremsing?
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  8. #8
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Du skriver at utover "rakling ved kjøring på ujevnt underlag pga utslitt lagerforing på førersiden." da mente du en foring på tannstangen som kan forårsake rakling?
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  9. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.319
    Antall takk

    Standard

    Ja, radial slakke i tannstangens innvendige venstre glidelager.
    Slakken blir ofte feildiagnostisert som slakke i indre styreledd.
    Det er en justeringsskrue for dette (egentlig for klaringen/"preload" i mellom tennene på pinjong/tannstang) som Volvo tillater én justering av, før bytte av komplett tannstang .
    Denne slakken gir ikke ulyd ved stillestående bil, men i lav fart på ujevn vei (grusvei/brostein/hullete asfalt) så vil det høres klapring/rakling ala et veldig slakt styreledd/krengningshemmer-stag.

    Sitat Opprinnelig postet av Siberiantiger Vis post
    I dag bremset jeg sånn passe i en nedover bakke. Ikke så bratt bakk og heller ikke stor fart og ikke hard på bremsen. Da kom det frem en knekk/knett lyd. Vil det kunne komme en slik lyd fra tannstang ved bremsing?
    Neppe, men det er klart at om noe står i spenn og er i ferd med å "glippe over" og lage ulyd, så kan det påvirkes av at hjulene ved bremsing forsøker å presse bærearmen bakover og legger litt mer press på styreleddene, som igjen dytter på tannstangen.
    Sist endret av jiha1968; 15/04/24 kl 07:58

  10. #10
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Ja, radial slakke i tannstangens innvendige venstre glidelager.
    Slakken blir ofte feildiagnostisert som slakke i indre styreledd.
    Det er en justeringsskrue for dette (egentlig for klaringen/"preload" i mellom tennene på pinjong/tannstang) som Volvo tillater én justering av, før bytte av komplett tannstang .
    Denne slakken gir ikke ulyd ved stillestående bil, men i lav fart på ujevn vei (grusvei/brostein/hullete asfalt) så vil det høres klapring/rakling ala et veldig slakt styreledd/krengningshemmer-stag.


    Neppe, men det er klart at om noe står i spenn og er i ferd med å "glippe over" og lage ulyd, så kan det påvirkes av at hjulene ved bremsing forsøker å presse bærearmen bakover og legger litt mer press på styreleddene, som igjen dytter på tannstangen.
    MECA verkstedet sier de ikke er 100% sikker på at det er tannstangen, så for å feilsøke litt til, vil de altså skifte servooljen for å høre om lyden endrer seg. Så da får de gjøre det i morgen. Selv om jeg riktignok ikke ser for meg at dette løser noe med den ulyden. Gir beskjed her når jeg vet resultatet i morgen. Er ganske sikker på at det er tannstangen.. Dessverre, men gir det en sjans her.. Men om det er tannstangen i seg selv eller rattkrysset evt indre styreledd.. Det er jeg usikker på. Uansett høres det ut som slitasje pga den raklingen.
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  11. #11
    Siberiantiger sin avatar
    Medlem siden
    27. okt. 2021
    Sted
    Molde kommune
    VCCN medlemsnummer
    2608
    Innlegg
    86
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Siberiantiger Vis post
    MECA verkstedet sier de ikke er 100% sikker på at det er tannstangen, så for å feilsøke litt til, vil de altså skifte servooljen for å høre om lyden endrer seg. Så da får de gjøre det i morgen. Selv om jeg riktignok ikke ser for meg at dette løser noe med den ulyden. Gir beskjed her når jeg vet resultatet i morgen. Er ganske sikker på at det er tannstangen.. Dessverre, men gir det en sjans her.. Men om det er tannstangen i seg selv eller rattkrysset evt indre styreledd.. Det er jeg usikker på. Uansett høres det ut som slitasje pga den raklingen.
    Svar fra verksted : "Vi har byttet servoolje og lyden forsvant ikke. vi har løsnet mansjetter på tannstag. ser på innside att det er en låsering som ikke er på plass. vi ser det att det er tannstaget som er gåent. derfor har du den lyden du har hørt."

    Hva har låseringen å si for kjøring når den mangler?
    Ronny

    Volvo XC90 D5 2.4 AWD R-DESIGN
    2012 modell (Type I, Fase 2)
    147KW 200 PS
    Motorkode D5244T18
    Reg # KB41643

  12. #12
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.319
    Antall takk

    Standard

    Antar at de mener at låseringen er der, men at den har løsnet og ikke er på riktig plass.
    Såfremt den aktuelle låseringen er på førersiden av tannstangen, da vil den kunne komme i konflikt med tennene på tannstangen og henge seg fast i tann for tann, spesielt ved svinging til venstre vil jeg tro.
    Er skadene mer omfattende slik at låseringen, eller deler av den har fulgt med tannstangen forbi/inn til pinjongen, så vil det kunne "låse seg"/lage ulyd i hvilken som helst retning/posisjon på rattet.
    Ett bilde fra verkstedet hadde nok vært selvforklarende i dette tilfellet, for jeg tipper at de ser skader på låsering og omgivelser.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.092
    Antall takk

    Standard

    Var da voldsomme priser gitt. Skiftet mitt tannstag for 2 år siden på min xc70. 12700,- inkl. arbeid. Bosch Tannstag.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  14. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.319
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Var da voldsomme priser gitt. Skiftet mitt tannstag for 2 år siden på min xc70. 12700,- inkl. arbeid. Bosch Tannstag.
    Utvilsomt heftige priser ja, for i dag koster Bosch tannstangen omtrentlig det samme som din totalpris, pluss en timepris som ligger tett på 2000kr hos noen verksted, gjerne med 50% påslag bare sånn i tilfelle at styrestagene skulle være litt vanskelig å løsne

Lignende tråder

  1. Skifte bakre vindusvisker motor på Volvo XC90 D5 AWD R-DESIGN 2012 modell
    By Siberiantiger in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 09/03/22, 22:21
  2. Klakking fra tannstag?
    By jerognal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 18
    Siste post: 17/01/20, 14:37
  3. Skifte lyspære i volume knapp på XC90
    By Pix in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 10/02/14, 13:24
  4. skifte av tannstag(styresnekke) på 850
    By ovevolvo in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 05/10/10, 22:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •