Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: S40 2.4 140hk Motorlampe CEM-250A

  1. #1
    Registrerte brukere JorgenW sin avatar
    Medlem siden
    05. april 2022
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Angry S40 2.4 140hk Motorlampe CEM-250A

    Har en S40 jeg har fikset opp en liten stund og nå er det det siste på motorlampen igjenn. Har feilkoden
    CEM
    -250A https://imgur.com/a/DRy7rP4 (bilde av feilkode)
    Jeg har nylig skiftet FREMRE LAMBDASONDE, coiler og tennplugger og filter på service.
    Har feilsøkt litt fra denne lenken (https://www.swedespeed.com/threads/e...1#post-4736017)
    og utført denne slettingen av adapsjonene men lampa kommer tilbake etter ett par mil.
    Har også sjekket vakumslangene på siden og de er OK. Kontrollert at de er tette og at det er vakum der det skal og ingen falskluft.

    Har noen her surret med dette før?
    Takk for hjelp!


    Sist endret av JorgenW; 15/01/24 kl 16:35

  2. #2
    Registrerte brukere JorgenW sin avatar
    Medlem siden
    05. april 2022
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard


  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JorgenW Vis post
    utført denne slettingen av adapsjonene men lampa kommer tilbake etter ett par mil.
    Etter slettingen skal ltft være 0. Har du sjekket dette med vdash?

  4. #4
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JorgenW Vis post
    Har en S40 jeg har fikset opp en liten stund og nå er det det siste på motorlampen igjenn. Har feilkoden
    CEM
    -250A https://imgur.com/a/DRy7rP4 (bilde av feilkode)
    Jeg har nylig skiftet FREMRE LAMBDASONDE, coiler og tennplugger og filter på service.
    Har feilsøkt litt fra denne lenken (https://www.swedespeed.com/threads/e...1#post-4736017)
    og utført denne slettingen av adapsjonene men lampa kommer tilbake etter ett par mil.
    Har også sjekket vakumslangene på siden og de er OK. Kontrollert at de er tette og at det er vakum der det skal og ingen falskluft.
    Har noen her surret med dette før?
    Takk for hjelp!

    Din versjon av feilkode
    ECM
    -250 gjelder for "Long Term Fuel Trim Upper Limit" , ikke "Lower Limit" som i tråden du linker til.
    Motorstyringen (
    ECM
    ) i din bil klager over at den må pøse på med mer bensin enn godt er, for å holde en Lambda-verdi på rundt 1 (AFR 14,7)

    Vanlige årsaker er lavt bensintrykk (trykksensor på Fuelrail viser "gledestall"), svak bensinpumpe,
    MAF
    som skryter på seg lavere verdier enn virkeligheten, luftlekkasje eksosmanifold (f.eks eksos-manifoldpakning eller hull i fleksrør) , luftlekkasje mellom
    MAF
    og gasspjeld.

    Du bør se litt på om FuelTrim står på maks bare på tomgang, eller om det gjelder hele veien opp til der
    ECM
    går over i OpenLoop ved rolig økning av gasspådraget ved kjøring.
    (veksling mellom normal tomgang og høyt tomgangsturtall kan også gi indikasjoner på hvor feilen ligger)

    Her er litt forklaring rundt feilkoden
    ECM
    -250 LTFT Upper Limit :
    "Engine Control Module (
    ECM
    ) receives information from the heated oxygen sensor about fuel/air mixture in different load areas. If Engine Control Module (
    ECM
    ) registers that fuel/air mixture deviates too much from target lambda, so that adaptations end up in any of its end-positions, the diagnostic trouble code is generated
    Cause:

    Upper limit:
    Incorrectly installed oil dipstick. Air leakage.
    Too high ethanol content in fuel.
    Air leakage in the intake system.
    Air leakage in the exhaust system.
    Low fuel pressure.
    Damaged mass air flow (
    MAF
    ) sensor."


    PS: Når du vil linke til et bilde på nett, sjekk at linken din inneholder ".jpg" til slutt i filnavnet/linken
    Sist endret av jiha1968; 15/01/24 kl 20:35

  5. #5
    Registrerte brukere JorgenW sin avatar
    Medlem siden
    05. april 2022
    Innlegg
    9
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar.
    Prøvde litt med bildene men fikk det ikke til på mobil. Prøver neste gang på pc.

    Hvordan kan jeg lese disse dataene med VDASH? Jeg har tilgang til WURTH LOOQIT på jobb hvis det kan vise de verdiene eller trenger jeg kanskje
    VIDA
    ? Er det noe sted jeg kan finne referanse til når jeg skal kontrollere verdier på trykksensor/
    MAF
    osv?
    Takk for hjelpen.

  6. #6
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.312
    Antall takk

    Standard

    Er ikke så bekjent med vDash, men ser ut til at den skal ha datalogging-mulighet, og da må den kunne lese noen verdier fra
    ECM
    (motorstyringen)
    Men de fleste motordata kan du jo vise med omtrentlig enhver
    OBDII
    feilkodeleser, alt fra en enkel Bluetooth dongle med f.eks Torque-app på telefonen, og oppover til Vida eller dyrere ting.
    Det er først når når man trenger andra data enn generelle
    ECM
    -verdier at at utstyret må være "Volvotilpasset".
    (Man bruker gjerne
    OBDII
    -modus for å sjekke at motorstyringen ikke lyver om verdiene fra enkelte sensorer da den har en tendens til å bruke kalkulerte verdier i "Volvo-modus" når noe er feil under panseret)

    Når det f.eks gjelder bensintrykket, så hjelper det lite å kun lese av trykkverdier via ODB-kontakten, det må måles manuelt med å koble inn en trykkmåler i tilførselsrøret/fuelrail, eller tilføre bensinsystemet en kjent trykkverdi, og sjekke at samme trykk vises i motorstyringens data.

    Det skal ligge noen ca-referanseverdier i Vida, men som regel går det på sammenligning med andre bilers "gode data" som du kan finne med Google eller på parkeringsplassen til naboen eller venner, og teoretiske normalverdier som f.eks for
    MAF
    der det er en omtrentlig 1:1 sammenheng mellom bensinmotorens slagvolum og gram pr sekund-verdi fra
    MAF
    , på tomgang med varm motor (må som regel legge til en gradvis prosentøkning for g/s-verdi med slagvolum under 3 liter)

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mai 2015
    Innlegg
    165
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JorgenW Vis post
    Hvordan kan jeg lese disse dataene med VDASH?.
    Home -> Data Logging ?

Lignende tråder

  1. 2.4 bensin fra 140hk til 170hk ?
    By Morten00 in forum Motor og gir
    Svar: 8
    Siste post: 24/08/17, 07:22
  2. V70 02 bensin 140hk vs 03 d5 163hk.
    By Thatd5 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 17/01/17, 00:33
  3. Chiptrimme 2.4 bensin 140hk?
    By Torstein R in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 12
    Siste post: 31/10/13, 09:34
  4. V70 2.5 TDI 140HK - erfaringer/muligheter?
    By mrstfu in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 19/08/10, 11:14

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •