Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 32

Tråd: Mister kjøleveske etter slush kos i kulla

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard Mister kjøleveske etter slush kos i kulla

    Målte kjøleveska i sommer å tenkte 32grader holdt bra nokk til jeg skal bytte regereim og vannpumpe til sommeren nå, men neida, her var det 32 kalde og da ble det dårlig gjennomstrøming, fant det såpass fort ut at jeg trur ikke motoren har tatt skade av det, men noe rart er det nå.
    Dro å handla 3 liter konsentrert å byttet ut med det som var der fra før, men nå kommer det rare, jeg får bra trykk i slangene, motoren holder tenpen den skal og alt er bra, så plutselig forsvinner det såpass mye veske at lampa lyser rødt og jeg må helle på ca 1 liter ( fra tom til max i tanken), så kan jeg kjøre 3-4 mil før jeg igjen må fylle, lot bilen stå ute her på tomgang med webastoen på i en times tid, mistet ikke en dråpe veske men når jeg forsiktig åpnet lokker på tanken så ble det liv i leieren, det sprutet godt med veske og masse luft.
    Trykk i slangen burde vel si at alt er tett?
    Luft burde vel bety at det ikke er tett?
    Mister veske når du kjører men ikke når du står stille burde vel da bety at det blir for stort trykk så lokket i tanken gjør jobben sin som da er å lette på trykket? Men er det da slik at luft skaper mere luft i systemet eller noe for jeg kjørte 4 mil uten lokk i går for å prøve lufte ut, noe sdom tydeligvis ikke hjalp noe.
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  2. #2
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Såfremt du ikke må etterfylle 1L kjølevæske hver gang bilen kjøres varm, kan du komme ut av runddansen slik;
    Dra ut sikringen til Ardic'en (det er ikke Webasto i denne forumavdelingen) , hold lokket på ekspansjonstanken igjenskrudd, hvis kjølevæskenivået er lavt, fyll når motoren er kald, før du starter.
    Kjør varm motoren slik at termostaten åpner, når motoren er gjennomvarm, gjør noen full-turtalls akselerasjoner / kjør med turtall godt over 3000 rpm (trenger ikke full gass, men "fult turtall")
    La motoren bli kald før du eventuelt etterfyller kjølevæske. Gjenta prosessen.

    Hvis du får varsel om lavt kjølevæskenivå under veis i de første rundene, etterfyll, og la motoren bli kald igjen før neste runde.

    Når du etter hvert kan gjennomføre en "varmkjøringssyklus" uten etterfylling (ingen etterfylling ved kald motor heller) så antar vi at motorens kjølesystem er uten luftlommer.
    Du kan koble inn sikringen til Dieselvarmeren igjen (Ardic'en) og se om luftproblemet dukker opp på nytt, isåfall er det varmeren som koker kjølevæsken lokalt.

    Hvis luftproblemet ikke gir seg (med utkoblet Ardic) misstenkes feil på toppakning, med eksosgass i kjølesystemet som resultat.

    Hvis det forsvinner 1L kjølevæske etter (under veis i) hver eneste oppvarming/kjøring, må man begynne å lete etter hvor kjølevæsken tar veien...
    (EGR, varmeapparatregister og sprekk i dieselvarmerens vannkappe er noen muligheter)


    PS: hvilken bil gjelder spørsmålet egentlig, i signaturen din er det både en
    P2
    -chassis bil og en
    P80
    (S/V70 "850") ...?
    Sist endret av jiha1968; 16/01/24 kl 23:17

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Takk da skal det prøves, meldt mildt noen dager fremover så får ta det da, ryker ikke noe mer enn vanlig verken av eksosen eller dieselvarmeren og lukter ikke eksos av tanken så satser på en god utlufting gjør susen. Fikser ikke dette problemet får et verksted da ta test på eksos i kjølesveska og trykteste systemet. Om jeg kjører med lokket på beholderen så blir det såpass trykk at sikerhetsfunksjonen i lokket slipper ut trykket og da følger det med mye veske, kjører jeg uten lokk så forsvinne jaggu veska da om så tenkte prøve i dag med bare bittelitte åpning på lokket å se hva som skjer da, funker ikke det ( noe det sannsynligvis ikke gjør) så er det metoden din til uka .
    Signatur forandret ;-)
    Sist endret av årnes; 17/01/24 kl 08:12
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Hurtigversjon: Skru fast lokket, men koble ut dieselvarmerens sikring, hvis det fremdeles blir så mye overtrykk at eksp.tanken fylles opp og lokket slipper ut kjølevæske så har jeg dessverre en dyr misstanke på lager...

    Signatur ja, her skal det flisespikkes skikkelig når man først er i gang:
    Siden du har en 2008 så vet vi jo ikke om du mener V70 II som i land utenfor Skandinavia (
    P2
    -chassis) , eller som i Norden der V70 II er betegnelsen på et P3-chassis, der man som oftest og korttenkt nok dessverre betegner
    P2
    -chassiet som V70N til forveksling...
    Skriv akkurat hva du vil, både blåbær og fiskepudding for min del, men for at man skal være sikker på å få så fornuftige svar som mulig på eventuelle spørsmål, så kan " VOLVO V70 D5244T7 M56 2008
    P2
    " være et forslag. (ja girkassen er faktisk interessant, for med den så slipper vi f.eks å lure på om kjølevæsken har mulighet til å rømme via oljekjøleren til automatkassen eller ikke)

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Endelig litt mildt ute sån får testet litt, koblet ut ardic varmeren med sikring 4, kjørte en tur på 4 mil, 15 min på tomgang og ikke en boble å se og mistet ikke mer enn 1-2 dl veske, noe som kan være at det har fyllt opp en luftlomme eller to. Så nå er det å begynne med brenneren å se om det er en liten lekkasje eller luftlomme der siden jeg ikke får særlig trykk i slange ( noe trykk men ikke hard slange) men heller ikke bobler, kjøleveske sprut ut av tanken eller noe slikt :-)
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Neida så.... Mann er en ekte mann når man kan le av egne feil er det noe som heter...
    Når jeg oppdaget at det var slush i kjøleveska var det 28-30 minus ute, tenker fort hvordan få ut kjøleveske fortest mulig uten å fryse fingra ta meg så jeg får helt på konsentrert i systemet, konklusjonen ble da å ta av ene slangen på ardicen, tappet ta ca 3 liter og erstattet det med konsentrert, MEN,,,, stressa å kald satt jeg slangen på plass igjen og satt den da under den andre slangen i stede for over, den fikk da en knekk på seg og problemene startet så når jeg i sta la meg under for å klø meg litt i hode så jeg jo fort dette, byttet om og kjørte varmeren i 20 minutter før jeg kjørte meg en tur på en mil ca, mistet ikke noe kjøleveske å alt ser bra ut så da håper jeg at problemet er borte, ser hvertfall slik ut nå :-)
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  7. #7
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Fort gjort å lage litt krøll når man stresser for å unngå å fryse fast i bilen...
    Selv om jeg hadde en misstanke om koking i Ardic'en, så hadde jeg ikke sett for meg den årsaken

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Å problemet er der enda ja! Tar jeg ut sikringen til Ardicen så er alt bra, bruker jeg den så spytter den kjøleveske når termostaten åpner. Ikke noe røyk fra brenneren og ikke noen nye ulyder.... Må jeg ha nytt brennkammer? flammevakt?
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  9. #9
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    En rens av flammevakten anbefales (demonter topplokket på varmeren, pell løs flammevakten, bruk en Qtip til å gnukke bort sot) , men den burde ikke ha slått seg vrang av at bilen lekte slush-mikser, men ting kan jo rotte seg sammen til feil tid.

    Sirkulasjonspumpen har større sjanse for å reagere på slush, og kan ha blitt tregere enn før, som kan føre til koking.
    (men man kan så vidt kjøre varmeren uten pumpe om bilmotoren er i gang)
    Og jeg regner med at du bare løsnet én av slangene inn på varmeren, slik at du ikke har kryssbyttet tur-retur? (tviler på at det er mulig...)


    Tempføleren på Ardic'en burde vel også sjekkes, og skal måle ca:
    900 Ohm@90'C
    1,5 KOhm@75'C
    8 KOhm@30'C
    11 KOhm@20'C
    20 KOhm@10'C

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Har en pumpe liggende som jeg vet er ok, teste den teorien i ettermiddag vel, kan da og Ome litt å se hva det kan si meg. Takk :-)
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Er nok sprekt varmeveksler på ardicen frykter jeg, siden alt er i orden fram til den blir aktivert
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    Er nok sprekt varmeveksler på ardicen frykter jeg, siden alt er i orden fram til den blir aktivert
    Ville det ikke da kommet veldig mye røyk? Min ryker ikke noe etter at jeg overhalte den i sommer...
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hjalp ikke med en annen pumpe så da får jeg åpne å se hva jeg finner, synes det er rart at det ikke ryker noe om det er sprekk i kammeret men får se hva jeg får tak i av deler. ta den ut en dag å se.
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  14. #14
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Sjekk gjerne varmerens temp.giver med både kald og varm motor, (gjerne med diagnoseutstyr også om tilgjengelig, for å se at CPM registrerer riktig temp) og sjekk at flammevakten fremdeles har ren linse.

    Ta bort luftfilterboksen og sjekk at slangene til varmeren ligger som de skal hele veien, og at de ikke har blitt supermyke av eventuelt oljesøl. (feil i denne kjølevannsslyngen vil påvirke kupétemperaturen)

    Som regel vil varmeren ryke skikkelig ved sprekk i brennkammeret ja, og den burde være temmelig våt innvendig av kjølevæske om motoren har tatt par runder med varmkjøring uten Ardic-en. (Men det kan være andre feil i brennkammeret som forårsaker lokal koking av kjølevæsken, uten direkte lekkasje)

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Kjørt 15 mil til sammen vel de siste dagene uten å bruke varmeren, startet den etter å byttet pumpe, ikke noe røyk etter 20 sekunder og det som kom før det var som frostrøyk omtrent. Det begynner å heve seg i ex-tanken etter 5 minutter ca også etter 10 er nivået så det renner over litt før luftbobla blir borte, nivået synker så en ny runde med 5 minutter osv.
    Svigersønn har Vida så får ta en tur til han en dag, i mellomtiden får jeg ta ut varmeren og ome tempføleren, se etter åpenbare feil eller tegn på fukt, se hvordan flamevakta har det osv.
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Svigersønn hadde en brenner liggende jeg kunne prøve, det løste ikke problemet. Første turene var den noe bedre men fikk fremdeles luft, nå etter flere turer så er det som før men merker og at det kommer mindre varme i kupeen enn før, kan problemet skyldes delvis tett varmeregister? Det som er så rart som nevnt tidligere er jo at det kommer ikke luft om jeg kjører uten å bruke brenneren, men starter jeg brenneren så ser jeg kjøleveskenivået stige i løpet av minutter? har fulgt kjøleslangene fra brenneren å finner ikke noe tegn til lekkasje på de, kanskje prøve spyle de i motsatt retning tilfelle det sitter et hinder i de?
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  17. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Mener symptomet kort og godt skyldes koking av kjølevæsken i varmeren (inne i varmeveksleren/kjølekappen), koking skyldes som regel dårlig sirkulasjon på kjølevæsken, enten pga lite futt i sirkulasjonspumpen eller stor gjennomstrømmingsmotstand i varmeapparatregisteret.
    Det går an å lage seg et forbikoblingsrør for varmeapparatregistret til å teste ut teorien om innsnevret register, men testen er ikke 100% sikker, da endringen sløyfemotstand i forhold til et OK varmeregister kan være nok til at det maskerer andre gjennomstrømmingsfeil, og det er jo en lite behagelig test vinterstid uten varme inne i kupéen.

    EGR-kjøler og slangene i "varmeapparatkretsen" kan også settes på misstenktlisten, og for de som ikke allerede har sjekket det, så kan også varmerens temp-føler og flammevakt påvirke symptomet.

    Det ligger en tråd her i forumet på lignende problem, selv om den ikke er løst, så er den verdt en titt.

    Så jeg har ingen kvikkfiks i dette tilfellet, og spekulerer fortsatt på hva som skjedde under "Slush-frysingen" som skulle forårsake etterfølgende kokeproblem.
    (burde ha vært sirkulasjonspumpen, men...)

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Pumpa er testet en en bøtte med vann, godt og jevnt trykk, Den nye brenneren jeg satt inn er det bare byttet pumpe på, har to pumper som gir samme resultat ved test så mistenker ikke den ( men vet så klart ikke 100%) Men siden det gir lite varme i kupeen selv ved normal driftstemperatur så mistenker jeg registeret. Planen er nå å vente til det i det minste nærmer seg 0 grader, ute å løsne koblingene inn til registeret å se om det går spyle motsatt vei, kommer det mye dritt ut så håper jeg det er løsningen, om ikke tenker jeg prøve det samme med slangene til/fra brenneren og se om det ligger der. Det høres mest logisk ut som du sier at det er et hinder et sted så det ikke er nok sirkulasjon fra brenneren og den da koker kjøleveska, lukter ikke noe kjøleveske inni bilen eller rundt i motorrommet så satser på at det ikke er lekkasje noe sted.
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Kom til å tenke på når vannet frøys i huset her en gang i vinter, når jeg fikk tint det opp å det begynte renne var det mye grums som kom på førsten, slush/is tokk med seg dritt som satt i røra, tenker det samme kan ha skjedd her og, slushen , som da er små isklumper kan ha dratt med seg mye grums som da har delvis tettet registeret som igjen gjør at kjøleveska fra brenneren ikke klarer bevege seg fort nok.
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  20. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    ikke umulig det nei, men det burde ha dukket opp litt grums i ekspansjonstanken også, selv om det er ganske lite med gjennomstrømming der på disse bilene.
    Du får se om det blir noen respons på spyling av varmeapparatregistret når været er mer fristende.

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg spylt igjennom varmeregisteret og fikk plutselig mye bedre effekt der, blåser faktisk mye varmere, startet brenneren og problemet er der fremdeles så neste blir å helle på radiatorrens, kjøre en god tur og så ta ut termostaten, spyle hele systemet begge veier og håpe det løser det, Er vel egr systemet som er neste flaskehals så får gi det litt ekstra oppmerksomhet. Tenker at selv om det nå blåser varmere så er det dårlig gjennomstrømning da det burde blåse enda varmere .
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Tatt av slangene til varmeregisteret, spylt i gjennom, tatt av slangen oppå egr kjøleren og spylt inn i kjøleren, kommer fint ut av alle slangene, bra gjennomstrømning i registeret, løsnet alle slanger jeg finner som det går kjøleveske i og det ser for meg bra ut når jeg setter vanntrykk på de med hageslangen, nevnes over her at det ikke er særlig gjennomstrømning i x-tanken på disse, når jeg setter på ardicen er det veldig med gjennomstrømning i x-tanken. Har friskemeldt ardicen siden jeg prøvde en annen og det samme skjedde med den så feilen er gjennomstrømmingen, ser ut som det er tett et sted som blokkerer men hvor. Er ikke avhengig av bilen og Ardicen er ikke viktig nå som det er mildere ute så stresser ikke nå men ser ut som jeg må ta av alt som kan ha kjøleveske i seg, blåse/spyle reint og håpe på det beste. Bare så utrolig irriterende å ikke finne feilen. Prøvde nå sist med kald motor å starte brenneren, tokk da under 5 minutter fra den startet til veska i x-tanken hadde hevet seg fra min til godt over maks merket...
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  23. #23
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Du sier: "når jeg setter på ardicen er det veldig med gjennomstrømming i x-tanken" ,
    da lurer jeg på om kjølevæsken kommer gjennom den tynne slangen fra toppen av radiatoren og inn på toppen av eksp.tanken eller fra den tykke slangen under eksp.tanken som kommer fra motorens topplokk/inntaksrøret til vannpumpen.
    Og du har eksp.tank-lokket igjenskrudd ved denne observasjonen? (ved åpent lokk vil systemet lett kunne oppføre seg unormalt når Ardic-vannpumpen går)
    Sist endret av jiha1968; 03/03/24 kl 18:50

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. april 2012
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Ser ut som det kommer fra den tykke slangen. Startet Ardic`n nå med nivået på min, ( 1+ ute) etter 8-10 minutter er nivået så beholderen er full opp til lokket, tynne slangen til radiatoren er kald helt til beholderen blir full mens slangen under beholderen stadig stiger i temp, etter ca 8 minutter ligger slangen utvendig på rundt 40 grader.
    Ang veldig gjenomstrømning er det med lokket av, måler nå å ser at øverste der det er veske og i mot skjermen er kaldere enn nederst mot motor.
    Kan legge til at slangen fra Themostathuset til radiatoren er sten hard, snakker da om at du ikke klarer klemme den mer enn noen få mm.
    Sist endret av årnes; 05/03/24 kl 14:00
    VOLVO V70 II 2.4 D 2007/2008 D 5244 .

  25. #25
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.313
    Antall takk

    Standard

    Da er det med andre ord ikke akkurat gjennomstrømming i Eksp.tanken, men heller det at Ardic'en koker kjølevæsken så mye at luftboblene som skapes lager overtrykk og økt "vannstand" i systemet. Luftboblene fortrenger kjølvæske, slik at kjølevæske og luft stiger til det høyeste punktet i kjølesystemet, altså eksp.tanken som da til slutt oversvømmes.

    Enten så ser ikke CPM-modulen riktig temperatur på kjølevæsken (byttet du CPM-modulen også, når du testet med annen Ardic?) , eller så er det ikke nok sirkulasjon av kjølevæske gjennom Ardic'en. Mest sannsynlig et sirkulasjonsproblem, vanligvis så slokker Ardicen ganske fort om den blir klar over at vanntemperaturen er på kokenivå som f.eks ved defekt sirkulasjonspumpe (men den har du dobbelsjekket)

    hmm...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Kjøleveske V70
    By Taggen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 26/08/15, 15:32
  2. Kjøleveske
    By Alfs80 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 18/11/13, 11:48
  3. Kjøleveske S80
    By Alfs80 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 20/03/13, 13:43
  4. kjøleveske blå VS rød
    By SirKim in forum Motor og gir
    Svar: 12
    Siste post: 30/09/12, 18:53
  5. mister kjøleveske!
    By lyngen in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 13/01/10, 20:39

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •