Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: V70 starter ikke etter alarmen gikk av

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2023
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard V70 starter ikke etter alarmen gikk av

    Hei,

    Bilen er en V70 (2009).

    For to dager siden våknet jeg opp av at bilalarmen gikk. Jeg gikk og skrudde av alarmen, men da jeg skulle starte bilen en times tid senere ville den ikke starte.
    Jeg fikk samtidig opp en hel haug med feilmeldinger. I forkant av dette har det ikke vært noe trøbbel med bilen, og jeg har ikke merket noe unormalt.

    Muligens relevant info: For en måneds tid siden fikk jeg installert en kupevarmer i bilen. Ettersom det var både motorvarmer og batterilader installert fra før, ble dette installert på samme system.
    Når jeg plugger i den grønne DEFA-kabelen så virker alle 3 funksjoner på en gang.
    Om kupevarmeren er på går generelt sett bilalarmen av. Dette har jeg løst med å aktivere "redusert skydd" (reduced alarm) før jeg går ut av bilen når jeg vet jeg skal bruke kupevarmeren.
    Denne gangen glemte jeg det og det var derfor alarmen gikk av. Dette har skjedd tidligere også, og da har likevel bilen startet helt normalt etterpå.

    Denne gangen ville den absolutt ikke starte. Jeg lot den stå og koblet i den grønne kabelen noen timer. Da jeg kom tilbake både på kvelden og morgenen etter startet bilen som normalt igjen.
    Feilmeldingene var også borte. Jeg trodde da at alt var ok igjen, men i dag fikk jeg problemer på nytt...

    Jeg kjørte til jobb helt fint uten problemer, men da jeg skulle hjem igjen ville ikke bilen starte, og det virket som samme problem. Jeg fikk ikke opp like mange feilmeldinger denne gangen, men det var noen.

    Nå står bilen igjen på jobb, men jeg har latt kabelen stå i. Da bør den i alle fall lade seg fullt opp. Men jeg synes det er veldig merkelig om den har lite strøm, ettersom jeg har brukt kupevarmer (og derfor også batterilader) flittig den siste perioden.

    Har dere noen tips til hva dette kan være? Er det i det hele tatt sannsynlig at det er relatert til alarmen eller det elektriske?

    Jeg lurer på om det bare er å få den på verksted eller om det kan være en enkel fix som kan spare meg penger...


    Jeg tok en video den første dagen den ikke startet. Jeg kan laste den opp om det er interessant. Feilmeldingene som kom opp:
    - Bromsfel, Stanna snarast
    -
    SRS
    aibag, Service snarast
    -
    DSTC
    , Tilfalligt AV
    - Vaxelvaljare, Serv. erfordras
    - Slapvagnssystem, Serv. erfordras
    - Parkeringshjalp, Serv. erfodras

    I tillegg til:
    - Park.varmara, Serv. erfordras, men denne feilmeldingen har vært der hele tiden og er sjekket på verksted uten å finne feil, men feilmeldingen kom likevel tilbake.

    Håper noen har noen gode tanker

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    Hei, normalt sett skyldes dette dårlig tilstand på batteri, få målt kapasitet og ladetilstand. (og om bilen har normal ladespenning)

    Lading sammen med motor/kupévarmer er kjekt, men f.eks en 5 Ampere Defa-lader blir ikke rare greiene når varmeren (og laderen) bare er aktivisert i 1-3 timer ved ekstern Timer. (innkobling av varmer i mer enn 3-4 timer reduserer levetiden på varmeelementet)
    Med Timer-modul inne i bilen er det mulighet for lading hele tiden mens bilen er tilkoblet lysnettet.

    Gjerne få målt strømtrekk når bilen står i "Redusert Skydd" og i "Normal Søvn" hvis batteriet fremdeles har ok kapasitet.

    PS: om bilen har BMS (batteri-monitor-system, ekstra klump med tynn kabel på jordkabelen) så må batteriladeren være koblet på riktig side av BMS-føleren.
    Sist endret av jiha1968; 22/03/24 kl 00:13

  3. Takk Nistelrooy takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2023
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Mange takk for nyttig svar.

    Jeg fikk sjekket batteriet i dag og det var i dårlig stand. Har byttet til nytt batteri og foreløpig starter bilen helt fint, så da satser jeg på at det var der feilen lå

    Finnes det noen løsning på at kupevarmeren gjør så bilalarmen går? Redusert skydd fungerer fint, men det er så lett å glemme å skru det på. Det virker ikke som jeg kan skru det på permanent.

  5. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    IMS (bevegelses-sensoren) sitter i taket, og måler endringer i refleksjonene av ultralyden den sener ut i kupéen.
    Systemet er følsomt for turbulens i luften, så om retningen på varmluften fra kupévarmeren er ugunstig blir det lett falskalarm om man glemmer knappen for redusert alarm ja.
    (biler uten denne knappen har valget via menysystemet, såfremt de har sensoren i det hele tatt)
    Så du kan jo prøve å gjøre IMS mer "tunghørt" eller prøve å justere luftretningen fra kupévarmeren.

  6. Takk Nistelrooy takket for denne posten

Lignende tråder

  1. XC70 - Starter, dør etter 3 sekunder, starter ikke igjen på lenge.
    By Toffe in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 02/08/22, 22:14
  2. V50 1,8 Starter ikke etter motorbytte
    By Reppemarkus in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 5
    Siste post: 10/08/17, 19:20
  3. Starter ikke etter dysefrakobling
    By th3-1nonly in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 45
    Siste post: 24/02/15, 13:48
  4. starter ikke etter motorvask
    By 1987_Turbo745 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 22/07/13, 11:11
  5. Svar: 1
    Siste post: 07/11/12, 12:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •