Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  12
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 33

Tråd: Vålvos 240 prosjekt - mye rust

  1. #1
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Post Vålvos 240 prosjekt - mye rust

    Heisann

    da har jeg vært så (u)heldig å skaffet meg en 240 med ettermontert turbo, er ganske fersk i volvo verden, da jeg stort sett bare har holdt på med Audi og Golf tidligere.
    Håper det fortsatt er noe aktivitet på slike forum som kan hjelpe meg i prosjektets gang, da jeg allerede har insett at her kommer det til å bli mange spørsmål

    Så egentlig veldig grei ut.




    Raskt forklart så kjøpte jeg bilen i romjula 2023, å den så relativt ok ut, men da jeg begynte å demontere litt slo tragedien til, Avis papir, tec7, glassfiber, kjemisk metall osv osv, har hatt noen hiacer og trodde jeg hadde sett det meste, men denne tok faktisk kaka. Veldig ergelig når sånt skjer, men her blir det mye rust sveising. Hjulbuer, kanaler, gølv, bæring og egentlig generelt det meste.

    legger ved noen av de føste bildene jeg fant, så kommer det en oppdatering til helga



    faen...







    nesten flintstones tendenser her





    tanken kan nok reddes!

    Sist endret av Vålvo; 07/02/24 kl 21:07

  2. #2
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Velkommen! Den var pen på utsiden, men du verden for en sveitserost du har kjøpt 'a gitt

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  3. #3
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Velkommen! Den var pen på utsiden, men du verden for en sveitserost du har kjøpt 'a gitt

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Takk for det! ja det kan du si.. blir ikke arbeidsledig med det første

  4. #4
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg kommet igang med hjulbua bak på passasjer sida, begynt å kappe ut det rustne "stålet"











    Også har det blitt litt sliping rundbaut bare for å kartlegge litt, greit å finne ut hvor mange kilo med stålplater jeg kommer til å trenge





    Skal prøve å få inn en skikkelig økt imorgen og ennten begynne litt på gølvet eller andre hjulbua bak, blir fort litt ensformig og bare holde seg til 1 del når det er så mye juks

    hvis noen vet hvilken fargekode jeg har på bilen, hadde det vært helt knall
    Sist endret av Vålvo; 09/02/24 kl 21:43

  5. Takk volvobrage, HansOla, Oddwar takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    fikk gjort litt idag også..



    også fikk jeg sveisa jekkfeste bak til kanalen, brukte 2mm plate her. trodde kanalen skulle være ok når jeg kappa til, men den trenger mere omsorg.. må nok bytte hele



    ting tar tid når det ikke går ann å gjøre seg ferdig et sted, alle steder henger sammen, å det dukker bare opp mer og mer rust jo mer jeg kapper

  7. Takk HansOla takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Heisann

    Da har jeg vært så (u)heldig å skaffet meg en 240 med ettermontert turbo, er ganske fersk i volvo verden, da jeg stort sett bare har holdt på med Audi og Golf tidligere.
    Håper det fortsatt er noe aktivitet på slike forum som kan hjelpe meg i prosjektets gang, da jeg allerede har insett at her kommer det til å bli mange spørsmål

    Så egentlig veldig grei ut.

    Som du nok har sett siden 07.02.2024 så er det nesten bare du som står for aktiviteten på VCCN.no
    Sannheten er vel at Covid19 nærmest avlivet de fleste forum og her må nesten den enkelts spekulere i hvorfor på egenhånd.

    Hvis du i stedet for å tenke på dette som er kommunikasjonsforum anser det som ett sted å legge ut en workblog som holder oversikt på prosjektet ditt, da blir forventningene til andres engasjement nedjustert til ett realistisk nivå.

    Ellers er vel erfaringen at de som stiller spørsmål her inne få svar.

    Håper at du har tid, kapasitet, kompetanse, motivasjon, vilje og utholdenhet til å fortsette å jobbe intensivt og godt på dette påbegynte prosjektet.

  9. #7
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    fikk gjort litt idag også..



    også fikk jeg sveisa jekkfeste bak til kanalen, brukte 2mm plate her. trodde kanalen skulle være ok når jeg kappa til, men den trenger mere omsorg.. må nok bytte hele



    ting tar tid når det ikke går ann å gjøre seg ferdig et sted, alle steder henger sammen, å det dukker bare opp mer og mer rust jo mer jeg kapper
    Det er jo sjarmen med rustsveising Det ser heldigvis ut som du gjør godt arbeid uten å jukse, slik som alt for mange andre.... Selv om det ikke synes må det gjøres rett

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  10. #8
    Øygard sin avatar
    Medlem siden
    20. april 2011
    Sted
    Holmefjord, Fusa
    VCCN medlemsnummer
    832
    Innlegg
    4.863
    Antall takk

    Standard

    Som andre nevner har aktiviteten her på forumet gått veldig ned, trur div facebookgrupper har tatt over i stor grad, det er mykje mindre oversiktleg, eg likte best forumet.
    Eg er innom forumet ganske ofte og ser om det er nåke aktivitet, so kjem til å følga med på detta prosjektet.
    77 Volvo 242L
    93 Volvo 940se
    79 Volvo 244 DL
    89 Volvo 245
    03 Volvo S60
    90 Toyota CarinaII
    85 Volvo 245 GL
    95 Volvo 855
    87 Toyota Hiace
    71 Massey Ferguson 135

  11. #9
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Det er jo sjarmen med rustsveising Det ser heldigvis ut som du gjør godt arbeid uten å jukse, slik som alt for mange andre.... Selv om det ikke synes må det gjøres rett

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk
    Hehe ja det hører jo med! Hater virkelig når folk tidligere har vært inne og bare juksa til alt..
    Aldri helt forstått hvorfor folk i det hele tatt gidder, jeg hadde vært flau.

    Som sagt ingen ekspert på rustsveising, finishen blir ikke helt optimal, men arbeidet blir utført ordentlig, her blir det nytt stål og ikke tec7
    Sist endret av Vålvo; 13/02/24 kl 16:28

  12. Takk HansOla takket for denne posten
  13. #10
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Øygard Vis post
    Som andre nevner har aktiviteten her på forumet gått veldig ned, trur div facebookgrupper har tatt over i stor grad, det er mykje mindre oversiktleg, eg likte best forumet.
    Eg er innom forumet ganske ofte og ser om det er nåke aktivitet, so kjem til å følga med på detta prosjektet.
    Personlig også mer glad i forum enn facebook. Så vi får prøve å snu trenden å skape litt aktivitet her

  14. #11
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Som du nok har sett siden 07.02.2024 så er det nesten bare du som står for aktiviteten på VCCN.no
    Sannheten er vel at Covid19 nærmest avlivet de fleste forum og her må nesten den enkelts spekulere i hvorfor på egenhånd.

    Hvis du i stedet for å tenke på dette som er kommunikasjonsforum anser det som ett sted å legge ut en workblog som holder oversikt på prosjektet ditt, da blir forventningene til andres engasjement nedjustert til ett realistisk nivå.

    Ellers er vel erfaringen at de som stiller spørsmål her inne få svar.

    Håper at du har tid, kapasitet, kompetanse, motivasjon, vilje og utholdenhet til å fortsette å jobbe intensivt og godt på dette påbegynte prosjektet.

    Kompetansen når det kommer til Volvo kan jeg ikke skryte på meg, men skal nok komme i mål med denna også har et håp om å være ferdig med rustsveising til April, om det ikke blir for mye å gjøre på jobben. Har stort sett bare tid i helger.

    Håper å kunne begynne å se litt på motorplanene nærmere mai/juni

  15. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    Kompetansen når det kommer til Volvo kan jeg ikke skryte på meg, men skal nok komme i mål med denna også har et håp om å være ferdig med rustsveising til April, om det ikke blir for mye å gjøre på jobben. Har stort sett bare tid i helger.

    Håper å kunne begynne å se litt på motorplanene nærmere mai/juni
    Man lærer etterhvert og det viktigste er å unngå å gjøre for mange feilvurderinger og unødvendig kostbare tabber etter hverandre.
    Det høres ut som en god plan.

  16. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    Personlig også mer glad i forum enn facebook. Så vi får prøve å snu trenden å skape litt aktivitet her
    Det tror jeg at mange er, men sett utenifra så blir det utrolig selvsentrert som GenZ er så til de grader indoktrinert til å være. Det man ser er at folk stiller spørsmål og så forventer de at hele verden skal huske alt om akkurat deres prosjekt til enhver tid - og helst uten referanse til noe.

    Derfor en en workblog på ett rolig forum MYYE bedre for dem som vil ha innspill og hjelp, spesielt hvis man har fulgt oppfordringen om å ha en ajourført spec. liste i første post. Når det da stilles ett nytt spørsmål 3 mnd. etter forrige post, så er det enkelt å få en oversikt med ett relativ kort gjennomlesning / repetisjon av post 1. Som eksempel søk på Hans Ola sin evigvarende prosjekt tråd som jo har ett par side med informasjon gjennom fremdriften.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...rende-prosjekt

  17. Takk Vålvo takket for denne posten
  18. #14
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Blir en litt tynn oppdatering idag, da undertegnede har fått en solid runde med lungebettenelse og ikke er helt oppe å nikker..

    Slik står bilen idag, bare skriker etter pleie



    Blir nok nødt til å gjøre noen tiltak her også gitt



    Tenkte det var greit idag å slenge med noen bilder av motor!



    Da jeg har null erfaring med gasser turbo hadde det vært ålreit om noen kunne forklart meg hva funksjonen til denne svarte boksen er



    Solex gasser ihvertfall, da har jeg hatt på en del golfer også







    da ble det litt dårlig med framdrift denne helga, men sånn er det noen ganger.

  19. Takk Batland takket for denne posten
  20. #15
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Da var det påtide med en oppdatering! Nesten klart for litt grunning og ny tectyl i hjulbua bak på passasjer sida.






    Førersida er den jeg gruer meg mest til, her er det veldig omfattende fant jeg ut, etter litt sliping..



    Vært noen her tidligere med sveiseapparat og ikke glassfiber, ikke at det var noe å skryte av men



    Fikk demontert støtfangern bak også, da det så veldig skummelt ut ved første øyekast.





    Etter litt sliping her var det bare å levere lottokupong, for har seiler vi i medvind! Mest overflate.


    Det går ufattelig mange timer til bare sliping, så har et håp om å få gjort ferdig all slipinga denne uka, så fokuset kan være på sveising.

  21. Takk HansOla, volvobrage takket for denne posten
  22. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    Blir en litt tynn oppdatering idag, da undertegnede har fått en solid runde med lungebettenelse og ikke er helt oppe å nikker..

    Tenkte det var greit idag å slenge med noen bilder av motor!



    Da jeg har null erfaring med gasser turbo hadde det vært ålreit om noen kunne forklart meg hva funksjonen til denne svarte boksen er

    Alltid kjekt og interessant å se.

    Den svarte boksen samler ladetrykket som kommer fra intercooleren og sender det gjennom forgasseren.

    Hovedproblemet her er det samme som for alle andre AT-motorer. Du har den mekaniske bensinpumpen som alltid har gitt alle eiere alle mulige problemer.

  23. Takk Vålvo takket for denne posten
  24. #17
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Alltid kjekt og interessant å se.

    Den svarte boksen samler ladetrykket som kommer fra intercooleren og sender det gjennom forgasseren.

    Hovedproblemet her er det samme som for alle andre AT-motorer. Du har den mekaniske bensinpumpen som alltid har gitt alle eiere alle mulige problemer.
    Hva slags problemer pleier det å være med de? Er det lurt å ha en slik i resvere kanskje

  25. #18
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    Hva slags problemer pleier det å være med de? Er det lurt å ha en slik i resvere kanskje
    Helst bygge om til elektrisk pumpe i tank og bruke bensintrykksregulator til forgasserturbo. Malpassi har en fin regulator til formålet

    Sent fra min M2007J20CG via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  26. Takk Vålvo takket for denne posten
  27. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    Hva slags problemer pleier det å være med de? Er det lurt å ha en slik i resvere kanskje
    Disse AT-bensinpumpene virker bare slik de skal i noen år etter at de er nyprodusert så nei, det som er lurt er å ALDRI noensinne bruke disse.
    Samtlige mekaniske AT-bensinpumper er derfor defekt som turbo-bensinpumpe nå i 2024 og løsningen er å montere en elektrisk EFI bensinpumpe og en Malpassi bensintrykksregulator til forgasserturbo.

    Du finner noe info her:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...l=1#post519071
    Sist endret av Batland; 27/02/24 kl 17:41

  28. #20
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Disse AT-bensinpumpene virker bare slik de skal i noen år etter at de er nyprodusert så nei, det som er lurt er å ALDRI noensinne bruke disse.
    Samtlige mekaniske AT-bensinpumper er derfor defekt som turbo-bensinpumpe nå i 2024 og løsningen er å montere en elektrisk EFI bensinpumpe og en Malpassi bensintrykksregulator til forgasserturbo.

    Du finner noe info her:
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...l=1#post519071
    Leste raskt igjennom tråden du linket til, her var det veldig mye informasjon jeg må sette meg inn i

    Teoretisk sett, om jeg kjøper nytt tankarmatur med pumpe og BTR du viser til, hva vil fordelen bli som bilen er nå? At jeg har en mer driftsikker bil mtp bensinpumpe? Gasserturbo og slik tenning jeg har idag er helt nytt for meg, så vil dukke opp sikkert mange rare spørsmål. Skal såklart sette meg ned på datan en dag å lese litt nøyere imellom. Finnes det noen guider her på forumet for trimming/oppgradering av min type motor kanskje?

  29. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    Leste raskt igjennom tråden du linket til, her var det veldig mye informasjon jeg må sette meg inn i

    Teoretisk sett, om jeg kjøper nytt tankarmatur med pumpe og BTR du viser til, hva vil fordelen bli som bilen er nå? At jeg har en mer driftsikker bil mtp bensinpumpe? Gasserturbo og slik tenning jeg har idag er helt nytt for meg, så vil dukke opp sikkert mange rare spørsmål. Skal såklart sette meg ned på datan en dag å lese litt nøyere imellom. Finnes det noen guider her på forumet for trimming/oppgradering av min type motor kanskje?
    Ja, der finner de fleste det meste de trenger fra A til Å. Bruker du den som guide blir resultatet som vist i den tråden.

    Problemet med de originale, nå eldgamle, mekaniske AT-bensinpumpene er i praksis at de ikke klarer å øke bensintrykket i forhold til turbotrykket slik de klarer når de er nye. Det som da skjer er at motoren starter å går helt fint, men når man skal kjøre med noe gasspådrag og litt turbotrykk, da går motoren bare en liten stund før den fusker og nesten dør. Når det skjer forsvinner turbotrykket og da klarer bensinpumpen å fylle opp forgasseren igjen og motoren går normalt. Helt voldsomt irriterende.

    Med EFI bensinpumpe og Malpassi regulator unngår man dette problemet og du kan kjøre med full gass så mye og så lenge du bare orker.
    Du har jo en Volvo original "liksom-tøyse-"intercooler"", så da trenger du bare en slipt forgassernål og 3" eksosanlegg eller en bleed ventil / manuel boost controller for å skru opp turbotrykket til grensen hvor den originale clutchen slurer løs.
    Sist endret av Batland; 28/02/24 kl 12:23

  30. #22
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ja, der finner de fleste det meste de trenger fra A til Å. Bruker du den som guide blir resultatet som vist i den tråden.

    Problemet med de originale, nå eldgamle, mekaniske AT-bensinpumpene er i praksis at de ikke klarer å øke bensintrykket i forhold til turbotrykket slik de klarer når de er nye. Det som da skjer er at motoren starter å går helt fint, men når man skal kjøre med noe gasspådrag og litt turbotrykk, da går motoren bare en liten stund før den fusker og nesten dør. Når det skjer forsvinner turbotrykket og da klarer bensinpumpen å fylle opp forgasseren igjen og motoren går normalt. Helt voldsomt irriterende.

    Med EFI bensinpumpe og Malpassi regulator unngår man dette problemet og du kan kjøre med full gass så mye og så lenge du bare orker.
    Du har jo en Volvo original "liksom-tøyse-"intercooler"", så da trenger du bare en slipt forgassernål og 3" eksosanlegg eller en bleed ventil / manuel boost controller for å skru opp turbotrykket til grensen hvor den originale clutchen slurer løs.
    Det er ingen tvil om at du er en gud når det kommer til gasserturbo ihvertfall! Har ikke lest tråden du linket til nøye enda, men slik jeg har lest det så har jeg den dummeste motoren for å ta ut litt hk? (B230)



    Hvordan er det å hente ut feks 250hk med denne motoren? Er det mulig uten å dreie stempler? I førsteomgang skal bilen rustsveises og gjøres minimalt motormessig med, hadde tenkt om det lot seg gjøre å ta noen enklere grep med en annen turbo, så jeg kunne fått kjørt litt med den iår, og eventuelt gått grundigere til verks neste vinter.

    Dette den dårlige fordelern?

    Kan du se hva slags turbo dette er?






    Kan du gi meg en anbefaling på hva du ville gjort i min situasjon nå? Det er ikke så nøye om det er 200hk oppsett eller 300hk i førsteomgang, vil bare ha en litt kvass motor iår uten splitting

  31. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vålvo Vis post
    Har ikke lest tråden du linket til nøye enda, men slik jeg har lest det så har jeg den dummeste motoren for å ta ut litt hk? (B230)
    En B230 krever noe mer innsats enn en gammel B21 motor fordi det er mer arbeid som MÅ gjøres for å får redusert kompresjonforholdet ned til ett nivå som er velfungerende på Norsk pumpebensin.


    Hvordan er det å hente ut f.eks. 250hk med denne motoren? Er det mulig uten å dreie stempler?
    Det korte svaret er ja, men det er er mye dyrere og mye dårligere enn å kjøre med korrekt kompresjonsforhold.
    Hvis det bare er "hestene" som er målet, så er stort sett en god turbotrimkam og en STOR turbo som skal til for å flytte nok luft til 250 hk. Så må det tilsettes nok bensin.

    I førsteomgang skal bilen rustsveises og gjøres minimalt motormessig med, hadde tenkt om det lot seg gjøre å ta noen enklere grep med en annen turbo, så jeg kunne fått kjørt litt med den iår, og eventuelt gått grundigere til verks neste vinter.
    Turboene som ble brukt i R-sport / AT-turbo satsene er større enn de Volvo brukte på sine B21ET/FT motorer og kan rekke til 200 hk.

    Dette den dårlige fordelern?
    Det er en stiftefordeler med stor vakumklokke, så den trenger bare en tenningsforsterker med tilhørende coil for å bli god nok. Det står ett delenr. på siden av fordeleren som er av interesse.
    Kan du se hva slags turbo dette er?
    Det ser ut som en Volvo original R-Sport / AT-turbo som er bygget av Garrett T3 deler
    Kan du gi meg en anbefaling på hva du ville gjort i min situasjon nå? Det er ikke så nøye om det er 200hk oppsett eller 300hk i førsteomgang, vil bare ha en litt kvass motor iår uten splitting
    Hvis du absolutt ikke vil "splitte" motoren, men likevel ha så mye effekt som mulig ut av en AT-sats, så kan følgende vurderes:

    1. EFI pumpe i tanken og Malpassi bensintrykksregulator til forgasserturbo er uansett ett must.
    2. En intercooler som faktisk kjøler og helst kjøler veldig godt. Helealuminium med tette turbulatorer er ett absolutt must for høykomp og pumpebensin. Noen kinacoolere er gode nok, men DO88 universal er en favoritt. https://www.do88.se/sv/artiklar/inte...x300x76-3.html
    3. Hullborre luftfilterboksen frem mot lykten slik at turboen lett får tak i mye og kald luft - og uten å måtte suge denne inn gjennom en "tett" luftfilterboks.
    4. 3" eksosanlegg. Senker alle temperaturer og gjør at motoren puster bedre. Ett modifisert WG lokk etter dette prinsippet er å anbefale på det sterkeste: https://shop.klracing.se/sv/artiklar...t04e-stal.html
    5. 74 graders termostat fra Pedersen Racing. https://www.pedersenracing.no/butikk...-74-240740940/

    Hvis ikke dette oppleves som godt nok, da blir det å montere flere forgassere, oppgradere AT-turboen din med ett større kompressorhjul og sette i en velfungerende turbotrimkam.
    Sist endret av Batland; 29/02/24 kl 12:54

  32. #24
    Registrerte brukere Vålvo sin avatar
    Medlem siden
    30. jan. 2024
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    En B230 krever noe mer innsats enn en gammel B21 motor fordi det er mer arbeid som MÅ gjøres for å får redusert kompresjonforholdet ned til ett nivå som er velfungerende på Norsk pumpebensin.



    Det korte svaret er ja, men det er er mye dyrere og mye dårligere enn å kjøre med korrekt kompresjonsforhold.
    Hvis det bare er "hestene" som er målet, så er stort sett en god turbotrimkam og en STOR turbo som skal til for å flytte nok luft til 250 hk. Så må det tilsettes nok bensin.

    Turboene som ble brukt i R-sport / AT-turbo satsene er større enn de Volvo brukte på sine B21ET/FT motorer og kan rekke til 200 hk.


    Det er en stiftefordeler med stor vakumklokke, så den trenger bare en tenningsforsterker med tilhørende coil for å bli god nok. Det står ett delenr. på siden av fordeleren som er av interesse.

    Det ser ut som en Volvo original R-Sport / AT-turbo som er bygget av Garrett T3 deler

    Hvis du absolutt ikke vil "splitte" motoren, men likevel ha så mye effekt som mulig ut av en AT-sats, så kan følgende vurderes:

    1. EFI pumpe i tanken og Malpassi bensintrykksregulator til forgasserturbo er uansett ett must.
    2. En intercooler som faktisk kjøler og helst kjøler veldig godt. Helealuminium med tette turbulatorer er ett absolutt must for høykomp og pumpebensin. Noen kinacoolere er gode nok, men DO88 universal er en favoritt. https://www.do88.se/sv/artiklar/inte...x300x76-3.html
    3. Hullborre luftfilterboksen frem mot lykten slik at turboen lett får tak i mye og kald luft - og uten å måtte suge denne inn gjennom en "tett" luftfilterboks.
    4. 3" eksosanlegg. Senker alle temperaturer og gjør at motoren puster bedre. Ett modifisert WG lokk etter dette prinsippet er å anbefale på det sterkeste: https://shop.klracing.se/sv/artiklar...t04e-stal.html
    5. 74 graders termostat fra Pedersen Racing. https://www.pedersenracing.no/butikk...-74-240740940/

    Hvis ikke dette oppleves som godt nok, da blir det å montere flere forgassere, oppgradere AT-turboen din med ett større kompressorhjul og sette i en velfungerende turbotrimkam.
    Takk for gode og utfyllende svar!

    Jeg får begynne jakten på en motor jeg kan bygge på! Skrik ut om du vet om noe, vil anbefalingen være å få tak i en B21? Hvis jeg ønsker en godt fungerende motor med 300hk?

    Tenker at i førsteomgang nå så virker det du anbefaler etter mitt ønske som en ok løsning.
    Har du mulighet til å linke med de komponentene jeg trenger? Vil det også være gunstig å slipe forgasser nål til dette? Isåfall er dette kanskje noe du kan hjelpe meg med?

    3" eksos har jeg på lur.

  33. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Værsågod.

    Hvis du skal bygge deg en motor fra grunnen av, så spiller det egentlig ikke så stor rolle om du velger B21 eller B230 fordi du bygger den slik du vil.
    En 2,3L motor gir alltid høyere peak dreiemoment enn det en 2,1L motor gjør og høyere dreiemoment krever sterkere clutch og drivverk.
    En kar her inne har klart å ta ut over 300 whp på en B21AT, men flere forgassere og lavere ladetrykk hadde nok vært en bedre løsning over tid.
    En original turbo forgassernål rekker til ca. 0,5 BAR ladetrykk og jo mer turbotrykket økes over dette jo større blir behovet for en slipt nål.
    Jeg bistår ved reelt behov, ja.

    Du finner det meste av info. og linker i forgasserturbotråden, men hvis det er noe spesielt så kan du etterspørre det her.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Rust på V90
    By Geir A in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 6
    Siste post: 23/10/21, 16:15
  2. Rust
    By Ferdinand in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 18/10/16, 19:58
  3. mooneyes: 1969 volvo 144 rust prosjekt
    By mooneyes in forum PV / Duett/ Amazon / 1800 / 140 / 160
    Svar: 185
    Siste post: 18/07/15, 21:32
  4. Svartedal's 240 GLT 1984 (Rust prosjekt).
    By Svartedal in forum 200 -serien
    Svar: 50
    Siste post: 17/06/14, 23:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •