Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Problemer med strømlekkasje i bilen?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. april 2022
    Innlegg
    13
    Antall takk

    Standard Problemer med strømlekkasje i bilen?

    Hei. Nå trenger jeg virkelig hjelp av noen kloke volvo hoder her.

    Bilen jeg har er en Volvo V70 2008 modell (PIII) 2.4D. Reg nr XN36756.

    Først og fremst så hadde jeg et problem med at jeg manglet strøm i førerdøren på bilen. Jeg feilsøkte og fant ut at problemet lå i overgangen der ledningene går ut til kontakten som kobles i døren.
    Der var ledning nr 1 (grå/oransje) slitt i stykker. Jeg skjøtet den med skjøtehylser og krympestrømpe og fikk til en fin og tett skjøt på den ledningen.
    Da jeg var ferdig med dette så slo jeg på tenningen på bilen for å se at jeg hadde strøm i førerdøren. og det hadde jeg. vinduene og speil hadde nå strøm som de ikke hadde hatt tidligere.

    Etter et par timer så skulle jeg ha bilen ut på en kjøretur. Men da var bilen helt tom for strøm. Det var ikke livstegn i bilen i det hele tatt. og batteriet hadde bare 4v.
    Når jeg prøver å koble bilen til med startkabler, så gnistrer det veldig på batteripolene når jeg kobler til startkablene. noe som kan tyde på at det går mye strøm i bilen selv om ingenting sto på. Altså jeg mistenker at det er lekkasje et sted.

    Jeg prøver deretter å koble fra batteriet på bilen, og sette på en batterilader rett på ledningene. Da trekker de 7A med en gang (maks laderen kan gi) som bekrefter min mistanke om at det er lekkasje.

    Første mistanken er jo der jeg nettopp har vært å skjøtet den ledningen ut til døren.
    Jeg åpner det opp igjen for å inspisere ledningene, men alle ser hele og fine ut og jeg kan ikke se noe tegn til at varmen fra varmluftspistolen kan ha ødelagt noen andre ledninger.
    Jeg prøver også å spre ledningene litt fra hverandre mens batteriladeren står på, men uansett hvor mye jeg vrir og vrenger på kablene så endrer det seg ikke. batteriladeren gir enda 7A.

    Jeg har prøvd å ohme ledningene for å sjekke om det er en kortslutning.
    mellom pinne 21 og 18, og 21 og 15 så er det 5 ohm. Det høres veldig lite ut. Kan det stemme?

    Hvordan kan jeg feilsøke meg videre? Hva kan være årsaken? Hjelp?

    video: https://www.youtube.com/shorts/jLwovj8xjHg



  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Det ser ikke veldig bra ut med en ledning som mangler isolasjon på et punkt.

    Forsvinner strømtrekket dersom du trekker ut sikringen "11D/A1:2 Fuse, rear electrical center"?
    Sist endret av vict0r; 20/02/24 kl 00:33

Lignende tråder

  1. Volvo V70 III 2008, problemer med å få bilen til å gå
    By ztriker in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 29/05/19, 10:45
  2. Løst: Problemer med parklys som slår seg på etter bilen er parkert?
    By FroBe in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 23/06/15, 11:51
  3. Byttet pnp switch, problemer å få bilen i gir.
    By kjetil850 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 10/10/12, 16:01
  4. Svar: 3
    Siste post: 18/06/12, 23:20
  5. Problemer med anlegget i bilen
    By stianu in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 7
    Siste post: 30/12/11, 00:32

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •